15 | Hoofdvaarwegennet | Ontwerp-begroting 2022 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e supple-toire begroting (4) | Stand 1e supple-toire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 933.856 | 933.856 | 108.407 | 1.042.263 | 96.058 | 49.979 | 77.633 | 365.485 | ||
Uitgaven | 1.295.676 | 1.295.676 | 115.237 | 1.410.913 | ‒ 2.459 | 31.132 | 35.431 | 429.043 | ||
waarvan juridisch verplicht | 96% | 91% | ||||||||
15.01 | Exploitatie | 10.433 | 10.433 | 10.433 | ||||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 10.433 | 10.433 | 10.433 | |||||||
15.02 | Onderhoud en vernieuwing | 450.556 | 450.556 | 77.180 | 527.736 | 79.027 | 55.770 | 2.460 | ‒ 7.724 | |
15.02.01 | Onderhoud | 379.582 | 379.582 | 78.111 | 457.693 | 93.008 | 3.118 | 3.155 | 1.788 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 368.020 | 368.020 | 74.704 | 442.724 | 93.045 | 3.151 | 3.420 | 1.813 | ||
15.02.04 | Vernieuwing | 70.974 | 70.974 | ‒ 931 | 70.043 | ‒ 13.981 | 52.652 | ‒ 695 | ‒ 9.512 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1 | 1 | 1 | |||||||
15.03 | Ontwikkeling | 357.466 | 357.466 | ‒ 36.588 | 320.878 | ‒ 91.823 | ‒ 24.891 | 26.333 | 436.420 | |
15.03.01 | Aanleg | 302.616 | 302.616 | ‒ 78.293 | 224.323 | ‒ 103.977 | ‒ 17.161 | ‒ 1.926 | 5.935 | |
15.03.02 | Planning en studies | 54.850 | 54.850 | 32.325 | 87.175 | 2.754 | ‒ 17.160 | 21.149 | 430.285 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.624 | 1.624 | 6.000 | 7.624 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | ||
15.03.03 | Optimalisering gebruik | 9.380 | 9.380 | 9.400 | 9.430 | 7.110 | 200 | |||
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 106.058 | 106.058 | 72.769 | 178.827 | 7.761 | ‒ 3.399 | 3.938 | ‒ 1.539 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 371.163 | 371.163 | 1.876 | 373.039 | 2.576 | 3.652 | 2.700 | 1.886 | |
15.06.01 | Apparaatskosten RWS | 340.381 | 340.381 | 1.876 | 342.257 | 2.576 | 3.652 | 2.700 | 1.886 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 340.381 | 340.381 | 1.876 | 342.257 | 2.576 | 3.652 | 2.700 | 1.886 | ||
15.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 30.782 | 30.782 | 30.782 | ||||||
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 30.782 | 30.782 | 30.782 | |||||||
Ontvangsten | 74.241 | 74.241 | ‒ 6.845 | 67.396 | ‒ 370 | 494 | 6.470 | |||
15.09 | Ontvangsten | 74.241 | 74.241 | ‒ 6.845 | 67.396 | ‒ 370 | 494 | 6.470 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget in 2022 met € 108,4 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– De technische verwerking van het saldo 2021 (€ 143,5 miljoen);
– De actualisatie van de projectplanningen (– € 49,7 miljoen);
– Diverse overboekingen van en naar ministerie (€ 8,8 miljoen), waaronder een overboeking van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat als bijdrage ten behoeve van Maritiem Informatievoorziening Servicepunt (€ 8,8 miljoen); een overboeking van het ministerie van Defensie, voor het uitvoeren van de 'Search and Rescue'-functie op de Noordzee huurt IenW een SAR-helikopter, waarbij de financiering deels van Defensie komt (€ 6 miljoen) ; en ten slotte een overboeking naar EZK (- € 6,2 miljoen) voor de nautische sensoren in windpark Hollandse Kust;
– Diverse overboekingen naar het beleidsartikel 18 op HXII (€ -7,3 miljoen), waaronder een overboeking voor het bekostigen van de subsidieregeling walstroom zeehavens (- € 4,9 miljoen); een overboeking voor de dekking voor het project Digitale Transport Strategie (- € 1,8 miljoen); er budget overgeboekt voor bekostiging van de tijdelijke subsidieregeling onderzoek Topsector Logistiek (- € 4 miljoen). Deze overboeking betreft de uitvoering van het onderzoekdeel van het Meerjarenprogramma Topsector Logistiek 2021-2023. Ten slotte vindt er een overboeking plaats van beleidsartikel 11 op HXII voor taken inzake medegebruik en doorvaart windparken Noordzee (Noordzeeakkoord) (€ 4,5 miljoen);
– Als gevolg van extra kosten door het hoogwater in Limburg in juli 2021 zijn generale middelen toegevoegd aan dit artikelonderdeel (€ 12,1 miljoen);
– Overige mutaties met een saldo van € 1 miljoen.
Uitgaven
15.02 Onderhoud en vernieuwing
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 77,2 miljoen verhoogd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2021 (+ € 30,5 miljoen), de actualisatie van het programma ( € 18,2 miljoen), een overboeking van het aanlegprogramma naar onderhoud (€2,5 miljoen), overboekingen tussen ministeries (€ 13,9 miljoen) en kosten hoogwater Limburg (€ 12,1 miljoen) .
Saldo 2021
Dit artikelonderdeel wordt in 2022 met € 30,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2021. Dit betekent dat in 2021 € 30,5 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2022 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma
Om de budgetten voor onderhoud en vernieuwing aan te laten sluiten op de actuele programmering is er € 18,2 miljoen naar 2022 toe geschoven. Dit is het gevolg van onderstaande verschuivingen:
– Om de tekorten op BenO tot en met 2023 op te lossen is er in de begroting 2022 € 300 miljoen van de jaren 2031-2033 naar 2023 geschoven op hoofdwegennet. Met een aanvullende schuif in de 1e suppletoire 2022 wordt dit verdeeld over de netwerken. Voor hoofdvaarwegennet gaat het om een schuif van € 45,3 miljoen naar 2022 en € 82,8 miljoen naar 2023;
– Vernieuwing (- € 27,3 miljoen): Actualisatie op het lopende programma Vervanging en Renovatie (- € 16,6 miljoen). Dit wordt veroorzaakt door:
• Damwanden Eemskanaal: Het project is vertraagd vanwege een ontwerpfout in de damwandberekening en door discussie over het type grondverankering van de damwanden;
• Brug Itteren: Het project vertraagd doordat de meest recente marktraming hoger uitvallen dan de raming ten tijde van het aanvragen van het uitvoeringsbesluit. Daarnaast is het proces om te komen tot verlegging van de gasunieleiding complexer gebleken dan oorspronkelijk gedacht;
• Bediening Besturing Brabantse kanalen: De verwachte onderzoekskosten vallen lager uit. Een aantal onderzoeken gaan niet door en een gedeelte van de onderzoeken worden later betaald;
• Bediening op Afstand Friesland: de start van de aanbesteding IA HLD is vertraagd;
• Planuitwerking Maas vervanging, bediening, besturing: Door onder andere capaciteitsproblemen is er vertraging in de planning ontstaan en heeft de gunning voor de ingenieursdiensten voor de planfase later plaatsgevonden;
• Vervangen en besturing 4 kleine sluizen. Het contract gaat pas eind 2024 van start. Hierdoor schuiven de betalingen ook door naar 2024-2025;
• Daarnaast is op basis van de actuele programmering ook de reservering voor VenR geactualiseerd (- € 10,7 miljoen);
• Diverse kleine mutaties die leiden tot het saldo € 0,2 miljoen.
Overboeking van het aanlegprogramma naar onderhoud
In de begroting 2022 zijn middelen voor klimaatneutrale en circulaire infraprojecten (KCI) naar Aanleg overgeheveld. In de uitvoering blijkt echter dat de meeste KCI-maatregelen worden opgepakt binnen de onderhoudsprojecten (en niet binnen de aanlegprojecten). Derhalve wordt er KCI budget overgeboekt van Aanleg naar Onderhoud (€ 2,5 miljoen).
Overboeking ministeries
– In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaat Rijkswaterstaat data verzamelen over water, wind, neerslag en fauna bij diverse windparken op zee. Dit zijn zogenoemde Maritieme IV-Servicepunten. Daartoe zijn middelen ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (€ 8,8 miljoen in 2022);
– Voor het uitvoeren van de 'Search and Rescue'-functie op de Noordzee huurt IenW een SAR-helikopter. Dit wordt gefinancierd door budget van het ministerie van Defensie (€ 6 miljoen);
– In 2022 doet IenW een bijdrage voor Onderzoeksprojecten en financiering 2022 inzake de programmatische samenwerking tussen TNO (de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek) en het Rijkswaterstaat Onderzoeksprogramma Vervanging en Renovatie (€ 0,9 miljoen).
Kosten hoogwater Limburg
Als gevolg van extra kosten door het hoogwater in Limburg in juli 2021 zijn generale middelen toegevoegd aan dit artikelonderdeel (€ 12,1 miljoen).
15.03 Ontwikkeling
Het artikelonderdeel wordt in 2022 per saldo met € 36,6 miljoen verlaagd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2021 (€ 43,3 miljoen), de actualisatie van het programma (- € 63,6 miljoen), overboekingen binnen het artikel (- € 2,9 miljoen), overboekingen tussen ministeries (€ 6,5 miljoen), overboekingen tussen HXII en het MF (€ -7,3 miljoen) en overige mutaties (€ 0,5 miljoen). Daarnaast wordt vanuit het Klimaatfonds € 568 miljoen overgeboekt voor veiligheid scheepvaart voor de jaren 2023-2030.
Saldo 2021
Dit artikelonderdeel wordt in 2022 met € 43,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2021. Dit betekent dat in 2021 € 43,3 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2022 bij dit artikelonderdeel in opgeteld, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma
De actualisatie van het programma op artikel 15 zorgt voor een verlaging van € 63,6 miljoen op artikelonderdeel 15.03. Dit wordt veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op diverse onderdelen binnen artikel 15 en andere artikelen met als tegenboeking de overprogrammering op artikelonderdeel 15.03. Hierbij gaat het om de volgende schuiven:
– De bovengenoemde schuiven op onderhoud (- € 45,3 miljoen) en vernieuwing (€ 27,3 miljoen);
– De schuiven doorgevoerd op geïntegreerde contractvormen (15.04) van € 6 miljoen;
– De kasschuif schikking OpenIJ (- € 47 miljoen);
– De schuiven op artikel 11 voor vaarwegen (€ 1,9 miljoen);
– De schuiven op de ontvangsten van artikelonderdeel 15.09 (- € 6,3 miljoen);
– Overige schuiven (- € 0,1 miljoen).
Daarnaast zijn er binnen het aanlegprogramma en planning en studies actualisaties doorgevoerd die budgetneutraal zijn. Het gaat om de volgende projecten binnen het aanlegprogramma (15.03.01):
– Nieuwe Sluis Terneuzen (- € 31,2 miljoen): De vertragingen op het project Nieuwe Sluis Terneuzen worden veroorzaakt door de gevolgen van Covid-19. Onduidelijkheid over de werkwijze rondom PFAS in het projectgebied en onverwachte vervuilde bodem. Budget uit 2022 en 2025 (- € 37,1 miljoen) schuift naar de jaren 2023 (€ 59,5 miljoen) en 2024 (€ 8,7 miljoen);
– Lemmer-Delfzijl 2 (- € 24,8 miljoen): De projecten Gerrit Krolbrug en Paddepoelsterbrug zijn vertraagd door nieuwe ontwikkelingen. De afspraak uit het BO MIRT 2020 met de regionale overheden was om de Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug te vervangen met vaste en hogere varianten. Via een Kamermotie is de minister verzocht om ook lage. beweegbare brugvarianten mee te nemen bij de planuitwerking. Hierdoor verschuift een deel van het budget naar 2023 e.v. Daarnaast is ook de aanleg van de glasvezelkabel vertraagd. De offerte was verlopen en doordat er opnieuw aanbesteed moet worden vindt een deel van de uitgave plaats in 2023. Het grootste deel van het budget schuift naar 2025 (€ 21,2 miljoen);
– Maasroute 2e fase (- € 9,9 mln.): de start van de realisatie van het project Berg Obbicht heeft vertraging opgelopen als gevolg van een lekkage, waardoor grondwaterstanden in de omgeving hoger zijn dan de uitgangssituatie. Hierdoor zijn de dijken langs het kanaal verzadigd en kunnen door de trillingen van het slaan van de damwanden instabiel worden. Dit budget wordt verdeeld over de jaren 2023-2026;
– Overige acutalisaties tellen op tot ‒ € 3,5 miljoen.
Het gaat om de volgende projecten binnen planning en studies 15.03.02:
– Reservering doorvaart 's nachts (- € 9,4 miljoen): Door middel van de voorgestelde kasschuif wordt het budget naar achteren geschoven en gelijk verdeeld over de komende jaren;
– Reservering Wilhelminakanaal (- € 8,1 miljoen): Er wordt vertraging van de uitvoering verwacht vanwege stikstof. De voorgestelde kasschuif is om het budget beter aan te sluiten op de te verwachte projectplanning. Daarnaast schuift budget van 2023 (- €23 miljoen) naar 2025 en 2026;
– Topsector Logistiek (- € 3,4 miljoen): Middels deze kasschuif sluit het budget beter aan op het actuele kasritme van het project. In 2022 en 2023 wordt het budget volledig overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII;
– Buisleidingen (€ 2,8 miljoen): Voor buisleidingen wordt er budget opgevraagd uit de reservering goederenvervoer corridor op artikel 11. Met de kasschuif op artikel 15 wordt het budget aangesloten op de meest actuele planning;
– Overige actualisaties tellen op tot € 1,8 miljoen.
Overboekingen binnen het artikel
– In de begroting 2022 zijn middelen voor klimaatneutrale en circulaire infraprojecten (KCI) naar Aanleg overgeheveld. In de uitvoering blijkt echter dat de meeste KCI maatregelen worden opgepakt binnen de onderhoudsprojecten (en niet binnen de aanlegprojecten). Derhalve wordt er KCI budget overgeboekt van Aanleg naar Onderhoud (€ 2,5 miljoen). Daarnaast heeft RWS diverse maatregelen getroffen (€ 0,4 miljoen), om te voldoen aan wet- en regelgeving omtrent de aanbestedingswet;
– Binnen 15.03 is budget overgeboekt (€ 11,5 miljoen in 2022 en 2023, aflopend naar € 3 miljoen in 2025) waarmee het beschikbare budget voor modal shift verplaatst wordt van het artikelonderdeel verkenning en planstudies (15.03.02) naar het nieuwe artikelonderdeel optimalisering (15.03.03).
Overboekingen tussen ministeries
Er vinden drie overboekingen plaats van het MF naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (- € 6,5 miljoen), waarvan € 6,2 miljoen wordt overgeboekt in het kader van de eerste module van de opdracht Maritiem Informatievoorzieningen Service Punt (MIVSP) II. EZK zal deze middelen vervolgens samen met de eigen bijdrage overboeken aan RWS-CIV als onderdeel van de opdrachtverlening voor MIVSP II.
Overboekingen HXII
Er vinden diverse overboekingen plaats van en naar HXII, met name beleidsartikel 18 (- € 7,3 miljoen):
– Een overboeking met betrekking tot middelen van de eerder tussen IenW en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties overeengekomen overdracht van taken inzake medegebruik en doorvaart windparken Noordzee (Noordzeeakkoord) (€ 4,5 miljoen);
– Voor het bekostigen van de subsidieregeling walstroom zeehavens wordt budget overgeboekt van MF subsidie walstroom naar HXII subsidie walstroom zeehavens (- € 4,9 miljoen);
– Voor bekostiging van de tijdelijke subsidieregeling onderzoek Topsector Logistiek (TSL) wordt het benodigde budget overgeboekt van MF reservering TSL naar HXII subsidie TSL. Deze overboeking betreft de uitvoering van het onderzoekdeel van het Meerjarenprogramma Topsector Logistiek 2021-2023 (- € 4 miljoen);
– Dekking voor het project Digitale Transport Strategie staat gereserveerd op het planstudieartikel vaarwegen. Uitvoering en realisatie vindt plaats op de beleidsbegroting HXII. Met deze mutatie wordt het benodigd budget voor uitvoering en realisatie overgeboekt naar HXII (- € 1,9 miljoen);
– Overige overboekingen (- € 1 miljoen).
Overboeking Klimaatfonds
Vanuit het Klimaatfonds wordt € 568 miljoen overgeboekt naar artikel 15 van het Mobiliteitsfonds n.a.v. het kabinetsbesluit om nieuwe windparken te realiseren. De middelen zijn bestemd voor maatregelen om de scheepvaartveiligheid te waarborgen, zoals de aanschaf van noodsleepvaartuigen.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 72,8 miljoen verhoogd. De belangrijkste mutaties op dit artikelonderdeel zijn: de verwerking van het saldo 2021 (+ € 31,9 miljoen) en de actualisatie van het programma (+ € 40,9 miljoen).
Saldo 2021
Dit artikelonderdeel wordt in 2022 met € 31,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2021. Dit betekent dat in 2021 € 31,9 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het saldo wordt in 2022 bij dit artikelonderdeel in opgeteld, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma
Om de budgetten voor geïntegreerde contractvormen aan te laten sluiten op de actuele programmering is er € 40,9 miljoen naar 2022 toe geschoven. Dit is het gevolg van onderstaande verschuivingen:
– Schikking OpenIJ (€ 47 miljoen): Voor de schikking met OpenIJ wordt middels deze schuif de reeks in het juiste ritme geplaatst;
– Sluis Eefde (-€ 5,3 miljoen): De kosten voor PFAS vallen lager uit dan geraamd. Ook de risico's met betrekking tot de afronding van het project zijn minder opgetreden dan verwacht. Hierdoor schuift een groot deel van het budget weer terug naar de risicoreservering van het project.
Ontvangsten
15.09 Ontvangsten
Het artikelonderdeel wordt per saldo met € 6,8 miljoen verlaagd. Dit is met name het gevolg van actualisatie van de ontvangsten. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de extra ontvangsten in het kader van verkeersbegeleiding(- € 2,3 miljoen). Daarnaast zullen de ontvangsten voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen later binnenkomen dan eerder werd geprognostiseerd. Dit heeft te maken met het later gereed zijn van het dienstengebouw (- € 4,2 miljoen). Overige mutaties tellen op tot een verlaging van € 0,3 miljoen.