Uitgaven Koninkrijksrelaties
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 376.298 | 170.708 | 159.561 | 178.667 | 178.667 | ‒ | |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 46.718 | 2.878 | 249 | 249 | 249 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 1.084 | 21.507 | 9.648 | ‒ 9.913 | 8.011 | 8.954 | |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 176.667 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Kasschuif detentie Sint Maarten | 1 | ‒ 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Teruggekomen betalingen uit 2021 | 1,4 | 6.320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Capacity building (Saba Package) | 4 | ‒ 1.600 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 | ‒ 667 |
4) Island Backlogs (Saba Package) | 4 | ‒ 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie | 4 | ‒ 7.000 | ‒ 3.000 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
6) Inzet geraamde ontvangsten voor RCN | 6 | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Personele vergoedingen voor landspakketten | 6 | ‒ 651 | 0 | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
8) Motie Van den Berg en Kuiken: extra middelen vrije uitkering Saba | 7 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 |
9) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds | 7 | ‒ 571 | ‒ 571 | ‒ 571 | 0 | 0 | 0 |
10) Wisselkoerscorrectie BES-fonds | 7 | ‒ 2.573 | ‒ 8.205 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11) Kasschuif wisselkoersreserve | 7 | ‒ 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12) Kasschuif stormwaterpompen | 8 | ‒ 2.300 | 2.300 | 0 | ‒ 280 | ‒ 280 | ‒ 280 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 404.158 | 196.454 | 169.707 | 168.985 | 186.909 | 185.603 |
Toelichting
1. Teruggekomen betalingen uit 2021
Dit betreft een teruggekomen betalingen voor het versterken van het grenstoezicht, noodpakketten en pensioenen. Deze facturen waren in 2021 betaald en zijn teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kunnen de betreffende facturen alsnog in 2022 betaald worden.
2. Capacity Building (Saba Package)
De middelen voor de Capacity Building uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst. Hier worden onder andere middelen vrijgemaakt ter ondersteuning voor de eilandssecretaris.
3. Island Backlogs (Saba Package)
De middelen voor de Island Backlogs uit de Saba Package worden via het BES-fonds verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst. Hierin is overeengekomen dat deze middelen onder andere worden ingezet voor het oorkaanbestendig maken van woningen en het weerbaarder maken van Saba's financiën.
4. Inzet geraamde ontvangsten RCN
De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.
5. Kasschuif Tijdelijke Werkorganisatie
Deze kasschuif komt voor uit een herziening van de uitgaven van de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO). In 2022 worden niet alle middelen uitgeput vanwege het trager verlopen van de uitvoering, onder andere door de vertraging van de Rijkswet. Voor de Tijdelijke Werkorganisatie worden de verplichtingen de kas in het juiste te verwachte ritme gezet.
5. Personele vergoedingen voor landspakketten
Personele vergoedingen voor 2022 worden overgeboekt naar de Ministeries van VWS en EZK voor van de ondersteuning van de Landen bij de landspakketten voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Daarnaast betreft dit de personele vergoeding van het Ministerie van Financiën voor 2021 en 2022 voor hun ondersteuning aan de Landen.
6. Motie van den Berg en Kuiken: extra middelen vrije uitkering Saba
Dit betreft de uitvoering van de motie van de Leden Kuiken en Van Den Berg die oproepen tot verhoging van vrije uitkering aan Saba met € 1,5 mln. (Kamerstukken II 2021/22, 35925, nr. 58). Hiervoor wordt € 1 mln. uit de post Onvoorzien overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het BES-fonds (H). Daarnaast krijgt Saba volgens de vaste verdeelsleutel € 0,8 mln. vanuit de totaal € 4,1 mln. aan middelen uit de CN enveloppe, die per eerste suppletoire begroting zijn toegevoegd.
7. Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 BES-fonds
In 2021 was er een negatieve loon- en prijsontwikkeling voor het BES-fonds. In 2021 is dit incidenteel gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties en deels generale middelen. Dit jaar is ervoor gekozen om de negatieve loon- en prijsontwikkeling van 2021 structureel vanaf 2022 te compenseren vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.
8. Wisselkoerscorrectie BES-fonds
De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoerstegenvaller in 2022 en 2023. Dit wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV).
9. Kasschuif wisselkoersreserve
Om de wisselkoerstegenvaller in 2023 op het BES-fonds te kunnen dekken, worden gelden van 2022 naar 2023 overgeheveld.
10. Kasschuif stormwaterpompen
Dit betreft een kasschuif om de aanschaf van stormwaterpompen op Sint Maarten in 2023 te kunnen betalen. De aanschaf is een onderdeel van de crisismaatregelen op Sint Maarten om overtollige water af te voeren in geval van plotselinge overstromingen door hevige stormen.
Ontvangsten Koninkrijksrelaties
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 34.588 | 31.068 | 30.950 | 30.950 | 30.950 | ‒ | |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 4.689 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 30.950 | |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ||||
Belangrijkste mutaties | 0 | 0 | 0 | ||||
1) Teruggekomen betalingen uit 2021 | 1,4 | 6.320 | 0 | 0 | 147.696 | 167.368 | 91.145 |
2) Raming aflossingen leningen | 5 | 8.316 | 1.057.101 | 17.911 | 0 | 0 | 0 |
3) Wisselkoerscorrectie ontvangsten | 5 | 2.285 | 2.203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Geraamde ontvangsten van RCN | 6 | 2.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 58.242 | 1.090.372 | 48.861 | 178.646 | 198.318 | 122.095 |
Toelichting
1. Teruggekomen betalingen uit 2021
Dit betreft een teruggekomen betalingen voor het versterken van het grenstoezicht, noodpakketten en pensioenen. Deze facturen waren in 2021 betaald en zijn teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kunnen de betreffende facturen alsnog in 2022 betaald worden.
2. Raming aflossingen leningen
Vanaf deze begroting worden ook de aflossingen op de leningen geraamd zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstukken II 2021/22, 35420, nr. 477). Voorheen werden alleen de renteontvangsten geraamd.
3. Wisselkoerscorrectie ontvangsten
Als gevolg van de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro zijn er meer- en minderontvangsten op de rente over de uitstaande leningen. Deze uiteindelijke wisselkoersmeevaller wordt toegevoegd aan de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van deze begroting.
4. Geraamde ontvangsten van RCN
De geraamde ontvangsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) worden weer ingezet voor RCN.
Uitgaven BES-fonds
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 42.390 | 35.272 | 35.272 | 35.272 | 35.272 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 4.926 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 | 10.735 | |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 35.272 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Motie Van den Berg en Kuiken: extra middelen vrije uitkering Saba | 1 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
2) Capacity Building (Saba Package) | 1 | 1.600 | 667 | 667 | 667 | 667 | 667 |
3) Island Backlogs (Saba Package) | 1 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Arbeidsbemiddeling (Saba) | 1 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
5) Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021 | 1 | 571 | 571 | 571 | 571 | 571 | 571 |
6) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 1 | 144 | 203 | 228 | 226 | 213 | 0 |
7) Wisselkoerscorrectie | 1 | 2.573 | 8.205 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 54.004 | 53.094 | 46.583 | 49.482 | 49.064 | 48.445 |
Toelichting
1. Motie Van den Berg en Kuijken: extra middelen vrije uitkering Saba
Dit betreft de uitvoering van de motie van de Leden Kuiken en Van Den Berg die oproepen tot verhoging van vrije uitkering aan Saba met € 1,5 mln. (Kamerstukken II 2021/22, 35925, nr. 58). Hiervoor wordt € 1 mln. uit de post Onvoorzien overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het BES-fonds (H). Daarnaast krijgt Saba volgens de vaste verdeelsleutel € 0,8 mln. vanuit de totaal € 4,1 mln. aan middelen uit de CN enveloppe, die per eerste suppletoire begroting zijn toegevoegd.
2. Capacity Building (Saba Package)
De middelen voor de Capacity Building uit de Saba Package worden via de vrije uitkering verstrekt, zoals overeengekomen in de Saba Package overeenkomst. Hier worden onder andere middelen vrijgemaakt ter ondersteuning voor de eilandssecretaris.
3. Island Backlogs (Saba Package)
De middelen voor de Island Backlogs uit de Saba Package worden via de vrije Uitkering aan Saba toegekend. In de Saba Package is overeengekomen dat deze middelen onder andere worden ingezet voor het oorkaanbestendig maken van woningen en het weerbaarder maken van Saba's financiën.
4. Arbeidsbemiddeling (Saba)
In het Coalitieakkoord zijn middelen vrijgemaakt voor arbeidsbemiddeling van de BES-eilanden. Het aandeel voor Saba wordt nu toegekend via de vrije uitkering.
5. Loon- en prijsbijstelling compensatie 2021
In 2021 was er een negatieve loon- en prijsontwikkeling voor het BES-fonds. In 2021 is dit incidenteel gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties en deels generale middelen. Dit jaar is ervoor gekozen om de negatieve loon- en prijsontwikkeling van 2021 structureel vanaf 2022 te compenseren vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.
6. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 voor de per eerste suppletoire begroting 2022 toegevoegde CN-enveloppe.
7. Wisselkoerscorrectie
De vrije uitkering van het BES-fonds is vastgelegd in dollars. Door de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro is er naar verwachting sprake van een wisselkoerstegenvaller in 2022 en 2023. Dit wordt gedekt vanuit de wisselkoersreserve op begrotingsartikel 7 van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV).
Ontvangsten BES-fonds
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 42.390 | 35.272 | 35.272 | 35.272 | 35.272 | ‒ | |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 4.926 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 | 10.735 | |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 35.272 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 6.688 | 10.846 | 2.666 | 2.664 | 2.651 | 2.438 |
Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 54.004 | 53.094 | 46.583 | 49.482 | 49.064 | 48.445 |
Toelichting
1. Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.