Base description which applies to whole site

5.2 Logius

Inleiding

Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het biedt producten en diensten die organisaties met een publieke taak kunnen gebruiken in hun digitale dienstverlening naar burgers en bedrijven.

Met deze producten en diensten zorgt Logius voor veilige toegang en gegevensuitwisseling binnen de digitale overheid. Dat wordt onder meer gedaan door gebruik te maken van stelsels en standaarden.

Bekende producten van Logius zijn DigiD en MijnOverheid. Dankzij deze producten en diensten kunnen ondernemers digitaal hun belastingaangifte doen, kunnen burgers betrouwbaar en veilig inloggen bij de overheid.

Logius werkt volgens het Scaled Agile Framework (SAFe). Het maakt het mogelijk om kort-cyclisch en wendbaar te kunnen werken en gebruikers, afnemers en leveranciers actief in het productieproces te betrekken. Zo worden de overheid, bedrijven en burgers geholpen bij het snel, eenvoudig en veilig met elkaar digitaal communiceren. Dit alles wordt gedaaan volgens de kenwaarden betrouwbaarheid, vakkundigheid en in eenvoud.

Dienstverlening

Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:

  • Toegang: Logius biedt inlogmethodes waardoor mensen en organisaties veilig toegang krijgen tot de digitale overheid.

  • Standaarden en stelsels: Via standaarden en stelsels zorgt Logius voor eenduidigheid, herbruikbaarheid en generieke oplossingen binnen de digitale overheid.

  • Gegevensuitwisseling: Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.

Logius voorzien dat naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor het garanderen van een flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende vier elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren:

  • Continuïteit en veiligheid dienstverlening: Centraal bij Logius staat de continuïteit en veiligheid van de dienstverlening. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Incident- en crisismanagement staat dan ook hoog in het vaandel bij Logius.

  • Vernieuwen van het fundament: Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstvast wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden. Denk daarbij aan een nieuwe infrastructuur conform cloud-principes en zogeheten microservices. Met deze microservices wordt het mogelijk om bepaalde functionaliteiten generiek te ontwikkelen, zodat hergebruik mogelijk is. Dit is kostenefficiënt. Logius onderneemt hiermee stappen om op termijn af te stappen van ‘grote’, op zichzelf staande voorzieningen. Hiermee wordt de digitale overheid flexibeler, omdat het ons beter in staat stelt in te spelen op nieuwe behoeften.

  • Wet en regelgeving: Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Denk daarbij aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst . Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.

  • Nieuwe ontwikkelingen: Naast het borgen van de continuïteit en veiligheid, het vernieuwen van een toekomstbestendig fundament en het bijdragen aan wet- en regelgeving, draagt Logius ook met nieuwe ontwikkelingen en doorontwikkeling van de dienstverlening bij aan de invulling van de NL Digibeter agenda. Om verder invulling te geven aan de NL Digibeter agenda moet Logius investeren in de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening (denk aan de routeringsvoorziening of nieuwe machtigingsoplossingen) en bestaande voorzieningen doorontwikkelen (bijvoorbeeld DigiD Substantieel en Hoog). Hierbij zet Logius ook in op het inrichten van afsprakenstelsels en verdere standaardisatie van de GDI.

  • De sourcing- en verwervingskalender van Logius voor de komende jaren is omvangrijk. Onder andere is er een aantal meerjarige contracten dat afloopt. Dit zorgt voor een stevige workload op het gebied van sourcen, verwerven en migreren, terwijl de dienstverlening daar geen hinder van ondervindt. In 2020 is het Handel en Transport domein (een onderdeel van Digipoort) gemigreerd naar de Douane, dit leidt ertoe dat vaste kosten worden verdeeld over de resterende financieringsbronnen. Qua volume is dit een aanzienlijk deel van de transacties en daardoor is het effect hiervan zichtbaar in de tarieven. Daarnaast is in 2020 het platform dat is ontwikkeld bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gemigreerd naar Logius, hetgeen een stijging laat zien in de kosten en opbrengsten in 2021 ten opzichte van 2020.

Organisatieontwikkeling

De omvangrijke sourcings- en verwervingskalender met bijbehorende migraties evenals de herbouw van Digipoort zorgen voor een uitdaging waaraan zonder verdere versterking van de formatie de continuïteit en veiligheid van de dienstverlening niet gewaarborgd kan worden. Deze versterking gaat gepaard met professionalisering zoals de introductie van een CIO bij Logius en het versterken van de financiële functie in onze werkwijze. Tegelijkertijd gaat die uitbreiding gefaseerd, vanwege absorptiecapaciteit als organisatie en de betaalbaarheid van onze dienstverlening. In 2021 wordt verder ingezet het leiderschapsprogramma en opleidingen voor alle medewerkers die de nieuwe werkwijze ondersteunen, zoals SAFe-trainingen en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Staat van baten en lasten

Tabel 32 Begroting van baten-lastenagentschap Logius voor het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2019

1e suppletoire begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Baten

             

Omzet

207.518

234.102

235.855

239.180

229.996

228.093

219.670

waarvan omzet moederdepartement

51.858

59.713

71.925

72.562

69.515

68.539

67.961

waarvan omzet overige departementen

131.177

143.224

124.420

126.645

121.428

120.640

113.972

waarvan omzet derden

24.483

31.165

39.510

39.973

39.053

38.913

37.737

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

207.518

234.102

235.855

239.180

229.996

228.093

219.670

               

Lasten

             

Apparaatskosten

207.100

233.702

235.455

239.180

229.996

228.093

219.670

- Personele kosten

62.348

70.357

73.464

73.731

75.892

75.892

75.892

waarvan eigen personeel

28.491

32.151

37.715

42.465

51.960

51.960

51.960

waarvan inhuur externen

31.238

35.251

32.542

28.059

20.724

20.724

20.724

waarvan overige personele kosten

2.619

2.955

3.207

3.207

3.207

3.207

3.207

- Materiële kosten

144.752

163.345

161.991

165.448

154.104

152.201

143.779

waarvan apparaat ICT

5.249

5.924

5.924

5.924

5.924

5.924

5.924

waarvan bijdrage aan SSO's

403

403

403

403

403

403

403

waarvan overige materiële kosten

139.100

157.019

155.665

159.122

147.778

145.875

137.453

Afschrijvingskosten

402

400

400

0

0

0

0

- Materieel

402

400

400

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere lasten

23

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

207.502

234.102

235.855

239.180

229.996

228.093

219.670

               

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

16

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

40

0

0

0

0

0

0

               

Saldo van baten en lasten

‒ 24

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Omzet moederdepartement

De begrote omzet voor 2021 is nagenoeg gelijk aan de begrote omzet voor 2020. De omzet moederdepartement neemt met circa € 12 mln. toe. Deze omzetstijging wordt gerealiseerd door de bijdrage in de herbouw Digipoort van € 4,4 mln., de ontwikkeling van het Logius Cloud Platform van € 4 mln., en het beheer van aan MijnOverheid gerelateerde smartphone applicaties van € 0,8 mln. Tot slot sluit de service officiële bekendmakingen in 2021 aan op MijnOverheid, waarmee € 0,9 mln. gemoeid is en wordt de laatste € 2 mln. omzetstijging gerealiseerd door een bijdrage van het moederdepartement voor dienstverlenging die via het Gemeentefonds verrekend wordt.

Omzet overige departementen

De omzet voor overige departementen daalt met circa € 19 mln. vanwege het vertrek van het Handel & Transport domein naar de Douane (€ 25 mln.) en stijgt door de insourcing van het platform van het Ministerie van IenW (€ 3 mln.) en aandeel van overige departementen in de reguliere dienstverlening (€ 3 mln.).

Omzet derden

De omzet van derden stijgt met circa € 8 mln. ten opzichte van 2020 en dit is voor het belangrijkste deel (€ 5 mln.) te verklaren doordat de UWV gebruik is gaan maken van DigiD Machtigen.

Onderstaande tabel geeft de omzetverdeling weer van het beheer, exploitatie en doorontwikkeling van de dienstverlening.

Tabel 33 Begrootte omzetverdeling Logius voor het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)

Dienstverlening

Moederdepartement

Overige departementen

Derden

Totaal

Beheer & exploitatie

24.975

124.422

39.510

188.904

- Stelselvoorziening

551

12.777

2.409

15.737

- Samenwerkende Catalogi

18

402

76

496

- PKIOverheid

67

1.558

294

1.919

- Digitoegankelijkheid

17

406

77

500

- Haagse Ring

586

6.324

0

6.910

- Netwerkvoorziening

169

1.826

0

1.995

- DigiD

1.951

22.499

14.706

39.156

- MijnOverheid

1.731

23.323

10.531

35.585

- DigiD Machtigingen

0

11.856

5.191

17.047

- Digipoort SBR

838

25.218

3.457

29.512

- Digipoort H&T

0

0

0

0

- Digipoort FS

0

1.899

306

2.204

- Digipoort OTP

0

400

0

400

- Digipoort e-Factureren

238

4.419

0

4.656

- Digipoort Sociaal

0

0

1.663

1.663

- DigiInkoop

285

5.292

0

5.577

- Centrale Catalogi

0

856

0

856

- Diginetwerk

111

418

324

853

- eHerkenning

3.961

0

0

3.961

- Bureau Forum & Standaardisatie

1.442

700

0

2.142

- eID (BSNk, Routeringsvoorziening)

12.791

0

0

12.791

- Standaardplatform

219

4.249

476

4.944

Doorontwikkelingen

46.951

0

0

46.951

- Investeringspost (ICM)

35.000

0

0

35.000

- Beleidsopdrachten

11.951

0

0

11.951

         

Totaal

71.926

124.422

39.510

235.855

Lasten

De overdracht H&T naar de Douane leidt tot verlies van transactiebasis om generieke kosten over te verdelen. Dit leidt tot een stijging van 4,1 mln. op generieke kosten bij de andere producten.

Personele kosten

Ten opzichte van de begroting 2020 stijgen de personele kosten met € 3,1 mln. Belangrijke redenen voor de stijging zijn: de insourcing van het platform van het Ministerie van IenW dit leidt tot een stijging van € 2,4 mln., de gefaseerde versterking van de formatie met € 1,9 mln., de inzet op de smartphone applicaties en de service officiële bekendmakingen € 0,6 mln., indexatie voor externe inhuur € 0,6 mln. en het team dat het Logius Cloud Platform beheert € 4,0 mln. Verder was in 2020 een taakstelling voor MijnOverheid opgenomen van €1,9 mln. die niet realiseerbaar blijkt en daarom in 2021 weer in de kosten is opgenomen. Hiernaast zorgt de migratie van het Handel en Transport domein (een onderdeel van Digipoort) naar de Douane voor een daling met € 3,8 mln. Ook de verambtelijking die voortvloeit uit het huidige en nieuwe formatieplan zorgt voor een daling van € 4,5 mln.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hieronder de contractkosten voor bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO’s. De afschrijvingen betreffen afschrijvingskosten voor de investeringen uit 2016 van de migratie van de Digipoort.

Ten opzichte van de begroting 2020 dalen de materiële kosten met € 1,4 mln. Er is sprake van een daling van € 21,1 mln. als gevolg van de migratie van het Handel & Transport domein naar de Douane. Daar staan tegenover een aantal kostenstijgingen. De herbouw van Digipoort leidt tot € 4,4 mln. aan stijging van de kosten. Door de nieuwe aanbesteding van de infrastructuur zullen de voorzieningen gemigreerd worden naar de nieuwe infrastructuur leverancier. Dit kan niet in één keer en systemen zullen tijdelijk moeten dubbeldraaien (4 maanden). Dit leidt tot een stijging van € 2,9 mln. van de kosten. De insourcing van het IenW platform leidt tot een toename van de kosten met € 1,6 mln. Nieuwe dienstverlening zoals smartphone applicaties en de service officiële bekendmakingen leidt tot een stijging van €1,1 mln. Verder was in 2020 een taakstelling voor MijnOverheid opgenomen die niet realiseerbaar blijkt. Deze kosten zijn weer in 2021 opgenomen en leiden tot een stijging van € 4,4 mln. Verder zorgt indexatie voor een stijging van de materiële kosten met € 2,5 mln. Tot slot zorgen overige contract aanpassingen voor een stijging van € 2,8 mln.

Saldo van baten en lasten

Logius heeft een sluitend saldo van baten en lasten begroot voor 2021. Op dit begrote saldo is het volgende risico van toepassing, mogelijk kan het platform van het Ministerie van IenW niet kostendekkend geëxplodeerd worden in 2021 in dat geval is afgesproken dat Logius en het Ministerie van IenW beide 50% bijdragen in dit tekort. Het tekort bedraagt naar verwachting maximaal € 0,7 mln. in 2021 en € 0,3 mln. in 2022.

Kasstroomoverzicht

Tabel 34 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap Logius over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
   

Stand slotwet 2019

1e suppletoire begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

67.670

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

234.362

234.102

235.855

239.180

229.996

228.093

219.670

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 229.218

‒ 233.832

‒ 235.855

‒ 239.180

‒ 229.996

‒ 228.093

‒ 219.670

2.

Totaal operationele kasstroom

5.144

270

0

0

0

0

0

 

-/- totaal investeringen

0

0

‒ 6.100

‒ 9.700

‒ 9.900

‒ 5.200

‒ 2.100

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

0

0

‒ 6.100

‒ 9.700

‒ 9.900

‒ 5.200

‒ 2.100

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 410

‒ 270

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

6.100

9.700

9.900

5.200

2.100

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 410

‒ 270

6.100

9.700

9.900

5.200

2.100

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

Toelichting

Investeringskasstroom

Vanaf 2021 tot en met 2025 wordt geïnvesteerd in de herbouw van Digipoort. Eind 2025 wordt bij de in gebruik name van het herbouwde Digipoort de investering geactiveerd en gaan de afschrijvingskosten landen in de beheer & exploitatiekosten van Digipoort.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Tabel 35 Overzicht doelmatigheidsindicatoren Logius
 

Stand slotwet 2019

Vastgestelde begroting 2020

2021

2022

2023

2024

2025

Omschrijving Generiek Deel

             

Verloop kostprijs (basisjaar 2017 = 100)

139

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Verloop kostprijs MijnOverheid

€ 0,47

€ 0,40

€ 0,40

€ 0,40

€ 0,40

€ 0,40

€ 0,40

Verloop kostprijs DigiD

€ 0,12

€ 0,14

€ 0,14

€ 0,14

€ 0,14

€ 0,14

€ 0,14

Verloop kostprijs DigiD Machtigen

€ 0,71

€ 0,73

€ 0,66

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100)

94

n.v.t.

94

94

94

94

94

Verloop uurtarief

n.v.t.

83,14

80,24

75,15

74,64

74,64

74,64

Doorlichting BLA's

n.v.t.

n.v.t.

gepland

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Totale omzet Logius

€ 208 mln.

€ 221 mln.

€ 234 mln.

€ 237 mln.

€ 228 mln.

€ 226 mln.

€ 218 mln.

               

Fte overhead

23%

n.v.t.

23%

23%

23%

23%

23%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

329

347

447

547

547

547

547

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 0,02%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Klanttevredenheid (KTO)

niet uitgevoerd

gepland

n.v.t.

7

n.v.t.

7

n.v.t.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)

7,0

gepland

n.v.t.

7

n.v.t.

7

n.v.t.

Benchmark

uitgevoerd

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

               

Omschrijving Specifiek Deel

             

DigiD

             

* Aantal DigiD authenticaties

341 mln.

317 mln.

352 mln.

352 mln.

352 mln.

352 mln.

352 mln.

MijnOverheid

             

* Aantal berichten

81 mln.

83 mln.

88 mln.

88 mln.

88 mln.

88 mln.

88 mln.

Digipoort (OTP)

             

* Aantal berichten via Digipoort

193 mln.

197 mln.

193 mln.

197 mln.

67 mln.

67 mln.

67 mln.

               

Beschikbaarheid Dienstverlening

             

DigiD

99,89%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

DigiD Machtigen

100,00%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

MijnOverheid

99,75%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

PKIoverheid

100,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

Diginetwerk

100,00%

99,90%

99,90%

99,90%

99,90%

99,90%

99,90%

Stelseldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus)

100,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR)

             

- Operational Excellence

99,72%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

- Baseline

99,06%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

- B2

98,96%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

Digipoort Single Window

100,00%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

Digipoort Logistieke stromen

100,00%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

BSN Koppelregister

99,85%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

               

Beschikbaarheid eestelijns burgerondersteuning

             

Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactcenter

             

- DigiD en DigiD Machtigen

88,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

- MijnOverheid

99,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter

             

- DigiD en DigiD Machtigen

60,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

- MijnOverheid

84,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

Toelichting

DigiD machtigingen

Voor het gebruik door afnemers is geen opgave gedaan voor de periode na 2021 omdat er voor deze periode te veel onzekerheden zijn. Het tarief voor het gebruik van een machtiging is sterk afhankelijk van besluitvorming en activiteiten rondom het Programma Machtigen, doorontwikkeling, aansluiten en gebruik. Daarom is het nu niet mogelijk om een meerjarenraming af te geven.

Voor de periode na 2021 is op dit moment de verwachting dat het gebruik van DigiD machtigen relatief sterker omhoog gaat dan de exploitatiekosten, en dan dit een dalend effect heeft op de tariefontwikkeling. De toename in gebruik in 2021 wordt verklaard door het aansluiten van UWV op DigiD Machtigen in 2020.

Uurtarief

Het uurtarief daalt van 2021 tot en met 2023 dit komt door geplande verambtelijking van het tot nu toe extern ingehuurde personeel.

Fte totaal

In 2021 stijgt het aantal fte met honderd, waarvan vijfenveertig fte verambtelijking betreft en vijfenvijftig fte versterking van de formatie. In 2022 stijgt het aantal fte wederom met honderd, waarvan vijfenveertig fte verambtelijking betreft en vijfenvijftig fte versterking van de formatie. Dit betreft fte standen ultimo van de jaren, financieel zijn deze stijgingen gemiddeld meegenomen.

Berichten MijnOverheid

Logius stelt als doel om 88 mln. berichten te realiseren. Hiervoor is een actieplan opgesteld, waarbij de focus ligt op de Zorgsector en de J&V keten. Deze extra toename is alleen haalbaar indien dit gezamenlijk (als overheid) wordt opgepakt met een duidelijk perspectief van berichtprijsontwikkeling (position paper in kader van herijking FBS).

Licence