Base description which applies to whole site

3.1 SSC-ICT

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap SSC-ICT Suppletoire begroting 2018 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1esuppletoire begroting

Mutaties 2esuppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

45.500

 

1.205

46.705

Omzet overige departementen

213.181

 

– 9.795

203.386

Omzet derden

     

0

Rentebaten

     

0

Vrijval voorzieningen

   

6.012

6.012

Bijzondere baten

   

3.036

3.036

Totaal baten

258.681

0

458

259.139

         

Lasten

       

Apparaatskosten

203.100

0

23.784

226.884

– Personele kosten

110.500

0

7.903

118.403

Waarvan eigen personeel

71.070

 

3.485

74.555

Waarvan inhuur externen

36.930

 

1.393

38.323

Waarvan overige personele kosten

2.500

 

3.025

5.525

– Materiële kosten

92.600

0

15.881

108.481

Waarvan apparaat ICT

67.300

 

16.639

83.939

Waarvan bijdrage aan SSO's

17.300

 

– 66

17.234

Waarvan overige materiële kosten

8.000

 

– 692

7.308

Rentelasten

250

 

– 218

32

Afschrijvingskosten

55.331

0

1.389

56.720

– Materieel

55.331

0

– 7.791

47.540

Waarvan apparaat ICT

55.331

 

0

55.331

– Immaterieel

0

 

9.180

9.180

Overige lasten

0

0

0

0

– Dotaties voorzieningen

0

 

0

0

– Bijzondere lasten

0

 

0

0

Totaal lasten

258.681

0

24.955

283.636

       

0

Saldo van baten en lasten

0

0

– 24.497

– 24.497

Toelichting

Baten

Omzet

De totale baten blijven vrijwel gelijk. De omzet vanuit de departementen (moeder en overige) daalt als gevolg van lagere, werkelijk gemaakte afspraken dan oorspronkelijk geraamd. De verdeling tussen het moederdepartement en de overige departementen is, gegeven de werkelijk gemaakte afspraken, aangepast. Hiernaast worden nu ook de verwachte vrijval vanuit de voorziening Migratie datacenters en de voorziening Licenties, meegenomen in het beeld. Hetzelfde geldt voor de bijzondere baten, bestaande uit de activering van ontwikkelkosten DWR, de verkoop van licenties en de bijdragen vanuit BZK voor innovatie projecten.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten stijgen met circa € 24 mln., € 8 mln. op personeelsgebied en € 16 mln. op materieel gebied. Op personeelsgebied is de formeel vastgestelde formatie in 2018 verder gevuld, van circa 907 fte per 1 januari naar 998 fte per 1 oktober. Hierdoor zijn tevens de overige personeelskosten gestegen, met name vanwege opleidingen en wervingskosten. Ook de kosten voor externe inhuur zijn, als gevolg van de stijgende uurtarieven, licht gestegen.

De materiele kosten stijgen vooral door het DWR Next concept, waarmee wordt voldaan aan een werkplek die voldoet aan de huidige eisen, die zijn gedekt door hogere klanttarieven (ca € 8 mln.).

Dit naast meerkosten voor huisvesting, facilitaire dienstverlening en incidentele meerkosten voor de migratie datacenters, verhuizing en eenwording van SSC-ICT (€ 7,8 mln.).

Saldo van Baten en Lasten

Het saldo van bovenstaande mutaties levert een tekort op van circa € 24,5 mln. De oorzaak is gelegen in onvermijdbare meerkosten (huisvesting en facilitaire dienstverlening) en daarbij achterblijvende opbrengsten zowel in de reguliere als in de maatwerkdienstverlening. Verder heeft meegespeeld dat SSC-ICT, meer dan waarmee rekening was gehouden, (niet gedekte) inzet heeft moeten plegen op het verhelpen en voorkomen van verstoringen en beveiligingsissues.

Mede om de oorzaken van het tekort nader te analyseren wordt een extern onderzoek uitgevoerd. Vooruitlopend op de definitieve resultaten is het financieel management versterkt en zijn er maatregelen in uitvoering gericht op eenduidige afspraken met afnemers, versterking van de operationele performance, geharmoniseerde tooling voor monitoring, automatisering van beheer en verbetering van de governance op informatiebeveiliging. Komende jaren is een verdere consolidatie en strategische heroriëntatie van de fusieorganisatie SSC-ICT noodzakelijk, mede om financiële stabiliteit te waarborgen. Voornoemd onderzoek is hierop gericht en wordt in het eerste kwartaal van 2019 afgerond.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap SSC-ICT (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2018

17.000

 

– 13.595

3.405

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

258.681

 

– 5.342

253.339

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 203.350

 

– 45.566

– 248.916

2.

Totaal operationele kasstroom

55.331

0

– 50.908

4.423

 

Totaal investeringen (-/-)

– 30.000

 

– 15.000

– 45.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

 

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 30.000

0

– 15.000

– 45.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

 

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

45.804

45.804

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 55.331

 

– 13.500

– 68.831

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

30.000

 

15.000

45.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 25.331

0

47.304

21.973

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2018 (=1+2+3+4)

17.000

0

– 32.199

– 15.199

Toelichting

In het kasstroomoverzicht is de aanzuivering bij 2e suppletoire begroting opgenomen, evenals de eerdere aanzuivering van het tekort 2017 bij 1e suppletoire begroting. De kasgeldpositie van SSC-ICT zal eind 2018, naar verwachting, gedaald zijn met het verwachtte verlies over 2018. De investeringen liggen door de vervanging van diverse hardware en de aanschaf van licenties, op een hoger niveau dan in de ontwerpbegroting 2018 geraamd.

Licence