A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII);
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
De absoluut of relatief kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hieronder in tabelvorm opgenomen en van een toelichting voorzien. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven en ontvangsten.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingen mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (slotwet) (in € mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | ||
---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2009 | 8 790,8 | 90,4 | 9 133,5 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2009 | 9 126,8 | 117,4 | 9 413,6 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2009 | 9 083,9 | 115,7 | 9 497,6 | ||
– belangrijkste mutaties Slotwet: | |||||
1. | Integraal waterbeleid | 31 | – 4,1 | – 13,5 | |
2. | Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid | 34 | – 2,1 | 97,1 | |
3. | Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit | 36 | – 9,7 | – 10,6 | – 36,1 |
4. | Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | 37 | – 45,3 | ||
5. | Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | 39 | 14,2 | – 138,9 | |
6. | Ondersteunen functioneren VenW | 41 | – 7,2 | – 4,2 | – 15,7 |
Diversen | – 0,4 | – 2,8 | – 0,8 | ||
Realisatie 2009 | 9 074,6 | 98,1 | 9 344,4 |
1. Enkele projecten van het interdepartementale programma Partners voor Water, dat wordt uitgevoerd door het Agentschap NL van het Ministerie van Economische Zaken, zijn vertraagd. Hierdoor is niet het gehele budget, afkomstig uit de HGIS gelden, gerealiseerd.
Formeel liep het kennisprogramma Leven met Water tot 31 december 2009, waarna vervolgens de subsidie in 2010 vastgesteld zou worden. Dit programma is echter verlengd tot 1 april 2010, voornamelijk omdat een aantal activiteiten/projecten van dit programma iets langer doorlopen. Het gaat bijvoorbeeld om de slotconferentie die op 14 januari is gehouden en projecten in het kader van Haaglanden. De beschikbare subsidie is daardoor niet volledig in 2009 uitgegeven.
Verder zijn als gevolg van het opstellen van het Deltaprogramma onderzoeken op het terrein van ruimtelijke inrichting van de kust doorgeschoven naar het Deltaprogramma, omdat daar de nadruk ligt op integraal gebiedsgericht.
De bovengenoemde oorzaken leiden ertoe dat de kasraming met ca. € 4,1 mln. neerwaarts kan worden bijgesteld.
De lagere realisatie op het verplichtingenbudget is het gevolg van vertraging in het aanbestedingsproces voor Partners voor Water deel 3. De betalingsverplichtingen hiervoor zullen nu begin 2010 worden aangegaan.
Verder zijn enkele projecten, die in het kader van de Europese kaderrichtlijn water worden uitgevoerd, gefaseerd (watereducatie). Daarnaast zijn door herprioritering, onderdelen, die betrekking hebben op publieke participatie geschrapt, omdat die taken elders (bijvoorbeeld Deltaprogramma) worden opgepakt. Ook is de evaluatie van de inspraak (Nationaal Waterplan en de Stroomgebiedbeheerplannen) ondergebracht onder de algemene evaluatie van die plannen. Voorts zijn door het opstarten van het Deltaprogramma in 2009 minder verplichtingen aangegaan dan oorspronkelijk geraamd.
2. Het kasoverschot van per saldo ruim € 2 mln. wordt gevormd door mutaties op alle bij artikel 34 behorende hoofdproducten.
De belangrijkste daarvan zijn enerzijds hogere uitgaven en (meerjarige) betalingsverplichtingen voor inhuur van deskundigheid, inhuur projectmanagement Beter benutten, uitgaven voor de Commissie Tunnelveiligheid en een subsidie voor de Superbus. Daarnaast blijkt de toerekening van personeelskosten op Algemene strategie- en beleidsontwikkeling niet in evenwicht te zijn met de omvang van het budget.
Anderzijds zijn minder uitgaven gerealiseerd ten laste van het budget op Vervoer conform Concessiewet, waarop de MoA-afspraak met de NS wordt verantwoord. Dit budget is nog niet in overeenstemming gebracht met de subsidieafspraak met de NS over de jaren 2009 tot en met 2014.
Door negatieve bijstellingen van in voorgaande jaren vastgelegde betalingsverplichtingen en doordat een aantal contracten in het kader van Task Force Mobiliteits Management eerst in 2010 worden aangegaan, zijn minder verplichtingen vastgelegd.
Daartegenover staan meer betalingsverplichtingen door de meerjarige vastlegging van de MoA afspraken en extra treinaanbod Lelystad–Schiphol in het kader van het Actieplan Spoor alsmede door de overboeking van de verplichting voor het G4 taxiconvenant naar de IVW.
Het verplichtingenbudget op dit begrotingsartikel moet hierdoor per saldo met ca. € 97 mln. worden bijgesteld.
3. Het kasoverschot op dit artikel is voor een deel het gevolg van minder vliegbewegingen, hetgeen veroorzaakt wordt door de economische crisis. Analoog daaraan zijn de doorstortingen uit de geluidsheffingen in het kader van GIS-1 aan de Stichting Geluidsisolatie Schiphol afgenomen.
Voor een ander deel worden de lagere uitgaven veroorzaakt door naar 2010 overlopende betalingen op GIS 2 ten behoeve van een bodemprocedure met een aannemerscombinatie (de reguliere werkzaamheden in het kader van GIS 2 zijn in 2008 afgerond) en een vertraging in het onderzoekstraject bij GIS 3. Deze vertraging is ontstaan bij ingenieursbureaus bij het maken van de ontwerpen voor geluidwerende voorzieningen waardoor ook het daadwerkelijk aanbrengen van de voorzieningen is vertraagd. Dit heeft ook geleid tot aanpassing van de planning voor het project. Afronding hiervan is nu voorzien medio 2011. Het betreft overigens een verschuiving van het kas- en verplichtingenbudget over de jaren, het totale budget wordt niet overschreden.
Verder zijn de uitgaven voor de klachtenafhandeling vooraf moeilijk te ramen omdat van tevoren niet duidelijk is hoeveel klachten er zullen worden ontvangen. Voorts zijn de uitgaven voor de uitbetaling van schadeclaims afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen en de toekenning daarvan. Door een uitspraak van de Raad van State in april 2008 zijn beslissingen omtrent schadeclaims opgeschort totdat een speciaal daarvoor ingestelde adviescommissie haar advies heeft afgerond over de gevolgen van de uitspraak voor de beoordeling van toekomstige schadeclaims. De voorbereidende werkzaamheden inzake de behandeling van schadeclaims zijn wel voortgezet. Hierdoor zijn de uitgaven en de betalingsverplichtingen fors lager dan begroot.
De lagere ontvangstenrealisatie is voornamelijk veroorzaakt door het aantal verminderde vliegbewegingen als gevolg van de economische crisis. Hierdoor zijn de heffingen eveneens afgenomen.
De aanpassing van de raming voor de vastlegging van betalingsverplichtingen hangt samen met de lagere realisatie van de uitgaven op met name GIS 3 en de behandeling en uitbetaling van schadeclaims (zie ook hierboven).
Verder is er in de begroting, met betrekking tot de subsidie bodemsanering NS-percelen, ten onrechte van uitgegaan dat het contract in 2009 zou worden verlengd. De huidige periode loopt echter tot en met 2010. In dat laatst genoemde jaar wordt de periode weer voor 5 jaar verlengd. Het voor dit doel bestemde verplichtingenbudget moet dan ook worden doorgeboekt naar 2010.
4. De betalingsverplichtingen met betrekking tot satellietwaarnemingen zijn met ingang van 1 januari 2009 ondergebracht in het agentschap KNMI. Dit heeft tot gevolg gehad dat de in voorgaande jaren aangegane en nog lopende betalingsverplichtingen van in totaal ca. € 95 mln. in het verslagjaar zijn afgeboekt. Doordat voor deze negatieve bijstellingen binnen het begrotingsartikel geen compensatie beschikbaar was, is de realisatie op nihil gesteld.
5. De hogere bijdrage ten laste van de begroting van VenW aan het Infrastructuurfonds is het gevolg van
– bijdragen van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (ten behoeve van ICES natte infrastructuur, verkenning Zuidwestelijk Deltaprogramma, eindafrekening Proses en onderzoeksrapport ecologische monitoring Wind op Zee) en
– een overboeking in verband met de inzet van subsidie ten behoeve van concessiefee NS (afspraak in het kader van Mandje Spoor).
In 2009 zijn de verplichtingen vastgelegd voor de betalingen in het kader van de BDU in het jaar 2010. Daarbij bleek de verplichtingenbehoefte lager te zijn dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Bij Voorjaarsnota 2010/Begrotingsvoorbereiding 2011 zal worden bezien of verdere aanpassing van de verplichtingenramingen noodzakelijk is.
6. Naast een aantal relatief kleine overboekingen naar andere ministeries en andere onder VenW ressorterende diensten, wordt de lagere kasrealisatie op dit centrale begrotingsartikel voornamelijk veroorzaakt door:
– Vertraging van de nieuwe campagne Spoedaanpak;
– Lagere uitgaven voor onderzoek, corporate- en arbeidsmarktcommunicatie en materiele uitgaven;
– Lagere personele uitgaven in verband met vacatures en een versnelde invulling van een deel van de personele taakstelling;
– Verschuiving van de verwachte uitgaven van het inspraakpunt naar 2010;
– Het uitblijven van enkele (interne) doorbelastingen en
– minder kosten voor de gezamenlijke bedrijfsvoering dan oorspronkelijk verwacht.
Anderzijds zijn meer uitgaven verricht door een overloop van betalingen uit 2008 en doordat doorberekening aan derden van in 2009 gemaakte kosten niet tijdig in dat jaar zijn ontvangen.
De lagere uitgavenrealisatie op het budget ten behoeve van het regeringsvliegtuig is het gevolg van lagere dan verwachte kosten voor de modificatie van het vliegtuig, lagere onderhoudskosten en minder vliegbewegingen.
De ontvangsten uit de exploitatie van het vliegtuig zijn met ruim € 0,4 mln. toegenomen in verband met een afrekening van de vliegkosten over 2008.
De aanpassing van de ontvangstenraming betreft verder deels een correctie op in de Najaarsnota aangebrachte hogere ontvangsten afkomstig van de ministeries van VWS en SZW voor afgesloten dienstverleningsovereenkomsten op het gebied van ICT, E-Inspecties en inhuurbudget. De daarmee verband houdende kosten zijn door middel van een overboeking van begrotingsgelden naar de begroting van VenW overgeboekt in plaats van een boeking ten gunste van de ontvangsten.
Voor een ander deel zijn de geraamde inkomsten minder dan geraamd omdat een aantal doorberekening aan derden voor (ICT) dienstverlening niet tijdig in 2009 is ontvangen.
Als laatste kan worden genoemd een lagere bijdrage uit de begroting van het Fonds Economische Structuurversterking voor de projecten Leven met Water, Auto van de Toekomst en Transumo. Voor het project Biobrandstoffen is echter meer uit het FES opgevraagd.
De aanpassing van de raming voor de vastlegging van betalingsverplichtingen hangt samen met de lagere realisatie van de uitgaven en door negatieve bijstellingen van in voorgaande jaren aangegane verplichtingen.
Tabellen budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 72 581 | 74 627 | 76 307 | – 13 493 | 62 814 |
Uitgaven: | 79 382 | 81 857 | 79 492 | – 4 074 | 75 418 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 32 356 | 38 202 | 32 578 | – 2 114 | 30 464 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 13 401 | 19 538 | 17 743 | 528 | 18 271 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 14 687 | 14 396 | 12 000 | – 1 276 | 10 724 |
31.01.03 Leven met Water | 4 268 | 4 268 | 2 835 | – 1 366 | 1 469 |
31.02 Veiligheid | 14 805 | 15 505 | 16 194 | – 1 070 | 15 124 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming | 9 426 | 9 740 | 10 209 | – 685 | 9 524 |
31.02.02 Kust | 1 973 | 1 816 | 1 955 | – 385 | 1 570 |
31.02.03 Inspectie VenW | 3 406 | 3 949 | 4 030 | 0 | 4 030 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 613 | 2 418 | 2 610 | – 221 | 2 389 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 613 | 2 418 | 2 610 | – 221 | 2 389 |
31.04 Waterkwaliteit | 28 608 | 25 732 | 28 110 | – 669 | 27 441 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 21 627 | 18 510 | 19 797 | – 929 | 18 868 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 3 313 | 3 554 | 3 936 | 260 | 4 196 |
31.04.03 Inspectie VenW | 3 668 | 3 668 | 4 377 | 0 | 4 377 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 9 454 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 26 310 | ||||
– Restant | 39 654 | ||||
31.09 Ontvangsten | 570 | 570 | 570 | 504 | 1 074 |
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 51 411 | 52 636 | 53 157 | 3 182 | 56 339 |
Uitgaven: | 54 411 | 55 956 | 54 412 | 1 359 | 55 771 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. | 48 850 | 49 592 | 47 660 | 1 109 | 48 769 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 811 | 1 811 | 1 707 | – 86 | 1 621 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 609 | 4 609 | 4 698 | – 205 | 4 493 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 26 379 | 24 562 | 22 257 | 1 400 | 23 657 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 16 051 | 18 610 | 18 998 | 0 | 18 998 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. | 5 471 | 6 276 | 6 661 | 142 | 6 803 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 201 | 0 | 56 | 261 | 317 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 218 | 419 | 428 | – 179 | 249 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 5 052 | 5 857 | 6 177 | 60 | 6 237 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 90 | 88 | 91 | 108 | 199 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 27 | 27 | 80 | 107 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 63 | 61 | 64 | 28 | 92 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 992 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 26 088 | ||||
– Restant | 26 691 | ||||
32.09 Ontvangsten | 3 700 | 3 700 | 3 700 | – 2 382 | 1 318 |
In 2009 zijn in het kader van optimale veiligheid ten laste van artikel 32 de volgende subsidies verstrekt:
Connekt Organisatie I&C drive € 917 750;
CBR Bromfietsexamens € 833 000;
Connekt Dode hoekdetectie systeem € 646 836;
ANBO Onderzoek oudere verkeersdeelnemers € 122 200;
ANBO Gehandicaptenvoertuigen in gebruik € 110 560;
ANBO Blijft veilig mobiel € 682 396;
WHO Bijdrage Fund € 50 000;
Fietsersbond Campagne hinderlijk gedrag in het verkeer € 593 000;
Nationaal Instituut voor gezondheidsbevordering en ziektepreventie, Ga voor gezond € 250 000;
ANWB Bewegwijzering € 75 000.
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 46 147 | 50 601 | 54 973 | – 267 | 54 706 |
Uitgaven: | 47 747 | 53 245 | 57 827 | – 1 011 | 56 816 |
33.01 Externe veiligheid | 7 847 | 9 910 | 10 284 | – 1 172 | 9 112 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 3 572 | 4 461 | 5 520 | 139 | 5 659 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 393 | 1 159 | 386 | – 42 | 344 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 1 320 | 1 320 | 1 348 | – 1 269 | 79 |
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer | 2 562 | 2 970 | 3 030 | 0 | 3 030 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 16 682 | 18 234 | 18 153 | – 252 | 17 901 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 2 163 | 1 453 | 1 426 | – 150 | 1 276 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 892 | 1 106 | 636 | – 73 | 563 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 614 | 654 | 447 | – 64 | 383 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 416 | 329 | – 2 | 327 |
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij | 12 597 | 14 605 | 15 315 | 37 | 15 352 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 22 427 | 24 328 | 28 619 | 514 | 29 133 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart | 1 619 | 1 098 | 2 253 | 54 | 2 307 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 365 | 1 365 | 1 210 | 0 | 1 210 |
33.03.03 Internationaal | 4 250 | 1 250 | 429 | 23 | 452 |
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart-operationele- en luchtvaarttechnische bedijven | 15 193 | 17 615 | 21 327 | 437 | 21 764 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES | 0 | 3 000 | 3 400 | 0 | 3 400 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 791 | 773 | 771 | – 101 | 670 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 449 | 431 | 415 | – 87 | 328 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 278 | 278 | 289 | – 33 | 256 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 64 | 64 | 67 | 19 | 86 |
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 4 389 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 45 660 | ||||
– Restant | 6 767 | ||||
33.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 122 | 0 | 122 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 83 437 | 75 335 | 116 365 | 97 143 | 213 508 |
Uitgaven: | 87 784 | 88 970 | 108 353 | – 2 119 | 106 234 |
34.01 Netwerk weg | 6 287 | 7 718 | 15 997 | 688 | 16 685 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 3 039 | 4 294 | 10 652 | 1 056 | 11 708 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 86 | 86 | 88 | 48 | 136 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.04 Benutting en aanleg | 602 | 602 | 2 626 | – 223 | 2 403 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 874 | 781 | 635 | – 193 | 442 |
34.01.07 IVW | 1 686 | 1 955 | 1 996 | 0 | 1 996 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 299 | 2 246 | 2 281 | – 45 | 2 236 |
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen | 2 299 | 2 246 | 2 281 | – 45 | 2 236 |
34.03 Netwerk spoor | 42 666 | 47 963 | 49 702 | – 5 664 | 44 038 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 913 | 913 | 947 | 87 | 1 034 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet | 635 | 635 | 660 | 86 | 746 |
34.03.03 Beheer overig | 558 | 558 | 580 | 80 | 660 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 39 808 | 45 007 | 46 646 | – 5 878 | 40 768 |
34.03.05 Vervoer overig | 137 | 137 | 142 | – 39 | 103 |
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.03.07 IVW | 615 | 713 | 727 | 0 | 727 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 36 532 | 31 043 | 40 373 | 2 902 | 43 275 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 5 138 | 4 317 | 3 088 | 1 105 | 4 193 |
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s | 6 888 | 888 | 621 | 147 | 768 |
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap.organisaties | 3 367 | 2 109 | 6 973 | – 395 | 6 578 |
34.04.04 Stimulering martwerking OV | 8 090 | 8 015 | 12 703 | 1 079 | 13 782 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 775 | 775 | 490 | – 211 | 279 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 1 772 | 2 763 | 2 784 | 427 | 3 211 |
34.04.07 IVW | 10 502 | 12 176 | 13 714 | 750 | 14 464 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 15 187 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 22 022 | ||||
– Restant | 69 025 | ||||
34.09 Ontvangsten | 98 | 98 | 98 | 890 | 988 |
In 2009 zijn de volgende subsidies verstrekt in het kader van artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd:
NS Extra treindienst Lelystad–Schiphol € 9,696 mln.;
TU Delft, afronding 1e trap project Superbus € 2 mln.;
Stichting OPC Uitvoering activiteitenprogramma 2010 € 0,3 mln.;
Rover, bekostiging beleidsmedewerkers 2010–2012 € 0,3 mln.
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 63 518 | 66 829 | 82 370 | – 4 816 | 77 554 |
Uitgaven: | 69 578 | 83 189 | 88 436 | – 1 909 | 86 527 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 4 858 | 7 057 | 9 000 | – 1 874 | 7 126 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 50 | 50 | 51 | – 46 | 5 |
35.01.02 Luchthavens en omgeving | 3 061 | 3 179 | 6 282 | – 1 377 | 4 905 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 240 | 3 240 | 2 066 | – 451 | 1 615 |
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol | 507 | 588 | 601 | 0 | 601 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 2 527 | 3 036 | 2 328 | – 387 | 1 941 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 225 | 1 696 | 1 050 | – 205 | 845 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden | 701 | 633 | 560 | – 134 | 426 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 601 | 707 | 718 | – 48 | 670 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 31 969 | 31 472 | 43 785 | – 451 | 43 334 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 25 169 | 25 080 | 36 764 | – 883 | 35 881 |
35.03.02 Luchtruim | 2 572 | 2 642 | 2 343 | – 369 | 1 974 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 079 | 1 258 | 2 052 | 801 | 2 853 |
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaart-operationele bedrijven | 2 149 | 2 492 | 2 626 | 0 | 2 626 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 30 224 | 41 624 | 33 323 | 803 | 34 126 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie | 5 485 | 5 998 | 5 470 | – 678 | 4 792 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart | 6 054 | 7 245 | 5 911 | – 587 | 5 324 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 4 523 | 6 383 | 3 884 | 343 | 4 227 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 201 | 4 007 | 5 698 | 121 | 5 819 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 9 793 | 17 793 | 12 158 | 1 604 | 13 762 |
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer | 168 | 198 | 202 | 0 | 202 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 14 578 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 7 099 | ||||
– Restant | 64 850 | ||||
35.09 Ontvangsten | 11 276 | 11 276 | 11 636 | – 1 768 | 9 868 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 2 042 | 834 | 2 876 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 9 234 | 9 234 | 9 594 | – 2 602 | 6 992 |
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 80 654 | 85 924 | 99 843 | – 36 061 | 63 782 |
Uitgaven: | 107 945 | 97 368 | 74 378 | – 9 694 | 64 684 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 26 839 | 38 005 | 24 857 | 349 | 25 206 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 791 | 791 | 1 762 | – 651 | 1 111 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 2 463 | 5 292 | 4 648 | 0 | 4 648 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 14 351 | 22 679 | 12 463 | 845 | 13 308 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 1 082 | 1 082 | 1 103 | – 168 | 935 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 148 | 148 | 150 | 25 | 175 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 8 004 | 8 013 | 4 731 | 298 | 5 029 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 152 | 9 152 | 9 155 | 2 | 9 157 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor | 76 | 76 | 79 | 2 | 81 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 9 076 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 68 121 | 45 693 | 37 538 | – 9 887 | 27 651 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 641 | 12 655 | 12 972 | – 2 264 | 10 708 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 4 318 | 1 303 | 1 395 | – 806 | 589 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 31 000 | 19 000 | 9 662 | – 2 016 | 7 646 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 905 | 975 | 994 | – 754 | 240 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 202 | 20 | 24 | – 24 | 0 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 17 291 | 8 001 | 8 371 | – 3 306 | 5 065 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 1 320 | 1 320 | 1 348 | – 78 | 1 270 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 150 | 1 044 | 1 417 | – 523 | 894 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens | 0 | 0 | 300 | – 112 | 188 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 786 | 786 | 453 | – 4 | 449 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn.bedr.en luchth./luchtruim | 508 | 589 | 602 | 0 | 602 |
36.04 Scheepvaart | 3 833 | 4 518 | 2 828 | – 158 | 2 670 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 791 | 838 | 635 | – 165 | 470 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 315 | 315 | 222 | – 41 | 181 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 2 155 | 2 702 | 1 295 | – 32 | 1 263 |
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij | 572 | 663 | 676 | 80 | 756 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 024 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 2 013 | ||||
– Restant | 60 647 | ||||
36.09 Ontvangsten | 59 190 | 60 258 | 60 258 | – 10 636 | 49 622 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 11 638 | 11 900 | 11 900 | – 2 323 | 9 577 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 0 | 0 | 0 | 16 | 16 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 35 929 | 36 727 | 36 727 | – 6 996 | 29 731 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 97 | 97 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 11 348 | 11 356 | 11 356 | – 1 576 | 9 780 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 250 | – 79 | 171 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 25 | 25 | 25 | 225 | 250 |
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 47 903 | 46 057 | 45 268 | – 45 268 | 0 |
Uitgaven: | 44 445 | 41 847 | 44 532 | 119 | 44 651 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 29 915 | 29 317 | 32 162 | 19 | 32 181 |
37.01.01 Weer | 15 811 | 15 793 | 17 243 | 0 | 17 243 |
37.01.02 Klimaat | 11 835 | 11 353 | 12 612 | 0 | 12 612 |
37.01.03 Seismologie | 1 533 | 1 435 | 1 571 | 0 | 1 571 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 736 | 19 | 755 |
37.02 Aardobservatie | 14 530 | 12 530 | 12 370 | 100 | 12 470 |
37.02.01 Aardobservatie | 14 530 | 12 530 | 12 370 | 100 | 12 470 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 0 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 43 796 | ||||
– Restant | 855 | ||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 454 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 8 487 097 | 8 487 109 | 8 716 029 | – 138 874 | 8 577 155 |
Uitgaven: | 8 073 770 | 8 119 644 | 8 297 553 | 14 190 | 8 311 743 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 6 202 356 | 6 235 404 | 6 276 290 | 14 464 | 6 290 754 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 871 414 | 1 884 240 | 2 021 263 | – 274 | 2 020 989 |
39.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 1 116 | 257 973 | – 990 | 990 | 0 |
Uitgaven: | 1 116 | 257 973 | – 990 | 990 | 0 |
40.01 Programmauitgaven | 1 116 | 257 973 | – 990 | 990 | 0 |
waarvan Verzameluitkering VenW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 41 Ondersteuning functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2009 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteuning functioneren VenW | Stand ontwerp-begroting | Stand 1e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | Mutaties 3e suppletore begroting | Stand 3e suppletore begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 203 064 | 216 546 | 254 237 | – 15 726 | 238 511 |
Uitgaven: | 228 054 | 246 718 | 279 951 | – 7 153 | 272 798 |
41.01 Centrale diensten | 143 647 | 140 090 | 147 592 | – 3 962 | 143 630 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 524 | 9 687 | 11 438 | – 2 160 | 9 278 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 35 532 | 40 615 | 54 886 | 3 537 | 58 423 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 9 022 | 8 246 | 7 982 | – 1 058 | 6 924 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 0 | 0 | 0 | 39 | 39 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 662 | 9 405 | 9 422 | – 833 | 8 589 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 672 | 6 524 | 7 069 | 788 | 7 857 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 305 | 4 481 | 5 288 | – 710 | 4 578 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 365 | 2 365 | 2 365 | – 117 | 2 248 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 59 568 | 52 867 | 44 766 | – 2 128 | 42 638 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 6 997 | 5 900 | 4 376 | – 1 320 | 3 056 |
41.02 Shared Service Organisatie | 60 853 | 87 557 | 108 809 | – 557 | 108 252 |
41.02.01 ICT-dienstverlening | 6 725 | 17 839 | 34 619 | – 888 | 33 731 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 34 944 | 40 391 | 44 398 | – 227 | 44 171 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 9 778 | 14 306 | 15 145 | 1 403 | 16 548 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 3 473 | 9 944 | 9 786 | – 1 422 | 8 364 |
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling | 5 933 | 5 077 | 4 861 | 577 | 5 438 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 23 554 | 19 071 | 23 550 | – 2 634 | 20 916 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 5 613 | 8 653 | 11 039 | – 1 281 | 9 758 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo | 6 046 | 2 831 | 3 127 | 761 | 3 888 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM | 7 886 | 5 349 | 7 243 | – 1 788 | 5 455 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 4 009 | 2 238 | 2 141 | – 326 | 1 815 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 240 851 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 8 122 | ||||
– Restant | 23 825 | ||||
41.09 Ontvangsten | 15 085 | 41 010 | 39 290 | – 4 173 | 35 117 |