Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 560.752 | 664.781 | ‒ 31.148 | ‒ 207.734 | 425.899 |
Programma-uitgaven | 560.752 | 664.781 | ‒ 31.148 | ‒ 210.199 | 423.434 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | ||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Overige bijdragen agentschappen | 338 | 4.948 | 0 | 1.462 | 6.410 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) | 32.266 | 33.404 | ‒ 45 | 1.067 | 34.426 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 176.453 | 182.673 | 0 | 0 | 182.673 |
COVID-19 | 69.000 | 68.850 | 0 | ‒ 23.850 | 45.000 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 40.865 | 46.132 | ‒ 14.127 | ‒ 6.994 | 25.011 |
Subsidies | |||||
Nederlands Rode Kruis | 1.361 | 1.411 | 0 | 0 | 1.411 |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.307 | 1.356 | 0 | 0 | 1.356 |
Overige Subsidies | 2.610 | 2.705 | ‒ 200 | 1.500 | 4.005 |
Opdrachten | |||||
Project NL-Alert | 5.017 | 6.472 | 0 | ‒ 2.451 | 4.021 |
NCSC | 8.922 | 13.042 | ‒ 5.865 | ‒ 1.782 | 5.395 |
COVID-19 | 1.000 | 21.670 | ‒ 10.920 | ‒ 3.750 | 7.000 |
Regeling tegemoetkoming schade 2021 | 200.000 | 256.400 | 0 | ‒ 175.000 | 81.400 |
Overige Opdrachten | 8.131 | 8.289 | 9 | ‒ 401 | 7.897 |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 13.482 | 17.429 | 0 | 0 | 17.429 |
Ontvangsten | 2.000 | 6.800 | 2.795 | 313 | 9.908 |
Budgetflexibiliteit
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV, de Regeling tegemoetkoming schade 2021 alsmede op een doorlopende subsidieregeling. Ook de middelen voor COVID-19 zijn grotendeels reeds uitgekeerd en gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage medeoverheden COVID-19 ‒ 23,9 mln.Betreft de bijdrage gemeenten coronatoegangsbewijs. Enkele gemeenten hebben geen gebruikt gemaakt van de regeling of hebben vanwege het overschrijden van de indieningsdatum geen gebruik kunnen maken van de regeling.
Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 21,1 mln.
• Conform het bestedingsplan CA-middelen voor Inlichtingendiensten wordt 6,8 mln. overgeheveld naar het NCSC (Nationaal Cyber Security Centrum).
• Vanwege onderbesteding van politie op bijzondere bijdragen Passenger Information Unit (PIU, 2,917 mln.) en Internet Referral Unit (IRU, 2,306 mln) wordt het geld ad 5,2 mln. teruggevorderd. De werkzaamheden die politie zou uitvoeren worden nu uitgevoerd door de competente autoriteiten.
• Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties zoals 4 mln. aan middelen voor cameratoezicht aan politie en 2,1 mln. ten behoeve van het versterken van beleidscapaciteit cybercrime en het campagneprogramma ten behoeve van bedrijfsleven en burgers.
NCSC ‒ 7,6 mln.
• Conform het bestedingsplan wordt 6,8 mln. voor Inlichtingendiensten overgeheveld door NCTV naar NCSC.
• Een technische herschikking van 14,6 mln. tussen NCTV en NSCS om te zorgen dat de gemaakte kosten overeenkomen met het budget.
Opdrachten COVID-19 ‒ 14,7 mln.Het budgettaire kader á 10,9 mln. is als programmageld geboekt op artikel 36, terwijl de kosten veelal ondersteuning van het ambtelijk apparaat betreft en dus volledig ten laste komen van het apparaat. Om die reden wordt het budget van 10,9 mln. overgeheveld van programma naar apparaat. Betreft een technische mutatie. Het restant saldo betreft een gering aantal kleinere mutaties.
Regeling tegemoetkoming schade 2021 ‒ 175 mln.Het kabinet wil de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bijstaan door de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) in te zetten. Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, wordt onder de Wts de Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld.Inmiddels is het duidelijk geworden dat de begrote uitgaven in 2022 lager zullen uitkomen. Het budget wordt daarom met 175 mln. verlaagd waarvan 35 mln. door middel van een kasschuif wordt doorgeschoven van 2022 naar 2023 die benodigd zijn bij voorjaar. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van deze regeling uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade.