Base description which applies to whole site

2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013

x € 1.000
 

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
     

1. Reorganisatiemiddelen Nationale politie

31

30.000

2. Trendmatige ontwikkeling rechtsbijstand

32

21.000

3. Trendmatige ontwikkeling rechspraak

32

– 47.000

4. Pontons Dienst Justitiële Inrichting

32

37.500

5. Korting beleidsbudgetten

31, 32, 34, 35, 36 en 37

– 23.000

6. Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA)

34 en 35

23.500

7. Eindejaarsmarge 2012 Asiel en Immigratie

37

38.454

8. Oda-toerekening eerste jaars asielopvang

37

– 26.279

9. Leges Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

37

24.000

10. Kasschuif keteninformatisering en digitaal werken

37

– 11.700

11. Prijsbijstelling

92

– 65.000

12. Eindejaarsmarge 2012 (EJM) Veiligheid en Justitie

92

55.341

13. Kasschuiven

92

77.900

14. Vergoeding sociale lasten

92

23.199

Toelichting

Uitgaven

  • 1. Reorganisatiemiddelen Nationale politie

    De vorming van de nationale politie gaat gepaard met een personele reorganisatie, waar alle medewerkers van de voormalige 25 regionale korpsen, het KLPD en de VtSPN bij betrokken zijn. Met het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is voor de kosten van deze reorganisatie voor de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal een bedrag van € 130,7 mln. gereserveerd op de aanvullende post van het Rijk. Van dit bedrag is voor het jaar 2013 € 30 mln. overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie ter dekking van de in 2013 verwachte uitgaven. Het restant ad € 100 mln. blijft gereserveerd op de aanvullende post.

  • 2. Trendmatige ontwikkeling rechtsbijstand

    Mede als gevolg van de economische crisis blijft de behoefte aan rechtsbijstand stijgen. Voor de komende jaren wordt dan ook een stijging van het aantal toevoegingen voorzien hetgeen leidt tot een tekort op de begroting van VenJ. In 2013 wordt een tekort van € 21 mln. voorzien.

  • 3. Trendmatige ontwikkeling rechtspraak

    Op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ), worden zowel de geraamde uitgaven aan de rechtspraak als de griffieontvangsten bijgesteld. Voor 2013 wordt de verwachte zaaksinstroom niet volledig gefinancierd, er wordt een beroep gedaan op de aanwezige reserves bij de rechtspraak.

  • 4. Pontons Dienst Justitiële Inrichtingen

    Bij de DJI doet zich een tegenvaller voor nu de verkoop van de gevangenisboten (pontons) aan België niet doorgaat. Het ontstane tekort van € 37,5 mln. wordt gedekt door het inzetten van een deel van de eindejaarsmarge 2012. Zie ook de toelichting bij punt 12.

  • 5. Korting beleidsbudgetten

    Ter dekking van de budgettaire opgave waar VenJ voor staat worden de beleidsbudgetten van het bestuursdepartement gekort zodat alleen voor de prioriteiten budget beschikbaar is. Er zal onder andere worden gekort de volgende budgetten:

    • het beleidsbudget van het programma Arbeidsvoorwaarden Politie en budget om (beleids)initiatieven op het terrein van de politie te financieren (art. 31);

    • Bij de BIBOB-onderzoeken komt meer focus te liggen op specifieke doelgroepen, waaronder coffeeshops (art. 34);

    • Diverse projecten in het kader van het jeugdstrafrecht worden geleidelijk afgebouwd. Daarbij kunnen de huidige voornemens voor het adolescentenstrafrecht nog wel worden uitgevoerd (art. 35);

    • Het project Informatievoorziening jeugdstrafrechtketen zal vanaf 2015 minder intensief vorm gegeven worden (art. 35);

    • De NCTV bespaart door onder andere de opdrachten ten behoeve van het informatiebeleid aan het Veiligheidsberaad af te bouwen en door een aantal subsidies te verminderen (art. 36);

    • De aanbesteding voor het project PARDEX is stopgezet.

  • 6. Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA)

    Een groot deel van het personeel binnen de zorg wordt betaald op basis van het OVA-convenant. De OVA wordt jaarlijks vastgesteld zonder tussenkomst van het Ministerie van VenJ (of VWS). De departementen zijn gehouden de hoogte van de vastgestelde OVA over te nemen en uit te keren aan de werkgevers in de zorg. Vanwege de «nullijn» in de collectieve sector wordt de loonbijstelling komend jaar niet uitgekeerd aan de departementen. Op grond van het OVA-convenant dient VenJ echter wel een verhoging van de loonkosten aan de zorgverleners in de penitentiaire inrichtingen en de jeugdzorg uit te keren. Dit leidt dit tot een structurele tegenvaller op de VenJ-begroting van € 23,5 mln.

  • 7. Eindejaarsmarge 2012 Asiel en Immigratie

    In 2012 zijn niet alle voor het beleidsterrein Asiel en Immigratie beschikbare middelen tot besteding gekomen. Dit budget wordt toegevoegd aan de begroting 2013 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie om vervolgens grotendeels naar de asielreserve te worden overgeheveld om eventuele toekomstige instroomfluctuaties financieel op te kunnen vangen.

  • 8. ODA-toerekening eerstejaars Asielopvang

    De kosten van de eerstejaars opvang van asielzoekers uit de zogeheten DAC-landen worden toegerekend aan het ODA-budget. Door een lager dan geraamde instroom van asielzoekers en een relatief lager aandeel asielzoekers dat afkomstig is uit de DAC-landen, is de toerekening aan het ODA-budget naar beneden bijgesteld.

  • 9. Leges Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

    De IND dient op grond van uitspraken van het Europees Hof van Justitie de leges voor onder andere gezinsmigratie te verlagen. Hierdoor vallen de ontvangsten bij de IND structureel lager uit waardoor de bijdrage van het moederdepartement evenredig stijgt.

  • 10. Kasschuif keteninformatisering en digitaal werken

    Het Programma Keteninformatisering is later van start gegaan dan gepland waardoor de uitgaven volgens een ander ritme worden gedaan dan aanvankelijk verondersteld. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2016 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten.

  • 11. Prijsbijstelling

    De prijsbijstelling die eerder aan de VenJ begroting is toegevoegd stond nog gedeeltelijk gereserveerd op artikel 92. Een deel van deze prijsbijstelling wordt thans ingezet ter dekking van de VenJ-problematiek.

  • 12. Eindejaarsmarge 2012 (EJM) Veiligheid en Justitie

    In 2012 is het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig tot besteding gekomen. Conform de geldende begrotingsregels wordt dit budget toegevoegd aan de begroting 2013. Een deel van deze EJM ad. € 37,5 wordt ingezet ter dekking van de problematiek binnen Dienst Justitiële Inrichting (zie ook de toelichting bij punt 4). Het restant ad € 17,8 mln. wordt ingezet ter dekking van overige VenJ-problematiek.

  • 13. Kasschuiven

    Om over de jaren heen tot een sluitende begroting te komen hebben op een aantal beleidsonderdelen zogeheten intertemporele kasschuiven plaatsgevonden. Zo is de begroting in de jaren 2013 t/m 2015 verhoogd en is gelijktijdig de begroting van de jaren 2016 t/m 2018 verlaagd. Per saldo zijn deze kasschuiven budgettair neutraal. De kasschuif heeft o.a. betrekking op de rechtspraak, rechtsbijstand en de Dienst Justitiële Inrichtingen.

  • 14. Vergoeding sociale lasten

    Met deze mutatie wordt de vergoeding voor de gestegen sociale lasten aan de begroting van VenJ toegevoegd.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013

x € 1.000
 

Beleidsartikel

Uitgaven

Belangrijkste suppletoire mutaties:

   
     

1. trendmatige ontwikkeling rechspraak

32

– 47.000

2. Boeten en transacties

33

– 65.000

Toelichtingen:

  • 1. Trendmatige ontwikkeling rechtspraak

    Op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ), worden zowel de geraamde uitgaven aan de rechtspraak als de griffieontvangsten bijgesteld. Voor 2013 wordt de verwachte zaaksinstroom niet volledig gefinancierd, er wordt een beroep gedaan op de aanwezige reserves bij de rechtspraak.

  • 2. Boeten en transacties

    Op het dossier Boeten en Transacties wordt een tegenvaller verwacht van € 65 mln. Het aantal opgelegde (verkeers)boetes loopt de laatste jaren in aantallen gestaag terug, deels als gevolg van de economische crisis en deels doordat handhaving zijn vruchten heeft afgeworpen. Met het ingezette optimaliseringsprogramma, waarbij analoge flitspalen vervangen worden door digitale flitspalen en de uitbreiding van de trajectcontroles, wordt verwacht dat het tekort de komende jaren zal afnemen.

Licence