Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 3.934.531 | ‒ 44.052 | 3.890.479 |
Uitgaven | 3.988.049 | ‒ 44.052 | 3.943.997 | |
Apparaatsuitgaven | 230.874 | 3.627 | 234.501 | |
34.1 | Apparaat Raad voor de Kinderbescherming | 230.874 | 3.627 | 234.501 |
Personele uitgaven | 187.565 | ‒ 3.003 | 184.562 | |
Eigen personeel | 181.430 | ‒ 6.713 | 174.717 | |
Externe inhuur | 4.719 | 4.110 | 8.829 | |
Overig personeel | 1.416 | ‒ 400 | 1.016 | |
Materiële uitgaven | 43.309 | 6.630 | 49.939 | |
ICT | 17.032 | 6.630 | 23.662 | |
SSO's | 16.787 | ‒ 1.300 | 15.487 | |
Overig materieel | 9.490 | 1.300 | 10.790 | |
Programmauitgaven | 3.757.175 | ‒ 47.679 | 3.709.496 | |
34.2 | Preventieve maatregelen | 61.191 | ‒ 6.377 | 54.814 |
Bijdrage aan agentschappen | 31.395 | 123 | 31.518 | |
Dienst Justis | 31.395 | 123 | 31.518 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 19.157 | ‒ 5.846 | 13.311 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 19.044 | ‒ 5.846 | 13.198 | |
Overige bijdrage medeoverheden | 113 | 0 | 113 | |
Subsidies (regelingen) | 5.550 | ‒ 275 | 5.275 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.375 | 0 | 4.375 | |
Overige subsidies | 1.175 | ‒ 275 | 900 | |
Opdrachten | 5.089 | ‒ 379 | 4.710 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.178 | ‒ 130 | 4.048 | |
Overige opdrachten | 911 | ‒ 249 | 662 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 3.218.317 | ‒ 15.519 | 3.202.798 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.863.856 | ‒ 367 | 2.863.489 | |
DJI - Gevangeniswezen | 1.426.734 | ‒ 9.035 | 1.417.699 | |
DJI - Forensische zorg | 1.253.199 | 0 | 1.253.199 | |
CJIB | 183.923 | 8.668 | 192.591 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 299.034 | 325 | 299.359 | |
Reclassering Nederland | 181.556 | 170 | 181.726 | |
Leger des Heils | 27.370 | 0 | 27.370 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 89.484 | 155 | 89.639 | |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 624 | 0 | 624 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 4.790 | 2.178 | 6.968 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 4.790 | 2.178 | 6.968 | |
Subsidies (regelingen) | 7.884 | ‒ 21 | 7.863 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 5.982 | ‒ 21 | 5.961 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.902 | 0 | 1.902 | |
Opdrachten | 42.753 | ‒ 17.634 | 25.119 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 42.753 | ‒ 17.634 | 25.119 | |
34.4 | Slachtofferzorg | 162.097 | ‒ 523 | 161.574 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 67.687 | 2.401 | 70.088 | |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 18.884 | 1.200 | 20.084 | |
Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 48.803 | 1.201 | 50.004 | |
Subsidies (regelingen) | 197 | 0 | 197 | |
Perspectief Herstelbemiddeling | 197 | 0 | 197 | |
Opdrachten | 94.213 | ‒ 2.924 | 91.289 | |
Slachtofferzorg | 8.924 | ‒ 8.924 | 0 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 83.064 | 6.000 | 89.064 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 2.225 | 0 | 2.225 | |
34.5 | Veiligheid jeugd | 315.570 | ‒ 25.260 | 290.310 |
Bijdrage aan agentschappen | 195.529 | 8.052 | 203.581 | |
DJI - Jeugd | 195.529 | 8.052 | 203.581 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 19.910 | ‒ 1.425 | 18.485 | |
LBIO | 6.327 | ‒ 1.500 | 4.827 | |
Het Alternatief (HALT) | 13.583 | 75 | 13.658 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 20.344 | ‒ 2.786 | 17.558 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 6.255 | ‒ 786 | 5.469 | |
Voogdijraad Caribisch Nederland | 1.315 | 100 | 1.415 | |
Overige bijdrage medeoverheden | 12.774 | ‒ 2.100 | 10.674 | |
Subsidies (regelingen) | 58.760 | ‒ 27.606 | 31.154 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 58.760 | ‒ 27.606 | 31.154 | |
Opdrachten | 21.027 | ‒ 1.495 | 19.532 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 4.382 | 286 | 4.668 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 16.645 | ‒ 1.781 | 14.864 | |
Ontvangsten | 223.748 | ‒ 3.800 | 219.948 |
Budgetflexibiliteit: het juridisch verplichte deel op artikel 34 is 98%
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)De wijziging van het apparaatsbudget wordt bepaald door een herschikking binnen RvdK waarvan totaal € 10,1 mln. vanuit het eigen personeel wordt doorverdeeld naar de andere instrumenten binnen het apparaatsbudget. Daarnaast zijn er een aantal kleinere mutaties zoals een overheveling van € 2 mln. In het kader van Preventie met Gezag.
34.2 Preventieve maatregelen
Aanpak criminaliteitsfenomenenDe uitgaven voor de aanpak van criminaliteitsfenomenen vallen € 5,3 mln. lager uit dan begroot. Dit komt doordat nieuw aangesloten gemeenten meer voorbereidingstijd nodig hebben om een aanvraag te doen.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Dienst Justitiële Inrichtingen GevangeniswezenDe niet-bestede middelen ad € 11,5 mln. op het gebied van ondermijning zijn teruggeboekt naar DG-ondermijning.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)Deze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals € 4,7 mln. voor de gestegen kosten als gevolg van proceskostenvergoedingen en € 3,4 mln. voor werkzaamheden van de implementatie van de Wet straffen en beschermen.
Intra- en extramurale sanctie uitvoeringDoor vertraging in de uitvoering is een meevaller ontstaan van € 8 mln. op de Wet straffen en beschermen. Daarnaast zijn aanvullende bijdragen voor totaal € 5,1 mln. verstrekt aan de organisaties DJI, Reclassering Nederland, CJIB en Justid voor werkzaamheden in het kader van de implementatie van de wet Straffen en Beschermen.
34.4 Slachtofferzorg
SlachtofferzorgDeze post omvat een aantal kleinere mutaties, zoals een meevaller van € 5 mln. vanwege vertraging bij de invoering van de verplichte verschijning van de verdachte bij de zitting (onderdeel van de Wet uitvoering slachtofferrechten (Wus)) en een interne overboeking van € 3 mln. naar het artikel slachtofferzorg voor het informeren van slachtoffers in de fase van tenuitvoerlegging van de straf.
Schadefonds Geweldsmisdrijven
– Een van de maatregelen uit het rapport van cie. de Winter betreft de tegemoetkomingsregeling voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg. Deze regeling wordt per 1-1-2021 uitgevoerd door het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) en liep af op 31-12-2022. In 2023 wordt de resterende werkvoorraad afgehandeld en uitgekeerd. Volgens de laatste cijfers van het SGM is voor de afhandeling van de laatste overgelopen dossiers in 2023 vanuit VWS een bedrag nodig van in totaal € 48,5 mln. Gezien de eerder beschikbaar gestelde bedragen t.b.v. 2023, blijft er nog een bedrag nodig van € 17,2 mln. die bij de tweede suppletoire begroting wordt overgeboekt van VWS naar JenV.
– Het uitkeringenbudget wordt niet geheel benut doordat minder uitkeringen worden verstrekt dan voorzien op basis van het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ). Dit zorgt voor een vermoedelijke onderuitputting van € 6 mln. De benodigde bijdrage van JenV voor de tegemoetkoming voor slachtoffers van geweld in de jeugdzorg is op basis van deze laatste cijfers € 4 mln. lager vastgesteld.
34.5 Veiligheid jeugd
DJI-Jeugd Een jaarlijkse verrekening met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in JJI’s voor € 8,1 mln.
Subsidies jeugdbescherming en jeugdsancties
– Dit betreft o.a. uitgaven voor de subsidieregeling verlagen werkdruk Gecertificeerde instellingen (€ 10 mln); hier staan meevallers tegenover elders op art 34.
– Bij Voorjaarsnota 2023 heeft het kabinet € 43 mln. in 2023 en € 50 mln. structureel beschikbaar gesteld voor versterking van de jeugdbescherming. Het Rijk en de VNG hebben in oktober 2023 een akkoord bereikt over een landelijk tarief jeugdbescherming; het Rijk draagt hieraan vanaf 2024 € 30 mln. per jaar structureel bij (Verzamelbrief jeugdbescherming d.d. 18 oktober 2023). De minister voor Rechtsbescherming is voornemens de resterende structurele middelen (€ 20 mln.) aan te wenden voor o.a. kwaliteitsverbetering bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) en verbetering van de rechtsbescherming. In 2023 is bij Suppletoire begroting Prinsjesdag € 9,5 mln. naar de RvdK gegaan voor het terugdringen van de wachtlijsten. Verdergaande investeringen zijn in 2023, bovenop bestaande verbetermaatregelen, zoals de subsidieregeling voor workloadverlaging bij de Gecertificeerde Instellingen (GI’s) en de zij-instroomregeling voor de GI’s, niet mogelijk gebleken. Het resterende bedrag voor 2023 (€ 33,5 mln.) valt derhalve vrij.