Base description which applies to whole site

Bijlage 10: Rapportage burgercorrespondentie

1. Inleiding

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) rapporteert hierbij over de correspondentie van het kerndepartement, de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met burgers voor het kalenderjaar 2023. In deze rapportage wordt een beeld geschetst van de omvang van de correspondentie tussen burgers en EZK en binnen welke termijn deze correspondentie wordt behandeld.

Onder de term «burgerbrief» wordt volgens de definitie van de Nationale ombudsman verstaan: elk schriftelijk stuk dat een overheidsinstantie van een burger ontvangt. Het medium (brief, fax of e-mail) maakt daarbij niet uit. Ook het begrip burger is breed. Hieronder worden niet alleen individuele burgers begrepen, maar ook groepen en organisaties.

Specifiek betreft het bezwaarschriften, klaagschriften, Woo-verzoeken en overige brieven en e-mails.

Ook via Rijksoverheid.nl (verzorgd door het Ministerie van Algemene Zaken) zijn er vele contacten met burgers over de EZK-beleidsterreinen.

2. Aantallen

Tabel 117 Aantal burgerbrieven

Categorie

2022

2023

a. Bezwaarschriften (als bedoeld in de AwB)

13.032

5.738

b. Klaagschriften

534

302

c. Overige brieven en e-mails

5.156

2.623

d. Wob-verzoeken

237

125

a. Bezwaarschriften

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantallen bezwaarschriften:

Tabel 118 Aantal bezwaarschriften
 

Aantal bezwaarschriften

Afgehandeld binnen verdaagde (wettelijke) termijn

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement EZK

77

63

57%

45%

RVO

12.717

5.470

39%

75%

RDI

238

205

88%

82%

b. Klaagschriften

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantallen klaagschriften:

Tabel 119 Aantal klaagschriften
 

Aantal klaagschriften

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement EZK

4

6

75%

33%

RVO

525

293

94%

90%

RDI

5

3

100%

100%

Toelichting

Kerndepartement: Een aantal klaagschriften dat eind 2023 is binnengekomen, zijn nog in behandeling.

c. Overige brieven en e-mails

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2023 de volgende aantal overige brieven en e-mails:

Tabel 120 Aantal overige brieven en e-mails
 

Aantal overige brieven en e-mails

Tijdig afgehandeld

 

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement EZK

5.156

2.623

81%

70%

Toelichting

RVO: Overige brieven en e-mails worden bij RVO niet apart geregistreerd. Wel registreert RVO de eerstelijns berichten, dit zijn de e-mails en brieven die via de klantcontactcentra binnenkomen. RVO ontving in 2023 54.745 (2022: 63.144) e-mails en brieven, 33.758 hiervan betrof EZK-onderwerpen.

RDI: In 2022 en 2023 zijn overige brieven en e-mails niet apart geregistreerd.

d. Woo-verzoeken

Het kerndepartement, RDI en RVO ontvingen in 2022 de volgende aantallen Woo-verzoeken:

Tabel 121 Aantal Woo-verzoeken
 

Aantal Woo-verzoeken

Afgehandeld binnen de (verdaagde) wettelijke termijn

Ingebrekestellingen

 

2022

2023

2022

2023

2022

2023

Kerndepartement EZK

147

0

11%

0%

14

0

RVO

59

83

41%

41%

2

7

RDI

31

42

58%

72%

0

0

Toelichting

Kerndepartement: Cijfers over ontvangen en afgehandelde Woo-verzoeken worden in lijn met interdepartementale afspraken gerapporteerd in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk en zijn daarom niet ook in deze bijlage opgenomen. De activiteiten die in 2023 zijn ondernomen op de thema’s informatiehuishouding, actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking worden beschreven in de openbaarheidsparagraaf bij dit jaarverslag.RVO: In de cijfers zijn meegenomen alle afgehandelde verzoeken in 2023 inclusief de doorzendingen en de intrekkingen net als voorgaande jaren om een vergelijkbaar beeld te krijgen. De hoeveelheid en de omvang Woo-verzoeken bij RVO neemt nog steeds toe. RVO heeft afgelopen jaar geïnvesteerd en is nog steeds aan het investeren in bezetting en in procesverbetering onder andere in de vorm van automatisering.

Licence