17 Luchtvaart | Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24.515 | 0 | 24.515 | 127.507 | 152.022 | ‒ 681 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 |
Uitgaven | 27.081 | 1.000 | 28.081 | 1.081 | 29.162 | ‒ 1.941 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 |
Waarvan juridisch verplicht | 72% | 61% | |||||||
1 Luchtvaart | 27.081 | 1.000 | 28.081 | 1.081 | 29.162 | ‒ 1.941 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 |
Opdrachten | 12.302 | ‒ 1.700 | 10.602 | 2.863 | 13.465 | ‒ 198 | ‒ 486 | ‒ 238 | ‒ 191 |
Opdrachten GIS | 1.178 | 0 | 1.178 | ‒ 332 | 846 | ‒ 432 | ‒ 432 | ‒ 432 | 0 |
Caribisch Nederland | 457 | 0 | 457 | 733 | 1.190 | 133 | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 |
Overige Opdrachten | 10.667 | ‒ 1.700 | 8.967 | 2.462 | 11.429 | 101 | ‒ 47 | 201 | ‒ 184 |
Subsidies | 6.723 | 0 | 6.723 | ‒ 1.084 | 5.639 | ‒ 3 | 111 | 111 | 64 |
Subsidies klimaatbeleid | 3.300 | 0 | 3.300 | ‒ 1.000 | 2.300 | ‒ 114 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie tarieven Bonaire | 425 | 0 | 425 | 0 | 425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie omploegen graan | 1.835 | 0 | 1.835 | ‒ 200 | 1.635 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.163 | 0 | 1.163 | 116 | 1.279 | 111 | 111 | 111 | 64 |
Bijdrage aan agentschappen | 6.477 | 0 | 6.477 | ‒ 766 | 5.711 | ‒ 140 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 14 | 0 | 14 | 0 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 460 | 0 | 460 | ‒ 75 | 385 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS tbv Caribisch Nederland | 6.003 | 0 | 6.003 | ‒ 740 | 5.263 | ‒ 140 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 49 | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.479 | 0 | 1.479 | 0 | 1.479 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage International Civil Aviation Organization | 1.311 | 0 | 1.311 | 0 | 1.311 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 168 | 0 | 168 | 0 | 168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 100 | 0 | 100 | 68 | 168 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Leningen | 0 | 2.700 | 2.700 | 0 | 2.700 | ‒ 1.700 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1.280 | 0 | 1.280 | 577 | 1.857 | 2.879 | 0 | 0 | 0 |
17 Luchtvaart | Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24.515 | 0 | 24.515 | 127.507 | 152.022 | ‒ 681 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 127.900 | 127.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 24.515 | 0 | 24.515 | ‒ 393 | 24.122 | ‒ 681 | ‒ 275 | ‒ 27 | ‒ 27 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 127,5 miljoen is met name het gevolg van het aangaan van garantieverplichtingen.
Er zijn meerdere garantieverplichtingen aangegaan:
– Door het beperkte verkeersvolume in 2021 komt de financiering van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verder onder druk te staan. Deze wordt grotendeels betaald uit de heffingen die de luchtvaartmaatschappijen betalen die het Nederlandse luchtruim gebruiken. Door het nog altijd beduidend lagere
aantal vluchten als gevolg van Corona ontstaat een liquiditeitsprobleem bij LVNL. Hiervoor is een verdere verhoging van het rekening courant krediet met € 110 miljoen nodig (van € 165 miljoen naar € 275 miljoen) om dit jaar de liquiditeit te waarborgen. Met dit rekening courant krediet worden ook de Nederlandse contributies aan EUROCONTROL en het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) voor 2021 gegarandeerd. IenW stelt zich garant. Dit is op 15 februari 2021 aan de Tweede Kamer gemeld (Tweede Kamerstukken II 2021-2022, 31936, nr. 842).
– Hiernaast staat IenW garant voor een tweetal leningen (€ 10,2 en € 7,7) miljoen voor noodzakelijke investeringen in de infrastructuur waarmee efficiëntere capaciteitsbenutting wordt geborgd.
Overige kleinere verplichtingenmutaties die samenhangen met mutaties op het uitgavenbudget verklaren het resterende verschil (€ -0,4 miljoen).
Uitgaven
1 Luchtvaart
Opdrachten
De verhoging van het opdrachtenbudget met € 2,9 miljoen is met name het gevolg van:
– Een overboeking van het leningenbudget naar het opdrachtenbudget. Dit voorjaar is een hypothecaire lening aan Winair verstrekt. Zoals aangekondigd in een brief aan de Staten-Generaal op 31 december 2020 (Kamerstukken II, 2020-2021, 31936 nr. 830) wordt met het verstrekken van deze lening de interinsulaire connectiviteit op de korte termijn gewaarborgd (€ 2,7 miljoen). Deze lening is deels (€ 1,7 miljoen) tijdelijk gefinancieerd uit het opdrachtenbudget. Het opdrachtenbudget voor 2021 wordt bij de voorjaarsnota aangevuld met de geraamde ontvangsten voor de lening in 2022. Hiermee kunnen in 2021 de geraamde opdrachten verstrekt worden.
– Een overboeking van het subidiebudget voor aanbestedingsopdrachten met betrekking tot klimaat en het actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen (€ 0,5 miljoen).
– Overige kleinere mutaties verklaren het resterende verschil (€ 0,7 miljoen).
Subsidies
De verlaging van het subsidiebudget met € 1,1 miljoen is met name het gevolg van:
– Overboekingen naar het opdrachtenbudget voor aanbestedingsopdrachten met betrekking tot klimaat en het actieprogramma Hybride Elektrisch Vliegen (- € 0,5 miljoen). Voor dit actieprogramma wordt ook € 0,5 miljoen overgeboekt naar artikel 14 op deze begroting.
– Een overboeking van overige opdrachten naar overige subsidies (€ 70.000). IenW stelt in 2021 een subsidie van maximaal € 70.000 beschikbaar aan het LEO. Het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) is een breed overlegplatform dat is opgericht voor onbepaalde tijd met als doel onder andere het zoeken naar kansrijke verbindingen tussen de luchthaven Eindhoven en haar omgeving en het samen overbruggen van eventuele tegenstellingen. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
– Ook vindt er een overboeking (€ 50.000) plaats van overige opdrachten naar overige subsidies ten behoeve van de subsidie aan de stichting Advisering Bewonersvertegenwoordigers Regionale Luchthavens (Stichting ABReL). De stichting ABReL ondersteunt de bewonersvertegenwoordigers bij het adequaat en professioneel invullen hun werkzaamheden. Deze subsidie heeft tot doel de professionalisering van de inbreng van bewonersvertegenwoordigers in het debat rond regionale luchthavens. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.