De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen. In onderstaande begroting is rekening gehouden met de vorming van het agentschap Justitiële ICT Organisatie. Dit agentschap is in 2022 van start gegaan en maakt niet langer deel uit van DJI.
Op 20 mei 2022 heeft de minister voor Rechtsbescherming het onderzoek van PriceWaterhouseCoopers (PwC) naar de financierbaarheid van de Dienst Justitiële Inrichtingen aangeboden aan de Tweede Kamer.30 Vanwege de uit dit rapport gebleken financiële problematiek zijn in het kader van de begroting 2023 middelen oplopend tot € 170 mln. structureel toegevoegd aan de begroting van DJI. Hiermee is nog niet de volledige problematiek van DJI opgelost. Dit betekent dat de in deze begroting gepresenteerde kostprijzen niet voor alle jaren het reëele niveau weerspiegelen. De minister voor Rechtsbescherming heeft in voornoemde brief aangegeven de Tweede Kamer bij de indiening van de ontwerpbegroting 2023 te informeren over in dat kader mogelijk te treffen maatregelen. Dergelijke maatregelen zullen naar verwachting effect hebben op de voorliggende begroting.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 2.651.618 | 2.790.856 | 2.900.982 | 2.910.425 | 2.989.207 | 3.053.360 | 3.078.249 |
waarvan omzet moederdepartement | 2.569.586 | 2.724.856 | 2.830.982 | 2.840.425 | 2.919.207 | 2.983.360 | 3.008.249 |
waarvan omzet overige departementen | 9.283 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
waarvan omzet derden | 72.749 | 62.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 3.093 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 6.038 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.660.749 | 2.790.856 | 2.900.982 | 2.910.425 | 2.989.207 | 3.053.360 | 3.078.249 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.455.673 | 1.524.397 | 1.598.208 | 1.610.033 | 1.659.916 | 1.673.276 | 1.685.330 |
- Personele kosten | 1.307.630 | 1.345.696 | 1.418.411 | 1.429.584 | 1.472.659 | 1.484.571 | 1.496.625 |
waarvan eigen personeel | 1.086.806 | 1.211.629 | 1.213.411 | 1.224.584 | 1.267.659 | 1.279.571 | 1.291.625 |
waarvan inhuur externen | 138.443 | 106.355 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 |
waarvan overige personele kosten | 82.381 | 27.712 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
- Materiële kosten | 148.043 | 178.701 | 179.797 | 180.449 | 187.257 | 188.705 | 188.705 |
waarvan apparaat ICT | 58.122 | 117.430 | 109.797 | 110.449 | 117.257 | 118.705 | 118.705 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 33.358 | 27.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
waarvan overige materiële kosten | 56.563 | 34.271 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Materiële programmakosten | 1.190.336 | 1.231.179 | 1.265.224 | 1.262.842 | 1.291.741 | 1.342.534 | 1.355.369 |
Afschrijvingskosten | 19.629 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
- Materieel | 17.274 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
- Immaterieel | 2.355 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 29.831 | 37.281 | 33.550 | 33.550 | 33.550 | 33.550 | 33.550 |
waarvan dotaties voorzieningen | 29.831 | 37.281 | 33.550 | 33.550 | 33.550 | 33.550 | 33.550 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.695.469 | 2.796.856 | 2.900.982 | 2.910.425 | 2.989.207 | 3.053.360 | 3.078.249 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 34.720 | ‒ 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 34.720 | ‒ 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Omzet moederdepartementDe omzet moederdepartement is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit in Caribisch Nederland. Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de IND opgenomen.
Per 2022 verschuift de taak ten aanzien van inkoop gedragsinterventies binnen het departement naar 3RO, waarmee dit geen onderdeel meer uitmaakt van de DJI-begroting.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet moederdepartement | 2.569,6 | 2.763,2 | 2.831,0 | 2.840,4 | 2.919,2 | 2.983,4 | 3.008,2 |
waarvan p*q | 2.411,3 | 2.676,7 | 2.746,5 | 2.753,8 | 2.834,2 | 2.898,3 | 2.925,6 |
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 1.150,9 | 1.296,0 | 1.340,6 | 1.345,0 | 1.399,6 | 1.444,6 | 1.459,2 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 9,3 | 6,7 | 2,3 | 1,7 | 1,8 | 1,2 | 1,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GW (PPC) | 145,5 | 148,4 | 150,3 | 153,3 | 163,4 | 167,2 | 169,5 |
FPC's / forensische zorg (Rijks FPC's en tbs-capaciteit bij part. Instellingen) | 354,7 | 400,8 | 420,9 | 420,8 | 429,1 | 436,9 | 441,8 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen | 408,6 | 437,3 | 434,3 | 426,7 | 429,3 | 432,0 | 436,2 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 130,9 | 135,1 | 141,6 | 142,1 | 142,6 | 142,6 | 142,6 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 69,3 | 77,2 | 77,0 | 78,0 | 78,7 | 80,0 | 80,0 |
Justitiele jeugdplaatsen (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 142,0 | 175,4 | 179,5 | 186,3 | 189,7 | 193,9 | 195,2 |
waarvan overige bijdragen | 93,2 | 63,5 | 61,5 | 63,7 | 62,1 | 62,1 | 59,6 |
capaciteit voor vreemdelingen met ernstig psychiatrische problematiek (COA en bestuursrechtelijk) | 7,9 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 9,9 | 12,4 | 12,5 | 12,5 | 12,5 | 12,5 | 12,5 |
Inkoop gedragsinterventies | 4,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Voorziening Substantieel Bezwarende Functie (SBF) | 25,8 | 35,6 | 34,4 | 34,4 | 34,4 | 34,4 | 34,4 |
Kosten personeelsconvenant | 24,3 | 6,1 | |||||
Frictiekosten | 8,2 | 1,4 | 6,6 | 8,8 | 7,2 | 7,2 | 4,7 |
Coronakosten | 49,0 | 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overige niet bij p*q inbegrepen | ‒ 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Exploitatieresultaat | ‒ 34,7 | ‒ 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
waarvan overige ontvangsten | 65,1 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Overige ontvangsten uit dienstverlening aan JenV | 65,1 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Omzet derdenDe omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
• Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Daarnaast betreft dit de opbrengst van de winkels ten behoeve van de gedetineerden.
• Overig: onder andere de externe dienstverlening (waaronder bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC), het Internationaal Strafhof en de opbrengst ESF-subsidies.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 24.513 | 21.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Overige ontvangsten | 48.236 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 |
Totaal omzet derden | 72.749 | 62.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 |
Lasten
Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).
Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en medisch personeel.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 1.086.806 | 1.211.629 | 1.213.411 | 1.224.584 | 1.267.659 | 1.279.571 | 1.291.625 |
Aantal fte | 15.903 | 16.710 | 16.751 | 16.905 | 17.500 | 17.664 | 17.831 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 138.443 | 106.355 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 | 120.000 |
Overige personeelskosten | 82.381 | 27.712 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Totale kosten | 1.307.630 | 1.345.696 | 1.418.411 | 1.429.584 | 1.472.659 | 1.484.571 | 1.496.625 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft vanaf 2023 de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.
Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 61.923 | 62.000 | 65.000 | 68.000 | 70.000 | 70.000 | 70.000 |
Inkoop forensische zorg | 803.538 | 860.385 | 883.941 | 878.849 | 878.608 | 885.187 | 889.854 |
Overige subsidies | 5.302 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 106.175 | 105.000 | 105.000 | 105.000 | 120.000 | 157.000 | 168.000 |
Overige huisvestingskosten | 74.917 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 82.856 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 32.038 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 |
Kosten arrestanten politiebureaus | 1.555 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Overige exploitatiekosten | 22.032 | 3.794 | 11.283 | 10.993 | 23.133 | 30.347 | 27.515 |
Totaal | 1.190.336 | 1.231.179 | 1.265.224 | 1.262.842 | 1.291.741 | 1.342.534 | 1.355.369 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 333.462 | 299.637 | 277.087 | 253.087 | 229.087 | 205.087 | 181.087 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.800.089 | 2.814.856 | 2.900.982 | 2.910.425 | 2.989.207 | 3.053.360 | 3.078.249 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 2.862.022 | ‒ 2.835.856 | ‒ 2.915.982 | ‒ 2.925.425 | ‒ 3.004.207 | ‒ 3.068.360 | ‒ 3.093.249 | |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 61.933 | ‒ 21.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 30.884 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 964 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 29.920 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 32.365 | 7.450 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 32.365 | 7.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 273.973 | 277.087 | 253.087 | 229.087 | 205.087 | 181.087 | 157.087 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris. Als gevolg van de afsplitsing van het agentschap Justitiële ICT Organisatie vindt in 2022 overdracht van de boekwaarde van activa plaats.
Financieringskasstroom
De bedragen in de jaren 2021 en 2022 hebben onder andere betrekking op vermogensmutatie als gevolg van compensatie voor coronakosten. Daarnaast heeft in 2021 en 2022 aanzuivering plaats gevonden van het eigen vermogen van DJI.
Doelmatigheid
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten als % totale baten | ‒ 1,30% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Operationele capaciteit | |||||||
– Strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 9.343 | 10.476 | 10.582 | 10.630 | 10.723 | 10.853 | 10.980 |
– Inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– Capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 324 | 331 | 339 | 339 | 350 | 356 | 356 |
Omzet (x € 1 mln.) | 1.119,5 | 1.280,8 | 1.325,3 | 1.329,4 | 1.383,3 | 1.427,0 | 1.441,3 |
Reservecapaciteit intramurale sanctiecapaciteit | 508 | 518 | 512 | 533 | 537 | 543 | 550 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 77 | 80 | 82 | 80 | 83 | 89 | 89 |
Omzet (x € 1 mln.) | 14,2 | 15,2 | 15,3 | 15,6 | 16,4 | 17,6 | 17,9 |
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | 1.128 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 |
Omzet (x € 1 mln.) | 17,2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Extramurale sanctiecapaciteit (penitentiair programma met of zonder elektronisch toezicht) | 437 | 300 | 100 | 75 | 75 | 50 | 50 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 58 | 61 | 63 | 62 | 64 | 64 | 64 |
Omzet (x € 1 mln.) | 9,3 | 6,7 | 2,3 | 1,7 | 1,8 | 1,2 | 1,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 661 | 706 | 706 | 724 | 723 | 727 | 733 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 603 | 576 | 583 | 580 | 619 | 630 | 633 |
Omzet (x € 1 mln.) | 145,5 | 148,4 | 150,3 | 153,3 | 163,4 | 167,2 | 169,5 |
Forensische zorg | |||||||
Tbs-capaciteit | 1.490 | 1.642 | 1.732 | 1.734 | 1.737 | 1.740 | 1.744 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 652 | 669 | 666 | 665 | 677 | 688 | 694 |
Omzet (x € 1 mln.) | 354,7 | 400,8 | 420,9 | 420,8 | 429,1 | 436,9 | 441,8 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg | |||||||
- Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 3.168 | 3.353 | 3.345 | 3.307 | 3.263 | 3.263 | 3.263 |
- Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 17 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 351 | 356 | 354 | 352 | 359 | 361 | 365 |
Omzet (x € 1 mln.) | 408,6 | 437,3 | 434,3 | 426,7 | 429,3 | 432,0 | 436,2 |
- Inkoop ambulante forensische zorg (x 1 mln.) | 130,9 | 135,1 | 141,6 | 142,1 | 142,6 | 142,6 | 142,6 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Operationele capaciteit: | |||||||
– Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
– Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 | 536 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 313 | 348 | 347 | 352 | 356 | 361 | 361 |
Omzet (x € 1 mln.) | 64,8 | 72,1 | 72,0 | 73,0 | 73,7 | 74,9 | 74,9 |
Reservecapaciteit vreemdelingen | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 74 | 84 | 83 | 83 | 83 | 84 | 84 |
Omzet (x € 1 mln.) | 0,9 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
In stand te houden capaciteit vreemdelingen | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 | 330 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 29 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Omzet (x € 1 mln.) | 3,5 | 4,0 | 3,9 | 3,9 | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Operationele jeugdcapaciteit | |||||||
– Rijksjeugdinrichtingen | 285 | 314 | 294 | 274 | 274 | 274 | 274 |
– Particuliere jeugdinrichtingen | 255 | 269 | 297 | 324 | 333 | 338 | 342 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 704 | 811 | 819 | 845 | 848 | 860 | 860 |
Omzet (x € 1 mln.) | 138,7 | 172,5 | 176,6 | 184,5 | 187,8 | 192,0 | 193,3 |
Reservecapaciteit jeugd | 52 | 86 | 78 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 49 | 64 | 72 | 70 | 78 | 82 | 83 |
Omzet (x € 1 mln.) | 0,9 | 2,0 | 2,0 | 0,8 | 0,9 | 1,0 | 1,0 |
In stand te houden jeugdplaatsen | 69 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 94 | 67 | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Omzet (x € 1 mln.) | 2,4 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
ToelichtingDe hierboven gepresenteerde capaciteitsaantallen en kostprijzen zijn gebaseerd op de huidige besluitvorming, mede naar aanleiding van de uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ).
De gepresenteerde kostprijzen laten over het algemeen een stijging zien. Dit is met name het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en van de aan DJI toegekende extra middelen naar aanleiding van het PwC-onderzoek.
De toegekende extra middelen zullen onder andere worden ingezet ten behoeve van de verzwaringen van de populatie binnen het gevangeniswezen, renovatie huisvesting en benodigde ICT. De door PwC geconstateerde financiële problematiek is echter groter. Om de opdracht uit te kunnen voeren zijn verdere structurele maatregelen essentieel. De minister voor Rechtsbescherming heeft in zijn brief1 aangegeven de Tweede Kamer bij de indiening van de ontwerpbegroting 2023 te informeren over in dat kader te treffen maatregelen.
Specifiek bij de jeugd capaciteit hangt de prijsstijging ook samen met het programma vrijheidsbeneming op maat (VOM) en benodigde bouwkundige aanpassingen.