1. Inleiding
In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
2. Tabel budgettaire gevolgen van beleid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 299.399 | 302.883 | 259.117 | 252.502 | 250.877 | 245.999 | 245.737 | ||
Uitgaven | 300.730 | 302.924 | 259.159 | 252.508 | 250.877 | 245.999 | 245.737 | ||
– Personele uitgaven | 206.155 | 215.658 | 201.812 | 197.256 | 196.897 | 193.063 | 193.523 | ||
waarvan eigen personeel | 188.569 | 198.146 | 193.590 | 190.777 | 190.049 | 186.052 | 185.844 | ||
waarvan externe inhuur | 15.575 | 15.100 | 5.813 | 4.069 | 4.438 | 4.601 | 5.269 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 2.011 | 2.412 | 2.409 | 2.410 | 2.410 | 2.410 | 2.410 | ||
– Materiële uitgaven | 94.575 | 87.266 | 57.347 | 55.252 | 53.980 | 52.936 | 52.214 | ||
waarvan ICT | 5.480 | 8.750 | 5.712 | 5.609 | 5.609 | 5.632 | 5.629 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 45.535 | 36.372 | 27.769 | 28.358 | 28.416 | 28.393 | 28.243 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 43.560 | 42.144 | 23.866 | 21.285 | 19.955 | 18.911 | 18.342 | ||
Ontvangsten | 35.866 | 25.573 | 6.731 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 | ||
Overig | 35.866 | 25.573 | 6.731 | 11.679 | 6.633 | 6.529 | 6.520 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS | 300.730 | 302.924 | 259.159 | 252.508 | 250.877 | 245.999 | 245.737 | ||
Personele uitgaven kerndepartement | 136.598 | 139.721 | 123.458 | 118.701 | 118.331 | 115.131 | 115.592 | ||
waarvan eigen personeel | 123.410 | 127.153 | 116.674 | 113.661 | 112.922 | 109.734 | 109.527 | ||
waarvan externe inhuur | 11.557 | 10.886 | 5.104 | 3.360 | 3.729 | 3.717 | 4.385 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 1.631 | 1.682 | 1.680 | 1.680 | 1.680 | 1.680 | 1.680 | ||
Materiële uitgaven kerndepartement | 75.915 | 64.303 | 38.188 | 36.671 | 35.399 | 35.355 | 34.633 | ||
waarvan ICT | 3.508 | 4.884 | 2.348 | 2.313 | 2.313 | 2.316 | 2.313 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 45.125 | 32.193 | 23.298 | 24.197 | 24.255 | 24.312 | 24.162 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 27.282 | 27.226 | 12.542 | 10.161 | 8.831 | 8.727 | 8.158 | ||
Personele uitgaven inspecties | 54.336 | 62.852 | 64.639 | 64.846 | 64.848 | 64.217 | 64.216 | ||
waarvan eigen personeel | 50.473 | 58.114 | 63.397 | 63.603 | 63.605 | 62.974 | 62.973 | ||
waarvan externe inhuur | 3.483 | 4.008 | 513 | 513 | 513 | 513 | 513 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 380 | 730 | 729 | 730 | 730 | 730 | 730 | ||
Materiële uitgaven inspecties | 12.731 | 18.346 | 15.516 | 15.156 | 15.156 | 15.156 | 15.156 | ||
waarvan ICT | 1.092 | 3.061 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | 2.961 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 407 | 3.948 | 4.260 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | 3.950 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 11.232 | 11.337 | 8.295 | 8.245 | 8.245 | 8.245 | 8.245 | ||
Personele uitgaven SCP en raden | 15.221 | 13.085 | 13.715 | 13.709 | 13.718 | 13.715 | 13.715 | ||
waarvan eigen personeel | 14.686 | 12.879 | 13.519 | 13.513 | 13.522 | 13.344 | 13.344 | ||
waarvan externe inhuur | 535 | 206 | 196 | 196 | 196 | 371 | 371 | ||
waarvan overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materiële uitgaven SCP en raden | 5.929 | 4.617 | 3.643 | 3.425 | 3.425 | 2.425 | 2.425 | ||
waarvan ICT | 880 | 805 | 403 | 335 | 335 | 355 | 355 | ||
waarvan bijdrage SSO's | 3 | 231 | 211 | 211 | 211 | 131 | 131 | ||
waarvan overige materiële uitgaven | 5.046 | 3.581 | 3.029 | 2.879 | 2.879 | 1.939 | 1.939 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatskosten agentschappen | 411.716 | 392.918 | 427.725 | 425.152 | 422.783 | 423.218 | 422.958 |
Agentschap College Ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 39.097 | 35.750 | 38.250 | 38.250 | 38.250 | 38.250 | 38.250 |
Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg | 45.678 | 42.758 | 42.675 | 43.102 | 43.533 | 43.968 | 44.408 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu | 326.941 | 314.410 | 346.800 | 343.800 | 341.000 | 341.000 | 340.300 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | 303.5801 | 295.694 | 266.813 | 263.708 | 261.093 | 260.888 | 261.009 |
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMw) | 6.239 | 6.216 | 5.916 | 5.516 | 5.366 | 5.366 | 5.366 |
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 68.981 | 71.268 | 68.573 | 68.269 | 68.269 | 68.269 | 68.269 |
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 100.916 | 84.189 | 76.353 | 76.081 | 74.761 | 74.790 | 74.791 |
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 3.160 | 2.761 | 2.299 | 1.949 | 1.557 | 1.200 | 1.200 |
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 1.845 | 2.517 | 2.363 | 2.260 | 2.267 | 2.267 | 2.267 |
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 51.617 | 57.002 | 55.794 | 55.639 | 55.051 | 55.053 | 55.053 |
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 67.738 | 68.433 | 52.207 | 50.474 | 50.170 | 50.170 | 50.170 |
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.374 | 2.558 | 2.558 | 2.770 | 2.902 | 3.023 | 3.143 |
College ter Beoordeling van Geneesmiddelen | 710 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Bovenstaande informatie is bedoeld voor de Staten-Generaal. Aan dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend.
2.1 Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Op dit artikel worden de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor ambtelijk personeel, inhuur externen en materieel geraamd die nodig zijn voor het functioneren van het kerndepartement.
De personele uitgaven kerndepartement bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kerndepartement inclusief de inhuur van externen voor zowel primaire als ondersteunende processen. De materiële uitgaven hebben uitsluitend betrekking op de ondersteunende processen.
Dit omvat onder andere ICT, bijdragen aan shared service organisaties (SSO’s) en overige materiële kosten zoals huisvestingskosten.
De ontwikkeling van de budgetten wordt in 2017 en opvolgende jaren beïnvloed door enerzijds de personele taakstelling uit het kabinet Rutte I en anderzijds een aantal intensiveringen. Een deel van deze intensiveringen is van tijdelijke aard en hangt samen met de zorgvuldige implementatie van de gecompliceerde en veelomvattende beleidsagenda van VWS. Bij eerste suppletoire begroting 2016 zijn reeds enkele meerjarige intensiveringen toegelicht. Op het gebied van personele uitgaven zal in 2017 de informatiseringsfunctie (I-functie) binnen het ministerie zijn versterkt. Daarnaast vindt er een gerichte intensivering plaats op de middelen voor structureel onderhoud en beheer van de diverse ICT-voorzieningen.
De actuele raming voor de uitgaven voor externe inhuur is aanmerkelijk lager dan de realisatie van de afgelopen jaren. Naar verwachting zal het budget (en de realisatie) als gevolg van interne herschikkingen lopende het begrotingsjaar hoger worden.
In de suppletoire begrotingen zullen deze mutaties worden gemeld en zo nodig toegelicht.
Omschrijving | Apparaats-uitgaven |
---|---|
Directoraat-generaal Volksgezondheid | 27.266 |
Directoraat-generaal Curatieve zorg | 14.774 |
Directoraat-generaal Langdurige zorg | 15.298 |
Totaal beleid | 57.338 |
Secretaris-generaal/(plaatsvervangend) secretaris-generaal | 104.308 |
Totaal apparaatsuitgaven kerndepartement | 161.646 |
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 16.900 | 26.200 | 30.550 | 30.850 |
Inspecties | ||||
IGZ | 630 | 1.440 | 1.800 | 1.800 |
IJZ | 70 | 160 | 200 | 200 |
Totaal inspecties | 700 | 1.600 | 2.000 | 2.000 |
Agentschappen | ||||
CIBG | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
RIVM | 4.400 | 7.900 | 9.300 | 9.300 |
Totaal Agentschappen | 4.700 | 8.700 | 10.300 | 10.300 |
ZBO's/RWT's | ||||
CAK | 200 | 500 | 600 | 600 |
ZiNL | 500 | 500 | 1.200 | 1.500 |
ZonMw | 300 | 700 | 850 | 850 |
CIZ | 2.600 | 6.100 | 7.500 | 7.500 |
Totaal ZBO's/RWT's | 3.600 | 7.800 | 10.150 | 10.450 |
Kennisinfrastructuur | ||||
Preventie, jeugd en sport | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Langdurige zorg | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Curatieve zorg | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal kennisinfrastructuur | 7.900 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |
2.2 Toelichting apparaatsuitgaven inspecties
Inspectie voor de Gezondheidszorg
Het kunnen beschikken over goede, veilige zorg wanneer dat nodig is, is een essentieel publiek goed. Of het nu in de rol van betrokken familielid, patiënt of cliënt is, burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat zorgprofessionals adequaat behandelen, verzorgen en begeleiden en de fabrikant van geneesmiddelen of medische hulpmiddelen veilige producten levert. De verantwoordelijkheid voor dat vertrouwen ligt bij de zorgaanbieder en fabrikant. De inspectie ziet erop toe dat zorgaanbieders en fabrikanten deze verantwoordelijkheid nakomen. Vanuit het maatschappelijk belang bij veilige en verantwoorde zorg houdt de inspectie scherp, deskundig en onafhankelijk toezicht op de veiligheid en kwaliteit van zorg.
In haar toezicht gaat de IGZ uit van de intrinsieke motivatie van zorgaanbieders om veilige en goede zorg te verlenen. Dit vat zij in de term «gezond vertrouwen», wat ook de titel is van het Meerjarenbeleidsplan 2016–2019 van de IGZ. Dit gezond vertrouwen is niet vanzelfsprekend: het is een dynamisch proces waarvoor steeds weer de resultaten van de zorgaanbieder over goede zorg de basis vormen. Bij onwil, onvermogen en roekeloos gedrag van bestuurders en zorgverleners, treedt de inspectie direct op. Door het toezicht op deze manier in te richten wil de IGZ bijdragen aan het gezonde vertrouwen van eenieder in de Nederlandse zorg.
Ontwikkelingen zoals de decentralisatie van zorgtaken naar gemeenten, de invoering van de Wet kwaliteit en klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de vorming van het medisch specialistisch bedrijf in de ziekenhuizen, maken dat de zorgsector volop in beweging is. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen zorgaanbieder en patiënt in zorginstellingen en thuis. Deze transities vragen veel van de mensen die in de zorg werkzaam zijn: zij moeten en willen zorg blijven leveren die aan alle kwaliteitseisen voldoet. Daarbij veranderen de kwaliteitseisen zelf ook: het perspectief en de behoeften van de patiënt staan hierin steeds meer centraal.
De IGZ werkt er naar toe een meer proactieve toezichthouder te zijn, die belangrijke thema’s weet te agenderen bij het zorgveld en politiek, maar ook kan ingrijpen voordat risico’s zich voordoen. Daarnaast spreekt de inspectie zorgprofessionals en -bestuurders nadrukkelijker aan op hun verantwoordelijkheden voor de kwaliteit van de zorg en de bewaking daarvan. Het perspectief van de burger, die soms patiënt of cliënt is, vormt voor de zorg en daarmee ook voor het toezicht een belangrijk uitgangspunt.
Kortom, de zorgsector is volop in beweging, maar de IGZ beweegt mee: de ontwikkelingen in de zorg, gecombineerd met nieuwe wetgeving, risicothema’s en de eigen ontwikkeling vormen een ambitieuze uitdaging naast de «reguliere» taak van de IGZ op het gebied van toezicht en handhaving. Een goed voorbeeld van een punt waarop de IGZ in beweging is, is de voorgenomen fusie met de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) die in 2017 voltooid zal zijn. Beide inspecties gaan dan verder onder de naam «Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd».
Inspectie Jeugdzorg
De Inspectie Jeugdzorg voert samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie het landelijk toezicht in het kader van de Jeugdwet uit. Zij ziet toe op de kwaliteit van de jeugdhulp, de jeugdbescherming en jeugdreclassering en op de naleving van de wetgeving. De inspectie stimuleert met haar toezicht de voorzieningen tot goede en veilige verzorging, opvoeding en behandeling van kinderen in de jeugdhulp en in de jeugdbescherming en jeugdreclassering en de ondersteuning van ouders en verzorgers van die kinderen. De inspectie draagt er met haar toezicht aan bij dat de samenleving er op kan vertrouwen dat kinderen en ouders op tijd en op maat de hulp en zorg krijgen van de instellingen en de professionals. Het onafhankelijk oordeel over de kwaliteit van de jeugdhulp, de jeugdbescherming en jeugdreclassering is relevant voor de professional, de instelling en de overheid en helpt bij het verbeteren van die kwaliteit.
De inspectie verzamelt informatie over de kwaliteit, vormt zich een oordeel en grijpt zo nodig in. Daarnaast kijkt de inspectie of het beleid goed werkt. Daarover doet de inspectie gevraagd en ongevraagd voorstellen tot verbeteringen aan de betreffende instellingen en verantwoordelijke overheden.
De Inspectie Jeugdzorg houdt op grond van de Jeugdwet en een aantal andere wetten en regelingen toezicht op de volgende organisaties:
-
• jeugdhulpaanbieders;
-
• instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering;
-
• certificerende instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering;
-
• Veilig Thuis (advies- en meldpunten huiselijk geweld en kindermishandeling);
-
• Raad voor de Kinderbescherming;
-
• justitiële jeugdinrichtingen;
-
• vergunninghouders voor interlandelijke adoptie;
-
• opvangvoorzieningen voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen;
-
• schippersinternaten.
Binnen het bredere sociaal domein werkt de inspectie samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie Veiligheid en Justitie, de Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het samenwerkingsverband Samenwerkend Toezicht Jeugd/Toezicht Sociaal Domein.
De inspectie werkt onder verantwoordelijkheid van de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Veiligheid en Justitie en is organisatorisch onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De begroting 2017 bedraagt € 6,8 miljoen.
De Minister heeft de Tweede Kamer op 18 maart 2016 geïnformeerd over haar voornemen om te komen tot een fusie tussen de Inspectie Jeugdzorg en de Inspectie voor de Gezondheidszorg tot de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, daar deze inspecties in de praktijk al steeds nauwer samenwerken in het kader van het gezamenlijk toezicht op basis van de Jeugdwet. De voorbereidingen voor de fusie zijn in werking gezet, inclusief de voorbereiding van de benodigde wijzigingen in de wetgeving.
Sociaal en Cultureel Planbureau
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is een interdepartementaal, wetenschappelijk instituut, opgericht bij koninklijk besluit op 30 maart 1973. Het koninklijk besluit is per 1 april 2012 ingetrokken en vervangen door de Regeling van de Minister-President, Minister van Algemene Zaken, houdende de vaststelling van de Aanwijzingen voor de Planbureaus (1 april 2012).
Het SCP verricht zelfstandig onderzoek en rapporteert – gevraagd en ongevraagd – aan de regering, de Eerste- en Tweede Kamer, ministeries en andere maatschappelijke en overheidsorganisaties. De belangrijkste taken van het SCP zijn:
-
• Het beschrijven van de situatie op sociaal en cultureel terrein in Nederland en de te verwachte ontwikkelingen.
-
• Het bijdragen aan verantwoorde keuzen van doeleinden en middelen in het sociaal en cultureel beleid en het ontwikkelen van alternatieven.
-
• Het beoordelen van het gevoerde beleid, speciaal het interdepartementale beleid.
Het SCP verricht daartoe sociaalwetenschappelijk onderzoek naar de leefsituatie en de opvattingen van de burger, evenals naar het (overheids)beleid dat daarop van invloed is. Het werk van het SCP omvat de terreinen van nagenoeg alle Ministeries. Eens per jaar geeft het SCP een overzicht van de voorgenomen activiteiten in een werkprogramma. Het werkprogramma wordt gepubliceerd op de website van het bureau (www.scp.nl).
Activiteiten SCP 2017 | Aantal rapporten | Uren in 2017 | Uitgaven in 2017 (bedragen x € 1.000) |
---|---|---|---|
1. Wetenschappelijk onderzoek | 45 | 82.789 | 10.800 |
2. Kennisverspreiding | – | 9.199 | 1.200 |
3. Totaal | 45 | 91.988 | 12.000 |
Toelichting
1. Wetenschappelijk onderzoek
Het onderzoeksprogramma van het SCP staat in het teken van het ondersteunen van het beleid van de overheid, waar dat gericht is op het behoud en de verhoging van het welzijn en het welbevinden van de Nederlandse burger en samenleving. Veel van de door het SCP in 2017 uit te voeren projecten vloeien voort uit eerder gemaakte afspraken of verkregen opdrachten.
In oneven jaren brengt het SCP «De Sociale Staat van Nederland» uit (een brede inventarisatie van de levensomstandigheden van de Nederlandse bevolking), in even jaren een meer thematisch Sociaal Cultureel Rapport.
Er zijn langjarige afspraken over de opstelling van bijvoorbeeld de Verdiepende studie Integratie, de Emancipatiemonitor, «De Sociale Staat van het Platteland», «Het Cultureel Draagvlak», de pgb-monitor en de ontwikkeling van ramingsmodellen voor de vraag naar jeugdzorg en langdurige zorg. Veel van het SCP-onderzoek is gebaseerd op door het CBS verzamelde en ter beschikking gestelde gegevens. Daarnaast laat het SCP zelf ook enkele grote surveys uitvoeren. Ook in 2017 zal het SCP ten behoeve van het kabinet rapporteren over de uitkomsten van het in 2008 gestarte onderzoek naar zorgen en maatschappelijke kwesties die leven onder de bevolking en van belang zijn voor de politiek («Continu Onderzoek Burgerperspectieven»).
2. Kennisverspreiding
Vele SCP-medewerkers hebben contacten met of maken deel uit van voor het SCP relevante wetenschappelijke of maatschappelijke organisaties, of hebben vanwege hun SCP-werk of -expertise een adviserende rol in allerlei gremia. Kennisverspreiding via presentaties, artikelen, papers e.d. zijn een belangrijk onderdeel van het werk.
Een kerntaak van het SCP is het adviseren van departementen en andere overheidsinstanties op basis van de beschikbare kennis en inzichten. De positionering van het bureau binnen de rijksoverheid maakt het mogelijk deel te nemen aan het commissie- en advieswerk binnen de overheid (onderraden en voorportalen). Afgezien van deze vorm van indirecte advisering brengt het bureau ook met regelmaat adviezen uit aan (beleidsdirecties van) departementen. Deze advisering kan zeer uiteenlopend van karakter zijn, bijvoorbeeld via participatie in de kenniskamers van verschillende Ministeries.
Raad voor Volksgezondheid en Samenleving
De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) is een onafhankelijk adviesorgaan voor de regering en de beide kamers der Staten-Generaal. De RVS heeft tot taak strategische adviezen te geven over het te voeren beleid. De vraagstukken waarover de RVS adviseert zijn per definitie domeinoverstijgend. De RVS werkt aan een sterkere verbinding met VWS alsmede met andere departementen, zoals OCW, BZK, SZW en VenJ. Vanuit zijn onafhankelijke positie en opdracht laat de RVS zijn licht schijnen over toekomstige strategische beleidsvraagstukken voor zorg en gezondheid. Hierbij beziet de RVS de mogelijkheid om dit in samenwerking met andere kennisinstellingen te doen.
De RVS heeft bij zijn start gekozen voor het opstellen van een meerjarige werkagenda 2015–2018, met de volgende vier thema’s: (1) Veranderende verzorgingsstaat, (2) Verantwoord sturen, (3) De belofte van wetenschap en technologie en (4) De levensloop levenslang en levensbreed. Het werken met een meerjarige werkagenda past bij de brede opdracht van de RVS en biedt ruimte om gedurende het jaar een vraag of probleem te agenderen. Dit kan leiden tot een gevraagd of ongevraagd advies van de RVS.
Het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (CEG) is een samenwerkingsverband van de Gezondheidsraad en de RVS dat informeert over nieuwe ontwikkelingen op het snijvlak van ethiek, gezondheid en beleid. Het CEG publiceert jaarlijks signalementen over ethische thema’s en geeft uitvoering aan de publieksfunctie, onder meer via de website www.ceg.nl (kennisbron over ethische thema’s) en diverse publieksbijeenkomsten, waaronder de jaarlijkse Els Borst Lezing. In 2017 zal het CEG extra aandacht besteden aan de verbetering van de publieksfunctie, onder meer door het vernieuwen van de website.
Gezondheidsraad
De Gezondheidsraad is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan en heeft als taak de regering en het parlement van advies te dienen over de stand van kennis ten aanzien van vraagstukken op het gebied van de volksgezondheid.
Het werkterrein van de Gezondheidsraad omvat de volgende aandachtsgebieden: preventie, gezondheidszorg, voeding, leefomgeving, arbeidsomstandigheden, innovatie en kennisinfrastructuur. De raad brengt gevraagd en ongevraagd adviezen uit. In september stelt de Minister van VWS het werkprogramma voor het komende jaar vast (www.gezondheidsraad.nl).