A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaten van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin, de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de baten-lastendienst Dienst Publiek en Communicatie
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in de onderdelen B.1 tot en met B.4 van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Bedragen in navolgende toelichting zijn x € 1000, tenzij anders vermeld.
B.1 MINISTERIE VAN ALGEMENE ZAKEN
Artikel 1 Bevorderen van de eenheid van het algemeen regeringsbeleid
Deze mutatie houdt hoofdzakelijk verband met deels meevallende, deels vertraagde uitgaven in de sfeer van de overheidscommunicatie, waarbij specifiek is te denken aan de rijksbrede projecten Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl (ONS) en 1 Logo.
Artikel 1 Kabinet der Koningin
De mutatie (– 100) kan in hoofdzaak worden verklaard uit terughoudendheid bij het gevoerde personele en materiële beleid.
B.3 COMMISSIE VAN TOEZICHT BETREFFENDE DE INLICHTINGEN- EN VEILIGHEIDSDIENSTEN
Artikel 1 Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
De mutatie (– 386) is het gevolg van een niet volledig bezette personele formatie gedurende het gehele jaar.
B.4 BATEN-LASTENDIENST DIENST PUBLIEK EN COMMUNICATIE
B.4.1 Exploitatie-overzicht 2009
(1) | (2) | (3) | (4) = (1)+(2)+(3) | (5) | (6) = (5) – (4) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Totaal geraamd | Realisatie | Slotwetmutaties (=+ of –)(+ = tekortschietend geraamd bedrag |
Baten | ||||||
Opbrengst moederdepartement | 6 457 | – | – | 6 457 | 7 391 | 934 |
Opbrengst ov. departementen | 35 944 | – | – | 35 944 | 49 318 | 13 374 |
Opbrengst derden | 550 | – | – | 550 | 499 | – 51 |
Rentebaten | 10 | – | – | 10 | 0 | – 10 |
Buitengewone baten | – | – | – | – | – | – |
Exploitatiebijdrage | – | – | – | – | – | – |
Totaal baten | 42 961 | – | – | 42 961 | 57 335 | 14 374 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
– personele kosten | 10 034 | – | – | 10 034 | 10 402 | 368 |
– materiële kosten | 32 717 | – | – | 32 717 | 46 953 | 14 236 |
Rentelasten | 210 | – | – | 210 | 69 | – 141 |
Afschrijvingskosten | ||||||
– materieel | – | – | – | – | 7 | 7 |
– immaterieel | – | – | – | – | – | – |
Overige lasten | ||||||
– dotaties voorzieningen | – | – | – | – | 844 | 844 |
– buitengewone lasten | – | – | – | – | – | – |
Totaal lasten | 42 961 | – | – | 42 961 | 58 275 | 15 314 |
Resultaat met bestemde aanw. | – | – | – | – | – | – |
Saldo van baten en lasten | 0 | – | – | 0 | – 940 | – 940 |
Toelichting exploitatieoverzicht
De fors hoger dan geraamde opbrengsten van overige departementen resp. de materiële kosten hangen vooral samen met het in shared service gaan van communicatiediensten zoals campagnemanagement. De één op één aan opdrachtgevers door te belasten externe kosten en de daadwerkelijke verrekening daarvan worden als lasten en baten verantwoord.
(1) | (2) | (3) | (4) = (1)+(2)+(3) | (5) | (6)=(1)+(2)+(3)+(5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutatie (+ of –) Slotwet | Stand slotwet (= realisatie) | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2009 | 10 683 | – | – | 10 683 | – 10 940 | – 257 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – | – | – | – | 415 | 415 |
Totaal investeringen (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | – | – | – | – | – |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – | – | – | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | – | – | – | – | – | – | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – | – | – | – | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – | – | – | – | – | – |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2009 (=1+2+3+4) | 10 683 | – | – | 10 683 | – 10 525 | 158 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De stand van de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding per 31 december is enigszins hoger dan de stand per 1 januari. Dit is voornamelijk veroorzaakt door een afname van de debiteurenpositie van DPC.