Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen departement | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Stand Incidentele begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (5)=(3+4) | (6) | (7)=(5+6) | |||||||
Verplichtingen | 54.487 | 0 | 54.487 | 82.187 | 47.959 | 130.146 | – 4.522 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven: | 57.813 | 0 | 57.813 | 85.513 | 32.317 | 117.830 | 5.030 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 57.813 | 0 | 57.813 | 57.813 | 44.017 | 101.830 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
97.01.01 | Opdrachten | 29.429 | 0 | 29.429 | 29.429 | 44.017 | 73.446 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Onderzoeken ANVS | 3.749 | 0 | 3.749 | 3.749 | 0 | 3.749 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 25.680 | 0 | 25.680 | 25.680 | 44.017 | 69.697 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
97.01.02 | Subsidies | 1.450 | 0 | 1.450 | 1.450 | 0 | 1.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 21.707 | 0 | 21.707 | 21.707 | 0 | 21.707 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 213 | 0 | 213 | 213 | 0 | 213 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 12.471 | 0 | 12.471 | 12.471 | 0 | 12.471 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 2.579 | 0 | 2.579 | 2.579 | 0 | 2.579 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 6.444 | 0 | 6.444 | 6.444 | 0 | 6.444 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.227 | 0 | 5.227 | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– StAB | 5.227 | 0 | 5.227 | 5.227 | 0 | 5.227 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
97.02 | Sanering Thermphos | 0 | 0 | 0 | 27.700 | – 11.700 | 16.000 | 5.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1.101 | 0 | 1.101 | 1.101 | 2.556 | 3.657 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties op dit artikel hangen voornamelijk samen met de overlopende verplichting uit 2017 ten behoeve van de aanschaf van het nieuwe regeringsvliegtuig en een aan te gane verplichting voor de interim--oplossing voor het regeringsvliegtuig (zie ook toelichting bij Opdrachten). Op 13-02-2018 is de Tweede Kamer hierover geïnformeerd (34775-XII-nr. 69) en is aangegeven dat de aan te gane verplichting voor de kosten van het interim--vliegtuig en de kosten hiervan hoger zijn dan de huidige beschikbare middelen op de IenW begroting. Daarbij is tevens aangegeven dat de dekking voor de extra uitgaven hiervoor binnen de IenW begroting zal worden gevonden. Op jaarbasis zijn de kosten ca. € 13,5 miljoen. Vanuit het reguliere budget voor de exploitatie van het Regeringsvliegtuig is € 6 miljoen beschikbaar. De uitgaven van de interim--oplossing hebben deels betrekking op 2019. Voor dat deel wordt verplichtingenbudget naar 2018 gehaald.
97.01 IenW-brede programmamiddelen
Opdrachten
De verhoging betreft voor een deel de opbrengst van het voormalige regeringsvliegtuig (zie ook de ontvangsten kant), verkocht door Domeinen. Afspraak is dat deze opbrengst mag worden aangewend voor de aanschaf nieuwe regeringsvliegtuig. De overige extra uitgaven betreft de kasuitgaven in 2018 van het bij de Verplichtingen gemelde interim--vliegtuig, tot de oplevering van het nieuwe Regeringsvliegtuig in 2019. Daarnaast betreft dit het niet betaalde deel van de gereserveerde gelden voor de aanschaf van het nieuwe Regeringsvliegtuig. Deze middelen worden aan de IenW begroting toegevoegd, omdat een deel van de betalingen volgt in 2018 en mogelijk 2019.