15 Hoofdvaarwegennet | Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | Mutaties Slotwet | Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(3)+(4) | |
Verplichtingen | 802.092 | 1.597.478 | 1.770.746 | – 137.940 | 1.632.806 |
Uitgaven | 872.578 | 984.370 | 905.345 | – 6.049 | 899.296 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 95% | |||
15.01 Verkeersmanagement | 8.428 | 8.428 | 8.525 | 0 | 8.525 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.428 | 8.428 | 8.525 | 0 | 8.525 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 366.969 | 367.350 | 329.191 | – 6.230 | 322.961 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 277.635 | 277.303 | 288.834 | – 1.035 | 287.799 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 272.959 | 270.867 | 282.128 | 0 | 282.128 |
15.02.04 Vervanging | 89.334 | 90.047 | 40.357 | – 5.195 | 35.162 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 21.457 | 8.442 | 0 | 0 | 0 |
15.03 Aanleg | 186.361 | 274.102 | 211.413 | 7.406 | 218.819 |
15.03.01 Realisatie | 150.668 | 233.293 | 191.595 | 7.692 | 199.287 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 35.693 | 40.809 | 19.818 | – 286 | 19.532 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.090 | 1.590 | 1.608 | 1 | 1.609 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen | 10.904 | 34.935 | 46.330 | – 7.225 | 39.105 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 299.916 | 299.555 | 309.886 | 0 | 309.886 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 272.771 | 272.996 | 281.666 | 0 | 281.666 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 272.771 | 272.996 | 281.666 | 0 | 281.666 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 27.145 | 26.559 | 28.220 | 0 | 28.220 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 27.145 | 26.559 | 28.220 | 0 | 28.220 |
15.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 93.675 | 96.716 | 92.588 | 4.527 | 97.115 |
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen in 2017 hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– Twentekanalen Verruiming Fase 2 (€ 68,8 miljoen): de verplichtingenruimte schuift door naar 2018 doordat de aanbesteding van het project niet meer in 2017 is afgerond.
-
– Zeetoegang IJmond (€ 15,6 miljoen): De voorgenomen verplichtingen zijn niet meer in 2017 gerealiseerd door voorgestelde wijzigingen op het hoofdcontract. De onderhandelingen met de opdrachtnemers over deze voorstellen vergt meer tijd dan verwacht.
-
– Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 14,8 miljoen): De werkelijke gunning is lager uitgepakt dan bij de Najaarsnota werd verwacht.
-
– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek (€ 9,7 miljoen): Door een wijziging in de wensen van de gemeente en stakeholders ten aanzien van het bestemmingsplan, is de aanbesteding bij dit project vertraagd. Hierdoor is er een lagere verplichting gerealiseerd dan verwacht.
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van € 6,2 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door vertragingen in Vervanging en Renovatie (VenR-)projecten (€ 3,9 miljoen). Dit is ontstaan doordat in de regio Zeeland de voorbereidende werkzaamheden die in de regio dienen plaats te vinden voordat er met het project van start kan worden gegaan meer tijd vergen dan verwacht. Daarnaast zijn er lagere kasrealisaties op het programma Impuls groot onderhoud (€ 1,1 miljoen) en de vaarweg Brokx-Nat (€ 1,0 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
15.03 Aanleg
De verhoging van € 7,4 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
De Slotwet 2017 laat een nadelig saldo zien van per saldo € 7,4 miljoen. Middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2017–2018, 34 775 XII, nr. 64) zijn hogere kasuitgaven in 2017 aangekondigd op het project Nieuwe Sluis Terneuzen als gevolg van een gewijzigd betalingsritme. Uiteindelijk is op het project Nieuwe Sluis Terneuzen € 16,1 miljoen meer uitgegeven dan geraamd.
Daartegenover staan lagere kasuitgaven op de projecten:
-
– Maasroute, modernisering fase 2 (€ 2,8 miljoen): dit project is vertraagd doordat gesprekken met de opdrachtgever en opdrachtnemer langer duren dan verwacht.
-
– Waal, toekomstvisie (€ 2,2 miljoen): op dit project zijn lagere kasuitgaven gerealiseerd doordat een verwachtte factuur niet meer in 2017 is ontvangen.
-
– Walradarsystemen (€ 2,1 miljoen): dit project is vertraagd als gevolg van een arbitragezaak.
Het nadelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De verlaging van € 7,2 miljoen bij de Slotwet 2017 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2017.
Saldo 2017
Het voordelig saldo wordt met name veroorzaakt doordat er op het project Zeetoegang IJmond meer afstemming nodig was tussen Rijkswaterstaat en de aannemer over de deelopdrachten bediening, besturing en ontwerp (€ 5,5 miljoen). Daarnaast zijn er lagere uitgaven op het project 3e Kolk Beatrixsluis in verband met een vaststellingsovereenkomst (€ 1,2 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.