12.1 Algemene doelstelling: de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat (ouders van) leerlingen in het voortgezet onderwijs, deelnemers in de beroepsopleidende leerweg en studenten aan een lerarenopleiding de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen.
Omschrijving
Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie en de maatschappelijke participatie van burgers. OCW waarborgt met de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) de toegankelijkheid van en de deelname aan het onderwijs door de financiële belemmeringen van deelname weg te nemen voor de volgende doelgroepen:
• Ouders van deelnemers aan de beroepsopleidende leerweg (bol) in het mbo tot 18 jaar, van leerlingen aan het niet volledig en rechtstreeks bekostigd voortgezet onderwijs (vo) en van minderjarigen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) (TS17-);
• Scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder (vo18+);
• Leerlingen (ook deeltijd) in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs of (voortgezet) speciaal onderwijs (TS18+ vavo en (voortgezet) speciaal onderwijs);
• Studenten aan de lerarenopleiding die geen recht (meer) hebben op studiefinanciering op grond van de WSF 2000 (TS18+, tlo).
Verantwoordelijkheid van de minister
De minister is direct verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland. Ouders zijn ervoor verantwoordelijk dat hun kind onderwijs volgt. Daar waar ouders gezien hun inkomen niet draagkrachtig genoeg zijn om de kosten van hun schoolgaande (minderjarige) kinderen alleen te dragen, voorziet de overheid in een (gedeeltelijke) tegemoetkoming. Vanaf 18 jaar ligt de verantwoordelijkheid voor het volgen van onderwijs primair bij de leerling of student zelf. Hij/zij komt dan zelf in aanmerking voor een tegemoetkoming.
• Demografische ontwikkelingen;
• De conjuncturele ontwikkeling (gebruik van de regeling);
• De beheersing van het prijsniveau van de schoolkosten;
• De attitude ten opzichte van de regeling (wel of niet gebruik).
Externe factoren
Meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
15 jaar | 16 jaar | 17 jaar | |
---|---|---|---|
Deelnamepercentage 2009 | 99% | 99% | 95% |
Bron: OCW (DUO), Leerlingen- en studententelling 2009
Toelichting:
Het beleid is gericht op optimalisering van de deelname van burgers aan het onderwijs. De WTOS draagt hieraan bij door de financiële toegankelijkheid van het onderwijs te waarborgen. De onderwijsdeelname geeft hierbij een indicatie van de toegankelijkheid.
12.2 Budgettaire gevolgen van beleid
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 162 639 | 140 461 | 133 359 | 122 689 | 122 561 | 123 981 | 124 881 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 162 639 | 140 461 | 133 359 | 122 689 | 122 561 | 123 981 | 124 881 | |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol | 135 865 | 110 939 | 106 291 | 96 434 | 96 333 | 96 739 | 97 639 | |
• | TS 17- | 70 983 | 38 380 | 34 640 | 31 800 | 31 000 | 30 700 | 30 700 |
• | VO 18+ | 63 445 | 71 237 | 70 329 | 63 634 | 64 333 | 65 039 | 65 939 |
waarvan niet-relevante uitgaven | 1 632 | 10 834 | 1 830 | 2 500 | 2 500 | 2 600 | 2 600 | |
• | TS 18+ vavo | 1 437 | 1 322 | 1 322 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding | 9 600 | 10 064 | 9 914 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | |
• | TS 18+ tlo | 9 600 | 10 064 | 9 914 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 |
Programma-uitgaven overig | 17 174 | 19 458 | 17 154 | 14 855 | 14 828 | 15 842 | 15 842 | |
• | Uitvoeringsorganisatie DUO | 17 174 | 19 458 | 17 154 | 14 855 | 14 828 | 15 842 | 15 842 |
Totaal ontvangsten | 15 525 | 9 400 | 8 400 | 8 400 | 8 400 | 8 400 | 8 400 | |
• | TS 17- | 5 295 | 2 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
• | VO 18+ | 9 448 | 6 600 | 6 600 | 6 600 | 6 600 | 6 600 | 6 600 |
• | TS 18+ | 782 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Toelichting:
De daling van de uitgaven TS17- vanaf 2009 houdt grotendeels verband met beleidswijzigingen. Na invoering van de gratis schoolboeken met ingang van het schooljaar 2008–2009 en de integratie TS17- in het kindgebonden budget per 1 januari 2010 vervalt de WTOS geheel voor ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma-uitgaven (totaal operationele doelstellingen) | 116 205 | 107 834 | 107 733 | 108 139 | 109 039 | |
Totaal juridisch verplicht | 116 205 | 107 834 | 107 733 | 108 139 | 109 039 | |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol | 106 291 | 96 434 | 96 333 | 96 739 | 97 639 | |
• | Juridisch verplicht | 106 291 | 96 434 | 96 333 | 96 739 | 97 639 |
Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding | 9 913,54 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | |
• | Juridisch verplicht | 9 913,54 | 11 400 | 11 400 | 11 400 | 11 400 |
Toelichting:
Alle uitgaven onder dit artikel zijn wettelijke uitgaven, namelijk gebaseerd op de WTOS. De mate van budgetflexibiliteit wordt bepaald door de mate waarin de wet en de daarop gebaseerde regelingen gewijzigd kunnen worden.
12.3 Operationele beleidsdoelstelling
12.3.1 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol
Motivering
Scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar, scholieren in het niet volledig en rechtstreeks bekostigde voortgezet onderwijs, voortgezet algemeen volwassenenonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) financieel in staat stellen om onderwijs te volgen.
• De regeling TS17-.
Instrumenten
Een genormeerde inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de schoolkosten en de onderwijsbijdrage om minder draagkrachtige ouders van bepaalde groepen minderjarige leerlingen en minderjarige mbo-ers bij te staan. Het betreft de groepen waarvan het ouderlijke gezinsinkomen in schooljaar 2010–2011 maximaal circa € 33 700 bedraagt. Boven dit inkomen wordt een glijdende schaal gehanteerd en kunnen ouders in aanmerking komen voor een gedeeltelijke tegemoetkoming.
• De regeling vo18+ voor scholieren van 18 jaar en ouder (tot en met 30 jaar) in het voortgezet onderwijs.
Een inkomensafhankelijke basistoelage voor de kosten van levensonderhoud en een ouderinkomensafhankelijke toelage voor de schoolkosten (bij een gezinsinkomen in schooljaar 2010–2011 van maximaal circa € 33 700, daarboven wordt een glijdende schaal gehanteerd).
• De regeling TS 18+ voor (deeltijd) leerlingen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Een inkomensafhankelijke tegemoetkoming voor minder draagkrachtige leerlingen in het vavo en voortgezet speciaal onderwijs. Dit is een specifieke regeling waarvoor een beperkte groep studenten in aanmerking komt.
De hoogte van de diverse tegemoetkomingen is genormeerd, DUO informeert de doelgroepen over bovengenoemde regelingen.
Meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Aantal gebruikers TS 17- | 299 773 | 235 855 | 55 144 | 58 087 | 57 813 | 56 369 | 55 556 | 55 556 | |
• | waarvan vo | 240 188 | 182 679 | – | ||||||
• | waarvan bol | 59 585 | 53 176 | 55 144 | 58 087 | 57 813 | 56 369 | 55 556 | 55 556 | |
2. | Percentage * gebruikers TS 17- | |||||||||
• | vo | 25% | 19% | |||||||
• | bol | 31% | 28% | 31% | 31% | 31% | 31% | 31% | 31% | |
3. | Aantal gebruikers VO 18+ | 31 889 | 33 664 | 34 829 | 36 192 | 36 885 | 37 370 | 37 711 | 38 282 | |
4. | Percentage ** gebruikers VO 18+ overige schoolkosten | 30% | 29% | 29% | 29% | 29% | 29% | 29% | 29% | |
5. | Aantal gebruikers TS 18+ vavo | 2 376 | 2 564 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 | 2 600 |
Bron 2008: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
Toelichting:
Deze gegevens geven een indicatie van het gebruik van de regeling. Bij de meetbare gegevens per operationele doelstelling zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie ze bedoeld is. Er is in de SCP-publicatie «Geld op de plank. Niet-gebruik van inkomensvoorzieningen» geconstateerd dat het niet-gebruik van de WTOS 37% is (Tweede Kamer, 2006–2007, 24 515, nr. 114). Om dit niet-gebruik terug te dringen, is het grootste gedeelte van de WTOS per 1 januari 2010 in het kindgebonden budget geïntegreerd.
Schoolkosten | vo-onderbouw | vo-bovenbouw | bol |
---|---|---|---|
bekostigd onderwijs | 0 | 0 | 658,99 |
overig onderwijs | 324,44 | 324,44 | 658,99 |
Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Toelichting:
Bekostigd onderwijs is het onderwijs dat door het Rijk wordt bekostigd op basis van de Wet Voortgezet Onderwijs. Overig onderwijs wordt bekostigd uit private middelen. Met ingang van het schooljaar 2008–2009 zijn deze normbedragen voor leerlingen in het vo verlaagd in verband met de invoering van de gratis schoolboeken. Met ingang van kalenderjaar 2010 zijn de normbedragen voor minderjarige leerlingen in het bekostigd vo verlaagd in verband met de integratie van hoofdstuk 3 van de WTOS in het kindgebonden budget.
Raming uitgaven TS17-
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
vo | 30,7 | 4,7 | 0,8 | ||||
bol | 40,3 | 33,7 | 33,8 | 31,8 | 31,0 | 30,7 | 30,7 |
Totaal | 71,0 | 38,4 | 34,6 | 31,8 | 31,0 | 30,7 | 30,7 |
Bron 2009: relisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
Toelichting:
In augustus 2009 is voor het laatst de WTOS aan de ouders van vo-leerlingen uitgekeerd. Vanaf 1 januari 2010 is de WTOS geïntegreerd in het kindgebonden budget, zie hierna.
• Integratie WTOS (TS17-) in het kindgebonden budget
In 2008 is het kindgebonden budget stapsgewijs ingevoerd. Een volgende stap in dit proces is de integratie geweest van een deel van de WTOS (voor leerlingen tot en met 17 jaar) in het kindgebonden budget per 1 januari 2010. Voor leerlingen in het vo tot en met 17 jaar geheel en voor deelnemers in het mbo tot en met 17 jaar gedeeltelijk. Voor ouders met kinderen tussen de twaalf en achttien jaar in het vo betekent deze volledige integratie een administratieve lastenverlichting. Het kindgebonden budget wordt uitgevoerd door de Belastingdienst, waardoor de burger bij één loket terecht kan voor het kindgebonden budget waarvan de tegemoetkoming voor schoolkosten een integraal onderdeel is geworden. Daardoor wordt het gebruik van de regeling verruimd en zal het niet-gebruik van de WTOS door vo-ers teruggedrongen worden. Bovendien leidt deze integratie tot efficiencyvoordelen in de uitvoering.
De toelage voor VO18+ bestaat uit een inkomensonafhankelijke basistoelage (tabel 12.7) waarvoor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder in aanmerking komen. Deze wordt eventueel aangevuld met de ouderinkomensafhankelijke tegemoetkoming. De meeste leerlingen wonen nog bij hun ouders en krijgen een basistoelage voor thuiswonenden.
Basistoelage per maand | vo |
---|---|
Thuiswonenden | 103,77 |
Uitwonenden | 241,93 |
Bron: OCW (DUO) Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Raming uitgaven VO18+
De totale uitgaven zijn begroot in tabel 12.8. Naast de uitgaven die voortvloeien uit de verstrekte tegemoetkoming worden er nog beperkt leningen verstrekt. Het niveau van de uitgaven wordt bepaald door het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
vo | 61,8 | 60,4 | 68,5 | 61,1 | 61,8 | 62,4 | 63,3 |
leningen | 1,6 | 10,8 | 1,8 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,6 |
Totaal | 63,4 | 71,2 | 70,3 | 63,6 | 64,3 | 65,0 | 65,9 |
Bron 2009: realistiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
De tegemoetkoming 18+ vavo (tabel 12.9) bestaat uit de onderdelen schoolkosten en onderwijsbijdrage. Deze tegemoetkoming is afhankelijk van het eigen inkomen en van het aantal lesminuten per week.
Lesminuten per week | vavo | |
---|---|---|
Schoolkosten | 270 – 540 min | 194,28 |
> 540 min | 288,37 | |
Onderwijsbijdrage | 270 – 540 min | 214,40 |
> 540 min | 321,60 |
Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Raming uitgaven TS18+ vavo + vso
De totale uitgaven voor TS18+ vavo zijn begroot in tabel 12.10. Het niveau van de uitgaven is over de jaren constant.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
vavo | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
12.3.2 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding
Motivering
Studenten aan de lerarenopleiding financieel in staat stellen de overstap naar het onderwijs te maken om zodoende bij te dragen aan de oplossing van het lerarentekort. Voor meer beleid over het lerarentekort: zie artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid.
Instrumenten
Een inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de studiekosten en/of de onderwijsbijdrage voor studenten aan de lerarenopleiding die niet in aanmerking komen voor studiefinanciering op grond van de WSF 2000. DUO en de lerarenopleidingen brengen bovengenoemde regeling onder de aandacht bij de doelgroep.
Meetbare gegevens bij de operationele doelstelling
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal gebruikers | 8 500 | 7 742 | 7 800 | 7 800 | 7 800 | 7 800 | 7 800 | 7 800 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
Toelichting:
Deze indicator geeft een beeld van het aantal gebruikers van de regeling. Bij de meetbare gegevens per operationele doelstelling zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie ze bedoeld is.
De tegemoetkoming lerarenopleiding (TLO) is een inkomensafhankelijke regeling. De tegemoetkoming is afhankelijk van het gezinsinkomen van de aanvrager en bestaat uit een bijdrage in het collegegeld en een bijdrage voor schoolkosten.
Ho | |
---|---|
Schoolkosten | 673,99 |
Onderwijsbijdrage | 567,23 |
Bron: OCW (DUO), Regeling normen tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Toelichting:
De tegemoetkoming voor TS18+ tlo (tabel 12.12) bestaat uit de onderdelen schoolkosten en onderwijsbijdrage. Deze bedragen zijn op jaarbasis
Raming uitgaven TS18+ tlo
De totale uitgaven zijn begroot in tabel 12.13.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
tlo | 9,6 | 10,1 | 9,9 | 11,4 | 11,4 | 11,4 | 11,4 |
Bron 2009: realisatiegegevens DUO; Bron 2010–2015: ramingsmodel WTOS
12.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Onderzoek Onderwerp | Algemene Doelstelling of Operationele Doelstelling | Start Afgerond | Vindplaats | |
---|---|---|---|---|
Beleidsdoorlichting | Tegemoetkoming lerarenopleiding 1 | OD 12.3.2 | Start: 2014 Afgerond: 2014 | |
Effectenonderzoek ex post | – | – | – | – |
Overig evaluatieonderzoek* | Schoolkostenmonitor 2009–2010 | OD 12.3 | Start: 2009 Afgerond: 2010 | Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 32 123 VIII, nr. 146 |
Toelichting:
In de Wet gratis lesmateriaal (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 31 325, nr. 2) is een evaluatiebepaling opgenomen, waarin staat dat in 2011 en vervolgens telkens na vier jaar een verslag aan de Tweede Kamer wordt gestuurd over de doeltreffendheid en de effecten van de wet.