Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | Mutaties 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26.306 | 0 | 26.306 | 176.063 | 202.369 | 9.402 | ‒ 1.945 | ‒ 1.236 | ‒ 1.240 |
Uitgaven | 210.828 | 0 | 210.828 | ‒ 2.084 | 208.744 | ‒ 3.320 | ‒ 1.945 | ‒ 1.236 | ‒ 1.240 |
1 OV en Spoor | 32.178 | 0 | 32.178 | 1.380 | 33.558 | ‒ 1.644 | ‒ 1.945 | ‒ 1.236 | ‒ 1.240 |
Opdrachten | 8.405 | 0 | 8.405 | 1.613 | 10.018 | ‒ 2.304 | ‒ 2.621 | ‒ 1.327 | ‒ 1.207 |
ACM | 1.783 | 0 | 1.783 | 0 | 1.783 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OV & Stations | 2.336 | 0 | 2.336 | ‒ 854 | 1.482 | ‒ 846 | ‒ 894 | ‒ 338 | ‒ 218 |
Aanst. NS en ProRail | 1.967 | 0 | 1.967 | 2.383 | 4.350 | 243 | ‒ 17 | 33 | 33 |
Opdrachten SU | 1.702 | 0 | 1.702 | ‒ 571 | 1.131 | ‒ 1.701 | ‒ 1.710 | ‒ 1.022 | ‒ 1.022 |
Overige opdrachten | 617 | 0 | 617 | 655 | 1.272 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 16.805 | 0 | 16.805 | ‒ 749 | 16.056 | 693 | 709 | 124 | 0 |
Maatregelen Spoorgoederenvervoer | 12.176 | 0 | 12.176 | ‒ 2.000 | 10.176 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Consumentenorganisatie OV | 663 | 0 | 663 | 430 | 1.093 | 355 | 355 | 0 | 0 |
Subsidie NS SV | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.966 | 0 | 1.966 | 821 | 2.787 | 338 | 354 | 124 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 877 | 0 | 877 | 247 | 1.124 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 |
Bijdragen aan RWS | 830 | 0 | 830 | 227 | 1.057 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan KNMI | 47 | 0 | 47 | ‒ 33 | 14 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 |
Bijdragen aan overige agentschappen | 0 | 0 | 0 | 53 | 53 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 5.989 | 0 | 5.989 | 269 | 6.258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden OVS | 3.512 | 0 | 3.512 | 269 | 3.781 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CLU Betuwe en HSL | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 Maatregelenpakket OVS | 178.650 | 0 | 178.650 | ‒ 78.464 | 100.186 | ‒ 1.676 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 178.650 | 0 | 178.650 | ‒ 78.464 | 100.186 | ‒ 1.676 | 0 | 0 | 0 |
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 178.650 | 0 | 178.650 | ‒ 78.464 | 100.186 | ‒ 1.676 | 0 | 0 | 0 |
3 Transitievangnet OV | 0 | 0 | 0 | 75.000 | 75.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie | 0 | 0 | 0 | 75.000 | 75.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 25.522 | 25.522 | 46.584 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 16 is in 2023 met € 176,1 miljoen toegenomen en cumulatief in de periode 2024 t/m 2027 met € 5,0 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de bijstelling van de raming van de benodigde middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding OV (cumulatief € 111,9 miljoen in 2023 en 2024) voor de regelingen 2020, 2021, en 2022 op basis van de meest recente inzichten.
Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 OV en Spoor
Opdrachten
2023 en verder:
– Het budget is verlaagd door het inpassen van de rijksbrede taakstelling (waarvan cumulatief € 1,3 miljoen in 2023 t/m 2027).
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op het gebied van OV en spoor in 2023 met € 0,7 miljoen verlaagd en cumulatief in de periode 2024 t/m 2027 met 1,5 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023 t/m 2025:
– Aan de Coöperatieve Vereniging Samenwerkingsverband DOVA (Decentrale Openbaar Vervoer Autoriteit) wordt subsidie verleend voor de periode 2023-2025 voor een bedrag van maximaal € 1,14 miljoen. Deze subsidie is bedoeld om de gezamenlijke activiteiten voor de Nationale Data Openbaar Vervoer (NDOV), Stationstopologie, Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (BISON), Dashboard Deur-tot-Deur en de Staat van het OV optimaal uit te kunnen voeren. In 2023 zal een bedrag van maximaal € 0,43 miljoen en in 2024 en 2025 van maximaal € 0,36 miljoen per jaar verstrekt worden.
2023 t/m 2026:
– Aan Trans Link Systems B.V. wordt voor de periode 1 mei 2022 tot 1 mei 2026 subsidie verleend. Deze subsidie betreft een bedrag van € 1,34 miljoen voor de verdere doorontwikkeling en realisatie van de informatiehuishouding van het openbaar vervoer. De volgende maximale bedragen worden aan Trans Link Systems als subsidie verstrekt: € 0,52 miljoen in 2023, € 0,34 miljoen in 2024, 0,35 miljoen in 2025 en € 0,12 miljoen in 2026.
Bovenstaande begrotingsvermeldingen voor de verdere doorontwikkeling en realisatie van de informatiehuishouding van het openbaar vervoer en de gezamenlijke activiteiten voor de Nationale Data Openbaar Vervoer (NDOV), Stationstopologie, Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (BISON), Dashboard Deur-tot-Deur en de Staat van het OV vormen de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht.
2 Maatregelen OV-sector
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op het gebied van maatregelen OV-sector in 2023 met € 78,5 miljoen verlaagd en in 2024 met € 1,7 miljoen. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023:
– Een bijstelling van de raming van de benodigde middelen voor de regeling Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector in 2020 (€ 1,4 miljoen), 2021 ( ‒ € 65,9 miljoen) en 2022 (- € 14 miljoen) op basis van de meest recente inzichten.
De verantwoordingen van de decentrale overheden en de NS over de Beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) 2020 zijn ingediend en beoordeeld. Alle beschikkingen over 2020 zijn definitief vastgesteld. De beschikbaar gestelde bedragen zijn € 422,9 miljoen voor de decentrale overheden en € 806,9 miljoen voor de concessie Hoofdrailnet van NS.
3 Transitievangnet OV
Subsidies
Het kasbudget voor subsidies op het gebied van Transitievangnet OV (TVOV) is in 2023 met € 75,0 miljoen verhoogd. De gereserveerde middelen op het Mobiliteitsfonds voor het Transitievangnet OV (TVOV) worden overgeboekt naar Hoofdstuk XII waarop de subsidie wordt verantwoord. TVOV is een tijdelijk vangnet om de OV-sector te ondersteunen om reizigers zekerheid te geven over voldoende, veilig en een betrouwbaar OV.
Ontvangsten
Bij de vaststelling van de definitieve bijdragen in het kader van de Beschikbaarheidsvergoeding OV is deze voor een aantal ontvangende partijen lager vastgesteld dan hetgeen zij reeds ontvangen hebben. Het teveel betaalde bedrag zal worden teruggestort in 2023 (€ 25,5 miljoen) en 2024 (€ 46,6 miljoen).