16 Openbaar Vervoer en Spoor | Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 29.606 | 1.480.000 | 1.509.606 | 287.313 | 1.796.919 | 8.121 | 5.852 | 161 | 1.188 |
Uitgaven | 28.309 | 1.480.000 | 1.508.309 | 531.060 | 2.039.369 | 7.925 | 5.999 | 888 | 938 |
Waarvan juridisch verplicht | 93% | 13% | |||||||
16.01 OV en Spoor | 28.309 | 0 | 28.309 | 10.322 | 38.631 | 7.925 | 5.999 | 888 | 938 |
Opdrachten | 5.426 | 0 | 5.426 | 1.747 | 7.173 | 911 | 1.023 | 323 | 473 |
OV & Stations | 1.426 | 0 | 1.426 | 384 | 1.810 | 178 | 215 | 215 | ‒ 1.431 |
ACM | 1.550 | 0 | 1.550 | 185 | 1.735 | 185 | 185 | 185 | 1.831 |
Aansturing NS en ProRail | 228 | 0 | 228 | 1.185 | 1.413 | 566 | 623 | ‒ 77 | 73 |
Overige opdrachten | 2.222 | 0 | 2.222 | ‒ 7 | 2.215 | ‒ 18 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 19.483 | 0 | 19.483 | 3.791 | 23.274 | 1.691 | 1.464 | 0 | 0 |
3e spoor Duitsland | 2.938 | 0 | 2.938 | ‒ 270 | 2.668 | ‒ 362 | 497 | 0 | 0 |
Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer | 15.161 | 0 | 15.161 | 395 | 15.556 | 362 | ‒ 497 | 0 | 0 |
NS IC Dordrecht-Breda | 0 | 0 | 0 | 1.460 | 1.460 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.384 | 0 | 1.384 | 2.206 | 3.590 | 1.691 | 1.464 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 869 | 0 | 869 | 0 | 869 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan KNMI | 46 | 0 | 46 | 0 | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan ILT | 823 | 0 | 823 | 0 | 823 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.429 | 0 | 2.429 | 4.784 | 7.213 | 5.323 | 3.512 | 565 | 465 |
CLU Betuwe en HSL | 2.429 | 0 | 2.429 | 470 | 2.899 | 565 | 565 | 565 | 465 |
Bijdrage medeoverheden OVS | 0 | 0 | 0 | 4.314 | 4.314 | 4.758 | 2.947 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
16.02 Maatregelenpakket OVS | 0 | 1.480.000 | 1.480.000 | 520.738 | 2.000.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 0 | 1.480.000 | 1.480.000 | 520.738 | 2.000.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 0 | 1.480.000 | 1.480.000 | 520.738 | 2.000.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 287,3 miljoen is voornamelijk het gevolg van het doorschuiven van niet gerealiseerde verplichtingen in 2020 (€ 270,5 miljoen) en een ADR-correctie van € 8,9 miljoen in 2020. Daarnaast zijn er voor € 10,2 miljoen verplichtingen aangegaan ten behoeve van diverse projecten. Deze verplichtingen worden toegelicht onder de uitgaven op 16.01.
Uitgaven
1 OV en Spoor
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 1,7 miljoen is voornamelijk het gevolg van een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van uitgaven van het Schadevergoedingsschap HSL-Zuid/A16/A4 en uitgaven aan nog resterende onderzoeken en evaluaties (€ 1,7 miljoen).
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 3,8 miljoen is voornamelijk het gevolg van overboekingen tussen het Infrastructuurfonds en Hoofdstuk XII ten behoeve van de NS Intercity (IC) Dordrecht-Breda (€ 1,5 miljoen) en het exploitatietekort op de nachttrein Wenen-Amsterdam (€ 2,2 miljoen).
Bijdrage aan medeoverheden
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 4,8 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van een specifieke uitkering aan de provincie Groningen inzake Wunderline. De specifieke uitkering is volledig vastgelegd in 2020 en wordt tot en met 2024 uitbetaald voor een totaalbedrag van € 13,7 miljoen euro waarvan € 4,3 miljoen in 2021 wordt uitbetaald. Daarnaast is € 0,5 miljoen overgeboekt vanuit het opdrachtenbudget naar dit artikelonderdeel ten behoeve van betalingen van het schadeschap HSL-Zuid/A16/A4.
2 Maatregelenpakket OV-sector
Subsidies
Het subsidiepakket voor de Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector is met € 520,7 miljoen verhoogd. Dit is voornamelijk het gevolg van een bedrag van € 521,2 miljoen dat niet tot betaling is gekomen in 2020 en via een plafondcorrectie is doorgeschoven naar 2021. Dit betreft het deel van de regeling waarvoor al verplichtingen zijn aangegaan en achteraf nog verrekend en uitgekeerd wordt. Daarnaast is € 0,5 miljoen overgeheveld vanuit het subsidiepakket Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector naar het opdrachtenbudget artikel 16 en apparaatbudget voor externe inhuur.