Naam organisatie | RWT | ZBO | Functie | Begrotings-artikel | Financiering realisatiecijfers | Verwijzing (URL-link) naar website RWT/ZBO | Verwijzingen (URL-link) naar toezichtvisies/ arrangementen | Het bestuur en/of accountant verklaart dat de rechtmatigheid op orde is | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
* Begroting 2016 (x 1.000 EUR) | ** Realisatie 2015 (x 1.000 EUR) | Premies | Tarieven | |||||||||
1 | Nationale Politie | x | Leveren van bijdrage aan een veilige samenleving m.b.v. een goed georganiseerde politieorganisatie (algemene bijdrage). | 31 | 4.939.208 | 4.861.910 | n.v.t. | n.v.t. | Politiewet 2012, http://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/2013-05-01/0/informatie#Algemeen | X = Er is sprake van onrechtmatigheden. Hierover wordt gerapporteerd in de jaarrekening en de controleverklaring van de externe accountant. Zie verder bij toelichting 1. | ||
2 | Politieacademie (PA) | x | x | De Politieacademie is het nationale wervings-, selectie-, opleidings- en kennisinstituut voor de Nederlandse politie. | 31 | 105.953 | 113.991 | n.v.t. | n.v.t. | Wet van 25 mei 2016 tot wijziging van de Politiewet 2012 in verband met de inbedding van de Politieacademie in het nieuwe politiebestel, zie link https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-203.html | v | |
3 | Raad voor Rechtsbijstand (RvR) | x | x | De RvR is belast met de organisatie en de verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand door advocaten en mediators, alsmede het treffen van een afzonderlijke voorziening voor de verlening van rechtshulp (Het Juridisch Loket). | 32 | 43.508 | 47.251 | n.v.t. | zie art. 32.2.20 | Zie: – Wet op de rechtsbijstand; – Kaderwet ZBO's; •-Reglement Raad van Advies; •-Reglement Bestuur | X = De accountant heeft bij de jaarrekening 2015 een oordeel met beperking inzake de financiële rechtmatigheid afgegeven. Zie verder bij toelichting 2. | |
4 | Bureau Financieel Toezicht (Bft) | x | x | Het BFT houdt integraal toezicht op notarissen en financieel toezicht op gerechtsdeurwaarders. Is toezichthouder op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT) door notarissen, advocaten, accountants, belastingadviseurs en administratie-kantoren en ondersteunt de Commissies van deskundigen bij het beoordelen van ondernemingsplannen voor startende deurwaarders en notarissen. | 32 | 3.830 | 6.316 | n.v.t. | n.v.t. | Zie: – Toezichtarrangement, kenmerk. 5629628/09/28 van februari 2014, – Wet op het notarisambt, in Titel IX. staan bepalingen over het toezicht over de notarissen en kandidaat-notarissen en de tuchtrechtspraak, alsmede het financiële toezicht. | v | |
5 | Autoriteit Persoonsgegevens (AP) | x | Het CBP houdt toezicht op de naleving en toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet gemeentelijke basisadministratie (Wet GBA). | 32 | 7.895 | *** 8.245 | n.v.t. | n.v.t. | Zie: •-Wet bescherming persoonsgegevens; •-Kaderwet ZBO's; •-Bestuursreglement; •Een toezichtarrangement wordt opgesteld. | v | ||
6 | College voor de Rechten van de mens (CRM) | x | Het CRM doet op verzoek onderzoek en oordeelt of verboden onderscheid is / wordt gemaakt naar aanleiding van individuele klachten en verzoeken van organisaties. Ook vervult het CRM de rol van waakhond op het gebied van mensenrechten in Nederland. | 32 | 5.818 | *** 7.086 | n.v.t. | n.v.t. | Het CRM valt onder de kaderwet ZBO's. | v | ||
7 | College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten | x | Het college ziet erop toe of de beheersorganisaties een overzichtelijke (financiële) administratie bijhouden, de voor de uitvoering van hun taken verschuldigde vergoedingen op rechtmatige wijze innen en verdelen, en voldoende zijn uitgerust voor de uitvoering van hun taken. | 32 | 689 | *** 608 | n.v.t. | n.v.t. | Zie wet toezicht en geschillenbeslechting collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten en de kaderwet ZBO. | v | ||
8 | College gerechtelijk deskundigen (NRGD) | x | De NRGD waarborgt en bevordert een constante kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. | 33 | 1.621 | *** 1.656 | n.v.t. | n.v.t. | De NRGD valt onder de kaderwet ZBO's. | v | ||
9 | Raad voor de rechtshandhaving | De Raad voor de rechtshandhaving is belast met de algemene inspectie van de organisaties van de justitiële keten – met uitzondering van het Gemeenschappelijk Hof van justitie – in Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius en Saba. | 33 | 350 | 377 | n.v.t. | n.v.t. | Rijkswet Raad voor de rechtshandhaving | v | |||
10 | Reclasseringsorganisaties (cluster): | |||||||||||
– Stichting Reclassering Nederland (SRN); | x | Voorkomen en verminderen van crimineel gedrag door begeleiding aan personen die ene strafbaar feit hebben gepleegd of daarvan worden verdacht. | 34 | 131.185 | 136.781 | n.v.t. | n.v.t. | Zie wet Justitiesubsidies; controleprotocol algemeen en specifiek. | v | |||
– Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering; | x | Voorkomen en verminderen van crimineel gedrag door begeleiding aan personen die ene strafbaar feit hebben gepleegd of daarvan worden verdacht. | 34 | 20.969 | 19.598 | n.v.t. | n.v.t. | Zie wet Justitiesubsidies; controleprotocol algemeen en specifiek. | v | |||
– Regionale instellingen voor verslavingszorg met een reclasseringserkenning (cluster) | x | Voorkomen en verminderen van crimineel gedrag door begeleiding aan personen die ene strafbaar feit hebben gepleegd of daarvan worden verdacht. | 34 | 64.795 | 65.597 | n.v.t. | n.v.t. | Zie wet Justitiesubsidies; controleprotocol algemeen en specifiek. | v | |||
11 | Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | x | x | Het SGM stelt financiële tegemoetkoming ter beschikking aan slachtoffers van een geweldsmisdrijf voor opgelopen letselschade. | 34 | 5.600 | *** 6.253 | n.v.t. | n.v.t. | ZBO is onderdeel van de Staat (budgethouder binnen begroting VenJ, dus vallen onder ADR). | v | |
12 | Slachtofferhulp Nederland (SHN) | x | SHN geeft ondersteuning aan slachtoffers van misdrijven. | 34 | 36.320 | 33.860 | n.v.t. | n.v.t. | Zie wet Justitiesubsidies; controleprotocol algemeen en specifiek. | v | ||
13 | Particuliere forensisch psychiatrische centra (cluster) | x | Behandeling van Tbs-gestelden. De subsidie is vanaf vorig jaar (verant-woording 2014) op nul gesteld i.v.m. gewijzigde financieringssystematiek (inkoop). | 34 | 0 | 0 | n.v.t. | n.v.t. | v | |||
14 | Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | x | x | Het LBIO int alimentatie, indien dit niet vrijwillig wordt afgedragen. | 34 | 2.414 | 1.731 | n.v.t. | n.v.t. | Wet LBIO | v | |
15 | Stichting HALT | x | HALT richt zich op preventie en bestrijding jeugdcriminaliteit. Jongeren kunnen recht zetten wat zij hebben fout gedaan, waardoor zij niet in aanraking komen met de rechter. | 34 | 10.536 | 10.587 | n.v.t. | n.v.t. | v | |||
16 | Particuliere Jeugdinrichtingen (cluster) | x | Behandeling van jeugdigen op grond van strafrechtelijke titel. | 34 | 54.440 | 63.392 | n.v.t. | n.v.t. | v | |||
17 | Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) | x | x | Met actuele kennis, advisering, toegepast onderzoek, vraaggerichte opleidingen en oefeningen en leiderschapsontwikkeling helpt het IFV professionals binnen de brandweer, GHOR en crisisbeheersing, beleidsmakers en bestuurders zich optimaal voor te bereiden om de fysieke veiligheid van onze samenleving te borgen. Het Nederlands bureau brandweerexamens (NBBe) en Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) zijn ZBO's die met ingang van 2013 zijn opgegaan in het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en hun eigen opbrengsten genereren. Jaarlijks ontvangen zij een vast bedrag voor het uitvoeren van de wettelijke taken voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Daarnaast ontvangen zij bijdragen voor opdrachten voortkomend uit een opdrachtgevers/opdrachtnemersrelatie. | 36 | 30.108 | 30.635 | n.v.t. | n.v.t. | v | ||
18 | Onderzoeksraad voor veiligheid (OVV) | x | x | De OVV doet onafhankelijk onderzoek naar oorzaken of vermoedelijke oorzaken van «voorvallen» en categorieën voorvallen. | 36 | 11.538 | 14.248 | n.v.t. | n.v.t. | v | ||
19 | Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) **** | x | x | Huisvesting van asielzoekers, het geven van begeleiding en informatie aan asielzoekers, het leveren van goederen aan asielzoekers, het verwerven, beheren en sluiten van opvanglocaties en het handhaven van de veiligheid in de opvanglocaties. | 37 | 430.805 | 1.267.861 | n.v.t. | n.v.t. | X = Er is sprake van een oordeel met beperking inzake de financiële rechtmatigheid. Hierover wordt gerapporteerd in de jaarrekening en de controleverklaring van de externe accountant. Zie verder bij toelichting 3. | ||
20 | Stichting Nidos | x | x | NIDOS voert als onafhankelijke (gezins-) voogdij instelling, op grond van de wet, de voogdijtaak uit voor Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers. | 37 | 37.962 | 43.302 | n.v.t. | n.v.t. | Besluit subsidie rechtspersonen voor voogdij en gezinsvoogdij vreemdelingen 2015. | v | |
21 | Gerechtsdeurwaarders (cluster) | x | Gerechtsdeurwaarders zijn opgenomen in het ZBO register van BZK. Ze vallen onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, maar er zijn geen financiële relaties met dit departement. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | |||
22 | Notarissen (cluster) | x | Notarissen zijn opgenomen in het ZBO register van BZK. Ze vallen onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, maar er zijn geen financiële relaties met dit departement. http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=WET%20OP%20HET%20NOTARISAMBT | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | ||
23 | Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting (SDKB) | x | x | Sinds 2004 worden de gegevens van sperma- eicel- en embryodonoren landelijk geregistreerd. Beheer van deze gegevens en verstrekken deze op verzoek aan het donorkind, ouders of huisarts. Deze organisatie heeft geen financiële relatie met het Ministerie van Veiligheid en Justitie. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. | ||
24 | Kansspelautoriteit (Ksa) | x | x | De Ksa is een onafhankelijke toezichthouder. Zij reguleert het kansspelaanbod door het verlenen van kansspelvergunningen, houden van toezicht op de vergunninghouders, bestrijden van illegale kansspelen het beschermen van consumenten tegen kansspelverslaving. Deze organisatie heeft geen financiële relatie met het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Financiering van de kansspelautoriteit geschiedt via jaarlijkse heffingen en vergoedingen door vergunninghouders. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | v | |||
25 | Het Keurmerkinstituut BV | x | Aangewezen als certificatie-instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering In het kader van de decentralisatie van de jeugdzorg zijn de gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk geworden voor jeugdzorg, JeugdzorgPlus, jeugdbescherming en jeugdreclassering, jeugd-GGz en jeugd-LVB. De Jeugdwet schrijft voor dat een instelling die na 1 januari 2015 in opdracht van de gemeente de jeugdbescherming en jeugdreclassering uit wil voeren daartoe gecertificeerd moet zijn. De normen waaraan deze instellingen moeten voldoen zijn door het Ministerie van Veiligheid en Justitie in samenspraak met de VNG en het werkveld gezamenlijk geformuleerd in het Normenkader ten behoeve van certificering van uitvoerende organisaties in jeugdbescherming en/of jeugdreclassering (jb/jr). | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t. | n.v.t. | |||
De richtlijnen voor de certificerende instelling zijn opgenomen in het Certificatieschema voor toetsing van het kwaliteitsmanagementsysteem van uitvoerende organisaties voor Jeugdbescherming en Jeugdreclas-sering. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is eigenaar van het Normenkader en het Certificatie-schema. Deze organisatie heeft geen financiële relatie met het Ministerie van Veiligheid en Justitie. |
Algemene toelichting
*) Begrotingsraming van de bijdrage 2016 door VenJ aan de ZBO/RWT.
**) De gegevens in de tabel betreft realisatie 2015.
***) Betreft realisatie 2016.
****) Betreft realisatie 2015.
De apparaatsuitgaven voor het COA zijn 201.612 (x 1.000 EUR. Voor de overige RWT's/ZBO's zijn de apparaatsuitgaven gelijk aan de programma uitgaven.
Toelichting onrechtmatigheid
-
1. In het jaarverslag 2015 meldt de accountant het volgende: Wij vestigen de aandacht op het onderdeel financiële rechtmatigheidsverantwoording in de bedrijfsvoeringparagraaf op pagina 50 van de jaarrekening, waarin de bevindingen betreffende de financiële rechtmatigheid nader uiteengezet zijn. Hieruit is af te leiden dat op grond van de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, voor zover in het Controleprotocol politie toetsing wordt verlangd, voor € 298 mln. aan bestedingen onrechtmatig zijn aangemerkt. De rechtmatigheidsfout betreft het niet voldoen aan de bestedingsregels zoals opgenomen in de Aanbestedingswet 2012. Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
-
2. Met betrekking tot het vaststeltraject is op basis van een statistische steekproef vastgesteld dat er hoogstwaarschijnlijk sprake was van een niet rechtmatige besteding van 1,21% van de vaststellingen, omdat niet was voldaan aan de wet- en regelgeving ten aanzien van vaststellingen en toekenningen waarbij 1% de maximaal toegestane fout is. De accountant is van oordeel dat de in de jaarrekening 2015 van de raad voor rechtsbijstand verantwoorde baten, lasten en balansmutaties, uitgezonderd de hierboven genoemde aangelegenheid, voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
-
3. In de jaarrekening zijn Materiële vaste activa in uitvoering opgenomen waar gezien de omvang een verplichte Europese aanbestedingsprocedure aan ten grondslag dient te liggen. Ons onderzoek heeft aangewezen dat dit voor een bedrag ad € 18,4 mln. niet heeft plaatsgevonden. Hiervan is per balansdatum € 8,9 mln. geactiveerd en € 9,5 mln. opgenomen onder de Niet uit de balans blijkende investeringsverplichtingen. Tevens zijn in 2015 huurovereenkomsten voor verplaatsbare accommodaties verlengd, waarvoor in 2014 wegens dwingende spoed geen aanbesteding heeft plaatsgevonden. In 2015 is de verlenging onrechtmatig omdat inmiddels mantelovereenkomsten hiervoor zijn afgesloten. De verlengde overeenkomsten hebben een financieel belang van € 1,8 mln., waarvan € 1,0 mln. onder de materiële (huur)lasten zijn opgenomen en € 0,8 mln. onder de Niet uit de balans blijkende verplichtingen.