A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
b. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
In deze suppletore begroting worden de Vermoedelijke Uitkomsten en Najaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en toegelicht.
Aangezien de mutaties betrekking hebben op twee bijstellingsmomenten, zijn de mutaties die voortvloeien uit de Najaarsnota cursief opgenomen en toegelicht. De overige mutaties (niet cursief) zijn in de ontwerpbegroting reeds ter kennis van het parlement gebracht als uitvoeringsmutaties voor het jaar 2005.
Na de invoering van VBTB is de begrotingsverantwoording op subartikelonderdeel komen te liggen waar deze verantwoording voor die tijd op artikelniveau was. Dit houdt onder meer in dat mutaties die binnen de apparaatskosten, maar wel op verschillende subartikelonderdelen (personeel, materieel, automatisering, huisvesting, etc.) zijn geboekt nu in suppletore begrotingen zichtbaar worden. Dit geldt ook voor mutaties binnen dezelfde beleidsartikelen. De organisatie-structuur van het departement is opgebouwd uit ca 40 organisatie-eenheden die allen een eigen budgetverant-woordelijkheid hebben. Het aantal budgetmutaties tussen budgetten van dezelfde budgethouder en mutaties tussen budgethouders onderling bedraagt dit jaar tot en met de Najaarsnota ca 1900. Om die reden is afgezien van het toelichten van de afzonderlijke mutaties
2.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
De Najaarsnotamutaties hebben vooral betrekking op ontwikkelingen in de uitvoering.
Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005Bedragen in EUR 1000
Uitgaven 2005 | Artikelnr. 2005 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 23 869 545 | |
Nota van wijziging | -/- 94 777 | |
Vastgestelde begrotingswet | 23 774 768 | |
Stand na 1e suppletore begrotingswet | 23 819 740 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Loonbijstelling uitkeringen | 29 439 | div. |
2. Naar OCW project Leren en Werken | – 5 000 | 22 |
3. Diverse bijstellingen CWI | 9 195 | 22 |
4. Nabetalingen WIW, in-, uit en doorstroom banen | 3 230 | 23 |
5. Kasschuif Stimuleringsregeling ID-banen | – 27 000 | 23 |
6. Lagere uitgaven Equal | – 2 854 | 23 |
7. Lagere uitgaven praktijkscholing | – 4 500 | 23 |
8. Lagere uitgaven RWI/SVWW | – 17 500 | 23 |
9. Naar OCW project Leren en werken | – 2 330 | 23 |
10. Lagere uitgaven Kinderopvang | – 116 584 | 25 |
11. Intensiveringen kinderopvang | 9 533 | 25 |
12. Lagere uitgaven arboconvenanten | – 4 900 | 29 |
13. Uitvoeringsmutaties WWB | – 15 463 | 30 |
14. Uitvoeringsmutaties IOAW | – 3 100 | 30 |
15. Nabetalingen Bijstand zelfstandigen | 34 100 | 30 |
16. Uitvoeringsmutaties Bijstand overig | 12 491 | 30 |
17. Lagere uitgaven Handhaving | – 5 650 | 30 |
18. Lagere uitgaven TRI | – 3 000 | 30 |
19. Uitvoeringsmutaties WAJONG | 40 192 | 31 |
20. Uitvoeringsmutaties Toeslagenwet | 21 283 | 32 |
21. Uitvoeringsmutaties AKW en TOG | – 10 952 | 33 |
22. Lagere rijksbijdragen wijzigingen BIKK | – 17 800 | 34 |
23. Aanpassen rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 470 000 | 34 |
24. Lagere uitgaven bedrijfsverzamelgebouwen | – 6 900 | 97 |
25. Lagere uitgaven Handhaving | – 17 250 | 98 |
26. Lagere apparaatsuitgaven | – 5 230 | 98 |
27. Dekking uit loon- en prijsbijstelling | – 17 860 | 99 |
28. Overige en technische mutaties | – 2 006 | div |
Stand na 2e suppletore begroting 2005 | 24 163 324 |
Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005Bedragen in EUR 1000
Ontvangsten 2005 | Artikelnr. 2005 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 532 112 | |
Vastgestelde begrotingswet | 532 112 | |
Stand na 1e suppletore begrotingswet | 581 263 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Lagere boete opbrengsten | – 7 000 | 22 |
2. Hogere ontvangsten Reïntegratie | 9 175 | 23 |
3. Hogere ontvangsten WSW | 8 961 | 24 |
4. Hogere ontvangsten Arbeid en Zorg | 22 965 | 25 |
5. Hogere ontvangsten WWB | 30 253 | 30 |
6. Hogere ontvangsten AKW en TOG | 10 608 | 33 |
7. Terugstorting rijksbijdrage WAZ | 44 000 | 34 |
8. Terugontvangsten afwikkeling Arbvo | 7 664 | 97 |
8. Correctie HA taakstelling | – 15 700 | 98 |
9. Diverse overige mutaties | 6 880 | Div |
Stand na 2e suppletore begroting 2005 | 699 069 |
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 22 Activerend arbeidsmarktbeleid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een toename van de arbeidsparticipatie | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 382 606 | 405 571 | 9 200 | 414 771 |
Uitgaven: | 384 105 | 407 070 | 9 200 | 416 270 |
Programma-uitgaven OD 2 | 5 000 | – 5 000 | 0 | |
Duale trajecten | 5 000 | – 5 000 | 0 | |
Programma-uitgaven OD 3 | 18 845 | 18 259 | – 143 | 18 116 |
Stimulering arbeidsparticipatie | 18 345 | 14 267 | – 349 | 13 918 |
Primair proces | 500 | 770 | 6 | 776 |
Voorlichting | 3 222 | 200 | 3 422 | |
Programma-uitgaven OD 4 | 346 323 | 364 874 | 14 343 | 379 217 |
Centra voor Werk en Inkomen | 337 875 | 356 281 | 14 224 | 370 505 |
BKWI | 8 448 | 8 593 | 119 | 8 712 |
Apparaatsuitgaven | 18 937 | 18 937 | 0 | 18 937 |
Personeel | 16 904 | 16 904 | 0 | 16 904 |
Materieel | 2 033 | 2 033 | 0 | 2 033 |
Ontvangsten | 11 500 | 11 500 | – 7 000 | 4 500 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 9,200 miljoen. Hiervan is € 0,155 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft € 9,045 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Duale trajecten (-/- € 5,0 miljoen)
1. Een overboeking naar het ministerie van OCW ten behoeve van Duale Trajecten, dit is een onderdeel van de projectdirectie Leren & Werken (-/- € 5,0 miljoen).
Stimulering arbeidsparticipatie (-/- € 0,349 miljoen)
1. Herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van het project «participatie Vrouwen Etnische Minderheden» (-/- € 0,432 miljoen).
2. De raming is met € 0,233 miljoen bijgesteld voor prijsbijstelling 2005.
3. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van onderzoek Mobiliteit Puderen (-/- € 0,150 miljoen).
Primair proces (€ 0,006 miljoen)
1. de raming is met € 0,006 miljoen bijgesteld voor prijsbijstelling 2005.
Voorlichting (€ 0,200 Miljoen)
1. Herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van voorlichting over de WAV (€ 0,2 miljoen).
Centra voor werk en inkomen (€ 14,244 miljoen)
1. De raming is met € 3,459 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 1,458 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De wettelijke taak om bedrijfsbezoeken af te leggen ter verifiëring van gegrondheid van aanvragen Werktijdverkorting is overgegaan van de AI naar het CWI. De hiermee gemoeide personeels- en materieeluitgaven worden overgeboekt.
4. Voor de financiering van projecten die voortkomen uit de aanbevelingen van de commissie Keller is 5,0 miljoen aan het CWI budget toegevoegd.
5. Toevoeging van de extra € 2,7 miljoen die benodigd zijn voor het masterplan transformatie.
6. De efficiency taakstelling 2005 is niet aan CWI opgelegd, maar wel van het beschikbaar budget afgehaald. Voor 2005 wordt eenmalig 1,495 miljoen gecorrigeerd.
1. De raming is met € 0,083 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,036 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
Ontvangsten (-/- € 7,0 miljoen)
1. De lagere boete-ontvangsten zijn een gevolg van een langer durend incassotraject.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 23 Reïntegratie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Inschakeling in reguliere arbeid en voorkomen van uitval uit arbeid, van hen die dat niet opeigen kracht kunnen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 764 657 | 1 883 606 | – 67 350 | 1 816 256 |
Uitgaven: | 1 827 158 | 1 946 107 | – 48 603 | 1 897 504 |
Programma-uitgaven OD 1 | 1 816 489 | 1 935 438 | – 48 658 | 1 886 780 |
Flexibel reïntegratiebudget | 1 600 543 | 1 610 843 | 3 230 | 1 614 073 |
Agenda voor de Toekomst | 21 744 | 51 052 | – 794 | 50 258 |
RSP | 7 842 | 7 842 | 156 | 7 998 |
Stimuleringsregeling ID-banen | 36 149 | 95 349 | – 26 829 | 68 520 |
SZW confinanciering Equal | 6 807 | 6 807 | – 2 768 | 4 039 |
Praktijkscholing | 65 209 | 66 709 | – 3 585 | 63 124 |
RWI/SVWW | 24 238 | 31 106 | – 17 243 | 13 863 |
REA uitkeringslasten (Wajong) | 38 440 | 46 840 | 593 | 47 433 |
REA uitvoeringskosten (Wajong) | 7 900 | 7 900 | – 1 660 | 6 240 |
Handhaving | 452 | 158 | 610 | |
Subsidies | 6 762 | 9 683 | 650 | 10 333 |
Onderzoek | 855 | 855 | – 566 | 289 |
Apparaatsuitgaven | 10 669 | 10 669 | 55 | 10 724 |
Personeel | 2 570 | 2 570 | 0 | 2 570 |
Materieel | 118 | 118 | 0 | 118 |
Agentschap SZW | 7 981 | 7 981 | 55 | 8 036 |
Ontvangsten | 39 701 | 82 701 | 9 175 | 91 876 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 48,603 miljoen. Hiervan is -/- € 30,420 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 18,183 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Flexibel reïntegratiebudget (€ 3,230 miljoen)
1. Uit de administratieve gegevens blijkt dat er voor nabetalingen WIW, werkervaringsplaatsen, in- en uitstroombanen een eenmalig bedrag van € 3,230 miljoen extra benodigd is.
Agenda voor de toekomst (-/- € 0,794miljoen)
1. De raming is met € 0,276 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van de inhuur capacitiet voor het digitaal verwerken van gegevens (-/- € 0,020 miljoen).
3. De raming is op basis van uitvoeringsgegevens over 2005 met € 1,050 miljoen verlaagd.
Stimuleringsregeling ID-banen (-/- € 26,829 miljoen)
1. De raming is met € 0,171 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. Kasschuif van -/- € 27,0 miljoen in 2005 en totaal + € 27,0 miljoen in 2007 t/m 2009 als gevolg van vertraging in de uitvoering van de stimuleringsregeling ID-banen. De verhogingen in 2007 t/m 2009 worden ingezet voor leerwerktrajecten ten behoeve van de uitstroom van voormalige ID-werknemers naar ongesubsidieerd regulier werk.
Praktijkscholing (-/- € 3,585 miljoen)
1. De raming is met € 0,418 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,497 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De raming is op basis van uitvoeringsgegevens over 2005 met € 4,500 miljoen verlaagd.
RWI/SVWW (-/- € 17,243 miljoen)
1. De raming is met € 0,011 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,246 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De raming is op basis van uitvoeringsgegevens over 2005 met € 17,500 miljoen verlaagd. Er is gebleken dat de projecten en de afrekening langer doorlopen dan gepland. Hierdoor treedt in 2005 onderuitputting op, maar vanaf 2006 meeruitgaven.
REA uitkeringslasten (€ 0,593 miljoen)
1. De raming is met € 0,013 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,030 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Een toevoeging van € 0,088 miljoen aan de reintegratiemiddelen Wajong voor een pilot met scholingsprotocol UWV.
REA uitvoeringskosten (-/- € 1,660 miljoen)
1. De raming is met € 0,013 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,030 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Een toevoeging van € 0,088 miljoen aan de reïntegratiemiddelen Wajong voor een pilot met scholingsprotocol UWV.
4. De uitvoeringskosten REA zijn aangepast aan de hand van de realisaties van het UWV over 2004 (-/- € 3,606 miljoen).
5. Op basis van uitvoeringsgegevens UWV over 2005 is een herverdeling van € 1,815 miljoen verwerkt tussen de uitvoeringskosten Wajong en de uitvoeringskosten REA Wajong.
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,042 miljoen).
2. Budgettair neutrale herschikking van € 0,2 miljoen binnen het totale handhavingsbudget op de SZW-begroting.
1. De raming is met € 0,086 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Een overboeking van -/- € 2,330 miljoen naar OCW ten behoeve van het project «Leren en Werken».
3. Overboekingen naar VWS als SZW bijdragen in de kosten van de Gezondheidsraad (-/- € 0,078 miljoen) en de Operatie Jong (-/- € 0,139 miljoen).
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,381 miljoen).
5. In aanvulling op de onder punt 4 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken o.a. ten behoeve van de gezondheidsraad (€ 0,300 miljoen).
6. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 0,7 miljoen overblijven op de «Overige beleidsuitgaven ESF» die onderdeel uitmaken van de subsidie-uitgaven op artikel 23.
7. Het aantal subsidiabele projecten IPW gaat ver uit boven de beschikbare middelen; de subsidies IPW worden daarom met € 3,130 miljoen opwaarts bijgesteld.
Onderzoek (-/- € 0,566 miljoen)
1. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Een overboeking van -/- € 0,290 miljoen naar OCW ten behoeve van het project «Leren en Werken».
3. Budgettair neutrale herschikking binnen de onderzoeksbudgetten op de SZW-begroting (-/- € 0,110 miljoen).
4. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 0,172 miljoen overblijven op het onderzoeksbudget van artikel 23. De onderuitputting is de som van diverse kleine afwijkingen bij meerdere deelbudgetten.
Apparaatuitgaven (€ 0,055 miljoen)
1. De raming is met € 0,027 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Vergoeding in verband met uitgaven interimregeling ziektekosten voor personeel van het Agentschap € 0,028 miljoen.
1. Naar verwachting zullen de terugontvangsten WIW € 9,175 miljoen hoger zijn dan geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 24 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicapten | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 420 564 | 2 421 549 | 33 890 | 2 455 439 |
Uitgaven: | 2 187 715 | 2 188 700 | 33 890 | 2 222 590 |
Programma-uitgaven OD 1 | 2 187 151 | 2 188 136 | 33 890 | 2 222 026 |
Wet Sociale Werkvoorziening | 2 187 151 | 2 188 136 | 33 890 | 2 222 026 |
Apparaatsuitgaven | 564 | 564 | 0 | 564 |
Personeel | 539 | 539 | 0 | 539 |
Materieel | 25 | 25 | 0 | 25 |
Ontvangsten | 444 629 | 444 629 | 8 961 | 453 590 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 33,890 miljoen. De mutaties hebben uitsluitend betrekking op de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wet Sociale Werkvoorziening (€ 33,890 miljoen)
1. De raming is met € 33,890 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
1. De raming van de ontvangsten is met € 8,961 miljoen verhoogd op grond van verwachte terugvorderingen over vorige uitvoeringsjaren.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 25 Arbeid en zorg (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen dat werknemers arbeid en zorg kunnen combineren | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 775 718 | 791 138 | – 97 284 | 693 854 |
Uitgaven: | 775 918 | 791 338 | – 97 099 | 694 239 |
Programma-uitgaven OD 1 | 0 | 1 300 | – 250 | 1 050 |
LBO | 300 | 0 | 300 | |
Voorlichting | 1 000 | – 250 | 750 | |
Programma-uitgaven OD 2 | 774 334 | 788 454 | – 96 849 | 691 605 |
KOA | 10 000 | 0 | 10 000 | |
Kinderopvang | 772 506 | 776 661 | – 96 091 | 680 570 |
Primair proces | 1 228 | 731 | – 458 | 273 |
Voorlichting | 100 | 562 | – 306 | 256 |
Onderzoek | 500 | 500 | 6 | 506 |
Apparaatsuitgaven | 1 584 | 1 584 | 0 | 1 584 |
Personeel | 1 412 | 1 412 | 0 | 1 412 |
Materieel | 172 | 172 | 0 | 172 |
Ontvangsten | 10 000 | 14 000 | 22 965 | 36 965 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 97,099 miljoen. Hiervan is -/- € 98,768 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft € 1,669 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Voorlichting (-/- € 0,250 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking ad € 0,250 miljoen van het voorlichtingsbudget naar het subsidiebudget op artikel 98 ten behoeve van de «Pensioenkijker». Deze instelling verzorgt voorlichting over pensioenen.
Kinderopvang (-/- € 96,091miljoen)
1. De raming is met € 8,430 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 2,530 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Op basis van realisatiegegevens van de belastingdienst is de raming met € 116,584 miljoen verlaagd.
4. Verhoging van de raming met € 7,333 miljoen als gevolg van de intensivering kinderopvang.
5. De intensivering van het bedrag voor het 2e kind in 2006 leidt door de systematiek ook tot hogere uitgaven in 2005; het budget wordt daarom met € 2,2 miljoen naar boven bijgesteld.
Primair proces (-/- € 0,458 miljoen)
1. De raming is met € 0,016 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,250 miljoen).
3. In aanvulling op de onder punt 2 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (-/- € 0,224 miljoen).
Voorlichting (-/- € 0,306 miljoen)
1. De raming is met € 0,001 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 is een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen de voorlichtingsbudgetten op artikel 25 en artikel 98 noodzakelijk gebleken (-/- € 0,307 miljoen).
1. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
Ontvangsten (€ 22,965 miljoen)
1. De gerealiseerde terugontvangsten op de afrekening van de KOA-regeling en de RKB-regeling over eerdere jaren blijken hoger dan geraamd (€ 11,8 miljoen).
2. In aanvulling op de onder punt 1 gemelde restituties zijn in de laatste maanden van de begrotingsuitvoering 2005 € 11,165 miljoen extra terugontvangsten gerealiseerd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van stabiele en evenwichtige arbeidsverhoudingen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 346 | 4 285 | – 184 | 4 101 |
Uitgaven: | 4 385 | 4 415 | – 314 | 4 101 |
Programma-uitgaven OD 1 | 790 | 820 | – 314 | 506 |
Subsidies | 300 | 470 | – 170 | 300 |
Voorlichting (WMW) | 490 | 350 | – 144 | 206 |
Apparaatsuitgaven | 3 595 | 3 595 | 0 | 3 595 |
Personeel | 3 368 | 3 368 | 0 | 3 368 |
Materieel | 227 | 227 | 0 | 227 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 0,314 miljoen. De mutaties hebben uitsluitend betrekking op de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Subsidies (-/- € 0,170 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking tussen de subsidiebudgetten van artikel 26 en artikel 98 op de SZW-begroting (-/- € 0,170 miljoen).
Voorlichting (-/- € 0,144 miljoen)
1. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (-/- € 0,150 miljoen).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming van werknemers onder waarborging van voldoende flexibiliteit voor de werkgever | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 288 | 2 826 | 0 | 2 826 |
Uitgaven: | 2 288 | 2 826 | 0 | 2 826 |
Programma-uitgaven OD 1 | 0 | 538 | 0 | 538 |
Subsidies | 0 | 538 | 0 | 538 |
Apparaatsuitgaven | 2 288 | 2 288 | 0 | 2 288 |
Personeel | 2 085 | 2 085 | 0 | 2 085 |
Materieel | 203 | 203 | 0 | 203 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 100 | 100 |
Onderstaand worden de mutaties op de ontvangstenraming van dit artikel toegelicht.
1. De boete ontvangsten ATW worden op dit artikel verantwoord. De raming ad € 1,8 miljoen wordt van artikel 29 hier naar toe overgeboekt.
2. De opbrengst bestuurlijke boete ATW voor 2005 is destijds bij het indienen van het wetsvoorstel geraamd op € 1,8 miljoen (zie Kamerstukken 2003/2004, 29 000, nr. 3). Dit bedrag is gebaseerd op een volume van 400 te innen boetes per jaar en gemiddeld boetebedrag van € 4 500. Uit realisatiegegevens t/m september 2005 blijken zowel het volume als de prijs ver achter te blijven bij de raming.
De belangrijkste reden voor het achterblijven van het aantal realisaties is dat in veel minder gevallen dan in de situatie van voor de invoering van de bestuurlijke boete direct beboetbare zaken worden aangetroffen.
De herziene raming voor 2005 bedraagt € 0,1 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 29 Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 95 374 | 99 303 | – 709 | 98 594 |
Uitgaven: | 97 151 | 101 246 | – 4 524 | 96 722 |
Programma-uitgaven OD 1 | 15 645 | 19 082 | 601 | 19 683 |
Handhaving | 600 | – 30 | 570 | |
Primair proces | 896 | 2 876 | 1 022 | 3 898 |
Subsidies | 14 384 | 13 606 | – 1 311 | 12 295 |
Onderzoek | 365 | 2 000 | 920 | 2 920 |
Programma-uitgaven OD 2 | 33 621 | 34 279 | – 5 125 | 29 154 |
Arboconvenanten | 25 030 | 23 492 | – 5 978 | 17 514 |
Primair proces | 400 | – 142 | 258 | |
Subsidies | 8 232 | 9 372 | 1 077 | 10 449 |
Voorlichting | 9 | 557 | 88 | 645 |
Onderzoek | 350 | 458 | – 170 | 288 |
Apparaatsuitgaven | 47 885 | 47 885 | 0 | 47 885 |
Personeel | 42 827 | 42 827 | 0 | 42 827 |
Materieel | 5 058 | 5 058 | 0 | 5 058 |
Ontvangsten | 6 884 | 6 884 | 1 373 | 8 257 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 4,524 miljoen. Hiervan is -/- € 0,546 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 3,978 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Handhaving (-/- € 0,030 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,002 miljoen).
2. In aanvulling op de onder punt 1 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (-/- € 0,032 miljoen).
Primair proces (€ 1,022 miljoen)
1. De raming is met € 0,011 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting € 0,735 miljoen).
3. In aanvulling op de onder punt 2 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (€ 0,276 miljoen).
Subsidies (-/- € 1,311 miljoen)
1. De raming is met € 0,115 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,104 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting -/- € 0,463 miljoen).
4. In aanvulling op de onder punt 3 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (-/- € 0,208 miljoen).
5. Overboeking naar LNV als SZW bijdrage in de exploitatiekosten van de Commissie Toelatingsbeleid Bestrijdingsmiddelen (-/- € 0,327 mln).
6. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 0,532 miljoen overblijven op de subsidie-uitgaven van artikel 29 OD 1.
1. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting € 0,168 miljoen).
3. In aanvulling op de onder punt 2 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (€ 0,746 miljoen).
Arboconvenanten (-/- € 5,978 miljoen)
1. De raming is met € 0,001 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,312 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Verwerking van informatie vanuit branches met arboconvenanten leidt tot € 1,9 miljoen lagere uitgaven.
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting (-/- € 1,391 miljoen).
5. In de loop van het jaar zijn vertragingen opgetreden in de uitvoering van convenants-trajecten. In aanvulling op de verlaging bij punt 3 wordt de raming als gevolg hiervan met € 3 miljoen verlaagd.
Primair proces (-/- € 0,142 miljoen)
1. Op basis van de thans beschikbare uitvoeringsgegevens over 2005 treedt op het budget primair Proces een onderuitputting op van € 0,142 miljoen.
1. De raming is met € 0,008 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,060 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Overboeking ad € 0,320 miljoen van VWS in verband met een bijdrage in de kosten van de Stichting Expertisecentrum Reïntegratie.
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting -/- € 0,080 miljoen).
5. In aanvulling op de onder punt 4 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen verwerkt binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting (€ 0,769 miljoen).
Voorlichting (€ 0,088 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting € 0,125 miljoen).
2. In aanvulling op de onder punt 1 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen verwerkt binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting (-/- € 0,037 miljoen).
Onderzoek (-/- € 0,170 miljoen)
1. De raming is met € 0,002 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting -/- € 0,072 miljoen).
3. In aanvulling op de onder punt 2 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen verwerkt binnen de voor arbeidsomstandigheden beschikbare budgetten op de SZW-begroting (-/- € 0,100 miljoen).
1. De boete ontvangsten ATW worden verantwoord op artikel 27. De raming ad € 1,8 miljoen wordt daar naar toe overgeboekt.
2. De gerealiseerde ontvangsten zijn met € 3,173 miljoen naar boeven bijgesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 30 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 356 585 | 5 075 463 | 49 509 | 5 124 972 |
Uitgaven: | 5 234 470 | 4 953 348 | 49 509 | 5 002 857 |
Programma-uitgaven OD 1 | 5 219 035 | 4 866 513 | 51 772 | 4 918 285 |
WWB | 4 915 288 | 4 551 035 | 13 535 | 4 564 570 |
IOAW | 190 613 | 201 197 | – 2 651 | 198 546 |
IOAZ | 34 370 | 34 370 | 8 | 34 378 |
Bijstand zelfstandigen | 38 880 | 38 880 | 34 191 | 73 071 |
Bijstand buitenland | 2 600 | 2 600 | – 350 | 2 250 |
Overig | 13 716 | 14 882 | 12 491 | 27 373 |
Handhaving | 23 455 | 23 276 | – 5 403 | 17 873 |
Subsidies | 113 | 273 | – 159 | 114 |
Voorlichting | 0 | 110 | 110 | |
Programma-uitgaven OD 3 | 56 050 | 56 050 | 198 | 56 248 |
WWIK uitkeringslasten | 51 285 | 51 285 | 170 | 51 455 |
WWIK uitvoeringskosten | 4 765 | 4 765 | 28 | 4 793 |
Programma-uitgaven OD 4 | 7 518 | 6 518 | 130 | 6 648 |
BIA uitkeringslasten | 6 048 | 6 048 | 0 | 6 048 |
BIA uitvoeringskosten | 1 470 | 470 | 130 | 600 |
Programma-uitgaven OD 5 | 16 000 | 20 400 | – 2 591 | 17 809 |
TRI uitkeringslasten | 16 000 | 16 900 | – 2 900 | 14 000 |
TRI uitvoeringskosten | 3 500 | 309 | 3 809 | |
Apparaatsuitgaven | 3 867 | 3 867 | 0 | 3 867 |
Personeel | 3 707 | 3 707 | 0 | 3 707 |
Materieel | 160 | 160 | 0 | 160 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 30 253 | 30 253 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 52,509 miljoen. Hiervan is € 59,252 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 6,743 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. De raming is met € 28,4 miljoen bijgesteld voor de loonontwikkeling 2005.
2. Bijstellingen effecten van beleid (€ 36,1 miljoen); grootste bijstelling bij effect kinderalimentatie wegens uitgestelde inwerkingtreding van de nieuwe wet (€ 50,0 miljoen).
3. Ramingsbijstellingen als gevolg van ontwikkelingen in de gemiddelde uitkering, gegevens van het CPB over de werkloze beroepsbevolking die volgens de ramingsregel leiden tot bijstellingen in het volume van de bijstendsraming en bijstelling raming van het aantal WWB-gerechtigden ouder dan 64 jaar (-/- € 51,0 miljoen).
1. De raming is met € 0,849 miljoen bijgesteld voor de loonontwikkeling 2005.
2. Ramingsbijstelling als gevolg van wijzigingen in de WW (€ 2,8 miljoen).
3. Volumeaanpassing op basis van de realisatie over 2004 (-/- € 5,4 miljoen).
4. Uitvoeringsgegevens over 2005 leiden tot een lager volume dan geraamd (-/- € 0,9 miljoen).
1. De raming is met € 0,008 miljoen bijgesteld voor de loonontwikkeling 2005.
Bijstand Zelfstandigen (€ 34,191 miljoen)
1. De raming is met € 0,091 miljoen bijgesteld voor de prijsbijstelling 2005.
2. Nabetalingen BBZ over 2004 (€ 10,5 miljoen).
3. Ramingsbijstelling BBZ op basis van realisaties volume- en prijsontwikkleing 2004 (€ 23,6 miljoen).
Bijstand buitenland (-/- € 0,350 miljoen)
1. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 0,350 miljoen overblijven op het budget Bijstand buitenland.
1. Nabetalingen beroep en bezwaar (€ 12,803 miljoen).
2. Budgettair neutrale kasschuif in verband met wijzigingen in het tijdpad inwerkingtreding digitaal verantwoordingssysteem gemeenten (-/- 0,334 miljoen).
3. Het inboeken van de jaarlijkse kosten van de toetsingscommissie WWB (€ 0,250 miljoen).
4. De raming van de aanvullende uitkeringen voor tekortgemeenten WWB, gebaseerd op gegevens toetsingscommissie, bedraagt € 7,538 miljoen.
5. De raming uitgaven WFA is neerwaarts bijgesteld (-/- € 7,766 miljoen).
Handhaving (-/- € 5,403 miljoen)
1. De raming is met € 0,339 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,089 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,186 miljoen).
4. Overboeking van -/- € 5,0 miljoen naar artikel 22 ter financiering van de voorstellen van de commissie Keller.
5. In aanvulling op de onder punt 3 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een aantal budgettair neutrale herschikkingen noodzakelijk gebleken (€ 0,005 miljoen).
6. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 0,650 miljoen overblijven op de Handhavingsuitgaven op artikel 30.
Subsidies (-/- € 0,159 miljoen)
1. De raming is met € 0,001 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,160 miljoen).
Voorlichting (€ 0,110 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van het voorlichtingsproject jongeren en schulden (€ 0,110 miljoen).
WWIK uitkeringslasten (€ 0,170 miljoen)
1. De raming is met € 0,170 miljoen bijgesteld voor de loonontwikkeling 2005.
WWIK uitvoeringskosten (€ 0,028 miljoen)
1. De raming is met € 0,010 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,018 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
TBIA uitvoeringskosten (€ 0,130 miljoen)
1. De raming is met € 0,002 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De uitvoeringskosten zijn aangepast op basis van realisatiegegevens van het UWV over 2004 (-/- € 0,258 miljoen).
4. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal op de uitvoeringskosten TBIA in 2005 een tekort ontstaan van € 0,380 miljoen.
TRI uitkeringslasten (€ 0,100 miljoen)
1. De raming is met € 0,100 miljoen bijgesteld voor de loonontwikkeling 2005.
2. Op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven met € 3 miljoen neerwaarts aangepast.
TRI uitvoeringskosten (€ 0,309 miljoen)
1. De raming is met € 0,006 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,013 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Ramingsbijstelling € 0,3 miljoen uitkering bij scholing (amendement van Leeuwen).
4. De uitvoeringskosten zijn aangepast op basis van realisatiegegevens van het UWV over 2004 (-/- € 0,010 miljoen).
Ontvangsten (€ 30,253 miljoen)
1. De gerealiseerde ontvangsten 2005 ad € 30,253 miljoen betreffen verrekeningen/restituties inzake betaalde rijksvergoeding in voorgaande dienstjaren uit hoofde van BBZ, WWIK IOAW, FWI en diversen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 31 Inkomensbescherming en arbeidsongeschiktheid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij arbeidsongeschiktheid | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 671 437 | 1 674 856 | 40 996 | 1 715 852 |
Uitgaven: | 1 671 437 | 1 674 856 | 40 996 | 1 715 852 |
Programma-uitgaven OD 2 | 1 670 017 | 1 673 436 | 40 996 | 1 714 432 |
Wajong uitkeringslasten | 1 614 469 | 1 613 818 | 48 501 | 1 662 319 |
Wajong uitvoeringskosten | 55 548 | 59 618 | – 7 505 | 52 113 |
Apparaatsuitgaven | 1 420 | 1 420 | 0 | 1 420 |
Personeel | 1 349 | 1 349 | 0 | 1 349 |
Materieel | 71 | 71 | 0 | 71 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 451 | 451 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 40,996 miljoen. Hiervan is € 21,811 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft € 19,185 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wajong uitkeringslasten (€ 48,501 miljoen)
1. Ramingsbijstelling als gevolg van een hogere dan geraamde instroom van 18-jarigen (€ 29,0 miljoen).
2. Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de ramingen voor het volume (€ 7,714 miljoen) en de ontwikkeling van gemiddelde uitkering (-/- € 9,213 miljoen) aangepast.
3. Het aantal Wajong uitkeringen is in 2005 sterker gestegen dan verwacht (€ 21,0 miljoen). Deze stijging wordt onder andere veroorzaakt door een toename van de instroom van personen met psychische problemen. Ook neemt het aantal personen dat na een periode van arbeidsgeschiktheid weer arbeidsongeschikt raken de laatste drie jaar met 1,5 tot 3% per jaar toe.
Wajong uitvoeringskosten (-/- € 5,505 miljoen)
1. De raming is met € 0,592 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,212 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De omvang van de uitvoeringskosten is aangepast op basis van de uitvoeringsgegevens van het UWV over het jaar 2004 (-/- € 6,494 miljoen).
4. Op basis van de thans beschikbare uitvoeringsgegevens kan de omvang van de uitvoeringskosten in aanvulling op de onder 3 genoemde verlaging met € 1,815 miljoen worden verlaagd.
1. De ontvangsten betreffen afrekeningen WAJONG met het UWV over voorgaande dienstjaren.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 32 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming zonder activerende voorwaarden tegen de financiele risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 331 312 | 329 412 | 19 377 | 348 789 |
Uitgaven: | 331 312 | 329 412 | 19 377 | 348 789 |
Programma-uitgaven OD 3 | 330 592 | 328 692 | 19 377 | 348 069 |
Toeslagenwet uitkeringslasten | 318 693 | 315 793 | 21 448 | 337 241 |
Toeslagenwet uitvoeringskosten | 11 899 | 12 899 | – 2 071 | 10 828 |
Apparaatsuitgaven | 720 | 720 | 0 | 720 |
Personeel | 684 | 684 | 0 | 684 |
Materieel | 36 | 36 | 0 | 36 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 1 298 | 1 298 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 19,377 miljoen. Hiervan is € 19,757 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 0,380 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Toeslagenwet uitkeringslasten (€ 21,488 miljoen)
1. De raming van zowel volume (€ 34,399 miljoen) als gemiddelde uitkering (-/- € 12,951 miljoen) zijn aangepast op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV.
Toeslagenwet uitvoeringskosten (-/- € 2,071 miljoen)
1. De raming is met € 0,120 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,045 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. De omvang van de uitvoeringskosten is aangepast op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV over het jaar 2004 (-/- € 1,856 miljoen).
4. Op basis van de thans beschikbare uitvoeringsgegevens kan de omvang van de uitvoeringskosten in aanvulling op de onder 3 genoemde verlaging met € 0,380 miljoen worden verlaagd.
1. De ontvangsten hebben betrekking op afrekeningen Toeslagenwet met het UWV over voorgaande dienstjaren.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor tegemoetkoming in specifieke kosten | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 347 382 | 3 347 384 | – 9 690 | 3 337 694 |
Uitgaven: | 3 347 382 | 3 347 384 | – 9 690 | 3 337 694 |
Programma-uitgaven OD 2 | 3 343 690 | 3 343 692 | – 9 981 | 3 333 711 |
AKW uitkeringslasten | 3 229 248 | 3 229 248 | – 12 648 | 3 216 600 |
AKW uitvoeringskosten | 80 742 | 80 744 | 1 242 | 81 986 |
TOG uitkeringslasten | 31 094 | 31 094 | 1 696 | 32 790 |
TOG uitvoeringskosten | 2 606 | 2 606 | – 271 | 2 335 |
Programma-uitgaven OD 3 | 3 233 | 3 233 | 291 | 3 524 |
Uitkeringslasten Reg.Asbest | 2 235 | 2 235 | 0 | 2 235 |
Uitvoeringskosten Reg.Asbest | 998 | 998 | 291 | 1 289 |
Apparaatsuitgaven | 459 | 459 | 0 | 459 |
Personeel | 438 | 438 | 0 | 438 |
Materieel | 21 | 21 | 0 | 21 |
Ontvangsten | 272 | 272 | 10 608 | 10 880 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 9,690 miljoen. Hiervan is 20,863 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft € 11,173 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
AKW uitkeringslasten (-/- € 12,648 miljoen)
1. Op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB zijn de ramingen van het volume (-/- € 2,895 miljoen) en de gemiddelde prijs (-/- € 19,230 miljoen) aangepast.
2. De uitkeringslasten zijn met 9,5 miljoen opwaarts bijgesteld. Enerzijds is het volume met circa 5000 kinderen neerwaarts aangepast (effect circa – 4,5 miljoen). Anderzijds is de gemiddelde uitkering naar boven bijgesteld (effect circa € 14 miljoen).
AKW uitvoeringskosten (€ 1,242 miljoen)
1. De raming is met € 0,934 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,308 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
TOG uitkeringslasten (€ 1,696 miljoen)
1. Op basis van uitvoeringsinformatie is het aantal kinderen met circa 1 000 naar boven bijgesteld; daarnaast is ook sprake van uitkeringslasten die met terugwerkende kracht worden uitbetaald. Per saldo worden de uitgaven met € 1,696 miljoen naar boven bijgesteld.
TOG uitvoeringskosten (-/- € 0,271 miljoen)
1. De raming is met € 0,004 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,010 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsgegevens kan bij de uitvoeringskosten TOG een verlaging van € 0,285 miljoen worden verwerkt.
Uitvoeringskosten regelingen Asbestslachtoffers (€ 0,291 miljoen)
1. De raming is met € 0,002 miljoen aangepast voor de loonbijstelling 2005.
2. De raming is met € 0,004 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
3. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsgegevens dienen de uitvoeringskosten van de regelingen Asbestslachtoffers te worden opgehoogd met € 0,285 miljoen.
Ontvangsten (€ 10,608 miljoen)
1. De gerealiseerde ontvangsten (€ 4,428 miljoen) hebben betrekking op afrekeningen AKW en TOG over voorgaande dienstjaren.
2. In aanvulling op de ontvangsten onder punt 1 zijn in de laatste maanden van het uitvoeringsjaar aanvullende restituties op afrekeningen over voorgaande jaren gerealiseerd (€ 6,180 miljoen).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Borgen van voldoende dekking in sociale kosten en spaarfonds AOW | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7 657 892 | 7 742 192 | 452 520 | 8 194 712 |
Uitgaven: | 7 657 892 | 7 742 192 | 452 520 | 8 194 712 |
Programma-uitgaven OD 1 | 4 912 200 | 4 996 500 | 452 520 | 5 449 020 |
Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders | 11 000 | 0 | 0 | |
Bijdragen BIKK AOW | 2 362 100 | 2 358 000 | – 16 600 | 2 341 400 |
Bijdragen BIKK Anw | 159 500 | 159 100 | – 1 200 | 157 900 |
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 2 224 000 | 2 224 000 | 470 000 | 2 694 000 |
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden | 1 700 | 1 700 | 320 | 2 020 |
Rijksbijdrage Aof | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 |
Rijksbijdrage tegemoetkoming AOW | 151 900 | 251 700 | 0 | 251 700 |
Programma-uitgaven OD 2 | 2 745 370 | 2 745 370 | 0 | 2 745 370 |
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW | 2 745 370 | 2 745 370 | 0 | 2 745 370 |
Apparaatsuitgaven | 322 | 322 | 0 | 322 |
Personeel | 304 | 304 | 0 | 304 |
Materieel | 18 | 18 | 0 | 18 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 44 033 | 44 033 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 452,520 miljoen. Hiervan is € 452,500 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft € 0,020 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Bijdragen BIKK AOW (-/- € 16,600 miljoen)
1. Bijstelling van de BIKK-raming voor de AOW naar aanleiding van nieuwe cijfers van het CPB. De heffingskortingen op basis waarvan de BIKK-bedragen worden berekend, zijn bijgesteld (-/- € 16,6 miljoen).
Bijdragen BIKK ANW (-/- € 1,200 miljoen)
1. Bijstelling van de BIKK-raming voor de ANW naar aanleiding van nieuwe cijfers van het CPB. De heffingskortingen op basis waarvan de BIKK-bedragen worden berekend, zijn bijgesteld (-/- € 1,2 miljoen).
Rijksbijdrage ouderdomsfonds (€ 470,0 miljoen)
1. Om de vermogenspositie van het Ouderdomsfonds (Of) ultimo 2005 op nul te doen komen, is de rijksbijdrage in 2005 met € 470 miljoen opwaarts bijgesteld. Dit belast het EMU-saldo niet en zo kan de AOW-premie ongewijzigd blijven en wordt het lasten- en koopkrachtbeeld niet beïnvloed.
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden (€ 0,320 miljoen)
1. De raming is met € 0,3 miljoen verhoogd in verband met het feit dat de in 2005 van het UWV ontvangen declaraties gemoedsbezwaarden hoger uitvallen dan geraamd.
2. In aanvulling op de mutatie onder punt 1 is een extra bedrag van € 0,020 miljoen benodigd om de UWV declaraties te kunnen voldoen.
Ontvangsten (€ 44,033 miljoen)
1. Een terugontvangst van € 0,033 miljoen wegens vaststelling van de premiebijdragen gemoedsbezwaarden over voorgaande dienstjaren.
2. Een terugontvangst van € 44,0 miljoen in verband met de vaststelling van de rijksbijdrage WAZ over de jaren 1998 tot en met 2001.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 35 Emancipatie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en verantwoordelijkheden voor mannen en vrouwen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 12 661 | 12 856 | – 108 | 12 748 |
Uitgaven: | 12 661 | 12 905 | – 180 | 12 725 |
Programma-uitgaven OD 2 | 10 277 | 10 521 | – 180 | 10 341 |
Dagindeling | 111 | 0 | 111 | |
Primair proces | 2 246 | 2 133 | 46 | 2 179 |
Subsidies | 7 727 | 7 727 | – 291 | 7 436 |
Voorlichting | 204 | 110 | – 25 | 85 |
Onderzoek | 100 | 440 | 90 | 530 |
Apparaatsuitgaven | 2 384 | 2 384 | 0 | 2 384 |
Personeel | 2 015 | 2 015 | 0 | 2 015 |
Materieel | 369 | 369 | 0 | 369 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 83 | 83 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 0,180 miljoen. Hiervan is € 0,150 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 0,330 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Primair proces (€ 0,046 miljoen)
1. De raming is met € 0,029 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Een overboeking naar VWS van -/- € 0,092 miljoen als SZW-bijdrage in de kosten van Operatie Jong.
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting € 0,081 miljoen).
4. In aanvulling op de onder punt 3 genoemde herschikkingen is tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 nog een budgettair neutrale herschikking binnen het emancipatiebudget noodzakelijk gebleken (€ 0,028 miljoen).
Subsidies (-/- € 0,291 miljoen)
1. De raming is met € 0,039 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 is een budgettair neutrale herschikking naar artikel 98 noodzakelijk gebleken ten behoeve van de visitatiecommissie (-/- € 0,330 miljoen).
Voorlichting (-/- € 0,025 miljoen)
1. De raming is met € 0,003 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Tijdens de laatste maanden van de uitvoering van de begroting 2005 is een budgettair neutrale herschikking binnen het emancipatiebudget noodzakelijk gebleken (-/- € 0,028 miljoen).
1. De raming is met € 0,001 miljoen aangepast voor de prijsbijstelling 2005.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen het totale onderzoeksbudget op de SZW-begroting (€ 0,089 miljoen).
1. Definitieve subsidie vaststellingen hebben geleid tot restituties.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 97 Aflopende regelingen | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 62 | 244 | 0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 7 487 | 7 669 | 2 000 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | |||
Programma-uitgaven | |||
1. Afgesloten regelingen | 14 | 14 | |
2. IHS Banenpools | 62 | 62 | |
3. Bedrijfsverzamelgebouwen | – 6 991 | – 6 991 | |
Apparaatsuitgaven | |||
4. Uitvoering BVG door Agentschap SZW | 91 | 91 | |
Ontvangsten | |||
5. Bijstelling ontvangsten Arbvo | 6 000 | ||
6. Ontvangsten inkoop diensten Arbvo | 1 664 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 663 | 845 | 9 664 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt -/- € 6,824 miljoen. Met uitzondering van een budgettair neutrale overboeking van € 0,091 miljoen binnen het artikel, hebben de mutaties uitsluitend betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Afgesloten regelingen (€ 0,014 miljoen)
1. Twee van de afgesloten financiële regelingen zijn de Wet Werkloosheidsvoorziening en de regeling Inkoop Sociale Diensten bij Arbvo. In 2005 zijn ten laste van deze regelingen € 0,001 en € 0,013 miljoen aan nabetalingen verricht.
IHS-Banenpools (€ 0,062 miljoen)
2. In het kader van de koopkrachtreparatie voor ex-banenpoolers met individuele huursubsidie (IHS) is in 2005 € 0,062 miljoen nabetaald.
Bedrijfsverzamelgebouwen (-/- € 6,991 miljoen)
3. Op basis van thans beschikbare uitvoeringsinformatie zal € 6,9 miljoen overblijven op de bedrijfsverzamelgebouwen.
Apparaatuitgaven (€ 0,091 miljoen)
4. Overboeking van de uitvoeringskosten bedrijfsverzamelgebouwen naar het Agentschap SZW (€ 0,091 miljoen).
5. De € 6 miljoen hogere ontvangsten hebben betrekking op de geraamde meevaller bij de liquidatie van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie. De totaal geraamde meevaller bedraagt € 8 miljoen.
6. Afrekeningen over voorgaande dienstjaren op de regeling Inkoop sociale Diensten bij Arbvo leiden tot 1,664 miljoen terugontvangsten.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 98 Algemeen | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 229 978 | 233 805 | 19 126 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 226 071 | 229 777 | 19 277 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | |||
Programma-uitgaven | |||
Handhaving | |||
1. Loonbijstelling 2005 | 466 | 466 | |
2. Prijsbijstelling 2005 | 158 | 158 | |
3. Overboeking naar BZK ivm bijdrage BSN | – 2 200 | – 2 200 | |
4. Budgettair neutrale herschikkingen | – 1 981 | – 1 981 | |
5. Verlaging van het handhavingsbudget | – 17 250 | – 17 250 | |
6. Budgettair neutrale herschikkingen | – 2 318 | – 2 383 | |
Primair proces | |||
7. Prijsbijstelling 2005 | 7 | 7 | |
8. Budgettair neutrale herschikkingen | 276 | 276 | |
9. Verlaging van het budget Primair proces | – 130 | – 130 | |
10. Budgettair neutrale herschikkingen | 448 | 269 | |
Subsidies | |||
11. Prijsbijstelling 2005 | 92 | 92 | |
12. Budgettair neutrale herschikkingen | – 215 | – 46 | |
13. Verlaging van het subsidiebudget | – 274 | – 313 | |
Voorlichting | |||
14. Prijsbijstelling 2005 | 75 | 75 | |
15. Budgettair neutrale verplichtingenschuif | 1 800 | ||
16. Budgettair neutrale herschikkingen | 115 | 115 | |
17. Verlaging van het voorlichtingbudget | – 181 | – 313 | |
18. Budgettair neutrale herschikkingen | 279 | 333 | |
Onderzoek en Beleidsinformatie | |||
19. Prijsbijstelling 2005 | 133 | 133 | |
20. Budgettair neutrale herschikkingen | – 239 | – 239 | |
21. Naar OC&W project Leren & Werken | – 28 | – 28 | |
22. Verlaging van het onderzoeksbudget | – 435 | – 435 | |
23. Budgettair neutrale herschikkingen | 116 | 15 | |
Apparaatsuitgaven | |||
Personeel | |||
24. Loonbijstelling 2005 | 3 764 | 3 764 | |
25. Budgettair neutrale herschikkingen | – 879 | – 879 | |
26. Verlaging van het personeelsbudget | – 2 000 | – 2 000 | |
27. Bijdrage extra interim uitkering december | 1 935 | 1 935 | |
28. Budgettair neutrale herschikkingen | – 1 606 | – 1 606 | |
Materieel | |||
29. Prijsbijstelling 2005 | 321 | 321 | |
30. Budgettair neutrale herschikkingen | 2 283 | 2 283 | |
31. Desalderingen ontvangsten en uitgaven | 1 732 | 1 732 | |
32. Van VROM 1e lijns toezicht | 863 | 263 | |
33. Verlaging van het materieelbudget | – 1 130 | – 1 130 | |
34. Budgettair neutrale herschikkingen | 1 398 | 1 293 | |
Huisvesting | |||
35. Prijsbijstelling 2005 | 395 | 395 | |
36. Budgettair neutrale herschikkingen | 102 | 102 | |
37. Verlaging van het huisvestingsbudget | – 1 000 | – 1 000 | |
38. Budgettair neutrale herschikkingen | 310 | 310 | |
Automatisering | |||
39. Prijsbijstelling 2005 | 222 | 222 | |
40. Bijstelling verplichtingen | 1 500 | ||
41. Budgettair neutrale herschikkingen | 581 | 581 | |
42. Van VROM 1e lijns toezicht | 270 | 120 | |
43. Budgettair neutrale herschikkingen | 1 225 | 1 330 | |
Bijdrage moederdepartement aan IWI | |||
44. Loonbijstelling 2005 | 407 | 407 | |
45. Prijsbijstelling 2005 | 85 | 85 | |
46. Budgettair neutrale herschikkingen | – 112 | – 112 | |
47. Verlaging van het IWI budget | – 1 000 | – 1 000 | |
48. Budgettair neutrale herschikkingen | – 68 | – 68 | |
Ontvangsten | |||
49. Correctie HA taakstelling | – 15 700 | ||
50. Diverse desalderingen | 1 732 | ||
51. Diverse ontvangsten | 1 810 | ||
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 214 383 | 213 746 | 7 119 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting bedraagt € 16,031 miljoen. Hiervan is € 5,729 miljoen verwerkt in de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen) en heeft -/- € 21,760 miljoen betrekking op de Najaarsnota (cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
De nummers in de toelichting verwijzen naar de posten in de tabel.
1, 2, 7, 11, 14, 19, 24, 29, 35, 39, 44 en 45. De ramingen zijn aangepast voor de loon- en prijsontwikkeling 2005.
3. Een overboeking van -/- € 0,028 miljoen naar het ministerie van BZK als SZW-bijdrage in de kosten van de invoering van het Burger Service Nummer (BSN).
4, 8, 12, 15, 16, 20, 25, 30, 36, 41 en 46. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma’s een nadere toedeling gemaakt van het totaal van apparaatuitgaven en algemene programma-uitgaven SZW. Daarnaast blijkt dat gedurende de uitvoering van de begroting aanvullende mutaties noodzakelijk zijn. De hiermee samenhangende budgettair neutrale begrotingsmutaties zijn door middel van herschikkingen in bijgaande suppletore begroting verwerkt.
21. Een overboeking van -/- € 0,028 miljoen naar het ministerie van OCW als SZW-bijdrage in de kosten van het project Leren & Werken.
31 en 50. Diverse desalderingen met ontvangstenmutaties. De desalderingen hebben betrekking op ontvangsten en bijdragen voor door SZW gemaakte kosten. Een groot deel van de desalderingen heeft betrekking op huurpenningen. Een van de door SZW gehuurde panden wordt onderverhuurd.
40. Omdat voor de bouw van de nieuwe administratie (Hermes) in 2004 € 1,5 miljoen minder verplichtingen zijn aangegaan dan geraamd, dient het verplichtingenbudget 2005 eenmalig met eenzelfde bedag te worden verhoogd.
49. De besparingstaakstelling als gevolg van fraudemaatregelen uit het Hoofdlijnenakkoord was in eerste instantie geparkeerd op het departementale ontvangstenartikel. De besparingen treden echter op in de vorm van lagere premieuitgaven en hogere premieinkomsten. De ingeboekte taakstelling (€ 15,7 miljoen) wordt hier dan ook gecorrigeerd.
5, 9, 13, 17, 22, 26, 33, 37 en 47. Op basis van uitvoeringsgegevens over 2005 kan op een aantal budgetten onderuitputting worden gemeld. Bij de programma-uitgaven ontstaan de lagere uitgaven vooral omdat projecten niet zijn afgerond dan wel goedkoper zijn uitgevoerd dan geraamd. Bij de apparaatuitgaven zijn incidentele en departementaalbrede budgetten niet volledig uitgeput. Daarnaast treden al in 2005 besparingseffecten op als gevolg van ombuigingsmaatregelen die met ingang van 2006 in de ramingen zijn verwerkt.
32 en 42. Een overboeking ad € 0,383 miljoen van het ministerie van VROM ten behoeve van de versterking van de eerstelijns toezichts- en handhavingstaken van het externe veiligheidsbeleid door de Arbeidsinspectie.
5, 10, 18, 23, 28, 34, 38, 43 en 48. Bovenop de eerder toegelichte budgettair neutrale herschikkingen is het gedurende de uitvoering van de begroting 2005 noodzakelijk gebleken aanvullende budgetverschuivingen door te voeren. In de Najaarsnota zijn aanvullende budgettair neutrale herschikkingen verwerkt.
27. De interimregeling ziektekosten voor ambtenaren komt per 1 januari 2006 te vervallen. De resterende rechten op deze regeling worden in december uitbetaald. Het hiermee gemoeide bedrag van € 1,935 miljoen is aan de begroting toegevoegd.
51. De ontvangstenraming is met € 1,810 miljoen verhoogd. De hogere ontvangsten hebben betrekking op definitieve vaststelling van subsidies en projecten die hebben geleid tot restituties. Daarnaast worden hogere ontvangsten gerealiseerd voor geleverde prestaties en diensten door SZW personeel.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 5 020 | 5 020 | 0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 78 670 | 78 670 | 0 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | |||
Programma-uitgaven | |||
Loonbijstelling | |||
1. Uitdelen van de loonbijstelling 2005 | – 51 253 | – 51 253 | |
2. Compensaties uit loonbijstelling | – 4 075 | – 4 075 | |
3. Afroming WW maatrgelen | 25 | 25 | |
Prijsbijstelling | |||
4. Uitdelen van de prijsbijstelling 2005 | – 9 555 | – 9 555 | |
5. Compensaties uit prijsbijstelling | – 13 785 | – 13 785 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 27 | 27 | 0 |
Het totaal van de mutaties 2e suppletore begroting ad -/- € 78,643 miljoen heeft uitsluitend betrekking op mutaties uit de Vermoedelijke Uitkomsten van de Miljoenennota 2005 (niet cursieve toelichtingen).
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Loonbijstelling (-/- € 55,303 miljoen)
1. Verdeling van de loonbijstelling 2005 naar de begrotingsartikelen.
2. De loonbijstelling 2004 en 2005 is deels gebruikt ter dekking van maatregelen.
3. De effecten afroming WW-maatregelen geven een positief saldo ten opzichte van de eerder ingeboekte taakstelling.
Prijsbijstelling (-/- € 23,340 miljoen)
4. Verdeling van de prijsbijstelling 2005 naar de begrotingsartikelen.
5. De prijsbijstelling 2004 en 2005 is deels gebruikt ter dekking van maatregelen.