Inleiding
P-Direkt levert voor circa 150.000 medewerkers en managers, werkzaam binnen de Rijksoverheid, moderne, efficiënte, betrouwbare en direct toegankelijke administratieve dienstverlening voor personeelszaken. De personeelsadministratie, salarisbetaling en informatievoorziening zijn belangrijke eindproducten.
De kernwaarden van P-Direkt zijn: betrouwbaar, efficiënt, klantgericht en innovatief (BEKI). Met elkaar en in deze volgorde geven deze kernwaarden richting aan de ontwikkeling van de dienstverlening van P-Direkt.
De samenvoeging tot Organisatie & Personeel samenwerking Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (O&P VBR)
O&P VBR is een samenvoeging per 1 januari 2023 van de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)-Personeel en UBR-Binnenwerk van de shared service organisatie UBR. De maatschappelijke dynamiek en de veelal complexe, departement overstijgende maatschappelijke opgaves, vragen om een wendbare overheid met een interdepartementale aanpak. Herpositionering van een toekomstbestendige bedrijfsvoering is noodzakelijk om daarop te kunnen aansluiten.
In het kalenderjaar 2022 is dit geeffectueerd op het gebied van personeel, financien, (mede)zeggenschap, agentschapsvorming, topstructuur en O&F-plannen. De activiteiten van 2023 zullen voor een belangrijk deel in het teken staan van de volledige integratie van de samengevoegde onderdelen.
De dienstverlening
P-Direkt heeft in een masterplan voor de jaren 2020-2025 inzichtelijk gemaakt hoe de dienstverlening zich in de komende jaren ontwikkelt en hoe wordt ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. De hoofdpunten voor 2023 zijn hierna samengevat.
Verbeteren van de dienstverlening
De technologische ontwikkeling gaat snel. Dit opent mogelijkheden om onze bestaande diensten te verbeteren. In 2023 wordt verder gegaan met (de voorbereiding van) de transitie van de on-premises-applicaties met een rijksbreed karakter naar applicaties in de cloud: met veel aandacht voor de veiligheid. Voordelen daarvan zijn onder andere flexibele opslag en rekencapaciteit en makkelijke bereikbaarheid voor medewerkers en afnemers.
Verdiepen van de dienstverlening
P-Direkt wil de bestaande dienstverlening verdiepen en verbeteren door proactief mee te denken en te adviseren over wet- en procesharmonisatie en een betere rechtspositie in het kader van de ‘één werkgever Rijk’ gedachte.
Verbreden van de dienstverlening
P-Direkt draagt vanuit de bedrijfsvoering bij aan grenzeloos samenwerken en de uitvoering van het strategisch personeelsbeleid Rijk. De verdergaande digitalisering biedt mogelijkheden om de HR-processen betreffende de werving en selectie, ontwikkelplannen en interne mobiliteit meer en beter te ondersteunen. Daarbij staat voorop dat verbreding moet passen bij de kernwaarden.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 107.288 | 108.986 | 115.204 | 115.807 | 115.643 | 115.479 | 115.479 |
waarvan omzet moederdepartement | 97.784 | 99.620 | 104.020 | 104.019 | 103.855 | 103.691 | 103.691 |
waarvan omzet overige departementen | 9.028 | 8.981 | 10.672 | 11.276 | 11.276 | 11.276 | 11.276 |
waarvan omzet derden | 476 | 385 | 512 | 512 | 512 | 512 | 512 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 188 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 463 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 107.939 | 108.986 | 115.204 | 115.807 | 115.643 | 115.479 | 115.479 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 101.835 | 106.454 | 112.939 | 113.715 | 113.856 | 113.856 | 113.856 |
- Personele kosten | 60.635 | 64.307 | 68.753 | 68.905 | 69.046 | 69.046 | 69.046 |
waarvan eigen personeel | 50.835 | 53.910 | 58.415 | 58.920 | 59.420 | 59.420 | 59.420 |
waarvan inhuur externen | 9.303 | 9.052 | 9.173 | 8.814 | 8.455 | 8.455 | 8.455 |
waarvan overige personele kosten | 497 | 1.345 | 1.165 | 1.171 | 1.171 | 1.171 | 1.171 |
- Materiële kosten | 41.200 | 42.147 | 44.186 | 44.810 | 44.810 | 44.810 | 44.810 |
waarvan apparaat ICT | 10.693 | 10.423 | 11.608 | 12.096 | 12.096 | 12.096 | 12.096 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 27.876 | 29.249 | 30.662 | 30.793 | 30.793 | 30.793 | 30.793 |
waarvan overige materiële kosten | 2.631 | 2.475 | 1.916 | 1.921 | 1.921 | 1.921 | 1.921 |
Rentelasten | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 3.500 | 2.532 | 2.265 | 2.092 | 1.787 | 1.623 | 1.623 |
- Materieel | 201 | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
waarvan apparaat ICT | 144 | 150 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 57 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 3.299 | 2.332 | 2.165 | 1.992 | 1.687 | 1.523 | 1.523 |
Overige lasten | 1.860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 768 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 1092 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 107.242 | 108.986 | 115.204 | 115.807 | 115.643 | 115.479 | 115.479 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 697 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 697 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Onderverdeling naar | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
Generieke Dienst | 98.078 | 1.381 | 163 | 99.622 |
Specifiek/Maatwerk | 5.942 | 8.266 | 349 | 14.557 |
Projecten | 0 | 1.025 | 0 | 1.025 |
Overige Ontvangsten / bijdragen | 0 | n.v.t. | n.v.t. | 0 |
Totaal | 104.020 | 10.672 | 512 | 115.204 |
Omzet
De omzet stijgt in 2023 ten opzichte van 2022 door een stijging van de aantallen medewerkers bij de departementen met ruim 5.500 individuele arbeidsrelaties (IAR), de uitbreiding van de basis dienstverlening met de dienst Kennispunt Financiële Rechtspositie (KFR) en een aantal maatwerk diensten als de Rijks Rooster Applicatie (RRA) en Werving en Selectie Succesfactors.
Omzet Moederdepartement
De generieke omzet betreft de centrale financiering van de P-Direkt basisdienstverlening voor de ministeries. Het bevat o.a. de personeelsadministratie, de salarisbetaling en de informatievoorziening. De maatwerk omzet betreft o.a. de centrale financiering van de mobiliteitswebsites van de Rijksoverheid en het Identity Management beheer (IDM-beheer) voor het Ministerie van BZK.
Omzet overige departementen
Dit betreft de doorbelasting van projecten en maatwerk dienstverlening zoals de interne controle over de HR-keten en meerwerk zoals dataleveringen en interfaces. Daarnaast betreft het de doorbelasting van rijksbrede ICT-voorzieningen zoals de Rijkspas, het Rijks Identity Management (RIdM) en het beheer van het rijks identificerend nummer (BvRIN).
Omzet derden
P-Direkt levert basis dienstverlening aan twee ZBO’s met eigen rechtspersoonlijkheid en de rijksbrede ICT-voorziening Rijkspas aan de Nationale Politie.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is het gevolg van benodigde extra capaciteit om het extra werkaanbod, door de stijging van het aantal departementale werknemers en nieuwe dienstverlening, te kunnen opvangen, en geprognosticeerde CAO-loonstijging.
P-Direkt zet in op verlaging van de kosten van extern personeel maar voor sommige rijksbrede programma’s en samenwerking blijft de inhuur van specialistische expertise vaak wel noodzakelijk. Omdat die oftewel uniek is en niet te internaliseren, dan wel niet structureel noodzakelijk en daarom niet efficiënt om in dienst te nemen.
Materiële kosten
Bijdrage aan SSO’s
Dit betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering, ICT-applicatiebeheer en de huisvestingskosten. De stijging van deze kosten is enerzijds het gevolg van meer afname, o.a. huisvesting en kantoorautomatisering, en anderzijds het gevolg van hogere prijsstelling door de betreffende Shared Service Organisaties. Ook betreft het inbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, RIdM en BvRIN en het IDM-beheer voor het ministerie van BZK.
Apparaat ICT
Dit betreft voornamelijk de kosten van systeemlicenties en uitbestede systeemontwikkeling- en beheer. Ook betreft het de uitbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, RIdM en BvRIN.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. De grootschalige P-Direkt-systemen Payroll, het Portaal, het HR-registratiesysteem, het Electronisch personeelsarchief en het Contact center/Optimaal Verbinden zijn in 2022 volledig afgeschreven. P-Direkt is bezig met een vernieuwingsprogramma waarin de systemen minder grootschalig worden gemoderniseerd. De vrijkomende afschrijvingsruimte is benut voor kort cyclische ontwikkeling middels eigen personeel.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 16.366 | 10.064 | 20.959 | 15.704 | 13.621 | 15.178 | 15.226 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 119.434 | 108.986 | 115.204 | 115.807 | 115.643 | 115.479 | 115.479 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 109.082 | ‒ 107.453 | ‒ 117.939 | ‒ 116.215 | ‒ 113.856 | ‒ 113.856 | ‒ 113.856 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.352 | 1.533 | ‒ 2.735 | ‒ 408 | 1.787 | 1.623 | 1.623 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.120 | ‒ 2.945 | ‒ 1.740 | ‒ 895 | ‒ 230 | ‒ 1.575 | ‒ 3.600 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.120 | ‒ 2.945 | ‒ 1.740 | ‒ 895 | ‒ 230 | ‒ 1.575 | ‒ 3.600 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 3.802 | ‒ 2.120 | ‒ 780 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 2.695 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 3.802 | 575 | ‒ 780 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 21.796 | 9.227 | 15.704 | 13.621 | 15.178 | 15.226 | 13.249 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2023 verwacht P-Direkt een lagere operationele kasstroom door een afloop van de schuldposten nog te ontvangen facturen en vooruit gefactureerde termijnen.
Investeringskasstroom
In 2023 gaat P-Direkt door met de realisatie van de investeringsagenda. Dat betreft voornamelijk de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is en de verbetering van de efficiency en klantinteractie door onder andere chatbot en robotisering ten behoeve van vraagsturing. Maar ook de verdere ontwikkeling van de P-Direkt App, het datagedreven werken en het breed mogelijk maken van hybride werken binnen P-Direkt.
Financieringsstroom
Voor 2023 en volgende jaren wordt geen beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de financiering van de systeeminvesteringen. De investeringsomvang is de laatste jaren van zodanige omvang dat P-Direkt voldoende eigen vermogen heeft om de investeringen voor te financieren. De leningen worden bij aanvang van de dienstverlening of bij oplevering van het gerealiseerde actief in vijf jaar afgelost en afgeschreven.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
P-Direkt streeft naar operational excellence waarbij maximaal wordt afgestemd op de behoefte van de gebruiker. P-Direkt zet methodes in als Lean en Agile-Scrum zodat de organisatie in staat is om (continue) kort cyclisch verbeteringen door te voeren voor onze klanten en op onze processen.
P-Direkt werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van P-Direkt kunnen verwachten.
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 656,8 | 670,0 | 680,25 | 680,25 | 680,25 | 680,25 | 680,25 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar = € 713) | 114,2 | 94,0 | 95,4 | 95,4 | 95,4 | 95,4 | 95,4 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 144.626 | 144.435 | 149.964 | 149.964 | 149.964 | 149.964 | 149.964 |
Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000) | 91.746 | 94.403 | 99.622 | 99.622 | 99.622 | 99.622 | 99.622 |
Totale omzet overige + projecten (x 1.000) | 15.542 | 14.583 | 15.582 | 16.185 | 16.021 | 15.857 | 15.857 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 637,4 | 729,9 | 742,4 | 745,6 | 745,6 | 745,6 | 745,6 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,65% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Medewerkerstevredenheid | 6,4 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Gebruikerstevredenheid | |||||||
De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt | 7,4 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten | |||||||
P-Direkt beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | 93,2% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | 83,6% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
P-Direkt archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | 89,3% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | 270 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Beschikbaarheid systeem | |||||||
Het P-Direktportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur. | 100,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Bereikbaarheid | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur | 99,5% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Betrouwbaarheid | |||||||
P-Direkt zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | 99,8% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | 99,5% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in | 2024 |
Toelichting
Generiek deel
Kostprijs per productgroep
P-Direkt realiseert in opdracht van de eigenaar jaarlijks goedkopere basisdienstverlening. P-Direkt heeft ook voor 2023 weer afgesproken om minimaal 1% op de totale kosten van de uitvoering te besparen. We zien dat desondanks de verloop tarief indicator in 2023 wel stijgt ten opzichte van 2022. Naast het verwerken van de door het Centraal Planbureau geprognosticeerde prijsstijging 2023 wordt dit veroorzaakt door een uitbreiding van de basis dienstverlening met de dienst KFR.
Fte-Totaal
Ondanks de personeelsdaling in het kader van de efficiencytaakstelling groeit de formatie van P-Direkt in verband met de gestegen aantallen departementale IAR’s (plus ruim 5.500) en de uitbreiding van de dienstverlening.
Specifiek deel
ICT diensten
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid.
Onze servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. P-Direkt informeert de stakeholders periodiek over de servicelevels.