Introductie
De werkzaamheden van het KNMI zijn gericht op de algemene doelstelling van het KNMI: bijdragen aan de veiligheid, de economie en een duurzaam milieu in en van Nederland met informatie, kennis en data op het gebied van meteorologie en seismologie.
De KNMI richt zich op de publieke taken. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet op het KNMI, die op 1 maart 2002 in werking is getreden. De daarbij behorende Ministeriële regeling is op 5 juli 2002 in werking getreden.
De Wet op het KNMI zal worden ingetrokken op grond van de evaluatie van de Wet op het KNMI. Daarvoor in de plaats zal een «wet op de meteorologie en seismologie» komen die regelt wat de zorgplichten (publieke taken) van de Minister zijn op het gebied van weer, klimaat en aardbevingen. Tevens zal een ministeriële regeling worden opgesteld waarin wordt vastgelegd hoe deze publieke taken worden uitgevoerd door het KNMI. De verantwoordelijkheid voor publieke taken op het gebied van weer, klimaat en aardbevingen (zorgplicht) en de wijze waarop hier invulling aan gegeven wordt (uitvoering) worden op deze manier ontkoppeld. Dit maakt het voor de toekomst makkelijker om in te spelen op zich in de toekomst voordoende ontwikkelingen.
Producten en diensten
Om de bovengenoemde algemene beleidsdoelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van meteorologie en seismologie. Deze worden permanent «up to date» gehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: bij burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol. Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 23.
Begroting van baten en lasten
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 42.814 | 47.109 | 36.408 | 41.744 | 43.780 | 47.340 | 39.901 |
Omzet overige departementen | 1.165 | 1.155 | 1.155 | 1.155 | 1.155 | 1.155 | 1.155 |
Omzet derden | 20.240 | 18.385 | 18.985 | 18.985 | 18.985 | 18.985 | 18.985 |
Rentebaten | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Vrijval voorzieningen | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 64.247 | 66.674 | 56.573 | 61.909 | 63.945 | 67.505 | 60.066 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | 46.758 | 46.832 | 42.160 | 41.192 | 40.813 | 40.382 | 40.949 |
– personele kosten | 32.980 | 32.038 | 28.931 | 28.214 | 27.871 | 27.519 | 27.181 |
* waarvan eigen personeel | 30.715 | 30.456 | 28.519 | 27.802 | 27.459 | 27.107 | 26.769 |
* waarvan externe inhuur | 2.265 | 1.582 | 412 | 412 | 412 | 412 | 412 |
– materiele kosten | 13.778 | 14.797 | 13.230 | 12.978 | 12.942 | 12.863 | 13.768 |
* waarvan apparaat ICT | 2.391 | 2.391 | 2.391 | 2.391 | 2.391 | 2.391 | |
* waarvan bijdrage aan SSO's | 3.005 | 3.005 | 3.005 | 3.005 | 3.005 | 3.005 | |
Aardobservatie | 11.729 | 16.090 | 10.728 | 17.033 | 19.448 | 23.439 | 15.433 |
rentelasten | 278 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 | 280 |
afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 2.745 | 3.469 | 3.404 | 3.404 | 3.404 | 3.404 | 3.404 |
* waarvan apparaat ICT | 1.986 | 1.986 | 1.986 | 1.986 | 1.986 | 1.986 | |
– immaterieel | |||||||
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 1.471 | ||||||
Totaal lasten | 62.981 | 66.674 | 56.573 | 61.909 | 63.945 | 67.505 | 60.066 |
Saldo van baten en lasten | 1.266 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM betreft een vergoeding voor de producten op het gebied van meteorologie, seismologie en aardobservatie. Het betreft zowel een vergoeding voor de publieke taken als de vergoeding van RWS, ILT en beleids-DG’s voor de niet-publieke taken.
In de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op zowel de omzet IenM als op de apparaatskosten.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | ||||||
KNMI | – 261 | – 519 | – 777 | – 777 |
De taakstelling is vooralsnog over de budgetten voor personeel, inhuur en materieel verwerkt. Op basis van de nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaatsvinden. Voor nadere informatie over de verwerking van de Taakstelling Rutte II wordt verwezen naar artikel 98.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | ||||||
Artikel 11 Waterkwantiteit | 713 | 473 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Artikel 16 Spoor | 74 | 74 | ||||
Artikel 17 Luchtvaart | 16 | 23 | ||||
Artikel 19 Klimaat | 261 | 218 | 218 | 218 | 218 | 218 |
Artikel 23 Meteorologie en seismologie | 42.042 | 33.190 | 38.696 | 40.732 | 44.292 | 35.870 |
Inzet middelen balans | 1.300 | |||||
Bijdrage ILT | 204 | 204 | 204 | 204 | 204 | 204 |
Bijdrage RWS | 2.499 | 2.226 | 2.226 | 2.226 | 2.226 | 3.209 |
Totaal | 47.109 | 36.408 | 41.744 | 43.780 | 47.340 | 39.901 |
Van totale omzet IenM | ||||||
*apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 31.019 | 25.680 | 24.711 | 24.332 | 23.901 | 24.468 |
* programma | 16.090 | 10.728 | 17.033 | 19.448 | 23.439 | 15.433 |
De bedragen per product zijn:
Realisatie 2012 | Begroot 2013 | Begroot 2014 | |
---|---|---|---|
Meteorologie | 31.273 | 29.430 | 25.140 |
Seismologie | 1.431 | 1.589 | 540 |
Aardobservatie | 10.110 | 16.090 | 10.728 |
Totaal | 42.814 | 47.109 | 36.408 |
Omzet overige departementen
De opbrengst overige departementen heeft betrekking op van andere Ministeries ontvangen vergoedingen voor de inzet van KNMI-capaciteit voor het hen verzochte maatwerk.
2014 | |
---|---|
Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu | 355 |
Het Ministerie van Defensie | 800 |
Totaal | 1.155 |
De bijdrage van het Ministerie van Defensie is een bijdrage voor onderhoud infrastructuur. De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor het Kernstopverdrag en de Minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het kader van de Mijnbouwwet.
Omzet derden
Realisatie 2012 | Begroot 2013 | Begroot 2014 | |
---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 9.546 | 9.384 | 9.384 |
Projecten extern gefinancierd | 9.640 | 8.000 | 8.000 |
Dataverstrekkingen en licenties | 489 | 415 | 415 |
Overige opbrengsten | 565 | 586 | 1.186 |
Totaal | 20.240 | 18.385 | 18.985 |
Opbrengsten luchtvaart zijn inkomsten uit een drietal tarieven die via Eurocontrol of LVNL bij luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht. Projecten extern gefinancierd bestaat uit gelden van de Europese Unie, ESA/Estec, Universiteiten en NSO ter financiering van onderzoeksprojecten in de meteorologie. De opbrengsten dataverstrekking en licenties bestaan uit ontvangsten van voornamelijk weerproviders voor door het KNMI aan hen geleverde meteorologische data.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte | 389 | 362 | 353 | 348 | 339 | 334 |
Eigen personeelskosten | 30.456 | 28.519 | 27.802 | 27.459 | 27.107 | 26.769 |
Inhuur | 1 582 | 412 | 412 | 412 | 412 | 412 |
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, communicatie etc.
Kasstroomoverzicht
Stand slowet 2012 | 2013 Ontwerpbegroting | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekening | 17.129 | 19.082 | 17.487 | 18.300 | 19.355 | 21.241 | 22.933 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5.147 | 2.805 | 3.049 | 3.105 | 3.305 | 3.305 | 3.305 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 1.053 | – 5.119 | – 4.957 | – 2.162 | – 1.950 | – 3.000 | – 3.000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 1.051 | – 5.119 | – 4.957 | – 2.162 | – 1.950 | – 3.000 | – 3.000 |
4a. | Eenmalige uitkeringen aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 2.143 | – 1.765 | – 1.623 | – 1.838 | – 1.418 | – 1.613 | – 2.230 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 2.484 | 4.345 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 2.143 | 719 | 2.722 | 112 | 532 | 1.387 | 770 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 19.082 | 17.487 | 18.300 | 19.355 | 21.241 | 22.933 | 24.008 |
(maximale roodstand 0,5 miljoen €) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen.
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en computersystemen. In verband met de ontwikkelingen rond vraagsturing is de toekomstige investeringsomvang moeilijk in te schatten.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen in 2013.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | ||||||
– percentage overhead1 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
– fte's overhead1 | 100 | 93 | 91 | 90 | 87 | 86 |
Tarieven/uur1 | 100 | 99 | 100 | 100 | 102 | 102 |
Omzet per produktgroep | ||||||
– Meteorologie | 48.966 | 45.101 | 44.350 | 43.991 | 43.615 | 43.213 |
– Seismologie | 1.990 | 1.842 | 1.795 | 1.775 | 1.746 | 1.732 |
– Aardobservatie | 16.090 | 10.728 | 17.033 | 19.448 | 23.439 | 15.433 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 389 | 362 | 353 | 348 | 338 | 334 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Algemene weersverwachtingen en adviezen | ||||||
– afwijking min.temperatuur (°C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– afwijking max.temperatuur (°C) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Maritieme verwachtingen | ||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 |
Toelichting
De bezuinigingen slaan bij het KNMI voornamelijk neer op de personele kosten. Zowel de fte’s overhead als de fte’s productief zullen in ongeveer gelijke verhoudingen verminderen. Het percentrage overhead zal daardoor niet veranderen. De tarieven per uur zullen stijgen omdat de materiële- en afschrijvingskosten met minder fte terugverdiend moeten worden.