In het Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het Jaarverslag 2011 Infrastructuurfonds wordt ingegaan op de onderbesteding bij spoor in de periode 2005 t/m 2010. De Algemene Rekenkamer heeft vastgesteld dat in de periode 2005 tot en met 2010 in totaal voor € 1 052 miljoen aan middelen die bij ontwerpbegroting door de Tweede Kamer als uitgaven aan het spoor zijn geautoriseerd, niet aan het spoor zijn besteed. Deze onderbesteding bestaat enerzijds uit de gecorrigeerde onderbesteding van € 543 miljoen en anderzijds uit een bedrag van € 509 miljoen aan kasschuiven: geld bestemd voor spoor dat is doorgeschoven naar 2011 en latere jaren. Voor het bedrag van € 509 miljoen heeft de Algemene Rekenkamer geconstateerd dat het behouden blijft voor het spoor. Voor een bedrag € 543 miljoen heeft de Algemene Rekenkamer niet kunnen vaststellen wanneer de gelden weer beschikbaar komen voor het spoor. De minister van IenM heeft toegezegd in de begroting 2013 inzichtelijk te maker op welke wijze de onderbesteding meerjarig voor het spoordomein beschikbaar is gebleven.
De € 543 miljoen bestaat uit de oorspronkelijk aangegeven € 364 miljoen onderbesteding aangevuld met een drietal correcties voor een bedrag van € 179 miljoen. De bedragen waaruit de € 179 miljoen is opgebouwd, zijn in de tabellen vetgedrukt. Hieronder wordt in tabel 1 aangegeven op welke wijze de € 364 miljoen beschikbaar is gebleven, in de tabellen 2 en 3 wordt ingegaan op de doorgevoerde correcties. In tabel 4 zijn voor het totale beeld ook de kasschuiven gerelateerd aan de in het rapport genoemde € 509 miljoen kasschuiven inzichtelijk gemaakt.
(bedragen x € 1 mln) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderbesteding Prorail | – 161 | 161 | 0 | |||||||||
Artikel 13.02 Beheer en instandhouding spoor | 99 | 422 | 158 | 51 | 0 | 0 | – 316 | – 180 | – 171 | – 44 | – 19 | 0 |
Artikel 13.03 Realisatieprogramma spoor | 0 | |||||||||||
Adam CS Cuypershal | – 30 | 4 | 13 | 9 | 4 | 1 | 0 | |||||
AKI veiligheidsknelp | – 27 | – 16 | 3 | 14 | 15 | 5 | 5 | 0 | ||||
Arnhem Centraal | – 22 | 17 | 8 | 7 | 7 | – 18 | 0 | |||||
Breda Centraal | – 15 | – 5 | 8 | 8 | 2 | 1 | 0 | |||||
Ede Spoorzone Oost | – 21 | 0 | 11 | 3 | 4 | 3 | 0 | |||||
Geluidsaneringprogramma – spoor | 8 | – 62 | – 39 | – 43 | – 39 | – 14 | – 12 | 28 | 34 | 43 | 96 | 0 |
Hanzelijn | – 29 | – 79 | – 23 | 23 | 48 | 39 | 18 | 5 | 0 | |||
Int Spoor in steden II | 10 | 11 | 4 | 0 | – 26 | 3 | – 2 | 0 | ||||
Nazorg lijnen/halten | – 11 | 2 | – 2 | 5 | 4 | 1 | 0 | |||||
OV-stationsgeb. Utr | – 29 | – 22 | 0 | 16 | 13 | 6 | – 8 | 15 | 10 | 0 | ||
Regionet incl Schiph | – 36 | 10 | 15 | 7 | 4 | 0 | ||||||
Sdam-Rijsw Tun Delft | – 16 | – 64 | – 6 | 12 | 18 | 3 | 20 | 20 | 15 | 0 | ||
Sporen in Arnhem | 60 | – 49 | – 4 | – 6 | 0 | |||||||
Traject Oost (Conv.DMB) | – 11 | – 21 | – 15 | – 12 | 0 | 1 | 7 | 20 | 22 | 8 | 0 | |
Vleuten-Geldermalsen | – 15 | – 11 | – 13 | – 79 | 30 | 50 | 48 | 30 | – 12 | 19 | – 46 | 0 |
OV-SAAL | – 15 | 15 | 0 | |||||||||
Risico spoorprogram | – 76 | 76 | 0 | |||||||||
Diversen | – 28 | – 31 | 2 | 26 | 15 | 7 | 3 | 7 | 11 | 6 | – 19 | 0 |
Totaal | – 364 | 357 | 118 | 40 | 100 | 106 | – 235 | – 74 | – 91 | 32 | 10 | 0 |
De correctie ad € 179 miljoen omvat de volgende posten; € -225 miljoen mandje spoor, € 32 miljoen Thalys en € 14 miljoen BTW 2015.
(bedragen x € 1 mln) | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mandje spoor | – 225 | – 130 | – 140 | – 140 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | 710 | – 825 |
Totaal | – 225 | – 130 | – 140 | – 140 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | 710 | – 825 |
(bedragen x € 1 mln) | 2005 | 2006 | Totaal |
---|---|---|---|
Thalys | – 32 | 32 | 0 |
BTW 2005 | 14 | 14 | |
Totaal | – 18 | 32 | 14 |
Mandje spoor:
Zoals vermeld in de brief aan de Tweede Kamer van 26-11-2009 (Kamerstukken II, 28 165, nr. 105) wordt Programma Hoogfrequent Spoor voor € 2 miljard gefinancierd van uit het zogenoemde mandje spoor dat bestaat uit dividend NS (€ 1,5 miljard), concessievergoeding NS (€ 0,3 miljard) en een aanvullende leenfaciliteit voor ProRail (€ 0,2 miljard). Het dividend van NS is eerst ingezet voor de aflossing van leningen bij ProRail. De rentevrijval die hierdoor optreedt wordt vervolgens ingezet ter financiering van PHS. De rentevrijval t/m 2020 bedraagt € 825 miljoen. De rentevrijval ná 2020 bedraagt € 675 miljoen en wordt overbrugd via een tijdelijke leenfaciliteit voor ProRail. De gelden zijn daarom beschikbaar gebleven voor spoor.
Thalys:
De correctie Thalys heeft betrekking op een overboeking van 2005 naar 2006. De gelden zijn niet aan de modaliteit spoor onttrokken.
BTW 2005:
Betreft een toevoeging in 2005 aan de modaliteit spoor vanuit de algemene middelen (aanvullende post) ter compensatie van BTW uitgaven.
In de onderstaande tabel 4 is voor de ad € 509 miljoen aan kasschuiven inzichtelijk gemaakt in welke jaren de gelden weer beschikbaar komen voor spoor. De € 509 miljoen is opgenomen in de kolom waardeboekjaar. In de kolommen 2006/2020 zijn de betreffende kasschuiven inzichtelijk gemaakt.
deel 1 | bedragen x € 1 000 | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofd-product | MIRT Productnaam | Wet/Nota | boekjaar | Waarde boekjaar | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Totaal |
13.0201 | Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2006 | 22 000 | 22 000 | 52 000 | 51 000 |
|
| 60 000 |
|
| – 45 000 | – 64 000 | – 44 000 | – 32 000 |
|
|
| 0 |
13.0201 | Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2008 | 5 000 | 5 000 | 15 000 | 25 000 | 35 000 | 45 000 | 55 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 65 000 | 53 000 | – 216 000 | – 277 000 | 0 | ||
13.0201 | Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2009 | – 18 672 | – 18 672 | – 11 767 | – 17 997 | – 17 202 | 10 181 | 22 797 | – 5 387 | – 3 690 | 24 737 | – 13 180 | 21 488 | 8 692 | 0 | |||
13.0201 | Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2009 | – 402 000 | – 402 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 52 000 | 0 | ||||||
13.0201 | BTW: Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2007 | 19 915 | 19 915 | 44 990 | 15 296 | 88 456 | – 15 098 | – 20 439 | – 59 754 | – 24 708 | – 21 857 | – 8 806 | – 4 166 | – 13 829 | 0 | |||
13.0201 | BTW: Regulier onderhoud | Miljoenennota | 2007 | 2 048 | 2 048 | 2 089 | 2 921 | – 7 680 | – 10 768 | 5 229 | 2 155 | 3 542 | 1 123 | 542 | – 1 113 | 522 | – 1 364 | 755 | 0 | |
13.0205 | Kleine infra & overige proj. | Miljoenennota | 2009 | – 7 000 | – 7 000 | 7 000 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | AKI veiligheidsknelp | Miljoenennota | 2006 | – 3 500 | – 3 500 | 3 500 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Miljoenennota | 2006 | – 9 500 | – 9 500 | – 10 000 | 12 100 | 7 400 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Geluid | Voorjaarsnota | 2007 | 1 127 | 1 127 | – 100 | – 3 600 | – 3 000 | 2 000 | 3 573 | 0 | |||||||||
13.0301 | Kleine project Pers | Miljoenennota | 2009 | – 4 500 | – 4 500 | 4 000 | 500 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | spooruitbr A'dam-Utr | Miljoenennota | 2009 | – 5 026 | – 5 026 | 5 026 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Miljoenennota | 2007 | – 169 | – 169 | – 328 | – 1 100 | 632 | 965 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Voorjaarsnota | 2008 | – 12 429 | – 12 429 | – 100 | 11 300 | 1 229 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Voorjaarsnota | 2008 | 2 851 | 2 851 | – 2 851 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Voorjaarsnota | 2008 | – 2 851 | – 2 851 | 2 851 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Miljoenennota | 2009 | – 100 | – 100 | – 5 000 | 2 500 | 2 500 | 100 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Miljoenennota | 2009 | – 1 211 | – 1 211 | 1 211 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Kleine stations | Miljoenennota | 2009 | – 8 004 | – 8 004 | – 877 | – 3 433 | – 1 900 | – 1 300 | – 1 300 | 6 514 | 10 000 | 300 | 0 | ||||||
13.0301 | AKI veiligheidsknelp | Voorjaarsnota | 2008 | 3 728 | 3 728 | – 3 728 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | AKI veiligheidsknelp | Voorjaarsnota | 2008 | – 3 728 | – 3 728 | 3 728 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | AKI veiligheidsknelp | Miljoenennota | 2009 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | 2 968 | 7 032 | 0 | |||||||||||
13.0301 | AKI veiligheidsknelp | Miljoenennota | 2009 | 11 749 | 11 749 | 9 747 | – 2 744 | – 19 494 | 742 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Nazorg lijnen/halten | Miljoenennota | 2007 | 267 | 267 | – 5 119 | 1 240 | 2 716 | 896 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Nazorg lijnen/halten | Miljoenennota | 2009 | – 2 700 | – 2 700 | – 213 | – 50 | 2 963 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Ontsnippering | Miljoenennota | 2009 | – 4 000 | – 4 000 | – 3 600 | – 30 | 3 660 | 2 070 | 1 988 | – 88 | 0 | ||||||||
13.0301 | Ontsnippering | Miljoenennota | 2009 | – 97 | – 97 | – 1 360 | – 170 | – 670 | – 670 | – 1 133 | 4 100 | 0 | ||||||||
13.0301 | Traject Oost (perronverbr) | Miljoenennota | 2009 | – 418 | – 418 | – 352 | 770 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | Sporen in Arnhem | Miljoenennota | 2009 | – 1 974 | – 1 974 | – 5 569 | 4 552 | 5 490 | – 3 086 | 587 | 0 | |||||||||
13.0301 | Sporen in Arnhem | Miljoenennota | 2009 | – 11 592 | – 11 592 | 11 592 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Arnhem Centraal | Miljoenennota | 2009 | – 3 800 | – 3 800 | 3 800 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Arnhem Centraal | Miljoenennota | 2009 | 210 | 210 | 5 500 | – 5 710 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | Vleuten-Geldermalsen | Voorjaarsnota | 2008 | – 39 918 | – 39 918 | – 45 700 | – 19 200 | – 5 900 | – 3 200 | 10 500 | 12 600 | 17 800 | 5 900 | 5 500 | 6 000 | 9 700 | 45 918 | 0 | ||
13.0301 | Vleuten-Geldermalsen | Voorjaarsnota | 2008 | 9 918 | 9 918 | – 9 918 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Vleuten-Geldermalsen | Voorjaarsnota | 2008 | – 9 918 | – 9 918 | 9 918 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Extra perroncap Adam | Miljoenennota | 2009 | 122 | 122 | – 122 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Adam CS spoor 10/15 | Voorjaarsnota | 2008 | – 4 197 | – 4 197 | – 800 | – 600 | 3 000 | 2 597 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Adam CS spoor 10/15 | Voorjaarsnota | 2008 | 2 397 | 2 397 | – 2 397 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Adam CS spoor 10/15 | Voorjaarsnota | 2008 | – 2 397 | – 2 397 | 2 397 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Adam CS spoor 10/15 | Miljoenennota | 2009 | 2 976 | 2 976 | 1 194 | – 2 167 | – 2 003 | 0 | |||||||||||
Sub-totaal deel 1 |
| – 480 393 | 9 000 | 65 188 | 40 988 | – 477 880 | 69 633 | 74 175 | 20 278 | 81 735 | 99 218 | 55 451 | 74 276 | 107 225 | 100 354 | – 136 176 | – 183 464 | 0 |
deel 2 | bedragen x € 1 000 | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofd-product | MIRT Productnaam | Wet/Nota | boekjaar | Waarde boekjaar | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Totaal |
Sub-totaal deel 1 |
| – 480 393 | 9 000 | 65 188 | 40 988 | – 477 880 | 69 633 | 74 175 | 20 278 | 81 735 | 99 218 | 55 451 | 74 276 | 107 225 | 100 354 | – 136 176 | – 183 464 | 0 | ||
| ||||||||||||||||||||
13.0301 | Breda Centraal | Miljoenennota | 2009 | – 2 547 | – 2 547 | – 4 875 | 11 354 | – 3 932 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Den Haag Centraal | Voorjaarsnota | 2008 | – 22 000 | – 22 000 | – 18 100 | – 18 100 | 25 963 | 23 800 | 8 437 | 0 | |||||||||
13.0301 | Den Haag Centraal | Voorjaarsnota | 2008 | 9 000 | 9 000 | – 9 000 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Den Haag Centraal | Voorjaarsnota | 2008 | – 9 000 | – 9 000 | 9 000 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Den Haag Centraal | Miljoenennota | 2009 | – 11 500 | – 11 500 | – 9 635 | 300 | 2 035 | 6 214 | 12 586 | 0 | |||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Voorjaarsnota | 2007 | 169 | 169 | – 450 | 281 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Miljoenennota | 2007 | – 3 164 | – 3 164 | – 2 092 | 326 | 2 707 | 123 | 2 100 | 0 | |||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Voorjaarsnota | 2008 | – 2 870 | – 2 870 | – 10 100 | – 7 000 | 5 300 | 6 800 | 7 100 | 770 | 0 | ||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Voorjaarsnota | 2008 | 470 | 470 | – 470 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Voorjaarsnota | 2008 | – 470 | – 470 | 470 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Fietsenstal Adam CS | Miljoenennota | 2009 | – 2 241 | – 2 241 | 1 541 | 700 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | Rotterdam Centraal | Voorjaarsnota | 2008 | – 21 149 | – 21 149 | – 19 900 | 13 100 | 31 652 | – 3 703 | 0 | ||||||||||
13.0301 | R'dam Centraal | Miljoenennota | 2009 | – 10 000 | – 10 000 | – 9 000 | 4 000 | 12 000 | 3 000 | 0 | ||||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Voorjaarsnota | 2007 | – 8 000 | – 8 000 | 2 000 | 6 000 | 0 | ||||||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Voorjaarsnota | 2008 | – 60 720 | – 60 720 | – 28 700 | – 10 500 | 26 400 | 15 700 | 23 700 | 15 709 | 11 900 | 6 511 | 0 | ||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Voorjaarsnota | 2008 | 11 820 | 11 820 | – 11 820 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Voorjaarsnota | 2008 | – 11 820 | – 11 820 | 11 820 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Miljoenennota | 2009 | – 21 000 | – 21 000 | – 20 000 | 11 083 | 12 175 | 13 150 | 4 592 | 0 | |||||||||
13.0301 | OV-stationsgeb. Utr | Miljoenennota | 2009 | – 3 193 | – 3 193 | – 1 479 | – 8 738 | 10 210 | – 9 283 | 2 425 | 5 450 | 4 608 | 0 | |||||||
13.0301 | Hanzelijn | Miljoenennota | 2009 | 59 365 | 59 365 | 13 128 | – 3 036 | 9 945 | – 54 446 | – 24 956 | 0 | |||||||||
13.0301 | Hanzelijn | Miljoenennota | 2009 | – 19 278 | – 19 278 | – 23 650 | – 380 | 34 510 | 27 810 | – 3 755 | – 15 257 | 0 | ||||||||
13.0301 | Regionet incl Schiph | Miljoenennota | 2009 | – 5 000 | – 5 000 | – 3 000 | 5 000 | 3 000 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Regionet incl Schiph | Miljoenennota | 2009 | 6 197 | 6 197 | 2 311 | – 112 | 1 104 | – 9 500 | 0 | ||||||||||
13.0301 | Sdam-Rijsw Tun Delft | Voorjaarsnota | 2007 | 10 000 | 10 000 | 25 000 | 70 000 | 70 000 | – 202 100 | 27 100 | 0 | |||||||||
13.0301 | Sdam-Rijsw Tun Delft | Miljoenennota | 2009 | 3 992 | 3 992 | 1 753 | 15 231 | – 50 124 | 15 539 | 9 768 | 3 841 | 0 | ||||||||
13.0301 | Traject Oost (Conv.DMB) | Miljoenennota | 2009 | – 4 048 | – 4 048 | 4 048 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Traject Oost (Conv.DMB) | Miljoenennota | 2009 | – 14 646 | – 14 646 | – 6 530 | – 13 705 | – 7 259 | 1 019 | 2 925 | 13 802 | 11 850 | 4 738 | 7 806 | 0 | |||||
13.0301 | Adam CS Cuypershal | Miljoenennota | 2009 | 11 900 | 11 900 | 17 850 | 5 950 | – 35 700 | 0 | |||||||||||
13.0301 | Forfaitaire aftrek | Miljoenennota | 2009 | 119 877 | 119 877 | 20 123 | – 5 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | 0 | |||
13.0302 | Aslasten cluster II | Voorjaarsnota | 2008 | 4 808 | 4 808 | 1 146 | 1 400 | 1 207 | – 4 760 | – 3 801 | 0 | |||||||||
13.0302 | Aslasten cluster II | Miljoenennota | 2009 | 269 | 269 | – 269 | 0 | |||||||||||||
13.0302 | Aslasten cluster II | Miljoenennota | 2009 | 18 | 18 | – 17 | – 1 | 0 | ||||||||||||
13.0302 | PAGE risico reductie | Miljoenennota | 2009 | – 3 942 | – 3 942 | – 2 268 | 1 336 | 4 165 | 709 | 0 | ||||||||||
13.0302 | NW Hoek Maasvlakte | Miljoenennota | 2009 | – 45 | – 45 | 45 | 0 | |||||||||||||
13.0302 | Sloelijn | Miljoenennota | 2009 | – 5 000 | – 5 000 | 5 000 | 0 | |||||||||||||
13.0301 | Vleuten-Geldermalsen | Voorjaarsnota | 2007 | – 24 970 |
| – 78 776 | – 8 787 | 23 527 | 39 066 | – 12 809 | 10 276 | 5 000 | 14 400 | 1 100 | 8 000 | – 5 000 | 10 200 | – 6 197 | 0 | |
TOTAAL |
| – 509 111 | 9 000 | – 14 583 | – 47 272 | – 360 503 | 135 062 | – 42 878 | 102 005 | 111 357 | 132 265 | 76 225 | 95 537 | 91 963 | 67 660 | – 151 176 | – 204 661 | 0 |