Artikel
Algemene doelstelling
Het bevorderen van emancipatie
Het kabinet wil emancipatie bevorderen: de emancipatie van meisjes en vrouwen en de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT). Doel is de veiligheid van vrouwen, homoseksuelen en transgenders te vergroten en de participatie van vrouwen in alle lagen en sectoren van de arbeidsmarkt te bevorderen. Een positieve houding en beeldvorming over homoseksuele relaties en vrouwen met ambitie dienen vanzelfsprekend te worden.
Rol en verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid van de Minister
De Minister is verantwoordelijk voor het bevorderen van de emancipatie van meisjes en vrouwen en voor de emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders (LHBT).
Stimuleren:
Het instrument, dat de Minister ter beschikking heeft, is wet- en regelgeving, zoals de Subsidieregeling emancipatie 2011. Deze regeling voorziet in het verstrekken van subsidies aan instellingen voor vrouwenemancipatie en emancipatie van LHBT en projectsubsidies aan het maatschappelijk middenveld. Tevens maakt de Minister gebruik van communicatie naar het beleidsveld onder andere naar belangenorganisaties.
Regisseren:
Gemeenten ontvangen via decentralisatie-uitkeringen een bijdrage voor de uitvoering van de samenwerkingsafspraken over versterking en uitvoering van het lokale emancipatiebeleid.
Indicatoren/kengetallen
2013 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Sociale acceptatie homoseksualiteit onder de bevolking | 90% | ≥ 90% | ≥ 90% | ≥ 90% | ≥ 90% | ≥ 90% |
Bron: SCP Acceptatie van homoseksuelen, biseksuelen en transgenders in Nederland 2013
Beleidswijzigingen
Het beleid wordt volgens de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid 2013–2016 uitgevoerd. Er zijn geen wijzigingen.
De speerpunten van het emancipatiebeleid zijn:
Participatie in het licht van de gevolgen van de economische crisis;
Sociale veiligheid van vrouwen, meisjes en LHBT’s;
Verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs;
Internationale polarisatie: samenwerking en krachtenbundeling binnen en buiten Europa.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8.875 | 11.911 | 7.605 | 14.691 | 15.444 | 15.464 | 15.464 | ||
Uitgaven | 13.408 | 14.854 | 15.172 | 15.132 | 15.464 | 15.464 | 15.464 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 60,6% | ||||||||
Bekostiging | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | ||
Kennisinfrastructuur | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | 4.148 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | |
– | LHBT | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | |
Subsidies | 6.995 | 7.293 | 7.199 | 7.223 | 7.223 | 7.223 | 7.223 | ||
Subsidieregeling emancipatie | 2.332 | 1.487 | 1.446 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 2.135 | 1.430 | 1.446 | |||||
– | LHBT | 197 | 57 | ||||||
Subsidieregeling emancipatie 2011 | 4.031 | 5.806 | 5.753 | 7.223 | 7.223 | 7.223 | 7.223 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 1.363 | 3.200 | 3.601 | 5.122 | 4.872 | 4.872 | 4.872 | |
– | LHBT | 2.668 | 2.606 | 2.152 | 2.101 | 2.351 | 2.351 | 2.351 | |
Regeling sociale veiligheid LHBT jongeren op school | 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | LHBT | 632 | |||||||
Opdrachten | 1.495 | 962 | 1.084 | 1.020 | 1.042 | 1.042 | 1.042 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 724 | 455 | 585 | 541 | 563 | 563 | 563 | |
– | LHBT | 771 | 507 | 499 | 479 | 479 | 479 | 479 | |
Bijdragen aan agentschappen | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 | |
Bijdragen aan mede-overheden | 0 | 2.195 | 2.590 | 2.590 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | ||
Gemeentefonds BZK | 0 | 2.195 | 2.190 | 2.190 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 1.960 | 1.290 | 1.290 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||
– | LHBT | 235 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | ||
EZ Talent naar de Top | 0 | 0 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | |||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 619 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | LHBT | 619 | 105 | ||||||
Ontvangsten | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 25 is in 2015 60,6% juridisch verplicht.
Subsidies: Van het beschikbare budget is in 2015 69% juridisch verplicht. Dit betreft meerjarige projectsubsidies. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de subsidiebijlage.
Opdrachten: Van het beschikbare budget is in 2015 39,4% juridisch verplicht. Ervaringsgegevens laten zien dat in de loop van het jaar het resterende deel van het budget wordt verplicht.
Bijdragen aan agentschappen: Het budget voor 2015 is 100% juridisch verplicht. Op basis van managementafspraken tussen bestuursdepartement en DUO zijn afspraken vastgelegd voor het komende jaar.
Bijdragen aan mede-overheden: Juridisch verplicht 0%.
Bekostiging
Toelichting op de instrumenten
Met deze middelen worden zes instituten voor de Kennisinfrastructuur bekostigd.
Subsidies
Voor het uitvoeren van de Hoofdlijnenbrief Emancipatiebeleid 2013–2016 worden subsidies verleend voor activiteiten die passen bij deze brief.
Opdrachten
De middelen voor opdrachten voor zowel vrouwenemancipatie als LHBT-emancipatie worden besteed aan onderzoeken en symposia.
Bijdragen aan agentschappen
Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdragen aan mede-overheden
Actieve gemeenten op het gebied van vrouwen- en LHBT- emancipatiebeleid ontvangen via een decentralisatie-uitkering een bijdrage. De verantwoordelijkheid voor deze middelen is belegd bij de gemeenten zelf.