1. Leeswijzer 3
2. Het beleid 3
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota) 3
Artikelsgewijze toelichting 7
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) 7
2.2. De beleidsartikelen 7
Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging 7
Artikel 2. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur 9
Artikel 3. Klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging 11
Artikel 4. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem 12
Artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving 14
Artikel 6. Risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s 17
Artikel 7. (Inter)nationaal milieubeleid 19
Artikel 8. Externe veiligheid 20
Artikel 9. Handhaving en toezicht 23
Artikel 91. Algemeen (Niet beleidsartikel) 24
Instrument: Uitgaven programma 25
Instrument: Uitgaven apparaat Gemeenschappelijke voorzieningen 25
Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel) 27
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De 2e suppletore begroting 2009 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2009. De 2e suppletore begroting 2009, gekoppeld aan de Najaarsnota van de Minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen, omdat de 2e suppletore begroting 2009 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2009. In de toelichting op mutaties wordt waar relevant de meerjarige doorwerking geschetst. Over de definitieve meerjarige doorwerking wordt bij 1e suppletore begroting 2010 besloten.
De opbouw van de 2e suppletore begroting 2009 is als volgt:
• Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;
• Een Memorie van Toelichting die de volgende onderdelen bevat:
• Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;
• Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht;
• De stand van de 2e suppletore begroting 2009 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletore begroting 2009. Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletore mutaties zijn die al in de VROM Ontwerpbegroting 2010 vermeld worden. Dit worden de zogenaamde «Miljoenennotamutaties» genoemd;
• Als toelichting is een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument hebben plaatsgevonden. Indien van toepassing zijn ook Miljoenennotamutaties opgenomen. De toelichtingen van de Miljoenennotamutaties staan veelal ook in de verdiepingsbijlage van de Ontwerpbegroting 2010;
• Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.
Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota)
Uitgaven | Artnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009* | 1 216 159 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2009 | 1 536 566 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009: | ||
1. Bijstelling uitgavenverwachtingen verschillende BIRK-projecten | – 56 500 | 2 |
2. Bijstelling sleutelproject Amsterdam Zuid-As | – 82 000 | 2 |
3. FES project Nijmegen Waalfront | 5 000 | 2 |
4. Van PF: ontvangsten industrielawaai | 7 600 | 5 |
5. Naar BZK GF: bijdrage VROM aan WABO | – 25 000 | 5 |
6. FES: budget luchtkwaliteit verkeersmaatregel | 16 000 | 5 |
7. Kas- en verplichtingenschuif uit 2010 tbv bijdrage aan de WABO via het GF | 9 000 | 5 |
8. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 2009 | 15 000 | 5 |
9. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 2009 | 16 300 | 5 |
10. Van VenW: bijdrage aan de schadevergoeding DSM-AGRO | 24 000 | 8 |
11. Kas- en verplichtingenschuif van 2010 naar 2009 ivm schadevergoeding DSM-AGRO | 24 000 | 8 |
Overige mutaties | 14 375 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2009 | 1 504 341 |
Ad 1.
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Ad 2.
Het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger over het project Amsterdam Zuid-As wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuid-As eerder zou hebben plaatsgevonden. De uitfinanciering vindt hierdoor niet in 2009 maar in 2010 plaats.
Ad 3.
Het project Nijmegen Waalfront is versneld betaald. In plaats van de geraamde € 20 mln is in 2009 € 25 mln afgerekend. Deze versnelde betaling is in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte). Vanuit de FES ontvangsten is de versnelde betaling geraliseerd.
Ad 4.
In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai). De ophoging van € 7,6 mln is de tegenhanger van de hogere ontvangsten.
Ad 5, 6 en 7.
De Rijksbijdrage aan de WABO wordt in 2009 als decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds verstrekt aan medeoverheden ten laste van de begroting van VROM. Om de totale betaling van € 25 mln mogelijk te maken in 2009, wordt € 9 mln vanuit 2010 naar 2009 geschoven.
Het gereserveerde FES-budget voor de WABO wordt verlaagd met € 16 mln in 2009. Dit komt ten gunste aan het FES-project Roetfilters.
De WABO regelt de omgevingsvergunning. Dit is één geïntegreerde vergunning voor o.a. wonen en bouwen wat tot minder administratieve lasten voor burger en bedrijf moet leiden. Ten behoeve van de invoering van de WABO is in 2008 een bedrag van € 25 mln aan FES-geld beschikbaar gesteld voor gemeenten. In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen van 31 augustus jl. is door de Rijksoverheid toegezegd dit bedrag over te boeken naar het Gemeentefonds bij Najaarsnota.
Ad 8 en 9.
De nationale sloopregeling is tijdelijk ingevoerd voor de jaren 2009 en 2010. De regeling voorziet in een inruilvergoeding (slooppremie) voor oude auto’s. De premie varieert per type ingeruilde auto. Er is in totaal € 65 mln beschikbaar gesteld. Dit wordt aangevuld met € 20 mln van de sector (Auto Recycling Nederland). Bij Miljoenennota was hiervan reeds € 15 mln toegevoegd aan de begroting van VROM. Nu wordt nog eens €16.3 mln uit het stimuleringspakket toegevoegd aan de begroting van VROM.
Ad 10 en 11.
Beide mutaties hebben betrekking op de verplaatsing van de ammoniak productie DSM naar Limburg. Daarmee vervalt het ammoniakvervoer per spoor. Op basis van de daarbij horende intrekking van de vergunning ontstaat de verplichting tot schadevergoeding. Samen met het ministerie van VenW wordt door VROM de benodigde € 48,0 mln hier nu gerealloceerd.
Ontvangsten | Artnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009* | 255 674 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2009 | 493 356 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009: | ||
1. FES project Nijmegen Waalfront | 5 000 | 2 |
2. Bijstelling uitgavenverwachting BIRK-projecten | – 56 500 | 2 |
3. NSP Amsterdam Zuid-AS | – 82 000 | 2 |
4. Van PF: ontvangsten industrielawaai | 7 600 | 5 |
5. FES budgetten luchtkwaliteit verkeersmaatregelen | 16 000 | 5 |
Overige mutaties | 6 142 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2009 | 389 608 |
Ad 1.
Het project Nijmegen Waalfront is versneld betaald. In plaats van de geraamde € 20 mln is in 2009 € 25 mln afgerekend. Deze versnelde betaling is in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte). Vanuit de FES ontvangsten is de versnelde betaling geraliseerd.
Ad 2.
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, is ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Ad 3.
Sleutelproject Amsterdam Zuid-As (€ – 82 mln): het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuidas eerder zou hebben plaatsgevonden. Besluitvorming vindt derhalve op z’n vroegst in 2010 plaats, waardoor in 2009 niet betaald wordt. De ontvangstenbijstelling is hier de tegenhager van.
Ad 4.
In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai).
Ad 5.
Betreft de tegenboeking in de sfeer van de ontvangsten in relatie tot de uitgaven mutatie van gelijke omvang en omschrijving. Heeft te maken met het gedesaldeerd (zowel in de uitgaven- als ontvangstensfeer) boeken van mutaties die te maken hebben met FES middelen.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 6 260 | 7 312 | – 815 | 6 497 |
Uitgaven: | 19 140 | 22 305 | – 1 442 | 20 863 |
Programma: | 19 140 | 22 305 | – 1 442 | 20 863 |
Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren: | 19 140 | 22 305 | – 1 442 | 20 863 |
FES projecten | 10 045 | 14 000 | – 5 671 | 8 329 |
Monitoring Nota Ruimte | 1 176 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies algemeen | 460 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten algemeen | 2 696 | 4 842 | – 771 | 4 071 |
Interreg | 4 763 | 3 463 | 5 000 | 8 463 |
Ontvangsten: | 10 033 | 13 988 | – 4 536 | 9 452 |
Toelichting:
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. FES vertraging Habiform | – 1 500 | |
2. FES vertraging klimaat voor de Ruimte | – 4 171 | |
Totaal | – 5 671 |
Ad 1:
De subsidie aan de stichting Habiforum wordt in 2009 tot 95% bevoorschot. De afrekening en betaling van de laatste 5% vindt plaats in 2010. De stichting Habiforum wil eerst intern het verantwoordingsproces afronden. Dit vindt plaats eind 2009 waardoor de einddeclaratie niet op tijd door VROM zal worden ontvangen om nog in 2009 afgehandeld te kunnen worden.
Ad 2:
De uitvoering van het kennisprogramma Klimaat voor Ruimte uitgevoerd door de gelijknamige stichting is vertraagd. Een bedrag ad € 4,2 mln komt niet in 2009 tot betaling. Reden voor vertraging is enerzijds dat de startdatum van projecten later is komen te liggen. Anderzijds is looptijd van programma ook verlengd waardoor de uitfinanciering is aangepast.
Instrument: Overige instrumenten algemeen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Vertraging ontvangst Kadaster | 1 135 | 1 135 |
2. Naar BZK inzake Bestuurslasten Wro | – 3 600 | – 3 600 |
3. Van Raad van State inzake Bestuurslasten Wro | 600 | 600 |
4. Overige mutaties | 1 050 | 1 094 |
Totaal | – 815 | – 771 |
Toelichting:
Ad 1.
Het Kadaster draagt € 1,135 mln bij aan het project Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. Deze bijdrage was oorspronkelijk in 2007 voorzien, maar zal pas begin 2010 worden ontvangen. Daarom is bij de ontwerpbegroting 2010 deze bijdrage zowel bij de uitgaven als de ontvangsten opgeboekt.
Ad 2. en ad 3.
De bijdrage aan BZK inzake de Bestuurslasten Wro bedraagt € 3,6 mln.
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Doorwerking begrotingsuitvoering 2008 | 3 000 | |
2. Vanuit artikel Klimaat en luchtkwaliteit | 2 000 | |
Totaal | 5 000 |
Toelichting:
Een in 2008 aangegane verplichting in het kader van Interreg is pas in 2009 betaald. Beide mutaties zijn bedoeld ter dekking van deze verplichting.
Ontvangsten instrument: FES projecten
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Ontvangst instrument: Overige instrumenten algemeen
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Artikel 2. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 59 074 | 115 665 | 75 063 | 190 728 |
Uitgaven: | 142 920 | 319 334 | – 132 837 | 186 497 |
Programma: | 142 920 | 319 334 | – 132 837 | 186 497 |
Stedelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 94 885 | 270 654 | – 131 122 | 139 532 |
FES projecten gebiedsontwikkeling | 0 | 51 009 | 11 200 | 62 209 |
FES BIRK | 50 967 | 66 910 | – 56 593 | 10 317 |
FES BIRK Mooi Nederland | 9 500 | 5 678 | 5 824 | 11 502 |
FES nieuwe sleutelprojecten | 24 289 | 120 510 | – 82 000 | 38 510 |
Onderzoek stedelijk gebied | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies stedelijk gebied | 9 363 | – 100 | 100 | 0 |
Overige instrumenten stedelijk gebied | 766 | 26 647 | – 9 653 | 16 994 |
Landelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 42 988 | 45 638 | – 2 089 | 43 549 |
FES BIRK | 0 | – 93 | 93 | 0 |
Onderzoek landelijk gebied | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies landelijk gebied | 76 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten landelijk gebied | 412 | 6 547 | – 2 182 | 4 365 |
Bufferzones | 6 470 | 5 306 | 0 | 5 306 |
Belverdere | 2 125 | 0 | 0 | 0 |
Het Waddenfonds | 33 905 | 33 878 | 0 | 33 878 |
Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid | 5 047 | 3 042 | 374 | 3 416 |
Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid | 5 047 | 3 042 | 374 | 3 416 |
Ontvangsten: | 85 920 | 248 514 | – 121 476 | 127 038 |
Toelichting:
Instrument: FES Projecten gebiedsontwikkeling
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. FES Plankosten Schaalsprong | 1 600 | |
2. FES Nota Ruimte project Zuidplaspolder | 24 000 | |
3. FES Nota Ruimte project Oude Rijnzone | 17 500 | |
4. Hart van Zuid gemeente Hengelo | 14 500 | |
5. Project IJsseldata | 22 400 | |
6. Project Nijmegen Waalfront | 5 000 | |
7. Project spoorzone Den Bosch | 2 600 | |
8. Project Maastricht Belvedere | 2 000 | |
Totaal | 78 400 | 11 200 |
Ad 4. tot en met 8.
De mutatie voor plankosten Schaalsprong betreft de voorfinanciering in de planvormingskosten van dit project. De mutaties voor de projecten Zuidplaspolder en Oude Rijnzone zijn subsidieverleningen uit het Nota Ruimte budget. In de MR van 4 september 2009 is besloten tot een subsidie aan het project Hart van Zuid van de gemeente Hengelo (€ 14,5 mln verplichtingen) en aan het project IJsseldelta (€ 22,4 mln verplichtingen). Beide subsidies zijn toegekend in het kader van het Nota Ruimte budget. De projecten spoorzone Den Bosch, Nijmegen Waalfront en Maastricht Belvedere zijn versneld betaald. Dit betekent dat voor spoorzone Den Bosch € 13 mln is betaald (planning was € 10,4 mln), voor Nijmegen Waalfront € 25 mln (planning was€ 20 mln) en voor Maastricht Belvedere € 10 mln (planning was€ 8 mln). Deze versnelde betalingen zijn in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte).
Instrument: FES Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK)
Op dit instrument zijn de de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Bijstelling kasverwachtingen verschillende BIRK-projecten | – 56 500 | |
2. Overige mutaties | – 93 | |
Totaal | – 56 593 |
Toelichting:
Ad 1.
De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.
Op grond van de eerste tender van het innovatieprogramma zal naar verwachting een hoger bedrag aan voorschot worden betaald aan de subsidieontvangers dan oorspronkelijk geraamd.
Instrument: FES Nieuwe Sleutel Projecten(NSP)
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
Sleutelproject Amsterdam Zuid-As (€ – 82 mln): het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuidas eerder zou hebben plaatsgevonden. Besluitvorming vindt derhalve op z’n vroegst in 2010 plaats, waardoor in 2009 niet betaald wordt.
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Ontvangsten instrument: FES Projecten Gebiedsontwikkeling
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Project Nijmegen Waalfront | 5 000 |
2. Project Spoorzone Den Bosch | 2 600 |
3. Project Maastricht | 2 000 |
Totaal | 11 200 |
Ontvangsten instrument: FES Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK)
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling kasverwachtingen verschillende BIRK-projecten | – 56 500 |
2. Overige mutaties | – 93 |
Totaal | – 56 593 |
Ontvangsten instrument: FES projecten Gebiedsontwikkeling
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Ontvangsten instrument: FES Mooi Nederland
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Ontvangsten instrument: FES Nieuwe Sleutel Projecten (NSP)
Zie de toelichtingen bij de uitgaven.
Artikel 3. Klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 41 120 | 86 009 | – 3 274 | 82 735 |
Uitgaven: | 97 610 | 68 667 | – 5 274 | 63 393 |
Programma: | 97 610 | 68 667 | – 5 274 | 63 393 |
Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen: | 89 734 | 63 272 | – 4 679 | 58 593 |
Binnenlandse klimaatinstrumenten | 39 533 | 23 619 | – 4 676 | 18 943 |
Clean Development Mechanism | 50 201 | 39 653 | – 3 | 39 650 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken: | 1 796 | 1 231 | – 369 | 862 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken | 1 796 | 1 231 | 369 | 862 |
Beperken aantasting van de ozonlaag: | 186 | 116 | 0 | 116 |
Beperken aantasting van de ozonlaag | 186 | 116 | 0 | 116 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging: | 5 894 | 4 048 | – 226 | 3 822 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging | 5 894 | 4 048 | – 226 | 3 822 |
Ontvangsten: | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 |
Toelichting:
Instrument: Binnenlandse klimaatinstrumenten
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van Aanvullende Post middelen Schoon & Zuinig | 1 500 | 1 500 |
2. Naar GF: uitvoering regeling SLOK | – 2 700 | – 2 700 |
3. Naar PF: uitvoering regeling SLOK | – 1 755 | – 1 755 |
4. Van VenW: bijdrage subsidie «Amsterdam elektrisch» | 1 000 | 1 000 |
5. Overige mutaties | – 728 | – 2 721 |
Totaal | – 2 683 | – 4 676 |
Toelichting:
Ad 1.
Dit betreft overboeking vanuit de Aanvullende Post naar VROM van reeds gereserveerde middelen voor de uitvoering van het werkprogramma Schoon en Zuinig.
Ad 2. en 3.
Deze overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds betreffen de toekenning van de SLOK-regeling voor lokale klimaatinitiatieven. Dit geschiedt mede in het kader van het stimuleringsbeleid.
Ad 4.
Het ministerie van VenW betaalt mee aan een project waarbij het gebruik van elektrisch vervoer in Amsterdam wordt gefaciliteerd en gestimuleerd.
Artikel 4. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 94 598 | 132 705 | – 13 263 | 119 442 |
Uitgaven: | 171 063 | 192 252 | – 8 293 | 183 959 |
Programma: | 171 063 | 192 252 | – 8 293 | 183 959 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem: | 3 889 | 4 544 | 1 318 | 5 862 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem | 3 889 | 4 544 | 1 318 | 5 862 |
Saneren van verontreinigde bodems: | 143 054 | 152 409 | – 3 947 | 148 462 |
Saneren van verontreinigde bodems | 143 054 | 152 409 | – 3 947 | 148 462 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water: | 2 161 | 2 288 | – 375 | 1 913 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water | 2 161 | 2 288 | – 375 | 1 913 |
Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied: | 19 192 | 25 923 | – 2 401 | 23 522 |
Bevorderen via ruimtelijke maatregelen | 13 141 | 13 124 | – 2 047 | 11 077 |
Bevorderen via milieumaatregelen | 6 051 | 12 799 | – 354 | 12 445 |
Bevorderen van duurzame landbouw: | 2 767 | 7 088 | – 2 888 | 4 200 |
Bevorderen van duurzame landbouw | 2 767 | 7 088 | – 2 888 | 4 200 |
Ontvangsten: | 21 600 | 30 270 | – 3 500 | 26 770 |
Toelichting:
Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing vanuit het specifieke beeld voor bijdragen NEN 2009 | 1 233 | 1 233 |
2. Overige mutaties | 85 | 85 |
Totaal | 1 318 | 1 318 |
Ad 1.
Vanuit dit instrument wordt de jaarlijkse toekenning m.b.t. werkzaamheden op het terrein van normstelling en normalisatie verricht. De benodigde budgetten worden daartoe nu voor het beleidsterrein Milieu bijeengebracht.
Instrument: Saneren van verontreinigde bodem
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Kas- en verplichtingenschuif naar 2010 voor FES bodemsanering | – 9 700 | – 3 500 |
2. Overige mutaties | 503 | – 447 |
Totaal | – 9 197 | – 3 947 |
Ad 1.
Voor de besteding van de laatste FES gelden voor spoedlocaties, moet er een keuze gemaakt worden uit meerdere locaties. Een zorgvuldig besluit kost meer tijd dan verwacht waardoor toekenning in 2010 plaatsvindt.
Instrument: Bevorderen van duurzame landbouw
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Naar LNV voor combi luchtwassers | – 2 320 | – 2 320 |
3. Overige mutaties | – 793 | – 568 |
Totaal | – 3 113 | – 2 888 |
Ad 1.
Deze mutatie betreft een laatste bijdrage vanuit Milieu aan de subsidieregeling van het ministerie van LNV m.b.t. de gecombineerde (fijnstof en ammoniak) luchtwassers.
Instrument: Bevorderen van gebiedsgerichte milieumaatregelen in het landelijk gebied
Aan de Stichting de Kleine Aarde te boxtel is een subsidie van € 126 340,90 toegekend voor het project Train de vakman-vakvrouw
Ontvangsten instrument: Saneren van verontreinigde bodem
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Vertraging FES-middelen voor bodemsaneringsgevallen | – 3 500 |
Totaal | – 3 500 |
Ad 1:
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 264 919 | 30 752 | 295 671 | |
Uitgaven: | 129 958 | 174 536 | 27 651 | 202 187 |
Programma: | 129 958 | 174 536 | 27 651 | 202 187 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit: | 40 000 | 79 789 | – 157 | 79 632 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit | 40 000 | 79 789 | – 157 | 79 632 |
Verminderen van geluidhinder: | 28 159 | 27 140 | 1 300 | 28 440 |
Verminderen van geluidhinder | 25 159 | 24 140 | 4 200 | 28 340 |
FES Geluidskaarten | 3 000 | 3 000 | – 2 900 | 100 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit: | 55 700 | 63 286 | 25 773 | 89 059 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit | 55 700 | 63 286 | 25 773 | 89 059 |
Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden: | 6 099 | 4 321 | 735 | 5 056 |
Integratie via ruimtelijke maatregelen | 4 610 | 4 471 | 366 | 4 837 |
Integratie via milieumaatregelen | 1 489 | – 150 | 369 | 219 |
Ontvangsten: | 71 700 | 130 544 | 20 700 | 151 244 |
Toelichting:
Instrument: Verminderen van geluidhinder
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van PF: ontvangsten industrielawaai | 5 400 | 7 600 |
2. Verhoging verplichtingenbudget geluidlawaai | 6 000 | |
3. Vertraging FES geluidskaarten | – 2 500 | – 2 900 |
3. Overige mutaties | 1 770 | –.500 |
Totaal | 10 170 | 4 200 |
Ad 1.
Op het programma Industrielawaai is een meevaller door extra ontvangsten. In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai).
Ad 2.
Verplichtingenschuif binnen budget geluidsanering. Noodzakelijk om sanering spoorweglawaai langs de lijn Oosterbeek/Arnhem op korte termijn door te kunnen voeren. Noodzaak is ontstaan door toename goederenvervoer op deze lijn ten gevolge van opening Betuwe lijn.
Ad 3.
In 2009 wordt alleen de uitvoeringsorganisatie verplicht en betaald. Verder loopt er een Europese aanbesteding. Bij het project «geluidkaarten 2e fase» is het zo dat deze gelden aan gemeenten en provincies ter beschikking worden gesteld. Een uitvoeringsorganisatie begeleidt de totstandkoming, zorgt voor een eenduidige uitvoering en voert een monitor uit om de voortgang te kunnen volgen. Toekenning aan gemeenten/provincies vindt in 2010 plaats omdat dan de decentralisatie uitkering ook ingericht is voor het doen van FES toekenningen.
Instrument: Bevorderen van duurzame mobiliteit
Op dit instrument zijn de volgende de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Correctie verplichtingenschuif vervoersmanagement | – 7 000 | |
2. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 2009 | 15 000 | 15 000 |
3. Naar senternovem:voor de uitvoering van de Sloopregeling | – 1 800 | – 1 800 |
4. Van AP: Extra bijdragen voor de Sloopregeling 2009 | 16 300 | 16 300 |
5. Naar Risico beleid tbv taakveld gezondheid | – 2 000 | |
6. Naar Risicobeleid tbv taakveld transport | – 1 600 | |
7. Kas- en verplichtingenschuif uit 2010 tbv de WABO storting in GF | 9 000 | |
8. Naar BZK voor GF tbv de WABO | – 25 000 | – 25 000 |
9. FES budget luchtkwaliteit verkeersmaatregelen | 16 000 | 16 000 |
10. Overige mutaties | – 127 | – 127 |
Totaal | 13 373 | 25 773 |
Ad 1.
Betreft het corrigeren van een eerder foutieve administratieve boeking.
Ad 2 en 4.
De nationale sloopregeling is tijdelijk ingevoerd voor de jaren 2009 en 2010. De regeling voorziet in een inruilvergoeding (slooppremie) voor oude auto’s. De premie varieert per type ingeruilde auto. Er is in totaal € 65 mln beschikbaar gesteld. Dit wordt aangevuld met € 20 mln van de sector (Auto Recycling Nederland). Bij Miljoenennota was hiervan reeds € 15 mln toegevoegd aan de begroting van VROM.
Ad 5.
Betreft de medefinanciering van samenhangende beleidsuitvoering.
Ad 6.
Betreft eveneens medefinanciering vanuit dit beleidsterrein t.b.v. samenhangende beleidsuitvoering met het taakveld transport bij Risicobeleid.
Ad 7, 8 en 9.
De Rijksbijdrage aan de WABO wordt in 2009 als decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds verstrekt aan medeoverheden ten laste van de begroting van VROM. Om de totale betaling van € 25 mln mogelijk te maken in 2009, wordt € 9 mln vanuit 2010 naar 2009 geschoven.
Het gereserveerde FES-budget voor de WABO wordt verlaagd met € 16 mln in 2009. Dit komt ten gunste aan het FES-project Roetfilters.
De WABO regelt de omgevingsvergunning. Dit is één geïntegreerde vergunning voor o.a. wonen en bouwen wat tot minder administratieve lasten voor burger en bedrijf moet leiden. Ten behoeve van de invoering van de WABO is in 2008 een bedrag van € 25 mln aan FES-geld beschikbaar gesteld voor gemeenten. In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen van 31 augustus jl. is door de Rijksoverheid toegezegd dit bedrag over te boeken naar het Gemeentefonds bij Najaarsnota.
Ontvangsten instrument: Verminderen van geluidhinder
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Van PF: Ontvangsten industrielawaai | 7 600 |
2. Vertraging FES geluidskaarten | – 2 900 |
Totaal | 4 700 |
Ontvangsten instrument: Bevorderen van duurzame mobiliteit
Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. FES budgetten luchtkwaliteit verkeersmaatregelen | 16 000 |
Totaal | 16 000 |
Ad.1
Betreft de tegenboeking in de sfeer van de ontvangsten in relatie tot de uitgaven mutatie van gelijke omvang en omschrijving. Heeft te maken met het gedesaldeerd (zowel in de uitgaven- als ontvangstensfeer) boeken van mutaties die te maken hebben met FES middelen.
Artikel 6. Risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 136 812 | 194 043 | 344 663 | 538 706 |
Uitgaven: | 147 662 | 188 226 | 1 663 | 189 889 |
Programma: | 147 662 | 188 226 | 1 663 | 189 889 |
Veilig gebruik van chemische stoffen: | 9 340 | 2 166 | 1 933 | 4 099 |
Veilig gebruik van chemische stoffen | 9 340 | 2 166 | 1 933 | 4 099 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen: | 126 871 | 177 067 | – 214 | 176 853 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen | 126 871 | 177 067 | – 214 | 176 853 |
Bescherming tegen straling: | 6 426 | 6 329 | – 30 | 6 299 |
Bescherming tegen straling | 6 426 | 6 329 | – 30 | 6 299 |
Verantwoorde toepassing van ggo’s: | 5 025 | 2 664 | – 26 | 2 638 |
Verantwoorde toepassing van ggo’s | 5 025 | 2 664 | – 26 | 2 638 |
Ontvangsten: | 2 800 | 2 982 | 0 | 2 982 |
Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving tbv taakveld gezondheid | 2 000 | |
2. Overige mutaties | – 67 | – 67 |
Totaal | – 67 | 933 |
Toelichting:
Ad 1.
Betreft de medefinanciering van samenhangende beleidsuitvoering.
Instrument: Reductie van milieubeslasting door afvalstoffen
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Verplichtingenschuif tbv het Afvalfonds | – 345 000 | |
2. Overige mutaties | – 214 | – 214 |
Totaal | 344 786 | – 214 |
Toelichting:
Ad 1.
Ten behoeve van de totstandkoming van het Afvalfonds is het overeengekomen budget voor de jaren tot en met 2012 in 2009 toegezegd. Daartoe is een verplichtingenschuif van € 115 mln per jaar uit de jaren 2010 t/m 2012 naar 2009 noodzakelijk.
Op dit artikel zijn de volgende incidentele subsidiesverstrekt (vermelding in deze suppletore begroting voor de wettelijke grondslag
Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen
Aan de UNEP te Châtelaine (Zwitserland) wordt een vrijwillige bijdrage toegekend van € 50 000,–. De bijdrage is bestemd voor de organisatie van de ministersbijeenkomst ICCM 2 (Intergovernmental Conference on Chemicals management).
Aan de UNEP te Châtelaine (Zwitserland) wordt een vrijwillige bijdrage voor 2009 van € 50 000,– toegekend ten behoeve van het Quick Start Programme onder SAICM dat initiële capaciteitsopbouw in ontwikkelingslanden ten behoeve van chemicals management beoogt te ondersteunen.
Aan de OECD te Parijs wordt een vrijwillige bijdrage van € 30 000 toegekend. Doel van de bijdrage is het ondersteunen van de werkzaamheden op het gebied van chemicaliënbeheer binnen het «Expended Special Programme»(ESP) van de OECD.
Aan de WHO wordt een eenmalige bijdrage van € 35 000 toegekend voor de update van de WHO Research Agenda op het gebied van gezondheidseffecten van radiofrequente velden (International EMF Project).
Aan de OECD te Parijs wordt voor het jaar 2009 een vrijwillige bijdrage toegekend van € 30 000,–.voor de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van het «Expanded Special Programme» (ESP) binnen het «Environment, Health and Safety Programme».
Aan UNEP (Genève wordt een vrijwillige bijdrage als assessed contribution van € 120 000,– toegekend voor het Verdrag van Stockholm. Een bedrag van € 80 000,– wordt toegekend voor het operationeel budget ten behoeve van de uitvoering van het verdrag. Een bedrag van € 40 000,– wordt toegekend voor het vrijwillige budget ten behoeve van de uitvoering van het Verdrag van Stockholm.
Aan UNEP (Genève) wordt een vrijwillige bijdrage als assessed contribution van US $ 144 997,– voor het Verdrag van Rotterdam. Een bedrag van € 49 997,– wordt toegekend voor het operationeel budget ten behoeve van de uitvoering van het verdrag. Een bedrag van US $ 95 000,– wordt toegekend voor het vrijwillige budget ten behoeve van de uitvoering van het Verdrag van Rotterdam.
Instrument: Reductie van milieubelasting door afvalstoffen
Voor de jaarwisseling 2009/2010, krijgt stichting Consument en veiligheid voor de uitvoering van het Nationaal Voorlichtingsprogramma Vuurwerk een subsidie van maximaal € 225 000,–. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.
Voor de uitvoering van het project «Maatlat Externe Veiligheid Brandweer» krijgt de NVBR een subsidie van maximaal € 90 809,–. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.
Instrument: Verantwoorde toepassing van ggo’s
Aan UNEP (Nairobi) wordt een bijdrage van US$ 116 764,– (ca € 79 000,–) als assessed contribution toegekend voor het Cartagena Protocol inzake bioveiligheid, ten behoeve van het «core budget» ter uitvoering van het Protocol.
Artikel 7. (Inter)nationaal milieubeleid
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 78 044 | 70 163 | 17 762 | 87 925 |
Uitgaven: | 82 131 | 118 503 | 16 887 | 135 390 |
Programma: | 82 131 | 118 503 | 16 887 | 135 390 |
Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium: | 66 090 | 105 374 | 16 642 | 122 016 |
Adequaat generiek via ruimtelijke maatregelen | 14 240 | 3 303 | 3 835 | 7 138 |
Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium | 45 128 | 94 773 | 12 702 | 107 475 |
Adequaat generiek instrumentarium | 6 722 | 7 298 | 105 | 7 403 |
Internationaal milieubeleid: | 4 285 | 3 786 | 900 | 4 686 |
Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) | 2 747 | 2 029 | 0 | 2 029 |
Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) | 1 538 | 1 757 | 900 | 2 657 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB: | 11 756 | 9 343 | – 655 | 8 688 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB | 11 756 | 9 343 | – 655 | 8 688 |
Ontvangsten: | 6 900 | 7 097 | 0 | 6 937 |
Toelichting:
Instrument: Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van LNV: bijdrage in de kosten landelijke voorziening LVO watervergunning | 1 000 | 1 000 |
2. Loonbijstelling RIVM | 600 | 600 |
3. Van AP: uit crisispakket voor duurzaam ondernemen ProMT | 2 000 | 2 000 |
4. Kas- en verplichtingenschuif uit 2010–2011 tbv ProMT | 1 500 | 500 |
5. Bijdrage vanuit WWI tbv de opzet en werking omgevingsvergunning (WABO) | 5 600 | 5 600 |
6. Aan Senternovem tbv uitvoering monitoring (vanuit uitvoering Sloopregeling) | 1 800 | 1 800 |
7. Overige mutaties | 1 571 | 1 202 |
Totaal | 14 071 | 12 702 |
Toelichtingen:
Ad 3.
Op basis van de ingeschatte omvang aan toekenningen in 2009 wordt het budget stimulering milieutechnologie vanuit het crisispakket (totaal € 10,0 mln over 2009, 2010 en 2011) aan VROM toegekend.
Ad 4.
Deze verplichtingen – en kasschuif vanuit 2010 en 2011 zijn het gevolg van de nieuwste inzichten in de omvang van het benodigde budget in 2009.
Ad 5.
Gelet op de relatie tussen de Omgevingsvergunning en het beleidsdomein WWI (bouwvergunningverlening als onderdeel van de WABO) draagt WWI bij in de kosten die mede gemaakt moeten worden om de benodigde geautomatiseerde ondersteuning van de WABO te kunnen realiseren.
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 26 866 | 22 575 | 37 721 | 60 296 |
Uitgaven: | 46 532 | 50 671 | 48 424 | 99 095 |
Programma: | 46 532 | 50 671 | 48 424 | 99 095 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties: | 1 571 | 236 | – 15 | 221 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties | 1 571 | 236 | – 15 | 221 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties: | 7 029 | 12 232 | 50 978 | 63 210 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties | 7 029 | 12 232 | 50 978 | 63 210 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties: | 24 440 | 21 643 | 0 | 21 643 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties | 24 440 | 21 643 | 0 | 21 643 |
Milieu en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken: | 13 492 | 16 560 | – 2 539 | 14 021 |
FES Kennis voor Klimaat | 10 000 | 13 400 | – 2 473 | 10 927 |
FES Klimaatbuffers | 3 000 | 3 000 | – 3 000 | 0 |
Overige instrumenten en milieu en veiligheid | 492 | 160 | 2 934 | 3 094 |
Onderzoek externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadeclaims | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 13 000 | 16 400 | – 5 473 | 10 927 |
Toelichting:
Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van VenW: bijdrage aan de schadevergoeding DSM-AGRO | 24 000 | 24 000 |
2. Kas- en verplichtingenschuif van 2010 naar 2009 ivm schadevergoeding DSM-AGRO | 24 000 | 24 000 |
3. Doorwerking Eindejaarsmarge 2008 Externe veiligheid | 3 000 | |
4. Naar artikel 4. duurzaam produceren tbv bijdrage NEN 2009 | – 922 | – 922 |
5. Van artikel Klimaat en luchtkwaliteit voor taakveld transport | 1 600 | |
6. Naar VI: bijdrage toezicht buisleidingen | – 500 | – 500 |
7. Overige mutaties | – 200 | – 200 |
Totaal | 46 378 | 50 978 |
Toelichtingen:
Ad. 1 en 2
Beide mutaties hebben betrekking op de verplaatsing van de ammoniak productie DSM naar Limburg. Daarmee vervalt het ammoniakvervoer per spoor. Op basis van de daarbij horende intrekking van de vergunning ontstaat de verplichting tot schadevergoeding. Samen met het ministerie van VenW wordt door VROM de benodigde € 48,0 mln hier nu gerealloceerd.
Instrument: FES Kennis voor Klimaat
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. FES meerjarige toekenning programma Kennis voor Klimaat | – 9 376 | |
2. FES doorschuif Kennis voor Klimaat | – 2 473 | |
Totaal | – 9 376 | – 2 473 |
Toelichtingen:
Ad 1.
De subsidietoekenning voor Kennis voor Klimaat heeft voor de gehele looptijd met 1 beschikking eind 2008 plaatsgevonden.
Instrument: FES Klimaatbuffers
De afrekening van de 2e beschikking vindt plaats in 2010. Dit door de vertraging van de notificatieprocedure bij EC.
Instrument: Overige instrumenten milieu en veiligheid
Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van artikel 5. Verbeteren milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving | 2 200 | |
2. Overige mutaties | 749 | 749 |
Totaal | 734 | 2 934 |
Toelichtingen:
Ad 1.
De ontvangst op het ontvangsten instrument Verminderen van geluidhinder van artikel 5. wordt voor een deel ingezet op onderhavig instrument.
Op dit artikel zijn de volgende incidentele subsidies verstrekt (vermelding in deze suppletore begroting voor de wettelijke grondslag):
Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties
Voor de uitvoering van het Landelijke regieteam BRZO krijgt het IPO een subsidie van maximaal € 250 000. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.
VROM verleent IPO een bijdrage van maximaal € 319 412,00 voor beheer register externe veiligheid subsidie. Deze subsidiebijdrage wordt u verleend op grond van het Besluit milieusubsidies en onder de daarin in artikel 10 vermelde verplichtingen.
Aan de OECD te Parijs wordt een vrijwillige bijdrage van € 35 000 toegekend. Doel van de bijdrage is het mogelijk maken van de werkzaamheden van het «Programme on Chemical Accidents» binnen het «Environment, Health and Safety Programme» van de OECD. Het «Programme on Chemical Accidents» richt zich op het voorkomen van incidenten ten gevolge van het op industriële schaal werken met gevaarlijke stoffen en op het beperken van de gevolgen bij een onverhoopt incident.
Ontvangsten Ontvangsten instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties
Ontvangsten instrument: FES Kennis voor Klimaat
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Artikel 9. Handhaving en toezicht
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 63 856 | 63 673 | – 3 081 | 60 592 |
Uitgaven: | 63 684 | 63 240 | – 3 081 | 60 159 |
Programma: | 20 340 | 19 778 | 1 358 | 21 136 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie: | 731 | 731 | 1 208 | 1 939 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie | 731 | 731 | 1 208 | 1 939 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte: | 10 201 | 9 866 | – 532 | 9 334 |
Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte | 10 201 | 9 866 | – 532 | 9 334 |
Bevorderen samenwerking methodiek en strategie: | 2 641 | 2 532 | 0 | 2 532 |
Bevorderen samenwerking methodiek en strategie | 2 641 | 2 532 | 0 | 2 532 |
Crisismanagement organiseren: | 5 608 | 5 518 | 682 | 6 200 |
Crisismanagement organiseren | 5 608 | 5 518 | 682 | 6 200 |
Opsporen en bestrijden van fraude: | 1 159 | 1 131 | 0 | 1 131 |
Opsporen en bestrijden van fraude | 1 159 | 1 131 | 0 | 1 131 |
Apparaat: | 43 344 | 43 462 | – 4 439 | 39 023 |
Apparaat artikel 9 | 43 344 | 43 462 | – 4 439 | 39 023 |
Ontvangsten: | 882 | 882 | 0 | 882 |
Toelichting:
De grote bijstellingen in de VROM-organisatie als gevolg van de personele taakstellingen vanuit het Coalitieakkoord maken het nodig om voor alle dienstonderdelen opnieuw budgetten voor het apparaat vast te stellen. Daartoe zijn voor alle dienstonderdelen zero-base en aan de hand van de personeelsomvang en verloop daarvan, genormeerde kosten van personeel en materieel, en aan de hand van specifieke kostenposten, de nodige apparaatbudgetten bepaald.
De aanpassing van het apparaatsbudget van € – 4,439 mln betreft een correctie op de herverdelingsoperatie bij Miljoenennota 2009.
Artikel 91. Algemeen (Niet beleidsartikel)
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | 308 178 | 309 359 | 34 754 | 344 113 |
Uitgaven: | 316 169 | 329 127 | 36 331 | 365 458 |
Programma: | 42 326 | 44 357 | – 6 323 | 38 034 |
Communicatie-instrumenten | 6 273 | 6 501 | 2 537 | 9 038 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) | 5 148 | 5 148 | 210 | 5 358 |
Overige vastgoedinformatievoorziening | 26 405 | 23 648 | – 1 363 | 22 285 |
Ruimtelijk Planbureau | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma/onderzoek Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) | 4 500 | 9 060 | – 7 707 | 1 353 |
Apparaat: | 273 843 | 284 770 | 42 654 | 327 424 |
Beleidsartikelen begroting XI-VROM | 48 059 | 47 901 | – 6 256 | 41 645 |
Apparaat artikel 1 (DGR) | 9 147 | 9 094 | – 2 654 | 6 440 |
Apparaat artikel 2 (DGR) | 3 006 | 2 953 | 2 966 | 5 919 |
Apparaat artikel 3 (DGM/KvL) | 4 695 | 4 695 | 18 263 | 22 958 |
Apparaat artikel 4 (DGM/BWL) | 4 960 | 4 960 | – 4 960 | 0 |
Apparaat artikel 5 (DGM/LMV) | 4 769 | 4 769 | – 4 769 | 0 |
Apparaat artikel 6 (DGM/SAS)) | 5 597 | 5 597 | – 5 597 | 0 |
Apparaat artikel 7 (DGM/SB) | 5 446 | 5 446 | – 5 446 | 0 |
Apparaat internationale Zaken artikel 7 (IZ) | 6 105 | 6 105 | – 6 105 | 0 |
Apparaat artikel 8 (DGR) | 823 | 771 | 5 557 | 6 328 |
Apparaat artikel 8 (DGM) | 3 511 | 3 511 | – 3 511 | 0 |
Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI | 32 074 | 33 480 | 13 752 | 47 232 |
Apparaat artikel 1 (DGWWI) | 5 195 | 5 120 | 145 | 5 265 |
Apparaat artikel 2 (DGWWI) | 4 352 | 4 267 | 458 | 4 725 |
Apparaat artikel 3 (DGWWI) | 10 767 | 12 477 | 12 390 | 24 867 |
Uitvoering huursubsidie | 1 900 | 1 870 | 87 | 1 957 |
Apparaat artikel 4 (DGWWI) | 4 476 | 4 476 | 1 005 | 5 481 |
Apparaat artikel 5 (DGWWI) | 5 384 | 5 270 | – 333 | 4 937 |
Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf: | 62 820 | 62 617 | – 20 691 | 41 926 |
Apparaat projecten VROM | 270 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat DGWWI | 2 272 | 2 272 | – 2 272 | 0 |
Apparaat DGR | 3 970 | 3 970 | – 3 970 | 0 |
Apparaat DGM | 2 194 | 2 194 | – 2 194 | 0 |
Apparaat departementsleiding, control en overig staf | 17 711 | 17 711 | – 17 711 | 0 |
Apparaat Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 36 403 | 36 470 | 5 456 | 41 926 |
Raden: | 6 561 | 7 659 | – 1 129 | 6 530 |
VROM-Raad | 2 069 | 2 055 | 76 | 2 131 |
Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronzoek | 520 | 547 | 495 | 1 042 |
Waddenadviesraad (WAR) | 678 | 701 | 18 | 719 |
Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 |
Technische Commissie Bodembescherming (TCB) | 627 | 625 | 17 | 642 |
Gemeenschappelijk OntwikkelingsBedrijf (GOB) | 2 667 | 2 731 | – 1 735 | 996 |
Postactieven: | 10 043 | 10 043 | – 541 | 9 502 |
Postactieven DGWWI | 3 139 | 3 139 | – 3 139 | 0 |
Postactieven DGR | 402 | 402 | – 402 | 0 |
Postactieven DGM | 1 356 | 1 356 | – 1 356 | 0 |
Postactieven Inspectie | 1 568 | 0 | 0 | 0 |
Postactieven RPB | 0 | 0 | 0 | 0 |
Postactieven GD/CSt | 3 578 | 5 146 | 4 356 | 9 502 |
Gemeenschappelijke voorzieningen: | 121 923 | 130 707 | 49 882 | 180 589 |
Gemeenschappelijke voorzieningen | 96 815 | 105 599 | 49 082 | 154 681 |
Huurbijdrage aan RGD | 25 108 | 25 108 | 800 | 25 908 |
Taakstellingen | – 7 637 | – 7 637 | 7 637 | 0 |
Rijksbrede taakstelling apparaat | – 7 637 | – 7 637 | 7 637 | 0 |
Ontvangsten: | 40 339 | 40 339 | 10 537 | 50 876 |
Toelichtingen:
Instrument: Uitgaven programma
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van VenW: Bijdrage landelijke voorziening LVO watervergunning | 1 000 | 1 000 |
2. Van IPO: bijdrage BAG | 810 | 810 |
3. Van UvW: bijdrage BAG | 810 | 810 |
4. Bijdrage VROM aan BAG | – 8 000 | – 5 000 |
5. Naar Fin inzake programma GOB | – 5 460 | – 7 707 |
6. Van WWI/Rgd middelen tbv vastgoedinformatievoorziening Geonovum | 2 080 | 2 080 |
7. Overige mutaties | ||
Totaal | – 5 406 | – 6 323 |
Toelichting:
Ad 2., 3. en 4.
Betreft de bijdragen van het IPO (Interprovinciaal Overleg) en de UvW (Unie van Waterschappen) aan de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen. Het geld van de UvW komt terug als ontvangst.
Er wordt € 5 mln voor de bijdrage van VROM aan BAG overgeboekt.
Ad 5.
Per 1 juli 2009 is het GOB onderdeel van het ministerie van Financiën (RVOB) geworden. De meerjarige apparaatbudgetten zijn overgeheveld naar de begroting van Financiën.
Instrument: Uitgaven apparaat Gemeenschappelijke voorzieningen
Binnen de apparaatsbudgetten is veel gemuteerd binnen het artikel. Voor deze mutaties geldt het volgende:
Er heeft mede door de taakstelling uit het regeerakkoord een organisatiewijziging bij VROM plaatsgevonden in een «tijdelijke organisatie». Daarnaast zijn begrotingsmiddelen gecentraliseerd (per saldo neutraal). Hierdoor heeft er een structurele budgetoverheveling vanuit de VROM-diensten plaatsgevonden.
Per saldo is er voor ruim € 42 mln aan de apparaatsbudgetten toegevoegd. Dit wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
(x € 1000) | Uitgaven |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Loonbijstelling | 8 700 |
2. Prijsbijstelling | 6 463 |
3. Correctie herverdelingsoperatie VI | 6 400 |
4. Overboekingen voor ICT vanuit WWI/Rgd | 3 300 |
5. Van artikel 9; uitgaven inhuur externen | 1 182 |
6. Verschuiving budget tbv BAG apparaat | 5 000 |
7. Invullen Rijksbrede taakstelling apparaat | 7 637 |
8. Overboeking voor de Huurcommissie vanuit WWI | 4 400 |
9. Overige mutaties | – 428 |
Totaal | 42 654 |
Toelichting:
Het begroten van de BAG-middelen op dit instrument verhoogd het kasbudget met ruim € 5 mln. Aan loon- en prijsbijstelling is ongeveer € 7 mln toegevoegd en voor ICT-uitgaven ca. € 3 mln.
Het budget ten behoeve van de Huurcommissie is met € 4,4 mln verhoogd. Dit heeft de volgende oorzaak: Teneinde de in de begroting genoemde behandeltermijnen huurgeschillen bij een hogere instroom dan verwacht zo veel mogelijk te realiseren, wordt voor het proces van geschilbeslechting een groot beroep gedaan op de inhuur van externen. Ook voor de andere (voorwaarden scheppende) processen bij SHC wordt een groter beroep op externen gedaan en zijn de ICT uitgaven hoger dan geraamd. Deze zijn noodzakelijk om de reorganisatie van de Huurcommissie in brede zin (procesveranderingen, BLD-vorming, ZBO-wet) te implementeren en daarmee te gemoed te komen aan de verwachtingen die zijn gewekt in de Memorie van Toelichting op de ZBO-HC-wet. Voorgaande leidt bij de Huurcommissie tot een mutatie van € 4,4 mln in 2009.
Op dit instrumenten zijn de volgende mutaties verwerkt:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. BAG: verschuiving ontvangsten van 2008 | 1 670 |
2. BAG: Ontvangsten UvW ivm bijdrage kosten | 810 |
3. Afdracht inflatiecorrectie RGD | 2 672 |
4. Restituties van sociale premies | 1 500 |
5. Bijdrage andere departementen voor PLO | 1 134 |
6. Overige mutaties | 2 751 |
Totaal | 10 537 |
Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel)
(x € 1 000,–) | (1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2009 | Stand 1e suppletore begroting 2009 | Mutaties 2e suppletore begroting 2009 | Stand 2e suppletore begroting 2009 | |
Verplichtingen: | – 572 | 9 843 | – 12 554 | – 2 711 |
Uitgaven: | – 710 | 9 705 | – 12 254 | – 2 549 |
Loonbijstelling: | 0 | 16 481 | – 16 481 | 0 |
Loonbijstelling | 0 | 16 481 | – 16 481 | 0 |
Prijsbijstelling: | 0 | 16 242 | – 13 713 | 2 529 |
Prijsbijstelling | 0 | 16 242 | – 13 713 | 2 529 |
Onvoorzien: | 1 522 | – 19 152 | 19 540 | 388 |
Onvoorzien | 1 522 | – 19 152 | 19 540 | 388 |
Nog nader te verdelen: | – 2 232 | – 3 866 | – 1 600 | – 5 466 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | – 300 | – 671 | – 1 600 | – 2 271 |
Nog nader te verdelen overig | – 1 932 | – 3 195 | 0 | – 3 195 |
Toelichting:
Jaarlijks wordt de loonbijstelling aan de departementen uitgekeerd. De loonbijstelling, tranche 2009, is aan de eerste suppletore begroting van het ministerie van VROM toegevoegd op artikel 92. Deze loonbijstelling is vervolgens verdeeld over de apparaatsinstrumenten van het ministerie van VROM.
Jaarlijks wordt prijsbijstelling aan de departementen uitgekeerd. De prijsbijstelling, tranche 2009, is aan de eerste suppletore begroting van het ministerie van VROM toegevoegd op artikel 92.