Tabel 7 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2014 tot aan de 1e suppletoire begroting 2014 op sector niveau weer. De mutaties van de Zvw en AWBZ over 2014 worden in de verdiepingsparagraaf 5 verder toegelicht.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties 1 e suppletoire begroting | Stand 1e begroting | Mutaties | Mutaties | Mutaties | Mutaties | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2014 | 2.014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Zorgverzekeringswet (Zvw) | |||||||
Eerstelijnszorg | 4.521,5 | – 118,8 | 4.402,7 | – 118,8 | – 118,8 | – 118,8 | – 118,8 |
Medisch-specialistische zorg | 22.487,6 | 9,6 | 22.497,2 | 9,7 | 9,8 | 9,8 | 9,8 |
Ziekenvervoer | 638,6 | – 11,8 | 626,8 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 | – 11,8 |
Geneesmiddelen | 5.088,2 | – 626,0 | 4.462,2 | – 729,3 | – 682,0 | – 696,0 | – 698,1 |
Hulpmiddelen | 1.722,7 | – 145,0 | 1.577,7 | – 118,6 | – 47,0 | 0,0 | 0,0 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 4.334,0 | 0,0 | 4.334,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Opleidingen | 1.189,8 | – 2,4 | 1.187,4 | 0,7 | 1,7 | 0,0 | 0,0 |
Overige2 | 1.203,5 | 0,0 | 1.203,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Nominaal en onverdeeld | 1.371,0 | – 199,0 | 1.171,9 | – 347,7 | – 480,7 | – 600,9 | – 612,6 |
Bruto-Zvw-uitgaven | 42.556,7 | – 1.093,5 | 41.463,3 | – 1.315,8 | – 1.328,8 | – 1.417,7 | – 1.431,5 |
Eigen risico Zvw | 3.098,1 | 0,0 | 3.098,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Eigen bijdrage Zvw | 27,0 | 0,0 | 27,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Zvw-ontvangsten | 3.125,1 | 0,0 | 3.125,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Netto-Zvw-uitgaven | 39.431,7 | – 1.093,5 | 38.338,2 | – 1.315,8 | – 1.328,8 | – 1.417,7 | – 1.431,5 |
Algemene Wet Bijzonder Ziektekosten (AWBZ) | |||||||
Volksgezondheid | 137,9 | 0,0 | 137,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Zorg in natura | 23.705,1 | 489,2 | 24.194,3 | 400,4 | 366,7 | 356,7 | 356,7 |
Persoonsgebonden budgetten | 2.417,6 | – 65,0 | 2.352,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Mee-instellingen | 178,6 | – 2,6 | 176,0 | – 25,0 | – 25,0 | – 25,0 | – 25,0 |
Opleidingen | 26,4 | 0,0 | 26,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overige3 | 275,5 | – 8,1 | 267,3 | 4,7 | 4,7 | 4,7 | 4,7 |
Nominaal en onverdeeld | 1.375,8 | – 338,0 | 1.037,8 | – 511,8 | – 522,6 | – 544,8 | – 553,1 |
Bruto-AWBZ-uitgaven | 28.116,7 | 75,5 | 28.192,2 | – 131,7 | – 176,2 | – 208,4 | – 216,7 |
Eigen betalingen AWBZ | 1.943,5 | 41,5 | 1.985,0 | 41,5 | 41,5 | 41,5 | 41,5 |
AWBZ-ontvangsten | 1.943,5 | 41,5 | 1.985,0 | 41,5 | 41,5 | 41,5 | 41,5 |
Netto-AWBZ-uitgaven | 26.173,2 | 34,0 | 26.207,2 | – 173,2 | – 217,7 | – 249,9 | – 258,2 |
Begrotingsgefinancierd | |||||||
Wmo (Gemeentefonds) | 1.659,6 | 6,3 | 1.665,9 | – 435,1 | – 434,3 | – 432,3 | – 432,4 |
Zorgopleidingen (begroting VWS) | 111,8 | – 0,5 | 111,3 | – 0,7 | – 0,7 | – 0,7 | – 0,8 |
Wtcg (begroting VWS) | 354,9 | 65,7 | 420,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Zorg Caribisch Nederland (begroting VWS) | 84,2 | – 0,1 | 84,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Loon- en prijsbijstelling (begroting VWS en Financiën) | 11,0 | – 9,2 | 1,8 | – 30,8 | – 44,3 | – 57,2 | – 25,5 |
Bruto-begrotingsgefinancierde-uitgaven | 2.221,5 | 62,2 | 2.283,8 | – 466,6 | – 479,3 | – 490,3 | – 458,7 |
Terugontvangsten opleidingsfonds | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Begrotingsgefinancierde-ontvangsten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Netto-begrotingsgefinancierde-uitgaven | 2.221,5 | 62,2 | 2.283,8 | – 466,6 | – 479,3 | – 490,3 | – 458,7 |
Totaal Bruto-BKZ-uitgaven | 72.895,0 | – 955,7 | 71.939,3 | – 1.914,0 | – 1.984,3 | – 2.116,4 | – 2.106,9 |
Totaal BKZ-ontvangsten | 5.068,6 | 41,5 | 5.110,1 | 41,5 | 41,5 | 41,5 | 41,5 |
Totaal netto-BKZ-uitgaven | 67.826,4 | – 997,2 | 66.829,2 | – 1.955,5 | – 2.025,8 | – 2.157,9 | – 2.148,4 |
Bron: VWS, NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en AWBZ.
De mutaties in de jaren 2015 tot en met 2018 hangen vooral samen met de verwerking van actualiseringcijfers. De oplopende reeks onder nominaal en onverdeeld bij de Zvw en AWBZ betreffen voornamelijk mutaties van de raming van de loon- en prijsbijstelling. De reeks bij de Wmo betreft voornamelijk mutaties van de gereserveerde middelen op de aanvullende post bij Financiën.