A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Verkeer en Waterstaat,
1. Leeswijzer
2. De producten
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De productartikelen
Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.
Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau, waarvan de belangrijkste worden toegelicht.
Nieuw daarbij zijn de projecttabellen met de realisatieprojecten waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2010 (Vermoedelijke Uitkomsten 2009), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument en per realisatieproject inzichtelijk zijn gemaakt.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2009 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
In onderstaande tabel zijn de Najaarsnota mutaties op artikelniveau weergegeven.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt en per operationele doelstelling (OD) toegelicht.
Overeenkomstig mijn toezegging tijdens het Wetgevingsoverleg Verkeer en Waterstaat van 24 juni 2009, is de informatievoorziening op projectniveau in deze suppletoire begroting verbeterd.
Hiertoe zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.
Wat betreft deze verbeterde informatievoorziening wil ik verder graag verwijzen naar mijn brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer van 4 november 2009 met kenmerk CEND/FMC-2009/1876.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletore mutaties 2009 (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 7 738,6 | 7 738,6 | |
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 22 | 10,0 | 10,0 | |
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 A, nr. 70 | 5,0 | 5,0 | |
Amendement Cramer en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 71 | 0,0 | ||
Stand vastgestelde begroting 2009 | 7 753,6 | 7 753,6 | |
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 7 673,4 | 7 673,4 | |
– mutaties Miljoenennota 2010 (uitkomst 2009) | 50,4 | 50,4 | |
– mutaties Najaarsnota 2009: | |||
1. Hoofdwatersystemen | 11 | 150,2 | |
2. Hoofdwegennet | 12 | 432,6 | |
3. Spoorwegen | 13 | – 760,7 | – 120,0 |
4. Regionale/lokale infrastructuur | 14 | – 188,3 | |
5. Hoofdvaarwegennet | 15 | 125,5 | |
6. Megaprojecten niet-verkeer en Vervoer | 16 | – 44,9 | |
7. Megaprojecten Verkeer en Vervoer | 17 | – 73,6 | |
8. Overige uitgaven en ontvangsten | 18 | – 0,9 | |
9. Bijdragen andere begrotingen Rijk | 19 | – 39,4 | |
Stand 2e suppletore begroting 2009 | 7 363,7 | 7 564,4 |
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 720 949 | 836 823 | 377 545 | 93 799 | 1 308 167 |
Uitgaven | 813 582 | 897 904 | 23 880 | 150 219 | 1 072 003 |
11.01 Watermanagement | 87 091 | 87 091 | 2 140 | 2 000 | 91 231 |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 87 091 | 87 091 | 2 140 | 2 000 | 91 231 |
11.02 Beheer en Onderhoud | 200 123 | 243 015 | – 8 912 | 118 307 | 352 410 |
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren | 117 016 | 137 016 | – 10 934 | 83 697 | 209 779 |
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheren | 51 156 | 51 156 | 1 332 | 52 540 | 105 028 |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheen | 31 951 | 54 843 | 690 | – 17 930 | 37 603 |
11.03 Aanleg | 466 706 | 502 570 | 83 257 | 33 572 | 619 399 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 292 045 | 310 837 | 75 817 | 21 873 | 408 527 |
11.03.02 Real.programma waterbeheren | 174 661 | 191 733 | 7 440 | 11 699 | 210 872 |
11.05 Verkenning en planstudie | 59 662 | 65 228 | – 52 605 | – 3 660 | 8 963 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 622 | 5 624 | 1 093 | 104 | 6 821 |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 56 947 | 57 078 | – 53 521 | – 2 699 | 858 |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 2 093 | 2 526 | – 177 | – 1 065 | 1 284 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 440 662 | ||||
– Restant | 631 341 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 64% | ||||
11.09 Ontvangsten | 33 065 | 39 917 | 400 | 0 | 40 317 |
De hogere uitgaven op beheer en onderhoud worden verklaard doordat:
– de meerkosten in 2008 door middel van de Voorjaarsnota 2009 ten laste zijn gebracht van het uitvoeringsjaar 2009. Door middel van een verschuiving met 2010 wordt nu € 57 mln. aan 2009 toegevoegd;
– een aanpassing van de onderhoudsplanning (€ 69 mln.);
– te laag geraamde kosten voor (probabilistisch) onderhoud (€ 12 mln.).
Van het beschikbare bedrag ten behoeve van het groot variabel onderhoud kan een bedrag van ca. € 18 mln. worden doorschoven naar 2010. Dit heeft betrekking op de Stuwen Lek en de Haringvliet. Bij de Stuwen Lek is vanwege de mislukte aanbesteding een nieuwe scope en planning opgesteld. De kasreeks ten behoeve van de Haringvliet is aangepast op basis van de gewijzigde planning van de aannemer.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 292 | 311 | 76 | 22 | 0 | 409 | |
a | Deltaplan grote rivieren | 16 | 16 | 4 | 20 | ||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming | 17 | 13 | – 1 | 12 | |||
b | Dijkversterking en Herstel steenbekleding | 60 | 56 | 18 | 4 | 78 | |
c | Hoogwaterbeschermingsprogramma | 140 | 152 | 57 | 17 | 226 | |
d | Overige onderzoeken en kleine projecten | 59 | 74 | 1 | – 2 | 73 | |
Afronding | 1 | – 1 | 0 |
a) Deze gelden zijn noodzakelijk ten behoeve van de afwikkeling van de DGR-projecten Sliedrecht west en Sliedrecht centrum, Papendrecht Oost en de Europoortkering Beerdam.
b) De extra uitgaven zijn het gevolg van onder meer het beroep op de compensatieregeling staal-, brandstof- en bitumenprijzen 2008 en meerwerk op het traject Kruiningen.
c) Het Hoogwaterbeschermingsprogramma dient conform de toezegging aan de Tweede Kamer voor 2016 klaar te zijn. De realisatie verloopt sneller dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Met de voorgestelde kasschuif uit 2010 naar 2009 wordt het budgettaire probleem voor 2009 nagenoeg opgelost.
d) De voortgang van het project Versterking Delflandse kust (in combinatie met het Project Mainport Rotterdam) verloopt dit jaar sneller dan in eerste instantie werd verwacht. Deze snellere uitvoering is onder andere mogelijk door het gunstige weer, hetgeen dit jaar leidt tot meer uitgaven.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 176 | 192 | 7 | 12 | 211 | ||
a | Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) | 4 | 3 | – 2 | 1 | ||
Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) | 0 | 2 | – 1 | 1 | |||
b | Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) | 19 | 21 | – 5 | 16 | ||
c | Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren | 75 | 69 | 1 | 59 | 129 | |
d | Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast | 24 | 34 | – 1 | – 25 | 8 | |
Inrichting IJsselmonding | 1 | 2 | – 1 | 1 | |||
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied | 1 | 2 | – 1 | 1 | |||
e | Natuurpilot IJmeer/Markermeer | 0 | 0 | 2 | 2 | ||
f | Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR) | 10 | 10 | – 3 | – 2 | 5 | |
Depot Hollandsch Diep | 1 | 2 | 4 | 6 | |||
Klein Profijt | 0 | 0 | 0 | ||||
Uitbreiding gemaalcapaciteit IJmuiden | 0 | 0 | 0 | ||||
Aanleg baggerdepots (voorheen Depot Koerogspolder) | 0 | 0 | 0 | ||||
Doorlaatmiddel Veerse Meer | 0 | 0 | 0 | ||||
g | Natuurcompensatie Perkpolder | 3 | 3 | 2 | 5 | ||
h | Verruiming vaargeul Westerschelde | 4 | 5 | – 2 | 3 | ||
i | Innovatie KRW/WB21 | 26 | 30 | 5 | – 18 | 17 | |
j | Synergie KRW/WB21 | 8 | 10 | 0 | 3 | 13 | |
k | Kleine projecten | 0 | 0 | 5 | 5 | ||
Afronding | 0 | – 1 | 1 | – 2 | – 2 |
a) De proef met de grootschalige verwerking van de baggerspecie is afgelopen. Voor na-ijlende kosten wordt € 2 mln. doorgeschoven naar 2010.
b) Het totaal van de ingediende subsidieaanvragen is lager dan het subsidieplafond.
c) Deze mutatie heeft meerdere oorzaken:
– Als gevolg van de discussie over de zoutwaterinlaatpunten is het project Haringvliet de Kier vertraagd;
– Verder zijn vertragingen opgetreden op een aantal projecten in het programma Nieuwe projecten Herstel en Inrichting. Hier zijn de oorzaken vertraging in onder andere grondaankopen en vertraging bij partners in geval van mede financieringsprojecten en capaciteitsproblemen;
– Een verschuiving uit latere jaren naar 2009 van gelden ten einde aan de bestuurlijke verplichting tot het saneren van de Vecht te voldoen.
d) Lagere uitgaven in verband met minder subsidieaanvragen, die in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) kunnen worden verstrekt.
e) In de ontwerpbegroting 2009 is het project natuurpilot IJmeer/Markermeer toegevoegd aan de VenW begroting. Het bijbehorende budget, met bedragen vanaf 2011, is overgeheveld van de begroting LNV. Daar afgesproken is om in 2009 een praktijkproef te doen en in 2010 te beginnen met de uitvoering van NMIJ, wordt een bedrag van € 2 mln. uit latere jaren naar 2009 verschoven. Op 7 september 2009 is het eerste praktijk experiment (drijvend rieteiland) getoond.
f) In verband met een vertraging bij de uitvoering van het deelproject Houtribdijk, wordt een bedrag ad € 2 mln. doorgeschoven naar 2010.
g) De verschuiving ad € 2 mln., van het beschikbare bedrag vanuit latere jaren naar 2009, heeft betrekking op grondaankopen ten behoeve van het Natuurproject Perkpolder.
h) Als gevolg van een uitspraak van de Raad van Staten komt een bedrag van € 2 mln in 2009 niet tot betaling en wordt derhalve door geschoven naar 2010.
i) Een bedrag van € 18 mln wordt in verband met een vertraging bij het publiceren van de 2e tender van de regeling Innovatie KRW door geschoven naar 2010.
j) Deze mutatie vloeit voort uit de kasplanning van de getekende bestuursovereenkomst.
k) Ten behoeve van de waterzuivering op Bonaire wordt een bedrag van € 5 mln. beschikbaar gesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 4 139 934 | 4 339 567 | 572 226 | – 2 138 166 | 2 773 627 |
Uitgaven | 2 680 965 | 2 142 155 | 301 196 | 432 575 | 2 875 926 |
12.01 Verkeersmanagement | 55 171 | 55 171 | 1 356 | 0 | 56 527 |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 55 171 | 55 171 | 1 356 | 0 | 56 527 |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02 Beheer en onderhoud | 806 215 | 525 153 | 21 319 | 270 228 | 816 700 |
12.02.01 Basispakket B&O | 627 891 | 352 891 | 16 941 | 272 395 | 642 227 |
12.02.02 Service pakket B&O | 99 624 | 99 624 | 2 629 | 0 | 102 253 |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 78 700 | 72 638 | 1 749 | – 2 167 | 72 220 |
12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 1 152 223 | 883 304 | 559 165 | 167 247 | 1 609 716 |
12.03.01 Realisatie programma | 977 519 | 793 149 | 621 452 | 167 299 | 1 581 900 |
12.03.02 Planstudie na tracebesluit | 174 704 | 90 155 | – 62 287 | – 52 | 27 816 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 327 253 | 331 110 | 6 065 | – 75 742 | 261 433 |
12.04.01 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 327 253 | 331 110 | 6 065 | – 75 742 | 261 433 |
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit | 340 103 | 347 417 | – 286 709 | 70 842 | 131 550 |
12.05.01 Verkenningen | 0 | 1 932 | 3 868 | 0 | 5 800 |
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit | 340 103 | 345 485 | – 290 577 | 70 842 | 125 750 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 3 428 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 155 895 | ||||
– Restant | 1 716 602 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
12.09 Ontvangsten | 78 246 | 74 747 | 5 246 | 0 | 79 993 |
De hogere uitgaven op beheer en onderhoud worden verklaard door:
– dat de meerkosten in 2008 door middel van de Voorjaarsnota 2009 ten laste zijn gebracht van het uitvoeringsjaar 2009. Door middel van een verschuiving uit de latere jaren wordt thans € 135 mln. aan 2009 toegevoegd;
– een aanpassing van de onderhoudsplanning (ca. € 79 mln.);
– versnelde overdrachten van de veren Bergse Maas aan gemeenten en de N273 aan de provincie Limburg (€ 52,1 mln.) alsmede de afkoop van het beheer en onderhoud als gevolg van de overdracht van de N69 in Noord-Brabant (€ 6 mln.).
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 978 | 794 | 621 | 167 | 1 582 | ||
A7 Rondweg Sneek | 18 | 18 | 1 | 2 | 21 | ||
A7 Zuidelijke ringweg Groningen, fase 1 | 16 | 12 | – 12 | 0 | |||
N31 Zurich–Harlingen | 8 | 7 | – 7 | 0 | |||
a | A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel | 141 | 73 | 73 | – 14 | Ja | 132 |
N34 omleiding om Ommen | 12 | 14 | – 1 | 4 | 17 | ||
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 14 | 19 | 2 | – 3 | 18 | ||
A12 Utrecht west benutting, aansluitingen | |||||||
Woerden–Linschoten en Woerden-Oost | 30 | 13 | 3 | 16 | |||
A28 Utrecht–Amersfoort | 0 | 0 | 4 | 2 | 6 | ||
b | A2 Holendrecht–Oudenrijn | 311 | 237 | – 2 | 39 | 274 | |
c | A4 Burgerveen–Leiden | 0 | 0 | 90 | – 7 | 83 | |
d | A12 Den Haag–Gouda benutting | 46 | 29 | 24 | 29 | 82 | |
N9 Koedijk–De Stolpen | 0 | 0 | 10 | – 4 | 6 | ||
N14 Wassenaar–L’dam (incl.aansl.Hubertusviaduct) | 15 | 20 | – 20 | 0 | |||
A2 Rondweg Den Bosch | 91 | 90 | 2 | 92 | |||
e | A2 Tangenten Eindhoven | 170 | 89 | 85 | 32 | Ja | 206 |
f | A2/A76 Maatregelenpakket Limburg | 17 | 29 | – 27 | 2 | ||
g | A57 Veersedam–Middelburg | 57 | 57 | – 10 | 6 | 53 | |
h | A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 19 | 39 | – 3 | 49 | Ja | 85 |
i | A10 Amsterdam praktijkproef FES | 30 | 30 | – 6 | – 18 | 6 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 75 | 141 | – 92 | – 8 | 41 | ||
j | Kleine projecten/Afronding projecten | 30 | 25 | 58 | 26 | 109 | |
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hwn | 2 | 6 | – 6 | 0 | |||
Quick Wins FES | 4 | 6 | – 4 | – 1 | 1 | ||
Afronding | 1 | 1 | 1 | ||||
Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg. | 112 | 287 | – 22 | 66 | 331 | ||
Egalisatiereeks | – 241 | – 448 | 448 | 0 |
a) Het betreft hier deels vertraging op het deeltraject knooppunt Everdingen–aansluiting Everdingen en deels een meevaller binnen het project.
b) Door de voorspoedige uitvoering van het traject Holendrecht– Maarssen (5e rijbaan), de Haarrijn spoorlijn en de alliantie hooggelegen, worden dit jaar meer uitgaven verricht.
c) In de eerdere raming zat nog een aantal onzekerheden in verband met de vaststelling van het tracébesluit en de startdatum van de werkzaamheden voor het zuidelijke deel.
d) De uitvoering van de plusstroken verloopt zeer voorspoedig. Eind 2009 zullen deze worden opengesteld voor het verkeer.
e) Vanwege indexeringscompensatie en claims van aannemers, wordt er in 2009 meer uitgegeven dan oorspronkelijk is geraamd.
f) De start van de uitvoering is vertraagd vanwege uitloop van het tracébesluit.
g) De kasuitgaven in 2009 zijn hoger doordat de termijnafspraken met de aannemerscombinatie inmiddels bekend zijn.
h) De hogere uitgaven betreffen meerkosten voor de oplevering van de tunnels en de tunneltechnische installaties.
i) Door de veelheid van projecten die lopen in de regio Amsterdam (Spoedwet, Fileproof, Mobiliteitsaanpak, Centrales op orde) moeten de planningen goed op elkaar worden afgestemd. Naar verwachting zal voor het eind van dit jaar duidelijk zijn of en op welke wijze de praktijkproef kan worden gerealiseerd, waarna er inzicht zal zijn in de te maken kosten.
j) De hogere uitgaven hebben voornamelijk betrekking op de projecten A50 Eindhoven–Oss, Fileproof, Zuidelijke Ringweg Groningen, N32 Postweg, Grote Heide en de N34 Gieten.
De A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, N31 Zurich-Harlingen en N14 Wassenaar-Leidschendam zijn vanaf de stand Miljoenennota 2010 meegenomen onder Kleine projecten/Afronding projecten.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Geïntegreerde contractvorm (12.04) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 327 | 331 | 6 | – 75 | 262 | ||
a | N31 Leeuwarden-Drachten (excl B&O) | 36 | 37 | 1 | – 31 | 7 | |
Aflossing tunnels | 49 | 51 | 1 | – 3 | 49 | ||
N11 Alphen ad Rijn–Bodegraven, betaling PPS-constr. 17 | 17 | 4 | 21 | ||||
b | A10 2e Coentunnel | 160 | 164 | 4 | – 59 | 109 | |
A59 Rosmalen-Geffen, PPS | 15 | 14 | 1 | 15 | |||
c | Exploitatie Westerscheldetunnel | 50 | 48 | 13 | 61 |
a) De lagere uitgavenraming is het gevolg van de omzetting van het beschikbare budget voor de N31 (Leeuwarden–Drachten) naar DBFM (Design, Build, Finance, Maintenance) met beschikbaarheidsvergoedingen.
b) Dit betreft een verschuiving naar latere jaren in de DBFM gelden bestemd voor het project 2e Coentunnel/Westrandweg.
c) De hogere uitgaven zijn het gevolg van de indexeringsproblematiek.
De voorgestelde hogere uitgaven zijn voornamelijk het gevolg van hogere planstudiekosten (in verband met vertragingen door luchtonderzoek) en een correctie van een overboeking in het kader van een fasewisseling van het project A1/6/9 Schiphol/Amsterdam-Almere.
De lagere raming van het verplichtingenbudget is het gevolg van mutaties op vrijwel alle projecten. De belangrijkste mutaties zijn hieronder weergegeven:
– GVO Stalen kunstwerken – € 76 mln.;
– A2 Holendrecht – € 200 mln.;
– A73/74/N68 Venlo/Maas + € 55 mln.;
– Spoedwet Wegverbreding – € 300 mln.;
– A28 Utrecht–Amersfoort – € 171 mln.;
– N50 Ramspol–Ens – € 84 mln.;
– A1/6/9 Schiphol/Adam-Almere – € 90 mln.;
– A2 Oudenrijn–Everdingen – € 94 mln.;
– A15 Maasvlakte Vaanplein – € 980 mln.;
– N61 Hoek–Schoondijke – € 80 mln.;
– B&O uitgaven/overdrachten + € 193 mln.;
– A2 Passage Maastricht – € 355 mln.
Het merendeel van de mutaties op het verplichtingenbudget betreft technische mutaties die geen directe relatie hebben met de concrete projectplanning.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 2 195 375 | 3 821 461 | – 656 322 | – 845 300 | 2 319 839 |
Uitgaven | 2 741 843 | 2 877 844 | – 197 689 | – 760 709 | 1 919 446 |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 633 831 | 1 889 166 | – 579 824 | – 34 100 | 1 275 242 |
13.02.01 Regulier onderhoud | 656 453 | 900 926 | – 148 310 | – 33 000 | 719 616 |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 485 932 | 485 933 | – 159 879 | 0 | 326 054 |
13.02.03 Rentelasten | 124 150 | 124 151 | – 1 | 0 | 124 150 |
13.02.04 Betuweroute | 34 316 | 43 992 | – 14 450 | 0 | 29 542 |
13.02.05 Kleine infra en overige projecten | 332 980 | 334 164 | – 257 184 | – 1 100 | 75 880 |
13.03 Aanleg | 668 918 | 762 534 | 6 778 | – 274 479 | 494 833 |
13.03.01 Real.progr.personenvervoer | 644 209 | 728 886 | 1 726 | – 259 942 | 470 670 |
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer | 24 709 | 33 648 | 5 052 | – 14 537 | 24 163 |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 138 383 | 140 874 | – 2 922 | – 4 000 | 133 952 |
13.05 Verkenningen en planstudies | 300 711 | 85 270 | 378 279 | – 448 130 | 15 419 |
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer | 274 256 | 51 157 | 397 164 | – 433 457 | 14 864 |
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer | 26 455 | 34 113 | – 18 885 | – 14 673 | 555 |
13.05.03 Verkenningenprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 6 321 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 0 | ||||
– Restant | 1 913 125 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
13.09 Ontvangsten | 179 448 | 142 797 | – 3 749 | – 120 000 | 19 048 |
– HSA | 72 329 | – 3 999 | 4 000 | 0 | 1 |
– Overige | 17 119 | 26 796 | – 7 749 | 0 | 19 047 |
– Mandje spoor | 90 000 | 120 000 | 0 | – 120 000 | 0 |
Van het beschikbare budget voor het Beheer en Instandhouding wordt dit jaar naar verwachting € 33 mln. niet besteed en wordt door middel van een verschuiving doorgeboekt naar 2010.
Verder vindt een overboeking plaats naar artikel 34 in de begroting van hoofdstuk XII (VenW) ten behoeve van het project Internet in de trein.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 644 | 729 | 2 | – 260 | 471 | ||
BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2) | 5 | 11 | – 5 | 6 | |||
Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen) | 12 | 16 | – 14 | – 2 | – 0 | ||
Kleine projecten | 11 | 16 | – 8 | – 2 | 6 | ||
HSA Claim | 13 | 5 | 22 | – 9 | 18 | ||
Integrale spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht | 15 | 16 | – 14 | 2 | |||
Kleine stations | 11 | 12 | – 8 | – 3 | 1 | ||
a | Afdekking risico’s spoorprogramma’s | 6 | 76 | – 76 | 0 | ||
b | AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 27 | 28 | 7 | – 12 | 23 | |
c | Intensivering Spoor in steden (I) | 15 | 15 | 20 | – 20 | 15 | |
d | Intensivering Spoor in steden (II) | 10 | 10 | 10 | – 20 | 0 | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 6 | 8 | – 1 | – 4 | 3 | ||
Ontsnippering | 9 | 16 | – 12 | – 1 | 3 | ||
Traject Oost (perronverbredingen) | 0 | 2 | – 1 | 1 | |||
Traject Oost uitv. convenant DMB | 15 | 19 | – 19 | 0 | |||
Sporen in Arnhem | 43 | 55 | – 36 | 1 | 20 | ||
e | Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 21 | 23 | – 4 | – 11 | 8 | |
f | Vleuten–Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS) | 54 | 36 | 63 | – 42 | 57 | |
Amsterdam CS spoor 10/15 | 0 | 0 | 3 | – 3 | 0 | ||
Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) | 18 | 24 | – 24 | – 0 | |||
Den Haag emplacement | 0 | 0 | 0 | ||||
Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12 | 1 | 1 | – 1 | – | 0 | ||
Fietsenstalling Amsterdam CS | 1 | 5 | – 2 | – 2 | 1 | ||
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 30 | 27 | – 7 | 1 | 21 | ||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 41 | 61 | – 40 | 2 | 23 | ||
OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad | 0 | 0 | 0 | ||||
Enveloppe extra NSP kwaliteit | 0 | 0 | 0 | ||||
g | Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) | 42 | 35 | 1 | – 13 | 23 | |
Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 66 | 30 | – 2 | – 2 | 26 | ||
Extra perroncapaciteit A’dam Zuid (2e eilandperron) | 0 | 0 | 0 | ||||
h | Hanzelijn | 164 | 170 | 60 | – 22 | 208 | |
Breda Centraal (t.b.v. NSP) | 8 | 12 | – 2 | – 5 | 5 | ||
i | Amsterdam CS Cuypershal | 0 | 0 | 12 | – 12 | 0 | |
Geluidsaneringsprogramma – spoor | 0 | 0 | 2 | – 1 | 1 |
a) In 2009 wordt door de projecten HSL/BR geen beroep gedaan op de risicoreservering spoorprogramma, waardoor deze gelden dit jaar niet zullen worden besteed.
b) De onderuitputting op AKI wordt met name veroorzaakt door vertraging in de afrondende werkzaamheden op een deel van het programma, een vertraging bij de start van het deelproject Aalderinksingel (verlate aanbesteding) en meevallende uitgaven bij het deelproject Almelo verdiept.
c) Een aantal gemeenten vraagt de toegekende subsidie later op dan gepland.
d) De verlaging van de raming betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor de 2e tranche Spoorse Doorsnijdingen (cf. het bestuursakkoord Rijk-Provincies).
e) Het project is vertraagd met een jaar als gevolg van een mislukte aanbesteding (niet binnen budget) waarop besloten is het project in 2 fases uit te voeren. In oktober 2009 is gestart met de bouw van fase 1. Als gevolg van deze vertraging is ook een lagere cashflow gerealiseerd dan aangenomen bij het opstellen van de begroting.
f) Dit betreft een aanpassing van het kasritme op basis van een herziene raming.
g) Inhaling bij Wormerveer wordt later opgeleverd dan gepland door onder andere nieuwe informatie over de bodemgesteldheid, waardoor de doorlooptijd realisatie toeneemt. In overleg met decentrale overheden is de oplevering nu gepland voor 2013/2014.
h) Dit betreft een aanpassing van het kasritme op basis van een herziene raming.
i) De uitgaven schuiven, zoals eerder aan de Tweede Kamer gemeld, naar begin 2010, afhankelijk van vergunningverlening in het kader van de monumentenwet.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 25 | 34 | 5 | – 14 | 25 | ||
Aslasten Cluster II | 1 | 0 | 0 | ||||
PAGE risico reductie | 6 | 9 | – 4 | – 2 | 3 | ||
Geluidspilot Goederenvervoer | 1 | 3 | – 1 | – 1 | 1 | ||
a | Uitv.progr.Goed.route Elst–Deventer–Twente (NaNov) | 0 | 0 | 10 | – 6 | 4 | |
Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek | 0 | 0 | 7 | 7 | |||
Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 17 | 22 | – 12 | – 2 | 8 | ||
Kleine projecten | 0 | 3 | – 2 | 1 | |||
Nazorg gereedgekomen lijnen-halten | 0 | 2 | – 1 | 1 |
a) Als gevolg van vertraging in het Kabel en leidingenwerk derden is de vermoedelijke opleverdatum van het project verschoven van eind 2010 naar medio 2011; hierdoor verschuiven ook de geprognosticeerde uitgaven evenredig in de tijd. Tevens is er op dit project sprake van een positieve aanbesteding die ook effect heeft op de cashflow voor 2009
De onderuitputting op het planstudieprogramma spoor wordt voor het grootste deel (ca. € 400 mln.) veroorzaakt door het project Zuidas. Voor de subsidie aan Zuidas is met het ministerie van Financiën de principe afspraak gemaakt dat VenW het geld voor dit project zou storten op een zogenaamde schatkistrekening voor de Zuidasonderneming. Daarmee kan echter pas een aanvang worden genomen als die onderneming daadwerkelijk is opgericht. Eind 2008 is gebleken dat de beoogde veiling van de aandelen van deze onderneming geen doorgang kon vinden, en sindsdien wordt door een rijksvertegenwoordiger onderzocht hoe het project alsnog gerealiseerd kan worden. Eerst nadat duidelijkheid is ontstaan over de structurering van het project kan de eerste storting plaatsvinden, of kan een nieuw financieringsarrangement worden vormgegeven.
De voorgetelde aanpassing van het verplichtingenbudget staat geheel in relatie tot de hierboven genoemde lagere uitgaven.
De verwachting is dat de ontvangstenraming van het «Mandje spoor» niet wordt gerealiseerd.
14 Regionale, lokale infrastructuur
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 116 247 | 339 699 | 71 182 | – 27 268 | 383 613 |
Uitgaven | 273 355 | 375 023 | 3 958 | – 188 322 | 190 659 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 227 838 | 269 858 | 36 622 | – 147 988 | 158 492 |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok | 7 378 | 37 996 | 46 817 | – 78 261 | 6 552 |
14.01.03 Real.progr.reg./lok. | 220 460 | 231 862 | – 10 195 | – 69 727 | 151 940 |
14.02 Regionale mob fondsen | 0 | 59 648 | – 13 415 | – 14 500 | 31 733 |
14.03 RSP – ZZL: rijksbijdrage | 45 517 | 45 517 | – 19 249 | – 25 834 | 434 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 15 222 | 15 222 | – 14 897 | – 325 | 0 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen | 20 295 | 20 295 | 434 | – 20 295 | 434 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP projecten | 10 000 | 10 000 | – 4 786 | – 5 214 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 668 | ||||
– Restant | 189 991 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
14.03 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Real.proj.reg.lok. (14.01.03) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 220 | 232 | – 11 | – 69 | 152 | ||
Noord Zuidlijn Noord-WTC | 153 | 111 | 3 | – 22 | 92 | ||
N201 | 41 | 51 | – 1 | – 9 | 41 | ||
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding) | 25 | 51 | 1 | – 34 | 18 | ||
Experimenteerprojecten | 1 | 7 | – 7 | 0 | |||
Beneluxmetro VINEX) | 0 | 5 | – 4 | 1 | |||
Duurzaam Veilig W-Zeeuws Vlaanderen | 0 | 3 | – 3 | 0 | |||
Afr.decentr. GDU | 0 | 4 | – 4 | 0 |
Op basis van de voortgang van de projecten (onder andere Noord-Zuidlijn Noord-WTC, RandstadRail, 1e fase en de N201) en de daaraan gekoppelde declaraties alsmede door het niet volledig benutten van de gereserveerde gelden voor planstudieprojecten wordt een overschot van ca. € 131 mln. verwacht.
Verder wordt een overboeking van ca. € 17 mln. naar de begroting van hoofdstuk XII aangebracht voor activiteiten die op dit artikel in het Infrastructuurfonds zijn geraamd, maar op artikel 34 (in HXII) moeten worden verantwoord. Dit betreffen voornamelijk kosten voor mobiliteitsmanagement (Taskforce De Waal), OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek en lopende communicatie- en organisatiekosten) en multimodale reisinformatie.
Op de voorziene betalingen aan de mobiliteitsfondsen is sprake van een overloop naar 2010. Deze overloop wordt veroorzaakt doordat het mobiliteitsfonds Leeuwarden naar verwachting niet tot betaling gaat komen in 2009. Het gaat hierbij om de Quick Wins 1 en 2. Recent is gemeld dat het fonds inmiddels is opgericht. Betaling wordt voorzien in 2010.
Het kasoverschot doet zich voor op het regio-specifiekpakket noorden en wordt doorgeboekt naar 2010. De betrokken partijen werken de wijze waarop en eventuele voorwaarden waaronder de bijdrage ten behoeve van het regionaal economisch pakket beschikbaar wordt gesteld uit.
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 764 508 | 958 646 | – 166 266 | 179 055 | 971 435 |
Uitgaven | 746 958 | 716 083 | – 1 786 | 125 460 | 839 757 |
15.01 Verkeersmanagement | 88 935 | 88 935 | 2 185 | 0 | 91 120 |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 82 793 | 82 793 | 2 034 | 0 | 84 827 |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 6 142 | 6 142 | 151 | 0 | 6 293 |
15.02 Beheer en onderhoud | 497 213 | 422 635 | – 2 568 | 158 485 | 578 552 |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 307 097 | 212 097 | 8 062 | 207 681 | 427 840 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 29 908 | 36 786 | 670 | – 8 595 | 28 861 |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 160 208 | 173 752 | – 11 300 | – 40 601 | 121 851 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit | 126 443 | 145 947 | 2 121 | – 43 443 | 104 625 |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 126 443 | 145 947 | 2 121 | – 43 443 | 104 625 |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit | 34 367 | 58 566 | – 3 524 | 10 418 | 65 460 |
15.05.01 Verkenningen | 8 069 | 13 069 | 0 | – 81 | 12 988 |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit | 26 298 | 45 497 | – 3 524 | 10 499 | 52 472 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 598 109 | ||||
– Restant | 241 648 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 73% | ||||
15.09 Ontvangsten | 32 413 | 48 009 | – 19 867 | 0 | 28 142 |
Om de kosten in 2009 te kunnen dekken is een hogere bijdrage aan het agentschap RWS van € 207 mln. nodig. Dit betreft:
– een aanpassing van de onderhoudsplanning (€ 37 mln.);
– de meerkosten die in de Najaarsnota 2008 zijn opgenomen zijn ten laste gebracht van 2009 (VJN). Door middel van een verschuiving met 2010 wordt nu € 109 mln. aan 2009 toegevoegd.
– ter dekking van de hogere kosten voor beheer en onderhoud wordt voorts € 61 mln. uit 2010 verschoven naar 2009.
Anderzijds blijft ca. € 45 mln. voornamelijk als gevolg van vertragingen onbesteed op de volgende belangrijkste projecten:
– Maas (baggeren en kunstwerken);
– Rotterdam-België/Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren;
– Impuls groot onderhoud (Amsterdam Rijnkanaal fase 2).
Als laatste worden enkele overboekingen van en naar andere ministeries aangebracht voor bijdragen in:
– de vereenvoudiging van de administratieve afhandeling ten aanzien van investeringen en exploitatiekosten door het ministerie van Defensie voor mobile communicatie apparatuur (C/P2000) dat in gebruik is bij de KNRM;
– het project Samenwerken en Slagkracht (Versterking incidentbestrijding op de Westerschelde) en het verschil in arbeidsvoorwaarden tussen LNV en RWS van het overgedragen personeel voor de Rijksrederij.
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 126 | 146 | 2 | – 44 | 104 | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 10 | 11 | – 1 | 10 | |||
a | Twentekanalen, verruiming (fase 1) | 0 | – 7 | 4 | 5 | Ja | 2 |
b | Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 5 | 6 | – 6 | 0 | ||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer) | 1 | 2 | – 1 | 1 | |||
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 2 | 2 | – 1 | – 1 | 0 | ||
c | Vaarroute Ketelmeer (excl. EU-bijdrage) | 6 | 4 | 2 | – 4 | 2 | |
d | Walradar Noordzeekanaal | 16 | 20 | – 20 | 0 | ||
Maasroute fase 1, brugverhogingen Roosteren en Echt | 0 | 0 | 1 | 1 | |||
Maasroute fase 1, voorhavens en wachtplaatsen | 0 | 1 | 1 | ||||
e | Maasroute, modernisering fase 2 | 34 | 33 | 9 | – 19 | 23 | |
Tweede Sluis Lith | 1 | 2 | – 1 | – 1 | 0 | ||
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 3 | 3 | 3 | ||||
f | Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel) | 0 | 4 | – 2 | 11 | 13 | |
Wilhelmina kanaal | 6 | 11 | – 3 | – 4 | 4 | ||
g | Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 22 | 22 | – 4 | 11 | 29 | |
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 2 | – 2 | 0 | |||
Walradarsystemen | 5 | 5 | – 2 | 3 | |||
Kleine projecten | 2 | 4 | – 1 | 3 | |||
Ligplaatsvoorzieningen | 0 | 1 | 1 | ||||
h | Quick Wins binnenhavens (incl.amendement Anker) | 15 | 22 | – 12 | 10 | ||
Afronding | – 2 | – 2 | – 2 |
a) Claims van de aannemers en tegenvallers, als gevolg van aangetroffen explosieven, leiden tot een tekort op het taakstellend budget.
b) Vertraging door onderzoek naar de mogelijkheid om dit project, uit het oogpunt van efficiency, samen met een ander project aan te besteden.
c) De verwachting is dat de laatste kwartaalafrekening van dit project € 4 mln. lager zal zijn dan eerder verwacht.
d) Vertraging als gevolg van een mislukte aanbesteding (door onduidelijkheid over de specificaties). Dit is nu weggenomen en het project zal naar verwachting in 2010 starten.
e) Vertraging in het tracébesluit voor het onderdeel Juliana-kanaal.
f) Versnelling als gevolg van voorspoedige aankoop van onroerend goed.
g) Versnelling vanwege het voorspoedige verloop van de aanbesteding en de uitvoering.
h) Op basis van beschikkingen is een ander (vertraagd) kasritme nodig dan in de begroting is voorzien.
In de onlangs getekende Bestuursovereenkomst is overeengekomen, dat door het Rijk een subsidie van € 10,5 mln. wordt verstrekt aan de provincie Noord-Holland ten behoeve van het project Vaart in de Zaan.
Verder wordt voor de financiële ondersteuning van de gegevensautoriteit Natuur/Nationale Database Flora en Fauna ca. € 0,1 mln. naar het ministerie van LNV overgeboekt.
De hogere raming van het verplichtingenbudget staat voor een groot deel in relatie tot de hierboven genoemde hogere uitgaven.
Voorts worden enkele verschuivingen uit latere jaren naar 2009 aangebracht ten behoeve van de impuls groot onderhoud in Zeeland.
16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 532 103 | 864 235 | – 315 403 | – 1 193 | 547 639 |
Uitgaven | 288 105 | 287 828 | 7 025 | – 44 879 | 249 974 |
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam | 31 441 | 29 013 | 1 470 | 25 250 | 55 733 |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 31 441 | 29 013 | 1 470 | 25 250 | 55 733 |
16.02 Ruimte voor de rivier | 197 184 | 202 542 | 4 264 | – 70 129 | 136 677 |
16.03 Maaswerken | 59 480 | 56 273 | 1 291 | 0 | 57 564 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 26 786 | ||||
– Restant | 223 188 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
16.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 798 | 0 | 798 |
Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatie Megaprojecten niet Ven W (16) | Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Gevolgen MIRT-budget | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (3) | |||
Uitgaven | 287 | 287 | 6 | – 46 | 247 | ||
Project Mainport Rotterdam | |||||||
Uitvoeringsorganisatie | 2 | 4 | – 1 | 3 | |||
750 ha | 0 | 0 | 0 | ||||
Groene verbinding | 7 | 7 | 7 | ||||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | 0 | ||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 0 | 0 | ||||
a | Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 22 | 18 | 1 | 25 | 44 | |
Landaanwinning | 0 | 0 | 0 | ||||
BTW Buitencontour | 0 | 0 | 0 | ||||
Aan- en ontsluitende infrastructuur | 0 | 0 | 0 | ||||
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | ||||
Ruimte voor de rivier | |||||||
b | Uitvoeringskosten | 179 | 181 | 4 | – 79 | 106 | |
c | Planstudiekosten | 8 | 11 | 5 | 16 | ||
d | Projectorganisatie en projectmanagement | 10 | 10 | 1 | 4 | 15 | |
Maaswerken | |||||||
e | Zandmaas | 50 | 42 | – 5 | Ja | 37 | |
e | Grensmaas | 9 | 14 | 5 | Ja | 19 |
a) De hogere uitgaven op dit deelproject van het PMR hebben betrekking op de sneller dan verwachte betaling van de kosten voor de duincompensatie (ter hoogte van de Delflandse kust en de Zeereep langs de Brouwersdam) en anderzijds de latere vaststelling van het Monitoring- en Evaluatieprogramma Duincompensatie (MEP).
b) Naast een overboeking van € 5 mln. en € 4 mln. naar respectievelijk de planstudiekosten en de projectorganisatie en projectmanagement, wordt een aanpassing van het kasritme aangebracht conform de voortgang van de werkzaamheden van het Ruimte voor de Rivier.
c) In de begroting is een planning opgenomen voor de planstudie van Lent. Deze planning is eind 2006 begin 2007 gemaakt, maar naar nu blijkt is deze inschatting te hoog geweest. Het overschot wordt teruggebracht naar het project Planstudie Ruimte voor de Rivier.
d) Deze mutatie vloeit voort uit de nieuw getekende programmaopdracht. Gebleken is dat de verdeling van de apparaatsuitgaven over de projecten Uitvoering en Programmadirectie van Ruimte voor de Rivier niet de juiste verhouding heeft. Dit wordt nu gecorrigeerd.
e) Met deze mutatie wordt ca. € 5 mln. overgeboekt van de Zandmaas naar de Grensmaas. Het overschot bij de Zandmaas wordt ingezet voor tegenvallers, t.w. kosten ruiming explosieven en permanent rivierkundige werken, bij de Grensmaas op te vangen.
17 Megaprojecten Verkeer en vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 140 025 | 288 792 | – 48 389 | 8 143 | 248 546 |
Uitgaven | 140 010 | 289 652 | – 48 389 | – 73 608 | 167 655 |
17.01 Westerscheldetunnel | 0 | 6 740 | 0 | 0 | 6 740 |
17.02 Betuweroute | 10 | 76 777 | 0 | – 22 712 | 54 065 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 0 | 106 509 | 0 | – 54 658 | 51 851 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 0 | 99 116 | 0 | – 54 658 | 44 458 |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 0 | 2 168 | 0 | 0 | 2 168 |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 0 | 5 225 | 0 | 0 | 5 225 |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 140 000 | 99 626 | – 48 389 | 3 762 | 54 999 |
17.05 Zuiderzeelijn | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 46 349 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 5 716 | ||||
– Restant | 115 590 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 100% | ||||
17.09 Ontvangsten | 0 | 812 | 0 | 0 | 812 |
De mutaties op deze operationele doelstellingen betreffen enerzijds een toevoeging aan de begroting van de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.
Voor de Betuweroute is dit een bedrag van ca. € 7,3 mln. en de HSL-Zuid € 6,1 mln.
Anderzijds worden kasschuiven naar 2010 bij de Betuweroute en HSL-Zuid voorgesteld van respectievelijk € 30 mln. en € 60 mln.
18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Verplichtingen | 51 552 | 66 120 | – 23 662 | 0 | 42 458 |
Uitgaven | 53 754 | 86 900 | – 37 749 | – 874 | 48 277 |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer | 2 219 | 2 665 | 27 | – 874 | 1 818 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 737 | 4 005 | 48 | 0 | 4 053 |
18.05 Railinfrabeheer | 35 142 | 35 142 | 0 | 0 | 35 142 |
18.06 Externe veiligheid | 7 912 | 20 488 | – 20 488 | 0 | 0 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6 744 | 24 600 | – 17 336 | 0 | 7 264 |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6 744 | 6 962 | 164 | 0 | 7 126 |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 17 638 | – 17 500 | 0 | 138 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 986 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 6 792 | ||||
– Restant | 40 499 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht | 67% | ||||
18.09 Ontvangsten | 35 142 | 34 908 | 0 | 0 | 34 908 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 248 723 | 0 | 0 | 248 723 |
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2t/m4) | |
Ontvangsten | 7 380 258 | 7 083 476 | 67 618 | – 39 366 | 7 111 728 |
19.09 Ten laste van begroting VenW | 6 202 356 | 6 235 404 | 75 890 | – 35 004 | 6 276 290 |
19.10 Ten laste van het FES | 1 177 902 | 848 072 | – 8 272 | – 4 362 | 835 438 |
De bijstelling van de inkomstenraming betreft voor een deel de BTW die door het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd (zie ook de toelichting onder artikel 17 in dit wetsvoorstel).
Voorts zijn overboekingen naar de begroting van hoofdstuk XII opgenomen voor uitgaven die onder andere ten laste van dat hoofdstuk worden verantwoord maar op het Infrastructuurfonds zijn begroot.
Dit betreffen met name uitgaven op artikel 34 in hoofdstuk XII (zie ook onder ad 1. en ad 9 in de memorie van toelichting bij de tweede suppletoire begroting van HXII over 2009.) Als laatste is een overboeking naar het Gemeente Fonds opgenomen voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.
De bijdragen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de onderstaande uit het FES gefinancierde projecten kan per saldo met in totaal ca. € 4 mln. worden verminderd:
a. Waterprojecten Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW)/Synergie KRW en Haaglanden – € 17 mln.;
b. Quickwins wegen – € 1mln.;
c. Praktijkproef A10 Amsterdam – € 18 mln,;
d. Quick-wins vaarwegen – € 12 mln.;
e. Noordvleugel + € 37 mln.;
f. Fileproof + € 7 mln.
De gelden voor de eerste 4 genoemde projecten zullen in 2010 weer uit het FES worden opgevraagd.