(x € 1.000) | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | – 533 | – 1.252 | – 1.567 | – 2.769 | – 3.895 | – 4.271 | |
Uitgaven: | 0 | – 533 | – 1.252 | – 1.567 | – 2.769 | – 3.895 | – 4.271 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | ||||||||
10.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.3 | Onvoorzien | 0 | – 533 | – 1.252 | – 1.567 | – 2.769 | – 3.895 | – 4.271 |
E Toelichting artikelonderdelen
De Eerste Kamer stelt zich op het standpunt dat het zich als zelfstandige begrotingsautoriteit en de eerder op dat vlak tussen regering en Kamer gemaakte afspraken, niet gebonden acht aan een van regeringswege voor de Kamer vastgestelde taakstelling, maar zorgvuldig zal ramen, rekening houdend met de toestand van’s Rijksfinanciën. Een deel van de taakstelling Rutte I is niet ingevuld, van € 0,25 mln. in 2014 oplopend tot € 0,38 mln. in 2016 en volgende jaren.
De taakstelling Rutte I op artikel 2 is door de Tweede Kamer aangemerkt als een taakstelling op een niet beïnvloedbaar artikel. De taakstelling oplopend van € 0,6 miljoen in 2013 tot € 1,26 miljoen in 2016 en volgende jaren staat nog open op dit artikel. De Minister van BZK is van mening dat facilitering outplacement en aanverwante acties (kunnen) leiden tot een verminderd beroep op de wachtgeldregeling en dat invulling van de taakstelling daarom wel mogelijk is.