UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 11.759,3 | 11.517,7 | 11.300,4 | 11.006,3 | 10.894,6 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Volumeontwikkeling rechtspraak | – 22,5 | – 51,2 | – 63,8 | – 102,3 | – 103,2 | ||
Kasschuif dji | 1,4 | 23,7 | – 2,0 | – 12,9 | – 10,2 | ||
Zo spoedig, slim, simpel, selectief en samen mogelijk | 12,4 | 13,8 | 14,9 | 15,0 | 14,9 | ||
Eindejaarsmarge | 75,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Egalisatievordering rijkshuisvestingsstelsel | 39,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Inzet loon- en prijsbijstelling | – 17,1 | – 37,5 | – 0,8 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif asielreserve | – 50,0 | 25,0 | 25,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Oda toerekening eerstejaars asielopvang (van buza) | 88,4 | 78,9 | 78,6 | 78,6 | 78,5 | ||
Outputfinanciering dji 2013 | 16,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 40,9 | 38,9 | 48,2 | 40,1 | 36,9 | ||
184,4 | 91,6 | 100,1 | 18,5 | 16,9 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Egalisatievordering rijkshuisvestingsstelsel | – 39,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Frictiekosten huisvesting (van algemeen) | 159,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Reorganisatie nationale politie (van algemeen) | 30,8 | 30,8 | 41,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 39,4 | 14,7 | 15,0 | 14,5 | 13,6 | ||
189,5 | 45,5 | 56,0 | 14,5 | 13,6 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 373,9 | 137,1 | 156,2 | 32,9 | 30,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 12.133,2 | 11.654,8 | 11.456,6 | 11.039,2 | 10.925,1 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 51,7 | 43,9 | 44,7 | 32,8 | 32,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 12.184,8 | 11.698,7 | 11.501,2 | 11.072,0 | 10.957,4 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 1.353,3 | 1.427,5 | 1.456,7 | 1.492,7 | 1.499,9 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Griffierechten | – 41,4 | – 54,9 | – 68,4 | – 82,4 | – 84,7 | ||
Vertraging verhoging griffierechten | – 19,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Boeten en transacties | 69,0 | 28,9 | 19,8 | 21,0 | 23,4 | ||
Outputfinanciering dji 2013 | 16,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 11,5 | 8,7 | 10,9 | 10,9 | 10,9 | ||
36,3 | – 17,3 | – 37,7 | – 50,5 | – 50,4 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 9,9 | – 4,1 | – 4,1 | – 4,1 | – 4,1 | ||
9,9 | – 4,1 | – 4,1 | – 4,1 | – 4,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 46,2 | – 21,4 | – 41,8 | – 54,6 | – 54,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 1.399,5 | 1.406,1 | 1.414,8 | 1.438,0 | 1.445,4 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 1.399,5 | 1.406,1 | 1.414,8 | 1.438,0 | 1.445,4 |
Volumeontwikkeling rechtspraak
Op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ), worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak en de vreemdelingenkamers is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat.
Kasschuif DJI
Binnen de VenJ-begroting zullen diverse maatregelen genomen worden om de meerjarige budgettaire problematiek bij DJI op te lossen. De Kamer zal voor de zomer geïnformeerd worden over de concrete uitwerking van maatregelen. Door het nemen van deze maatregelen sluit de begroting van VenJ per saldo over de jaren heen. Een en ander is door middel van een kasschuif ingepast.
Zo Spoedig, Slim, Simpel, Selectief en Samen Mogelijk
ZSM is een snelrechtprocedure, ter afdoening van veelvoorkomende criminaliteitszaken door het OM in samenwerking met de ketenpartners. Dit programma leidt tot een efficiëntere strafrechtsketen. Hier worden structureel middelen voor vrijgemaakt.
Eindejaarsmarge
In 2013 is het budget van VenJ niet volledig tot besteding gekomen. Bij Voorjaarsnota 2014 wordt de eindejaarsmarge van 2013 aan de begroting van VenJ toegevoegd.
Egalisatievordering Rijkshuisvestingsstelsel (uitgaven; beleidsmatige en technische mutaties)
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel per 1-1-2016 (2011–2012 TK 31 490, nr. 75). Een van de gevolgen hiervan is dat de huidige huurcontracten voortijdig worden opengebroken. Gedurende de looptijd van het huurcontract heeft de Rijksgebouwendienst (RGD) een vordering op de balans (zogenaamde egalisatievordering), dit werd in de loop der tijd afgelost door het departement als gebruiker van een pand. Doordat de huurcontracten voortijdig moeten worden opengebroken vanwege de overgang naar het nieuwe huisvestingsstelsel, dienen departementen deze egalisatievordering voortijdig af te lossen. Afgesproken is dat dit vanaf VJN 2014 tot en met NJN 2015 mag. VenJ lost bij 1e suppletoire begroting 2014 de egalisatievordering af. De technische uitgavenmutatie betreft de overboeking naar het Ministerie van BZK. De egalisatievordering wordt gedekt door diverse meevallers zoals gemeld in de 1e suppletoire begroting 2014.
Inzet loon- en prijsbijstelling
Loon- en prijsbijstelling die eerder aan de VenJ begroting is toegevoegd, stond gedeeltelijk gereserveerd op het artikel Nominaal en Onvoorzien. Een deel van deze prijsbijstelling wordt thans ingezet ter dekking van de VenJ-problematiek.
Kasschuif asielreserve
VenJ verschuift eenmalig budget – via de begrotingsreserve asiel – om zodoende het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA) 2014 te ontlasten.
Oda toerekening eerstejaars asielopvang
Door hogere asielinstroom komen de uitgaven aan de eerstejaars asielopvang hoger uit. Hierdoor worden er meer uitgaven toegerekend aan ontwikkelingssamenwerking (ODA). Hierbij is nog geen rekening gehouden met de recent sterk opgelopen instroom van asielzoekers uit Eritrea.
Outputfinanciering DJI 2013 (uitgaven en niet-belasting ontvangsten)
In 2013 was sprake van een lagere bezetting bij de Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget terugvloeit naar VenJ. Deze middelen worden weer ter beschikking gesteld aan DJI om de financiële positie van DJI te versterken.
Frictiekosten huisvesting
De uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Voor het inpassen van de frictiekosten huisvesting Masterplan DJI is vorig jaar door Financiën een kasschuif toegepast. De in 2014 benodigde middelen worden nu via de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
Reorganisatie nationale politie
De vorming van de nationale politie gaat gepaard met een personele reorganisatie, waar alle medewerkers van de voormalige 25 regionale korpsen, het KLPD en de VtSPN bij betrokken zijn. In het Regeerakkoord van het kabinet Rutte I is voor de kosten van deze reorganisatie voor de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal een bedrag van 130 mln. gereserveerd op de Aanvullende Post bij Financiën. Van dit bedrag is voor het jaar 2013 30 mln. overgeheveld naar de begroting van VenJ ter dekking van de in 2013 verwachte uitgaven. Het restant wordt nu aan de begroting van VenJ toegevoegd.
Griffierechten
Bij de griffierechten wordt op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ) een tegenvaller verwacht.
Vertraging verhoging griffierechten
Als gevolg van een vertraging van de invoering van de aanpassing van de griffierechten wordt een tegenvaller in 2014 verwacht. Er wordt uitgegaan van een invoering per 1 juli 2014.
Boeten en transacties
De raming voor de ontvangsten uit boetes en transacties is herijkt. Daarnaast is de raming opgehoogd vanwege de investeringen om de zogenaamde cross-border richtlijn uit te voeren. Dit maakt het mogelijk eenvoudiger kentekengegevens tussen EU-lidstaten uit te wisselen en daardoor meer boetes te innen. In 2014 wordt er tenslotte een meevaller verwacht in verband met de schikking met de Rabobank in de Libor-fraudezaak.