Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 | Hoofdwegennet | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.255.485 | 4.194.780 | 4.330.851 | – 715.469 | 3.615.382 | |
Uitgaven | 2.575.982 | 2.839.668 | 2.477.273 | – 4.943 | 2.472.330 | |
12.01 | Verkeersmanagement | 3.680 | 3.680 | 3.736 | 0 | 3.736 |
12.01.01 | Verkeersmanagement | 3.680 | 3.680 | 3.736 | 0 | 3.736 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.680 | 3.680 | 3.736 | 0 | 3.736 | |
12.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 645.593 | 664.814 | 723.297 | – 6.290 | 717.007 |
12.02.01 | Beheer en onderhoud | 576.208 | 576.207 | 669.477 | 0 | 669.477 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 576.208 | 576.207 | 669.477 | 0 | 669.477 | |
12.02.04 | Vervanging | 69.385 | 88.607 | 53.820 | – 6.290 | 47.530 |
12.03 | Aanleg | 781.590 | 752.479 | 555.680 | 3.143 | 558.823 |
12.03.01 | Realisatie | 545.870 | 621.015 | 514.711 | 22.398 | 537.107 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 30.616 | 30.616 | 32.508 | 0 | 32.508 | |
12.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 235.720 | 131.464 | 40.969 | – 19.253 | 21.716 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 12.407 | 12.421 | 17.670 | 0 | 17.670 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 581.030 | 567.030 | 606.832 | – 1.796 | 605.036 |
12.04.01 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 581.030 | 567.030 | 606.832 | – 1.796 | 605.036 |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 564.089 | 564.089 | 587.728 | 0 | 587.728 |
12.06.01 | Apparaatskosten RWS | 447.350 | 447.322 | 459.224 | 30 | 459.254 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 447.350 | 447.322 | 459.224 | 30 | 459.254 | |
12.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 116.739 | 116.767 | 128.504 | – 30 | 128.474 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 110.739 | 110.767 | 122.504 | – 30 | 122.474 | |
12.07 | Investeringsruimte | 0 | 287.576 | 0 | 0 | |
12.07.01 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.07.03 | Investeringsruimte | 287.576 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 90.402 | 88.584 | 118.517 | – 8.050 | 110.467 | |
12.09 | Ontvangsten | 90.402 | 88.584 | 118.517 | – 8.050 | 110.467 |
12.09.01 | Ontvangsten | 90.402 | 88.584 | 118.517 | – 8.050 | 110.467 |
12.09.02 | Tolopgave |
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen van € 716,8 miljoen in 2018 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten waar lagere verplichtingen realisaties zich voordoen:
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet, reservering VenR Beleid (– € 38,2 miljoen). De gereserveerde verplichtingenruimte is achteraf niet nodig voor het opstarten van een vervanging en renovatieprogramma.
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet Beheer en Onderhoud (– € 14,1 miljoen). De uitgaven voor het onderhoud van de tunnel technische installatie bij het project A4 Delft-Schiedam is met de Miljoenennota 2019 overgeheveld vanuit het projectbudget van A4 Delft-Schiedam naar artikelonderdeel 12.02 Beheer onderhoud en vervanging. De bijbehorende verplichtingen zijn niet goed overgeheveld, waardoor het budget voor 2018 veel te hoog is opgenomen en de jaren 2019 en verder te laag.
-
– Uitvoeringsbesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (– € 433,7 miljoen). Op 16 oktober 2018 is het uitvoeringsbesluit A12-A15 Ressen genomen. Het projectbudget wordt hiermee overgeheveld van het planstudieartikel naar het realisatieartikel, zodat gestart kan worden met het opstarten van de aanbesteding.
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet verplichtingen (– € 252,3 miljoen). De verplichtingenrealisatie bij het Hoofdwegennet is € 252,3 miljoen lager dan verwacht. De lagere realisatie komt voornamelijk voor rekening van de projecten A10 Zuidas (– € 47 miljoen) als gevolg van vertraging en verkregen inzichten tijdens de herijkingsfase. A15 Maasvlakte-Vaanplein (– € 22 miljoen) als gevolg van vertraging bij de afbouw van het spoor over de Botlekbrug. A24 Blankenburgverbinding (– € 49 miljoen) als gevolg van de Contract Close van project Blankenburgverbinding welke eind 2017 heeft plaatsgevonden en daarmee is toen ook de (voorlopige) volledige DBFM verplichting vastgelegd. Financial Close heeft eind 2018 plaatsgevonden, de uiteindelijke DBFM verplichting is hierop aangepast. Schiphol-Amsterdam-Almere (– € 17 miljoen) als gevolg van vertraging bij het verplichten van verleggingen Kabels en Leidingen bij het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Aflossing tunnels (– € 17 miljoen) door bijstelling van het contract van de tunnel de Noord als gevolg van lagere voertuigpassages. A16 Rotterdam (– € 14 miljoen) dit komt doordat de budgettaire DBFM inpassing later plaatsvindt dan oorspronkelijk gepland. Vervanging en Renovatie (– € 8 miljoen) bij de projecten Rijnlandse Boezemwater € 3 miljoen, VIT Zeeburg € 2 miljoen en V&R N3 € 3 miljoen, door het in latere jaren zetten van de risicoreservering. Vervanging Investering Tunnels (€ 2 miljoen) aanbesteding Zeeburgertunnel is verplaatst naar 2019). Stalen Kunstwerken (– € 10 miljoen) A9 Omleiding Badhoevedorp (– € 6 miljoen) door vertraging bij de afwikkeling van nadeelcompensaties en de laatste restwerken. Een klein deel van de sloop van de oude weg is naar 2019 geschoven en vertraging bij de afwikkeling van nadeelcompensaties. A27-A1 Utrecht Eemnes Bunschoten (– € 7 miljoen vertraging bij afwikkeling van nadeelcompensaties). Spoedwet Wegverbreding (– € 10 miljoen lagere realisaties bij de projecten A20 knooppunt Gouwe, A12 Woerden-Gouda en A27/28 Everdingen-Lunetten).
Daartegenover staat de overschrijding van verplichtingenrealisaties op de volgende projecten:
-
– Saldo 2018 Hoofdwegen Realisatie (€ 8,1 miljoen). Voor het aangaan van verplichtingen voor het aanleggen van ZOAB op de parallelbanen bij Eemnes is meer verplichtingenbudget benodigd in 2018, in plaats van 2019.
-
– Saldo Hoofdwegennet realisatie (€ 8,6 miljoen). In 2018 worden alsnog verplichtingen vastgelegd voor gevelisolatie en overlegging Kabels en Leidingen. Eerder, bij het opstellen van de Najaarsnota bijlage werd er nog van uitgegaan dat de opdrachtverstrekking niet meer in 2018 zou plaatsvinden (A7 ZRG Fase2).
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet Realisatie, N14 Vlietlanden (€ 15,8 miljoen). De overeenkomst met de provincie Zuid-Holland voor de uitvoering is alsnog in 2018 ondertekend waardoor er alsnog in 2018 verplichtingen ruimte benodigd was.
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet Geïntegreerde Contractvormen (€ 28,7 miljoen). In 2018 worden meer werkzaamheden omtrent basisovereenkomstspoorverbinding Botlekbrug opgedragen dan bij Najaarsnota werd verwacht. Verwachting was dat die verplichtingen in 2019 gecontracteerd werden.
-
– Stelselimplementatie vrachtwagenheffing (€ 6,8 miljoen). In verband met het aangaan van een contract in 2018 in het kader van de stelselimplementatie.
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet Realisatie (€ 5,1 miljoen) het verwerven van vastgoed verloopt voorspoediger dan gepland, daarnaast kan het monitoringsplan grondwater Ring Utrecht in 2018 worden verplicht.
-
– Verplichtingen Hoofdwegennet (€ 29,9 miljoen). De verplichtingen zijn bestemd voor de Wantijbrug en Heinenoord.
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet (€ 36,3 miljoen). De overschrijding van deze verplichtingenrealisatie betreft onder meer de verlegging van Kabels en Leidingen. Verder betreft het nadeelcompensaties en wordt er in 2018 meer vastgoed aangekocht dan verwacht.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van € 6,3 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
Per saldo is op Vervanging en Renovatie (VenR) € 6,3 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. De lagere uitgaven zijn met name ontstaan op de VenR-projecten. Bij het Groot Variabel Onderhoud is per saldo € 6,3 miljoen minder gerealiseerd dan bij Najaarsnota werd voorzien. De lagere uitgaven komen voornamelijk voorbij het project Rijnlandse Boezemwater (– € 2,8 miljoen) en Stalen Kunstwerken (– € 3,5 miljoen). Het voordelig saldo wordt in 2018 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.03 Aanleg
12.03.01 Realisatie
In 2018 is bij Hoofdwegennet Realisatie (€ 22,1 miljoen) meer gerealiseerd dan bij Najaarsnota verwacht. Deze overschrijding komt voornamelijk door de hogere uitgaven bij het project Rijnlandroute (€ 23 miljoen). Met de provincie Zuid-Holland (uitvoerder van het project) is in november overeengekomen welke meerjarige mijlpalen behaald moeten zijn alvorens gedeclareerd kan worden. Dit had tot gevolg dat declaratie over 2018 hoger werd dan in augustus gepland. Bij een aantal projecten zijn de uitgaven hoger als gevolg van meer vastgoed aankopen. Te noemen zijn de projecten A12/A15 Ressen (+€ 5 miljoen), A12/A17 Ring Utrecht (€ 5,1 miljoen), A16 Rotterdam (€ 4,5 miljoen). Bij het project A9 Badhoevedorp is (€ 2,8 miljoen) meer uitgegeven doordat de werkzaamheden aan het Ringvaart aquaduct aan dit project zijn toegevoegd. De lagere uitgaven komen voor bij de projecten Houten-Hooipolder (€ 1,8 miljoen) door minder kosten verlegging van kabels en leidingen, A10 Zuidas Knopen (€ 4,8 miljoen) door herijking van het contract, N14 Vlietlanden (€ 2 miljoen) omdat een deel van het werk nog niet gedeclareerd is en vertraging van de laatste projecten Beter Benutten (€ 2,8 miljoen). Tot slot Schiphol Amsterdam-Almere omdat een aantal declaraties te laat ontvangen zijn (€ 11,1 miljoen).
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Op dit artikelonderdeel vinden mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 1,9 miljoen.
Dit wordt met name veroorzaakt door een verlaging van het saldo van (– € 20,1 miljoen) doordat er minder is gerealiseerd aan kasuitgaven. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de projecten NSL (– € 10,4 miljoen) als gevolg van dat een deel van het NSL 2018 voor gemeenten is gefinancierd uit NSL-budget op HXII dat in 2018 niet is aangewend voor de eindafrekening aan provincies. Genoemde eindafrekening aan provincies zal in 2019 plaatsvinden en hiervoor zal het IF-budget aangewend worden. Innovatie A58 (– € 3 miljoen) als gevolg van een herijkte planning. Tol (– € 1,4 miljoen) als gevolg van het feit dat pas in Q2 van 2019 besluitvorming zal plaatsvinden over de realisatiefase van het programma Tol; en voorbereiding van de kilometerheffing (– € 1,4 miljoen) als gevolg van het feit dat de kosten zijn gedekt op HXII.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging van € 1,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
De realisatie van 2018 bij het onderdeel Geïntegreerde Contract Vormen is uiteindelijk € 1,8 miljoen lager dan bij Najaarsnota geraamd. De grootste afwijkingen komen voor bij de projecten A15 MaVa (€ 3 miljoen, werk is uitgevoerd maar factuur is vooralsnog niet ontvangen), N18 Varsseveld-Enschede (€ 2,8 miljoen, werkzaamheden aansluiting N18-N35 bij Enschede west liggen voor op schema), A1/A6 SAA (– € 2,1 miljoen, geen overeenstemming over de invulling van de natuurcompensatie met de provincie Noord-Holland), A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten (– € 1,3 miljoen, geen overeenstemming over de invulling van de boscompensatie), A12 Ede-Grijsoord (– € 1 miljoen, verwachte grondaankoop is niet doorgegaan), A6 SAA Almere (– € 0,9miljoen), A9 Gaasperdammerweg (– € 0,8 miljoen) en A10 Coentunnel (– € 0,5 miljoen)
12.09 Ontvangsten
De verlaging van € 8,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
-
– In 2018 zijn er minder ontvangsten gerealiseerd dan verwacht met name doordat in 2018 in totaal € 7,7 miljoen minder ontvangen is dan bij Najaarsnota werd voorzien. Dit is voornamelijk veroorzaakt door het project A9 Badhoevedorp (– € 14,6 miljoen). De provincie Noord-Holland en de Vervoersregio hebben hun bijdragen niet betaald omdat er onduidelijkheid is over het indexeren van hun financiële bijdragen. N33 Assen Zuidbroek (– € 3,5 miljoen) waar de grondverkoop Veendam is vertraagd. Daarnaast zijn er hogere ontvangsten gerealiseerd als gevolg van extra EU-subsidie bij het project Praktijkproef Amsterdam (€ 1,6 miljoen), de verkoop van vastgoed bij de projecten A4 Burgerveen-Leiden (€ 1,7 miljoen) A4 Dinteloord-Bergen op Zoom (€ 0,8 miljoen) N18 Varsseveld (€ 2,0 miljoen) en A1/A6/A9 Schiphol Amsterdam-Almere (€ 4,6 miljoen).
-
– Saldo 2018 Hoofdwegennet VenR, van de geraamde ontvangsten is per saldo € 0,8 miljoen euro minder binnengekomen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door inkoop vastgoed Rijnlandroute (€ 1 miljoen), A15 Papendrecht Sliedrecht (€ 1,3 miljoen) en Innovatie A58 (€ 0,7 miljoen).
Het nadelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Artikel 13 Spoorwegen
13 | Spoorwegen | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.527.321 | 3.423.873 | 1.451.354 | – 14.478 | 1.436.876 | |
Uitgaven | 2.190.386 | 2.410.301 | 2.147.707 | – 24.373 | 2.123.334 | |
13.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 1.245.258 | 1.174.616 | 1.520.154 | – 5.757 | 1.514.397 |
13.02.01 | Beheer onderhoud en vervanging | 1.245.258 | 1.174.616 | 1.520.154 | – 5.757 | 1.514.397 |
13.03 | Aanleg | 766.273 | 814.057 | 473.942 | – 16.675 | 457.267 |
13.03.01 | Realisatieprogramma personenvervoer | 505.834 | 731.955 | 398.872 | – 16.807 | 382.065 |
13.03.02 | Realisatieprogramma goederenvervoer | 62.124 | 73.628 | 57.866 | 1 | 57.867 |
13.03.04 | Verk. en planuitw. personenvervoer | 195.706 | 424 | 16.521 | 131 | 16.652 |
13.03.05 | Verk. en planuitw. goederenvervoer | 2.609 | 8.050 | 683 | 0 | 683 |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 162.258 | 179.466 | 143.621 | – 1.941 | 141.680 |
13.04.01 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 162.258 | 179.466 | 143.621 | – 1.941 | 141.680 |
13.07 | Rente en aflossing | 16.597 | 16.597 | 9.990 | 9.990 | |
13.07.01 | Rente en aflossing | 16.597 | 16.597 | 9.990 | 9.990 | |
13.08 | Investeringsruimte | 0 | 225.565 | 0 | 0 | |
13.08.01 | Programmaruimte | 0 | 13.243 | 0 | 0 | |
13.08.02 | Beleidsruimte | |||||
13.08.03 | Investeringsruimte | 212.322 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 314.250 | 370.180 | 234.214 | – 11.434 | 222.780 | |
13.09 | Ontvangsten | 314.250 | 370.180 | 234.214 | – 11.434 | 222.780 |
13.09.01 | Ontvangsten | 314.250 | 370.180 | 234.214 | – 11.434 | 222.780 |
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen in 2018 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten:
-
– Programma behandelen en opstellen (€ 30,7 miljoen), Geluidssanering spoor (€ 3,8 miljoen), Niet Actief Beveiligde Overwegen (€ 3,7 miljoen), Studie- innovatie (€ 1,2 miljoen) en Vleuten- Geldermalsen (1,6 miljoen): Door vertraging in de voorbereidingswerkzaamheden, is in 2018 geen subsidiebeschikking meer uitgegeven.
Hiertegenover staan hogere verplichtingen van de volgende projecten:
-
– Beheer, Onderhoud en Vervanging (€ 10 miljoen): Voor het vastleggen van de beschikking voor het Beheer, Onderhoud en Vervanging 2019, is meer verplichtingenruimte benodigd dan eerder was voorzien.
-
– Prestatieverbetering HSL-zuid (€ 10,2 miljoen): dit betreft het vastleggen en betalen van de opdracht aan Infraspeed in het kader van de Voltage Change Over (spanningssluis HSL) en het Testlab HSL-Zuid ten behoeve van Baan-Trein-Integratie (BTI)-testen ERTMS.
-
– Geluidsmaatregen hsl- Zuid (€ 1,3 miljoen): dit betreft een opdracht aan Infraspeed ten behoeve van de eerste fase geluidsmaatregelen HSL-Zuid.
13.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging
De verlaging van € 5,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
De lagere kasuitgaven van € 5,8 miljoen wordt veroorzaakt doordat de factuur voor de compensatie van de BTW op de gebruiksvergoeding over december 2018 in januari 2019 is ontvangen, waardoor de betaling in 2019 zal plaatsvinden.
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 | Regionaal, lokale infrastructuur | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 59.087 | 85.652 | 8.208 | – 7 | 8.201 | |
Uitgaven | 246.600 | 203.156 | 102.862 | – 5.594 | 97.268 | |
14.01 | Grote regionaal/lokale projecten | 194.764 | 195.970 | 102.241 | – 7.812 | 94.429 |
14.01.02 | Planuitw. Progr. Reg/lok | 0 | 498 | 290 | – 37 | 253 |
14.01.03 | Realisatieprogr. Reg/lok | 194.764 | 195.472 | 101.951 | – 7.775 | 94.176 |
14.01.04 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02 | Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | |||
14.02.01 | Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | |||
14.03 | RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 51.836 | 7.186 | 621 | 2.218 | 2.839 |
14.03.01 | RSP-ZZL: RB projecten | 2.595 | 2.336 | 621 | 2.218 | 2.389 |
14.03.02 | RSP-ZZL: mob. Fondsen | 33.034 | 0 | 0 | 0 | |
14.03.03 | RSP-ZZL: REP | 16.207 | 4.850 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.219 | 2.219 | ||||
14.09 | Ontvangsten | |||||
14.09.01 | Ontvangsten |
14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal/lokaal
De verlaging van € 7,8 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
De lagere kasuitgaven van € 7,8 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een deel van de rijkssubsidie aan het project HOV Net Zuid-Holland doorschuift naar latere jaren. Dit komt doordat het deelproject bus corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk tegen de verwachting in nog in de planuitwerkingsfase zit.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 | Hoofdvaarwegennet | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 863.989 | 999.295 | 816.031 | – 91.563 | 724.468 | |
Uitgaven | 964.746 | 1.005.400 | 853.287 | – 7.717 | 845.570 | |
15.01 | Verkeersmanagement | 8.525 | 8.525 | 8.655 | 8.655 | |
15.01.01 | Verkeersmanagement | 8.525 | 8.525 | 8.655 | 8.655 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.525 | 8.525 | 8.655 | 8.655 | ||
15.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 376.866 | 397.584 | 331.368 | 3.128 | 334.496 |
15.02.01 | Beheer en onderhoud | 269.466 | 262.416 | 288.333 | 511 | 288.844 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 264.728 | 258.620 | 282.430 | 577 | 283.007 | |
15.02.04 | Vervanging | 107.400 | 135.168 | 43.035 | 2.617 | 45.652 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
15.03 | Aanleg | 227.570 | 218.969 | 163.839 | – 4.675 | 159.164 |
15.03.01 | Realisatieprogramma | 218.362 | 211.773 | 162.108 | – 4.159 | 157.949 |
15.03.02 | Verkenningen en planuitwerkingen | 9.208 | 7.196 | 1.731 | – 516 | 1.215 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 379 | 378 | 444 | 444 | ||
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 44.839 | 35.749 | 35.037 | – 6.170 | 28.867 |
15.04.01 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 44.839 | 35.749 | 35.037 | – 6.170 | 28.867 |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 306.946 | 306.946 | 314.388 | 0 | 314.388 |
15.06.01 | Apparaatskosten RWS | 278.254 | 278.254 | 285.741 | 0 | 285.741 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 278.254 | 278.254 | 285.741 | 0 | 285.741 | |
15.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 28.692 | 28.692 | 28.647 | 0 | 28.647 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 28.692 | 28.692 | 28.647 | 0 | 28.647 | |
15.07 | Investeringsruimte | 0 | 37.627 | 0 | 0 | |
15.07.01 | Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
15.07.03 | Investeringsruimte | 0 | 37.627 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 131.197 | 134.633 | 81.382 | – 17 | 81.365 | |
15.09 | Ontvangsten | 131.197 | 134.633 | 81.382 | – 17 | 81.365 |
15.09.01 | Ontvangsten | 131.197 | 134.633 | 81.382 | – 17 | 81.365 |
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen in 2018 hebben met name betrekking op het volgende:
-
– Programma Vervanging en Renovatie (€ 81,1 miljoen): de gereserveerde verplichtingenruimte is achteraf in 2018 niet nodig gebleken voor het opstarten van het VenR-programma.
-
– Project Zeetoegang IJmond (€ 10,6 miljoen): er is nog geen definitieve overeenstemming inzake een aantal contractwijzigingen waardoor er minder verplichtingen zijn aangegaan in 2018. Het betreft hier onder andere contractwijzigingen die toezien op het aanpassen van eisen aan de geleidewerken, het doorvoeren van verbeteringen in bediening en besturing, en aanscherping van de eisen aan corrosiebestendigheid.
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verhoging van € 3,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
De hogere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door de volgende VenR-projecten:
-
– Damwanden Eemskanaal (€ 5,3 miljoen): bij Najaarsnota was als gevolg van gemaakte ontwerpfouten bij de voorbereiding een bijstelling in zowel het uitvoerings- als betalingsschema noodzakelijk en is het budget 2018 naar beneden bijgesteld. Uiteindelijk is het toch mogelijk gebleken om meer te realiseren dan bij Najaarsnota verwacht.
-
– Waalbrug Nijmegen (€ 2,1 miljoen): voor de aanpak van Chroom VI en ten behoeve van Voorstellen tot Wijziging zijn hogere uitgaven nodig gebleken.
Daartegenover staan lagere kasuitgaven op het volgende:.
-
– VenR-project Bediening op Afstand Friesland (€ 3,2 miljoen): de ombouw van de Prinses Margriet Sluis en Brug is vertraagd doordat niet tijdig kon worden gestart met graafwerkzaamheden als gevolg van een ontbrekende vergunning.
-
– Reservering planfase VenR projecten (€ 0,8 mln.): de opdracht voor de planfase van het VenR project Bediening en Besturing Brabantse kanalen is later dan verwacht.
Het nadelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel in mindering gebracht, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
15.03 Aanleg
De verlaging van € 5,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
De Slotwet 2018 laat een voordelig saldo zien van per saldo € 5,1 miljoen. De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt door de projecten:
-
– Lemmer-Delfzijl (€ 3,1 miljoen): er is sprake van uitstel in de beschikking Brug Burgum waarbij de geplande betaling is doorgeschoven naar 2019.
-
– Vaarwel Meppel-Ramspol (€ 1,4 miljoen): diverse activiteiten in verschillende contractwijzigingen zijn niet meer in 2018 betaalbaar gesteld.
-
– Toekomstvisie Waal (€ 1,3 miljoen): dit is het gevolg van het verschuiven van de grondaankopen, het later betalen aan de provincie Gelderland ten behoeve van de samenwerkingsovereenkomst en lagere uitgaven aan de integrale uitbesteding.
Daartegenover staan hogere kasuitgaven op het project Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 4,6 miljoen), waar een overeenstemming is bereikt met de opdrachtgever over het doorberekenen van de staalprijzen.
Het voordelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De verlaging van € 6,1 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
Het voordelig saldo wordt met name veroorzaakt door de projecten:
-
– Zeetoegang IJmond (€ 3,4 miljoen): de werkzaamheden van het baggeren van de vaargeul zijn vertraagd, het Voorstel tot Wijziging van de ontwerpkosten is niet overeengekomen en betaald, en er is sprake van lagere uitgaven op secundaire inkopen en inhuur.
-
– Sluis Eefde (€ 1,9 miljoen): er zijn een aantal betalingen doorgeschoven naar 2019, waaronder € 1,2 miljoen aan betalingen voor de Voorstellen tot Wijziging inkassing en € 0,7 miljoen aan andere Voorstellen tot Wijziging die niet meer in 2018 met de opdrachtnemer zijn afgesloten.
Het voordelig saldo wordt in 2019 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 | Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 310.309 | 744.197 | 1.095.267 | – 55.504 | 1.039.763 | |
Uitgaven | 262.497 | 323.554 | 274.762 | – 5.429 | 269.333 | |
17.01 | Westerscheldetunnel | |||||
17.01.01 | Westerscheldetunnel | |||||
17.02 | Betuweroute | 4.942 | 7.035 | 1.312 | 287 | 1.599 |
17.02.01 | Betuweroute | 4.942 | 7.035 | 1.312 | 287 | 1.599 |
17.03 | Hogesnelheidstrein-Zuid | 8.894 | 10.188 | 148 | – 68 | 80 |
17.03.01 | Realisatie HSL-zuid | 8.894 | 10.188 | 148 | – 68 | 80 |
17.03.02 | Realisatie HSL-zuid railwegen | |||||
17.03.03 | Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | |||||
17.05 | Zuiderzeelijn | |||||
17.05.01 | Zuiderzeelijn | |||||
17.06 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 34.940 | 38.916 | 24.325 | – 4.140 | 20.185 |
17.06.01 | Project Mainportontwikkeling Rotterdam | 34.940 | 38.916 | 24.325 | – 4.140 | 20.185 |
17.07 | ERMTS | 98.823 | 123.405 | 51.451 | – 718 | 50.733 |
17.07.01 | Realisatieprogramma ERTMS | 42.296 | 55.135 | 33.167 | – 303 | 32.864 |
17.07.02 | ERMTS | 56.527 | 68.270 | 19.034 | – 1165 | .17.869 |
17.08 | ZuidasDok | 114.898 | 144.010 | 90.271 | – 11.333 | 78.938 |
17.08.01 | ZuidasDok | 114.898 | 144.010 | 90.271 | – 11.333 | 78.938 |
17.08.02 | ZuidasDok | |||||
17.10 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | 0 | 107.255 | 10.543 | 117.798 | |
17.10.01 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; realisatieprogramma | 0 | 80.289 | 10.537 | 90.826 | |
17.10.02 | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer; Planuitwerking | 0 | 26.966 | 6 | 26.972 | |
Ontvangsten | 30.436 | 29.598 | 152.800 | – 115.427 | 37.373 | |
17.09 | Ontvangsten | 30.436 | 29.598 | 152.800 | – 115.427 | 37.373 |
17.09.01 | Ontvangsten | 583 | 287 | 10.551 | 10.838 | |
17.09.02 | Ontvangsten | 1.500 | 1.500 | 0 | 1.022 | 1.022 |
17.09.03 | Ontvangsten | 28.936 | 27.515 | 25.513 | 25.513 | |
17.09.04 | Ontvangsten | 0 | 127.000 | – 127.000 | 0 |
Verplichtingen
De per saldo lagere verplichtingen in 2018 (€ 52,9 miljoen) hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– Zuidasdok (– € 46,6 miljoen): De lagere verplichtingen bij Zuidasdok zijn een gevolg van de herijkingsfase. Tijdens deze herijkingsfase is onder meer gebleken dat het project complexer is dan vooraf werd verwacht, waardoor de herijkingsfase een langere doorlooptijd heeft. Dit heeft ook consequenties gehad voor de uitputting 2018, waardoor er minder is verplicht dan verwacht.
-
– ERTMS(€ 16,6 miljoen): door het verschuiven van de programmabeslissing naar 2019, vindt de uitvoering en betaling van bepaalde activiteiten/projecten later plaats.
Hiertegenover staan hogere verplichtingen van € 10,1 miljoen, dit heeft o.a. te maken met de volgende projecten:
-
– Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (6,5 miljoen): Het project PHS Eindhoven gaat naar realisatie. Hiervoor worden de gereserveerde budgetten vanuit planuitwerking overgeboekt naar realisatie.
-
– ERTMS (€ 2,6 miljoen): Het betreft een overboeking vanuit HXII vanwege een lagere apparaatsuitgaven ERTMS dan begroot, zodat het meerjarige ERTMS-budget in lijn wordt gebracht met de geprognosticeerde apparaatsuitgaven ERTMS in 2019 en verder.
-
– Saldo 2018 Zuidas DOK (€ 1 miljoen): voor het aangaan van verplichtingen voor werken ten behoeve van de uitvoering is 1 miljoen meer verplichtingenbudget benodigd.
17.08 ZuidasDok
De verlaging van € 11,3 miljoen bij de Slotwet 2018 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2018.
Saldo 2018
Op het project A10 ZuidasDok is in 2018 € 11,3 miljoen minder aan kasuitgaven gerealiseerd. Dit is ontstaan doordat het betaalschema van de opdrachtnemer in de loop van 2018 is aangepast als gevolg van de uitloop en verkregen inzichten van de herijkingsfase. Het voordelig saldo wordt in 2018 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Ontvangsten
De lagere ontvangsten van € 126 miljoen worden voornamelijk veroorzaakt door lagere ontvangsten van 127 miljoen in het kader van Programma Hoogfrequent Spoor. Met de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught zijn in het kader van het PHS-project Meteren-Boxtel afspraken gemaakt over de bijdragen aan de verdiepte ligging bij Vught. Het is echter niet gelukt om deze ontvangsten nog in 2018 te realiseren waardoor deze doorschuiven naar 2019.
Hiertegenover staan hogere ontvangsten van € 1,0 miljoen die zijn ontvangen in het kader van EU-subsidie ERTMS.
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 | Overige uitgaven en ontvangsten | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.094 | 55.372 | 5.494 | – 3.828 | 1.666 | |
Uitgaven | 1.094 | 55.608 | 5.730 | – 4001 | 1.729 | |
18.03 | Intermodaal vervoer | 0 | 0 | 0 | ||
18.03.01 | Intermodaal vervoer | 0 | 0 | 0 | ||
18.04 | Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | |||||
18.04.01 | Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | |||||
18.06 | Externe veiligheid | 1.016 | 5.643 | 5.730 | – 4001 | 1.729 |
18.06.01 | Externe veiligheid | 1.016 | 5.643 | 5.730 | – 4001 | 1.729 |
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 44.887 | 0 | 0 | ||
18.08.01 | Apparaatskosten RWS | |||||
18.08.02 | Overige netwerkoverstijgende kosten | |||||
18.08.03 | Afroming Eigen Vermogen Rijkswaterstaat | 44.887 | 0 | 0 | ||
18.11 | Investeringsruimte | 0 | 5.000 | 0 | 0 | |
18.11.01 | Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.11.02 | Beleidsruimte | |||||
18.11.03 | Investeringsruimte | 5.000 | 0 | 0 | ||
18.12 | Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | |||||
18.12.01 | Beheer en onderhoud | |||||
18.12.02 | Vervanging | |||||
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | |||||
18.13.01 | Tol gefinancierde uitgaven | |||||
18.15 | Ramingsbijstelling en Kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.15.02 | Kasschuif | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.16 | Reservering Omgevingswet | 78 | 78 | 0 | 0 | |
18.16.01 | Reservering Omgevingswet | 78 | 78 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 91.104 | 91.104 | 5 | 91.109 | ||
18.09 | Ontvangsten | 12.376 | 12.376 | 5 | 12.381 | |
18.09.01 | Ontvangsten | 12.376 | 12.376 | 5 | 12.381 | |
18.10 | Saldo van de afgesloten rekeningen | 78.728 | 78.728 | 78.728 | ||
18.10.01 | Saldo van de afgesloten rekeningen | 78.728 | 78.728 | 78.728 |
Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII
19 | Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ||||||
Uitgaven | ||||||
Ontvangsten | 5.675.020 | 6.123.588 | 5.455.999 | 3.757 | 5.459.756 | |
19.09 | Ten laste van begroting IenW | 5.675.020 | 6.123.588 | 5.455.999 | 3.757 | 5.459.756 |
19.09.01 | Ten laste van begroting IenW | 5.675.020 | 6.123.588 | 5.455.999 | 3.757 | 5.459.756 |
19.09 Ontvangsten
De opwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1.