Base description which applies to whole site

BELANGRIJKSTE BELEIDSMATIGE MUTATIES TEN OPZICHTE VAN VORIG JAAR

Hieronder treft u een toelichting aan op de belangrijkste mutaties vanaf 2016 en verder ten opzichte van de Memorie van Toelichting 2015. De mutaties die starten in 2015 zijn eerder dit jaar toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2015 en worden hieronder niet opnieuw toegelicht.

Belangrijkste beleidsmatige mutaties ten opzichte van vorig jaar

Bedragen x EUR 1.000

2015

2016

2017

2018

2019

Stand ontwerpbegroting 2015

7.874.490

9.014.764

8.995.855

9.248.980

9.466.430

1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

5.550

2.050

     

2 Veiligheid en stabiliteit

15.296

10.514

10.419

7.029

5.044

3 Europese samenwerking

1.591.003

– 29.451

– 18.571

36.703

38.122

4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen

3.985

2.720

4.325

2.330

2.330

5 Geheim

         

6 Nominaal en onvoorzien

– 27.810

– 1.523

– 86.863

– 49.912

– 50.811

7 Apparaat

3.781

45.543

43.996

34.714

34.016

Stand ontwerpbegroting 2016

9.466.295

9.044.617

8.949.161

9.279.844

9.495.131

Toelichting:

Artikel 1

Het budget voor mensenrechten wordt verhoogd en flexibeler en strategischer ingezet. Daarbij zal de focus liggen op de voor Nederland prioritaire thema’s met in 2016 in het bijzonder aandacht voor de positie van journalisten, bevordering van onafhankelijke media en bescherming van burgers in conflicten. Hiertoe wordt het budget voor een aantrekkelijker vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland verlaagd.

Artikel 2

Het kabinet heeft besloten Rijksbreed extra middelen beschikbaar te stellen voor de versterking van de inspanningen op het gebied van contraterrorisme. Op de begroting van Buitenlandse Zaken zijn vanaf 2016 middelen toegevoegd om, in het kader van de verwevenheid van interne en externe veiligheid, te zorgen voor voldoende Nederlandse inzet in risicolanden en multilaterale fora. Daarnaast worden vanwege de vertraging van uitgaven binnen dit artikel middelen meegenomen naar 2016.

Artikel 3

De ratificatie van het Eigen Middelenbesluit in alle lidstaten wordt niet meer voorzien voor het einde van 2015. De jaarlijkse Nederlandse korting, die deel uitmaakt van het Eigen Middelenbesluit, slaat daardoor in 2016 voor drie jaren neer (2014 t/m 2016). Ook de aanpassing van de perceptiekostenvergoeding wordt doorgeschoven naar 2016. De vertraagde ratificatie leidt daardoor tot een hogere afdracht in de jaren 2014 en 2015 en een lagere afdracht in 2016. De ontvangst van de korting in 2016 is aan de niet-belastingontvangstenzijde van de begroting verwerkt.

Artikel 4

De stijging betreft een saldo van mutaties waaronder een verlaging van het budget ten gevolge van het versterken van de inzet op mensenrechten (art. 1), een aanpassing bij Voorjaarsnota van de middelen t.b.v. consulaire informatiesystemen en uitgaven voor het Bijzonder Tribunaal voor Libanon vanwege de door SGVN aangekondigde verlenging van het mandaat.

Artikel 6

Binnen dit artikel worden de mutaties binnen de HGIS verwerkt. De daling vanaf 2016 wordt veroorzaakt doordat de dekking van de motie Van Ojik voor versterking diplomatieke capaciteit hierin is verwerkt. Daarnaast zijn middelen (EUR 123 miljoen) uit de periode 2017–2019 middels een kasschuif naar voren gehaald en overgeboekt naar de begroting van het Ministerie van Defensie ter dekking van de financiering van de huidige missie in Irak tegen ISIS.

Artikel 7

De apparaatsuitgaven laten meerjarig per saldo een stijging zien. Dit kent naast de toevoeging van loon- en prijsbijstellingen vanuit de HGIS de volgende oorzaken.

  • Motie Van Ojik: Structureel wordt de motie Van Ojik opgenomen op de begroting. Deze motie verzoekt de regering extra financiële middelen in te zetten voor de versterking van diplomatieke capaciteit ter bevordering van de internationale rechtsorde, vrede en veiligheid, en de economische positie van Nederland.

  • Kabinetsafspraken: Het budget neemt toe als gevolg van het besluit van het kabinet om extra middelen in te zetten voor de versterking van de inspanningen op het gebied van contraterrorisme. Het betreft hier middelen voor de personele inzet op dit terrein. Daarnaast is besloten om de aanvullende financiering van de Rijksbrede generieke digitale infrastructuur (GDI) te verdelen over de departementen. De bijdrage hiervoor van Buitenlandse Zaken is overgeheveld naar BZK.

  • Vastgoed buitenland: Er vindt een verschuiving van budget plaats tussen 2015 en 2016 op de middelen t.b.v. vastgoed buitenland. Initieel werden middelen uit de verkoop van vastgoed uit 2013 ingezet in 2015. Vanwege een aangepaste raming worden de uitgaven nu voorzien in 2016.

  • Per 1 januari 2016 wordt Rijksbreed een nieuw huisvestingsstelsel ingevoerd. Als gevolg hiervan wordt een eenheidsprijs per m² voor de hele Rijksdienst ingevoerd. Vanwege de omvang van het huidige BZ pand zou hiermee het tarief nagenoeg verdubbelen. Hiervoor ontvangt BZ compensatie. Hierdoor neemt het budget voor 2016 toe. Vanaf 2017 betrekt Buitenlandse Zaken een nieuw pand en hiermee daalt het aantal af te nemen m² waardoor de huisvestingsbijdrage weer normaliseert.

Licence