De verticale toelichting geeft een cijfermatig overzicht van de budgettaire veranderingen voor de jaren 2023 tot en met 2027, sinds het opstellen van de ontwerpbegroting 2023.
De afzonderlijke posten worden toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag hoger is dan € 10 miljoen.
Tabel 4 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2023 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten op basis van de Zvw zien. Onder de tabel is een toelichting van de verschillende mutaties opgenomen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 58.946,5 | 61.829,8 | 64.673,3 | 67.566,1 | 70.607,8 |
Bijstellingen | |||||
Autonoom | ‒ 16,8 | 1.307,8 | 1.761,2 | 2.282,6 | 2.819,3 |
Actualisering Zvw-uitgaven (zie tabel 4A) | 54,8 | 54,8 | 54,8 | 54,8 | 54,8 |
Loon- en prijsontwikkeling | ‒ 71,6 | 1.253,1 | 1.706,4 | 2.227,8 | 2.764,6 |
Beleidsmatig | 217,7 | 737,5 | 523,0 | 461,1 | 289,0 |
Overheveling 20-wekenecho | 0,0 | ‒ 27,7 | ‒ 27,7 | ‒ 27,7 | ‒ 27,7 |
GVS-modernisering | 140,0 | 140,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dekking GVS: Overschot LPO genees- en hulpmiddelen | ‒ 140,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Resterende groeiruimte Zvw | 0,0 | ‒ 88,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Besparingsverlies maatregel sturing op doelmatigheid via de tarieven | 0,0 | 60,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Paramedische herstelzorg covid | 21,0 | 50,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): kader huisartsen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2,7 | 20,1 |
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): extra huisartsen opleiden | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 30,3 | 48,9 |
Pandemische paraatheid, onderdeel Zorg | 1,0 | 17,4 | 20,6 | 16,1 | 16,1 |
Overboeking prijsbijstelling | 31,6 | 75,5 | 64,5 | 50,9 | 0,0 |
Inzet prijsbijstelling voor knelpunten | ‒ 31,6 | ‒ 75,5 | ‒ 64,5 | ‒ 50,9 | 0,0 |
IZA-transformatiemiddelen premie (coalitieakkoordmiddelen Integraal Zorgakkoord en Juiste zorg op de juiste plek) | 195,7 | 586,4 | 595,3 | 584,9 | 377,5 |
MSZ opleidingen | 0,7 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 0,4 |
Maatregelen buiten IZA | 0,0 | 0,0 | ‒ 65,0 | ‒ 145,0 | ‒ 145,0 |
Overig beleidsmatig | ‒ 0,7 | ‒ 1,2 | ‒ 1,3 | ‒ 1,3 | ‒ 1,3 |
Totaal bijstellingen | 200,9 | 2.045,4 | 2.284,2 | 2.743,7 | 3.108,4 |
Bruto Zvw-uitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 59.147,3 | 63.875,2 | 66.957,5 | 70.309,8 | 73.716,1 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2023 | 3.338,1 | 3.389,4 | 3.366,5 | 3.519,3 | 3.673,6 |
Bijstellingen | |||||
Autonoom | 0,0 | 21,8 | 26,1 | 30,3 | 35,3 |
Actualisering opbrengst eigen risico Zvw | 0,0 | 21,8 | 26,1 | 30,3 | 35,3 |
Totaal bijstellingen | 0,0 | 21,8 | 26,1 | 30,3 | 35,3 |
Zvw-ontvangsten 1e suppletoire begroting 2023 | 3.338,1 | 3.411,2 | 3.392,6 | 3.549,6 | 3.708,9 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 55.608,4 | 58.440,4 | 61.306,8 | 64.046,8 | 66.934,2 |
Bijstellingen in de netto Zvw-uitgaven | 200,9 | 2.023,5 | 2.258,1 | 2.713,4 | 3.073,1 |
Netto Zvw-uitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 55.809,3 | 60.464,0 | 63.564,9 | 66.760,2 | 70.007,2 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
Toelichting
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Zvw-uitgaven
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Eerstelijnszorg | ‒ 24,6 | ‒ 24,6 | ‒ 24,6 | ‒ 24,6 | ‒ 24,6 |
Tweedelijnszorg | ‒ 50,2 | ‒ 50,2 | ‒ 50,2 | ‒ 50,2 | ‒ 50,2 |
Geneesmiddelen | 117,0 | 117,0 | 117,0 | 117,0 | 117,0 |
Ziekenvervoer | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 | 12,6 |
Bijstellingen 1e suppletoire begroting 2023 | 54,8 | 54,8 | 54,8 | 54,8 | 54,8 |
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
In tabel 4A is de post ‘Actualisering Zvw-uitgaven' uit tabel 4 naar sectoren uitgesplitst. Op basis van gegevens uit de vierde kwartaalrapportage 2022 van het Zorginstituut en informatie van de NZa zijn de Zvw-uitgaven 2020-2022 geactualiseerd. De actualisatie leidt tot een structurele doorwerking van per saldo € 55 miljoen hogere uitgaven voor de niet-IZA-sectoren. Bij de IZA-sectoren bepalen de in het IZA overeengekomen kaders de hoogte van de uitgaven onder het Uitgavenplafond Zorg; voor deze sectoren worden actualisatiecijfers daarom incidenteel verwerkt. Een toelichting per sector is te vinden in het verdiepingshoofdstuk van het Financieel Beeld Zorg (FBZ), dat als open data beschikbaar wordt gesteld.
Loon- en prijsontwikkeling
De raming van de loon- en prijsontwikkeling is voor 2024 en verder aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB). De neerwaartse bijstelling in 2023 met € 71,6 miljoen is het gevolg van de jaarlijkse technische aanpassing van de grondslag van de loon- en prijsontwikkeling. De grondslag is nu verlegd van de stand ontwerpbegroting 2022 naar de stand ontwerpbegroting 2023. Er is sprake van een kleine neerwaartse bijstelling van de grondslag en daarmee een kleine neerwaartse bijstelling van de loon- en prijsbijstelling in 2023. De totale loon- en prijsbijstelling voor 2023 die aan de Zvw wordt toebedeeld, komt met deze correctie uit op € 4,2 miljard.
Beleidsmatig
Overheveling 20-wekenecho
De Tweede Termijn Structureel Echoscopisch Onderzoek (TTSEO) ofwel de 20-wekenecho wordt momenteel bekostigd uit de Zvw. Het Zorginstituut heeft geadviseerd om deze prenatale screening zonder medische indicatie niet meer binnen het Zvw-pakket te financieren. Vanaf 1 januari 2024 wordt daarom de TTSEO aangeboden via het landelijke programma prenatale screening en bekostigd via de begroting. Daarvoor wordt vanaf het jaar 2024 een bedrag van € 27,7 miljoen structureel overgeheveld vanuit het Uitgavenplafond Zorg naar de VWS-begroting.
GVS-modernisering
Dit betreft een besparingsverlies vanwege het niet uitvoeren de maatregel modernisering geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS).
Dekking GVS: Overschot LPO genees- en hulpmiddelen
Het besparingsverlies dat ontstaat bij de maatregel modernisering GVS wordt in 2023 gedekt uit het overschot van de loon- en prijsontwikkeling genees- en hulpmiddelen.
Resterende groeiruimte Zvw
Na de verwerking van de meerjarige financiële afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en rekening houdend met de reguliere verdeling van de groeiruimte en taakstellingen voor de niet-IZA sectoren, resteert voor 2024 incidenteel € 88,5 miljoen groeiruimte op de sector Nominaal en onverdeeld Zvw.
Besparingsverlies maatregel sturing op doelmatigheid via de tarieven
De uitwerking van de coalitieakkoord-maatregel over het verhogen van de doelmatigheid door normatieve elementen toe te voegen aan de tariefstelling in Zvw-sectoren met vaste of maximumtarieven loopt vertraging op, waardoor een besparingsverlies ontstaat van € 60 miljoen in 2024.
Paramedische herstelzorg covid
De regeling paramedische herstelzorg wordt verlengd tot 1 januari 2025, zodat ook de patiënten die sinds het najaar 2022 besmet zijn, gebruik kunnen maken van deze regeling. De Voorwaardelijke Toelating tot het Zvw-pakket van deze regeling wordt verlengd tot 1 januari 2025, tegelijkertijd wordt duiding en advies van het Zorginstituut verwacht over de effectiviteit van paramedische herstelzorg en zal het besluit worden genomen of de zorg instroomt in het basispakket per 1 januari 2025. De voorwaardelijke toelating tot 1 januari 2025 leidt tot kosten in de paramedische sectoren die worden geraamd op € 21 miljoen in 2023 en € 50 miljoen in 2024.
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): kader huisartsen/extra huisartsen opleiden
De middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor Meer Tijd Voor de Patiënt worden overgeheveld naar de Zvw om het aantal opleidingsplekken voor huisartsen stevig te vergroten. Een deel van de middelen wordt voorlopig gereserveerd op nominaal en onverdeeld Zvw. Het doel hiervan is dat er meer tijd komt in de spreekkamer van de huisarts.
Pandemische paraatheid/onderdeel Zorg
Overheveling vanaf de aanvullende post van het ministerie van Financiën van middelen voor pandemische paraatheid (onderdeel Zorg) op basis van het coalitieakkoord. Het betreft middelen:
• voor onderhoud en opslag van in ziekenhuizen aanwezige inventaris en apparatuur voor IC-opschaling boven de operationele basiscapaciteit van 1.150 IC-bedden;
• om voldoende reservecapaciteit te realiseren voor medisch vervoer om snel te kunnen opschalen tijdens een pandemie;
• voor de versterking van de regionale coördinatiestructuur door onderzoek en organisatie van regiobeelden en regioplannen in ROAZ-regio’s (Regionaal Overleg Acute Zorgketen);
• voor de versterking van de regionale coördinatiestructuur door overname van COVID-activiteiten met betrekking tot continuïteit van zorg van GGD GHOR (de brancheorganisatie van gemeentelijke gezondheidsdiensten en geneeskundige hulpverleningsorganisaties in de regio) door ROAZ en Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ).
Overboeking prijsbijstelling
Dit betreft de overheveling van middelen voor prijsbijstelling vanuit de begrotingsgefinancierde zorguitgaven.
Inzet prijsbijstelling voor knelpunten
De overgehevelde middelen voor prijsbijstelling worden intertemporeel ingezet als (onderdeel van de) dekking voor het besparingsverlies bij de maatregel sturing op doelmatigheid via de tarieven, GVS-modernisering en paramedische herstelzorg covid binnen de Zvw (zie hiervoor) en voor de EMB-regeling en VG7 (gehandicaptenzorg) binnen de Wlz (zie paragraaf 6.3.2).
IZA-transformatiemiddelen premie (coalitieakkoordmiddelen Integraal Zorgakkoord en Juiste zorg op de juiste plek)
Middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën stonden gereserveerd voor het Integraal Zorgakkoord en Juiste zorg op de juiste plek worden naar het premiegefinancierde Uitgavenplafond zorg overgeheveld om uitvoering te geven aan het coalitieakkoord en het Integraal Zorgakkoord. IZA-partijen kunnen transformatieplannen indienen bij de marktleider zorgverzekeraar om aanspraak te maken op deze middelen. Het transformatieplan moet dan voldoen aan het beoordelingskader voor impactvolle transformaties. Bij de vaststelling van het macroprestatiebedrag 2023 is rekening gehouden met een bedrag van € 280 miljoen aan transformatiemiddelen, een deel hiervan was bij ontwerpbegroting 2023 nog niet budgettair verwerkt. Middels de mutatie ad € 196 miljoen in 2023 wordt dat alsnog gedaan.
MSZ opleidingen
Vanuit de middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën (Uitgavenplafond Zorg) zijn gereserveerd voor het Integraal Zorgakkoord en Juiste zorg op de juiste Plek wordt budget toegevoegd aan de beschikbaarheidbijdrage medische vervolgopleidingen voor de ontwikkeling van de medisch-specialistische vervolgopleidingen.
Maatregelen buiten IZA
Het Integraal Zorgakkoord (IZA) beperkt reeds de volumegroei van de meeste Zvw-actoren. Deze taakstelling zal nader worden ingevuld met een maatregel buiten het IZA.
Overig beleidsmatig
Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige mutaties.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisering opbrengst eigen risico Zvw
De raming van de opbrengsten eigen risico 2024-2027 is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Tabel 5 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2023 de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven en -ontvangsten op basis van de Wlz zien. Onder de tabel is een toelichting van de verschillende mutaties opgenomen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 33.519,2 | 35.570,9 | 37.618,4 | 40.249,5 | 42.615,4 |
Bijstellingen | |||||
Autonoom | ‒ 27,7 | 725,4 | 1.072,1 | 1.547,3 | 2.035,0 |
Actualisering Wlz-uitgaven | ‒ 8,1 | ‒ 5,4 | ‒ 3,8 | ‒ 2,3 | ‒ 2,2 |
Loon- en prijsontwikkeling | ‒ 19,6 | 730,8 | 1.075,9 | 1.549,6 | 2.037,3 |
Beleidsmatig | ‒ 132,0 | ‒ 122,4 | ‒ 240,9 | ‒ 251,8 | ‒ 277,0 |
Transitiemiddelen scheiden wonen en zorg | 0,0 | 0,0 | ‒ 22,0 | ‒ 33,0 | 0,0 |
Overheveling IZA doelstellingen | ‒ 150,0 | ‒ 150,0 | ‒ 150,0 | ‒ 150,0 | ‒ 150,0 |
EMB-regeling | 0,0 | 5,0 | 5,0 | 5,0 | 0,0 |
VG7 (gehandicaptenzorg) | 40,0 | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ramingsbijstelling Wlz | ‒ 27,5 | ‒ 27,5 | ‒ 55,0 | ‒ 55,0 | ‒ 55,0 |
Pandemische paraatheid/Zorg | 3,5 | 9,5 | 10,5 | 10,5 | 8,0 |
Maatregelen Wmo | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 30,0 | 30,0 |
Maatwerk PGB | 0,0 | 0,0 | ‒ 30,0 | ‒ 60,0 | ‒ 110,0 |
Overig beleidsmatig | 2,0 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,0 |
Technisch | ‒ 108,6 | ‒ 108,6 | ‒ 108,6 | ‒ 108,7 | ‒ 108,7 |
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen | ‒ 108,6 | ‒ 108,6 | ‒ 108,6 | ‒ 108,7 | ‒ 108,7 |
Totaal bijstellingen | ‒ 268,3 | 494,4 | 722,6 | 1.186,7 | 1.649,3 |
, | |||||
Bruto Wlz-uitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 33.251,0 | 36.065,3 | 38.341,1 | 41.436,2 | 44.264,8 |
Wlz-ontvangsten ontwerpbegroting 2023 | 2.155,5 | 2.231,2 | 2.437,8 | 2.537,5 | 2.619,4 |
Bijstellingen | |||||
Autonoom | 1,3 | 1,4 | 5,6 | 47,3 | 54,7 |
Actualisatie eigen bijdragen Wlz | 1,3 | 1,4 | 5,6 | 47,3 | 54,7 |
Totaal bijstellingen | 1,3 | 1,4 | 5,6 | 47,3 | 54,7 |
Wlz-ontvangsten 1e suppletoire begroting 2023 | 2.156,8 | 2.232,6 | 2.443,4 | 2.584,8 | 2.674,1 |
Netto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 31.363,7 | 33.339,7 | 35.180,6 | 37.712,0 | 39.996,0 |
Bijstellingen in de netto Wlz-uitgaven | ‒ 269,6 | 493,0 | 717,0 | 1.139,4 | 1.594,6 |
Netto Wlz-uitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 31.094,1 | 33.832,7 | 35.897,7 | 38.851,4 | 41.590,7 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
Toelichting
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Wlz-uitgaven
Op basis van de vierde kwartaalrapportage van het Zorginstituut zijn de uitgaven Wlz buiten contracteerruimte en de beheerskosten geactualiseerd. De uitgaven Wlz buiten contracteerruimte betreffen onder andere de hulpmiddelen, de tandheelkundige zorg en de beschikbaarheidbijdrage opleidingen Wlz. De ramingen zijn neerwaarts bijgesteld met in totaal € 8,1 miljoen in 2023 aflopend tot 2,2 miljoen in 2027.
Loon- en prijsontwikkeling
De raming van de loon- en prijsontwikkeling is voor 2024 en verder aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB). De neerwaartse bijstelling in 2023 met €19,6 miljoen is het gevolg van de jaarlijkse technische aanpassing van de grondslag van de loon- en prijsontwikkeling. De grondslag is nu verlegd van de stand ontwerpbegroting 2022 naar de stand ontwerpbegroting 2023. Deze wijziging kent een kleine neerwaartse bijstelling van de grondslag en daarmee een kleine neerwaartse bijstelling van de loon- en prijsbijstelling in 2023. De totale loon- en prijsbijstelling voor 2023 die aan Wlz wordt toebedeeld, komt met deze correctie uit op € 2,0 miljard.
Beleidsmatig
Transitiemiddelen scheiden wonen en zorg
Dit betreft de overheveling van in totaal € 55 miljoen (€ 22 miljoen in 2025 en € 33 miljoen in 2026) naar de VWS-begroting voor de inzet van een aanvullend deel van de transitiemiddelen scheiden wonen en zorg ten behoeve van het realiseren van geclusterde woonvormen voor ouderen. Dit is onderdeel van het programma ‘Wonen en zorg voor ouderen’ van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Hiermee komt de totale inzet voor geclusterde woonvormen op € 312 miljoen.
Overheveling IZA doelstellingen
Vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) wordt er € 150 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor gemeenten om bij te dragen aan de IZA-doelstellingen. Het voornemen is om deze middelen door middel van een specifieke uitkering beschikbaar te stellen aan gemeenten. Om dit te realiseren zijn de benodigde middelen overgeheveld van het Uitgavenplafond Zorg naar de VWS-begroting.
EMB-regeling
Sinds 2019 is voor leerlingen die met een EMB (ernstig meervoudige beperking) staan ingeschreven in het speciaal onderwijs een tijdelijke regeling van kracht. De regeling helpt EMB-scholen om snel en effectief zorg te organiseren in de klassen met leerlingen met een EMB. De bestaande regeling wordt verlengd voor de jaren 2024 tot en met 2026 zodat er, tot een structurele oplossing is vormgegeven, een passende tijdelijke oplossing is.
VG7 (gehandicaptenzorg)
De compensatie voor geleverde VG7-zorg in de gehandicaptenzorg leidt ertoe dat in toenemende mate aanbieders terughoudend zijn met het leveren van deze zorg. Het kostprijsonderzoek van de NZa leidt niet eerder dan in 2025 tot herijkte tarieven. Om in 2023 en 2024 de compensatie voor geleverde VG7 zorg te kunnen verhogen, wordt de contracteerruimte in de Wlz met € 40 miljoen verhoogd. Hierdoor hebben zorgkantoren de ruimte om, door middel van maatwerkafspraken een lager kortingspercentage af te spreken met aanbieders, waardoor de vergoeding voor de geleverde gehandicaptenzorg hoger wordt.
Ramingsbijstelling Wlz
Dit betreft een neerwaartse bijstelling van de Wlz-uitgaven op de begroting die mogelijk is zonder het Wlz-kader bij te stellen. Voor 2023 en 2024 betreft dit een deel van de dekking van de intensivering op VG7 (gehandicaptenzorg). Voor 2025 en volgende jaren betreft dit een deel van de dekking voor de compensatie aan gemeenten voor de hoger dan geraamde aanzuigende werking voor het abonnementstarief. In het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA) is afgesproken dat de hoger dan geraamde aanzuigende werking van het abonnementstarief in de Wmo 2015 per 2025 door het Rijk wordt gecompenseerd. Deze compensatie betreft € 110 miljoen vanaf 2025. Hiervan wordt € 55 miljoen gedekt uit de overdekking op het Wlz-budget. Deze middelen worden overgeheveld naar het gemeentefonds.
Pandemische paraatheid/Zorg
Dit betreft de overheveling vanaf de Aanvullende post van het ministerie van Financiën van middelen voor pandemische paraatheid (onderdeel Zorg) op basis van het coalitieakkoord. Het betreft middelen:
• om een adequate RAOZ coördinatiestructuur voor langdurige zorg per ROAZ-regio in te richten;
• voor het opleiden, trainen en oefenen in de langdurige zorg ter voorbereiding op crises en rampen.
Maatregelen Wmo
Voor de uitvoering van de Wmo zijn middelen beschikbaar.
Maatwerk PGB
Pgb-houders die zelf Wlz-zorg inkopen krijgen momenteel een maximumbedrag op basis van een zorgprofiel toegekend. Het komt niet vaak voor dat cliënten het volledige ter beschikking gestelde bedrag opmaken. Deze maatregel heeft als doel het pgb-budget in de Wlz beter aan te laten sluiten op de daadwerkelijke zorgvraag van cliënten. De doelmatigheidswinst is geschat op 4% van de uitgaven en kent een ingroeiperiode vanwege het overgangsrecht van de bestaande budgethouders. De maatregel levert structureel € 110 miljoen op, inclusief € 5 miljoen uitvoeringskosten.
Overig beleidsmatig
Deze post is het saldo van kleine beleidsmatige mutaties.
Technisch
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen
Dit betreft het overboeken van de loon- en prijsindexatie naar het budget voor beschermd wonen in het gemeentefonds.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisatie eigen bijdragen Wlz
Dit betreft de actualisering van de opbrengst eigen bijdragen Wlz op basis van de vierde kwartaalrapportage van het Zorginstituut.
Bij de begrotingsgefinancierde zorguitgaven gaat het met name om middelen die op grond van de Wmo beschermd wonen onder het Uitgavenplafond Zorg beschikbaar zijn. Naast de Wmo beschermd wonen vallen enkele andere begrotingsgefinancierde posten onder de zorguitgaven. Tot deze categorie behoren een deel van de uitgaven voor zorgopleidingen, de uitgaven voor zorg, jeugd en welzijn in Caribisch Nederland, de subsidie(regelingen) NIPT, abortusklinieken, overgang integrale tarieven medische-specialistische zorg (MSZ) en kwaliteit, transparantie en patiëntveiligheid. Deze uitgaven worden op de begrotingsartikelen 1, 2, 3 en 4 verantwoord en toegelicht. Ten slotte zijn op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën een aantal maatregelen uit de Startnota opgenomen, die onder de zorguitgaven vallen.
In tabel 6 wordt de ontwikkeling van de begrotingsgefinancierde zorguitgaven weergegeven. De bijstellingen voor beschermd wonen en de aanvullende post van het Ministerie van Financiën worden respectievelijk in tabel 6A en tabel 6B gespecificeerd en toegelicht.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto begrotingsgefinancierde zorguitgaven ontwerpbegroting 2023 | 2.459,9 | 3.230,6 | 3.100,0 | 3.210,1 | 2.974,7 |
Bijstellingen | |||||
Beschermd wonen (gemeentefonds), zie tabel 6A | 108,6 | 108,6 | 108,6 | 108,7 | 108,7 |
Aanvullende post Financiën, zie tabel 6B | ‒ 406,5 | ‒ 794,3 | ‒ 758,8 | ‒ 777,0 | ‒ 597,2 |
Autonoom | ‒ 22,6 | 22,8 | 21,6 | 45,3 | 66,9 |
Loon- en prijsontwikkeling | ‒ 22,6 | 22,8 | 21,6 | 45,3 | 66,9 |
Beleidsmatig | ‒ 27,4 | ‒ 72,9 | ‒ 62,6 | ‒ 47,9 | 1,5 |
Zorg, jeugd en welzijn in Caribisch Nederland (Artikel 4) | 4,1 | 2,5 | 1,6 | 2,0 | 0,9 |
Zorgopleidingen (Artikel 4) | ‒ 0,5 | 0,3 | 0,5 | 1,1 | 1,1 |
Overboeking prijsbijstelling | ‒ 31,6 | ‒ 75,5 | ‒ 64,5 | ‒ 50,9 | |
Overig | 0,4 | ‒ 0,2 | ‒ 0,2 | ‒ 0,1 | ‒ 0,4 |
Totaal bijstellingen | ‒ 348,0 | ‒ 735,8 | ‒ 691,1 | ‒ 671,0 | ‒ 420,1 |
Bruto begrotingsgefinancierde zorguitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 2.111,9 | 2.494,8 | 2.408,8 | 2.539,2 | 2.554,5 |
Ontvangsten ontwerpbegroting 2023 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Bijstelling ontvangsten langdurige zorg en ondersteuning (Artikel 3) | 3,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ontvangsten 1e suppletoire begroting 2023 | 3,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Netto begrotingsgefinancierde zorguitgaven ontwerpbegroting 2023 | 2.459,9 | 3.230,6 | 3.100,0 | 3.210,1 | 2.974,7 |
Bijstellingen in de netto begrotingsgefinancierde zorguitgaven | ‒ 351,5 | ‒ 735,8 | ‒ 691,1 | ‒ 671,0 | ‒ 420,1 |
Netto begrotingsgefinancierde zorguitgaven 1e suppletoire begroting 2023 | 2.108,4 | 2.494,8 | 2.408,8 | 2.539,2 | 2.554,5 |
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS. |
In tabel 6A wordt de ontwikkeling van de zorguitgaven Wmo beschermd wonen gepresenteerd en toegelicht.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Netto uitgaven beschermd wonen ontwerpbegroting 2023 | 1.532,9 | 1.533,4 | 1.534,0 | 1.534,6 | 1.534,6 |
Bijstellingen | |||||
Technisch | 108,6 | 108,6 | 108,6 | 108,7 | 108,7 |
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen | 108,6 | 108,6 | 108,6 | 108,7 | 108,7 |
Totaal bijstellingen | 108,6 | 108,6 | 108,6 | 108,7 | 108,7 |
Netto uitgaven beschermd wonen 1e suppletoire begroting 2023 | 1.641,5 | 1.642,0 | 1.642,6 | 1.643,3 | 1.643,3 |
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS. | |||||
Toelichting
Technisch
Loon- en prijsindexatie Wmo beschermd wonen
Dit betreft het toevoegen van de loon- en prijsindexatie 2023 op het budget voor beschermd wonen in het gemeentefonds.
In tabel 6B wordt de verticale ontwikkeling van de zorguitgaven op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën gepresenteerd en toegelicht. De middelen maken onderdeel uit van het Uitgavenplafond Zorg. In de tabel zijn de middelen uit de Startnota opgenomen die overgeheveld zijn naar het Uitgavenplafond Zorg (Zvw en Wlz) en de VWS-begroting opgenomen en toegelicht. Daarnaast zijn er enkele overige bijstellingen in de tabel verwerkt.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Netto Zorguitgaven aanvullende post Financiën ontwerpbegroting 2023 | 411,1 | 1.122,8 | 944,3 | 1.001,2 | 776,2 |
Bijstellingen | |||||
Beleidsmatig | |||||
Overhevelingen naar het Uitgavenplafond Zorg | ‒ 196,4 | ‒ 587,5 | ‒ 596,4 | ‒ 619,0 | ‒ 446,9 |
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): extra huisartsen opleiden | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ‒ 30,3 | ‒ 48,9 |
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): kader huisartsen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ‒ 2,7 | ‒ 20,1 |
Integraal Zorgakkoord (transformatiemiddelen) | ‒ 263,5 | ‒ 262,0 | ‒ 261,5 | ||
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen) | ‒ 195,7 | ‒ 322,9 | ‒ 333,3 | ‒ 323,4 | ‒ 377,5 |
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen/opleidingen medisch specialisten) | ‒ 0,7 | ‒ 1,1 | ‒ 1,1 | ‒ 1,1 | ‒ 0,4 |
Overhevelingen naar de VWS-begroting | ‒ 59,6 | ‒ 190,1 | ‒ 229,9 | ‒ 257,9 | ‒ 150,7 |
Standaardisatie gegevensuitwisseling | ‒ 24,3 | ‒ 70,1 | ‒ 81,4 | ‒ 96,6 | ‒ 32,2 |
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen) | ‒ 19,3 | ‒ 83,5 | ‒ 73,2 | ‒ 83,0 | ‒ 29,6 |
Passende zorg als norm in Zvw (investeringsmiddelen) | ‒ 16,0 | ‒ 36,5 | ‒ 75,4 | ‒ 75,2 | ‒ 85,8 |
Meer opleiden physician assistants/verpleegkundig specialisten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ‒ 3,0 | ‒ 3,0 |
Overige | ‒ 150,5 | ‒ 16,6 | 67,6 | 99,8 | 0,4 |
Kasschuif: vertraging standaardisatie gegevensuitwisseling | ‒ 135,0 | 0,0 | 67,5 | 67,5 | 0,0 |
Kasschuif: Passende zorg | ‒ 15,6 | ‒ 16,7 | 0,0 | 32,3 | 0,0 |
Loon- en prijsbijstelling | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,4 |
Totaal bijstellingen | ‒ 406,5 | ‒ 794,3 | ‒ 758,8 | ‒ 777,0 | ‒ 597,2 |
Netto zorguitgaven aanvullende post Financiën 1e suppletoire begroting 2023 | 4,5 | 328,5 | 185,5 | 224,2 | 179,0 |
1 Als gevolg van afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS. |
Toelichting
Beleidsmatig
Overhevelingen naar het Uitgavenplafond Zorg
MTVP (Meer Tijd Voor de Patiënt): extra huisartsen opleiden/kader huisartsen
De middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor Meer Tijd Voor de Patiënt worden overge heveld naar de Zvw om het aantal opleidingsplekken voor huisartsen stevig te vergroten en om het uitgavenkader voor huisartsenzorg te kunnen verhogen. Het doel hiervan is dat er meer tijd komt in de spreekkamer van de huisarts.
Integraal Zorgakkoord (transformatiemiddelen)
De middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën (Uitgavenplafond Zorg) stonden gereserveerd voor het Integraal Zorgakkoord en Juiste zorg op de juiste plek worden naar het Uitgavenplafond zorg overgeheveld om uitvoering te geven aan het coalitieakkoord en het Integraal Zorgakkoord. IZA-partijen kunnen transformatieplannen indienen bij de marktleider zorgverzekeraar om aanspraak te maken op deze middelen. Het transformatieplan moet dan voldoen aan het beoordelingskader voor impactvolle transformaties. Bij de vaststelling van het macroprestatiebedrag 2023 is rekening gehouden met een bedrag van € 280 miljoen aan transformatiemiddelen, een deel hiervan was nog niet budgettair verwerkt. Middels de mutatie van € 196 miljoen in 2023 wordt dat gedaan.
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen)
Deze post wordt samen overgeheveld met de middelen van het Integraal Zorgakkoord, ten behoeve van dezelfde doelen.
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen/ opleidingen medisch specialisten)
Vanuit de middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor het Integraal Zorgakkoord en Juiste Zorg op de Juiste Plek wordt budget toegevoegd aan de beschikbaarheidbijdrage medische vervolgopleidingen voor de ontwikkeling van de medisch-specialistische vervolgopleidingen.
Overhevelingen naar de VWS-begroting
Standaardisatie gegevensuitwisseling
Middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor de standaardisatie van gegevensuitwisseling worden overgeheveld naar de VWS-begroting (Uitgavenplafond Rijksbegroting); zie de artikelsgewijze toelichting op de begrotingsartikelen.
Juiste zorg op de juiste plek (transformatiemiddelen)
Een deel van de middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor het IZA wordt uitgegeven via de VWS-begroting, omdat in een aantal gevallen financiering via VWS logischer is dan via een zorgverzekeraar. De middelen worden ingezet om randvoorwaarden te creëren voor impactvolle transformaties.
Passende zorg als norm in Zvw (investeringsmiddelen)
Een deel van de op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën gereserveerde middelen voor passende zorg wordt overgeheveld naar de VWS-begroting om uitvoering te geven aan het coalitieakkoord. Met deze middelen worden stappen gezet met de beweging naar passende zorg door fors in te zetten op doelmatigheidsonderzoek. Daarnaast vergroten we de capaciteit van het Zorginstituut, waardoor meer duidingen van verzekerde aanspraken mogelijk worden. Ten slotte zetten we in op implementatie, zodat de kennis uit de doelmatigheidsstudies in de praktijk kan worden gebracht. Tegelijkertijd gaan we verder met het verbeteren en verbreden van de toets op het basispakket.
Meer opleiden physician assistants/verpleegkundig specialisten
Vanuit de middelen die op de aanvullende post bij het ministerie van Financiën zijn gereserveerd voor Meer Tijd Voor de Patiënt wordt budget overgeheveld naar de VWS-begroting (Uitgavenplafond Rijksbegroting) om het opleiden van physican assistants/verpleegkundig specialisten in de praktijk te stimuleren.
Overige
Kasschuif: vertraging standaardisatie gegevensuitwisseling
Met deze schuif worden de middelen in het juiste kasritme geplaatst om de doelstellingen op het gebied van standaardisatie gegevensuitwisseling te kunnen bereiken.
Kasschuif: Passende zorg
Met deze schuif worden de middelen in het juiste kasritme geplaatst om de doelstellingen op het gebied van passende zorg te kunnen bereiken.
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling op de aanvullende post van Financiën.
In tabel 6C is de stand van de middelen op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën opgenomen na verwerking van de overhevelingen naar het Uitgavenplafond Zorg (Zvw en Wlz), de VWS-begroting en de overige bijstellingen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Standaardisatie gegevensuitwisseling | 0,0 | 328,4 | 185,4 | 170,7 | 167,8 |
Valpreventie bij 65-plussers | 4,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Passende zorg als norm in Zvw (investeringsmiddelen) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 53,4 | 5,5 |
Loon- en prijsbijstelling | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 5,7 |
Stand aanvullende post Financiën 1e suppletoire begroting 2023 | 4,5 | 328,5 | 185,5 | 224,2 | 179,0 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||
Bron: VWS. |