Inleiding
Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het biedt producten en diensten die organisaties met een publieke taak kunnen gebruiken in hun digitale dienstverlening naar burgers en bedrijven.
Met deze producten en diensten zorgt Logius voor veilige toegang en gegevensuitwisseling binnen de digitale overheid. Dat wordt onder meer gedaan door gebruik te maken van stelsels en standaarden.
Bekende producten van Logius zijn DigiD en MijnOverheid. Dankzij deze producten en diensten kunnen ondernemers digitaal hun belastingaangifte doen, kunnen burgers betrouwbaar en veilig inloggen bij de overheid.
Logius werkt volgens het Scaled Agile Framework (SAFe). Het maakt het mogelijk om kort-cyclisch en wendbaar te kunnen werken en gebruikers, afnemers en leveranciers actief in het productieproces te betrekken. Zo worden de overheid, bedrijven en burgers geholpen bij het snel, eenvoudig en veilig met elkaar digitaal communiceren. Dit alles wordt gedaaan volgens de kenwaarden betrouwbaarheid, vakkundigheid en in eenvoud.
Dienstverlening
Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:
-
– Toegang: Logius biedt inlogmethodes waardoor mensen en organisaties veilig toegang krijgen tot de digitale overheid.
-
– Standaarden en stelsels: Via standaarden en stelsels zorgt Logius voor eenduidigheid, herbruikbaarheid en generieke oplossingen binnen de digitale overheid.
-
– Gegevensuitwisseling: Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.
Logius voorzien dat naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor het garanderen van een flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende vier elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren:
-
– Continuïteit en veiligheid dienstverlening: Centraal bij Logius staat de continuïteit en veiligheid van de dienstverlening. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Incident- en crisismanagement staat dan ook hoog in het vaandel bij Logius.
-
– Vernieuwen van het fundament: Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstvast wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden. Denk daarbij aan een nieuwe infrastructuur conform cloud-principes en zogeheten microservices. Met deze microservices wordt het mogelijk om bepaalde functionaliteiten generiek te ontwikkelen, zodat hergebruik mogelijk is. Dit is kostenefficiënt. Logius onderneemt hiermee stappen om op termijn af te stappen van ‘grote’, op zichzelf staande voorzieningen. Hiermee wordt de digitale overheid flexibeler, omdat het ons beter in staat stelt in te spelen op nieuwe behoeften.
-
– Wet en regelgeving: Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Denk daarbij aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst . Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.
-
– Nieuwe ontwikkelingen: Naast het borgen van de continuïteit en veiligheid, het vernieuwen van een toekomstbestendig fundament en het bijdragen aan wet- en regelgeving, draagt Logius ook met nieuwe ontwikkelingen en doorontwikkeling van de dienstverlening bij aan de invulling van de NL Digibeter agenda. Om verder invulling te geven aan de NL Digibeter agenda moet Logius investeren in de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening (denk aan de routeringsvoorziening of nieuwe machtigingsoplossingen) en bestaande voorzieningen doorontwikkelen (bijvoorbeeld DigiD Substantieel en Hoog). Hierbij zet Logius ook in op het inrichten van afsprakenstelsels en verdere standaardisatie van de GDI.
-
– De sourcing- en verwervingskalender van Logius voor de komende jaren is omvangrijk. Onder andere is er een aantal meerjarige contracten dat afloopt. Dit zorgt voor een stevige workload op het gebied van sourcen, verwerven en migreren, terwijl de dienstverlening daar geen hinder van ondervindt. In 2020 is het Handel en Transport domein (een onderdeel van Digipoort) gemigreerd naar de Douane, dit leidt ertoe dat vaste kosten worden verdeeld over de resterende financieringsbronnen. Qua volume is dit een aanzienlijk deel van de transacties en daardoor is het effect hiervan zichtbaar in de tarieven. Daarnaast is in 2020 het platform dat is ontwikkeld bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gemigreerd naar Logius, hetgeen een stijging laat zien in de kosten en opbrengsten in 2021 ten opzichte van 2020.
Organisatieontwikkeling
De omvangrijke sourcings- en verwervingskalender met bijbehorende migraties evenals de herbouw van Digipoort zorgen voor een uitdaging waaraan zonder verdere versterking van de formatie de continuïteit en veiligheid van de dienstverlening niet gewaarborgd kan worden. Deze versterking gaat gepaard met professionalisering zoals de introductie van een CIO bij Logius en het versterken van de financiële functie in onze werkwijze. Tegelijkertijd gaat die uitbreiding gefaseerd, vanwege absorptiecapaciteit als organisatie en de betaalbaarheid van onze dienstverlening. In 2021 wordt verder ingezet het leiderschapsprogramma en opleidingen voor alle medewerkers die de nieuwe werkwijze ondersteunen, zoals SAFe-trainingen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2019 | 1e suppletoire begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 207.518 | 234.102 | 235.855 | 239.180 | 229.996 | 228.093 | 219.670 |
waarvan omzet moederdepartement | 51.858 | 59.713 | 71.925 | 72.562 | 69.515 | 68.539 | 67.961 |
waarvan omzet overige departementen | 131.177 | 143.224 | 124.420 | 126.645 | 121.428 | 120.640 | 113.972 |
waarvan omzet derden | 24.483 | 31.165 | 39.510 | 39.973 | 39.053 | 38.913 | 37.737 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 207.518 | 234.102 | 235.855 | 239.180 | 229.996 | 228.093 | 219.670 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 207.100 | 233.702 | 235.455 | 239.180 | 229.996 | 228.093 | 219.670 |
- Personele kosten | 62.348 | 70.357 | 73.464 | 73.731 | 75.892 | 75.892 | 75.892 |
waarvan eigen personeel | 28.491 | 32.151 | 37.715 | 42.465 | 51.960 | 51.960 | 51.960 |
waarvan inhuur externen | 31.238 | 35.251 | 32.542 | 28.059 | 20.724 | 20.724 | 20.724 |
waarvan overige personele kosten | 2.619 | 2.955 | 3.207 | 3.207 | 3.207 | 3.207 | 3.207 |
- Materiële kosten | 144.752 | 163.345 | 161.991 | 165.448 | 154.104 | 152.201 | 143.779 |
waarvan apparaat ICT | 5.249 | 5.924 | 5.924 | 5.924 | 5.924 | 5.924 | 5.924 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 403 | 403 | 403 | 403 | 403 | 403 | 403 |
waarvan overige materiële kosten | 139.100 | 157.019 | 155.665 | 159.122 | 147.778 | 145.875 | 137.453 |
Afschrijvingskosten | 402 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 402 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 207.502 | 234.102 | 235.855 | 239.180 | 229.996 | 228.093 | 219.670 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De begrote omzet voor 2021 is nagenoeg gelijk aan de begrote omzet voor 2020. De omzet moederdepartement neemt met circa € 12 mln. toe. Deze omzetstijging wordt gerealiseerd door de bijdrage in de herbouw Digipoort van € 4,4 mln., de ontwikkeling van het Logius Cloud Platform van € 4 mln., en het beheer van aan MijnOverheid gerelateerde smartphone applicaties van € 0,8 mln. Tot slot sluit de service officiële bekendmakingen in 2021 aan op MijnOverheid, waarmee € 0,9 mln. gemoeid is en wordt de laatste € 2 mln. omzetstijging gerealiseerd door een bijdrage van het moederdepartement voor dienstverlenging die via het Gemeentefonds verrekend wordt.
Omzet overige departementen
De omzet voor overige departementen daalt met circa € 19 mln. vanwege het vertrek van het Handel & Transport domein naar de Douane (€ 25 mln.) en stijgt door de insourcing van het platform van het Ministerie van IenW (€ 3 mln.) en aandeel van overige departementen in de reguliere dienstverlening (€ 3 mln.).
Omzet derden
De omzet van derden stijgt met circa € 8 mln. ten opzichte van 2020 en dit is voor het belangrijkste deel (€ 5 mln.) te verklaren doordat de UWV gebruik is gaan maken van DigiD Machtigen.
Onderstaande tabel geeft de omzetverdeling weer van het beheer, exploitatie en doorontwikkeling van de dienstverlening.
Dienstverlening | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
Beheer & exploitatie | 24.975 | 124.422 | 39.510 | 188.904 |
- Stelselvoorziening | 551 | 12.777 | 2.409 | 15.737 |
- Samenwerkende Catalogi | 18 | 402 | 76 | 496 |
- PKIOverheid | 67 | 1.558 | 294 | 1.919 |
- Digitoegankelijkheid | 17 | 406 | 77 | 500 |
- Haagse Ring | 586 | 6.324 | 0 | 6.910 |
- Netwerkvoorziening | 169 | 1.826 | 0 | 1.995 |
- DigiD | 1.951 | 22.499 | 14.706 | 39.156 |
- MijnOverheid | 1.731 | 23.323 | 10.531 | 35.585 |
- DigiD Machtigingen | 0 | 11.856 | 5.191 | 17.047 |
- Digipoort SBR | 838 | 25.218 | 3.457 | 29.512 |
- Digipoort H&T | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Digipoort FS | 0 | 1.899 | 306 | 2.204 |
- Digipoort OTP | 0 | 400 | 0 | 400 |
- Digipoort e-Factureren | 238 | 4.419 | 0 | 4.656 |
- Digipoort Sociaal | 0 | 0 | 1.663 | 1.663 |
- DigiInkoop | 285 | 5.292 | 0 | 5.577 |
- Centrale Catalogi | 0 | 856 | 0 | 856 |
- Diginetwerk | 111 | 418 | 324 | 853 |
- eHerkenning | 3.961 | 0 | 0 | 3.961 |
- Bureau Forum & Standaardisatie | 1.442 | 700 | 0 | 2.142 |
- eID (BSNk, Routeringsvoorziening) | 12.791 | 0 | 0 | 12.791 |
- Standaardplatform | 219 | 4.249 | 476 | 4.944 |
Doorontwikkelingen | 46.951 | 0 | 0 | 46.951 |
- Investeringspost (ICM) | 35.000 | 0 | 0 | 35.000 |
- Beleidsopdrachten | 11.951 | 0 | 0 | 11.951 |
Totaal | 71.926 | 124.422 | 39.510 | 235.855 |
Lasten
De overdracht H&T naar de Douane leidt tot verlies van transactiebasis om generieke kosten over te verdelen. Dit leidt tot een stijging van 4,1 mln. op generieke kosten bij de andere producten.
Personele kosten
Ten opzichte van de begroting 2020 stijgen de personele kosten met € 3,1 mln. Belangrijke redenen voor de stijging zijn: de insourcing van het platform van het Ministerie van IenW dit leidt tot een stijging van € 2,4 mln., de gefaseerde versterking van de formatie met € 1,9 mln., de inzet op de smartphone applicaties en de service officiële bekendmakingen € 0,6 mln., indexatie voor externe inhuur € 0,6 mln. en het team dat het Logius Cloud Platform beheert € 4,0 mln. Verder was in 2020 een taakstelling voor MijnOverheid opgenomen van €1,9 mln. die niet realiseerbaar blijkt en daarom in 2021 weer in de kosten is opgenomen. Hiernaast zorgt de migratie van het Handel en Transport domein (een onderdeel van Digipoort) naar de Douane voor een daling met € 3,8 mln. Ook de verambtelijking die voortvloeit uit het huidige en nieuwe formatieplan zorgt voor een daling van € 4,5 mln.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hieronder de contractkosten voor bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO’s. De afschrijvingen betreffen afschrijvingskosten voor de investeringen uit 2016 van de migratie van de Digipoort.
Ten opzichte van de begroting 2020 dalen de materiële kosten met € 1,4 mln. Er is sprake van een daling van € 21,1 mln. als gevolg van de migratie van het Handel & Transport domein naar de Douane. Daar staan tegenover een aantal kostenstijgingen. De herbouw van Digipoort leidt tot € 4,4 mln. aan stijging van de kosten. Door de nieuwe aanbesteding van de infrastructuur zullen de voorzieningen gemigreerd worden naar de nieuwe infrastructuur leverancier. Dit kan niet in één keer en systemen zullen tijdelijk moeten dubbeldraaien (4 maanden). Dit leidt tot een stijging van € 2,9 mln. van de kosten. De insourcing van het IenW platform leidt tot een toename van de kosten met € 1,6 mln. Nieuwe dienstverlening zoals smartphone applicaties en de service officiële bekendmakingen leidt tot een stijging van €1,1 mln. Verder was in 2020 een taakstelling voor MijnOverheid opgenomen die niet realiseerbaar blijkt. Deze kosten zijn weer in 2021 opgenomen en leiden tot een stijging van € 4,4 mln. Verder zorgt indexatie voor een stijging van de materiële kosten met € 2,5 mln. Tot slot zorgen overige contract aanpassingen voor een stijging van € 2,8 mln.
Saldo van baten en lasten
Logius heeft een sluitend saldo van baten en lasten begroot voor 2021. Op dit begrote saldo is het volgende risico van toepassing, mogelijk kan het platform van het Ministerie van IenW niet kostendekkend geëxplodeerd worden in 2021 in dat geval is afgesproken dat Logius en het Ministerie van IenW beide 50% bijdragen in dit tekort. Het tekort bedraagt naar verwachting maximaal € 0,7 mln. in 2021 en € 0,3 mln. in 2022.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2019 | 1e suppletoire begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 67.670 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 234.362 | 234.102 | 235.855 | 239.180 | 229.996 | 228.093 | 219.670 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 229.218 | ‒ 233.832 | ‒ 235.855 | ‒ 239.180 | ‒ 229.996 | ‒ 228.093 | ‒ 219.670 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 5.144 | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | 0 | 0 | ‒ 6.100 | ‒ 9.700 | ‒ 9.900 | ‒ 5.200 | ‒ 2.100 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | ‒ 6.100 | ‒ 9.700 | ‒ 9.900 | ‒ 5.200 | ‒ 2.100 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 410 | ‒ 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 6.100 | 9.700 | 9.900 | 5.200 | 2.100 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 410 | ‒ 270 | 6.100 | 9.700 | 9.900 | 5.200 | 2.100 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
Toelichting
Investeringskasstroom
Vanaf 2021 tot en met 2025 wordt geïnvesteerd in de herbouw van Digipoort. Eind 2025 wordt bij de in gebruik name van het herbouwde Digipoort de investering geactiveerd en gaan de afschrijvingskosten landen in de beheer & exploitatiekosten van Digipoort.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs (basisjaar 2017 = 100) | 139 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Verloop kostprijs MijnOverheid | € 0,47 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,40 |
Verloop kostprijs DigiD | € 0,12 | € 0,14 | € 0,14 | € 0,14 | € 0,14 | € 0,14 | € 0,14 |
Verloop kostprijs DigiD Machtigen | € 0,71 | € 0,73 | € 0,66 | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100) | 94 | n.v.t. | 94 | 94 | 94 | 94 | 94 |
Verloop uurtarief | n.v.t. | 83,14 | 80,24 | 75,15 | 74,64 | 74,64 | 74,64 |
Doorlichting BLA's | n.v.t. | n.v.t. | gepland | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Totale omzet Logius | € 208 mln. | € 221 mln. | € 234 mln. | € 237 mln. | € 228 mln. | € 226 mln. | € 218 mln. |
Fte overhead | 23% | n.v.t. | 23% | 23% | 23% | 23% | 23% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 329 | 347 | 447 | 547 | 547 | 547 | 547 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,02% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Klanttevredenheid (KTO) | niet uitgevoerd | gepland | n.v.t. | 7 | n.v.t. | 7 | n.v.t. |
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) | 7,0 | gepland | n.v.t. | 7 | n.v.t. | 7 | n.v.t. |
Benchmark | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
* Aantal DigiD authenticaties | 341 mln. | 317 mln. | 352 mln. | 352 mln. | 352 mln. | 352 mln. | 352 mln. |
MijnOverheid | |||||||
* Aantal berichten | 81 mln. | 83 mln. | 88 mln. | 88 mln. | 88 mln. | 88 mln. | 88 mln. |
Digipoort (OTP) | |||||||
* Aantal berichten via Digipoort | 193 mln. | 197 mln. | 193 mln. | 197 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. |
Beschikbaarheid Dienstverlening | |||||||
DigiD | 99,89% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
DigiD Machtigen | 100,00% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
MijnOverheid | 99,75% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
PKIoverheid | 100,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Diginetwerk | 100,00% | 99,90% | 99,90% | 99,90% | 99,90% | 99,90% | 99,90% |
Stelseldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus) | 100,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR) | |||||||
- Operational Excellence | 99,72% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
- Baseline | 99,06% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% |
- B2 | 98,96% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
Digipoort Single Window | 100,00% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
Digipoort Logistieke stromen | 100,00% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
BSN Koppelregister | 99,85% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% |
Beschikbaarheid eestelijns burgerondersteuning | |||||||
Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 88,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
- MijnOverheid | 99,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 60,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
- MijnOverheid | 84,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
Toelichting
DigiD machtigingen
Voor het gebruik door afnemers is geen opgave gedaan voor de periode na 2021 omdat er voor deze periode te veel onzekerheden zijn. Het tarief voor het gebruik van een machtiging is sterk afhankelijk van besluitvorming en activiteiten rondom het Programma Machtigen, doorontwikkeling, aansluiten en gebruik. Daarom is het nu niet mogelijk om een meerjarenraming af te geven.
Voor de periode na 2021 is op dit moment de verwachting dat het gebruik van DigiD machtigen relatief sterker omhoog gaat dan de exploitatiekosten, en dan dit een dalend effect heeft op de tariefontwikkeling. De toename in gebruik in 2021 wordt verklaard door het aansluiten van UWV op DigiD Machtigen in 2020.
Uurtarief
Het uurtarief daalt van 2021 tot en met 2023 dit komt door geplande verambtelijking van het tot nu toe extern ingehuurde personeel.
Fte totaal
In 2021 stijgt het aantal fte met honderd, waarvan vijfenveertig fte verambtelijking betreft en vijfenvijftig fte versterking van de formatie. In 2022 stijgt het aantal fte wederom met honderd, waarvan vijfenveertig fte verambtelijking betreft en vijfenvijftig fte versterking van de formatie. Dit betreft fte standen ultimo van de jaren, financieel zijn deze stijgingen gemiddeld meegenomen.
Berichten MijnOverheid
Logius stelt als doel om 88 mln. berichten te realiseren. Hiervoor is een actieplan opgesteld, waarbij de focus ligt op de Zorgsector en de J&V keten. Deze extra toename is alleen haalbaar indien dit gezamenlijk (als overheid) wordt opgepakt met een duidelijk perspectief van berichtprijsontwikkeling (position paper in kader van herijking FBS).