Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE blz.

1. Leeswijzer 3

2. Het beleid 3

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota) 3

Artikelsgewijze toelichting 7

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) 7

2.2. De beleidsartikelen 7

Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging 7

Artikel 2. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur 9

Artikel 3. Klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging 11

Artikel 4. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem 12

Artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving 14

Artikel 6. Risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s 17

Artikel 7. (Inter)nationaal milieubeleid 19

Artikel 8. Externe veiligheid 20

Artikel 9. Handhaving en toezicht 23

Artikel 91. Algemeen (Niet beleidsartikel) 24

Instrument: Uitgaven programma 25

Instrument: Uitgaven apparaat Gemeenschappelijke voorzieningen 25

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel) 27

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

De 2e suppletore begroting 2009 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2009. De 2e suppletore begroting 2009, gekoppeld aan de Najaarsnota van de Minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen, omdat de 2e suppletore begroting 2009 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2009. In de toelichting op mutaties wordt waar relevant de meerjarige doorwerking geschetst. Over de definitieve meerjarige doorwerking wordt bij 1e suppletore begroting 2010 besloten.

De opbouw van de 2e suppletore begroting 2009 is als volgt:

• Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;

• Een Memorie van Toelichting die de volgende onderdelen bevat:

• Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;

• Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht;

• De stand van de 2e suppletore begroting 2009 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletore begroting 2009. Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletore mutaties zijn die al in de VROM Ontwerpbegroting 2010 vermeld worden. Dit worden de zogenaamde «Miljoenennotamutaties» genoemd;

• Als toelichting is een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument hebben plaatsgevonden. Indien van toepassing zijn ook Miljoenennotamutaties opgenomen. De toelichtingen van de Miljoenennotamutaties staan veelal ook in de verdiepingsbijlage van de Ontwerpbegroting 2010;

• Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.

Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.

2. Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Najaarsnota)

Uitgaven (x € 1000)

 UitgavenArtnr.
Stand ontwerpbegroting 2009*1 216 159 
   
Stand na 1e suppletore begroting 20091 536 566 
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009:  
1. Bijstelling uitgavenverwachtingen verschillende BIRK-projecten– 56 5002
2. Bijstelling sleutelproject Amsterdam Zuid-As– 82 0002
3. FES project Nijmegen Waalfront5 0002
4. Van PF: ontvangsten industrielawaai7 6005
5. Naar BZK GF: bijdrage VROM aan WABO– 25 0005
6. FES: budget luchtkwaliteit verkeersmaatregel16 0005
7. Kas- en verplichtingenschuif uit 2010 tbv bijdrage aan de WABO via het GF9 0005
8. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 200915 0005
9. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 200916 3005
10. Van VenW: bijdrage aan de schadevergoeding DSM-AGRO24 0008
11. Kas- en verplichtingenschuif van 2010 naar 2009 ivm schadevergoeding DSM-AGRO24 000 8
   
Overige mutaties14 375 
   
Stand na 2e suppletore begroting 20091 504 341 

Toelichting:

Ad 1.

De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.

Ad 2.

Het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger over het project Amsterdam Zuid-As wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuid-As eerder zou hebben plaatsgevonden. De uitfinanciering vindt hierdoor niet in 2009 maar in 2010 plaats.

Ad 3.

Het project Nijmegen Waalfront is versneld betaald. In plaats van de geraamde € 20 mln is in 2009 € 25 mln afgerekend. Deze versnelde betaling is in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte). Vanuit de FES ontvangsten is de versnelde betaling geraliseerd.

Ad 4.

In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai). De ophoging van € 7,6 mln is de tegenhanger van de hogere ontvangsten.

Ad 5, 6 en 7.

Kasschuif WABO

De Rijksbijdrage aan de WABO wordt in 2009 als decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds verstrekt aan medeoverheden ten laste van de begroting van VROM. Om de totale betaling van € 25 mln mogelijk te maken in 2009, wordt € 9 mln vanuit 2010 naar 2009 geschoven.

FES Roetfilters

Het gereserveerde FES-budget voor de WABO wordt verlaagd met € 16 mln in 2009. Dit komt ten gunste aan het FES-project Roetfilters.

Overboeking WABO

De WABO regelt de omgevingsvergunning. Dit is één geïntegreerde vergunning voor o.a. wonen en bouwen wat tot minder administratieve lasten voor burger en bedrijf moet leiden. Ten behoeve van de invoering van de WABO is in 2008 een bedrag van € 25 mln aan FES-geld beschikbaar gesteld voor gemeenten. In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen van 31 augustus jl. is door de Rijksoverheid toegezegd dit bedrag over te boeken naar het Gemeentefonds bij Najaarsnota.

Ad 8 en 9.

De nationale sloopregeling is tijdelijk ingevoerd voor de jaren 2009 en 2010. De regeling voorziet in een inruilvergoeding (slooppremie) voor oude auto’s. De premie varieert per type ingeruilde auto. Er is in totaal € 65 mln beschikbaar gesteld. Dit wordt aangevuld met € 20 mln van de sector (Auto Recycling Nederland). Bij Miljoenennota was hiervan reeds € 15 mln toegevoegd aan de begroting van VROM. Nu wordt nog eens €16.3 mln uit het stimuleringspakket toegevoegd aan de begroting van VROM.

Ad 10 en 11.

Beide mutaties hebben betrekking op de verplaatsing van de ammoniak productie DSM naar Limburg. Daarmee vervalt het ammoniakvervoer per spoor. Op basis van de daarbij horende intrekking van de vergunning ontstaat de verplichting tot schadevergoeding. Samen met het ministerie van VenW wordt door VROM de benodigde € 48,0 mln hier nu gerealloceerd.

Ontvangsten (x € 1000)

 OntvangstenArtnr.
Stand ontwerpbegroting 2009*255 674 
   
Stand na 1e suppletore begroting 2009493 356 
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2009:  
1. FES project Nijmegen Waalfront5 0002
2. Bijstelling uitgavenverwachting BIRK-projecten– 56 5002
3. NSP Amsterdam Zuid-AS– 82 0002
4. Van PF: ontvangsten industrielawaai7 6005
5. FES budgetten luchtkwaliteit verkeersmaatregelen16 0005
Overige mutaties6 142 
   
Stand na 2e suppletore begroting 2009389 608 

Toelichting:

Ad 1.

Het project Nijmegen Waalfront is versneld betaald. In plaats van de geraamde € 20 mln is in 2009 € 25 mln afgerekend. Deze versnelde betaling is in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte). Vanuit de FES ontvangsten is de versnelde betaling geraliseerd.

Ad 2.

De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, is ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.

Ad 3.

Sleutelproject Amsterdam Zuid-As (€ – 82 mln): het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuidas eerder zou hebben plaatsgevonden. Besluitvorming vindt derhalve op z’n vroegst in 2010 plaats, waardoor in 2009 niet betaald wordt. De ontvangstenbijstelling is hier de tegenhager van.

Ad 4.

In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai).

Ad 5.

Betreft de tegenboeking in de sfeer van de ontvangsten in relatie tot de uitgaven mutatie van gelijke omvang en omschrijving. Heeft te maken met het gedesaldeerd (zowel in de uitgaven- als ontvangstensfeer) boeken van mutaties die te maken hebben met FES middelen.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

2.2. De beleidsartikelen

Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:6 2607 312– 8156 497
Uitgaven:19 14022 305– 1 44220 863
Programma:19 14022 305– 1 44220 863
 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren:19 14022 305– 1 44220 863
  FES projecten10 04514 000– 5 6718 329
  Monitoring Nota Ruimte1 176000
  Subsidies algemeen460000
  Overige instrumenten algemeen2 6964 842– 7714 071
  Interreg4 7633 4635 0008 463
Ontvangsten:10 03313 988– 4 5369 452

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: FES projecten

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. FES vertraging Habiform – 1 500
2. FES vertraging klimaat voor de Ruimte – 4 171
Totaal – 5 671

Ad 1:

De subsidie aan de stichting Habiforum wordt in 2009 tot 95% bevoorschot. De afrekening en betaling van de laatste 5% vindt plaats in 2010. De stichting Habiforum wil eerst intern het verantwoordingsproces afronden. Dit vindt plaats eind 2009 waardoor de einddeclaratie niet op tijd door VROM zal worden ontvangen om nog in 2009 afgehandeld te kunnen worden.

Ad 2:

De uitvoering van het kennisprogramma Klimaat voor Ruimte uitgevoerd door de gelijknamige stichting is vertraagd. Een bedrag ad € 4,2 mln komt niet in 2009 tot betaling. Reden voor vertraging is enerzijds dat de startdatum van projecten later is komen te liggen. Anderzijds is looptijd van programma ook verlengd waardoor de uitfinanciering is aangepast.

Instrument: Overige instrumenten algemeen

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Vertraging ontvangst Kadaster1 1351 135
2. Naar BZK inzake Bestuurslasten Wro– 3 600– 3 600
3. Van Raad van State inzake Bestuurslasten Wro600600
4. Overige mutaties1 0501 094
Totaal– 815– 771

Toelichting:

Ad 1.

Het Kadaster draagt € 1,135 mln bij aan het project Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. Deze bijdrage was oorspronkelijk in 2007 voorzien, maar zal pas begin 2010 worden ontvangen. Daarom is bij de ontwerpbegroting 2010 deze bijdrage zowel bij de uitgaven als de ontvangsten opgeboekt.

Ad 2. en ad 3.

De bijdrage aan BZK inzake de Bestuurslasten Wro bedraagt € 3,6 mln.

Instrument: Interreg

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Doorwerking begrotingsuitvoering 2008 3 000
2. Vanuit artikel Klimaat en luchtkwaliteit 2 000
Totaal 5 000

Toelichting:

Een in 2008 aangegane verplichting in het kader van Interreg is pas in 2009 betaald. Beide mutaties zijn bedoeld ter dekking van deze verplichting.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: FES projecten

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Ontvangst instrument: Overige instrumenten algemeen

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Artikel 2. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:59 074115 66575 063190 728
Uitgaven:142 920319 334– 132 837186 497
Programma:142 920319 334– 132 837186 497
 Stedelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen:94 885270 654– 131 122139 532
  FES projecten gebiedsontwikkeling051 00911 20062 209
  FES BIRK50 96766 910– 56 59310 317
  FES BIRK Mooi Nederland9 5005 6785 82411 502
  FES nieuwe sleutelprojecten24 289120 510– 82 00038 510
  Onderzoek stedelijk gebied0000
  Subsidies stedelijk gebied9 363– 1001000
  Overige instrumenten stedelijk gebied76626 647– 9 65316 994
     
 Landelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen:42 98845 638– 2 08943 549
  FES BIRK0– 93930
  Onderzoek landelijk gebied0000
  Subsidies landelijk gebied76000
  Overige instrumenten landelijk gebied4126 547– 2 1824 365
  Bufferzones6 4705 30605 306
  Belverdere2 125000
  Het Waddenfonds33 90533 878033 878
     
 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid5 0473 0423743 416
  Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid5 0473 0423743 416
Ontvangsten:85 920248 514– 121 476127 038

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: FES Projecten gebiedsontwikkeling

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. FES Plankosten Schaalsprong 1 600
2. FES Nota Ruimte project Zuidplaspolder24 000 
3. FES Nota Ruimte project Oude Rijnzone17 500 
4. Hart van Zuid gemeente Hengelo14 500 
5. Project IJsseldata22 400 
6. Project Nijmegen Waalfront 5 000
7. Project spoorzone Den Bosch 2 600
8. Project Maastricht Belvedere 2 000
Totaal78 40011 200

Ad 4. tot en met 8.

De mutatie voor plankosten Schaalsprong betreft de voorfinanciering in de planvormingskosten van dit project. De mutaties voor de projecten Zuidplaspolder en Oude Rijnzone zijn subsidieverleningen uit het Nota Ruimte budget. In de MR van 4 september 2009 is besloten tot een subsidie aan het project Hart van Zuid van de gemeente Hengelo (€ 14,5 mln verplichtingen) en aan het project IJsseldelta (€ 22,4 mln verplichtingen). Beide subsidies zijn toegekend in het kader van het Nota Ruimte budget. De projecten spoorzone Den Bosch, Nijmegen Waalfront en Maastricht Belvedere zijn versneld betaald. Dit betekent dat voor spoorzone Den Bosch € 13 mln is betaald (planning was € 10,4 mln), voor Nijmegen Waalfront € 25 mln (planning was€ 20 mln) en voor Maastricht Belvedere € 10 mln (planning was€ 8 mln). Deze versnelde betalingen zijn in de geest van het Aanvullend Beleidsakkoord 8 september 2009 (Integrale gebiedsopgaven Nota Ruimte).

Instrument: FES Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK)

Op dit instrument zijn de de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Bijstelling kasverwachtingen verschillende BIRK-projecten – 56 500
2. Overige mutaties – 93
Totaal – 56 593

Toelichting:

Ad 1.

De eerder berekende kasverwachtingen voor verschillende projecten op grond van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) zijn bijgesteld. De onderuitputting wordt deels veroorzaakt door vertraging, latere realisatie van projecten, en deels doordat de planvorming bij diverse projecten meer tijd kost dan verwacht. Een exacte inschatting van tevoren is moeilijk te maken, doordat de gesubsidieerde partij primair verantwoordelijk is voor de sturing en de realisatie van zijn project. De projecten worden door VROM op voortgang bewaakt middels de jaarlijks door de subsidieontvanger op te leveren voortgangsrapportage aan de uitvoeringsorganisatie SenterNovem. Omdat de middelen na realisatie van de uitgaven van het FES worden ontvangen, wordt ook de ontvangstenraming van artikel 2 aangepast.

Instrument: FES Mooi

Op grond van de eerste tender van het innovatieprogramma zal naar verwachting een hoger bedrag aan voorschot worden betaald aan de subsidieontvangers dan oorspronkelijk geraamd.

Instrument: FES Nieuwe Sleutel Projecten(NSP)

Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:

Sleutelproject Amsterdam Zuid-As (€ – 82 mln): het eindadvies van de rijksvertegenwoordiger wordt in december 2009 verwacht. Op voorhand was voorzien dat de besluitvorming over de Zuidas eerder zou hebben plaatsgevonden. Besluitvorming vindt derhalve op z’n vroegst in 2010 plaats, waardoor in 2009 niet betaald wordt.

Ontvangsten

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Ontvangsten instrument: FES Projecten Gebiedsontwikkeling

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Project Nijmegen Waalfront5 000
2. Project Spoorzone Den Bosch2 600
3. Project Maastricht2 000
Totaal11 200

Ontvangsten instrument: FES Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK)

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Bijstelling kasverwachtingen verschillende BIRK-projecten– 56 500
2. Overige mutaties– 93
Totaal– 56 593

Ontvangsten instrument: FES projecten Gebiedsontwikkeling

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Ontvangsten instrument: FES Mooi Nederland

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Ontvangsten instrument: FES Nieuwe Sleutel Projecten (NSP)

Zie de toelichtingen bij de uitgaven.

Artikel 3. Klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:41 12086 009– 3 27482 735
Uitgaven:97 61068 667– 5 27463 393
Programma:97 61068 667– 5 27463 393
 Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen:89 73463 272– 4 67958 593
  Binnenlandse klimaatinstrumenten39 53323 619– 4 67618 943
  Clean Development Mechanism50 20139 653– 339 650
     
 Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken:1 7961 231– 369862
  Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken1 7961 231369862
     
 Beperken aantasting van de ozonlaag:1861160116
  Beperken aantasting van de ozonlaag1861160116
     
 Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging:5 8944 048– 2263 822
  Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging5 8944 048– 2263 822
Ontvangsten:2 5002 50002 500

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Binnenlandse klimaatinstrumenten

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van Aanvullende Post middelen Schoon & Zuinig1 5001 500
2. Naar GF: uitvoering regeling SLOK– 2 700– 2 700
3. Naar PF: uitvoering regeling SLOK– 1 755– 1 755
4. Van VenW: bijdrage subsidie «Amsterdam elektrisch»1 0001 000
5. Overige mutaties– 728– 2 721
Totaal– 2 683– 4 676

Toelichting:

Ad 1.

Dit betreft overboeking vanuit de Aanvullende Post naar VROM van reeds gereserveerde middelen voor de uitvoering van het werkprogramma Schoon en Zuinig.

Ad 2. en 3.

Deze overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds betreffen de toekenning van de SLOK-regeling voor lokale klimaatinitiatieven. Dit geschiedt mede in het kader van het stimuleringsbeleid.

Ad 4.

Het ministerie van VenW betaalt mee aan een project waarbij het gebruik van elektrisch vervoer in Amsterdam wordt gefaciliteerd en gestimuleerd.

Artikel 4. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:94 598132 705– 13 263119 442
Uitgaven:171 063192 252– 8 293183 959
Programma:171 063192 252– 8 293183 959
 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem:3 8894 5441 3185 862
  Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem3 8894 5441 3185 862
     
 Saneren van verontreinigde bodems:143 054152 409– 3 947148 462
  Saneren van verontreinigde bodems143 054152 409– 3 947148 462
     
 Verbeteren van de milieukwaliteit van water:2 1612 288– 3751 913
  Verbeteren van de milieukwaliteit van water2 1612 288– 3751 913
     
 Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied:19 19225 923– 2 40123 522
  Bevorderen via ruimtelijke maatregelen13 14113 124– 2 04711 077
  Bevorderen via milieumaatregelen6 05112 799– 35412 445
     
 Bevorderen van duurzame landbouw:2 7677 088– 2 8884 200
  Bevorderen van duurzame landbouw2 7677 088– 2 8884 200
Ontvangsten:21 60030 270– 3 50026 770

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Aanpassing vanuit het specifieke beeld voor bijdragen NEN 20091 2331 233
2. Overige mutaties8585
Totaal1 3181 318

Ad 1.

Vanuit dit instrument wordt de jaarlijkse toekenning m.b.t. werkzaamheden op het terrein van normstelling en normalisatie verricht. De benodigde budgetten worden daartoe nu voor het beleidsterrein Milieu bijeengebracht.

Instrument: Saneren van verontreinigde bodem

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Kas- en verplichtingenschuif naar 2010 voor FES bodemsanering– 9 700– 3 500
2. Overige mutaties503– 447
Totaal– 9 197– 3 947

Ad 1.

Voor de besteding van de laatste FES gelden voor spoedlocaties, moet er een keuze gemaakt worden uit meerdere locaties. Een zorgvuldig besluit kost meer tijd dan verwacht waardoor toekenning in 2010 plaatsvindt.

Instrument: Bevorderen van duurzame landbouw

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Naar LNV voor combi luchtwassers– 2 320– 2 320
3. Overige mutaties– 793– 568
Totaal– 3 113– 2 888

Ad 1.

Deze mutatie betreft een laatste bijdrage vanuit Milieu aan de subsidieregeling van het ministerie van LNV m.b.t. de gecombineerde (fijnstof en ammoniak) luchtwassers.

Instrument: Bevorderen van gebiedsgerichte milieumaatregelen in het landelijk gebied

Aan de Stichting de Kleine Aarde te boxtel is een subsidie van € 126 340,90 toegekend voor het project Train de vakman-vakvrouw

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Saneren van verontreinigde bodem

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Vertraging FES-middelen voor bodemsaneringsgevallen– 3 500
Totaal– 3 500

Ad 1:

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen: 264 91930 752295 671
Uitgaven:129 958174 53627 651202 187
Programma:129 958174 53627 651202 187
 Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit:40 00079 789– 15779 632
  Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit40 00079 789– 15779 632
     
 Verminderen van geluidhinder:28 15927 1401 30028 440
  Verminderen van geluidhinder25 15924 1404 20028 340
  FES Geluidskaarten3 0003 000– 2 900100
     
 Bevorderen van duurzame mobiliteit:55 70063 28625 77389 059
  Bevorderen van duurzame mobiliteit55 70063 28625 77389 059
     
 Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden:6 0994 3217355 056
  Integratie via ruimtelijke maatregelen4 6104 4713664 837
  Integratie via milieumaatregelen1 489– 150369219
Ontvangsten:71 700130 54420 700151 244

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Verminderen van geluidhinder

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van PF: ontvangsten industrielawaai5 4007 600
2. Verhoging verplichtingenbudget geluidlawaai6 000 
3. Vertraging FES geluidskaarten– 2 500– 2 900
3. Overige mutaties1 770–.500
Totaal10 1704 200

Ad 1.

Op het programma Industrielawaai is een meevaller door extra ontvangsten. In het verleden zijn gelden aan de provincies beschikbaar gesteld voor een meerjarig programma ter vermindering van het industrielawaai. De afrekening van deze regeling heeft geleid tot terugvordering (van gelden die niet besteed zijn aan vermindering van industrielawaai).

Ad 2.

Verplichtingenschuif binnen budget geluidsanering. Noodzakelijk om sanering spoorweglawaai langs de lijn Oosterbeek/Arnhem op korte termijn door te kunnen voeren. Noodzaak is ontstaan door toename goederenvervoer op deze lijn ten gevolge van opening Betuwe lijn.

Ad 3.

In 2009 wordt alleen de uitvoeringsorganisatie verplicht en betaald. Verder loopt er een Europese aanbesteding. Bij het project «geluidkaarten 2e fase» is het zo dat deze gelden aan gemeenten en provincies ter beschikking worden gesteld. Een uitvoeringsorganisatie begeleidt de totstandkoming, zorgt voor een eenduidige uitvoering en voert een monitor uit om de voortgang te kunnen volgen. Toekenning aan gemeenten/provincies vindt in 2010 plaats omdat dan de decentralisatie uitkering ook ingericht is voor het doen van FES toekenningen.

Instrument: Bevorderen van duurzame mobiliteit

Op dit instrument zijn de volgende de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Correctie verplichtingenschuif vervoersmanagement– 7 000 
2. Van AP: bijdragen voor de Sloopregeling 200915 00015 000
3. Naar senternovem:voor de uitvoering van de Sloopregeling– 1 800– 1 800
4. Van AP: Extra bijdragen voor de Sloopregeling 200916 30016 300
5. Naar Risico beleid tbv taakveld gezondheid – 2 000
6. Naar Risicobeleid tbv taakveld transport – 1 600
7.  Kas- en verplichtingenschuif uit 2010 tbv de WABO storting in GF 9 000
8. Naar BZK voor GF tbv de WABO– 25 000– 25 000
9. FES budget luchtkwaliteit verkeersmaatregelen16 00016 000
10. Overige mutaties– 127– 127
Totaal13 37325 773

Ad 1.

Betreft het corrigeren van een eerder foutieve administratieve boeking.

Ad 2 en 4.

De nationale sloopregeling is tijdelijk ingevoerd voor de jaren 2009 en 2010. De regeling voorziet in een inruilvergoeding (slooppremie) voor oude auto’s. De premie varieert per type ingeruilde auto. Er is in totaal € 65 mln beschikbaar gesteld. Dit wordt aangevuld met € 20 mln van de sector (Auto Recycling Nederland). Bij Miljoenennota was hiervan reeds € 15 mln toegevoegd aan de begroting van VROM.

Ad 5.

Betreft de medefinanciering van samenhangende beleidsuitvoering.

Ad 6.

Betreft eveneens medefinanciering vanuit dit beleidsterrein t.b.v. samenhangende beleidsuitvoering met het taakveld transport bij Risicobeleid.

Ad 7, 8 en 9.

Kasschuif WABO

De Rijksbijdrage aan de WABO wordt in 2009 als decentralisatie-uitkering via het Gemeentefonds verstrekt aan medeoverheden ten laste van de begroting van VROM. Om de totale betaling van € 25 mln mogelijk te maken in 2009, wordt € 9 mln vanuit 2010 naar 2009 geschoven.

FES Roetfilters

Het gereserveerde FES-budget voor de WABO wordt verlaagd met € 16 mln in 2009. Dit komt ten gunste aan het FES-project Roetfilters.

Overboeking WABO

De WABO regelt de omgevingsvergunning. Dit is één geïntegreerde vergunning voor o.a. wonen en bouwen wat tot minder administratieve lasten voor burger en bedrijf moet leiden. Ten behoeve van de invoering van de WABO is in 2008 een bedrag van € 25 mln aan FES-geld beschikbaar gesteld voor gemeenten. In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen van 31 augustus jl. is door de Rijksoverheid toegezegd dit bedrag over te boeken naar het Gemeentefonds bij Najaarsnota.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Verminderen van geluidhinder

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Van PF: Ontvangsten industrielawaai7 600
2. Vertraging FES geluidskaarten– 2 900
Totaal4 700

Ontvangsten instrument: Bevorderen van duurzame mobiliteit

Op dit instrument is de volgende mutatie verwerkt:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. FES budgetten luchtkwaliteit verkeersmaatregelen16 000
Totaal16 000

Ad.1

Betreft de tegenboeking in de sfeer van de ontvangsten in relatie tot de uitgaven mutatie van gelijke omvang en omschrijving. Heeft te maken met het gedesaldeerd (zowel in de uitgaven- als ontvangstensfeer) boeken van mutaties die te maken hebben met FES middelen.

Artikel 6. Risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:136 812194 043344 663538 706
Uitgaven:147 662188 2261 663189 889
Programma:147 662188 2261 663189 889
 Veilig gebruik van chemische stoffen:9 3402 1661 9334 099
  Veilig gebruik van chemische stoffen9 3402 1661 9334 099
     
 Reductie van milieubelasting door afvalstoffen:126 871177 067– 214176 853
  Reductie van milieubelasting door afvalstoffen126 871177 067– 214176 853
     
 Bescherming tegen straling:6 4266 329– 306 299
  Bescherming tegen straling6 4266 329– 306 299
     
 Verantwoorde toepassing van ggo’s:5 0252 664– 262 638
  Verantwoorde toepassing van ggo’s5 0252 664– 262 638
Ontvangsten:2 8002 98202 982

Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van artikel 5. Milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving tbv taakveld gezondheid 2 000
2. Overige mutaties– 67– 67
Totaal– 67933

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Ad 1.

Betreft de medefinanciering van samenhangende beleidsuitvoering.

Instrument: Reductie van milieubeslasting door afvalstoffen

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Verplichtingenschuif tbv het Afvalfonds– 345 000 
2. Overige mutaties– 214– 214
Totaal344 786– 214

Toelichting:

Ad 1.

Ten behoeve van de totstandkoming van het Afvalfonds is het overeengekomen budget voor de jaren tot en met 2012 in 2009 toegezegd. Daartoe is een verplichtingenschuif van € 115 mln per jaar uit de jaren 2010 t/m 2012 naar 2009 noodzakelijk.

Op dit artikel zijn de volgende incidentele subsidiesverstrekt (vermelding in deze suppletore begroting voor de wettelijke grondslag

Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen

Aan de UNEP te Châtelaine (Zwitserland) wordt een vrijwillige bijdrage toegekend van € 50 000,–. De bijdrage is bestemd voor de organisatie van de ministersbijeenkomst ICCM 2 (Intergovernmental Conference on Chemicals management).

Aan de UNEP te Châtelaine (Zwitserland) wordt een vrijwillige bijdrage voor 2009 van € 50 000,– toegekend ten behoeve van het Quick Start Programme onder SAICM dat initiële capaciteitsopbouw in ontwikkelingslanden ten behoeve van chemicals management beoogt te ondersteunen.

Aan de OECD te Parijs wordt een vrijwillige bijdrage van € 30 000 toegekend. Doel van de bijdrage is het ondersteunen van de werkzaamheden op het gebied van chemicaliënbeheer binnen het «Expended Special Programme»(ESP) van de OECD.

Aan de WHO wordt een eenmalige bijdrage van € 35 000 toegekend voor de update van de WHO Research Agenda op het gebied van gezondheidseffecten van radiofrequente velden (International EMF Project).

Aan de OECD te Parijs wordt voor het jaar 2009 een vrijwillige bijdrage toegekend van € 30 000,–.voor de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van het «Expanded Special Programme» (ESP) binnen het «Environment, Health and Safety Programme».

Aan UNEP (Genève wordt een vrijwillige bijdrage als assessed contribution van € 120 000,– toegekend voor het Verdrag van Stockholm. Een bedrag van € 80 000,– wordt toegekend voor het operationeel budget ten behoeve van de uitvoering van het verdrag. Een bedrag van € 40 000,– wordt toegekend voor het vrijwillige budget ten behoeve van de uitvoering van het Verdrag van Stockholm.

Aan UNEP (Genève) wordt een vrijwillige bijdrage als assessed contribution van US $ 144 997,– voor het Verdrag van Rotterdam. Een bedrag van € 49 997,– wordt toegekend voor het operationeel budget ten behoeve van de uitvoering van het verdrag. Een bedrag van US $ 95 000,– wordt toegekend voor het vrijwillige budget ten behoeve van de uitvoering van het Verdrag van Rotterdam.

Instrument: Reductie van milieubelasting door afvalstoffen

Voor de jaarwisseling 2009/2010, krijgt stichting Consument en veiligheid voor de uitvoering van het Nationaal Voorlichtingsprogramma Vuurwerk een subsidie van maximaal € 225 000,–. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.

Voor de uitvoering van het project «Maatlat Externe Veiligheid Brandweer» krijgt de NVBR een subsidie van maximaal € 90 809,–. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.

Instrument: Verantwoorde toepassing van ggo’s

Aan UNEP (Nairobi) wordt een bijdrage van US$ 116 764,– (ca € 79 000,–) als assessed contribution toegekend voor het Cartagena Protocol inzake bioveiligheid, ten behoeve van het «core budget» ter uitvoering van het Protocol.

Artikel 7. (Inter)nationaal milieubeleid

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:78 04470 16317 76287 925
Uitgaven:82 131118 50316 887135 390
Programma:82 131118 50316 887135 390
 Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium:66 090105 37416 642122 016
  Adequaat generiek via ruimtelijke maatregelen14 2403 3033 8357 138
  Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium45 12894 77312 702107 475
  Adequaat generiek instrumentarium6 7227 2981057 403
     
 Internationaal milieubeleid:4 2853 7869004 686
  Internationaal milieubeleid (HGIS-deel)2 7472 02902 029
  Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)1 5381 7579002 657
     
 Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB:11 7569 343– 6558 688
  Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB11 7569 343– 6558 688
Ontvangsten:6 9007 09706 937

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van LNV: bijdrage in de kosten landelijke voorziening LVO watervergunning1 0001 000
2. Loonbijstelling RIVM600600
3. Van AP: uit crisispakket voor duurzaam ondernemen ProMT2 0002 000
4. Kas- en verplichtingenschuif uit 2010–2011 tbv ProMT1 500500
5. Bijdrage vanuit WWI tbv de opzet en werking omgevingsvergunning (WABO)5 6005 600
6. Aan Senternovem tbv uitvoering monitoring (vanuit uitvoering Sloopregeling)1 8001 800
7. Overige mutaties1 5711 202
Totaal14 07112 702

Toelichtingen:

Ad 3.

Op basis van de ingeschatte omvang aan toekenningen in 2009 wordt het budget stimulering milieutechnologie vanuit het crisispakket (totaal € 10,0 mln over 2009, 2010 en 2011) aan VROM toegekend.

Ad 4.

Deze verplichtingen – en kasschuif vanuit 2010 en 2011 zijn het gevolg van de nieuwste inzichten in de omvang van het benodigde budget in 2009.

Ad 5.

Gelet op de relatie tussen de Omgevingsvergunning en het beleidsdomein WWI (bouwvergunningverlening als onderdeel van de WABO) draagt WWI bij in de kosten die mede gemaakt moeten worden om de benodigde geautomatiseerde ondersteuning van de WABO te kunnen realiseren.

Artikel 8. Externe veiligheid

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:26 86622 57537 72160 296
Uitgaven:46 53250 67148 42499 095
Programma:46 53250 67148 42499 095
 Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties:1 571236– 15221
  Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties1 571236– 15221
     
 Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties:7 02912 23250 97863 210
  Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties7 02912 23250 97863 210
     
 Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties:24 44021 643021 643
  Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties24 44021 643021 643
     
 Milieu en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken:13 49216 560– 2 53914 021
  FES Kennis voor Klimaat10 00013 400– 2 47310 927
  FES Klimaatbuffers3 0003 000– 3 0000
  Overige instrumenten en milieu en veiligheid4921602 9343 094
  Onderzoek externe veiligheid0000
  Schadeclaims0000
Ontvangsten:13 00016 400– 5 47310 927

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van VenW: bijdrage aan de schadevergoeding DSM-AGRO24 00024 000
2. Kas- en verplichtingenschuif van 2010 naar 2009 ivm schadevergoeding DSM-AGRO24 000 24 000
3. Doorwerking Eindejaarsmarge 2008 Externe veiligheid 3 000
4. Naar artikel 4. duurzaam produceren tbv bijdrage NEN 2009– 922– 922
5. Van artikel Klimaat en luchtkwaliteit voor taakveld transport 1 600
6. Naar VI: bijdrage toezicht buisleidingen– 500– 500
7. Overige mutaties– 200– 200
Totaal46 37850 978

Toelichtingen:

Ad. 1 en 2

Beide mutaties hebben betrekking op de verplaatsing van de ammoniak productie DSM naar Limburg. Daarmee vervalt het ammoniakvervoer per spoor. Op basis van de daarbij horende intrekking van de vergunning ontstaat de verplichting tot schadevergoeding. Samen met het ministerie van VenW wordt door VROM de benodigde € 48,0 mln hier nu gerealloceerd.

Instrument: FES Kennis voor Klimaat

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. FES meerjarige toekenning programma Kennis voor Klimaat– 9 376 
2. FES doorschuif Kennis voor Klimaat – 2 473
Totaal– 9 376– 2 473

Toelichtingen:

Ad 1.

De subsidietoekenning voor Kennis voor Klimaat heeft voor de gehele looptijd met 1 beschikking eind 2008 plaatsgevonden.

Instrument: FES Klimaatbuffers

De afrekening van de 2e beschikking vindt plaats in 2010. Dit door de vertraging van de notificatieprocedure bij EC.

Instrument: Overige instrumenten milieu en veiligheid

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van artikel 5. Verbeteren milieukwaliteit in de bebouwde leefomgeving 2 200
2. Overige mutaties749749
Totaal7342 934

Toelichtingen:

Ad 1.

De ontvangst op het ontvangsten instrument Verminderen van geluidhinder van artikel 5. wordt voor een deel ingezet op onderhavig instrument.

Op dit artikel zijn de volgende incidentele subsidies verstrekt (vermelding in deze suppletore begroting voor de wettelijke grondslag):

Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties

Voor de uitvoering van het Landelijke regieteam BRZO krijgt het IPO een subsidie van maximaal € 250 000. Dit bedrag is toegezegd op basis van het «Besluit Milieusubsidies», gepubliceerd in het staatsblad 1998, nummer 720.

VROM verleent IPO een bijdrage van maximaal € 319 412,00 voor beheer register externe veiligheid subsidie. Deze subsidiebijdrage wordt u verleend op grond van het Besluit milieusubsidies en onder de daarin in artikel 10 vermelde verplichtingen.

Aan de OECD te Parijs wordt een vrijwillige bijdrage van € 35 000 toegekend. Doel van de bijdrage is het mogelijk maken van de werkzaamheden van het «Programme on Chemical Accidents» binnen het «Environment, Health and Safety Programme» van de OECD. Het «Programme on Chemical Accidents» richt zich op het voorkomen van incidenten ten gevolge van het op industriële schaal werken met gevaarlijke stoffen en op het beperken van de gevolgen bij een onverhoopt incident.

Ontvangsten Ontvangsten instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties

Ontvangsten instrument: FES Kennis voor Klimaat

Zie de toelichting bij de uitgaven.

Artikel 9. Handhaving en toezicht

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:63 85663 673– 3 08160 592
Uitgaven:63 68463 240– 3 08160 159
Programma:20 34019 7781 35821 136
 Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie:7317311 2081 939
  Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie7317311 2081 939
     
 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte:10 2019 866– 5329 334
  Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte10 2019 866– 5329 334
     
 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie:2 6412 53202 532
  Bevorderen samenwerking methodiek en strategie2 6412 53202 532
     
 Crisismanagement organiseren:5 6085 5186826 200
  Crisismanagement organiseren5 6085 5186826 200
     
 Opsporen en bestrijden van fraude:1 1591 13101 131
  Opsporen en bestrijden van fraude1 1591 13101 131
Apparaat:43 34443 462– 4 43939 023
 Apparaat artikel 943 34443 462– 4 43939 023
Ontvangsten:8828820882

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Apparaat art. 9

De grote bijstellingen in de VROM-organisatie als gevolg van de personele taakstellingen vanuit het Coalitieakkoord maken het nodig om voor alle dienstonderdelen opnieuw budgetten voor het apparaat vast te stellen. Daartoe zijn voor alle dienstonderdelen zero-base en aan de hand van de personeelsomvang en verloop daarvan, genormeerde kosten van personeel en materieel, en aan de hand van specifieke kostenposten, de nodige apparaatbudgetten bepaald.

De aanpassing van het apparaatsbudget van € – 4,439 mln betreft een correctie op de herverdelingsoperatie bij Miljoenennota 2009.

Artikel 91. Algemeen (Niet beleidsartikel)

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:308 178309 35934 754344 113
Uitgaven:316 169329 12736 331365 458
Programma:42 32644 357– 6 32338 034
  Communicatie-instrumenten6 2736 5012 5379 038
  Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB)5 1485 1482105 358
  Overige vastgoedinformatievoorziening26 40523 648– 1 36322 285
  Ruimtelijk Planbureau0000
  Programma/onderzoek Milieu en Natuur Planbureau (MNP)0000
  Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB)4 5009 060– 7 7071 353
Apparaat:273 843284 77042 654327 424
 Beleidsartikelen begroting XI-VROM48 05947 901– 6 25641 645
  Apparaat artikel 1 (DGR)9 1479 094– 2 6546 440
  Apparaat artikel 2 (DGR)3 0062 9532 9665 919
  Apparaat artikel 3 (DGM/KvL)4 6954 69518 26322 958
  Apparaat artikel 4 (DGM/BWL)4 9604 960– 4 9600
  Apparaat artikel 5 (DGM/LMV)4 7694 769– 4 7690
  Apparaat artikel 6 (DGM/SAS))5 5975 597– 5 5970
  Apparaat artikel 7 (DGM/SB)5 4465 446– 5 4460
  Apparaat internationale Zaken artikel 7 (IZ)6 1056 105– 6 1050
  Apparaat artikel 8 (DGR)8237715 5576 328
  Apparaat artikel 8 (DGM)3 5113 511– 3 5110
     
 Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI32 07433 48013 75247 232
  Apparaat artikel 1 (DGWWI)5 1955 1201455 265
  Apparaat artikel 2 (DGWWI)4 3524 2674584 725
  Apparaat artikel 3 (DGWWI)10 76712 47712 39024 867
  Uitvoering huursubsidie1 9001 870871 957
  Apparaat artikel 4 (DGWWI)4 4764 4761 0055 481
  Apparaat artikel 5 (DGWWI)5 3845 270– 3334 937
     
 Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf:62 82062 617– 20 69141 926
  Apparaat projecten VROM270000
  Apparaat DGWWI2 2722 272– 2 2720
  Apparaat DGR3 9703 970– 3 9700
  Apparaat DGM2 1942 194– 2 1940
  Apparaat departementsleiding, control en overig staf17 71117 711– 17 7110
  Apparaat Milieu en Natuur Planbureau (MNP)36 40336 4705 45641 926
     
 Raden:6 5617 659– 1 1296 530
  VROM-Raad2 0692 055762 131
  Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronzoek5205474951 042
  Waddenadviesraad (WAR)67870118719
  Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS)01 00001 000
  Technische Commissie Bodembescherming (TCB)62762517642
  Gemeenschappelijk OntwikkelingsBedrijf (GOB)2 6672 731– 1 735996
     
 Postactieven:10 04310 043– 5419 502
  Postactieven DGWWI3 1393 139– 3 1390
  Postactieven DGR402402– 4020
  Postactieven DGM1 3561 356– 1 3560
  Postactieven Inspectie1 568000
  Postactieven RPB0000
  Postactieven GD/CSt3 5785 1464 3569 502
     
 Gemeenschappelijke voorzieningen:121 923130 70749 882180 589
  Gemeenschappelijke voorzieningen96 815105 59949 082154 681
  Huurbijdrage aan RGD25 10825 10880025 908
     
 Taakstellingen– 7 637– 7 6377 6370
  Rijksbrede taakstelling apparaat– 7 637– 7 6377 6370
Ontvangsten:40 33940 33910 53750 876

Verplichtingen en uitgaven

Toelichtingen:

Instrument: Uitgaven programma

(x € 1000)VerplichtingenUitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting:  
1. Van VenW: Bijdrage landelijke voorziening LVO watervergunning1 0001 000
2. Van IPO: bijdrage BAG810810
3. Van UvW: bijdrage BAG810810
4. Bijdrage VROM aan BAG– 8 000– 5 000
5. Naar Fin inzake programma GOB– 5 460– 7 707
6. Van WWI/Rgd middelen tbv vastgoedinformatievoorziening Geonovum2 0802 080
7. Overige mutaties  
Totaal– 5 406– 6 323

Toelichting:

Ad 2., 3. en 4.

Betreft de bijdragen van het IPO (Interprovinciaal Overleg) en de UvW (Unie van Waterschappen) aan de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen. Het geld van de UvW komt terug als ontvangst.

Er wordt € 5 mln voor de bijdrage van VROM aan BAG overgeboekt.

Ad 5.

Per 1 juli 2009 is het GOB onderdeel van het ministerie van Financiën (RVOB) geworden. De meerjarige apparaatbudgetten zijn overgeheveld naar de begroting van Financiën.

Instrument: Uitgaven apparaat Gemeenschappelijke voorzieningen

Binnen de apparaatsbudgetten is veel gemuteerd binnen het artikel. Voor deze mutaties geldt het volgende:

Er heeft mede door de taakstelling uit het regeerakkoord een organisatiewijziging bij VROM plaatsgevonden in een «tijdelijke organisatie». Daarnaast zijn begrotingsmiddelen gecentraliseerd (per saldo neutraal). Hierdoor heeft er een structurele budgetoverheveling vanuit de VROM-diensten plaatsgevonden.

Per saldo is er voor ruim € 42 mln aan de apparaatsbudgetten toegevoegd. Dit wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:

(x € 1000)Uitgaven
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. Loonbijstelling8 700
2. Prijsbijstelling6 463
3. Correctie herverdelingsoperatie VI6 400
4. Overboekingen voor ICT vanuit WWI/Rgd3 300
5. Van artikel 9; uitgaven inhuur externen1 182
6. Verschuiving budget tbv BAG apparaat5 000
7. Invullen Rijksbrede taakstelling apparaat7 637
8. Overboeking voor de Huurcommissie vanuit WWI4 400
9. Overige mutaties– 428
Totaal42 654

Toelichting:

Het begroten van de BAG-middelen op dit instrument verhoogd het kasbudget met ruim € 5 mln. Aan loon- en prijsbijstelling is ongeveer € 7 mln toegevoegd en voor ICT-uitgaven ca. € 3 mln.

Het budget ten behoeve van de Huurcommissie is met € 4,4 mln verhoogd. Dit heeft de volgende oorzaak: Teneinde de in de begroting genoemde behandeltermijnen huurgeschillen bij een hogere instroom dan verwacht zo veel mogelijk te realiseren, wordt voor het proces van geschilbeslechting een groot beroep gedaan op de inhuur van externen. Ook voor de andere (voorwaarden scheppende) processen bij SHC wordt een groter beroep op externen gedaan en zijn de ICT uitgaven hoger dan geraamd. Deze zijn noodzakelijk om de reorganisatie van de Huurcommissie in brede zin (procesveranderingen, BLD-vorming, ZBO-wet) te implementeren en daarmee te gemoed te komen aan de verwachtingen die zijn gewekt in de Memorie van Toelichting op de ZBO-HC-wet. Voorgaande leidt bij de Huurcommissie tot een mutatie van € 4,4 mln in 2009.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument:

Op dit instrumenten zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)Ontvangsten
Mutaties 2e suppletore begroting: 
1. BAG: verschuiving ontvangsten van 20081 670
2. BAG: Ontvangsten UvW ivm bijdrage kosten810
3. Afdracht inflatiecorrectie RGD2 672
4. Restituties van sociale premies1 500
5. Bijdrage andere departementen voor PLO1 134
6. Overige mutaties2 751
Totaal10 537

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel)

(x € 1 000,–)(1)(2)(3)(4)=(2+3)
 Stand ontwerp-begroting 2009Stand 1e suppletore begroting 2009Mutaties 2e suppletore begroting 2009Stand 2e suppletore begroting 2009
Verplichtingen:– 5729 843– 12 554– 2 711
Uitgaven:– 7109 705– 12 254– 2 549
 Loonbijstelling:016 481– 16 4810
  Loonbijstelling016 481– 16 4810
     
 Prijsbijstelling:016 242– 13 7132 529
  Prijsbijstelling016 242– 13 7132 529
     
 Onvoorzien:1 522– 19 15219 540388
  Onvoorzien1 522– 19 15219 540388
     
 Nog nader te verdelen:– 2 232– 3 866– 1 600– 5 466
  Nog nader te verdelen taakstellingen– 300– 671– 1 600– 2 271
  Nog nader te verdelen overig– 1 932– 3 1950– 3 195

Verplichtingen en uitgaven

Toelichting:

Instrument: Loonbijstelling

Jaarlijks wordt de loonbijstelling aan de departementen uitgekeerd. De loonbijstelling, tranche 2009, is aan de eerste suppletore begroting van het ministerie van VROM toegevoegd op artikel 92. Deze loonbijstelling is vervolgens verdeeld over de apparaatsinstrumenten van het ministerie van VROM.

Instrument: Prijsbijstelling

Jaarlijks wordt prijsbijstelling aan de departementen uitgekeerd. De prijsbijstelling, tranche 2009, is aan de eerste suppletore begroting van het ministerie van VROM toegevoegd op artikel 92.

Licence