2016 Stand Slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 338.928 | 338.417 | 315.741 | 289.955 | 288.627 | 285.134 | 284.706 |
Omzet overige departementen | 120.940 | 130.281 | 120.015 | 115.170 | 113.564 | 113.564 | 113.564 |
Omzet derden | 42.245 | 27.369 | 28.504 | 28.504 | 28.504 | 28.504 | 28.504 |
Rentebaten | 5 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Vrijval voorzieningen | 4 | ||||||
Bijzondere baten | 13.776 | 3.493 | 2.700 | 2.700 | |||
Totaal baten | 515.898 | 499.570 | 466.970 | 436.339 | 430.705 | 427.212 | 426.784 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 501.009 | 486.881 | 454.281 | 423.650 | 418.016 | 414.523 | 414.095 |
Personele kosten | 298.697 | 275.466 | 270.838 | 252.576 | 249.217 | 247.135 | 246.880 |
Waarvan eigen personeel | 228.242 | 235.600 | 229.900 | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 |
Waarvan externe inhuur | 52.453 | 27.231 | 28.303 | 14.941 | 11.582 | 9.500 | 9.245 |
Waarvan overige personele kosten | 18.002 | 12.635 | 12.635 | 12.635 | 12.635 | 12.635 | 12.635 |
Materiële kosten | 202.312 | 211.415 | 183.443 | 171.074 | 168.799 | 167.388 | 167.215 |
Waarvan bijdrage aan SSO’s | 102.505 | 100.999 | 100.710 | 100.710 | 100.710 | 100.710 | 100.710 |
Waarvan overige materiële kosten | 99.807 | 110.416 | 82.733 | 70.363 | 68.088 | 66.678 | 66.505 |
Rentelasten | 149 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Afschrijvingskosten | 10.984 | 12.661 | 12.661 | 12.661 | 12.661 | 12.661 | 12.661 |
Materieel | 1.248 | 2.360 | 2.360 | 2.360 | 2.360 | 2.360 | 2.360 |
Waarvan apparaat ICT | |||||||
Immaterieel | 9.736 | 10.301 | 10.301 | 10.301 | 10.301 | 10.301 | 10.301 |
Overige kosten | 4.053 | ||||||
– Dotaties voorzieningen | 3.032 | ||||||
– Bijzondere lasten | 1.021 | ||||||
Totaal lasten | 516.195 | 499.570 | 466.970 | 436.339 | 430.705 | 427.212 | 426.784 |
Saldo van baten en lasten | – 297 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
2016 Stand Slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DG Agro en Natuur | 185.209 | 166.867 | 156.436 | 150.788 | 150.538 | 150.568 | 150.569 |
DG Bedrijfsleven en Innovatie | 97.338 | 105.143 | 95.492 | 85.764 | 84.931 | 84.945 | 84.956 |
DG Energie, Telecom en Mededinging | 45.262 | 59.427 | 58.156 | 47.745 | 47.500 | 43.962 | 43.522 |
Overig | 11.119 | 6.980 | 5.657 | 5.658 | 5.658 | 5.659 | 5.659 |
Totaal | 338.928 | 338.417 | 315.741 | 289.955 | 288.627 | 285.134 | 284.706 |
In deze begroting wordt uitgegaan van de bij de opdrachtgevende DG’s beschikbare budgetten ten tijde van de opstelling van deze begroting. Dat verklaart ook grotendeels het verschil met de omvang van de omzet bij de 1e suppletoire begroting 2017, waarbij de budgetten zijn aangepast aan de opdrachtverstrekking 2017. Daarnaast zijn bij de 1e suppletoire begroting 2017 diverse meerwerkopdrachten verwerkt.
DG Agro en Natuur (DG A&N)
RVO.nl voert onder andere het Europees Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, de Mestwetgeving en het beleid met betrekking tot Visserij, Natuur en dierenwelzijn & -gezondheid uit.
DG Bedrijfsleven en Innovatie (DG B&I)
RVO.nl voert taken uit ter stimulering van ondernemerschap en innovatie, zoals fiscale vermindering voor speur- & ontwikkelingswerk (WBSO), kennisbescherming- en benutting (Octrooicentrum), garantie- & kredietinstrumentarium, (zoals borgstelling voor het MKB en het Innovatiefonds MKB+ en innovatie in internationaal verband (onder andere Horizon 2020). In deze begroting is nog geen rekening gehouden met de overgang van taken naar de in oprichting zijnde Nederlandse financierings- en ontwikkelingsinstelling Invest NL, behoudens de transitiekosten die hiermee gemoeid zijn (zie onder Bijzondere baten). Daarnaast wordt samenwerking bevorderd binnen de driehoek van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid, met name binnen de negen topsectoren (MIT en TKI).
DG Energie, Telecom en Mededinging (DG ETM)
Het werkpakket voor Energie, Telecom & Mededinging (ETM) kent zes thema’s: Duurzame energieproductie (onder andere SDE), Energiebesparing (onder andere Green Deals, meerjarenafspraken energie-efficiency), Energie-innovatie (onder andere energie investeringsaftrek), Energiemarkt en Infrastructuur, Internationaal en Telecom en Mededinging.
Overig
In opdracht van het moederdepartement worden inkooptaken uitgevoerd door het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), dat is ondergebracht bij RVO.nl.
2016 Stand Slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZ | 88.388 | 99.500 | 93.938 | 89.692 | 88.327 | 88.327 | 88.327 |
Ministerie van BZK | 15.749 | 15.155 | 10.879 | 10.670 | 10.670 | 10.670 | 10.670 |
Ministerie van IenM | 11.326 | 11.000 | 10.909 | 10.587 | 10.399 | 10.399 | 10.399 |
Ministerie van OCW | 3.107 | 2.850 | 3.064 | 3.064 | 3.064 | 3.064 | 3.064 |
Ministerie van VenJ | 318 | 375 | 680 | 642 | 589 | 589 | 589 |
Ministerie van SZW | 333 | 1.401 | 351 | 352 | 352 | 352 | 352 |
Ministerie van VWS | 375 | 194 | 163 | 163 | 163 | 163 | |
Overig | 1.344 | ||||||
Totaal | 120.940 | 130.281 | 120.015 | 115.170 | 113.564 | 113.564 | 113.564 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)
RVO.nl voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking. De expertise en inzet van RVO.nl is met name toegespitst op Duurzame handel en investering en Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water. Met uitzondering van de versterking van internationale handelssystemen komen al deze pijlers in het opdrachtenpakket van RVO.nl terug. Buitenlandse Zaken zet voor duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water in op een toename van voedselzekerheid en op verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie. Daarnaast onder duurzame ontwikkeling op duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van klimaatverandering en het vergroten van de weerbaarheid van de bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
De opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreft onder meer de implementatie van de herziene Europese richtlijn energieprestatie gebouwen EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) (waaronder het energielabel voor woonconsumenten), de implementatie van het SER-akkoord voor het onderdeel «gebouwde omgeving», het begeleiden van expertteams op het gebied van kantorentransformatie, particulier opdrachtgeverschap en de uitvoering van het programma bevolkingsdaling.
Ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M)
Het opdrachtenpakket is gebundeld rondom vier hoofddoelen van I&M: klimaat en energie, circulaire economie, water en mobiliteit. Het werkpakket bestaat uit opdrachten die gerelateerd zijn aan de Groene Groei brief, het programma Van Afval naar Grondstof, de Klimaatagenda en het Nationaal Energie Akkoord.
2016 Stand Slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EU | 3.880 | 3.234 | 3.234 | 3.234 | 3.234 | 3.234 | 3.234 |
Leges dierenregistraties | 5.557 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Leges Overige regelingen AGRO | 2.247 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 |
Leges Mest | 764 | 600 | |||||
Vergunningen | 553 | 423 | |||||
Provincies | 22.836 | 12.100 | 14.258 | 14.258 | 14.258 | 14.258 | 14.258 |
Overig | 6.408 | 2.112 | 2.112 | 2.112 | 2.112 | 2.112 | 2.112 |
Totaal | 42.245 | 27.369 | 28.504 | 28.504 | 28.504 | 28.504 | 28.504 |
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, een bijdrage van derden in de uitvoeringskosten die in opdracht van het moederdepartement plaatsvinden (het betreft bijvoorbeeld heffingen en retributies), de provincies en een aantal kleinere opdrachtgevers waaronder gemeenten. De begroting 2017 en daaropvolgende jaren bevat voor de opdracht voor de provincies naast de omzet voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer tevens de omzet voor de uitvoering van het Plattelandsontwikkelingsprogramma 3.
Bijzondere baten
Dit betreft de bijdrage van het moederdepartement voor de transitiekosten die gepaard gaan met de op handen zijnde uitvaring van InvestNL.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door het lagere opdrachtenpakket in 2018 ten opzichte van de begroting 2017 dalen de personele kosten met € 4,6 mln. Er is minder personele capaciteit nodig, waardoor RVO.nl minder tijdelijk personeel zal inhuren voor het uitvoeren van de opdrachten. De inzet van RVO.nl is om de daling van de personeelskosten in de jaren daarna zoveel mogelijk via een afname van externe inhuur te realiseren.
Materiële kosten
De totale kosten zijn voor 2018 geraamd op € 183,4 mln. Dit is een daling van € 28,0 mln ten opzichte van de begroting (tot en met 1e suppletoire) 2017. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten. De daling vindt met name plaats binnen de directe materiële kosten en houdt verband met de krimp in de opdrachten.
Directe materiële kosten zijn kosten die direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Hiertoe behoren onder andere kosten ten behoeve van de exploitatie van de Netherlands Business Support Offices, de buitenkantoren van de Foreign Investment Agency (NFIA) en Technisch Wetenschappelijke Attaché (TWA) en kosten voor de uit te voeren regelingen. In 2018 worden de directe materiële kosten op € 97,2 mln geraamd.
Indirecte materiële kosten zijn kosten die niet direct verband houden met een opdracht. In 2018 worden de indirecte materiële kosten geraamd op € 86,2 mln.
Onderdeel van de materiële kosten vormen de bijdragen aan SSO’s. Deze bestaan uit kosten voor producten en diensten van DICTU (€ 76,2 mln) en het Rijksvastgoedbedrijf voor de huisvestingskosten (€ 24,5 mln). De totale bijdrage aan deze SSO’s in 2018 bedraagt € 100,7 mln.
2016 stand slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 48.306 | 31.695 | 39.673 | 31.755 | 25.837 | 27.519 | 27.201 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 521.352 | 27.661 | 460.789 | 436.230 | 433.416 | 431.123 | 430.695 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 539.393 | – 23.000 | – 463.128 | – 433.569 | – 420.755 | – 418.462 | – 418.034 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 18.041 | 4.661 | – 2.339 | 2.661 | 12.661 | 12.661 | 12.661 |
–/– totaal investeringen | – 13.975 | – 14.200 | – 15.000 | – 12.000 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 | |
+/+totaal boekwaarde desinvesteringen | 8.852 | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 5.123 | – 14.200 | – 15.000 | – 12.000 | – 10.000 | – 8.000 | – 8.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 2.000 | – 1.783 | – 5.579 | – 8.579 | – 10.979 | – 12.979 | – 12.868 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 8.553 | 19.300 | 15.000 | 12.000 | 10.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 6.553 | 17.517 | 9.421 | 3.421 | – 979 | – 4.979 | – 4.868 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 31.695 | 39.673 | 31.755 | 25.837 | 27.519 | 27.201 | 26.994 |
2016 Slotwet | 2017 Stand 1e suppletoire begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel | 87% | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% | 84% |
Outputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen | 99,8% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal aantal ambtelijk fte werkzaam excl. externe inhuur | 3.055 | 3.108 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 | 3.025 |
Saldo baten en lasten als percentage van totale baten | – 0,1% | ||||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,2 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 36% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% |
RVO.nl maakt zijn «overhead» inzichtelijk met de indicator die het percentage geeft van de directe personele kosten als onderdeel van de totale personele kosten. Hoe hoger dit percentage van directe personele kosten, hoe lager de overhead. RVO.nl streeft voor het totaal van de organisatie naar een percentage van 84% (overhead: 16%). De klanttevredenheid meet RVO.nl per kwartaal.