Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2015 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 30.383 | 35.971 | 1.440 | 37.411 | |
Uitgaven: | 30.383 | 35.971 | 1.440 | 37.411 | |
Waarvan juridisch verplicht | 90% | ||||
1.1 | Bestuurlijke en financiele verhouding | 10.163 | 11.963 | – 102 | 11.861 |
Subsidies | 3.583 | 3.815 | 1.329 | 5.144 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 28 | 228 | 1.325 | 1.553 | |
Diverse subsidies | 332 | 423 | 4 | 427 | |
Oorlogsgravenstichting (OGS) | 3.223 | 3.164 | 0 | 3.164 | |
Opdrachten | 6.263 | 8.148 | – 1.431 | 6.717 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 6.263 | 8.148 | – 1.431 | 6.717 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 317 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen internationaal | 317 | 0 | 0 | 0 | |
1.2 | Participatie | 20.220 | 24.008 | 1.542 | 25.550 |
Subsidies | 17.534 | 17.934 | 668 | 18.602 | |
Politieke partijen | 17.534 | 17.934 | – 1.332 | 16.602 | |
Raadgevend referendum | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | |
Opdrachten | 2.686 | 5.624 | 851 | 6.475 | |
Kiesraad | 336 | 1.874 | 823 | 2.697 | |
Raadgevend referendum | 0 | 0 | 560 | 560 | |
Verkiezingen | 2.350 | 3.750 | – 532 | 3.218 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 450 | – 207 | 243 | |
Experiment centrale stemopneming | 0 | 450 | – 207 | 243 | |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 230 | 230 | |
Kiesraad | 0 | 0 | 230 | 230 | |
Ontvangsten: | 21.965 | 21.965 | 3.732 | 25.697 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Subsidies
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Dit betreft deels de subsidie VNG ten behoeve van decentralisaties (circa € 0,9 mln.) en deels uit een herschikking van het subsidiebudget (circa € 0,4 mln.).
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
In het voorjaar heeft een ramingsbijstelling op het budget plaatsgevonden. Twee gemeenten hebben nog recht op IPSV-gelden. Deze gelden worden nu als decentralisatie-uitkering verstrekt.
1.2 Participatie
Subsidies
Politieke partijen
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne. De kosten die op de korte termijn zijn voorzien, worden overgeheveld naar het instrument raadgevend referendum.
Raadgevend referendum
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.
Ontvangsten
De meerontvangsten betreffen hogere WOZ-ontvangsten van de Waterschappen.
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2015 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 212.743 | 212.276 | – 6.864 | 205.412 | |
Uitgaven: | 212.743 | 212.276 | – 6.864 | 205.412 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||
2.1 | Apparaat | 203.644 | 203.177 | – 8.664 | 194.513 |
2.2 | Geheim | 9.099 | 9.099 | 1.800 | 10.899 |
Ontvangsten: | 12.714 | 12.714 | – 6.800 | 5.914 |
2.1 Apparaat
Er heeft een herschikking plaatsgevonden (circa € 1,8 mln.) vanuit het instrument apparaat naar geheim. Daarnaast is een tegenvaller op de ontvangsten van de veiligheidsonderzoeken gedesaldeerd als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Ontvangsten
Het tekort op de ontvangsten betreft de veiligheidsonderzoeken als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 88.885 | 120.392 | 58.625 | 179.017 | |
Uitgaven: | 88.885 | 120.392 | 58.625 | 179.017 | |
Waarvan juridisch verplicht | 93% | ||||
6.1 | Verminderen regeldruk | 2.439 | 1.500 | 344 | 1.844 |
Opdrachten | 2.279 | 1.400 | 12 | 1.412 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 2.279 | 1.400 | 12 | 1.412 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 160 | 100 | 190 | 290 | |
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 160 | 100 | 190 | 290 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 142 | 142 | |
Bijdragen internationaal | 0 | 0 | 142 | 142 | |
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 18.351 | 38.273 | 6.654 | 44.927 |
Subsidies | 0 | 0 | 474 | 474 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 0 | 0 | 474 | 474 | |
Opdrachten | 17.001 | 33.348 | – 1.713 | 31.635 | |
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 14.251 | 23.527 | – 3.415 | 20.112 | |
Aanpak fraudebestrijding | 2.750 | 9.821 | 1.702 | 11.523 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 1.350 | 4.925 | 7.619 | 12.544 | |
Aanpak fraudebestrijding | 1.350 | 2.100 | 633 | 2.733 | |
Baten-lastenagentschap Logius | 0 | 2.825 | 1.537 | 4.362 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 0 | 0 | 5.375 | 5.375 | |
Baten-lastenagentschap UBR | 0 | 0 | 74 | 74 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 274 | 274 | |
Loketkosten gemeenten | 0 | 0 | 274 | 274 | |
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 44.959 | 41.214 | 48.161 | 89.375 |
Opdrachten | 4.824 | 3.780 | – 1.566 | 2.214 | |
Beheer e-overheidsvoorzieningen | 2.606 | 2.000 | – 1.866 | 134 | |
Officiële publicaties en wettenbank | 2.218 | 1.780 | 300 | 2.080 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 40.135 | 37.434 | 49.727 | 87.161 | |
Baten-lastenagentschap Logius | 30.420 | 29.605 | 45.401 | 75.006 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 5.446 | 2.601 | 3.108 | 5.709 | |
Baten-lastenagentschap UBR | 4.269 | 5.228 | 1.218 | 6.446 | |
6.4 | Burgerschap | 5.036 | 5.475 | 168 | 5.643 |
Subsidies | 4.286 | 4.436 | 136 | 4.572 | |
Comité 4/5 mei | 106 | 106 | 0 | 106 | |
ProDemos | 4.180 | 4.330 | – 142 | 4.188 | |
Programma burgerschap | 0 | 0 | 278 | 278 | |
Opdrachten | 750 | 1.039 | 32 | 1.071 | |
Programma burgerschap | 750 | 1.039 | 32 | 1.071 | |
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 18.100 | 33.930 | 3.298 | 37.228 |
Opdrachten | 6.065 | 17.804 | – 2.318 | 15.486 | |
Beleid BRP en reisdocumenten | 2.128 | 8.539 | – 4.191 | 4.348 | |
Operatie BRP | 3.937 | 9.265 | 1.873 | 11.138 | |
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 12.035 | 16.126 | 5.616 | 21.742 | |
Baten-lastenagentschap RvIG | 12.035 | 16.126 | 5.616 | 21.742 | |
Ontvangsten: | 0 | 5.886 | 7.950 | 13.836 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Daarnaast heeft ook een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Aanpak fraudebestrijding
Dit betreft een overboeking voor de landelijke aanpak adreskwaliteit.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Baten-lastenagentschap RvIG
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Zie ook toelichting bij instrument (door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Betreft een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Betreft toekenning van de tranche 2015 van de middelen die Financiën heeft gereserveerd voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult (circa € 45 mln.).
Baten-lastenagentschap RvIG
Betreft grotendeels een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Baten-lastenagentschap UBR
In het kader van de Wet Elektronische bekendmaking wordt geregeld dat alle wettelijk verplichte algemene bekendmakingen en kennisgevingen worden gepubliceerd op overheid.nl en dat elke accounthouder via MijnOverheid geattendeerd wordt op berichten over zijn woonomgeving.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid BRP en reisdocumenten
Het betreft een technische herschikking van het budget voor BRP.
Operatie BRP
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
Het betreft een technische herschikking van het budget, zodat de werkzaamheden van RvIG voor onder andere stelselbeheer op het juiste budget verantwoord worden.
Ontvangsten
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast wordt het positieve resultaat van agentschap RvIG in 2014 ingezet op verschillende onderdelen waaronder het wijzigen van het Logisch ontwerp van de BRP vanwege lesbisch ouderschap en dubbele nationaliteit en voor open data.
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 35.546 | 35.558 | – 1.354 | 34.204 | |
Uitgaven: | 35.546 | 35.558 | – 1.354 | 34.204 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||
7.1 | Overheid als werkgever | 12.460 | 12.672 | – 387 | 12.285 |
Subsidies | 7.192 | 7.800 | 55 | 7.855 | |
Diverse subsidies | 2.854 | 2.222 | 55 | 2.277 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 860 | 860 | 0 | 860 | |
Subsidies Overlegstelsel | 3.295 | 4.445 | 0 | 4.445 | |
Subsidies internationaal | 183 | 273 | 0 | 273 | |
Opdrachten | 5.268 | 4.872 | – 442 | 4.430 | |
Arbeidsmarktbeleid | 3.841 | 3.730 | – 442 | 3.288 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 200 | 200 | 0 | 200 | |
Zorg voor politieke ambtsdragers | 1.227 | 942 | 0 | 942 | |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 23.086 | 22.886 | – 967 | 21.919 |
Inkomensoverdracht | 8.944 | 8.944 | – 1.100 | 7.844 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 8.944 | 8.944 | – 1.100 | 7.844 | |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 14.142 | 13.942 | 133 | 14.075 | |
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) | 14.142 | 13.942 | 133 | 14.075 | |
Ontvangsten: | 820 | 820 | 10 | 830 |
Toelichting
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
Inkomensoverdracht
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatievedrag met Oekraïne. De commissie biedt conform de Wrr de ruimte voor het aanvragen van subsidie voor het organiseren van een debat. De dekking is gevonden in een bijgestelde raming van het budget voor de uitvoering van de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers