Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)
Introductie
Sinds 1 januari 1995 is het KNMI een baten-lastendienst. De bijdrage van het moederdepartement aan de baten-lastendienst KNMI wordt verantwoord op beleidsartikel 37 «Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie» van de begroting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De werkzaamheden van het KNMI zijn gericht op de algemene doelstelling van het KNMI: bijdragen aan veiligheid, economie en duurzaam milieu in en van Nederland met informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie.
Sinds de privatisering van de commerciële taken in 1999 richt het KNMI zich volledig op de publieke taken. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet op het KNMI, die op 1 maart 2002 in werking is getreden. De daarbij behorende Ministeriële regeling is op 5 juli 2002 in werking getreden. De taken van het KNMI zijn (Wet op het KNMI, artikel 3, eerste lid):
a) het beschikbaar maken, houden en stellen van een algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving;
b) het beschikbaar maken, houden en stellen van KNMI-gegevens;
c) het beschikbaar maken, houden en stellen van luchtvaartmeteorologische inlichtingen;
d) het verrichten van onderzoek;
e) het adviseren van Onze Minister op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;
f) het deelnemen in internationale organisaties op het terrein van de meteorologie en andere geofysische terreinen;
g) het onderhouden van de nationale infrastructuur voor de meteorologie en andere geofysische terreinen.
In de herfst van 2008 is naar aanleiding van de afgesproken evaluatie van de KNMI-wet een kabinetsstandpunt over de KNMI-wet toegezonden aan de Tweede Kamer. Op 24 maart 2009 heeft over de KNMI-wet een Algemeen Overleg plaatsgevonden. Vervolgens is het wetgevingstraject opgestart met het plan de wijziging van de KNMI-wet begin 2010 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Door de val van het Kabinet heeft dit proces vertraging opgeleverd en heeft het demissionaire kabinet opnieuw een besluit moeten nemen. Eind april 2010 is de gewijzigde KNMI-wet aangeboden aan de Tweede Kamer voor behandeling
Producten en diensten
Om de bovengenoemde algemene beleidsdoelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van weer, klimaat en seismologie. Deze informatie, kennis en data worden permanent «up to date» gehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol.
Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Weer, Klimaat en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden.
De meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 37.
Indien in de begroting de baten en lasten in het kader van aardobservatie en het NMDC niet worden meegeteld, nemen de totale kosten jaarlijks af. Bij een gelijkblijvend productieniveau impliceert dit een stijging van de doelmatigheid.
De begroting van baten en lasten
realisatie 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst V&W | 36 818 | 44 977 | 52 357 | 44 996 | 46 177 | 46 209 | 46 207 |
opbrengst overige departementen | 1 165 | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 |
opbrengst derden | 18 451 | 18 797 | 18 209 | 17 838 | 17 980 | 17 980 | 17 980 |
rentebaten | 3 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
bijzondere baten | 222 | ||||||
exploitatiebijdragen | 91 | ||||||
Totaal baten | 56 750 | 63 911 | 70 703 | 62 971 | 64 294 | 64 326 | 64 324 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | |||||||
* personele kosten | 34 419 | 32 452 | 30 710 | 30 204 | 30 076 | 30 076 | 30 076 |
* materiële kosten | 20 414 | 29 038 | 37 536 | 30 310 | 30 901 | 30 933 | 30 931 |
rentelasten | 140 | 204 | 264 | 242 | 290 | 301 | 301 |
afschrijvingskosten | |||||||
* materieel | 1 813 | 2 237 | 2 330 | 2 330 | 2 330 | 2 330 | 2 330 |
* immaterieel | |||||||
dotaties voorzieningen | 64 | ||||||
bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 56 850 | 63 931 | 70 840 | 63 086 | 63 597 | 63 640 | 63 638 |
Saldo van baten en lasten | 100 | 20 | 137 | 115 | 697 | 686 | 686 |
Toelichting op de begroting van baten en lasten
Baten
Opbrengst VenW
Dit betreffen opbrengsten voor de Productgroepen Weer, Klimaat, Seismologie en Aardobservatie.
Realisatie 2009 | Begroot 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|
Weer | 17 243 | 19 307 | 19 894 |
Klimaat | 12 612 | 12 414 | 11 897 |
Seismologie | 1 571 | 1 569 | 1 516 |
Aardobservatie | 12 470 | 11 554 | 19 050 |
Totaal | 43 896 | 44 844 | 52 357 |
Opbrengst derden en overige departementen
Realisatie 2009 | Begroot 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 10 218 | 10 367 | 9 931 |
Projecten extern gefinancierd | 7 541 | 5 340 | 6 449 |
Dataverstrekkingen en licenties | 625 | 780 | 780 |
Overige opbrengsten | 1 232 | 480 | 1 161 |
Totaal opbrengst derden | 19 616 | 16 967 | 18 321 |
Lasten
Personeel
In de onderstaande tabel is het aantal ftes (vaste en projectmedewerkers) weergegeven en de gemiddelde prijs, exclusief opleidings- en reiskosten etc., per fte (bedragen x 1 000).
Personeel | Realisatie 2009 | Begroot 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ambtelijk personeel | |||||||
kosten (x 1 000) | 30 276 | 28 646 | 26 917 | 26 442 | 26 442 | 26 442 | 26 442 |
Aantal fte's | 446,8 | 422,5 | 397,0 | 390,0 | 390,0 | 390,0 | 390,0 |
Kosten per fte (x 1 000) | 67,8 | 67,8 | 67,8 | 67,8 | 67,8 | 67,8 | 67,8 |
Materiële kosten
De geraamde huisvestingskosten bedragen 4,9 mln. waarvan 3,4 mln. huur. Het resterende deel van de materiële kosten is als volgt verdeeld:
Contributies EUMETSAT 19,1 mln.;
Overig Contributies en bijdragen 2,4 mln.;
Onderhoudskosten waarneem- en computerapparatuur 2,5 mln.;
Kosten voor het Deltaplan 2,2 mln.
Kosten voor het NMDC 3,0 mln.
Overige kosten 3,4 mln.
Rentelasten
De rente vloeit voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen. Het rentepercentage varieert van 4,23% tot 5,16%.
Afschrijvingskosten materieel
Op grond en terreinen wordt niet afgeschreven.
De volgende afschrijvingstermijnen zijn per groep van activa gehanteerd:
gebouwen 40 jaar;
installaties en inventaris 310 jaar.
De investeringen van het KNMI in voornamelijk computer- en waarneemapparatuur bedroegen jaarlijks maximaal ca. 2 mln. Voor de jaren 2010 en 2011 zijn echter substantieel hogere investeringen gepland in het kader van het Deltaplan KNMI. Hierdoor nemen de afschrijvingskosten toe.
Het KNMI hanteert een grens van 2 500 bij het activeren van investeringen.
Dotaties voorzieningen
Er zijn geen dotaties voorzien.
Kasstroomoverzicht
realisatie 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari | 2 698 | 8 019 | 13 240 | 19 876 | 18 587 | 17 592 | 16 297 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5 613 | 6 185 | 8 766 | 1 927 | 2 876 | 3 016 | 3 016 |
3a. | / totaal investeringen | 1 232 | 7 000 | 3 400 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
3b. | +/+ totaal desinvesteringen | 34 | ||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | 1 198 | 7 000 | 3 400 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
4a. | / eenmalige uitkeringen aan moederdepart. | |||||||
4b. | +/+ eenmalige storting door het moederdepart. | |||||||
4c. | / aflossingen op leningen | 694 | 964 | 2 130 | 3 216 | 3 871 | 4 311 | 4 791 |
4d. | +/+ beroep op leenfaciliteit | 1 600 | 7 000 | 3 400 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 906 | 6 036 | 1 270 | 1 216 | 1 871 | 2 311 | 2 791 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | |||||||
(maximale roodstand 0,5 mln.) | 8 019 | 13 240 | 19 876 | 18 587 | 17 592 | 16 297 | 14 522 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in de voorziening en vooruitontvangen bedragen voor Aardobservatie.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en computersystemen. De ruimte om te investeren is gezien het verleden op een niveau van 2 mln. per jaar gesteld. Voor de jaren 2010 en 2011 is echter een substantiële verhoging noodzakelijk. Dit in verband met de uitgaven in het kader van het Deltaplan KNMI en de vernieuwing van de rekencapaciteit.
Financieringskasstroom
De investeringen worden gefinancierd door leningen.
Doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving Generiek Deel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | ||||||
overhead 1 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
fte's overhead (1) | 86 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Tarieven/uur (2) | 100 | 92 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Omzet per produktgroep | ||||||
Weer | 33 379 | 29 655 | 29 703 | 29 689 | 29 689 | 29 689 |
Klimaat | 16 411 | 26 124 | 16 233 | 16 223 | 16 223 | 16 223 |
Seismologie | 1 838 | 1 803 | 1 809 | 1 808 | 1 808 | 1 808 |
Aardobservatie | 19 050 | 15 364 | 16 524 | 16 581 | 14 522 | 14 522 |
FTE-totaal (ecl.externe inhuur) | 397 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Algemene weersverwachtingen en | ||||||
adviezen | ||||||
afwijking min.temperatuur (0C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
afwijking max. temperatuur (0C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Luchtvaartverwachtingen | ||||||
tijdigheid TAF Schiphol (%) | >99 | >99 | >99 | >99 | >99 | >99 |
Maritieme verwachtingen | ||||||
tijdigheid marifoonbericht (%) | >99 | >99 | >99 | >99 | >99 | >99 |
1. De ftes overhead wijzigen vanaf 2011 niet omdat de bezuinigingen dan zijn doorgevoerd.
2. Het tarief per uur daalt in 2012 doordat er dan enkele eenmalige kostenposten wegvallen.
Rijkswaterstaat
Introductie
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat die, in opdracht van de minister en de staatssecretaris van VenW de nationale infrastructurele netwerken in Nederland aanlegt, beheert en ontwikkelt.
Rijkswaterstaat werkt aan:
droge voeten
voldoende en schoon water
vlot en veilig verkeer over water en weg
bruikbare en betrouwbare informatie
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. Rijkswaterstaat fungeert hierbij als uitvoeringsorganisatie van het ministerie en is sinds 1 januari 2006 een baten-lastendienst. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleids-Directoraten-Generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van het agentschap afhankelijk zijn van de (veelal lange termijn) beleidsdoelstellingen en kaders welke door Verkeer en Waterstaat worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de begroting van Hoofdstuk XII.
Producten en diensten
Rijkswaterstaat treedt op als manager van het gebruik van een aantal hoofdinfrastructuur-netwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet, hoofdwatersystemen), als beheerder van die netwerken, als realiseerder van uitbreidingen van deze netwerken en als adviseur voor het ten aanzien hiervan te voeren beleid. Rijkswaterstaat voert deze taken uit vanuit een netwerkbenadering. Belangrijkste producten zijn:
Verkeersmanagement: het inzetten van instrumenten en hulpmiddelen om vraag en aanbod op elk moment zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en om het verkeersaanbod zo goed mogelijk af te wikkelen. Het betreft vooral bediening van instrumenten, verstrekken van route-informatie en incidentmanagement.
Watermanagement: reguleren van de hoeveelheden water in het hoofdwatersysteem en van de kwaliteit daarvan, door het hanteren van de te onderscheiden categorieën «vasthouden/bergen/afvoeren» en «schoonhouden/scheiden/zuiveren».
Beheer, onderhoud & ontwikkeling: instandhouding van objecten en areaal op een vooruitstrevende, toekomstgerichte manier, gericht op het ook in technische zin steeds verder ontwikkelen van het netwerk of systeem. Dit product voegt dus kwaliteit toe aan het netwerk.
Aanleg: dit betreft investeringen om de functionaliteit van het netwerk te vergroten. Nieuwe verbindingen of verbreding van bestaande. Sleutelwoord: capaciteitsvergroting.
Beleidsondersteuning en -advisering: het uitvoeren van studies of het leveren van bijdragen daaraan, adviezen met betrekking tot beleidsnotas en de uitvoerbaarheid van beleid.
Leveren van kennis en expertise: ten behoeve van beleidsondersteuning en -advisering, grote (aanleg)projecten en aansturing projecten en uitvoeringsorganisaties, het verstrekken van subsidies en basisinformatie.
De begroting van baten en lasten
De begroting van baten en lasten (Bedragen x 1 000) | Realisatie 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst moederdepartement | 2 328 047 | 2 307 554 | 2 136 262 | 1 934 527 | 1 953 223 | 1 906 004 | 1 854 767 |
nog uit te voeren werkzaamheden | | 186 572 | | | | | |
opbrengst overige departementen | 29 085 | 27 876 | 27 876 | 27 876 | 27 876 | 27 876 | 27 876 |
opbrengst derden | 89 963 | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 |
rentebaten | 1 368 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
bijzondere baten | 22 705 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Totaal baten | 2 471 168 | 2 609 306 | 2 251 442 | 2 049 707 | 2 068 403 | 2 021 184 | 1 969 947 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | 1 088 579 | 1 055 180 | 1 036 392 | 1 044 667 | 1 041 758 | 1 043 984 | 1 043 984 |
personele kosten | 758 552 | 760 536 | 735 574 | 737 215 | 732 598 | 733 426 | 733 426 |
materiele kosten | 330 027 | 294 644 | 300 818 | 307 452 | 309 160 | 310 558 | 310 558 |
onderhoud | 1 281 685 | 1 480 027 | 1 136 808 | 924 357 | 946 045 | 896 600 | 845 363 |
rentelasten | 9 232 | 13 718 | 14 748 | 15 688 | 15 688 | 15 688 | 15 688 |
afschrijvingskosten | 47 552 | 60 381 | 63 494 | 64 995 | 64 912 | 64 912 | 64 912 |
materieel | 45 420 | 57 790 | 60 769 | 62 206 | 62 127 | 62 127 | 62 127 |
immaterieel | 2 132 | 2 591 | 2 725 | 2 789 | 2 785 | 2 785 | 2 785 |
overige kosten | 6 457 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
dotaties voorzieningen | 4 163 | | | | | | |
bijzondere lasten | 2 294 | | | | | | |
Totaal lasten | 2 433 505 | 2 609 306 | 2 251 442 | 2 049 707 | 2 068 403 | 2 021 184 | 1 969 947 |
Saldo van baten en lasten | 37 663 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de begroting van baten en lasten
Baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengst moederdepartement betreft de omzet uit hoofde van activiteiten (en de daarmee samenhangende producten) die Rijkswaterstaat verricht voor het moederdepartement. De opbrengst moederdepartement is onder andere een vergoeding voor:
het beheer en onderhoud van de infrastructuur;
de apparaatskosten (personeel en materieel) van Rijkswaterstaat die verband houden met de aanleg en onderhoud van infrastructuur;
de capaciteit die Rijkswaterstaat levert in het kader van zijn kennis- en adviestaken.
Met name als gevolg van schommelingen in de beschikbaarheid van middelen voor beheer en onderhoud door de jaren heen, fluctueert de post Opbrengst Moederdepartement.
Specificatie opbrengst Moederdepartement | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdwatersystemen | 376 323 | 306 840 | 333 014 | 349 476 | 346 010 | 346 831 |
Hoofdwegen | 1 302 583 | 1 229 448 | 1 110 487 | 1 105 172 | 1 068 930 | 1 011 477 |
Regionaal / Lokaal | 781 | 191 | 413 | 173 | 107 | 455 |
Hoofdvaarwegen | 567 714 | 542 158 | 436 423 | 448 044 | 443 122 | 447 732 |
Mega-projecten niet-verkeer en vervoer | 26 322 | 25 179 | 21 710 | 17 825 | 15 187 | 15 462 |
Megaprojecten verkeer en vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennis en expertise | 33 831 | 32 446 | 32 480 | 32 532 | 32 648 | 32 810 |
Totaal | 2 307 554 | 2 136 262 | 1 934 527 | 1 953 223 | 1 906 004 | 1 854 767 |
Opbrengsten nog uit te voeren werkzaamheden
Dit betreft middelen die RWS reeds in 2009 van het moederdepartement heeft ontvangen en bestemd waren voor onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2009, maar waarvan de uitvoering is doorgeschoven naar 2010 ( 187 mln.).
Opbrengst derden
Deze opbrengsten hebben betrekking op vergoedingen van onder meer provincies, gemeenten en de Europese Unie in het kader van het beheer en onderhoud van de infrastructuur en de kennis- en adviesfunctie. Daarnaast bevat deze post de verwachte opbrengsten uit schaderijdingen en schadevaringen ter dekking van de kosten van reparatiewerkzaamheden.
Specificatie opbrengst derden | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Schaderijdingen/schadevaaringen | 21 000 | 21 000 | 21 000 | 21 000 | 21 000 | 21 000 |
vergunningen WVO | 22 500 | 22 500 | 22 500 | 22 500 | 22 500 | 22 500 |
Vergoeding provincies etc. | 38 004 | 38 004 | 38 004 | 38 004 | 38 004 | 38 004 |
totaal | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 | 81 504 |
Rentebaten
Rentebaten hebben voornamelijk betrekking op vergoedingen over de rekening-courant en korte termijn depositos die door Rijkswaterstaat worden aangehouden.
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop van vaste activa.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten hebben betrekking op:
de salariskosten en overige kosten van personeel in dienst van Rijkswaterstaat, inclusief vervangende inhuur;
inhuur van externe deskundigheid door RWS (anders dan aanbesteding) waarvan het niet doelmatig is deze kennis of vaardigheden in deze omvang zelf structureel in huis te hebben.
Specificatie personele kosten | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal ftes | 9 433 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 |
Kosten per fte | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Eigen personeelskosten | 700 536 | 680 574 | 682 215 | 677 598 | 678 426 | 678 426 |
Inhuur | 60 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 |
Totaal personele kosten | 760 536 | 735 574 | 737 215 | 732 598 | 733 426 | 733 426 |
De daling van de inhuurkosten is het gevolg van het streven van Rijkswaterstaat om de kernactiviteiten uit te voeren met medewerkers in vaste dienst. Het doel is circa 10% van de formatie flexibel (inhuur; tijdelijke contracten; specifieke expertise) in te vullen. Op deze manier kan zowel het opbouwen en behouden van kritische kennis en ervaring en de gewenste flexibiliteit (inspelen op wijzigingen in de opdrachtenstroom) het best geborgd worden. Dit streven laat onverlet dat pieken in de opdrachtportefeuille, fluctuaties in bezetting en arbeidsmarktomstandigheden blijvend zullen nopen tot het tijdelijk aantrekken van ingehuurde capaciteit.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder andere uit: bureau-, voorlichtings- en huisvestingskosten, kosten voor onderhoud en exploitatie van bedrijfsmiddelen en kosten voor huren en leasen van bedrijfsmiddelen. In deze post is ook het groot onderhoud opgenomen van activa, waarvoor als gevolg van de afwikkeling van de vordering moederdepartement geen voorziening meer wordt opgenomen.
Onderhoud
De kosten beheer en onderhoud hebben betrekking op de kosten die in rekening worden gebracht door derden (met name aannemers en ingenieursbureaus). Deze voeren werkzaamheden uit die direct bijdragen aan het beheer en de instandhouding van de infrastructuur. Deze post fluctueert als gevolg van schommelingen in de beschikbaarheid van middelen voor het uitvoeren van beheer en onderhoud.
Rentelasten
Dit betreft de kosten van rentedragende leningen die bij het ministerie van Financiën zijn afgesloten en de kosten gemoeid met een tijdelijk negatief saldo op de rekening courant.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op de materiële en immateriële vaste activa die door RWS worden aangehouden. De afschrijvingen vinden lineair plaats. De afschrijvingstermijn van de activa varieert afhankelijk van het type activa.
De volgende afschrijvingstermijnen worden gehanteerd:
categorie activa | afschrijvingstermijn in jaren |
---|---|
Immateriële vaste activa | 3 |
Materiële vaste activa | 040 |
* gronden | 0 |
* gebouwen | 40 |
* inventaris en installaties | 515 |
* voer-, vlieg- en vaartuigen | 525 |
* hardware | 35 |
* overige materiële vaste activa | 510 |
Dotatie voorzieningen
Als gevolg van de afspraken die zijn gemaakt over de afwikkeling van de vordering op het ministerie van VenW is de voorziening materieel per 31-12-2008 geheel afgeboekt. De gemaakte kosten worden betaald uit de agentschapbijdrage die hiervoor is verhoogd.
Kasstroomoverzicht
Kasstroomoverzicht (Bedragen x 1 000) | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekening | 279 331 | 307 708 | 108 982 | 117 931 | 127 237 | 145 780 | 161 610 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 73 628 | 154 726 | 50 721 | 56 726 | 55 643 | 56 343 | 57 743 |
3a. | Totaal investeringen (/) | 52 013 | 98 900 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |
3b. | Totaal desinvesteringen (+) | 2 351 | | | | | | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 49 662 | 98 900 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (/) | | | | | | | |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | | 11 500 | 12 900 | 8 400 | 9 400 | 8 700 | 7 300 |
4c. | Aflossingen op leningen (/) | 43 668 | 55 500 | 54 672 | 55 820 | 46 500 | 49 213 | 49 213 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 48 079 | 98 900 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4 411 | 54 900 | 43 228 | 37 580 | 47 900 | 44 487 | 43 087 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december + stand depositorekening) (=1+2+3+4) | 307 708 | 108 982 | 117 931 | 127 237 | 145 780 | 161 610 | 177 440 |
( maximale roodstand 0,5 miljoen ) |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de inkomsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering. Meerjarig wordt gestreefd naar een stabiel saldo van baten en lasten. De fluctuaties in de operationele kasstroom worden meerjarig met name veroorzaakt door schommelingen in de productie van RWS.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de verkopen van activa en de nieuwe investeringen. De investeringen hebben betrekking op het in stand houden van de activa van RWS. Deels betreft het investeringen in activasoorten waarbij de omvang van de jaarlijkse investeringen op een constant niveau ligt.
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die gerelateerd zijn aan de financiering van het agentschap. Rijkswaterstaat doet een beroep op de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën ter financiering van haar investeringen als baten-lastendienst. Daarnaast is in de begroting van de baten-lastendienst rekening gehouden met aflossing op deze leenfaciliteit.
De storting door moederdepartement betreft de aflossing van de langlopende vordering die Rijkswaterstaat heeft op het moederdepartement.
Doelmatigheidsindicatoren
Doelmatigheidsindicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten B&O/VM per eenheid areaal | HWS | 2 334 | 2 357 | 2 350 | 2 355 | 2 355 |
HWN | 41 836 | 41 937 | 41 500 | 40 979 | 40 470 | |
HVWN | 41 195 | 41 591 | 41 481 | 41 563 | 41 563 | |
% Apparaatskosten/Omzet | 19% | 20% | 18% | 20% | 21% | |
Kosten per FTE (x 1 000 euro) | 121 | 123 | 122 | 123 | 123 | |
Omzet per produktgroep | HWS | 306 840 | 333 014 | 349 476 | 346 010 | 346 831 |
HWN | 1 226 436 | 1 092 489 | 1 085 039 | 1 083 308 | 1 032 769 | |
HVWN | 540 498 | 436 360 | 450 132 | 443 960 | 457 474 | |
overig | 57 816 | 54 603 | 50 530 | 47 942 | 48 727 | |
FTE-formatie | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | |
FTE-bezetting | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | 9 179 | |
% overhead | 15,30% | 15,30% | 15,30% | 15,30% | 15,30% | |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | |
Ontwikkeling Pinwaarden | HWS | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
HWN | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
HVWN | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Gebruikerstevredenheid | ||||||
automobilisten publieksgerichtheid | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
automobilisten betrouwbare reistijden | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
vrachtwagenchauffeurs publieksgerichtheid | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
vrachtwagenchauffeurs betrouwbare reistijden | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
recreatievaart publieksgerichtheid | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
recreatievaart betrouwbare reistijden | 7,2 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Apparaatskosten per eenheid areaal
Deze indicator geeft informatie over hoe de kosten die het apparaat van Rijkswaterstaat maakt voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud zich ontwikkelen ten opzichte van het areaal. Een dalende trend van de kosten per eenheid areaal geeft een indicatie van een toename in de efficiëntie van de organisatie op het gebied van Beheer en Onderhoud en Verkeersmanagement.
Vanwege de herdefiniëring van deze indicator, is het niet mogelijk deze bedragen te vergelijken met bedragen in eerdere begrotingen.
% Apparaatskosten tov omzet
Deze indicator geeft de verhouding weer tussen de kosten van het apparaat en de totale omzet (incl GVKA-gelden) van Rijkswaterstaat. Een daling van dit percentage is een indicatie van een toenemende efficiëntie van de organisatie.
Kosten per FTE
Deze indicator geeft de ontwikkeling weer van de kosten (loonkosten en materiële kosten) per formatieve ambtelijke FTE. Wanneer deze kosten minder snel stijgen dan de loon- en prijsstijging dan is dit een indicatie van een toename in doelmatigheid van de organisatie zijn.
Omzet per productgroep
In de tabel is de Opbrengst Moederdepartement uitgesplitst naar de verschillende netwerken.
Organisatiegrootte in FTE
Deze voorgeschreven indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van Rijkswaterstaat zich ontwikkelt. Op zichzelf zegt dit kengetal niets over de doelmatigheid van de organisatie.
Percentage overhead
Deze indicator geeft aan welk deel van het ambtelijke personeel (in FTE) binnen Rijkswaterstaat zich bezig houdt met de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bevat alle processen die ondersteunend zijn aan de organisatie. Het streven is daarbij voortdurend een optimale kwalitatieve en kwantitatieve omvang van de bedrijfsvoering.
Exploitatiesaldo (% van de omzet)
Deze voorgeschreven indicator toont de ontwikkeling van het exploitatiesaldo als percentage van de omzet over de afgelopen 4 jaar. Een positief percentage duidt op een positief exploitatiesaldo.
Ontwikkeling PIN-waarden
De ontwikkeling van de PIN-waarden geeft een beeld hoe de ontwikkeling is in de toestand van het door Rijkswaterstaat beheerde areaal. Het weergegeven cijfer betreft een index ten opzichte van het jaar 2011. Omdat voor de jaren na 2012 nog afspraken moeten worden gemaakt over de gewenste serviceniveaus worden de PINwaarden van 2012 voor deze jaren constant verondersteld.
Gebruikerstevredenheid
Deze indicatoren geven de door gebruikers van de netwerken ervaren tevredenheid over het werk van Rijkswaterstaat weer en kan gebruikt worden als indicator van de ontwikkeling in kwaliteit van werken van Rijkswaterstaat.
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Introductie
Het ministerie van VenW kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. De toezichthoudende taken zijn bij VenW belegd bij de Inspectie VenW. Sinds 1 januari 2007 functioneert de Inspectie als baten-lastendienst. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De lange termijn doelstellingen van de Inspectie VenW zijn mede afhankelijk van de (lange termijn) beleidsdoelstellingen en de wet- en regelgeving die door VenW zijn vastgesteld.
De missie van de Inspectie VenW is het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen.
De Inspectie VenW onderhoudt en versterkt de bereidheid tot naleving van veplichtingen vanuit een rechtskader waarbij rechtszekerheid, rechtsgelijkheid en rechtmatigheid de leidende beginselen zijn. Een dienstverlenende houding en respect voor ondertoezichtstaanden en passagiers zijn bepalend bij haar optreden.
De Inspectie VenW onderhoudt en versterkt de bereidheid tot het naleven van verplichtingen door middel van vergunningverlening, handhaving en ongevallenonderzoek. Zij streeft daarbij samenwerking met andere overheidsorganisaties na.
De inspectieactiviteiten leveren in hoofdzaak een bijdrage aan de beleidsdoelstellingen op het gebied van veiligheid, zoals uiteengezet in de artikelen 31 tot en met 33 in de hoofdstuk XII-begroting van VenW. De activiteiten leveren voorts, zij het in mindere mate, een bijdrage aan bereikbaarheid en leefbaarheid, zoals deze zijn beschreven in de artikelen 34 en 35. De activiteiten ten behoeve van het domein waterbeheer zijn terug te vinden in artikel 31, van het domein rail en wegvervoer in artikel 32 en 34 en de domeinen luchtvaart en scheepvaart in artikel 33.
Producten en diensten
De producten en diensten van de Inspectie betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. Vergunningverlening
Technische objecten en systemen, evenals bedrijven en personen, worden na toetsing van de wettelijke voorwaarden, door middel van vergunningverlening of certificering, toegelaten tot het domein. Daarna vindt periodiek verlenging van de toelating (vergunning) plaats, nadat door middel van inspecties is vastgesteld dat aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan. De vergunningverlening wordt zo veel mogelijk kostendekkend doorberekend aan de afnemers.
2. Handhaving
Het meest kenmerkende proces voor de Inspectie betreft de handhaving van wet- en regelgeving. Het hoofdproduct handhaving is onderverdeeld in de volgende onderdelen:
a. Dienstverlening
De dienstverlening heeft betrekking op het geven van voorlichting en informatie over de wet- en regelgeving aan de ondertoezichtstaanden. Daarnaast heeft dit betrekking op het gemakkelijker maken van de verplichtingen door middel van digitalisering van aanvraag- en informatieverplichtingen, het vereenvoudigen van formulieren en een goede klachtenregeling.
b. Toezicht
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Bij correcte naleving krijgt de onder toezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden afgesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, bedrijfsinspecties, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal en themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
c. Opsporing
Soms moet naleving met harde maatregelen worden afgedwongen door middel van bestuursrechtelijke boetes, een last onder dwangsom, bestuursdwang, het intrekken van een vergunning of zelfs door strafrechtelijke maatregelen. In dat geval wordt de handhaving overgedragen aan de politie en het Openbaar Ministerie (OM).
3. Ongevallenonderzoek
Het ongevallenonderzoek is opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De Inspectie levert daarbij expertise en deskundigen. In de scheepvaart en het railvervoer heeft de inspectie een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Op de weg ligt de taak vooral bij de politie. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. Dit kan leiden tot een verschuiving in inzet en producten van de Inspectie en eventueel tot aanvullende toezichtmaatregelen.
De begroting van baten en lasten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
opbrengst VenW | 93 207 | 95 807 | 82 896 | 73 601 | 70 688 | 70 480 | 70 480 |
opbrengst derden | 17 413 | 8 646 | 6 246 | 6 046 | 6 046 | 6 046 | 6 046 |
rentebaten | 536 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
buitengewone baten | 341 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
exploitatiebijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 111 497 | 104 453 | 89 142 | 79 647 | 76 734 | 76 526 | 76 526 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | 100 896 | 101 253 | 85 942 | 76 447 | 73 534 | 73 326 | 73 326 |
* personele kosten | 78 094 | 61 690 | 57 738 | 57 738 | 57 738 | 57 738 | 57 738 |
* materiële kosten | 22 802 | 39 563 | 28 204 | 18 709 | 15 796 | 15 588 | 15 588 |
rentelasten | 117 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
afschrijvingskosten | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 | 2 900 | |
* materieel | 1 169 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 |
* immaterieel | 1 264 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
dotaties voorzieningen buitengewone lasten | 3 916 | ||||||
Totaal lasten | 107 362 | 104 453 | 89 142 | 79 647 | 76 734 | 76 526 | 76 526 |
Saldo van baten en lasten | 4 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de begroting van baten en lasten
Baten
Opbrengst VenW (moederdepartement)
De opbrengst VenW is een vergoeding voor de hoofdproductgroepen handhaving en vergunningen. Naast de bijdragen voor vergunningen en toezicht is hierin een bijdrage voor de landingsbaan op Bonaire. Een nadere specificatie van de bijdragen aan BES is opgenomen in de overzichtsconstructie BES (bijlage 6.2).
Opbrengst derden
De opbrengsten derden hebben betrekking op de doorberekende kosten aan de afnemers van de hoofdproductgroep vergunningen. Per 1 juni is een substantieel deel van de activiteit vergunningen overgedragen aan de markt, waardoor de omvang van deze post afneemt.
Rentebaten
Deze baten hebben betrekking op vergoedingen over rente op het saldo van de rekening courant en korte termijn depositos die worden aangehouden door de inspectie.
Lasten
Apparaatskosten zijn te onderscheiden in personele kosten en materiële kosten.
Personele kosten
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal FTE's (formatie) | 916 | 796 | 745 | 745 | 745 | 745 | 745 |
Kosten per FTE (x 1 000) | 85,3 | 77,5 | 77,5 | 77,5 | 77,5 | 77,5 | 77,5 |
Personele kosten | 78 094 | 61 690 | 57 738 | 57 738 | 57 738 | 57 738 | 57 738 |
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
De kosten hebben betrekking op:
de salariskosten van personeel in dienst van de Inspectie Verkeer en Waterstaat;
de kosten van inhuur van externen door de Inspectie Verkeer en Waterstaat;
de overige personeelskosten.
Materiële kosten
Materiele kosten hebben betrekking op:
bureau-, voorlichtings- en huisvestingskosten;
kosten voor onderhoud en exploitatie van bedrijfsmiddelen;
kosten voor het huren en leasen van bedrijfsmiddelen;
kosten ten behoeve van activiteiten op de BES eilanden.
Rentelasten
De rentelasten vloeien voort uit de financiering van investeringen van de Inspectie via de leen- en depositofaciliteit van het ministerie van Financiën.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op de materiële en immateriële vaste activa die door de Inspectie worden aangehouden voor het in stand houden van het eigen apparaat. De afschrijvingen vinden lineair plaats. De afschrijvingstermijnen van de activa variëren afhankelijk van het type activa. De afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd zijn:
Categorie activa | afschrijvingstermijn in jaren |
---|---|
Immateriële vaste activa | 3 |
Voertuigen | 5 |
Kasstroomoverzicht
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 26 858 | 55 825 | 45 825 | 11 325 | 6 825 | 5 825 | 4 825 |
2. Totaal operationele kasstroom | 30 245 | 6 000 | 30 500 | 1 500 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
3a. / totaal investeringen | 2 999 | 6 815 | 2 500 | 3 706 | 3 706 | 3 706 | 3 706 |
3b. +/+ totaal desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Totaal investeringskasstroom | 2 999 | 6 815 | 2 500 | 3 706 | 3 706 | 3 706 | 3 706 |
4a. / eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. +/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. /aflossingen op leningen | 1 401 | 4 000 | 4 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
4d. +/+ beroep op leenfaciliteit | 2 825 | 6 815 | 2 500 | 3 706 | 3 706 | 3 706 | 3 706 |
4. Totaal financieringskasstroom | 1 721 | 2 815 | 1 500 | 706 | 706 | 706 | 706 |
5. Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 55 825 | 45 825 | 11 325 | 6 825 | 5 825 | 4 825 | 3 825 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De verwachting is dat de gereserveerde middelen voor de projecten BoordComputerTaxi en BES met name in 2011 tot betaling komen.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in computersystemen en software (zelf ontwikkeld en licenties) en het wagenpark.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën betreft investeringen in 2010.
Doelmatigheid en performance
Omschrijving Generiek Deel | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per produkt (groep) | |||||
Handhaving | 43 086 | 83 027 | 78 422 | 71 387 | 69 665 |
Vergunningverlening | 27 826 | 13 126 | 8 020 | 7 260 | 7 069 |
Kennis, Advies en berichtgeving | 26 275 | | | | |
2. Tarieven/uur | |||||
Handhaving | 113 | 118 | 118 | 118 | 118 |
Vergunningverlening | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Kennis, Advies en berichtgeving | 133 | | | | |
3. Omzet per produktgroep (pxq) | |||||
Handhaving | 43 086 | 83 027 | 78 422 | 71 387 | 69 665 |
Vergunningverlening | 27 826 | 13 126 | 8 020 | 7 260 | 7 069 |
Kennis, Advies en berichtgeving | 26 275 | | | | |
4. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 916 | 796 | 745 | 745 | 745 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 3,70% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Binnen norm doorlooptijd vergunningen | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | |
7. Kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | < 60 s | < 60 s | < 60 s | < 60 s | |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | |||||
8. Kostprijs/produkt: | |||||
Inspectie | 43 086 | 83 027 | 78 422 | 71 387 | 69 665 |
Vergunningverlening | 27 826 | 13 126 | 8 020 | 7 260 | 7 069 |
Monsterafname | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Kennis, Advies en berichtgeving | 26 275 | | | | |
9. Kwaliteit Handhaving: | |||||
Klachten | 40 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Waarvan afgerond binnen wettelijke termijn | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de Inspectie VenW.
Toelichting:
1./3./8. Vanaf 2010 kent de Inspectie, als gevolg van een interne reorganisatie, uitsluitend de hoofdproduktgroepen handhaving en vergunningverlening. De KAB (kennis, advies en berichtgeving)-produkten maken vanaf 2010 in een gewijzigde vorm onderdeel uit van de hoofdproduktgroep handhaving. Om deze reden is vanaf 2010 deze categorie in dit overzicht niet meer terug te vinden. Met name door de overdracht van taken aan de KIWA per 1 juni 2010 wordt de productgroep vergunningen kleiner en daarmee de hieraan verbonden kosten en omzet.
2. Als gevolg van de gewijzigde indeling verandert ook het uurtarief vanaf 2010. De voormalige KAB-produkten maken vanaf 2010, zij het in gewijzigde vorm, onderdeel uit van het product «handhaving». Aangezien de voormalige KAB produkten duurder zijn, stijgt ook het gemiddelde uurtarief van het onderdeel handhaven.
4. Het aantal ftes in de organisatie is gebaseerd op de formele formatie. De Inspectie streeft echter naar verdere reductie van het aantal ftes, met name in de ondersteunende functies.
6. De kwaliteitsindicatoren en zijn indicatief opgenomen. De overdracht van een groot deel van de vergunningverlening heeft geleid tot verschuivingen binnen de organisatie. De doorlooptijd van de niet overgedragen vergunningen moet opnieuw vastgesteld.
9. Deze indicator heeft betrekking op het aantal ontvangen klachten. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectie VenW proces niet bestaan, cq. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «afgerond binnen wettelijke termijn». Conform de AWB moeten deze klachten binnen 6 weken in behandeling worden genomen. IVW verwacht 95% van het aantal klachten binnen de wettelijke termijn te hebben afgerond.