Inleiding
SSC-ICT Haaglanden is de rijksbrede shared service organisatie die de Compacte Rijksdienst ontzorgt met generieke en gemeenschappelijk ICT oplossingen. Per 1 januari 2015 wordt het baten-lastenagentschap GDI, de ICT organisatie van VenJ die per 1 januari 2014 is overkomen naar BZK, in SSC-ICT Haaglanden geïntegreerd. In 2015 wordt de dienstverlening van voormalig GDI en SSC-ICT Haaglanden volledig samengevoegd.
SSC-ICT Haaglanden levert generieke Rijksbrede toepassingen als Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte.
Daarnaast verzorgt SSC-ICT Haaglanden voor de aangesloten Ministeries de telecommunicatie, hosting van bedrijfspecifieke applicaties en op de Digitale Werkplekomgeving Rijk (DWR) gebaseerde kantoorautomatisering. In 2015 betreft dit de Ministeries van AZ, BZK, FIN, IenM, VWS en SZW.
Naar verwachting wordt conform project 7 van de Compacte Rijksdienst de dienstverlening per 1 oktober 2014 verder uitgebreid met BZ en medio 2015 met EZ. De financiële verwerking hiervan zal na definitieve besluitvorming plaatsvinden in de eerstvolgende begroting.
SSC-ICT Haaglanden is in het kader van project 4 van de Compacte Rijksdienst aangewezen als dienstverlener voor het Overheids Data Center (ODC) voor de Haagse km2. Dit datacenter wordt naar verwachting eind 2014 door de bouwer opgeleverd, waarna in 2015 de exploitatie start. De hiermee verband houdende omzet en kosten zijn onderdeel van deze begroting. De migratie van de departementale datacenters naar het nieuwe Overheids DataCenter voor de Haagse vierkante kilometer (ODC DH KM2) betekent voor SSC-ICT Haaglanden een stijging van baten en lasten.
De bekostiging van SSC-ICT Haaglanden is volledig tarief gefinancierd. De generieke ICT wordt gefinancierd met een solidariteitstarief gebaseerd op aantal IAR’n per Ministerie. De gemeenschappelijke ICT wordt verrekend met tarieven per hoeveelheid afgenomen product. Het maatwerk wordt in rekening gebracht op basis van vooraf geoffreerde vaste prijzen of nacalculatie.
Staat van baten en lasten
2013 Stand Slotwet 1 | 2014 1e suppletoire begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 35.663 | 29.536 | 28.000 | 27.000 | 27.000 | 27.000 | 27.000 |
Omzet overige departementen | 80.636 | 155.390 | 150.000 | 147.000 | 147.000 | 147.000 | 147.000 |
Omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 686 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 116.985 | 184.926 | 178.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 90.668 | 157.788 | 149.000 | 143.000 | 143.000 | 143.000 | 143.000 |
– personele kosten | 39.908 | 86.833 | 85.000 | 84.000 | 82.000 | 82.000 | 82.000 |
– waarvan eigen personeel | 22.996 | 48.543 | 51.000 | 53.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
– waarvan externe inhuur | 16.912 | 38.290 | 34.000 | 31.000 | 27.000 | 27.000 | 27.000 |
– materiële kosten | 50.760 | 70.955 | 64.000 | 59.000 | 61.000 | 61.000 | 61.000 |
– waarvan apparaat ICT | 47.259 | 60.865 | 53.000 | 48.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
– waarvan bijdrage SSO’s | 3.501 | 4.560 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Rentelasten | 77 | 1.542 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Afschrijvingskosten | 16.235 | 25.496 | 28.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
– materieel | 16.235 | 25.496 | 28.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
– waarvan apparaat ICT | 23.249 | 28.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 107.063 | 184.826 | 178.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 |
Saldo van baten en lasten | 9.922 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op baten en lasten
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van agentschap SSC-ICT is een kostendekkende exploitatie. Hierbij is rekening gehouden met de taakstelling op de tarieven.
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren en kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. Doordat wordt ingezet op verambtelijking, stijgen de kosten eigen personeel en dalen de externe inhuur kosten.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hostingskosten voor applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting, ICT en de servicekosten Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder deze post. Door efficiëntere inzet van materieel en scherpere inkoop hiervan dalen deze kosten de komende jaren.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten van de bij het Ministerie van Financiën aangegane leningen voor de aanschaf van de voor de dienstverlening benodigde hard- en software en overige materiële vaste activa. De rente in deze begroting is bepaald met een rekenrente van 2%.
Afschrijvingskosten en specifieke ICT middelen
De afschrijvingen bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT Haaglanden. Voorzieningen die met projectgebonden rijksgelden, bijvoorbeeld Vernieuwing Rijksdienst, zijn gefinancierd worden niet geactiveerd. Specifieke ICT middelen zijn eigendom van de opdrachtgever. Door uitbreiding van bestaande dienstverlening en nieuwe dienstverlening zijn extra investeringen voorzien waarmee hogere afschrijvingslasten gepaard gaan.
Taakstelling
SSC-ICT Haaglanden heeft vanaf 2012 tot en met 2016 als taakstellig haar tarieven jaarlijks met 1,5% te laten dalen. Het in deze begroting geïntegreerde GDI heeft aanvullend een taakstelling op de tarieven van 2015 van 3,5%. Beide taakstellingen zijn in deze begroting verwerkt.
SSC-ICT Haaglanden realiseert de hiervoor benodigde kostenreductie door bij uitbreiding van de dienstverlening efficiency slagen te maken, door het beperken van de externe inhuur, door efficiëntere inzet van materiaal en het scherper inkopen hiervan.
Kasstroomoverzicht
2013 Stand Slotwet 1 | 2014 1e suppletoire begroting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen | 0 | 25.829 | 17.673 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 25.868 | 8.065 | 8.065 | 27.327 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
-/- totaal investeringen | – 19.168 | – 35.996 | – 30.000 | – 32.000 | – 32.000 | – 26.000 | – 26.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 2.411 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 16.757 | – 35.996 | – 30.000 | – 32.000 | – 32.000 | – 26.000 | – 26.000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 25.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 7.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 9.982 | – 16.221 | – 28.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | – 30.000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 42.103 | 35.996 | 30.000 | 32.000 | 32.000 | 26.000 | 26.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 14.003 | 19.775 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | – 4.000 | – 4.000 |
5. | Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 23.114 | 17.673 | – 2.262 | 14.327 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht worden 3 geldstromen onderscheiden:
-
• Het totaal operationele kasstroom is het saldo van ontvangsten van afnemers en betalingen aan personeel en crediteuren.
-
• Bij het totaal investeringskasstroom zijn de uitgaven verantwoord die verband houden met de investeringen in materiële vaste activa. Dit betreft onder andere reguliere vervangingsinvesteringen en investeringen voor het Overheids Data Center.
-
• Onder totaal financieringskasstroom is het saldo weergegeven van de van het Ministerie van Financiën voor de investeringen ontvangen leningen en de aflossingen daarop.
Al deze geldstromen verlopen via de bij de Rijkshoofdboekhouding aangehouden rekening courant. Dagelijks wordt hierop het saldo bijgeschreven van alle mutaties op de bankrekeningen van SSC-ICT Haaglanden.
Doelmatigheid
Omschrijving Generiek Deel | 2013 1 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstellende tariefverlaging | 1,5% | 1,5% | 1,5% | 1,5% | |||
Verbetering kostprijzen infrastructuur componenten | 1,0% | 1,0% | 1,0% | ||||
Verbetering kostprijzen werkplekcomponenten | 1,0% | 1,0% | 1,0% | ||||
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief, exclusief datacenter) | 1.875 | 1.850 | 1.822 | 1.795 | 1.795 | 1.795 | 1.795 |
Totale omzet per product of dienst | 115.799 | 184.926 | 178.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 | 174.000 |
generiek (infrastructuur, rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km2) | 14.431 | 14.100 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting | 83.992 | 110.000 | 108.000 | 106.000 | 106.000 | 106.000 | 106.000 |
specifiek (plusdiensten en maatwerk) | 17.376 | 60.826 | 56.000 | 54.000 | 54.000 | 54.000 | 54.000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 377,5 | 626 | 658 | 683 | 709 | 709 | 709 |
Aantal externe fte’s in % van de totale fte’s | 44% | 40% | 37% | 33% | 33% | 33% | |
Saldo van baten en lasten (%) | 8,5% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Verschil benchmarkvergelijking | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | 2% | |
Klanttevredenheid (KTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Medewerkertevrededenheid (MTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT Diensten | 2013* | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Beschikbaarheid (betrouwbaarheid) basisfunctionaliteit | 100% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Geleverd binnen gestelde termijn | 93% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 93% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Kwaliteit beantwoorden vragen | |||||||
beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd | 99% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
direct beantwoorden helpdeskvragen | 88% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |