2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 123 322 | 122 855 | 122 293 | 122 222 | 122 222 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 11 010 | 8 090 | 5 828 | 4 850 | 4 850 | ||
Nieuwe mutaties | 5 677 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 126 399 | 140 509 | 130 845 | 128 021 | 126 972 | 126 972 | 126 972 |
De nieuwe mutatie in 2022 van EUR 5,7 miljoen op beleidsartikel 1 ‘Versterkte internationale rechtsorde’ is het gevolg van de inzet van extra middelen voor het organiseren van de Oekraïne Accountability Conferentie in juli 2022 in Den Haag. Voor de jaren 2023 en verder is geen sprake van opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 283 996 | 282 978 | 281 843 | 286 933 | 286 584 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | ‒ 1 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 14 072 | 518 | 975 | ‒ 2 130 | ‒ 2 006 | ||
Nieuwe mutaties | ‒ 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 226 178 | 268 229 | 283 496 | 282 818 | 284 803 | 284 578 | 284 906 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 242 | 1 242 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 242 | 1 242 | 1 242 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 10 402 889 | 10 452 266 | 10 754 432 | 11 120 404 | 11 272 349 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 1 020 753 | 1 223 989 | 1 356 601 | 1 464 452 | 1 559 426 | ||
Nieuwe mutaties | 160 095 | ‒ 118 658 | ‒ 91 358 | ‒ 111 429 | ‒ 77 252 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 10 885 024 | 11 583 737 | 11 557 597 | 12 019 675 | 12 473 427 | 12 754 523 | 13 124 088 |
Technische aanpassing
De jaarlijkse technische aanpassing door de Commissie heeft enkele gevolgen voor de raming van de Nederlandse EU-afdrachten. Eén van de elementen van de technische aanpassing is de inzet van het Single Margin Instrument, waarmee de betalingenplafonds van het MFK worden gewijzigd. Betalingen onder het plafond van 2021 die niet zijn ingezet en in dat jaar dus ook niet tot afdrachten van de lidstaten hebben geleid, worden toegevoegd aan de plafonds voor 2022 en 2023. Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van de BNI-raming van respectievelijk EUR 79 en EUR 81 miljoen. Een tweede element is de actualisatie van de inzet van de speciale instrumenten (een opwaartse bijstelling van EUR 15 miljoen in 2023) als gevolg van het overhevelen van onbenutte middelen in 2021 naar 2022. Een derde element is een actualisatie van de boeteopbrengsten van de EU, hetgeen leidt tot een neerwaartse bijstelling van de BNI-raming van EUR 26 miljoen in 2023. Per saldo leidt de technische aanpassing tot een hogere raming voor de BNI-afdracht van EUR 94 miljoen in 2022 en EUR 55 miljoen in 2023.
In de Europese ontwerpbegroting voor 2023 wordt de bijdrage van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit hoofde van het terugtrekkingsakkoord geactualiseerd. De verwachte bijdrage van het VK is hoger dan waar in de raming van de Nederlandse EU-afdrachten rekening mee werd gehouden. Aangezien de VK-bijdrage onder overige ontvangsten valt, betekent dit dat er een lagere bni-afdracht benodigd is. De raming van de BNI-afdracht in 2023 wordt hierdoor met EUR 122 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Nabetaling TEM
Naar aanleiding van een recente controle van de TEM-boekhouding (Traditionele Eigen Middelen) bij de Douane heeft de Commissie verzocht om een nabetaling van TEM. Voor Nederland heeft dit een bruto nabetaling van EUR 122 miljoen (waarvan EUR 76,3 miljoen onder voorbehoud) tot gevolg (netto komt dit bedrag uit op EUR 97 miljoen door de in te houden perceptiekostenvergoeding, nader toegelicht bij Artikel 3.10).
Vierde aanvullende Europese begroting
In DAB4 2022 actualiseert de Commissie de begroting op basis van de meest recente economische ramingen voor de eigen middelen, op basis van de Lenteraming en de cijfers die zijn vastgesteld in het Advisory Committee on Own Resources (ACOR). Dit heeft een effect op de raming van de invoerrechten en de plastic-, btw- en BNI-afdracht.
De raming van de BNI-afdracht daalt met EUR 184 miljoen in 2022 en EUR 221 miljoen in 2023. Dit komt doordat op Europees niveau meer btw-opbrengsten en invoerrechten zijn opgehaald ten opzichte van de raming van vorig jaar. Dit leidt tot minder BNI-afdrachten (sluitstuk van de Europese begroting). De raming van de btw-afdracht stijgt met EUR 130 miljoen in 2022 en EUR 133 miljoen in 2023. De raming van de plastic-afdracht daalt met EUR 36 miljoen in 2022 en EUR 38 miljoen in 2023. Zoals toegelicht bij 1e suppletoire begroting 2022 treedt er bij de invoerrechten gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect. De laatste correctie heeft plaatsgevonden na de publicatie van de Macro-economische Verkenning van 2022. Deze betreft de jaren 2022 tot en met 2027.
De Commissie actualiseert in DAB4 ook de bijdrage van het VK aan de Europese begroting 2022 uit hoofde van het terugtrekkingsakkoord en de overige ontvangsten van de EU-begroting 2022. De overige ontvangsten bestaan voornamelijk uit de inkomsten door mededingingsboetes. De VK-bijdrage is lager uitvallen dan waarmee rekening is gehouden in de raming van de Nederlandse EU-afdrachten, en de boeteontvangsten hoger. Per saldo leidt dit tot een neerwaarts effect van de Nederlandse BNI-afdracht van EUR 29 miljoen in 2022.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 868 916 | 886 290 | 904 009 | 922 086 | 940 523 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 278 467 | 1 804 210 | 1 690 739 | 1 122 164 | 1 487 977 | ||
Nieuwe mutaties | 40 754 | 18 461 | 8 421 | 3 380 | 12 281 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 909 424 | 1 188 137 | 2 708 961 | 2 603 169 | 2 047 630 | 2 440 781 | 1 385 366 |
Perceptiekostenvergoeding nabetaling TEM
Nederland draagt naar aanleiding van een onderzoek door de Europese Commissie een TEM-hoofdsom van EUR 122 miljoen af (waarvan EUR 76,3 miljoen onder voorbehoud). Conform de TEM-systematiek ontvangt Nederland een perceptiekostenvergoeding over deze afdracht. De perceptiekostenvergoeding bedraagt EUR 25,1 miljoen. Hierdoor bedraagt de betaling netto EUR 96,9 miljoen.
Perceptiekostenvergoeding actualisatie MEV
Naar aanleiding van de Macro-economische Verkenning van 2022 is ook de raming van de perceptiekostenvergoeding geactualiseerd. Deze actualisatie betreft de jaren 2022 tot en met 2027.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 53 484 | 52 962 | 53 601 | 54 223 | 54 223 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 17 987 | 2 016 | 2 316 | 566 | 566 | ||
Nieuwe mutaties | ‒ 427 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 66 116 | 71 044 | 54 978 | 55 917 | 54 789 | 54 789 | 55 353 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 32 674 | 43 774 | 67 674 | 73 574 | 73 574 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 14 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 28 082 | 46 974 | 43 774 | 67 674 | 73 574 | 73 574 | 73 574 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 2 868 | 40 523 | 76 317 | 101 557 | 122 401 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 1 544 | ‒ 10 122 | ‒ 17 007 | ‒ 15 723 | ‒ 20 671 | ||
Nieuwe mutaties | 12 344 | 30 064 | 654 | 412 | 217 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 13 668 | 60 465 | 59 964 | 86 246 | 101 947 | 127 228 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 881 241 | 842 895 | 863 899 | 865 102 | 865 844 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie incidentele 1e suppletoire begroting 2022 | 60 000 | 0 | 35 000 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 96 878 | 78 672 | 72 468 | 84 067 | 78 967 | ||
Nieuwe mutaties | ‒ 4 337 | 382 | 173 | 240 | 240 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 822 922 | 1 034 782 | 921 949 | 971 540 | 949 409 | 945 051 | 944 288 |
De nieuwe mutatie in 2022 van ‒ EUR 4,3 miljoen op artikel 7 ‘Apparaat’ wordt voornamelijk veroorzaakt door een overheveling naar beleidsartikel 1 ‘Versterkte internationale rechtsorde’ ten behoeve van de organisatie van de Oekraïne Accountability Conferentie in juli 2022 in Den Haag. Voor de jaren 2023 en verder is geen sprake van opmerkelijke nieuwe mutaties.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 63 180 | 32 280 | 32 280 | 32 280 | 32 280 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | ‒ 13 780 | ‒ 680 | 92 320 | 1 320 | ‒ 3 780 | ||
Nieuwe mutaties | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 56 147 | 49 471 | 31 671 | 124 671 | 33 671 | 28 571 | 28 571 |
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties.