15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties 3e suppletoire begroting | Stand 3e suppletoire begroting |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3 en 4) | |
Verplichtingen | 657.706 | 943.017 | 991.968 | – 523.632 | 468.336 |
Uitgaven | 895.163 | 856.310 | 903.545 | – 9.080 | 894.465 |
15.01 Verkeersmanagement | 13.819 | 13.819 | 13.986 | 0 | 13.986 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 402.465 | 393.745 | 358.627 | 5.312 | 363.939 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 187.111 | 151.858 | 204.039 | – 1.297 | 202.742 |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02.04 Vervanging | 215.354 | 241.887 | 154.588 | 6.609 | 161.197 |
15.03 Aanleg | 251.537 | 212.827 | 283.656 | – 14.392 | 269.264 |
15.03.01 Realisatie | 234.117 | 284.459 | 276.544 | – 12.526 | 264.018 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 17.420 | – 71.632 | 7.112 | – 1.866 | 5.246 |
15.04 Geintegreerde contractvormen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 238.793 | 247.370 | 247.276 | 0 | 247.276 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 224.559 | 233.136 | 233.811 | 0 | 233.811 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 14.234 | 14.234 | 13.465 | 0 | 13.465 |
15.07 Investeringsruimte | – 11.451 | – 11.451 | 0 | 0 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 32.113 | 70.852 | 56.046 | – 7.702 | 48.344 |
15.02 Beheer en onderhoud
De hogere uitgaven op 15.02.04 Vervanging worden voornamelijk veroorzaakt door de projecten Damwanden Amsterdam Rijn kanaal en MOBZ (Modernisering Objecten Bediening Zeeland) fase III/IV. De facturen voor deze projecten zijn alsnog in 2014 ontvangen en betaald.
15.03 Aanleg
15.03.01 Realisatie
Realisatieprogramma Hoofdvaarwegen (15.03.01) | Kasbudget 2014 | Projectbudget | Openstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Nationaal | |||||||
Quick Wins Binnenhavens | 1 | 1 | 80 | 80 | 2009–2015 | 2009–2015 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 15 | 25 | 99 | 99 | 2014 | 2014 | 1) |
Subsidieprogr. Zeehaveninnovatieproj. voor Duurzaamheid (ZIP) | 0 | 2 | 5 | 5 | 2015 | 2014 | 2) |
Walradarsystemen | 2 | 2 | 24 | 24 | divers | divers | |
Beter Benutten | 8 | 12 | 12 | 3) | |||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
Amsterdam – Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg | 6 | 6 | 14 | 14 | 2015 | 2015 | |
De Zaan (Wilhelminasluis) | 0 | 3 | 13 | 13 | 2015 | 2015 | 4) |
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 17 | 17 | 2016 | 2016 | |||
Projecten Brabant | |||||||
Wilhelminakanaal Tilburg | 26 | 26 | 79 | 79 | 2016 | 2016 | |
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 89 | 88 | 452 | 452 | 2015 | 2015 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn Scheldeverbinding | 0 | 2 | 2 | 2015 | 2015 | ||
Projecten Limburg | |||||||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | 0 | 1 | 10 | 10 | 2015 | 2015 | |
Maasroute, modernisering fase 2 | 57 | 59 | 667 | 667 | 2018 | 2018 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 14 | 14 | 53 | 53 | 2017 | 2017 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer – Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 34 | 35 | 283 | 283 | 2017 | 2017 | |
Overige projecten | |||||||
Amendement ligplaatsen | 2 | 2 | 6 | 6 | divers | divers | |
Kleine/afgeronde projecten | 0 | 1 | 172 | 172 | nvt | nvt | |
Afronding | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 255 | 266 | 1.989 | 1.989 | |||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 9 | 11 | |||||
Programma Realisatie (IF 15.03.01) | 264 | 277 | 1.989 | 1.989 | |||
Begroting Realisatie (IF 15.03.01) | 264 | 277 | |||||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 |
-
1. Bij dit project is een factuur aangehouden, omdat met de leverancier van VOS (Verkeersmanagement Ondersteuning voor de Scheepvaart) nog onderhandeld wordt over het geleverde en gefactureerde werk. Een aantal activiteiten en betalingen die hieraan gekoppeld zijn schuiven ook door. Een ander onderdeel is een vertraging in opgedragen werkzaamheden van de leverancier van MSW (Maritiem Single Window), waardoor pas in 2015 kan worden betaald.
-
2. Een aantal verwachte subsidievaststellingen heeft niet in 2014 plaatsgevonden.
-
3. Het programma Beter Benutten is begroot op artikel 12 Hoofdwegennet. De maatregelen binnen dit programma voor Blauwe Golf, Multimodaalvervoer en Zuid Willemsvaart zijn betaald op artikel 15 Hoofdvaarwegennet. In 2015 wordt hiervoor budget overgeheveld.
-
4. Het betreft hier een subsidie aan de provincie Noord-Holland. De werkzaamheden zijn niet in 2014 afgerond. Er is meer tijd nodig voor het ontwerp van de sluiskolk vanwege de complexiteit van de kadeconstructie grenzend aan het Zaangemaal.
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen
Verkenningen en planuitwerkingen (15.03.02) | Budget | Openstelling | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
Verplicht | |||||
Realisatieuitgaven op IF 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 44 | – 44 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Zeetoegang IJmond | 601 | 601 | 2019 | 2019 | |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 216 | 216 | 2020 | 2020 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen | 176 | 176 | nnb | nnb | |
Max. bijdrage aan Vlaanderen kanaalaanpassingen t.b.v. Zeesluis | 157 | 157 | nvt | nvt | |
Projecten Limburg | |||||
Maasroute, moderinisering fase 2, verbreding Julianakanaal | 33 | 33 | 2018 | 2018 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 102 | 102 | 2023 | 2023 | |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 42 | 42 | 2017 | 2017 | |
Gebonden | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Lichteren buitenhaven IJmuiden | 65 | 65 | 2018 | 2018 | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 36 | 36 | 2023 | 2023 | |
Projecten Zuidvleugel | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 12 | 12 | 2016 | 2016 | |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes | 20 | 20 | 2017 | 2017 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025–2027 | 2025–2027 | |
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 157 | 157 | 2024–2026 | 2024–2026 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 36 | 36 | 2026–2028 | 2026–2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 28 | 28 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Toekomstvisie Waal | 131 | 131 | 2019–2021 | 2019–2021 | |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 27 | 27 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 75 | 75 | 2018–2020 | 2018–2020 | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen | 61 | 61 | nvt | nvt | |
Bestemd | 508 | 508 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
– Reservering consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud | |||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||
– Kreekraksluizen | 2026–2028 | 2026–2028 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
– Reservering BTW Zeetoegang IJmond | 2025–2028 (rijksd.) | 2025–2028 (rijksd.) | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
– Verkenning IJssel, fase 2 | 2028 | 2028 | |||
– Reservering garantstelling Twentekanalen | 2018–2020 | 2018–2020 | |||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 2.455 | 2.455 | |||
Begroting (IF 15.03.02) | 2.455 | 2.455 |
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
-
– Vaarweg Lemmer Delfzijl: dit project is in eigen beheer van RWS binnen Beheer en Onderhoud gekomen, waardoor de meerjarige verplichting ten behoeve van de bijdrage aan de provincie ad. € 458 mln. in 2014 is afgeboekt.
-
– Programma Vervanging en Renovatie: een aantal maatregelen binnen het programma Vervanging en Renovatie worden na 2014 gegund.
-
– Lichteren buitenhaven IJmuiden: het projectbesluit van dit project wordt pas in 2015 verwacht.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
-
– Walradar Noordzeekanaal: de toezegging (na een discussie met het project) van de gemeente Amsterdam om in 2014 € 2,7 mln. bij te dragen is niet nagekomen. Deze bijdrage wordt nu in 2015 verwacht.
-
– Dynamisch Verkeersmanagement: de TEN-T subsidie is in 2014 gedeeltelijk ontvangen en het restant wordt in 2015 en 2016 ontvangen.