A Algemene doelstelling
De burger heeft recht op behoorlijke behandeling door de overheid. Meestal gebeurt dat ook, maar het lukt niet altijd. Dan kan de burger terecht bij de Nationale ombudsman, wiens missie is de burger te beschermen tegen onbehoorlijk overheidsoptreden.
De doelstelling van de Nationale ombudsman is, als onafhankelijk orgaan oplossingen te bieden voor individuele klachten van burgers. En een bijdrage te leveren aan de oplossing van structurele behoorlijkheidproblemen onder meer door onderzoek op eigen initiatief. Het voorkomen van klachten door bijvoorbeeld het geven van preventief advies speelt hierbij een belangrijke rol.
De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman hebben tot doel te bevorderen dat de rechten van respectievelijk jeugdigen en veteranen worden geëerbiedigd door bestuursorganen en door privaatrechtelijke organisaties. De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman zijn ondergebracht bij de Nationale ombudsman.
B Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie. 3
C Beleidswijzigingen
Het ombudsplein is in 2014 tot stand gekomen. In 2015 wordt deze nieuwe formule verder uitgebouwd. Het ombudsplein is zowel een virtuele als fysieke omgeving voor het verkrijgen van informatie over de relatie tussen burger en overheid, het indienen van klachten en het afgeven van signalen. De ombudsman wil hiermee de dienstverlening aan de burger verder verbeteren, zich neerzetten als dé logische partner voor burger en overheid waar het gaat om de relatie burger-overheid, beter zicht krijgen op openbaar bestuur in Nederland (waar gaat het goed en waar niet) en bijdragen aan de samenhang in de interne dienstverlening. De ombudsman wil zowel naar de burgers als de overheid en andere doelgroepen een efficiëntere klachtbehandeling realiseren.
D1 Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 3 De Nationale ombudsman
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 15.632 | 16.304 | 15.461 | 15.163 | 14.868 | 14.799 | 14.799 | |
Uitgaven: | 16.226 | 16.304 | 15.461 | 15.163 | 14.868 | 14.799 | 14.799 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||||||
3.1 | Reguliere klachten | 13.895 | 14.131 | 13.288 | 12.990 | 12.695 | 12.626 | 12.626 |
3.2 | Klachten van lagere overheden | 2.331 | 2.173 | 2.173 | 2.173 | 2.173 | 2.173 | 2.173 |
Ontvangsten: | 2.840 | 2.189 | 2.189 | 2.189 | 2.189 | 2.189 | 2.189 |
E Toelichting artikelonderdeel
3.1 Reguliere klachten
De Nationale ombudsman beoordeelt op verzoek van burgers de behoorlijkheid van het optreden van de departementen, de zelfstandige bestuursorganen, Caribisch Nederland, en de politie in Nederland. De organisatie gebruikt bij zijn taakuitoefening diverse instrumenten, zoals het adviseren en informeren van burgers, het plegen van interventies, het schrijven van rapporten, het doen van aanbevelingen en het uitvoeren van bemiddelingen. Maar ook het schrijven van artikelen en het geven van lezingen en aandacht in de media zijn belangrijke instrumenten om de doelen te behalen.
Daarnaast voert de Nationale ombudsman uit eigen beweging onderzoek uit naar de behoorlijkheid van overheidsoptreden in individuele en structurele kwesties.
Dit is vaak gebaseerd op klachten of ontvangen signalen. Met dit onderzoek beschermt de ombudsman burgers tegen onbehoorlijk overheidsoptreden wanneer die burgers zelf niet of onvoldoende in staat zijn om klachten in te dienen, of als er door onderzoek structurele verbeteringen kunnen worden geïnitieerd. Jaarlijks worden een twintigtal onderzoeken uitgevoerd.
De Kinderombudsman bevordert dat de rechten van jeugdigen worden geëerbiedigd door overheidsinstanties en door privaatrechtelijke organisaties, door middel van het voorlichten en geven van informatie over de rechten van jeugdigen, het gevraagd en ongevraagd advies geven aan de regering en de Tweede Kamer over wetgeving en beleid dat rechten van jeugdigen raakt, het doen van onderzoek naar eerbiediging van de rechten van jeugdigen naar aanleiding van klachten of uit eigen beweging. Ook houdt de Kinderombudsman toezicht op de wijze waarop klachten van jeugdigen of hun wettelijke vertegenwoordigers door de daartoe bevoegde instanties worden behandeld. In 2014 wordt een evaluatie uitgevoerd naar de invulling van de taken van de Kinderombudsman. Mogelijk hebben de uitkomsten hiervan gevolgen voor de taakuitoefening in 2015.
De Veteranenombudsman bevordert dat de rechten van veteranen worden geëerbiedigd door overheidsinstanties en door privaatrechtelijke organisaties.
Vanaf 2012 heeft de Nationale ombudsman de mogelijkheid voor burgers verruimd om mondeling klachten in te dienen. Dit past binnen de ook door de ombudsman gepropageerde informele aanpak, waarbij de burger centraal staat. De Nationale ombudsman ontvangt zowel klachten over de rijksoverheid als klachten over de decentrale overheden zowel in Nederland als op Caribisch Nederland.
Klachten | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|
Per post | 4.550 | ||
Digitaal | 7.910 | ||
Totaal schriftelijk | 12.460 | ||
Mondeling | 25.570 | ||
Totaal | 38.030 |
• Deze aantallen zijn exclusief de klachtbehandeling door de Kinderombudsman en Veteranenombudsman.
• Het aantal klachten is afgerond op tientallen
De Nationale ombudsman heeft een inspanningsverplichting op zich genomen om de aan de organisatie door het kabinet Rutte I opgelegde bezuiniging te realiseren. Dit wordt uitgevoerd door middel van digitalisering van het primair proces en het geleidelijk aanpassen van de organisatie van de klachtbehandeling. Daarnaast is efficiency bereikt en is gestart met een andere manier van werken. Wat betreft de inspanningsverplichtingen zoals opgenomen in het regeerakkoord Rutte II, onderzoekt de organisatie nog waar bezuinigingen mogelijk zijn.
3.2 Klachten van lagere overheden
Naast de provincies, de waterschappen en bijna alle gemeenschappelijke regelingen nemen ruim 70% van de gemeenten deel aan de Nationale ombudsman voor hun klachtbehandeling. Mede door deze hoge dekkingsgraad fungeert de Nationale ombudsman als kenniscentrum voor klachtbehandeling door decentrale overheden.
Ontvangsten
Betreft betalingen voor activiteiten van de Nationale ombudsman in opdracht van provincies, waterschappen en gemeenten.