A: Algemene doelstelling
De algemene doelstelling is een effectieve Europese samenwerking om de Europese Unie en haar lidstaten zo vreedzaam, welvarend en sterk mogelijk de toekomst in te loodsen. Europa is essentieel voor onze welvaart, vrijheid en veiligheid. Een actieve opstelling van Nederland in het Europese besluitvormingsproces is dan ook in het directe belang van Nederlandse burgers en bedrijven. Door consequent en constructief optreden kan Nederland zijn invloed binnen de Europese Unie vergroten. Zo kan Nederland mede vorm geven aan ontwikkelingen in Europa die direct van invloed zijn op onze economische, sociale en politieke toekomst.
B: Rol en verantwoordelijkheid
Binnen de Europese Unie wordt gewerkt aan economische groei, werkgelegenheid, gezonde overheidsfinanciën van de lidstaten en toekomstbestendige Europese samenwerking gericht op hoofdzaken en toegevoegde waarde. Daarnaast zullen het uittredingsproces van het Verenigd Koninkrijk, de Europese migratieproblematiek en de (aanloop naar) onderhandelingen over een nieuw meerjarig financieel kader de aandacht vragen. Tot slot zet Nederland zich in voor effectief extern beleid, inclusief een versterkt gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid.
De Staat van de Unie bevat de geïntegreerde visie van de regering op de Europese samenwerking en de rol van Nederland daarbij.
De Minister is verantwoordelijk voor:
Regisseren
-
• Het bevorderen en bewaken van de coherentie en de consistentie van het Nederlandse Europabeleid, inclusief de voorbereiding van de Europese Raad en horizontale dossiers.
-
• Het interdepartementaal afstemmen van de Nederlandse inzet in de verschillende, afzonderlijke Raadsformaties.
-
• Het vormgeven van het Europese externe beleid ten opzichte van derde landen, inclusief uitbreiding van de EU, uittreding uit de EU, regio’s en ontwikkelingslanden.
-
• De gedachtenvorming over de institutionele structuur van de EU.
-
• Het onderhouden en intensiveren van de bilaterale relaties met andere Europese landen en het bevorderen van een Europese waardengemeenschap.
Financieren
-
• Nederlandse afdrachten aan de Europese begroting en aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF).
-
• Bijdragen aan een hechtere Europese waardengemeenschap middels een bijdrage aan de Raad van Europa.
-
• Bijdragen ter versterking van de Nederlandse positie in de Unie van 28, waaronder aan de Benelux.
C: Beleidswijzigingen
Nederland zal een actieve rol spelen in de verschillende discussies en onderhandelingen die bepalend zijn voor de toekomst van de EU, inclusief de start van besprekingen rond een nieuw meerjarig financieel kader en de Brexit-onderhandelingen (zie beleidsagenda).
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8.670.611 | 7.101.874 | 8.186.402 | 9.044.213 | 9.174.433 | 9.070.509 | 9.305.789 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 8.862.286 | 7.283.975 | 8.389.205 | 9.217.842 | 9.377.236 | 9.244.138 | 9.508.592 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt | 8.650.044 | 7.076.549 | 8.181.423 | 9.010.560 | 9.170.454 | 9.037.356 | 9.301.810 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
BNI-afdracht | 4.791.655 | 3.479.210 | 4.202.573 | 4.949.206 | 5.025.358 | 4.809.229 | 4.983.920 | ||
BTW-afdracht | 893.211 | 546.243 | 545.600 | 559.439 | 573.142 | 584.735 | 612.229 | ||
Invoerrechten | 2.965.178 | 3.051.096 | 3.433.250 | 3.501.915 | 3.571.954 | 3.643.392 | 3.705.661 | ||
3.2 | Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden | 174.600 | 192.479 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 174.600 | 192.479 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | 192.735 | ||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 9.734 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Raad van Europa | 9.734 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | 9.720 | ||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 27.908 | 5.227 | 5.327 | 4.827 | 4.327 | 4.327 | 4.327 | |
Subsidies/Opdrachten | |||||||||
EU-voorzitterschap | 23.654 | 400 | |||||||
programmatische ondersteuning | 500 | 1.000 | 500 | ||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Benelux bijdrage | 3.907 | 3.979 | 3.979 | 3.979 | 3.979 | 3.979 | 3.979 | ||
EIPA | 348 | 348 | 348 | 348 | 348 | 348 | 348 | ||
Ontvangsten | 1.135.998 | 3.764.413 | 686.901 | 700.633 | 714.640 | 728.928 | 741.382 | ||
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 1.135.721 | 3.764.163 | 686.651 | 700.383 | 714.390 | 728.678 | 741.132 | |
invoerrechten | 694.232 | 610.219 | 686.651 | 700.383 | 714.390 | 728.678 | 741.132 | ||
Overige ontvangsten EU | 441.489 | 3.153.944 | |||||||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 277 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
D2: Budgetflexibiliteit
De uitgaven op dit artikel zijn geheel juridisch verplicht. De belangrijkste uitgaven betreffen de afdracht aan de EU en de Nederlandse bijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) en bijdragen aan de Benelux en Raad van Europa.
E: Toelichting op de financiële instrumenten
3.1 Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt
De EU-begroting wordt grotendeels gefinancierd door middel van afdrachten van lidstaten (90–95%). Daarnaast ontvangt de EU overige inkomsten, zoals bijdragen van derden, rente- en boete-inkomsten. De afdrachten van de lidstaten in de vorm van de douanerechten, de BTW-afdracht en de BNI-afdracht zijn vastgelegd in het Eigen Middelenbesluit (EMB). In het EMB zijn ook de kortingen op de afdrachten opgenomen en de zogenoemde perceptiekostenvergoeding – dit is de vergoeding voor de kosten die lidstaten maken voor het innen van de douanerechten. De Nederlandse douanerechten, BTW-afdrachten en BNI-afdrachten zijn opgenomen op artikel 3.1, de perceptiekostenvergoeding op artikel 3.10.
Het uitgangspunt voor de vaststelling van de raming voor de Nederlandse afdrachten is de omvang het uitgavenplafond uit het Meerjarig Financieel Kader. Dit plafond maximeert de uitgaven uit hoofde van de EU-begroting en daarmee de afdrachten van de lidstaten.1 De omvang van de Nederlandse afdrachten komt vervolgens als volgt tot stand:
-
• Alle douanerechten die door de EU-landen worden geheven op producten die afkomstig zijn van landen buiten de EU, worden afgedragen aan de EU. Dit gebeurt twee maanden na inning door de Nederlandse douane, en na aftrek van de vergoeding voor de inningskosten. De Europese Commissie (Eurostat) maakt op basis van de eerder ontvangen douanerechten een raming voor het komend jaar voor lidstaten (extrapolatie op basis van historische gegevens).
-
• De BTW-afdracht bedraagt een vast percentage van de geharmoniseerde btw-grondslag.2 De geharmoniseerde grondslag voor het komend jaar wordt geraamd en vastgesteld door de Europese Commissie (Eurostat). Nederland krijgt een korting op de BTW-afdracht en betaalt 0,15% over de geharmoniseerde grondslag (in plaats van de reguliere 0,30%). De bijdrage aan de korting voor Verenigd Koninkrijk wordt opgeteld bij de BTW-afdracht.
-
• De BNI-afdracht is het sluitstuk van de financiering van de EU-begroting. Het deel van de Europese uitgaven dat niet gefinancierd kan worden door de overige inkomsten, douanerechten en de BTW-afdracht wordt gefinancierd door BNI-afdrachten van de lidstaten. De totale BNI-afdracht van de lidstaten wordt bepaald door de genoemde inkomsten in mindering te brengen op het betalingenplafond. Het aandeel van een lidstaat hierin wordt vervolgens bepaald op basis van het eigen BNI ten opzichte van het Europese BNI. Dit zogeheten relatieve BNI-aandeel in de totale BNI-afdracht komt tot stand door het tarief van 0,67% in 2018 (totale BNI afdracht/Europees BNI) te vermenigvuldigen met het Nederlands BNI. Nederland ontvangt een jaarlijkse korting op de BNI-afdracht van 695 miljoen euro (in prijzen 2011); voor 2018 komt dat op 744 mln. Deze korting wordt gedurende het jaar met de maandelijkse BNI-afdracht verrekend.
Omschrijving | Grondslag | Tarief | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|
Artikel 3.1 | 8.181,4 | ||||
Douanerechten | 3.433,3 | 100,00% | 3.433,3 | ||
BTW-afdracht | 545,6 | ||||
waarvan bruto BTW-afdracht | 313.332,5 | 0,30% | 940,0 | ||
waarvan korting BTW-afdracht | 313.332,5 | – 0,15% | – 470,0 | ||
waarvan bijdrage korting VK | – | – | 75,6 | ||
BNI-afdracht | 4.202,6 | ||||
waarvan bruto BNI-afdracht | 735.465,0 | 0,67% | 4946,7 | ||
waarvan korting BNI-afdracht | – | – | – 744,2 | ||
Artikel 3.10 | 686,7 | ||||
Perceptiekostenvergoeding | 3.433,3 | 20% | 686,7 | ||
Overige inkomsten | – | – | – |
De onderstaande drie overzichtstabellen tonen de cijfers over de EU-afdrachten, ontvangsten en de netto betalingsposities over 2015. De cijfers over 2016 zullen pas eind september door de Commissie worden gepubliceerd en zijn daarom nog niet in deze begroting meegenomen.
AFDRACHTEN1 | |
---|---|
Douanerechten/landbouwheffingen | 2.919,6 |
BTW-middel | 857,1 |
BNI-middel | 4.902,1 |
Perceptiekostenvergoeding | – 731,7 |
TOTAAL afdrachten | 7.947,1 |
ONTVANGSTEN | |
---|---|
1a Concurrentiekracht | 962,5 |
1b Cohesie/structuurfondsen | 196,4 |
2 Landbouw en natuurbehoud | 915,3 |
3 JBZ en burgerschap | 186,6 |
4 Extern beleid | 0,0 |
5 Administratieve uitgaven | 98,4 |
TOTAAL ontvangsten | 2.359,2 |
NETTO AFDRACHTEN | 5.587,9 |
Bron: Europese Commissie (Financial Report 2015)
DEFINITIE EUROPESE COMMISSIE 2015 | |
---|---|
NEDERLAND1 | – 0,54 |
Zweden | – 0,48 |
Duitsland | – 0,46 |
VK | – 0,46 |
België | – 0,33 |
Denemarken | – 0,29 |
Luxemburg | – 0,27 |
Oostenrijk | – 0,25 |
Frankrijk | – 0,25 |
Finland | – 0,23 |
Italië | – 0,16 |
Cyprus | – 0,13 |
Het beeld van de netto betalingspositie van Nederland over 2015 is vertekend daar de korting op de Nederlandse afdrachten, in afwachting van ratificatie van het Eigen Middelenbesluit, nog niet is verwerkt. Ook het effect van de aanpassing van de perceptiekostenvergoeding van 25 naar 20% is niet meegenomen in de gerealiseerde netto betalingspositie voor 2015.
3.2 Een effectief, efficiënt en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden
-
• Bijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF). Dit fonds is het voornaamste middel waarmee de Europese Unie de ontwikkelingssamenwerking met de ACS1-landen en de overzeese gebieden uitvoert. Het budget en programma van het EOF is voor een periode van zeven jaar vastgesteld. Het grootste deel van het EOF is bestemd voor de financiering van de steun aan nationale, regionale en lokale projecten en programma’s gericht op de economische en sociale ontwikkeling van die gebieden.
3.3 Een hechtere Europese waardegemeenschap
-
• Raad van Europa: Nederland beschouwt de Raad van Europa als een belangrijke hoeder van mensenrechten, democratie en rechtsstaat in heel Europa. Ook wil Nederland bijdragen aan verdergaande hervorming van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en aan een zorgvuldig voorbereide toetreding van de EU tot het EVRM. De Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging in Straatsburg speelt daarbij een centrale rol door goede betrekkingen en, indien opportuun, regelmatig overleg met het secretariaat van de Raad van Europa, permanente vertegenwoordigingen van andere lidstaten en met de Nederlandse delegatie in de Parlementaire Assemblee (PACE) van de Raad van Europa.
3.4 Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28
-
• Jaarlijkse bijdrage aan de Benelux. Het Benelux-verdrag dient twee doelen: het vervullen van een voortrekkersrol binnen de Europese Unie en grensoverschrijdende samenwerking, vooral op het gebied van economie, duurzame ontwikkeling en justitie/binnenlandse zaken. Daarnaast werkt Nederland in Benelux-verband ook samen op buitenlandspolitiek terrein.
-
• Subsidie aan European Institute for Public Administration (EIPA). Het EIPA heeft als doel het ontwikkelen van de capaciteiten van ambtenaren in het omgaan met EU-aangelegenheden.
-
• Brexit-programma’s gericht op geschillenbeslechting, monitoring en toezicht, en hoe om te gaan met verschillen in regelgeving («dynamische equivalentie’). Daarnaast mogelijke studies op gebied van geschillenbeslechting in een nieuwe relatie EU-VK en /of regelgeving, in algemene zin of in bepaalde sectoren.
3.10 Ontvangsten
-
• De ontvangsten onder dit beleidsartikel betreffen de zogenaamde perceptiekostenvergoeding die Nederland ontvangt voor de kosten die gemaakt worden bij de inning van de douanerechten. Deze ontvangsten zijn begrotingstechnisch niet gekoppeld aan de begroting van de Nederlandse Douane.