Beleidsartikel 11 Centraal apparaat
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 193.481 | 78.919 | 272.400 | 2.952 | 2.822 | 2.592 | 2.592 | |
Uitgaven: | 192.827 | 78.919 | 271.746 | 2.952 | 2.822 | 2.592 | 2.592 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 19% | ||||||
11.1 | Apparaat (excl. AIVD) | 192.827 | 78.919 | 271.746 | 2.952 | 2.822 | 2.592 | 2.592 |
Personeel | 134.799 | 23.102 | 157.901 | 2.713 | 1.716 | 464 | 192 | |
Waarvan: | ||||||||
Eigen personeel | 124.720 | 21.628 | 146.348 | 3.566 | 3.087 | 2.658 | 2.551 | |
Externe inhuur | 6.545 | 859 | 7.404 | – 650 | – 1.043 | – 1.617 | – 1.741 | |
Materieel | 58.028 | 55.817 | 113.845 | 239 | 1.106 | 2.128 | 2.400 | |
Waarvan: | ||||||||
Bijdrage SSO`s | 40.993 | 38.031 | 79.024 | 636 | 632 | 629 | 629 | |
ICT | 0 | 2.900 | 2.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 3.875 | 70.577 | 74.452 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
11.1 Apparaat
Op de regelingen hebben diverse (technische) mutaties plaatsgevonden waarvan onderstaand de meest relevante worden beschreven.
De salarissen van alle bewindslieden worden vanaf 2014 door de Algemene Bestuursdienst verstrekt. Hiervoor heeft een overboeking door departementen plaats gevonden.
Voor de uitwerking van de Regeerakkoord prioriteiten wordt het onderdeel Bestuur en Koninkrijksrelaties tijdelijk versterkt.
Voor de rijksbrede bedrijfsvoering dragen andere departementen bij aan de kosten die BZK maakt. De budgettaire afspraken daarover worden in de ICBR (Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk) gemaakt.
In de ICBR is ook afgesproken dat het tactisch beraad generieke ICT (TBGI) wordt gefinancierd door bijdragen van de deelnemende departementen. TBGI voert de regie namens deze departementen op generieke ICT-voorzieningen (zoals Rijksportaal, DWR infrastructuur en Rijkspas).
Doc-Direkt levert diensten aan departementen en notarissen voor archiefbewerking, -beheer, opslag en digitale documenthuishouding. Daarvoor ontvangt Doc-Direkt middelen ter dekking van de personele en materiële uitgaven.
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement en verlopen via centraal apparaat. Daarnaast heeft er ook een technische herschikking plaatsgevonden binnen de budgetten van DCB.
Ontvangsten
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
Beleidsartikel 12 Algemeen
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 1.450 | 107.063 | 108.513 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Uitgaven: | 2.164 | 107.063 | 109.227 | 50 | 50 | 50 | 50 | |
Waarvan juridisch verplicht | 0% | 1% | ||||||
12.1 | Algemeen | 1.464 | 107.063 | 108.527 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Subsidies | 177 | 250 | 427 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Diverse subsidies | 0 | 250 | 250 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 177 | 0 | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 1.287 | – 240 | 1.047 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | |
Internationale Samenwerking | 470 | – 96 | 374 | – 96 | – 96 | – 96 | – 96 | |
Opdrachten | 817 | – 144 | 673 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | |
Bijdragen aan baten-lastendiensten | 0 | 107.053 | 107.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk I. enM. | 0 | 25.003 | 25.003 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk MiFi | 0 | 41.441 | 41.441 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk SZW | 0 | 498 | 498 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk V En J | 0 | 39.685 | 39.685 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsgeld bestemt voor Egalisatievordering Rijk VWS | 0 | 426 | 426 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.2 | Verzameluitkeringen | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IPSV en impulsbudget | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.1 Algemeen
Apparaatsgeld bestemt voor egalisatievordering Rijkshuisvestingsstelsel
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (Kamerstukken II, 2011–2012, 31 490 nr. 75). Onderdeel van dit nieuwe Rijkshuisvestingstelsel is bijvoorbeeld een vaste gebruiksvergoeding voor departementen per m2 en het voorkomen van leegstand door centrale sturing. De een-op-een relatie uit het oude huisvestingstelsel tussen de (huur)prijs van het pand en het behuizen van een pand wordt met het nieuwe Rijkshuisvestingsstelsel losgelaten, waardoor de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering). Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf Voorjaarsnota 2014 tot en met uiterlijk Najaarsnota 2015 kan. De departementen Veiligheid en Justitie, Financiën, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volksgezondheid, Welzijn en Sport lossen bij eerste suppletoire begroting 2014 hun aandeel in de egalisatievordering af. Dit budget heeft betrekking op het apparaat van het Rijk, maar niet op het apparaat van het departement Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Beleidsartikel 13 Nominaal en onvoorzien
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 1.229 | 10.957 | 12.186 | 7.274 | 3.908 | 528 | 502 | |
Uitgaven: | 1.229 | 10.957 | 12.186 | 7.274 | 3.908 | 528 | 502 | |
13.1 | Loonbijstelling | 0 | 645 | 645 | 629 | 562 | 508 | 491 |
13.2 | Prijsbijstelling | 0 | 1.003 | 1.003 | 418 | 305 | 303 | 294 |
13.3 | Onvoorzien | 1.229 | 9.309 | 10.538 | 6.227 | 3.041 | – 283 | – 283 |
13.2 Prijsbijstelling
Betreft de resterende prijsbijstelling tranche 2014 voor de begrotingshoofdstukken BZK en WenR.
13.3 Onvoorzien
In 2013 zijn diverse budgetten binnen het begrotingshoofdstuk WenR niet volledig tot besteding gekomen. Een deel hiervan wordt op een later moment toebedeeld aan de verschillen de begrotingsonderdelen en staan daartoe tijdelijk geparkeerd op Onvoorzien.
Verder is een deel van de ontvangen bijdragen van andere departementen voor de rijksbrede bedrijfsvoering in afwachting van de definitieve besteding hier gereserveerd. Uiterlijk bij 2e suppletoire wordt deze toegewezen aan programma (begrotingshoofdstuk Wonen en Rijksdienst) of centraal apparaat.
Beleidsartikel 14 VUT-fonds
Stand ontwerpbegroting 2014 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2015 | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 70.000 | – 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 70.000 | – 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.1 | VUT-fonds | 70.000 | – 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 337.900 | – 62.400 | 275.500 | – 48.700 | 0 | 0 | 0 |
14.1 VUT-fonds
Algemeen
Algemeen
Voor 2014 verwacht het VUT-fonds een lager beroep op de VUT-lening te doen dan eerder was geraamd. Hierdoor gaat de raming voor de ontvangsten ook omlaag. De leenbehoefte is lager, omdat steeds meer mensen besluiten langer door te werken, zelfs tot de leeftijd van 64 jaar en 11 maanden, en er daarom steeds later een beroep wordt gedaan op de regeling Flexibel Pensioen en Uittreden. Deze trend is al vanaf de aanvang van de leenovereenkomst zichtbaar. Indien men langer doorwerkt, komt de volledige VUT/FPU tot uitkering in een kortere periode. De totale kosten veranderen niet. De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning.