Apparaat
De in 2013 ingestelde risicoreserve Veiligheidsonderzoeken, bedoeld om niet tijdig afbouwen van personeel op te kunnen vangen bij een structureel tegenvallende vraag naar veiligheidsonderzoeken, is opgehoogd naar € 1,1 mln.
Daarnaast is een structurele bijdrage van Defensie ontvangen voor de gezamenlijke eenheid Joint Sigint Cyber Unit (JSCU).
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 104.758 | – 4.500 | 7.293 | 107.551 | – 950 | – 950 | – 950 | – 950 | |
Uitgaven: | 104.758 | – 4.500 | 7.293 | 107.551 | – 950 | – 950 | – 950 | – 950 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 86% | |||||||
6.1 | Verminderen regeldruk | 2.500 | 0 | – 400 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.500 | 0 | – 560 | 1.940 | – 160 | 0 | 0 | 0 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 2.500 | 0 | – 560 | 1.940 | – 160 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 0 | 0 | 160 | 160 | 160 | 0 | 0 | 0 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 0 | 0 | 160 | 160 | 160 | 0 | 0 | 0 | |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 26.483 | – 500 | 7.301 | 33.284 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 26.483 | – 500 | 6.801 | 32.784 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 12.838 | 0 | 7.301 | 20.139 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aanpak fraudebestrijding | 4.600 | – 500 | – 500 | 3.600 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | |
Implementatie NUP (VNG) | 9.045 | 0 | 0 | 9.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 0 | 0 | 500 | 500 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Aanpak fraudebestrijding | 0 | 0 | 500 | 500 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 45.391 | 0 | 2.448 | 47.839 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 |
Opdrachten | 3.107 | 0 | 500 | 3.607 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen | 235 | 0 | 1.154 | 1.389 | 606 | 557 | 523 | 361 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 2.872 | 0 | – 654 | 2.218 | – 606 | – 557 | – 523 | – 361 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 42.284 | 0 | 1.948 | 44.232 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | |
Baten-lastenagentschap BPR | 3.490 | 0 | 3.322 | 6.812 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | |
Baten-lastenagentschap Logius | 34.725 | 0 | – 2.574 | 32.151 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten-lastenagentschap Werkmaatschappij | 4.069 | 0 | 1.200 | 5.269 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.4 | Burgerschap | 5.106 | 0 | 420 | 5.526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 4.356 | 0 | 693 | 5.049 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Comité 4/5 mei | 107 | 0 | 0 | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ProDemos | 4.249 | 0 | 543 | 4.792 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma burgerschap | 0 | 0 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 750 | 0 | – 273 | 477 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma burgerschap | 750 | 0 | – 273 | 477 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 25.278 | – 4.000 | – 2.476 | 18.802 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 |
Opdrachten | 8.178 | 0 | – 1.310 | 6.868 | – 1.685 | – 3.889 | – 5.158 | – 5.633 | |
Beleid GBA en reisdocumenten | 6.873 | 0 | – 4.271 | 2.602 | – 4.631 | – 5.834 | – 5.834 | – 5.817 | |
Modernisering GBA | 1.305 | 0 | 2.961 | 4.266 | 2.946 | 1.945 | 676 | 184 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 17.100 | – 4.000 | – 1.166 | 11.934 | – 1.165 | 1.039 | 2.308 | 2.783 | |
Baten-lastenagentschap BPR | 17.100 | – 4.000 | – 1.166 | 11.934 | – 1.165 | 1.039 | 2.308 | 2.783 | |
Ontvangsten: | 3.350 | 0 | 1.738 | 5.088 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 | – 2.850 |
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
De Ministeries van Financiën, Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid dragen bij aan de kosten voor het eID-stelsel (elk ministerie draagt circa € 1 mln. bij). Zoals per brief van 19-12-2013 aangegeven (Kamerstukken II, 26 643, nr. 299) kan de besluitvorming over vormgeving van het eID Stelsel en de introductie van de DigiD-kaart plaatsvinden als de hiermee samenhangende uitgaven en ontvangsten volledig in kaart zijn gebracht en alle uitgaven zijn gedekt. De Tweede Kamer zal hier nader over geïnformeerd worden. Daarnaast wordt het resultaat dat het agentschap BPR in 2013 heeft gehaald ingezet voor de doorontwikkeling van de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) (circa € 2,4 mln.). Voorts wordt het iNUP in 2014 afgerond. De € 2,2 mln. die daar nog voor nodig is, was geraamd op artikel 6.3 en dient verantwoord te worden op artikel 6.2.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Deze mutatie betreft een budgettaire herschikking.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagenstchap BPR
Betreft onder meer de bijdrage (circa € 1,9 mln.) van het Ministerie van Financiën in de kosten voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Tevens is er sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Een eerste tranche van de problematiek wordt opgelost door inzet van resultaat van het agentschap BPR over 2013 en de inzet op het resultaat 2013 op de opdrachtbrieven voor de e-overheidsvoorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn. In totaal gaat het om circa € 1 mln.
Baten-lastenagenstchap Logius
Deze mutatie hangt samen met de mutatie op de regeling «(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen» inzake het iNUP (€ 2,2 mln. wordt overgeheveld).
Baten-lastenagenstchap Werkmaatschappij
Er is sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Wettenbank bij de Werkmaatschappij. Hiervoor wordt de problematiek opgelost door inzet van het resultaat over het jaar 2013 op de opdrachtbrieven voor de voorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn (€ 1,2 mln.).
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
In 2013 is het besluit genomen om het programma reisdocumentenop te heffen en de werkzaamheden en taken van het programma te verdelen over het agentschap BPR en de beleidsdirectie binnen BZK. De kosten voor het programma reisdocumenten op de begroting van BZK stond, worden in het vervolg gemaakt door het agentschap BPR. (circa € – 2,8 mln.).
Tevens is in een brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) aangegeven dat voor operatie BRP meer budget benodigd is dan oorspronkelijk was geraamd. De extra kosten worden onder andere gedekt uit de middelen voor beleid GBA.
Modernisering GBA
Deze mutatie hangt samen met de bovenstaande regeling «Beleid GBA en reisdocumenten». In de brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) is aangegeven dat voor Operatie BRP meer budget nodig is dan oorspronkelijk geraamd.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap BPR
Deze mutatie hangt samen met de bovenstaande regeling «Beleid GBA en reisdocumenten». In de brief aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 27 859, nr. 68) is aangegeven dat voor operatie BRP meer budget nodig is dan oorspronkelijk geraamd.
Ontvangsten
Er is sprake van een tekort op de kosten voor het beheer en de exploitatie van de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) en de Wettenbank. Een eerste tranche van de problematiek wordt opgelost door inzet van resultaat van het agentschap BPR en de inzet op het resultaat 2013 op de opdrachtbrieven voor de voorzieningen die bij het agentschap Logius in beheer zijn.
In 2013 is het besluit genomen om te stoppen met het programma reisdocumenten. De werkzaamheden en taken van het programma zijn verdeeld over het agentschap BPR en de beleidsdirectie binnen BZK. De kosten worden in het vervolg gemaakt door het agentschap BPR.
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 38.897 | – 1.000 | – 761 | 37.136 | 602 | – 1.408 | – 433 | – 433 | |
Uitgaven: | 38.897 | – 1.000 | – 761 | 37.136 | 602 | – 1.408 | – 433 | – 433 | |
Waarvan juridisch verplicht | 93% | 86% | |||||||
7.1 | Overheid als werkgever | 12.471 | 0 | – 273 | 12.198 | 90 | 80 | 55 | 55 |
Subsidies | 5.674 | 0 | 280 | 5.954 | – 47 | 303 | 303 | 303 | |
Diverse subsidies | 2.959 | 0 | 85 | 3.044 | – 240 | 110 | 110 | 110 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 1.065 | 0 | 0 | 1.065 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies Overlegstelsel | 1.650 | 0 | 10 | 1.660 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Subsidies internationaal | 0 | 0 | 185 | 185 | 183 | 183 | 183 | 183 | |
Opdrachten | 6.797 | 0 | – 553 | 6.244 | 137 | – 223 | – 248 | – 248 | |
Arbeidsmarktbeleid | 4.543 | 0 | – 85 | 4.458 | 1.185 | 209 | 89 | 89 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 400 | 0 | 0 | 400 | – 260 | 0 | 0 | 0 | |
Zorg voor politieke ambtsdragers | 1.854 | 0 | – 468 | 1.386 | – 788 | – 432 | – 337 | – 337 | |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 26.426 | – 1.000 | – 488 | 24.938 | 512 | – 1.488 | – 488 | – 488 |
Inkomensoverdracht | 9.044 | 0 | 0 | 9.044 | 20 | 0 | 0 | 0 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 9.044 | 0 | 0 | 9.044 | 20 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 17.382 | – 1.000 | – 488 | 15.894 | 492 | – 1.488 | – 488 | – 488 | |
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) | 17.382 | – 1.000 | – 488 | 15.894 | 492 | – 1.488 | – 488 | – 488 | |
Ontvangsten: | 820 | 0 | 600 | 1.420 | 0 | 0 | 0 | 0 |