Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Verkeer en Waterstaat,

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

2. De producten

  2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

  2.2 De productartikelen

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2009 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau, waarvan de belangrijkste worden toegelicht.

Nieuw daarbij zijn de projecttabellen met de realisatieprojecten waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2010 (Vermoedelijke Uitkomsten 2009), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument en per realisatieproject inzichtelijk zijn gemaakt.

2. De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2009 van het ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

In onderstaande tabel zijn de Najaarsnota mutaties op artikelniveau weergegeven.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt en per operationele doelstelling (OD) toegelicht.

Overeenkomstig mijn toezegging tijdens het Wetgevingsoverleg Verkeer en Waterstaat van 24 juni 2009, is de informatievoorziening op projectniveau in deze suppletoire begroting verbeterd.

Hiertoe zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting.

Wat betreft deze verbeterde informatievoorziening wil ik verder graag verwijzen naar mijn brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer van 4 november 2009 met kenmerk CEND/FMC-2009/1876.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletore mutaties 2009 (x EUR 1 mln.)

 Art.nr.Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2009 7 738,67 738,6
    
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 22  10,0 10,0
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 A, nr. 70 5,0 5,0
Amendement Cramer en Koopmans, 2008–2009, 31 700 A, nr. 71  0,0  
    
Stand vastgestelde begroting 2009 7 753,67 753,6
    
Stand 1e suppletore begroting 2009 7 673,47 673,4
    
– mutaties Miljoenennota 2010 (uitkomst 2009)  50,450,4
– mutaties Najaarsnota 2009:   
1. Hoofdwatersystemen 11 150,2 
2. Hoofdwegennet 12 432,6  
3. Spoorwegen13 – 760,7 – 120,0
4. Regionale/lokale infrastructuur 14 – 188,3  
5. Hoofdvaarwegennet15 125,5  
6. Megaprojecten niet-verkeer en Vervoer16 – 44,9  
7. Megaprojecten Verkeer en Vervoer 17– 73,6  
8. Overige uitgaven en ontvangsten 18– 0,9  
9. Bijdragen andere begrotingen Rijk19  – 39,4
Stand 2e suppletore begroting 2009 7 363,77 564,4

2.2 De productartikelen

11 Hoofdwatersystemen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen720 949836 823377 54593 7991 308 167
Uitgaven813 582897 90423 880150 2191 072 003
11.01 Watermanagement87 09187 0912 1402 00091 231
11.01.01 Basispakket watermanagement 87 091 87 0912 140 2 000 91 231
11.02 Beheer en Onderhoud200 123243 015– 8 912118 307352 410
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren 117 016 137 016– 10 934 83 697 209 779
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheren 51 156 51 156 1 332 52 540105 028
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheen 31 95154 843 690 – 17 930 37 603
11.03 Aanleg466 706502 57083 25733 572619 399
11.03.01 Real.programma waterkeren 292 045 310 83775 817 21 873 408 527
11.03.02 Real.programma waterbeheren 174 661 191 733 7 440 11 699210 872
11.05 Verkenning en planstudie59 66265 228– 52 605– 3 6608 963
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen 622 5 624 1 093 1046 821
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren 56 94757 078 – 53 521 – 2 699 858
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer 2 0932 526 – 177 – 1 065 1 284
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    440 662
– Restant    631 341
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     64%
11.09 Ontvangsten33 06539 917400040 317

OD 11.02

De hogere uitgaven op beheer en onderhoud worden verklaard doordat:

– de meerkosten in 2008 door middel van de Voorjaarsnota 2009 ten laste zijn gebracht van het uitvoeringsjaar 2009. Door middel van een verschuiving met 2010 wordt nu € 57 mln. aan 2009 toegevoegd;

– een aanpassing van de onderhoudsplanning (€ 69 mln.);

– te laag geraamde kosten voor (probabilistisch) onderhoud (€ 12 mln.).

Van het beschikbare bedrag ten behoeve van het groot variabel onderhoud kan een bedrag van ca. € 18 mln. worden doorschoven naar 2010. Dit heeft betrekking op de Stuwen Lek en de Haringvliet. Bij de Stuwen Lek is vanwege de mislukte aanbesteding een nieuwe scope en planning opgesteld. De kasreeks ten behoeve van de Haringvliet is aangepast op basis van de gewijzigde planning van de aannemer.

OD 11.03

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01)Stand ontwerp begroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingGevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
Uitgaven29231176220409
aDeltaplan grote rivieren 16 16  4  20
 Maatregelen i.r.t. rivierverruiming 17 13 – 1  12
b Dijkversterking en Herstel steenbekleding60 56 18 4  78
cHoogwaterbeschermingsprogramma 140 152 57 17 226
d Overige onderzoeken en kleine projecten 5974 1 – 2  73
 Afronding   1– 1  0

a) Deze gelden zijn noodzakelijk ten behoeve van de afwikkeling van de DGR-projecten Sliedrecht west en Sliedrecht centrum, Papendrecht Oost en de Europoortkering Beerdam.

b) De extra uitgaven zijn het gevolg van onder meer het beroep op de compensatieregeling staal-, brandstof- en bitumenprijzen 2008 en meerwerk op het traject Kruiningen.

c) Het Hoogwaterbeschermingsprogramma dient conform de toezegging aan de Tweede Kamer voor 2016 klaar te zijn. De realisatie verloopt sneller dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Met de voorgestelde kasschuif uit 2010 naar 2009 wordt het budgettaire probleem voor 2009 nagenoeg opgelost.

d) De voortgang van het project Versterking Delflandse kust (in combinatie met het Project Mainport Rotterdam) verloopt dit jaar sneller dan in eerste instantie werd verwacht. Deze snellere uitvoering is onder andere mogelijk door het gunstige weer, hetgeen dit jaar leidt tot meer uitgaven.

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02)Stand ontwerp begroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingGevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
Uitgaven176192712 211
aProef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB) 4 3 – 2  1
 Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB) 0 2  – 1  1
bSubsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) 19 21 – 5  16
c Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren 75 69 1 59  129
dTijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast 2434 – 1 – 25  8
 Inrichting IJsselmonding1 2  – 1  1
 Natte natuurprojecten IJsselmeergebied 1 2  – 1  1
eNatuurpilot IJmeer/Markermeer 0 0  2  2
fIntegrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR) 10 10 – 3– 2  5
 Depot Hollandsch Diep 1 2 4  6
 Klein Profijt 0 0    0
 Uitbreiding gemaalcapaciteit IJmuiden 0 0   0
 Aanleg baggerdepots (voorheen Depot Koerogspolder) 0 0    0
 Doorlaatmiddel Veerse Meer 0 0    0
g Natuurcompensatie Perkpolder 3 3  2  5
h Verruiming vaargeul Westerschelde 4 5  – 2  3
iInnovatie KRW/WB21 26 30 5 – 18  17
jSynergie KRW/WB21 8 10 0 3  13
kKleine projecten 0 0  5  5
 Afronding0 – 1 1 – 2  – 2

a) De proef met de grootschalige verwerking van de baggerspecie is afgelopen. Voor na-ijlende kosten wordt € 2 mln. doorgeschoven naar 2010.

b) Het totaal van de ingediende subsidieaanvragen is lager dan het subsidieplafond.

c) Deze mutatie heeft meerdere oorzaken:

– Als gevolg van de discussie over de zoutwaterinlaatpunten is het project Haringvliet de Kier vertraagd;

– Verder zijn vertragingen opgetreden op een aantal projecten in het programma Nieuwe projecten Herstel en Inrichting. Hier zijn de oorzaken vertraging in onder andere grondaankopen en vertraging bij partners in geval van mede financieringsprojecten en capaciteitsproblemen;

– Een verschuiving uit latere jaren naar 2009 van gelden ten einde aan de bestuurlijke verplichting tot het saneren van de Vecht te voldoen.

d) Lagere uitgaven in verband met minder subsidieaanvragen, die in het kader van het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) kunnen worden verstrekt.

e) In de ontwerpbegroting 2009 is het project natuurpilot IJmeer/Markermeer toegevoegd aan de VenW begroting. Het bijbehorende budget, met bedragen vanaf 2011, is overgeheveld van de begroting LNV. Daar afgesproken is om in 2009 een praktijkproef te doen en in 2010 te beginnen met de uitvoering van NMIJ, wordt een bedrag van € 2 mln. uit latere jaren naar 2009 verschoven. Op 7 september 2009 is het eerste praktijk experiment (drijvend rieteiland) getoond.

f) In verband met een vertraging bij de uitvoering van het deelproject Houtribdijk, wordt een bedrag ad € 2 mln. doorgeschoven naar 2010.

g) De verschuiving ad € 2 mln., van het beschikbare bedrag vanuit latere jaren naar 2009, heeft betrekking op grondaankopen ten behoeve van het Natuurproject Perkpolder.

h) Als gevolg van een uitspraak van de Raad van Staten komt een bedrag van € 2 mln in 2009 niet tot betaling en wordt derhalve door geschoven naar 2010.

i) Een bedrag van € 18 mln wordt in verband met een vertraging bij het publiceren van de 2e tender van de regeling Innovatie KRW door geschoven naar 2010.

j) Deze mutatie vloeit voort uit de kasplanning van de getekende bestuursovereenkomst.

k) Ten behoeve van de waterzuivering op Bonaire wordt een bedrag van € 5 mln. beschikbaar gesteld.

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen4 139 9344 339 567572 226– 2 138 1662 773 627
Uitgaven2 680 9652 142 155301 196432 5752 875 926
12.01 Verkeersmanagement55 17155 1711 356056 527
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement55 171 55 171 1 356 0 56 527
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement 0 0 0 0 0
12.02 Beheer en onderhoud806 215525 15321 319270 228816 700
12.02.01 Basispakket B&O627 891 352 891 16 941 272 395 642 227
12.02.02 Service pakket B&O 99 624 99 624 2 6290 102 253
12.02.04 Groot variabel onderhoud 78 70072 638 1 749 – 2 167 72 220
12.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit1 152 223883 304559 165167 2471 609 716
12.03.01 Realisatie programma 977 519 793 149 621 452 167 2991 581 900
12.03.02 Planstudie na tracebesluit 174 70490 155 – 62 287 – 52 27 816
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS327 253331 1106 065– 75 742261 433
12.04.01 Geïntegreerde contractvormen/PPS 327 253 331 110 6 065 – 75 742261 433
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit340 103347 417– 286 70970 842131 550
12.05.01 Verkenningen 0 1 932 3 8680 5 800
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit 340 103 345 485 – 290 577 70 842125 750
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    3 428
– Bijdrage aan baten-lastendienst     1 155 895
– Restant    1 716 602
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     100%
12.09 Ontvangsten78 24674 7475 246079 993

OD 12.02

De hogere uitgaven op beheer en onderhoud worden verklaard door:

– dat de meerkosten in 2008 door middel van de Voorjaarsnota 2009 ten laste zijn gebracht van het uitvoeringsjaar 2009. Door middel van een verschuiving uit de latere jaren wordt thans € 135 mln. aan 2009 toegevoegd;

– een aanpassing van de onderhoudsplanning (ca. € 79 mln.);

– versnelde overdrachten van de veren Bergse Maas aan gemeenten en de N273 aan de provincie Limburg (€ 52,1 mln.) alsmede de afkoop van het beheer en onderhoud als gevolg van de overdracht van de N69 in Noord-Brabant (€ 6 mln.).

OD 12.03

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)Stand ontwerp begroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingGevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven978794621167 1 582
 A7 Rondweg Sneek18 18 1 2  21
 A7 Zuidelijke ringweg Groningen, fase 1 16 12 – 12   0
 N31 Zurich–Harlingen 8 7 – 7   0
a A2 Everdingen–Deil–Zaltbommel–Empel 141 73 73 – 14Ja 132
 N34 omleiding om Ommen 12 14 – 14  17
 N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) 1419 2 – 3  18
 A12 Utrecht west benutting, aansluitingen       
 Woerden–Linschoten en Woerden-Oost 30 13 3   16
 A28 Utrecht–Amersfoort 0 0 4 2  6
b A2 Holendrecht–Oudenrijn 311 237 – 2 39  274
c A4 Burgerveen–Leiden 0 0 90 – 7  83
d A12 Den Haag–Gouda benutting 46 29 24 29 82
 N9 Koedijk–De Stolpen 0 0 10 – 4 6
 N14 Wassenaar–L’dam (incl.aansl.Hubertusviaduct)15 20 – 20   0
 A2 Rondweg Den Bosch91 90 2   92
e A2 Tangenten Eindhoven170 89 85 32 Ja 206
f A2/A76 Maatregelenpakket Limburg 17 29  – 27  2
gA57 Veersedam–Middelburg 57 57 – 10 6  53
h A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR 19 39– 3 49 Ja 85
i A10 Amsterdam praktijkproef FES 30 30 – 6 – 18  6
 Dynamisch verkeersmanagement 75 141 – 92 – 8  41
jKleine projecten/Afronding projecten 30 25 58 26 109
 Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hwn 26  – 6  0
 Quick Wins FES 4 6– 4 – 1  1
 Afronding 1 1   1
 Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg. 112 287 – 22 66  331
 Egalisatiereeks – 241 – 448 448  0

a) Het betreft hier deels vertraging op het deeltraject knooppunt Everdingen–aansluiting Everdingen en deels een meevaller binnen het project.

b) Door de voorspoedige uitvoering van het traject Holendrecht– Maarssen (5e rijbaan), de Haarrijn spoorlijn en de alliantie hooggelegen, worden dit jaar meer uitgaven verricht.

c) In de eerdere raming zat nog een aantal onzekerheden in verband met de vaststelling van het tracébesluit en de startdatum van de werkzaamheden voor het zuidelijke deel.

d) De uitvoering van de plusstroken verloopt zeer voorspoedig. Eind 2009 zullen deze worden opengesteld voor het verkeer.

e) Vanwege indexeringscompensatie en claims van aannemers, wordt er in 2009 meer uitgegeven dan oorspronkelijk is geraamd.

f) De start van de uitvoering is vertraagd vanwege uitloop van het tracébesluit.

g) De kasuitgaven in 2009 zijn hoger doordat de termijnafspraken met de aannemerscombinatie inmiddels bekend zijn.

h) De hogere uitgaven betreffen meerkosten voor de oplevering van de tunnels en de tunneltechnische installaties.

i) Door de veelheid van projecten die lopen in de regio Amsterdam (Spoedwet, Fileproof, Mobiliteitsaanpak, Centrales op orde) moeten de planningen goed op elkaar worden afgestemd. Naar verwachting zal voor het eind van dit jaar duidelijk zijn of en op welke wijze de praktijkproef kan worden gerealiseerd, waarna er inzicht zal zijn in de te maken kosten.

j) De hogere uitgaven hebben voornamelijk betrekking op de projecten A50 Eindhoven–Oss, Fileproof, Zuidelijke Ringweg Groningen, N32 Postweg, Grote Heide en de N34 Gieten.

  De A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, N31 Zurich-Harlingen en N14 Wassenaar-Leidschendam zijn vanaf de stand Miljoenennota 2010 meegenomen onder Kleine projecten/Afronding projecten.

OD 12.04

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Geïntegreerde contractvorm (12.04)Stand ontwerp begroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begrotingGevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven3273316– 75 262
a N31 Leeuwarden-Drachten (excl B&O) 36 37 1 – 31  7
 Aflossing tunnels 49 51 1 – 3  49
 N11 Alphen ad Rijn–Bodegraven, betaling PPS-constr. 17 17 4  21  
b A10 2e Coentunnel 160 164 4– 59  109
 A59 Rosmalen-Geffen, PPS 15 14 1  15
c Exploitatie Westerscheldetunnel 5048  13  61

a) De lagere uitgavenraming is het gevolg van de omzetting van het beschikbare budget voor de N31 (Leeuwarden–Drachten) naar DBFM (Design, Build, Finance, Maintenance) met beschikbaarheidsvergoedingen.

b) Dit betreft een verschuiving naar latere jaren in de DBFM gelden bestemd voor het project 2e Coentunnel/Westrandweg.

c) De hogere uitgaven zijn het gevolg van de indexeringsproblematiek.

OD 12.05

De voorgestelde hogere uitgaven zijn voornamelijk het gevolg van hogere planstudiekosten (in verband met vertragingen door luchtonderzoek) en een correctie van een overboeking in het kader van een fasewisseling van het project A1/6/9 Schiphol/Amsterdam-Almere.

Verplichtingen

De lagere raming van het verplichtingenbudget is het gevolg van mutaties op vrijwel alle projecten. De belangrijkste mutaties zijn hieronder weergegeven:

– GVO Stalen kunstwerken – € 76 mln.;

– A2 Holendrecht – € 200 mln.;

– A73/74/N68 Venlo/Maas + € 55 mln.;

– Spoedwet Wegverbreding – € 300 mln.;

– A28 Utrecht–Amersfoort – € 171 mln.;

– N50 Ramspol–Ens – € 84 mln.;

– A1/6/9 Schiphol/Adam-Almere – € 90 mln.;

– A2 Oudenrijn–Everdingen – € 94 mln.;

– A15 Maasvlakte Vaanplein – € 980 mln.;

– N61 Hoek–Schoondijke – € 80 mln.;

– B&O uitgaven/overdrachten + € 193 mln.;

– A2 Passage Maastricht – € 355 mln.

Het merendeel van de mutaties op het verplichtingenbudget betreft technische mutaties die geen directe relatie hebben met de concrete projectplanning.

13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen2 195 3753 821 461– 656 322– 845 3002 319 839
Uitgaven2 741 8432 877 844– 197 689– 760 7091 919 446
13.02 Onderhoud en vervanging1 633 8311 889 166– 579 824– 34 1001 275 242
13.02.01 Regulier onderhoud 656 453 900 926 – 148 310– 33 000 719 616
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten485 932 485 933 – 159 879 0 326 054
13.02.03 Rentelasten 124 150 124 151 – 1 0124 150
13.02.04 Betuweroute 34 316 43 992– 14 450 0 29 542
13.02.05 Kleine infra en overige projecten 332 980 334 164 – 257 184 – 1 10075 880
13.03 Aanleg668 918762 5346 778– 274 479494 833
13.03.01 Real.progr.personenvervoer 644 209 728 886 1 726– 259 942 470 670
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer24 709 33 648 5 052 – 14 537 24 163
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS138 383140 874– 2 922– 4 000133 952
13.05 Verkenningen en planstudies300 71185 270378 279– 448 13015 419
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer 274 256 51 157 397 164 – 433 45714 864
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer 26 45534 113 – 18 885 – 14 673 555
13.05.03 Verkenningenprogramma 0 0 0 00
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    6 321
– Bijdrage aan baten-lastendienst    0
– Restant     1 913 125
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht    100%
13.09 Ontvangsten179 448142 797– 3 749– 120 00019 048
– HSA 72 329 – 3 999 4 000 0 1
– Overige 17 119 26 796 – 7 749 019 047
– Mandje spoor 90 000 120 000 0– 120 000 0

OD 13.02

Van het beschikbare budget voor het Beheer en Instandhouding wordt dit jaar naar verwachting € 33 mln. niet besteed en wordt door middel van een verschuiving doorgeboekt naar 2010.

Verder vindt een overboeking plaats naar artikel 34 in de begroting van hoofdstuk XII (VenW) ten behoeve van het project Internet in de trein.

OD 13.03

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Gevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven6447292– 260 471
 BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2) 5 11 – 5   6
 Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen) 12 16 – 14 – 2 – 0
 Kleine projecten 11 16 – 8– 2  6
 HSA Claim 13 5 22 – 9 18
 Integrale spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht15 16 – 14   2
 Kleine stations 1112 – 8 – 3  1
a Afdekking risico’s spoorprogramma’s 6 76  – 76  0
bAKI-plan en veiligheidsknelpunten 27 28 7 – 12 23
c Intensivering Spoor in steden (I) 15 1520 – 20  15
d Intensivering Spoor in steden (II) 10 10 10 – 20  0
 Nazorg gereedgekomen lijnen/halten 6 8 – 1 – 4  3
 Ontsnippering 9 16 – 12 – 1  3
 Traject Oost (perronverbredingen) 0 2  – 1 1
 Traject Oost uitv. convenant DMB 15 19– 19   0
 Sporen in Arnhem 43 55– 36 1  20
e Arnhem Centraal (t.b.v. NSP)21 23 – 4 – 11  8
fVleuten–Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS) 54 36 63– 42  57
 Amsterdam CS spoor 10/15 0 03 – 3  0
 Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) 1824 – 24   – 0
 Den Haag emplacement 00    0
 Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/121 1  – 1 – 0
 Fietsenstalling Amsterdam CS 1 5 – 2 – 2  1
 Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) 30 27 – 7 1 21
 OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)41 61 – 40 2  23
 OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad 0 0    0
 Enveloppe extra NSP kwaliteit 0 0    0
g Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol) 4235 1 – 13  23
 Rijswijk–Schiedam incl. spoorcorridor Delft 66 30 – 2 – 2  26
 Extra perroncapaciteit A’dam Zuid (2e eilandperron) 00    0
h Hanzelijn 164 170 60– 22  208
 Breda Centraal (t.b.v. NSP) 8 12– 2 – 5  5
i Amsterdam CS Cuypershal 00 12 – 12  0
 Geluidsaneringsprogramma – spoor 0 0 2 – 1  1

a) In 2009 wordt door de projecten HSL/BR geen beroep gedaan op de risicoreservering spoorprogramma, waardoor deze gelden dit jaar niet zullen worden besteed.

b) De onderuitputting op AKI wordt met name veroorzaakt door vertraging in de afrondende werkzaamheden op een deel van het programma, een vertraging bij de start van het deelproject Aalderinksingel (verlate aanbesteding) en meevallende uitgaven bij het deelproject Almelo verdiept.

c) Een aantal gemeenten vraagt de toegekende subsidie later op dan gepland.

d) De verlaging van de raming betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor de 2e tranche Spoorse Doorsnijdingen (cf. het bestuursakkoord Rijk-Provincies).

e) Het project is vertraagd met een jaar als gevolg van een mislukte aanbesteding (niet binnen budget) waarop besloten is het project in 2 fases uit te voeren. In oktober 2009 is gestart met de bouw van fase 1. Als gevolg van deze vertraging is ook een lagere cashflow gerealiseerd dan aangenomen bij het opstellen van de begroting.

f) Dit betreft een aanpassing van het kasritme op basis van een herziene raming.

g) Inhaling bij Wormerveer wordt later opgeleverd dan gepland door onder andere nieuwe informatie over de bodemgesteldheid, waardoor de doorlooptijd realisatie toeneemt. In overleg met decentrale overheden is de oplevering nu gepland voor 2013/2014.

h) Dit betreft een aanpassing van het kasritme op basis van een herziene raming.

i) De uitgaven schuiven, zoals eerder aan de Tweede Kamer gemeld, naar begin 2010, afhankelijk van vergunningverlening in het kader van de monumentenwet.

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02)Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Gevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven25345– 14 25
 Aslasten Cluster II 10    0
 PAGE risico reductie 6 9– 4 – 2  3
 Geluidspilot Goederenvervoer1 3 – 1 – 1  1
aUitv.progr.Goed.route Elst–Deventer–Twente (NaNov) 0 010 – 6  4
 Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek 0 0 7   7
 Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn 17 22 – 12– 2  8
 Kleine projecten  0 3 – 2 1
 Nazorg gereedgekomen lijnen-halten  0 2– 1  1

a) Als gevolg van vertraging in het Kabel en leidingenwerk derden is de vermoedelijke opleverdatum van het project verschoven van eind 2010 naar medio 2011; hierdoor verschuiven ook de geprognosticeerde uitgaven evenredig in de tijd. Tevens is er op dit project sprake van een positieve aanbesteding die ook effect heeft op de cashflow voor 2009

OD 13.05

De onderuitputting op het planstudieprogramma spoor wordt voor het grootste deel (ca. € 400 mln.) veroorzaakt door het project Zuidas. Voor de subsidie aan Zuidas is met het ministerie van Financiën de principe afspraak gemaakt dat VenW het geld voor dit project zou storten op een zogenaamde schatkistrekening voor de Zuidasonderneming. Daarmee kan echter pas een aanvang worden genomen als die onderneming daadwerkelijk is opgericht. Eind 2008 is gebleken dat de beoogde veiling van de aandelen van deze onderneming geen doorgang kon vinden, en sindsdien wordt door een rijksvertegenwoordiger onderzocht hoe het project alsnog gerealiseerd kan worden. Eerst nadat duidelijkheid is ontstaan over de structurering van het project kan de eerste storting plaatsvinden, of kan een nieuw financieringsarrangement worden vormgegeven.

Verplichtingen

De voorgetelde aanpassing van het verplichtingenbudget staat geheel in relatie tot de hierboven genoemde lagere uitgaven.

Ontvangsten

De verwachting is dat de ontvangstenraming van het «Mandje spoor» niet wordt gerealiseerd.

14 Regionale, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen116 247339 69971 182– 27 268383 613
Uitgaven273 355375 0233 958– 188 322190 659
14.01 Grote regionaal/lokale projecten227 838269 85836 622– 147 988158 492
14.01.01 Verkenningen 00 0 0 0
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok7 378 37 996 46 817 – 78 261 6 552
14.01.03 Real.progr.reg./lok. 220 460 231 862– 10 195 – 69 727 151 940
14.02 Regionale mob fondsen059 648– 13 415– 14 50031 733
14.03 RSP – ZZL: rijksbijdrage45 51745 517– 19 249– 25 834434
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten 15 222 15 222 – 14 897 – 325 0
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen 20 295 20 295 434– 20 295 434
14.03.03 RSP – ZZL: REP projecten 10 000 10 000 – 4 786 – 5 214 0
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    0
– Bijdrage aan baten-lastendienst     668
– Restant    189 991
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     100%
14.03 Ontvangsten00000

OD 14.01

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Real.proj.reg.lok. (14.01.03)Stand ontwerp begroting Stand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Gevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven220232– 11– 69 152
 Noord Zuidlijn Noord-WTC 153 111 3 – 22  92
 N20141 51 – 1 – 9  41
 Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding) 25 51 1– 34  18
 Experimenteerprojecten 1 7– 7   0
 Beneluxmetro VINEX) 0 5 – 4  1
 Duurzaam Veilig W-Zeeuws Vlaanderen0 3 – 3   0
 Afr.decentr. GDU 04 – 4   0

Op basis van de voortgang van de projecten (onder andere Noord-Zuidlijn Noord-WTC, RandstadRail, 1e fase en de N201) en de daaraan gekoppelde declaraties alsmede door het niet volledig benutten van de gereserveerde gelden voor planstudieprojecten wordt een overschot van ca. € 131 mln. verwacht.

Verder wordt een overboeking van ca. € 17 mln. naar de begroting van hoofdstuk XII aangebracht voor activiteiten die op dit artikel in het Infrastructuurfonds zijn geraamd, maar op artikel 34 (in HXII) moeten worden verantwoord. Dit betreffen voornamelijk kosten voor mobiliteitsmanagement (Taskforce De Waal), OV-chipkaart (extra WROOV-onderzoek en lopende communicatie- en organisatiekosten) en multimodale reisinformatie.

OD 14.02

Op de voorziene betalingen aan de mobiliteitsfondsen is sprake van een overloop naar 2010. Deze overloop wordt veroorzaakt doordat het mobiliteitsfonds Leeuwarden naar verwachting niet tot betaling gaat komen in 2009. Het gaat hierbij om de Quick Wins 1 en 2. Recent is gemeld dat het fonds inmiddels is opgericht. Betaling wordt voorzien in 2010.

OD 14.03

Het kasoverschot doet zich voor op het regio-specifiekpakket noorden en wordt doorgeboekt naar 2010. De betrokken partijen werken de wijze waarop en eventuele voorwaarden waaronder de bijdrage ten behoeve van het regionaal economisch pakket beschikbaar wordt gesteld uit.

15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen764 508958 646– 166 266179 055971 435
Uitgaven746 958716 083– 1 786125 460839 757
15.01 Verkeersmanagement88 93588 9352 185091 120
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement82 793 82 793 2 034 0 84 827
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement 6 142 6 142 151 06 293
15.02 Beheer en onderhoud497 213422 635– 2 568158 485578 552
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen 307 097 212 097 8 062207 681 427 840
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen29 908 36 786 670 – 8 595 28 861
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen 160 208 173 752– 11 300 – 40 601 121 851
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit126 443145 9472 121– 43 443104 625
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen 126 443 145 947 2 121 – 43 443104 625
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit 0 00 0 0
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit34 36758 566– 3 52410 41865 460
15.05.01 Verkenningen 8 069 13 069 0– 81 12 988
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit 26 298 45 497 – 3 524 10 49952 472
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst     598 109
– Restant    241 648
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     73%
15.09 Ontvangsten32 41348 009– 19 867028 142

OD 15.02

Om de kosten in 2009 te kunnen dekken is een hogere bijdrage aan het agentschap RWS van € 207 mln. nodig. Dit betreft:

– een aanpassing van de onderhoudsplanning (€ 37 mln.);

– de meerkosten die in de Najaarsnota 2008 zijn opgenomen zijn ten laste gebracht van 2009 (VJN). Door middel van een verschuiving met 2010 wordt nu € 109 mln. aan 2009 toegevoegd.

– ter dekking van de hogere kosten voor beheer en onderhoud wordt voorts € 61 mln. uit 2010 verschoven naar 2009.

Anderzijds blijft ca. € 45 mln. voornamelijk als gevolg van vertragingen onbesteed op de volgende belangrijkste projecten:

– Maas (baggeren en kunstwerken);

– Rotterdam-België/Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren;

– Impuls groot onderhoud (Amsterdam Rijnkanaal fase 2).

Als laatste worden enkele overboekingen van en naar andere ministeries aangebracht voor bijdragen in:

– de vereenvoudiging van de administratieve afhandeling ten aanzien van investeringen en exploitatiekosten door het ministerie van Defensie voor mobile communicatie apparatuur (C/P2000) dat in gebruik is bij de KNRM;

– het project Samenwerken en Slagkracht (Versterking incidentbestrijding op de Westerschelde) en het verschil in arbeidsvoorwaarden tussen LNV en RWS van het overgedragen personeel voor de Rijksrederij.

OD 15.03

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01)Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Gevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven1261462– 44 104
 Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va 10 11 – 1  10
a Twentekanalen, verruiming (fase 1)0 – 7 4 5 Ja 2
b Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen 5 6 – 6  0
 Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer) 1 2 – 1   1
 Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden 2 2 – 1– 1  0
c Vaarroute Ketelmeer (excl. EU-bijdrage)6 4 2 – 4  2
d Walradar Noordzeekanaal16 20  – 20  0
 Maasroute fase 1, brugverhogingen Roosteren en Echt 0 0 1   1
 Maasroute fase 1, voorhavens en wachtplaatsen 0 1   1
e Maasroute, modernisering fase 2 3433 9 – 19  23
 Tweede Sluis Lith 12 – 1 – 1  0
 Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II 3 3    3
fZuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel) 04 – 2 11  13
 Wilhelmina kanaal 611 – 3 – 4  4
g Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6 22 22 – 4 11  29
 Burgemeester Delenkanaal Oss 0 2  – 2 0
 Walradarsystemen 5 5 – 2   3
 Kleine projecten 2 4  – 1  3
 Ligplaatsvoorzieningen 0 1    1
hQuick Wins binnenhavens (incl.amendement Anker) 15 22 – 12  10
 Afronding – 2 – 2   – 2

a) Claims van de aannemers en tegenvallers, als gevolg van aangetroffen explosieven, leiden tot een tekort op het taakstellend budget.

b) Vertraging door onderzoek naar de mogelijkheid om dit project, uit het oogpunt van efficiency, samen met een ander project aan te besteden.

c) De verwachting is dat de laatste kwartaalafrekening van dit project € 4 mln. lager zal zijn dan eerder verwacht.

d) Vertraging als gevolg van een mislukte aanbesteding (door onduidelijkheid over de specificaties). Dit is nu weggenomen en het project zal naar verwachting in 2010 starten.

e) Vertraging in het tracébesluit voor het onderdeel Juliana-kanaal.

f) Versnelling als gevolg van voorspoedige aankoop van onroerend goed.

g) Versnelling vanwege het voorspoedige verloop van de aanbesteding en de uitvoering.

h) Op basis van beschikkingen is een ander (vertraagd) kasritme nodig dan in de begroting is voorzien.

OD 15.05

In de onlangs getekende Bestuursovereenkomst is overeengekomen, dat door het Rijk een subsidie van € 10,5 mln. wordt verstrekt aan de provincie Noord-Holland ten behoeve van het project Vaart in de Zaan.

Verder wordt voor de financiële ondersteuning van de gegevensautoriteit Natuur/Nationale Database Flora en Fauna ca. € 0,1 mln. naar het ministerie van LNV overgeboekt.

Verplichtingen

De hogere raming van het verplichtingenbudget staat voor een groot deel in relatie tot de hierboven genoemde hogere uitgaven.

Voorts worden enkele verschuivingen uit latere jaren naar 2009 aangebracht ten behoeve van de impuls groot onderhoud in Zeeland.

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen532 103864 235– 315 403– 1 193547 639
Uitgaven288 105287 8287 025– 44 879249 974
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam31 44129 0131 47025 25055 733
16.01.01 Planstudie PMR 0 0 0 0 0
16.01.02 Realisatieprogramma PMR 31 441 29 013 1 470 25 25055 733
16.02 Ruimte voor de rivier197 184202 5424 264– 70 129136 677
16.03 Maaswerken59 48056 2731 291057 564
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    0
– Bijdrage aan baten-lastendienst     26 786
– Restant    223 188
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     100%
16.09 Ontvangsten007980798

Verschuivingen Najaarsnota (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatie Megaprojecten niet Ven W (16)Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Gevolgen MIRT-budget Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota  Najaarsnota
  (1) (2) (3)(4)  (3)
 Uitgaven2872876– 46 247
 Project Mainport Rotterdam      
 Uitvoeringsorganisatie 2 4 – 1  3
 750 ha 0 0    0
 Groene verbinding 7 7    7
 Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) 0 0    0
 Voorfinanciering FES monitoringsprogramma 0 0   0
a Voorfinanciering FES natuurcompensatie22 18 1 25  44
 Landaanwinning 00    0
 BTW Buitencontour 0 0   0
 Aan- en ontsluitende infrastructuur 00    0
 Onvoorzien 0 0   0
 Ruimte voor de rivier      
b Uitvoeringskosten 179181 4 – 79  106
c Planstudiekosten 811  5  16
d Projectorganisatie en projectmanagement 10 10 1 4  15
 Maaswerken      
eZandmaas 50 42  – 5 Ja 37
eGrensmaas 9 14  5 Ja 19

a) De hogere uitgaven op dit deelproject van het PMR hebben betrekking op de sneller dan verwachte betaling van de kosten voor de duincompensatie (ter hoogte van de Delflandse kust en de Zeereep langs de Brouwersdam) en anderzijds de latere vaststelling van het Monitoring- en Evaluatieprogramma Duincompensatie (MEP).

b) Naast een overboeking van € 5 mln. en € 4 mln. naar respectievelijk de planstudiekosten en de projectorganisatie en projectmanagement, wordt een aanpassing van het kasritme aangebracht conform de voortgang van de werkzaamheden van het Ruimte voor de Rivier.

c) In de begroting is een planning opgenomen voor de planstudie van Lent. Deze planning is eind 2006 begin 2007 gemaakt, maar naar nu blijkt is deze inschatting te hoog geweest. Het overschot wordt teruggebracht naar het project Planstudie Ruimte voor de Rivier.

d) Deze mutatie vloeit voort uit de nieuw getekende programmaopdracht. Gebleken is dat de verdeling van de apparaatsuitgaven over de projecten Uitvoering en Programmadirectie van Ruimte voor de Rivier niet de juiste verhouding heeft. Dit wordt nu gecorrigeerd.

e) Met deze mutatie wordt ca. € 5 mln. overgeboekt van de Zandmaas naar de Grensmaas. Het overschot bij de Zandmaas wordt ingezet voor tegenvallers, t.w. kosten ruiming explosieven en permanent rivierkundige werken, bij de Grensmaas op te vangen.

17 Megaprojecten Verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen140 025288 792– 48 3898 143248 546
Uitgaven140 010289 652– 48 389– 73 608167 655
17.01 Westerscheldetunnel06 740006 740
17.02 Betuweroute1076 7770– 22 71254 065
17.03 Hoge snelheidslijn0106 5090– 54 65851 851
17.03.01 Realisatie HSL-zuid 099 116 0 – 54 658 44 458
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen 0 2 168 0 0 2 168
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen 0 5 225 00 5 225
17.04 Anders betalen voor mobiliteit140 00099 626– 48 3893 76254 999
17.05 Zuiderzeelijn00000
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    46 349
– Bijdrage aan baten-lastendienst     5 716
– Restant    115 590
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     100%
17.09 Ontvangsten081200812

OD 17.02 en 17.03

De mutaties op deze operationele doelstellingen betreffen enerzijds een toevoeging aan de begroting van de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.

Voor de Betuweroute is dit een bedrag van ca. € 7,3 mln. en de HSL-Zuid € 6,1 mln.

Anderzijds worden kasschuiven naar 2010 bij de Betuweroute en HSL-Zuid voorgesteld van respectievelijk € 30 mln. en € 60 mln.

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Verplichtingen51 55266 120– 23 662042 458
Uitgaven53 75486 900– 37 749– 87448 277
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen00000
18.03 Intermodaal vervoer2 2192 66527– 8741 818
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)1 7374 0054804 053
18.05 Railinfrabeheer35 14235 1420035 142
18.06 Externe veiligheid7 91220 488– 20 48800
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert.6 74424 600– 17 33607 264
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven 6 7446 962 164 0 7 126
18.07.02 Subsidies algemeen 0 17 638 – 17 500 0 138
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    986
– Bijdrage aan baten-lastendienst     6 792
– Restant    40 499
– waarvan op 1 oktober 2009 juridisch verplicht     67%
18.09 Ontvangsten35 14234 9080034 908
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen0248 72300248 723

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

 Stand ontwerp begrotingStand 1e suppletore begroting Mutaties 2e suppletore begroting Stand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1) (2)(3) (4) (5)=(2t/m4)
Ontvangsten7 380 2587 083 47667 618– 39 3667 111 728
19.09 Ten laste van begroting VenW6 202 3566 235 40475 890– 35 0046 276 290
19.10 Ten laste van het FES1 177 902848 072– 8 272– 4 362835 438

OD 19.09

De bijstelling van de inkomstenraming betreft voor een deel de BTW die door het ministerie van Financiën wordt gecompenseerd (zie ook de toelichting onder artikel 17 in dit wetsvoorstel).

Voorts zijn overboekingen naar de begroting van hoofdstuk XII opgenomen voor uitgaven die onder andere ten laste van dat hoofdstuk worden verantwoord maar op het Infrastructuurfonds zijn begroot.

Dit betreffen met name uitgaven op artikel 34 in hoofdstuk XII (zie ook onder ad 1. en ad 9 in de memorie van toelichting bij de tweede suppletoire begroting van HXII over 2009.) Als laatste is een overboeking naar het Gemeente Fonds opgenomen voor de tweede tranche Spoorse Doorsnijdingen.

OD 19.10

De bijdragen uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de onderstaande uit het FES gefinancierde projecten kan per saldo met in totaal ca. € 4 mln. worden verminderd:

a. Waterprojecten Innovatie Kaderrichtlijn Water (KRW)/Synergie KRW en Haaglanden – € 17 mln.;

b. Quickwins wegen – € 1mln.;

c. Praktijkproef A10 Amsterdam – € 18 mln,;

d. Quick-wins vaarwegen – € 12 mln.;

e. Noordvleugel + € 37 mln.;

f. Fileproof + € 7 mln.

De gelden voor de eerste 4 genoemde projecten zullen in 2010 weer uit het FES worden opgevraagd.

Licence