Suppletoire begroting 2013 (Najaarsnota)
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 71.428 | 3.943 | 2.007 | 77.378 |
Bijzondere bijdrage moederdepartement | 0 | 15.000 | 15.000 | |
Omzet overige departementen | 11.876 | – 5.599 | 6.277 | |
Omzet derden | 11.876 | – 219 | 11.657 | |
Rentebaten | 50 | – 16 | 34 | |
Vrijval voorzieningen | 0 | |||
Bijzondere baten | 0 | |||
Totaal baten | 95.230 | 3.943 | 11.173 | 110.346 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 61.700 | 2.672 | 2.721 | 67.093 |
– Waarvan eigen personeel | 61.200 | 2.672 | 2.421 | 66.293 |
– Waarvan externe inhuur | 500 | 300 | 800 | |
materiële kosten | 29.360 | 1.271 | – 3.859 | 26.772 |
– Waarvan apparaat ICT | 50 | 50 | ||
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 8.330 | 8.330 | ||
Rentelasten | 170 | – 8 | 162 | |
Afschrijvingskosten | ||||
materieel | 1.000 | – 117 | 883 | |
– Waarvan apparaat ICT | 0 | |||
immaterieel | 500 | – 64 | 436 | |
Overige kosten | ||||
– dotaties voorzieningen | 0 | 15.000 | 15.000 | |
– bijzondere lasten | 0 | |||
Totaal lasten | 92.730 | 3.943 | 13.673 | 110.346 |
Saldo van baten en lasten | 2.500 | 0 | – 2.500 | 0 |
Toelichting
DLG verwacht 2013 met een sluitende exploitatie af te sluiten. De prognose van de baten liggen ongeveer op het niveau van de begroting. Wel doen zich enkele verschuivingen voor tussen de verschillende omzetcategorieën. Bij de lasten vindt er een verschuiving plaatsvindt tussen de personele en materiële kosten.
Baten
Omzet moederdepartement
Ten opzichte van de begroting is er sprake van een verhoging van de bijdrage van EZ aan DLG met circa € 6 mln. Van deze € 6 mln was er al € 4 mln bij de 1e suppletoire opgenomen. In 2013 zijn de opdrachten van het moederdepartement door EZ met circa € 6,6 mln uitgebreid. Het merendeel van deze opdrachten zit in het opstellen van beheerplannen voor de Flora- en Faunawet en Natura2000. De uitbreiding is ook gericht op het verkennen van nieuwe terreinen variërend van het tot waarde brengen van biomassa, landelijke inpassing van windmolenparken, tot het ondersteunen bij schadeafhandelingen als gevolg van de gaswinning in Groningen.
Per 16 oktober zal het Betaal Orgaan van DLG, in het kader van één Betaal Orgaan Nederland, overgaan naar Dienst Regelingen. De bijdrage van EZ aan DLG is hiervoor met circa € 0,6 mln naar beneden bijgesteld.
Bijzondere bijdrage moederdepartement
Bij 2e suppletoire begroting 2013 is er op artikel 18 ten gunste van de bijdrage aan DLG € 15 mln gereserveerd voor kosten in verband met de opsplitsing van DLG.
Omzet overige departementen
De omzet voor de overige departementen is naar verwachting lager dan begroot. Dit komt omdat de departementen terughoudend zijn met het verstrekken van opdrachten.
Omzet derden
De bijdrage derden is naar verwachting lager dan begroot. Dit komt omdat vooral provincies terughoudend zijn met het verstrekken van opdrachten.
Rentebaten
Door de lage rente standen verwacht DLG maximaal € 34.000 aan rentebaten te realiseren.
Lasten
Personele kosten
De krimp in 2013 verloopt minder hard dan idealiter zou moeten. De personele kosten komen daarom naar verwachting hoger uit dan begroot. DLG vangt deze kosten zelf op in de kostenstructuur.
Materiële kosten
DLG verwacht dat de materiële kosten lager zullen zijn dan begroot. Zo heeft DLG bijvoorbeeld de kosten op huisvesting met circa € 1 mln weten te reduceren ten opzichte van 2012.
Rentelasten
Door een vervroegde aflossing verwacht DLG € 8.000 minder aan rentelasten te hebben op de lopende leningen dan begroot.
Afschrijvingskosten
Door het afstoten van materiële activa en een kleine afwaardering op immateriële activa komen de afschrijvingskosten over 2013 lager uit dan begroot.
Dotaties voorzieningen
De bijzondere bijdrage van het moederdepartement van € 15 mln voor kosten in verband met de opsplitsing van DLG is in de raming opgenomen als dotatie aan de reorganisatievoorziening. De controle van de jaarrekening 2013 door de accountant kan er echter toe leiden dat het bedrag op een andere wijze moet worden verantwoord.
Saldo van baten en lasten
Afgezien van de € 15 mln in verband met de opsplitsing van DLG die in de baten en lasten is opgenomen, zullen de baten over 2013 naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als begroot, maar zullen de lasten naar verwachting hoger uitkomen. Hierdoor is de prognose dat het begrote positieve saldo van baten en lasten niet meer gerealiseerd zal worden. DLG verwacht wel 2013 met een sluitende exploitatie af te sluiten.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | (1) | (2) | (3) | (4)= (1)+(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+of–) 1e suppletoire begroting | Mutaties (+of–) 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 | 10.383 | 14.410 | 24.793 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.500 | – 1.000 | 829 | 1.329 |
Totaal investeringen (-/–) | 2.140 | – 1.263 | 877 | ||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | |||
3. | Totaal investeringkasstroom | – 2.140 | 1.263 | – 877 | |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/–) | 0 | 0 | |||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 15.000 | 15.000 | ||
Aflossingen op leningen (-/–) | 1.505 | 1.190 | 2.695 | ||
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.140 | – 2.140 | 0 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | 635 | 11.670 | 12.305 | |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) | 10.378 | – 1.000 | 28.172 | 37.550 |
Toelichting
Het vooraf opgenomen saldo Rekening-courant RHB per 1 januari 2013 wijkt af van het werkelijke banksaldo. De operationele kasstroom is naar beneden bijgesteld omdat de afschrijvingskosten afnemen. De investeringen komen naar verwachting lager uit dan begroot en er wordt daarom geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Hiernaast zijn er enkele leningen vervroegd afgelost. De eenmalige storting door het moederdepartement betreft de € 15 mln voor kosten in verband met de opsplitsing van DLG.