Opbouw verplichtingen Beleidsartikel 01 Koninklijke marine (€ 1 000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 541 995 | 1 189 708 | 1 228 858 | 1 093 496 | 1 084 666 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 21 625 | 21 892 | 32 301 | 23 148 | 29 546 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 520 370 | 1 211 600 | 1 261 159 | 1 116 644 | 1 114 212 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling P&O 2000 | – 2 587 | – 5 491 | – 2 450 | ||||
Aandeel nieuwbouw Alexanderkazerne | – 4 400 | – 5 550 | – 1 168 | ||||
Wachtgelden | 15 505 | 11 665 | 10 729 | 9 836 | 9 017 | ||
Terugstallen Borstlap en DN-gelden | – 14 109 | – 14 400 | – 14 535 | – 14 685 | |||
Bijstelling dollarkoers | – 13 700 | ||||||
Prijsbijstelling exploitatie | 8 165 | 8 059 | 8 032 | 8 168 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Mutaties burgerpersoneel | 5 241 | 5 123 | 3 935 | 2 368 | 2 559 | ||
Mutaties militair personeel | – 1 263 | – 596 | 183 | – 3 474 | – 9 044 | ||
Inhuur personeel | 6 096 | 4 309 | 1 156 | 4 732 | |||
Terugontvlechting DWS/IKS | 5 731 | 5 719 | 5 749 | 5 749 | 5 749 | ||
PRIME | 3 800 | ||||||
SHIP-II | 1 323 | 2 449 | 3 576 | 3 179 | 205 | ||
MMHS | 3 315 | 2 701 | 729 | ||||
LCF-2 | 52 067 | – 24 137 | 9 505 | – 17 245 | – 3 155 | ||
Vervanger Zuiderkruis | – 5 400 | ||||||
LPD-2 | – 63 341 | 32 883 | 1 044 | 1 262 | 691 | ||
Kleefprobleem STIR | 5 500 | ||||||
NH-90 | 295 | – 413 | – 104 681 | – 1 042 | 5 949 | ||
CUP-ORION | 834 | – 400 | 100 | 100 | 100 | ||
PAM | 34 078 | 17 638 | 2 971 | 1 000 | 526 | ||
MILSATCOM | 46 509 | 3 824 | 3 515 | 10 251 | 15 967 | ||
NIMCIS | 33 700 | ||||||
Munitie | – 10 068 | – 89 013 | 6 163 | 2 708 | 3 750 | ||
Aanpassing bestelmomenten investeringen | 16 057 | – 5 270 | 8 600 | 13 890 | 8 648 | ||
Overige mutaties | – 21 303 | – 2 066 | – 4 982 | – 2 025 | 385 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 359 010 | 1 597 351 | 1 234 999 | 1 261 170 | 1 170 578 | 1 165 903 | 1 387 750 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor de verplichtingen- als de uitgavenmutaties)
Doordat de realisatie van de reductietaakstellingen langzamer verlopen dan aanvankelijk was voorzien is bijstelling van het budget noodzakelijk.
De ramingen van het militair personeel zijn gebaseerd op een prognosemodel «Ontwikkeling van de sterkte militair personeel». Actualisering van de prognose maakt bijstelling van de budgetten noodzakelijk.
Ten einde de onderhoudsactiviteiten op het Marine Vliegkamp Valkenburg, alsmede de beveiligingstaken op een aanvaardbaar niveau te kunnen continueren opdat de bedrijfsvoering niet in gevaar komt, is het op basis van de thans nog geldende uitgangspunten noodzakelijk het inhuur budget vanaf 2003 meerjarig te verhogen. Tevens maken aanpassingen in het vaar- en onderhoudsplan het noodzakelijk de beschikbare budgetten aan te passen.
De introductie van nieuwe wapensystemen (SM-2, afvuurinstallatie MK41) heeft geleid tot bijstelling van de budgetten.
Het slechts voor 25% uitkeren van de gecalculeerde prijsbijstelling 2002 heeft voor het begrotingsjaar 2002 geleid tot een neerwaartse bijstelling van het activiteitenniveau, alsmede tot het verschuiven in de tijd van investeringsprojecten.
Met ingang van 2002 zijn de krijgsmachtdelen weer zelf volledig verantwoordelijk voor de totale personeelsvoorziening (met uitzondering van keuring en selectie) waardoor de wervingsbudgetten weer aan de krijgsmachtdelen ter beschikking worden gesteld
Dit project betreft de verwerving van een mobiele mijnenbestrijdingsmeetbaan ter vervanging van de verouderde vaste meetopstelling op het Haringvliet. Daarnaast biedt het meetsysteem de mogelijkheid om in het operatiegebied van KM eenheden, scheepssignaturen optimaal te bemeten en af te regelen.
Het project SHIP II betreft het ontwerp, de realisatie en de invoering van een geïntegreerd productiesysteem voor de Dienst der Hydrografie voor de productie van elektronische zeekaarten, papieren zeekaarten en andere navigatorische producten.
Als nieuw project wordt het message handling system (MMHS) opgenomen. De Koninklijke marine voert dit project voor geheel Defensie uit.
De financiële voortgang van het project loopt voorspoediger dan bij de begroting 2002 werd verwacht. Daardoor is in 2001 meer gerealiseerd dan geraamd en is in 2002 eveneens een hoger budget noodzakelijk. De projectplanning blijft ongewijzigd.
Als gevolg van de uitkomst van de onderhandelingen over het bouwmeestercontract is het zwaartepunt van de aanbouw in de jaren 2003 – 2004 komen te liggen. In de begroting 2002 werd nog uitgegaan van het zwaartepunt in de jaren 2005 – 2007. Dit heeft geen gevolgen voor het moment van operationeel worden van het schip.
De uitkomst van de onderhandelingen over de contracten voor de Sonar- en C2-apparatuur hebben geleid tot een gewijzigde fasering van de financiële behoefte. Hierbij is samengewerkt met de Belgische marine. De contracten zijn inmiddels in december 2001 ondertekend.
Een actualisering van de ramingen op basis van de verwachte voortgang heeft geleid tot een herfasering van betalingsmomenten in 2005 en 2006.
De start van het korte termijndeel van het project is vertraagd. Tevens worden de ontvangststations op de fregatten van de Zeven Provinciënklasse later aangekocht. Daardoor is een andere fasering van het projectbudget nodig.
Als gevolg van vertraging in het project ten behoeve van de productie van de Standard Missile 2 worden de ramingen voor 2002 en 2003 verlaagd. Tevens wordt de opbouw van de munitievoorraden voor het LCF vertraagd.
Informatievoorziening investeringen
Als gevolg van de spanning in het budget voor exploitatie vindt in 2002 en 2003 een verschuiving plaats vanuit de investeringen naar de exploitatie. De per saldo lagere raming voor alle jaren is het gevolg van verschuivingen tussen de Beleidsartikel 01 «Koninklijke marine» en het niet-beleidsartikel «Algemeen» (onderdeel «Kerndepartement») in het kader van programma management projecten.
Als gevolg van aanpassingen in de planningen van diverse infrastructurele projecten zijn de ramingen aangepast. De in omvang meest omvangrijke aanpassingen betreffen de infrastructuur van de marinekazerne Wilemsoord, het Koninklijk Instituut van de Marine, de marinevliegkampen De Kooy en Valkenburg, de Van Braam Houckgeestkazerne, de Van Gendtkazerne en de ingenieursdiensten.
Opbouw uitgaven Beleidsartikel 01 Koninklijke marine (€ 1 000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 338 076 | 1 367 982 | 1 341 000 | 1 312 784 | 1 288 385 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 79 812 | 21 892 | 32 300 | 33 147 | 29 546 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 417 888 | 1 389 874 | 1 373 300 | 1 345 931 | 1 317 931 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling P&O 2000 | – 2 587 | – 5 491 | – 2 450 | ||||
Aandeel nieuwbouw Alexanderkazerne | – 4 400 | – 5 550 | – 1 168 | ||||
Wachtgelden | 15 505 | 11 665 | 10 729 | 9 836 | 9 017 | ||
Terugstallen Borstlap en DN-gelden | – 14 109 | – 14 400 | – 14 535 | – 14 685 | |||
Loonbijstelling | 27 213 | 28 418 | 28 395 | 28 455 | 29 801 | ||
Aandeel verwerving MRAT | – 1 044 | – 11 345 | – 7 306 | – 12 666 | |||
MILSATCOM KL/Klu aandeel | 839 | 839 | |||||
Bijstelling dollarkoers | – 13 700 | ||||||
Bijstelling prijsbijstelling vanuit exploitatie naar investeringen | – 7 227 | ||||||
Prijsbijstelling exploitatie | 8 165 | 8 059 | 8 032 | 8 168 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Mutaties burgerpersoneel | 5 241 | 5 123 | 3 935 | 2 368 | 2 559 | ||
Mutaties militair personeel | – 1 263 | – 596 | 183 | – 3 474 | – 9 044 | ||
Inhuur personeel | 6 096 | 4 309 | 1 156 | 4 732 | |||
Onderhoud geleide wapens | – 1 530 | 2 375 | 3 117 | 1 446 | 941 | ||
Activiteitenreductie | – 2 400 | ||||||
Terugontvlechting DWS/IKS | 5 731 | 5 719 | 5 749 | 5 749 | 5 749 | ||
PRIME | 68 | 715 | 2 950 | ||||
SHIP-II | 1 123 | 2 249 | 3 476 | 3 679 | 205 | ||
MMHS | 715 | 4 701 | 1 329 | ||||
LCF | 6 760 | – 7 662 | – 20 357 | 3 780 | 627 | ||
LPD-2 | 205 | 22 413 | 14 882 | – 9 890 | – 656 | ||
PAM | 4 912 | – 21 119 | – 15 639 | 4 660 | 25 412 | ||
NH-90 | 95 | 87 | 119 | 4 796 | – 3 988 | ||
MILSATCOM | – 11 370 | – 1 561 | 6 784 | – 971 | 6 539 | ||
Munitie | – 3 959 | – 10 013 | – 3 790 | – 5 849 | – 12 838 | ||
Informatievoorziening investeringen | – 1 057 | – 836 | – 1 489 | 1 298 | – 3 848 | ||
Infrastructuur | – 3 141 | 5 748 | 13 620 | 1 135 | 2 186 | ||
Aanpassing kasritme overige exploitatie | – 4 935 | 7 724 | – 280 | 203 | 2 107 | ||
Aanpassing kasritme overige investeringen | 2 804 | – 912 | 4 366 | 5 233 | – 21 089 | ||
Overige mutaties | 693 | – 2 066 | – 5 023 | – 2 026 | 387 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 443 022 | 1 434 810 | 1 436 443 | 1 411 812 | 1 383 707 | 1 337 547 | 1 369 743 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 01 Koninklijke marine (€ 1 000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 50 358 | 49 888 | 49 888 | 49 887 | 49 887 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 2 452 | 56 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 52 810 | 105 888 | 50 888 | 50 887 | 50 887 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Verhoging in het kader van EACC | 6 000 | 6 000 | |||||
Overige mutaties | 2 898 | 3 100 | 3 100 | 2 101 | 1 089 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 45 280 | 54 508 | 115 920 | 60 921 | 53 920 | 52 908 | 52 908 |
Toelichting beleidsmatige mutaties:
Verhoging in het kader van EACC
Voor 2003 en 2004 worden hogere ontvangsten voorzien met betrekking tot case closures van FMS-cases. Hiertoe wordt een versnelde case closure procedure doorlopen (Enchanced Accelerated Case Closure (EACC).
Opbouw verplichtingen Beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 2 917 392 | 1 880 857 | 1 934 207 | 2 199 496 | 2 336 554 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 330 137 | 23 404 | 47 076 | 47 554 | 45 501 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 2 587 255 | 1 904 261 | 1 981 283 | 2 247 050 | 2 382 055 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling wachtgelden en inactiviteitswedden | 42 784 | 35 521 | 36 244 | 34 166 | 33 267 | ||
Overheveling project P&O 2000 | – 15 000 | – 9 760 | |||||
Overheveling KM-aandeel nieuwbouw Alexanderkazerne | 4 400 | 5 550 | 1 168 | ||||
Loonbijstelling | 46 373 | 48 438 | 48 635 | 49 172 | 51 914 | ||
Overheveling Civiele Taken | – 213 | – 213 | – 227 | – 221 | – 210 | ||
Overheveling stalling P-gelden | – 51 404 | – 55 412 | – 55 516 | – 53 020 | |||
Aandeel militaire pensioenen | – 5 613 | – 2 277 | – 630 | – 1 904 | |||
Prijsbijstelling | 33 118 | 24 845 | 19 672 | 19 318 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Aanpassing begrotingssterkte | – 4 012 | – 9 065 | – 7 077 | – 9 384 | |||
Terugontvlechting werving DWS/IKS | 20 886 | 20 721 | 20 781 | 20 781 | 20 781 | ||
Enterprice Resource Planning (ERP) | – 6 800 | – 6 800 | – 6 800 | – 9 080 | |||
Trekker Oplegger Combinatie (Tropco) 400/650 KN | 49 000 | ||||||
Geneeskundig KL-aandeel 1 GNC | – 58 084 | ||||||
Vervanging Straalzender | – 4 538 | – 19 059 | |||||
Titaan (overig) | 26 000 | 13 650 | |||||
Battlefield Management System | – 6 807 | – 48 067 | |||||
Capaciteits upgrade program EOV | – 31 765 | ||||||
NESRADS (BMC4I) | 44 500 | ||||||
NESRADS (SHORAD) | – 316 740 | ||||||
Vervanging pantservoertuigen (GTK) | 2 500 | 2 860 | 6 300 | – 428 820 | |||
Vervanging pantservoertuigen (IGV) | – 6 845 | ||||||
Antitank Middelbare dracht (MRAT) | 7 884 | 11 345 | 7 306 | 12 686 | |||
Gevechtsveld controle radar | 19 950 | ||||||
Vervanging mijnsystemen | – 25 400 | ||||||
Vervanging brugleggende Tank | – 88 500 | ||||||
Wissellaadsystemen | 266 000 | ||||||
Aanpassing overige exploitatie | 22 986 | 67 775 | 87 077 | 84 723 | 108 253 | ||
Aanpassing bestelmomenten overige investeringen | 4 947 | 44 226 | – 57 572 | – 35 236 | – 48 558 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 3 134 589 | 2 716 918 | 2 230 379 | 2 032 584 | 2 194 570 | 1 969 327 | 2 708 286 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor verplichtingen- als uitgavenmutaties):
De begrotingssterke is in lijn gebracht met de bijgestelde wervingsverwachtingen.
Met ingang van 2002 zijn de krijgsmachtdelen weer zelf volledig verantwoordelijk voor de totale personeelsvoorziening (met uitzondering van keuring en selectie) waardoor de wervings-budgetten weer aan de krijgsmachtdelen ter beschikking worden gesteld
Diverse mutaties investeringsprojecten
De mutaties van de uitgaven en de verplichtingen met betrekking tot de investeringen zijn met name het gevolg van de structurele budgetoverheveling naar de exploitatie teneinde het aldaar verwachte tekort in de komende jaren te kunnen afdekken. Als gevolg hiervan hebben prioriteitsstellingen met betrekking tot het investeringsplan plaatsgehad, waardoor projecten
• zijn komen te vervallen;
• kwantitatief neerwaarts zijn bijgesteld;
• in de tijd zijn verschoven en/of
• in de «wachtrij» zijn gezet, maar wel zodanig dat directe verdere uitvoering mogelijk is, indien in de toekomst investeringsgelden vrijvallen.
Aanpassing overige exploitatie
In de afgelopen jaren zijn de uitgaven met betrekking tot de (materiële) exploitatie gestegen. Onder meer vanwege de stabiele trend in de jaren 1995–1999 leek deze toename incidenteel van aard. Na analyse is echter gebleken, dat deze stabiele trend met name is toe te schrijven aan onder andere interingen op de voorraden en dat feitelijk sprake was en is van een structurele verhoging van de behoeften.
Als gevolg van de gewijzigde taakstelling kent het KL-materieel een grotere mate van diversiteit dan voorheen, wat noodzakelijkerwijs heeft geleid tot een meer «versnipperde» logistieke ondersteuning en dientengevolge tot hogere uitgaven. Met name het onderhoud aan nieuwe geavanceerde opleidingsleer- en gevechtsondersteunende middelen legt een extra druk op de exploitatiebegroting omdat de instroming ervan niet gepaard is gegaan met afstoting van soortgelijk materieel. Tevens is voornoemd onderhoud relatief duur vanwege de hogere kosten van hoogwaardig opgeleid personeel. Daarnaast hebben vertragingen in de afstoting van militaire objecten geleid tot onvoorziene extra onderhoudsbehoeften aan infrastructurele middelen.
Opbouw uitgaven Beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 2 142 418 | 2 131 069 | 2 106 877 | 2 054 456 | 2 087 016 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 33 757 | 23 404 | 47 076 | 47 554 | 45 501 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 2 176 175 | 2 154 473 | 2 153 953 | 2 102 010 | 2 132 517 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling wachtgelden en inactiviteitswedden | 42 784 | 35 521 | 36 244 | 34 166 | 33 267 | ||
Overheveling project P&O 2000 | – 5 445 | – 5 881 | – 2 228 | – 2 042 | |||
Overheveling KM-aandeel nieuwbouw Alexanderkazerne | 4 400 | 5 550 | 1 168 | ||||
Loonbijstelling | 46 373 | 48 438 | 48 635 | 49 172 | 51 914 | ||
Diverse overheveling apparaatsuitgaven | 413 | – 37 | – 174 | – 165 | – 116 | ||
Overheveling stalling P-gelden | – 51 404 | – 55 412 | – 55 516 | – 53 020 | |||
Aandeel militaire pensioenen | – 5 613 | – 2 277 | – 630 | – 1 904 | |||
Projectmatige overheveling investeringen | 1 748 | 3 900 | 12 657 | 7 306 | 12 686 | ||
Prijsbijstelling | 26 338 | 24 940 | 23 607 | 23 568 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Aanpassing begrotingssterkte | – 4 012 | – 9 065 | – 7 077 | – 9 384 | |||
Terugkomvlechting werving DWS/IKS | 20 886 | 20 721 | 20 781 | 20 781 | 20 781 | ||
Antitank Middelbare dracht (MRAT) | 1 044 | 11 345 | 7 306 | 12 686 | |||
Enterprice Resource Planning (ERP) | – 6 800 | – 6 800 | – 6 800 | – 9 100 | |||
Tracking & Tracing | – 6 800 | 3 860 | 2 180 | 1 720 | |||
Vervanging vrachtauto gewonden transport | – 9 100 | – 9 100 | – 2 000 | ||||
Wissellaadsystemen (WLS) | – 23 100 | – 35 800 | – 28 100 | – 29 900 | |||
Trekker Oplegger Combinatie (Tropco) 400/650 KN | 5 900 | 10 000 | 9 100 | – 17 700 | |||
Titaan | 5 700 | 17 000 | 13 200 | 6 810 | |||
NESRADS (BMC4I) | 10 900 | 33 600 | |||||
Vervanging pantservoertuigen (IGV) | 3 800 | – 2 300 | – 4 500 | – 3 600 | |||
Verbetering Leopard 2 | 7 700 | 6 350 | 600 | – 450 | |||
Short Range Anti tank (SRAT) | – 22 700 | – 12 700 | |||||
Tactische indoorsimulatie (TACTIS) | 16 660 | 1 700 | 9 530 | – 7 700 | |||
Vervanging M109 | 1 800 | 18 300 | – 4 400 | 13 400 | |||
Aanpassing overige exploitatie | – 18 618 | 79 014 | 91 122 | 84 666 | 101 806 | ||
Aanpassing kasritme overige investeringen | – 5 300 | – 62 847 | – 117 733 | – 76 155 | – 58 588 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 2 264 065 | 2 263 417 | 2 229 165 | 2 238 065 | 2 176 239 | 2 219 693 | 2 206 364 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 02 Koninklijke landmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 58 153 | 58 493 | 58 516 | 58 516 | 58 516 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 9 213 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 67 366 | 59 493 | 59 516 | 59 516 | 59 516 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 82 462 | 67 366 | 59 493 | 59 516 | 59 516 | 59 516 | 59 516 |
Opbouw verplichtingen Beleidsartikel 03 Koninklijke luchtmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 539 212 | 1 471 565 | 979 054 | 1 423 677 | 3 311 736 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 106 499 | 122 737 | 139 818 | 157 487 | 62 306 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 645 711 | 1 594 302 | 1 118 872 | 1 581 164 | 3 374 042 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling wachtgelden en inactiviteitswedden | 9 978 | 7 176 | 6 287 | 5 836 | 5 833 | ||
Diverse overhevelingen tussen beleidsterreinen | 879 | 594 | 911 | 611 | 41 | ||
Overheveling P&O 2000 | – 2 723 | – 3 540 | – 1 090 | – 1 997 | |||
Loonbijstelling | 20 628 | 21 469 | 21 404 | 21 443 | 22 906 | ||
Overheveling stalling P-gelden | – 15 435 | – 15 910 | – 15 681 | – 16 606 | |||
Bijstelling raming militaire pensioenen | – 1 815 | – 915 | – 78 | ||||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Aanpassing Militair personeel | 2 701 | 7 273 | 2 661 | 2 714 | 1 907 | ||
Terugontvlechting DWS/IKS | 7 503 | 7 483 | 7 521 | 7 521 | 7 521 | ||
Helikopteropleidingen | 10 399 | – 10 421 | – 10 735 | 11 400 | |||
Omschrijving | |||||||
Onderhoud jachtvliegtuigen | 13 930 | 1 408 | 18 595 | – 12 759 | – 7 745 | ||
Onderhoud luchttransport | 13 842 | 2 147 | 6 183 | ||||
Onderhoud helikopters | 5 479 | 3 212 | – 2 124 | – 3 804 | – 800 | ||
Vervanging F-16 SDD-fase incl rentelasten | 424 759 | – 97 000 | – 99 250 | – 115 650 | – 21 150 | ||
Vervanging F-16 Nederlandse Projecten | 11 340 | ||||||
Vervanging F-16 productie fase | 2 420 500 | – 2 336 424 | |||||
Apache generiek capaciteitsverbetering | 1 612 | – 91 116 | 27 124 | 15 100 | |||
Unmanned Aerial Vehicles | 200 | 90 600 | – 90 575 | ||||
Link 16 | – 34 178 | 60 866 | |||||
Brandstoffen | – 4 957 | – 5 186 | |||||
Pharos | 18 600 | ||||||
F-16 ALQ-131 Update | – 82 724 | 72 800 | |||||
F-16 Verbetering lucht-grond bewapening | – 77 143 | 78 520 | |||||
Aanpassing infrastructuur | 74 478 | – 32 694 | 6 632 | ||||
Aanpassing bestelmomenten overige exploitatie | 73 265 | – 10 717 | 18 668 | – 29 900 | 26 945 | ||
Aanpassing bestelmomenten overige investeringen | 238 775 | – 75 734 | 18 824 | – 40 770 | – 20 499 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 605 316 | 2 430 095 | 1 467 497 | 1 196 458 | 3 749 889 | 1 047 311 | 1 382 510 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor de verplichtingen- als de uitgavenmutaties)
Dit betreft een bijstelling als gevolg van de aangepaste begrotingssterkte en het verwerken van de algemene salarismaatregelen.
Door de jachtvliegopleiding deels in Nederland te verzorgen is het budget dat voor opleidingen in de VS was begroot neerwaarts bijgesteld. Bij helikopteropleidingen is het aangaan van contracten in de tijd bijgesteld.
Dit betreft onderhoud voor zowel jachtvliegtuigen, luchttransport als helikopters. Voor de jachtvliegtuigen en voor luchttransport zijn de contracten zowel in volume als tijd bijgesteld. Daarnaast zijn reparaties die in de VS worden uitgevoerd duurder geworden. Het onderhoud aan helikopters is neerwaarts bijgesteld door een correctie op de LOA VZL (Apache).
De budgetten zijn afgestemd op de businesscase en de afgesloten MOU inzake de SDD fase van de JSF.
Apache generieke capaciteitsverbetering
In samenwerking met de Koninklijke landmacht heeft een studie plaatsgevonden inzake de generieke capaciteitsverbetering van de Apache. De budgetten zijn in lijn gebracht met deze studie.
Het verplichtingenbudget is aangepast op grond van de MOU met Frankrijk.
Door een vertraging in het besluitvormingsproces is het afsluiten van de LOA vertraagd waardoor de verplichting later wordt aangegaan. Het budget is hiermee in lijn gebracht.
Het verbruik van brandstof is gebaseerd op het aantal geplande vlieguren. De benodigde budgetten sluiten door deze bijstelling aan op het geplande vliegprogramma.
Dit betreft een nieuw programma.
De studie die plaatsvindt ten aanzien van de update van de ALQ-131 heeft vertraging opgelopen. Deze is in de budgetten verwerkt.
F-16 verbetering lucht-grond bewapening
De verwerving van dit project heeft vertraging opgelopen waardoor de verplichting een jaar later wordt aangegaan.
De budgetten zijn aangepast aan de verwervingscapaciteit en de bijgestelde behoefte.
Transporthelikopters zelfbescherming
Door vertragingen in de betalingen in 2001 is het uitgavenbudget in 2002 toegenomen.
De budgetten zijn aangepast aan de ontwikkelingen en beschikbare gegevens inzake de Patriot-deal met Duitsland.
Herfasering Luchtmobiele Brigade
De budgetten zijn aangepast aan de DMP documenten D inzake zelfbescherming.
Opbouw uitgaven Beleidsartikel 03 Koninklijke luchtmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 315 989 | 1 266 475 | 1 268 699 | 1 288 016 | 1 371 182 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 106 499 | 122 737 | 139 818 | 157 486 | 62 306 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 422 488 | 1 389 212 | 1 408 517 | 1 445 502 | 1 433 488 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Overheveling wachtgelden en inactiviteitswedden | 9 978 | 7 176 | 6 287 | 5 836 | 5 833 | ||
Diverse overhevelingen tussen beleidsterreinen | 879 | 594 | 911 | 611 | 41 | ||
Overheveling P&O 2000 | – 2 723 | – 3 540 | – 1 090 | – 1 997 | |||
Loonbijstelling | 20 628 | 21 469 | 21 404 | 21 443 | 22 906 | ||
Overheveling stalling P-gelden | – 15 435 | – 15 910 | – 15 681 | – 16 606 | |||
Bijstelling raming militaire pensioenen | – 1 815 | – 915 | – 78 | ||||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Aanpassing Militair personeel | 2 701 | 7 273 | 2 661 | 2 714 | 1 907 | ||
Terugontvlechting DWS/IKS | 7 503 | 7 483 | 7 521 | 7 521 | 7 521 | ||
Opleidingen jachtvliegers | – 6 014 | – 4 714 | – 526 | 5 955 | |||
Onderhoud jachtvliegtuigen | – 3 930 | 1 408 | 12 792 | 10 759 | 4 745 | ||
Onderhoud luchttransport | 4 842 | 7 147 | 4 218 | 3 384 | 2 581 | ||
Onderhoud helikopters | – 9 479 | – 1 212 | – 2 124 | – 2 804 | – 800 | ||
Brandstoffen | – 8 856 | – 2 475 | – 2 482 | – 2 527 | – 2 659 | ||
Vervanging F-16 SDD-fase incl rentelasten | 7 200 | – 7 200 | – 9 556 | – 7 679 | 5 728 | ||
Transporthelikopters zelfbescherming | 11 654 | – 1 450 | – 243 | ||||
Vervanging F-16 productie fase | – 11 340 | ||||||
Apache generiek capaciteitsverbetering | – 2 727 | – 9 967 | – 19 439 | 6 229 | 21 114 | ||
Vervanging F-16 Nederlandse Projecten | 11 340 | ||||||
Pharos | – 64 | – 64 | 4 928 | 6 743 | 6 743 | ||
F-16 ALQ-131 Update | – 1 361 | 911 | – 13 581 | – 8 276 | |||
Hawk vervanging | 70 | 22 869 | 28 415 | – 10 414 | – 10 103 | ||
Aanpassing infrastructuur | 3 732 | 2 818 | – 1 682 | – 840 | 583 | ||
Herfasering Luchtmobiele Brigade | – 35 854 | 11 232 | – 114 | 9 275 | 3 732 | ||
Aanpassing kasritme overige exploitatie | 20 305 | 5 878 | 7 757 | 5 997 | 5 997 | ||
Aanpassing kasritme overige investeringen | – 6 217 | – 10 882 | – 6 403 | 12 043 | – 15 954 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 374 313 | 1 436 116 | 1 424 444 | 1 445 838 | 1 482 456 | 1 474 476 | 1 437 906 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 03 Koninklijke luchtmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 38 097 | 38 097 | 38 097 | 38 097 | 38 097 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 37 683 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | 39 097 | 39 097 |
Opbouw verplichtingen beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 286 408 | 189 758 | 290 466 | 284 267 | 273 454 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 43 090 | – 139 276 | – 41 980 | – 45 762 | – 48 462 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 329 498 | 329 034 | 332 446 | 330 029 | 321 916 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen | – 1 021 | – 1 189 | – 387 | – 644 | – 150 | ||
Hogere ontvangsten | 392 | 392 | 492 | 592 | 592 | ||
Aandeel ramingsbijstelling militaire pensioenen | – 412 | – 81 | – 205 | – 488 | |||
Uitdeling loonbijstelling 2002 | 8 517 | 8 947 | 8 986 | 8 932 | 9 362 | ||
Terugstallen budgetten nieuw P-beleid | – 6 120 | – 6 159 | – 6 252 | – 6 290 | |||
Overheveling wachtgelden | 821 | 717 | 703 | 716 | 716 | ||
Prijsbijstelling 2002/2003 e.v. | – 1 665 | 2 521 | 2 417 | 2 266 | 2 016 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Uitbreiding Schipholteam (drugskoeriers) | 750 | 950 | 950 | 950 | 950 | ||
Terugontvlechting DWS/IKS | 1 734 | 1 734 | 1 734 | 1 734 | 1 734 | ||
Overige mutaties | 6 504 | 8 015 | 6 603 | 6 375 | 11 935 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 300 634 | 345 530 | 344 589 | 347 704 | 344 493 | 342 293 | 344 213 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor de verplichtingen- als de uitgavenmutaties):
Uitbreiding Schipholteam (drugskoeriers)
Door het ministerie van Justitie wordt met deze budgetoverheveling invulling gegeven aan de uitbreiding van het Schipholteam met 15 vte'n om uitvoering te geven aan het actieplan «drugskoeriers».
Met ingang van 2002 zijn de krijgsmachtdelen weer zelf volledig verantwoordelijk voor de totale personeelsvoorziening (met uitzondering van keuring en selectie) waardoor de wervings-budgetten weer aan de krijgsmachtdelen ter beschikking worden gesteld.
Opbouw uitgaven beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 293 674 | 294 001 | 293 274 | 287 869 | 281 629 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 42 290 | 39 276 | 41 980 | 45 761 | 48 462 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 335 964 | 333 277 | 335 254 | 333 630 | 330 091 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen | – 1 021 | – 1 189 | – 387 | – 644 | – 150 | ||
Hogere ontvangsten | 392 | 392 | 492 | 592 | 592 | ||
Aandeel ramingsbijstelling militaire pensioenen | – 412 | – 81 | – 205 | – 488 | |||
Uitdeling loonbijstelling 2002 | 8 517 | 8 947 | 8 986 | 8 932 | 9 362 | ||
Terugstallen budgetten nieuw P-beleid | – 6 120 | – 6 159 | – 6 252 | – 6 290 | |||
Overheveling wachtgelden | 821 | 717 | 703 | 716 | 716 | ||
Prijsbijstelling 2002/2003 e.v. | – 1 665 | 2 521 | 2 417 | 2 266 | 2 016 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Uitbreiding Schipholteam (drugskoeriers) | 750 | 950 | 950 | 950 | 950 | ||
Terugontvlechting DWS/IKS | 1 734 | 1 734 | 1 734 | 1 734 | 1 734 | ||
Overige mutaties | – 1 697 | – 1 698 | – 1 700 | – 1 700 | – 1 701 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 285 970 | 345 529 | 340 853 | 343 943 | 341 753 | 338 566 | 340 486 |
Opbouw ontvangsten beleidsartikel 04 Koninklijke marechaussee (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | |||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | 4 808 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Hogere ontvangsten | 392 | 392 | 492 | 592 | 592 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 5 362 | 5 200 | 5 200 | 5 300 | 5 400 | 5 400 | 5 500 |
Opbouw verplichtingen en uitgaven Beleidsartikel 09 Uitvoeren vredesoperaties (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 170 177 | 172 901 | 172 901 | 172 901 | 172 901 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 93 900 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 264 077 | 178 401 | 178 401 | 178 401 | 178 401 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 198 290 | 264 077 | 178 401 | 178 401 | 178 401 | 178 401 | 178 401 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 09 Uitvoeren vredesoperaties (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 5 500 | ||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 6 907 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 54 953 | 6 907 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 | 1 407 |
Opbouw verplichtingen Beleidsartikel 10 Civiele taken (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 32 399 | 32 032 | 31 471 | 31 545 | 31 566 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 5 602 | 29 | 29 | 29 | |||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 38 001 | 32 061 | 31 500 | 31 574 | 31 566 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Prijsbijstelling | 213 | 213 | 227 | 221 | 210 | ||
Loonbijstelling | 669 | 701 | 701 | 703 | 725 | ||
Prijsbijstelling | – 320 | 373 | 361 | 363 | 363 | ||
Overige mutaties | 396 | – 322 | – 419 | – 415 | – 411 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 23 550 | 39 159 | 33 026 | 32 371 | 32 446 | 32 452 | 32 449 |
Opbouw uitgaven Beleidsartikel 10 Civiele taken (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 32 399 | 32 032 | 31 471 | 31 545 | 31 566 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 5 602 | 29 | 29 | 29 | |||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 38 001 | 32 061 | 31 500 | 31 574 | 31 566 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Prijsbijstelling | 213 | 213 | 227 | 221 | 210 | ||
Loonbijstelling | 669 | 701 | 701 | 703 | 725 | ||
Prijsbijstelling | – 320 | 373 | 361 | 363 | 363 | ||
Overige mutaties | 556 | – 322 | – 418 | – 415 | – 412 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 35 651 | 39 119 | 33 026 | 32 371 | 32 446 | 32 452 | 32 449 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 10 Civiele taken (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 5 337 | 5 292 | 5 065 | 4 702 | 4 702 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | |||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 5 337 | 5 292 | 5 065 | 4 702 | 4 702 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 7 794 | 5 337 | 5 292 | 5 065 | 4 702 | 4 702 | 4 702 |
Opbouw verplichtingen Beleidsartikel 11 Internationale samenwerking (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 88 425 | 270 484 | 86 065 | 94 523 | 93 028 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 83 013 | 1 040 | 1 040 | 770 | 1 040 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 171 438 | 271 524 | 87 105 | 95 293 | 94 068 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Loonbijstelling | 813 | 853 | 856 | 856 | 856 | ||
Prijsbijstelling | – 2 206 | 2 015 | 3 006 | 4 027 | 1 000 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Intensivering EVDB (Strategisch Akkoord) | 10 000 | 30 000 | 40 000 | 50 000 | |||
Overige mutaties | 381 | 18 613 | – 2 000 | – 3 000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 132 486 | 170 426 | 303 005 | 118 967 | 137 176 | 145 924 | 145 924 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor de verplichtingen- als de uitgavenmutaties):
Intensivering EVDB (Strategisch Akkoord)
In het strategisch akkoord is overeengekomen om met ingang van het begrotingsjaar 2006 te komen tot een structurele voorziening voor EVDB ter grootte van € 50,0 miljoen
Opbouw uitgaven Beleidsartikel 11 Internationale samenwerking (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 92 824 | 127 177 | 149 925 | 185 146 | 93 028 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 83 013 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | 1 040 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 175 837 | 128 217 | 150 965 | 186 186 | 94 068 | ||
Niuewe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Loonbijstelling | 813 | 853 | 856 | 856 | 856 | ||
Prijsbijstelling | – 2 206 | 2 015 | 3 006 | 4 027 | 1 000 | ||
Terugboeking vanuit Koninklijke marine | 13 613 | ||||||
Overige mutaties | 200 | ||||||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Intensivering EVDB (Strategisch Akkoord) | 10 000 | 30 000 | 40 000 | 50 000 | |||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 131 395 | 174 644 | 141 085 | 184 827 | 231 069 | 159 537 | 145 924 |
Opbouw ontvangsten Beleidsartikel 11 Internationale samenwerking (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | |||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 4 952 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 | 14 430 |
Opbouw verplichtingen niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 256 502 | 255 274 | 246 661 | 247 187 | 241 755 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 4 816 | 2 283 | – 720 | – 740 | – 606 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 261 318 | 252 991 | 247 381 | 247 927 | 242 361 | ||
Technische mutaties | |||||||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen exploitatie | 142 | 1 184 | 1 086 | 1 086 | 959 | ||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen investeringen | – 297 | – 602 | – 161 | – 387 | – 25 | ||
Ramingsbijstelling ontvangsten | 2 351 | 1 070 | 1 070 | ||||
Aandeel ramingsbijstelling militaire pensioenen | – 124 | – 24 | – 61 | – 146 | |||
Uitdeling loonbijstelling 2002 | 4 823 | 5 069 | 5 061 | 5 075 | 5 234 | ||
Terugstallen budgetten nieuw P-beleid | – 2 341 | – 2 342 | – 2 342 | – 2 342 | |||
Herfasering restant A&O-gelden | – 635 | ||||||
Overheveling wachtgelden | 3 856 | 3 243 | 2 973 | 2 802 | 2 801 | ||
Uitdeling prijsbijstelling | – 2 604 | 3 499 | 3 357 | 3 336 | 3 446 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Terugontvlechting DWS/IKS | – 36 912 | – 36 772 | – 36 772 | – 36 772 | – 36 772 | ||
Herfasering bedrijfsrestaurant IDL | – 2 600 | – 200 | 1 200 | ||||
Overheveling diensten van kerndepartement | 7 220 | 7 115 | 7 115 | 7 115 | 7 115 | ||
Aanpassing bestelmomenten overige exploitatie | 732 | ||||||
Aanpassing bestelmomenten overige investeringen | 10 497 | – 2 893 | 3 937 | 4 379 | 11 476 | ||
Overige mutaties | 219 | 199 | 194 | 192 | 191 | 230 958 | |
Stand ontwerpbegroting 2003 | 269 318 | 248 110 | 231 438 | 234 075 | 232 350 | 234 298 | 230 958 |
Toelichting Beleidsmatige mutaties (zowel voor de verplichtingen- als de uitgavenmutaties):
De krijgsmachtdelen zijn met ingang van 2002 zelf weer volledig verantwoordelijk voor de totale personeelsvoorziening, met uitzondering van keuring en selectie. De hierbij behorende budgetten zijn weer teruggeboekt naar de krijgsmachtdelen.
Herfasering bedrijfsrestaurant IDL
Door vertraging in de bouw is herfasering van het budget noodzakelijk gebleken.
Overheveling diensten van het kerndepartement
Met ingang van het begrotingsjaar is het Centraal Bureau Militaire Salarissen ondergebracht bij het Dico. Tevens wordt met ingang van 2002 een aanvullende deel van de documentaire informatievoorziening van het Kerndepartement verzorgd door het Dico.
Opbouw uitgaven niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning krijgsmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 255 568 | 254 185 | 247 312 | 247 278 | 249 999 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 4 812 | 2 283 | – 720 | – 740 | – 606 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 260 380 | 251 902 | 248 032 | 248 018 | 250 605 | ||
Technische mutaties | |||||||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen exploitatie | 142 | 1 184 | 1 086 | 1 086 | 959 | ||
Diverse overhevelingen tussen beleidsartikelen investeringen | – 297 | – 602 | – 161 | – 387 | – 25 | ||
Ramingsbijstelling ontvangsten | 2 351 | 1 070 | 1 070 | ||||
Aandeel ramingsbijstelling militaire pensioenen | – 124 | – 24 | – 61 | – 146 | |||
Uitdeling loonbijstelling 2002 | 4 823 | 5 069 | 5 061 | 5 075 | 5 234 | ||
Terugstallen budgetten nieuw P-beleid | – 2 341 | – 2 342 | – 2 342 | – 2 342 | |||
Herfasering restant A&O-gelden | – 635 | ||||||
Overheveling wachtgelden | 3 856 | 3 243 | 2 973 | 2 802 | 2 801 | ||
Uitdeling prijsbijstelling | – 2 604 | 3 499 | 3 357 | 3 336 | 3 446 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Herfasering bedrijfsrestaurant IDL | – 3 948 | 3 494 | 454 | ||||
Terugontvlechting DWS/IKS | – 36 912 | – 36 772 | – 36 772 | – 36 772 | – 36 772 | ||
Overheveling diensten van kerndepartement | 7 220 | 7 115 | 7 115 | 7 115 | 7 115 | ||
Overige mutaties | 219 | 199 | 194 | 192 | 191 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 269 726 | 234 595 | 236 936 | 230 043 | 228 062 | 231 066 | 231 420 |
Opbouw ontvangsten niet-beleidsartikel 60 Ondersteuning Krijgsmacht (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 21 561 | 21 431 | 21 212 | 21 390 | 21 352 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | |||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 21 561 | 21 431 | 21 212 | 21 390 | 21 352 | ||
Technische mutaties | |||||||
Ramingsbijstelling | 2 351 | 1 070 | 1 070 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 26 875 | 23 912 | 22 501 | 22 282 | 21 390 | 21 352 | 21 352 |
Opbouw verplichtingen en uitgaven niet-beleidsartikel 70 Geheime uitgaven (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 | 499 | |
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 420 | 408 | 408 | 408 | 408 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 919 | 907 | 907 | 907 | 907 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Prijsbijstelling | – 9 | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 908 | 910 | 918 | 918 | 918 | 918 | 918 |
Opbouw verplichtingen en uitgaven niet-beleidsartikel 80 Nominaal en Onvoorzien (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 181 763 | 155 472 | 154 514 | 181 405 | 157 685 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | – 29 940 | 94 382 | 38 236 | 37 124 | 44 172 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 151 823 | 249 854 | 192 750 | 218 529 | 201 857 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Uitdeling loonbijstelling | – 152 707 | – 173 911 | – 175 498 | – 176 750 | 182 622 | ||
Overboeking naar Algemeen | – 20 118 | ||||||
Tegemoetkoming fiscalisering dienstautos | 550 | 550 | 550 | 550 | |||
Hogere ontvangsten DTO | 4 044 | ||||||
Afrekening eindejaarsmarge | 6 110 | ||||||
Herfasering bedrijfsrestaurant IDL | 3 948 | – 3 494 | – 454 | ||||
Prijsbijstelling | 107 630 | ||||||
Taakstellingen Regeerakkoord | |||||||
Volume- en efficiency taakstelling personeel | – 51 016 | – 92 781 | – 134 546 | – 167 061 | |||
Taakstelling inhuur | – 7 000 | – 7 000 | – 7 000 | – 7 000 | |||
Taakstelling subsidies | – 2 363 | – 3 938 | – 5 513 | – 6 300 | |||
Niet uitgedeelde prijsbijstelling | – 56 588 | – 55 767 | – 54 787 | – 53 751 | |||
Ramingsbijstelling dollarkoers SDD | – 30 000 | – 20 000 | – 10 000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 100 730 | – 73 968 | – 162 138 | – 169 517 | – 214 327 | – 218 023 |
De voor 2002 berekende loonbijstelling is uitgedeeld over de (niet)- beleidsartikelen.
Naar het niet-beleidsartikel 90 Algemeen zijn gelden overgeboekt voor de jaarlijks terugkerende lumpsum betaling aan de Belastingdienst voor de tegemoetkoming in de fiscalisering van de van Rijkswege verstrekte huisvesting en voeding voor defensiepersoneel.
Tegemoetkoming fiscalisering dienstauto's
Defensie is gecompenseerd voor de gevolgen van de fiscalisering van het gebruik van dienstauto's.
Door de Defensie Telematica Organisatie wordt een deel van de winst over het afgelopen begrotingsjaar afgestort aan het moederdepartement aangezien het vermogen per ultimo december 2002 de voorgeschreven norm overschreed.
Eindafrekening eindejaarsmarge 2001
De eindafrekening van het afgelopen begrotingsjaar heeft geleid tot een bijstelling van de eindejaarsmargen
Herfasering bedrijfsrestaurant IDL
Door vertraging in de aanbesteding van het bedrijfsrestaurant IDL, geraamd op het artikel 60 Ondersteuning Krijgsmacht, is herfasering van het budget noodzakelijk gebleken. Deze herfasering loopt over het artikel Nominaal en Onvoorzien.
Deze mutatie betreft de door het ministerie van Financiën uitgedeelde prijsbijstelling, inclusief de dollarcompensatie (€ 24,071 miljoen), alsmede het terughalen van 75 % van de reeds bij 1e suppletore begroting ten laste van dit artikel uitgedeelde prijsbijstelling (€ 83,559 miljoen). Dit als uitvloeisel van het feit dat slechts 25% van de gecalculeerde prijsbijstelling aan Defensie is uitgekeerd.
De taakstellingen zoals neergelegd in het Strategisch Akkoord, aangevuld met het niet aan Defensie uitgedeelde deel van de gecalculeerde prijsbijstelling, is in afwachting van het invullen met concrete beleidsmatige maatregelen op dit artikel gestald.
Opbouw verplichtingen niet-beleidsartikel 90 Algemeen (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 187 945 | 1 169 387 | 1 204 428 | 1 236 842 | 1 231 919 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 46 141 | 75 906 | 77 013 | 76 632 | 76 594 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 234 086 | 1 245 293 | 1 281 441 | 1 313 474 | 1 308 513 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Uitvoering project P&O 2000 | 8 894 | 16 338 | 9 439 | 9 711 | |||
Onderzoeken belastingdienst | 20 703 | ||||||
Honorering milieuprojecten | – 2 637 | – 1 930 | |||||
Stalling Borstlap | 89 510 | 94 223 | 94 325 | 92 943 | |||
Prijsbijstelling | – 665 | 3 847 | 4 313 | 4 338 | 4 371 | ||
Ramingsbijstelling | 190 | 25 662 | – 6 897 | – 21 096 | 12 823 | ||
Loonbijstelling | 37 990 | 40 478 | 42 054 | 42 877 | 42 635 | ||
Overboeking wachtgelden | – 71 115 | – 55 978 | – 54 641 | – 51 184 | – 49 506 | ||
Overige mutaties | – 705 | 2 826 | 1 778 | 1 506 | 1 870 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Overboeking diensten naar Ondersteuning Krijgsmacht | – 7 220 | – 7 115 | – 7 115 | – 7 115 | – 7 115 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 193 534 | 1 222 158 | 1 358 224 | 1 362 665 | 1 386 836 | 1 406 534 | 1 411 158 |
Toelichting beleidsmatige mutaties (zowel voor verplichtingenals uitgavenmutaties):
Overboeking diensten naar Ondersteuning Krijgsmacht
Met ingang van het begrotingsjaar is het Centraal Bureau Militaire Salarissen ondergebracht bij het Dico. Tevens wordt met ingang van 2002 een aanvullende deel van de documentaire informatievoorziening van het kerndepartement verzorgd door het Dico.
Opbouw uitgaven niet-beleidsartikel 90 Algemeen (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 1 193 934 | 1 176 125 | 1 220 098 | 1 236 842 | 1 231 928 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 47 142 | 75 906 | 77 013 | 76 631 | 76 585 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 1 241 076 | 1 252 031 | 1 297 111 | 1 313 473 | 1 308 513 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Uitvoering project P&O 2000 | 8 894 | 16 338 | 9 439 | 9 711 | |||
Onderzoeken belastingdienst | 20 703 | ||||||
Honorering milieuprojecten | – 2 637 | – 1 930 | |||||
Stalling Borstlap | 89 510 | 94 223 | 94 325 | 92 943 | |||
Ramingsbijstelling | 190 | 25 662 | – 6 897 | – 21 096 | 12 823 | ||
Prijsbijstelling | – 665 | 3 847 | 4 313 | 4 338 | 4 371 | ||
Loonbijstelling | 37 990 | 40 478 | 42 054 | 42 877 | 42 635 | ||
Overboeking wachtgelden | – 71 115 | – 55 978 | – 54 641 | – 51 184 | – 49 506 | ||
Overige mutaties | 244 | 2 249 | 2 323 | 2 279 | 2 102 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Overboeking diensten naar Ondersteuning Krijgsmacht | – 7 220 | – 7 115 | – 7 115 | – 7 115 | – 7 115 | ||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 1 190 656 | 1 230 097 | 1 364 385 | 1 378 880 | 1 387 608 | 1 406 767 | 1 411 932 |
Opbouw ontvangsten niet-beleidsartikel 90 Algemeen (€ 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Stand ontwerpbegroting 2002 | 7 831 | 9 283 | 8 103 | 8 875 | 6 107 | ||
Mutatie 1e suppletore begroting 2002 | 227 | ||||||
Stand 1e suppletore begroting 2002 | 8 058 | 9 283 | 8 103 | 8 875 | 6 107 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Technische mutaties | |||||||
Hogere ontvangsten DTO | 4 044 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2003 | 12 401 | 12 102 | 9 283 | 8 103 | 8 875 | 6 107 | 6 107 |