A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | De producten | 3 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 | |
2.2 De productartikelen | 3 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2009 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De belangrijkste zijn hieronder in tabelvorm meerjarig weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Voorjaarsnota) ( x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | ||
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 7 738,6 | 7 738,6 | ||
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 22 | 10,0 | 10,0 | ||
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 A, nr. 70 | 5,0 | 5,0 | ||
Amendement Cramer en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 71 | 0,0 | |||
Stand vastgestelde begroting 2009 | 7 753,6 | 7 753,6 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||||
1. | Stimuleringsmaatregelen | |||
– Deltaprogramma | 11/19.01 | 80,0 | 80,0 | |
– Versnelling bruggen en renovatie wegen | 12/19.01 | 75,0 | 75,0 | |
– Motie van Geel | 13/19.01 | 3,5 | 3,5 | |
– Vaarwegen, sluizen en binnenhavens | 15/19.01 | 75,0 | 75,0 | |
2. | Saldo 2008 | |||
– Voordelig saldo 2008 | 18.10 | 248,7 | ||
– Verdeling voordelig saldo | Div. | 392,7 | 144,0 | |
3. | Relevante mutaties | |||
– HSA | 13 | – 91,9 | – 91,9 | |
– FES-boekingen | ||||
f 12 miljard programma 2008–2009 | 12/19.10 | – 200,0 | – 200,0 | |
f 12 miljard programma 2009–2011 | Div./19.10 | – 402,0 | – 402,0 | |
Diversen FES | 11/12 | 3,0 | 3,0 | |
Overig | Div. | – 15,5 | – 15,5 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 7 673,4 | 7 673,4 |
Het Kabinet heeft voor de korte termijn (2009 en 2010) besloten tot gerichte stimulering van onder andere infrastructuur en (woning)bouw. De stimuleringsmaatregelen voor VenW betreffen uitgaven voor het Deltaprogramma (w.o. zandsuppleties), versnelde renovatie van bruggen en wegen en uitgaven voor vaarwegen, sluizen en binnenhavens.
Het voordelig saldo van het Infrastructuurfonds over 2008 bedraagt in totaal circa € 248,7 mln. (een saldo van lagere uitgaven en hogere ontvangsten). Dit bedrag wordt in 2009 technisch toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van afgesloten rekeningen). De verdeling van dit saldo over de uitgaven- en ontvangstenartikelen bedraagt respectievelijk € 335,1 mln. en € 86,4 mln.
De aanvangsdatum voor vervoer via de High Speed Alliance (HSA) was vastgesteld op 1 juli 2009. Deze datum vormt de basis voor de financiële afspraken die zijn gemaakt met de HSA, waaronder een tijdelijke verlaging van de gebruikersvergoeding inclusief een rentevergoeding en uitstel van betaling van drie jaar. Deze verlaging van de ontvangsten wordt binnen spoor gecompenseerd.
Voor de uitvoering van de motie van het lid van Geel c.s. (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700, nr. 10) wordt € 3,5 mln. aan dit artikel toegevoegd ten behoeve van het NSP Utrecht Centraal.
f 12 miljard programma (2008–2009)
Een uitgave van € 200 mln ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet die voorzien was voor 2009, is al in 2008 voldaan bij Najaarsnota.
f 12 miljard programma (2009–2011)
Deze FES-middelen zijn reeds overgeboekt naar het Infrastructuurfonds en worden met een kasschuif van 2009 naar 2011 geschoven. Het betreft de FES-bijdrage voor het «Bereikbaarheid/voorfinanciering f 12 mld» programma.
Het betreft hier het opvragen van de bijdragen uit het FES voor de projecten Innovatie RKW, Synergie KRW/WB21, Fileproof (Ring A10) en de A1/6/9 Schiphol/Amsterdam–Almere.
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
11 Hoofwatersystemen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 720 949 | 0 | 115 874 | 836 823 | – 8 225 | – 444 | 0 | – 271 |
Uitgaven | 813 582 | 0 | 84 322 | 897 904 | 60 542 | 10 000 | 15 000 | – 25 000 |
11.01 Watermanagement | 87 091 | 0 | 0 | 87 091 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 87 091 | 0 | 0 | 87 091 | ||||
11.02 Beheer en Onderhoud | 200 123 | 0 | 42 892 | 243 015 | 50 000 | 0 | 0 | – 30 000 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 117 016 | 0 | 20 000 | 137 016 | 50 000 | – 30 000 | ||
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheren | 51 156 | 0 | 0 | 51 156 | ||||
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheen | 31 951 | 0 | 22 892 | 54 843 | ||||
11.03 Aanleg | 466 706 | 0 | 35 864 | 502 570 | 8 890 | 10 000 | 15 000 | 5 000 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 292 045 | 0 | 18 792 | 310 837 | ||||
11.03.02 Real.programma waterbeheren | 174 661 | 0 | 17 072 | 191 733 | 8 890 | 10 000 | 15 000 | 5 000 |
11.05 Verkenning en planstudie | 59 662 | 0 | 5 566 | 65 228 | 1 652 | 0 | 0 | 0 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 622 | 0 | 5 002 | 5 624 | 958 | |||
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 56 947 | 0 | 131 | 57 078 | ||||
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 2 093 | 0 | 433 | 2 526 | 694 | |||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 306 847 | |||||||
– Restant | 591 057 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 58% | |||||||
11.09 Ontvangsten | 33 065 | 0 | 6 852 | 39 917 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 4 139 934 | 0 | 199 633 | 4 339 567 | 338 733 | 333 281 | 161 983 | – 175 000 |
Uitgaven | 2 680 965 | 0 | – 538 810 | 2 142 155 | 166 203 | 52 158 | 0 | 50 000 |
12.01 Verkeersmanagement | 55 171 | 0 | 0 | 55 171 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 55 171 | 0 | 0 | 55 171 | ||||
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12.02 Beheer en onderhoud | 806 215 | 0 | – 281 062 | 525 153 | 138 000 | 0 | 0 | – 50 000 |
12.02.01 Basispakket B&O | 627 891 | 0 | – 275 000 | 352 891 | 138 000 | – 50 000 | ||
12.02.02 Service pakket B&O | 99 624 | 0 | 0 | 99 624 | ||||
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 78 700 | 0 | – 6 062 | 72 638 | ||||
12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 1 152 223 | 0 | – 268 919 | 883 304 | 28 203 | 34 158 | 0 | 0 |
12.03.01 Realisatie programma | 977 519 | 0 | – 184 370 | 793 149 | 28 364 | |||
12.03.02 Planstudie na tracebesluit | 174 704 | 0 | – 84 549 | 90 155 | – 161 | 24 158 | ||
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 327 253 | 0 | 3 857 | 331 110 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS | 327 253 | 0 | 3 857 | 331 110 | ||||
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 340 103 | 0 | 7 314 | 347 417 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 0 | 1 932 | 1 932 | ||||
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 340 103 | 0 | 5 382 | 345 485 | 18 000 | |||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 798 614 | |||||||
– Restant | 1 343 541 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 100% | |||||||
12.09 Ontvangsten | 78 246 | 0 | – 3 499 | 74 747 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
13 Spoorwegen | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 2 195 375 | 0 | 1 626 086 | 3 821 461 | 25 998 | 92 751 | 26 527 | – 1 897 |
Uitgaven | 2 741 843 | 0 | 136 001 | 2 877 844 | – 110 852 | 268 176 | – 89 331 | – 26 081 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 633 831 | 0 | 255 335 | 1 889 166 | – 110 852 | 133 824 | – 89 331 | – 26 081 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 656 453 | 0 | 244 473 | 900 926 | – 106 498 | – 128 667 | – 86 661 | – 26 081 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 485 932 | 0 | 1 | 485 933 | ||||
13.02.03 Rentelasten | 124 150 | 0 | 1 | 124 151 | ||||
13.02.04 Betuweroute | 34 316 | 0 | 9 676 | 43 992 | ||||
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 332 980 | 0 | 1 184 | 334 164 | – 4 354 | – 5 157 | – 2 670 | |
13.03 Aanleg | 668 918 | – 20 000 | 113 616 | 762 534 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 644 209 | – 20 000 | 104 677 | 728 886 | ||||
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 24 709 | 0 | 8 939 | 33 648 | ||||
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 138 383 | 0 | 2 491 | 140 874 | ||||
13.05 Verkenningen en planstudies | 300 711 | 20 000 | – 235 441 | 85 270 | 0 | 402 000 | 0 | 0 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 274 256 | 20 000 | – 243 099 | 51 157 | 402 000 | |||
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 26 455 | 0 | 7 658 | 34 113 | ||||
13.05.03 Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 2 877 844 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 63% | |||||||
13.09 Ontvangsten | 179 448 | 0 | – 36 651 | 142 797 | – 102 498 | – 128 667 | – 86 661 | – 26 081 |
– HSA | 72 329 | 0 | – 76 328 | – 3 999 | – 102 498 | – 128 667 | – 86 661 | 26 081 |
– Overige | 17 119 | 0 | 9 677 | 26 796 | ||||
– Mandje spoor | 90 000 | 0 | 30 000 | 120 000 |
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
14 Regionale/lokale infra. | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 116 247 | 15 000 | 208 452 | 339 699 | 11 935 | 14 448 | – 755 | – 21 725 |
Uitgaven | 273 355 | 15 000 | 86 668 | 375 023 | 162 | – 3 738 | – 1 138 | – 1 138 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 227 838 | 15 000 | 27 020 | 269 858 | 162 | – 3 738 | – 1 138 | – 1 138 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 7 378 | 15 000 | 15 618 | 37 996 | 162 | – 3 738 | – 1 138 | – 1 138 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 220 460 | 0 | 11 402 | 231 862 | ||||
14.02 Regionale mob fondsen | 0 | 0 | 59 648 | 59 648 | ||||
14.03 RSP – ZZL: rijksbijdrage | 45 517 | 0 | 0 | 45 517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 15 222 | 0 | 0 | 15 222 | ||||
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 20 295 | 0 | 0 | 20 295 | ||||
14.03.03 RSP – ZZL: REP projecten | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 651 | |||||||
– Restant | 374 372 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 38% | |||||||
14.03 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 764 508 | 0 | 194 138 | 958 646 | 84 680 | – 2 109 | – 27 541 | 18 372 |
Uitgaven | 746 958 | 0 | – 30 875 | 716 083 | 125 000 | 0 | 0 | – 25 000 |
15.01 Verkeersmanagement | 88 935 | 0 | 0 | 88 935 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 82 793 | 0 | 0 | 82 793 | ||||
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 6 142 | 0 | 0 | 6 142 | ||||
15.02 Beheer en onderhoud | 497 213 | 0 | – 74 578 | 422 635 | 125 000 | 0 | 0 | – 25 000 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 307 097 | 0 | – 95 000 | 212 097 | 125 000 | – 25 000 | ||
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 29 908 | 0 | 6 878 | 36 786 | ||||
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 160 208 | 0 | 13 544 | 173 752 | ||||
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 126 443 | 0 | 19 504 | 145 947 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 126 443 | 0 | 19 504 | 145 947 | ||||
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 34 367 | 0 | 24 199 | 58 566 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.05.01 Verkenningen | 8 069 | 0 | 5 000 | 13 069 | ||||
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 26 298 | 0 | 19 199 | 45 497 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 376 856 | |||||||
– Restant | 339 227 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 42% | |||||||
15.09 Ontvangsten | 32 413 | 0 | 15 596 | 48 009 |
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 532 103 | 0 | 332 132 | 864 235 | – 2 944 | – 1 538 | – 1 531 | – 13 156 |
Uitgaven | 288 105 | 0 | – 277 | 287 828 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 31 441 | 0 | – 2 428 | 29 013 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 31 441 | 0 | – 2 428 | 29 013 | ||||
16.02 Ruimte voor de rivier | 197 184 | 0 | 5 358 | 202 542 | ||||
16.03 Maaswerken | 59 480 | 0 | – 3 207 | 56 273 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 21 834 | |||||||
– Restant | 265 994 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 57% | |||||||
16.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 140 025 | 0 | 148 767 | 288 792 | ||||
Uitgaven | 140 010 | 0 | 149 642 | 289 652 | 38 579 | 0 | 0 | 0 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 0 | 6 740 | 6 740 | ||||
17.02 Betuweroute | 10 | 0 | 76 767 | 76 777 | ||||
17.03 Hoge snelheidslijn | 0 | 0 | 106 509 | 106 509 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 0 | 0 | 99 116 | 99 116 | ||||
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 0 | 2 168 | 2 168 | ||||
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 0 | 5 225 | 5 225 | ||||
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 140 000 | 0 | – 40 374 | 99 626 | 38 579 | |||
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | |||||||
– Restant | 289 652 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 100% | |||||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 812 | 812 |
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Verplichtingen | 51 552 | 0 | 14 568 | 66 12 0 | ||||
Uitgaven | 53 754 | 0 | 33 146 | 86 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 2 219 | 0 | 446 | 2 665 | ||||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 737 | 0 | 2 268 | 4 005 | ||||
18.05 Railinfrabeheer | 35 142 | 0 | 0 | 35 142 | ||||
18.06 Externe veiligheid | 7 912 | 0 | 12 576 | 20 488 | ||||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6 744 | 0 | 17 856 | 24 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6 744 | 0 | 218 | 6 962 | ||||
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 17 638 | 17 638 | ||||
Van totale uitgaven: | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 6 629 | |||||||
– Restant | 80 271 | |||||||
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht | 13% | |||||||
18.09 Ontvangsten | 35 142 | 0 | – 234 | 34 908 | ||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 248 723 | 248 723 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1000)
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |||||
Ontvangsten | 7 380 258 | 15 000 | – 311 782 | 7 083 476 | 377 132 | 427 263 | 11 192 | – 101 138 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 6 202 356 | 15 000 | 18 048 | 6 235 404 | 309 958 | – 8 895 | – 3 808 | – 106 138 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 177 902 | 0 | – 329 830 | 848 072 | 72 174 | 436 158 | 15 000 | 5 000 |