2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 141.146 | 143.349 | 151.705 | 135.934 | 125.718 | 125.723 | 125.724 |
Omzet overige departementen | 80.378 | 82.541 | 84.491 | 84.491 | 84.491 | 84.491 | 84.491 |
Omzet derden | 95.052 | 97.014 | 100.343 | 100.343 | 100.343 | 100.343 | 100.343 |
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | 1.899 | ||||||
Bijzondere baten | 14.912 | 12.495 | 12.300 | 12.100 | 12.100 | 12.100 | 12.100 |
Totaal baten | 333.387 | 335.399 | 348.839 | 332.868 | 322.652 | 322.657 | 322.658 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 312.680 | 319.842 | 333.073 | 317.144 | 308.045 | 310.312 | 311.195 |
– Personele kosten | 199.434 | 214.094 | 216.142 | 200.763 | 192.537 | 192.537 | 192.537 |
Waarvan eigen personeel | 182.996 | 194.143 | 178.955 | 168.840 | 168.840 | 168.840 | 168.840 |
Waarvan externe inhuur | 16.438 | 19.951 | 27.841 | 23.240 | 15.015 | 15.015 | 15.015 |
Waarvan overige personele kosten | 9.346 | 8.683 | 8.682 | 8.682 | 8.682 | ||
– Materiële kosten | 113.246 | 105.748 | 116.931 | 116.381 | 115.508 | 117.774 | 118.657 |
Waarvan apparaat ICT | |||||||
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 41.780 | 41.486 | 40.301 | 40.662 | 41.661 | 42.661 | 43.661 |
Waarvan overige materiële kosten | 71.466 | 64.262 | 76.630 | 75.719 | 73.846 | 75.113 | 74.996 |
Rentelasten | 281 | 320 | 99 | 94 | 92 | 87 | 81 |
Afschrijvingskosten | 9.805 | 14.737 | 15.167 | 15.130 | 14.015 | 11.758 | 10.882 |
– Materieel | 6.530 | 8.268 | 6.534 | 5.980 | 4.923 | 4.401 | 4.032 |
Waarvan apparaat ICT | |||||||
– Immaterieel | 3.275 | 6.469 | 8.633 | 9.150 | 9.092 | 7.357 | 6.850 |
Overige kosten | 340 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Dotaties voorzieningen | 340 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– Bijzondere lasten | |||||||
Totaal lasten | 323.106 | 335.399 | 348.839 | 332.868 | 322.652 | 322.657 | 322.658 |
Saldo van baten en lasten | 10.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving. De post omzet moederdepartement ad € 151,7 mln is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. Het bedrag is inclusief de ontvangen loon- en prijsbijstelling 2017 van € 3,7 mln.
In de onderstaande tabel is de verwachte omzet moederdepartement per product opgenomen. Met ingang van 2018 wordt de producten- en dienstencatalogus van de NVWA aangepast. De acht bestaande producten worden vervangen door twee nieuwe producten: handhaven en keuren.
Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht, zoals directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 76.245 | 68.085 | 68.085 | 68.085 | 68.085 | ||
Keuren | 30.778 | 27.484 | 27.484 | 27.484 | 27.484 | ||
Overig | 25.895 | 24.967 | 44.682 | 40.365 | 30.149 | 30.154 | 30.155 |
Totaal | 141.146 | 143.349 | 151.705 | 135.934 | 125.718 | 125.723 | 125.724 |
Omzet overige departementen
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel- en consumentenproducten. De omzet overige departementen ad € 84,5 mln bestaat uit de bijdrage van VWS van € 81,4 mln, een bijstelling van het Diergezondheidsfonds van € 1,0 mln tot € 0,7 mln en een aanvullende provinciale bijdrage van € 2,4 mln voor de uitvoering van taken in het kader van Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer (ANLb).
In de hierna volgende tabel is de verwachte omzet per product opgenomen. Met ingang van 2018 wordt de producten- en dienstencatalogus van de NVWA aangepast. De acht bestaande producten worden vervangen door twee nieuwe producten: handhaven en keuren. Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht. Hieronder vallen vooral directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Handhaven | 52.810 | 52.810 | 52.810 | 52.810 | 52.810 | ||
Keuren | 21.318 | 21.318 | 21.318 | 21.318 | 21.318 | ||
Overig | 10.137 | 10.378 | 10.363 | 10.363 | 10.363 | 10.363 | 10.363 |
Totaal | 80.378 | 82.541 | 84.491 | 84.491 | 84.491 | 84.491 | 84.491 |
Omzet derden
De omzet derden (€ 100,3 mln) bestaat uit opbrengsten retributies NVWA, retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) en overige baten. Het bedrijfsleven betaalt retributies voor de diensten die de NVWA en KDS verrichten, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. Uitgaande van een stabiele marktvraag en de tarieven 2017 wordt een omzet geraamd van € 80,1 mln aan retributies NVWA (inclusief € 0,6 mln retributiewerkzaamheden rookwaren RIVM). Daarnaast ontvangt de NVWA € 17,9 mln aan retributies KDS. Ten opzichte van de begroting 2017 stijgt de omzet KDS met € 2,3 mln. Dit wordt veroorzaakt doordat de tijdelijke korting op het kwartiertarief voor de post mortem keuring in slachthuizen per 1 oktober 2016 is vervallen en per 1 januari 2017 een tariefstijging op het kwartiertarief en de toeslagen voor de post mortem keuring in de slachthuizen is doorgevoerd. Naast de retributieopbrengsten realiseert de NVWA ook nog voor € 2,3 mln aan overige baten. Deze bestaan voornamelijk uit opbrengsten voor de uitvoering van (inter)nationale projecten.
Rentebaten
Er zijn geen rentebaten begroot. De rentepercentages die door het Ministerie van Financiën dagelijks worden vastgesteld liggen momenteel rond de 0%.
Bijzondere baten
De bijdrage van het moederdepartement in de ICT-kosten van € 12,3 mln is opgenomen onder de bijzondere baten. De ICT-bijdrage is inclusief de toegezegde extra bijdrage ter dekking van de hogere kosten van ICT-beheer, die onderdeel vormt van de maatregelen om te komen tot een financieel gezonde en toekomstbestendige NVWA (TK, 33 835, nr. 33). Een deel hiervan is geleverd door VWS.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten bestaan uit € 179 mln salariskosten en kosten woon-werkverkeer en € 9,3 mln overige personeel gerelateerde kosten, waaronder reis- en verblijfkosten, opleidingen e.d. De verwachte gemiddelde bezetting van de NVWA voor 2018 is 2.504 fte, waarvan 2.335 fte eigen (ambtelijk) personeel. De gemiddelde ambtelijke salariskosten in 2018 zijn € 75.622 per fte.
De inhuur van externen ad € 27,8 mln betreft met name tijdelijke inhuur voor ondersteuning bij de uitvoering van NVWA 2020 en ondersteuning van de bedrijfsvoering.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s) en overige kosten. Voor SSO’s is € 40,3 mln aan kosten begroot. Dit betreft de bijdrage van € 32,4 mln aan DICTU voor ICT-beheer en € 7,9 mln aan het Rijks Vastgoed Bedrijf (RVB) voor huurkosten kantoorpanden en laboratoria. De NVWA heeft geen panden in eigendom.
De € 76,6 mln overige materiële kosten bestaan uit specifieke kosten van € 57,2 mln (waaronder voornamelijk uitbesteed onderzoek, uitbesteding practitioners (€ 8,8 mln) en kosten KDS (€ 17,9 mln) en voorts bureaukosten € 2,5 mln, dienstauto’s € 8,7 mln en diverse materiële kosten van € 8,6 mln.
Rentelasten
De rentelasten vloeien voort uit rentedragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen 0,0% en 3,28%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 6,5 mln en € 8,6 mln. De afname van de materiële afschrijvingskosten wordt veroorzaakt doordat de NVWA in 2017 is overgegaan van koop naar lease van dienstauto’s. De immateriële afschrijvingskosten stijgen de komende jaren met als doel de ICT-voorzieningen in het kader van NVWA 2020 op adequaat niveau te brengen.
De materiële vaste activa worden lineair afgeschreven waarbij de afschrijvingstermijn van de verschillende soorten activa ligt tussen 4 en 10 jaar. De immateriële vaste activa hebben een afschrijvingstermijn van 4 jaar.
Dotaties aan voorzieningen
Dit betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.
Bedragen x € 1.000 | 2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 69.145 | 64.408 | 64.535 | 66.831 | 70.543 | 71.881 | 68.020 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 329.322 | 15.083 | 348.839 | 334.268 | 324.052 | 324.057 | 324.058 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 319.246 | – 961 | – 333.672 | – 319.138 | – 310.037 | – 312.299 | – 313.176 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.076 | 14.122 | 15.167 | 15.130 | 14.015 | 11.758 | 10.882 |
–/– totaal investeringen | – 19.267 | – 23.889 | – 11.825 | – 10.025 | – 10.025 | – 10.025 | – 10.025 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 2.505 | 2.720 | 1.855 | 3.408 | 2.625 | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 16.762 | – 21.169 | – 9.970 | – 6.617 | – 7.400 | – 10.025 | – 10.025 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 1.134 | |||||||
–/– aflossingen op leningen | – 14.110 | – 16.716 | – 14.726 | – 14.826 | – 15.302 | – 15.618 | – 10.791 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 14.879 | 23.889 | 11.825 | 10.025 | 10.025 | 10.025 | 10.025 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.903 | 7.174 | – 2.901 | – 4.801 | – 5.277 | – 5.593 | – 766 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 64.362 | 64.535 | 66.831 | 70.543 | 71.881 | 68.020 | 68.111 |
Operationele kasstroom
De netto operationele kasstroom 2018 bedraagt € 15,2 mln.
Investeringskasstroom
Materiële activa
De investeringen in materiële activa bedragen € 3,5 mln. Met ingang van 2017 worden de dienstauto’s geleased in plaats van aangekocht. Als gevolg hiervan dalen de desinvesteringsbedragen op termijn tot nul. De investeringen in laboratoriumapparatuur bedragen € 1,8 mln. De investeringen in aanpassingen van gebouwen, aanschaf van hardware, vaartuigen, kantoorinventaris en controleapparatuur bedragen € 1,7 mln.
Immateriële activa
De NVWA is in 2014 gestart met het uitbouwen van de kennis en vaardigheden en het implementeren van de onderliggende processen en de informatiearchitectuur (programma «Blik op 2017»). Hiermee samenhangend is in 2018 een investering in ICT begroot van € 8,3 mln die voor een belangrijk deel voortvloeit uit het Plan van Aanpak 2013/NVWA 2020.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom van – € 2,9 mln geeft het saldo weer van de benodigde leningen en de aflossing op de lopende leningen. De € 11,8 mln aan investeringen worden gefinancierd via leningen bij het Ministerie van Financiën.
2016 Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 98,64 | 99,16 | 100,53 | 100,53 | 100,53 | 100,53 | 100,53 |
Tarieven | |||||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 104,86 | 105,41 | 106,87 | 106,87 | 106,87 | 106,87 | 106,87 |
Omzet per productgroep1 (x mln) | |||||||
Handhaven | 129,1 | 120,9 | 120,9 | 120,9 | 120,9 | ||
Keuren | 149,6 | 146,3 | 146,3 | 146,3 | 146,3 | ||
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 2.480 | 2.408 | 2.335 | 2.205 | 2.205 | 2.205 | 2.205 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.984/496 | 1869/539 | 1.818/517 | 1.717/488 | 1.717/488 | 1.717/488 | 1.717/488 |
Salariskosten per fte | 73.382 | 75.366 | 75.622 | 75.622 | 75.622 | 75.622 | 75.622 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 3,08% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid2 informatieverzoeken, klachten en meldingen3 | 79% | 75% | 85% | 90% | 93% | 95% | 95% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Met ingang van 2018 is de NVWA van 8 producten over gegaan naar twee producten: handhaven en keuren. De bedragen zijn inclusief omzet derden.
De verbeteringen in afhandelingstermijn hebben meer resultaat opgeleverd dan verwacht en hierdoor is in 2016 de score qua afhandelsnelheid uitgekomen op 79%. De verwachting is dat in 2017 en 2018 nog meer verbetering wordt geboekt door het invoeren van de nieuwe processen van meldingen en van vraag tot antwoord, ondersteund door moderne ICT. Daardoor wordt de ambitie voor 2018 en verder naar boven toe bijgesteld.