Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2024 (inclusief Nota van Wijziging) | 3.999.161 | 4.491.859 | 2.734.648 | 1.952.005 | 1.742.031 | 1.670.624 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Kasschuif Maatregel gerichte beëindiging | 21 | ‒ 110.417 | 110.417 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting | 21 | ‒ 19.700 | 19.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hoofdlijnenakkoord: mest | 21 | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hoofdlijnenakkoord: dierwaardigheid | 21 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aankoopbudget Nationale Grondbank | 22 | 0 | 0 | 52.000 | 20.000 | 0 | 0 |
Kasschuif Nationale Grondbank | 22 | ‒ 100.000 | 65.000 | 35.000 | 0 | 0 | 0 |
Extra maatregelen provincies | 22 | 45.491 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Hoofdlijnenakkoord: natuur | 22 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hoofdlijnenakkoord: visserij | 22 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif schadevergoedingen PAS-melders | 22 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 1.000 |
Ophoging vergoeding subsidiestelsel natuur en landschap | 22 | ‒ 20.204 | ‒ 21.950 | ‒ 24.517 | ‒ 25.161 | ‒ 25.161 | ‒ 25.161 |
Taakstelling specifieke uitkeringen | 22 | 0 | 0 | ‒ 57.136 | ‒ 21.999 | ‒ 22.107 | ‒ 22.117 |
Hoofdlijnenakkoord: doelsturing | 23 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hoofdlijnenakkoord: innovatie | 23 | 0 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakstelling apparaat | div | 0 | ‒ 11.498 | ‒ 19.811 | ‒ 28.842 | ‒ 38.394 | ‒ 42.302 |
Taakstelling subsidies | div | 0 | ‒ 48.041 | ‒ 51.143 | ‒ 63.188 | ‒ 59.306 | ‒ 74.361 |
Taakstelling HGIS non-ODA | div | 0 | ‒ 3.195 | ‒ 3.896 | ‒ 6.463 | ‒ 8.819 | ‒ 9.032 |
Overige mutaties | div | 639.572 | 46.655 | 327.702 | 495.233 | 239.177 | 108.195 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.385.412 | 4.731.438 | 2.994.847 | 2.323.585 | 1.828.421 | 1.606.846 |
Toelichting
Kasschuif Maatregel Gerichte Beëindiging
De kasschuif ziet toe op de Maatregel Gerichte Beëindiging veehouderijlocaties. De middelen zullen in 2025 middels een SPUK aan de provincies verstrekt worden. De provincies maken een eigen regeling op basis van de MGB en stellen veehouderijondernemingen in de gelegenheid om één of meer veehouderijlocaties geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Het gaat om nabijheid van kwetsbare natuur en draagt bij aan de doelen voor stikstof, water, milieu en natuur. Ook kunnen provincies ervoor kiezen om gebiedsprocessen een positieve impuls te geven.
Kasschuif landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting (Lvvp)
Wegens vertraging op de landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting (Lvvp) wordt het budget niet volledig in 2024 uitgeput. Het subsidieplafond is echter wel vastgesteld, waardoor uitgaven in 2025 alsnog zullen plaatsvinden. Middels deze kasschuif worden de budgetten in het juiste ritme gezet.
Hoofdlijnenakkoord: mest
Onderdeel van het Hoofdlijnenakkoord is inzet op maatregelen in de mestmarkt. Met deze middelen kunnen op korte termijn maatregelen genomen worden voor de verlichting van de mestmarkt, waaronder het stimuleren van export en het verlagen van ruw eiwitgehalte in veevoer.
Hoofdlijnenakkoord: dierwaardigheid
Met deze middelen worden de eerste stappen gezet naar een toekomstbestendige, nog meer dierwaardige veehouderij. Concreet wordt gestart met pilots/ketendeals waarin beoogde dierinhoudelijke maatregelen bij meerdere boerderijen worden toegepast om te leren of de maatregel het beoogde dierenwelzijnseffect heeft en om neveneffecten in kaart te brengen.
Aankoopbudget Nationale Grondbank
De Nationale Grondbank heeft als doel om grondmobiliteit mogelijk te maken. Deze middelen worden beschikbaar gesteld voor de aankoop van gronden.
Kasschuif Nationale Grondbank
De Nationale Grondbank voert momenteel meeerdere aankooptrajecten uit. De trajecten zullen in 2025 en 2026 worden afgerond en daardoor dienen de middelen mee te schuiven naar die jaren.
Extra maatregelen provincies
Er worden extra middelen beschikbaar gesteld voor provincies om maatregelen in het landelijk gebied uit te voeren die bijdragen aan de opgaven voor landbouw, natuur, water en klimaat.
Hoofdlijnenakkoord: natuur
Onderdeel van het Hoofdlijnenakkoord is extra inzet op natuurmonitoring. De middelen zullen ingezet worden voor het Verbeterprogramma VHR Monitoring. Ook worden de middelen ingezet voor het openstellen van de Nationale Databank Flora en Fauna.
Hoofdlijnenakkoord: visserij
In het Hoofdlijnenakkoord wordt ingezet op extra middelen voor innovatie in de visserij. Deze middelen worden onder andere ingezet voor het stimuleren van nieuwe innovaties en voor de doorontwikkeling daarvan. Ook wordt ingezet op beleidsondersteunend onderzoek.
Kasschuif schadevergoedingen PAS-melders
Het budget voor schadevergoedingen die mogelijk geclaimd worden door PAS-melders worden verdeeld over de jaren tot en met 2029.
Ophoging vergoeding subsidiestelsel natuur en landschap
Als onderdeel van het Programma Natuur is afgesproken dat de beheervergoeding voor het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) wordt verhoogd naar 84%. De provincies voeren het SNL uit. De benodigde extra middelen worden overgeheveld naar het Provinciefonds.
Taakstelling specifieke uitkeringen
De Rijksbrede 10% korting op specifieke uitkeringen komt binnen LVVN terecht bij de specifieke uitkeringen Programma Natuur, Financiering Maatregelpakketten Provincies en de legalisatie PAS-melders.
Hoofdlijnenakkoord: doelsturing
Het kabinet stelt middelen beschikbaar om de doelsturingssystematiek te ontwikkelen. Met deze middelen wordt een start gemaakt voor een analyse van het doelbereik van KPI’s, data-architectuur, een uitrol van de stoffenbalans en de ontwikkeling van een meetsysteem voor waterkwaliteit in de akkerbouw.
Hoofdlijnenakkoord: innovatie
Het kabinet stelt middelen beschikbaar voor de start van het nieuw op te zetten innovatieprogramma ‘Robots naar de boerenpraktijk’. Dit programma richt zich op het besparen van arbeidskrachten, doorontwikkeling en gebruik van robots en inpasbaarheid in de alledaagse bedrijfsvoering.
Taakstelling apparaat
Er wordt Rijksbreed 22% gekort op de apparaatsuitgaven. Op de LVVN-begroting wordt dit deels ingevuld met een efficiencykorting op alle dienstonderdelen van 0,5% per jaar, oplopend naar 2,5% structureel. Voor het resterende deel van de taakstelling, circa € 8,2 mln. in 2025, wordt het bedrag op het apparaatsartikel verlaagd.
Taakstelling subsidies
Er wordt Rijksbreed gekort op de subsidiebudgetten. In 2025 wordt dit in de begroting verwerkt door de meeste subsidies met circa 2% te verlagen. Voor het invullen van de taakstelling in 2026 en verder worden in het najaar inhoudelijke keuzes gemaakt.
Taakstelling HGIS non-ODA
Er wordt Rijksbreed gekort op de HGIS budgetten. Binnen LVVN komt deze enkel terecht bij de non-ODA budgetten, gezien alle ODA budgetten op de begroting samenhangen met verdragsrechtelijke verplichtingen. Dit leidt tot een korting op onder andere het budget voor het landbouwattaché netwerk.
Art. | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2024 (inclusief Nota van Wijziging) | 97.775 | 73.902 | 88.578 | 90.380 | 101.157 | 64.551 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Grondbank | 22 | 3.621 | 7.242 | 10.862 | |||
Overige mutaties | div | 59.805 | 395 | ‒ 436 | 36.071 | 34.403 | ‒ 960 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 157.580 | 74.297 | 91.763 | 133.693 | 146.422 | 63.591 |
Toelichting
Grondbank
In verband met een aanpassing in werkwijzes wordt het budget van de Nationale Grondbank teruggeboekt naar de LVVN begroting.