Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 30.163.078 | 28.179.929 | 30.397.052 | 31.546.536 | 33.241.122 | 0 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Maatregelen Rutte IV coalitieakkoord | |||||||
Pandemische paraatheid | 1,2,3,5 en 10 | 58.250 | 208.295 | 168.113 | 116.700 | 70.400 | 50.500 |
Preventieakkoord | 1, 6 en 10 | 42.600 | 71.240 | 63.330 | 62.830 | 0 | 0 |
Dak- en thuislozen | 3 en 10 | 3.100 | 65.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eén tegen eenzaamheid | 3 en 10 | 10.000 | 6.000 | 13.000 | 11.000 | 0 | 0 |
Kansrijke start | 1 | 10.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 |
Sportstimulering | 6 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Suïcide preventie | 2 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Verbeteren palliatieve zorg | 3 en 10 | 10.000 | 20.000 | 30.000 | 40.000 | 50.000 | 0 |
Woon-zorg combinaties en stimulering langer thuis wonen | 3 en 10 | 37.500 | 75.000 | 87.500 | 100.000 | 0 | 0 |
Respijtzorg | 3 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Passende zorg als norm in Zvw | 2 | 5.106 | 23.293 | 16.775 | 17.614 | 13.644 | 5.632 |
Integraal zorgakkoord | 2 | 200 | 22.200 | 23.000 | 24.500 | 25.000 | 0 |
Scheiden wonen en zorg | 3 | 300 | 98.850 | 104.350 | 101.600 | 104.000 | 0 |
Versterking organisatiegraad basiszorg | 2 | 350 | 22.350 | 42.100 | 42.100 | 43.100 | 0 |
NVWA | 1 | 9.000 | 12.600 | 12.600 | 12.600 | 12.600 | 12.600 |
Reductie narcosegassen | 4 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Standaardisatie gegevensuitwisseling | 4 en 10 | 7.957 | 32.761 | 1.480 | 656 | 157 | 0 |
Werk aan uitvoering | 2, 3, 4 en 10 | 12.000 | 31.600 | 37.650 | 37.350 | 35.750 | 30.200 |
In het coalitieakkoord is afgesproken dat Maatschappelijke diensttijd wordt overgeheveld naar OCW | 4 | ‒ 94.677 | ‒ 95.102 | ‒ 95.409 | ‒ 95.412 | ‒ 95.413 | ‒ 95.413 |
Huisartsen meer tijd | 11 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 |
Valpreventie | 1, 3, 10 en 11 | 0 | 63.000 | 55.000 | 55.000 | 56.333 | 58.334 |
Volksziekten | 1, 2, 3, 6 en 10 | 0 | 90.000 | 87.500 | 86.380 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage 18- | 2 | 0 | 15.700 | 2.200 | ‒ 300 | ‒ 26.000 | ‒ 44.100 |
Rijksbijdrage WLZ | 3 | 200.000 | 300.000 | 50.000 | ‒ 400.000 | ‒ 450.000 | 350.000 |
Corona maatregelen | |||||||
Middelen voor GGD meerkosten voor testen, traceren en vaccineren. | 1 | 710.322 | 948.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Analyse van NAAT testen. | 1 | 594.750 | 381.425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten voor de aanschaf van zelftesten en antigeencontractering. | 1 | 188.500 | 354.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LCCB | 1 | ‒ 73.258 | 305.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Corona Toegangs Bewijs. | 1 | ‒ 103.378 | 161.070 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middelen voor opdrachten en vaccinimplementatie. | 1 | ‒ 29.150 | 88.375 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middelen voor het RIVM vaccinatieprogramma. | 1 | 15.750 | 57.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing van de raming voor de aanschaf van vaccins. | 1 | 0 | ‒ 22.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor diverse activiteiten binnen het RIVM Programma-19 worden middelen beschikbaar gesteld. | 1 | 0 | 29.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten voor onderzoeken gerelateerd aan covid. Dit is voor zowel testen als vaccineren-onderzoeken. | 1 | 8.867 | 13.310 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsregio's worden gecompenseerd voor extra inzet in de coronacrisis. | 1 | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instandhouding van informatie en data voor corona | 1 | 3.000 | 9.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middelen voor uitvoering en handhaving bij eventuele inzet van de quarantaineplicht | 1 | 4.000 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betreft ondersteuning Covid-zorg CAS-BES. | 4 | 19.297 | 12.713 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Digitale ondersteuningsmiddelen Covid-19. | 10 | 7.549 | 34.403 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige maatregelen | |||||||
De verwachting is dat in 2023 wederom de opkomst voor het griepvaccin hoger is dan voorgaande jaren. Om een tekort te voorkomen zijn extra griepvaccins ingekocht. | 1 | 26.883 | 28.521 | 30.165 | 31.803 | 26.745 | 26.745 |
Betreft de benodigde aanvulling op het budget voor de HPV inhaalcampagne van 18-26 jaar. | 1 | 31.692 | 14.938 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijstelling uitgavenraming rijksbijdrage 18- naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 2 | 0 | 105.800 | 208.800 | 224.900 | 311.600 | 455.400 |
De uitvoering van de motie Hijing en Bikker worden extra financiële middelen vrijgemaakt voor de verhoging van de zorgsalarissen. | 2 | 21.400 | 20.800 | 20.600 | 20.900 | 21.200 | 0 |
Dit betreft de benodigde middelen voor de structurele bekostiging patiëntenspreiding voor het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) en de Regionale Coördinatiecentra Patiënten Spreiding (RCPS’en). Het budget is overgeheveld naar de premiegefinancierde middelen. | 2 | ‒ 4.000 | ‒ 9.800 | ‒ 11.500 | ‒ 11.500 | ‒ 11.500 | ‒ 11.500 |
Middelen voor het project PharmaNL vanuit het Nationaal Groeifonds. | 2 | 0 | 17.400 | 29.500 | 3.400 | 12.700 | 12.500 |
Dit betreft aanvullende leningen voor de projectkosten Pallas 2023. | 2 | 0 | 129.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de realisatiecijfers van het CAK wordt de raming verhoogd voor de vergoeding van zorg aan onverzekerde personen. | 2 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Transportkosten medische evacuees Oekraïne | 2 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijstelling uitgavenraming rijksbijdrage BIKK naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | 3 | 49.400 | 599.400 | 743.900 | 758.500 | 803.500 | 780.400 |
Bijstelling uitgavenraming rijksbijdrage WLZ naar aanleiding van actuele ramingen van het CPB. | 3 | ‒ 350.000 | 200.000 | 150.000 | 100.000 | 300.000 | 800.000 |
Het kabinet compenseert gemeenten voor extra kosten die zij maken in het sociaal domein voor Oekraïense ontheemden. Er zijn extra middelen gereserveerd voor de verhoogde raming van 75.000 ontheemden in Q3 en Q4 van 2022 en Q1 en Q2 van 2023. | 3 | 5.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betreft een bijstelling op basis van subsidieaanvragen op grond van de Regeling aardbevingsbestendige zorg in Groningen en de actualisatie van het projectbureau. | 3 | 0 | 14.500 | 14.500 | 11.000 | 0 | 0 |
Het financiële kader van CIZ wordt herijkt om de verwachte volumeontwikkeling op te vangen. | 3 | 0 | 13.870 | 8.395 | 8.933 | 10.288 | 11.847 |
Dit betreft de financiële middelen voor de Toekomstagenda gehandicaptenzorg, die de Tweede Kamer op 26 mei 2021 heeft ontvangen.1 | 3 | 0 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 9.000 | 0 |
Betreft bredere inzet van gespecialiseerde cliëntondersteuning op basis van succesvol afgeronde pilots. | 3 | 0 | 9.000 | 18.000 | 27.000 | 29.000 | 10.000 |
Betreft financiering van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). | 4 | 0 | ‒ 24.781 | ‒ 24.781 | ‒ 24.781 | ‒ 24.781 | ‒ 24.781 |
Er is door meer mensen een beroep gedaan op de tegemoetkomingsregeling naar aanleiding van het rapport van cie. de Winter, hierdoor moet de raming naar boven worden bijgesteld. | 5 | 17.700 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Betreft de bijdrage vanuit OCW aan de buurtsportcoach regeling. | 6 | 0 | 12.661 | 12.661 | 12.661 | 12.661 | 0 |
Bijstelling eigen risico zorgtoeslag naar aanleiding van actuele ramingen CPB. | 8 | 183.952 | 112.868 | 334.151 | 322.374 | 313.177 | 66.900 |
Voor de uitvoering van de motie Hijing en Bikker worden extra financiële middelen vrijgemaakt voor de verhoging van de zorgsalarissen. | 8 | 70.948 | 72.732 | 74.249 | 75.426 | 76.623 | 0 |
In het kader van de koopkrachtbesluitvorming wordt de zorgtoeslag in 2023 incidenteel met ruim € 400 per huishouden verhoogd. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven aan zorgtoeslag met 2,1 miljard in 2023. | 8 | 0 | 2.117.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verhoging apparaatskosten eigen personeel in verband met corona. | 10 | 13.273 | 17.673 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Om de toenemende hoeveelheid corona gerelateerde Wob-verzoeken af te kunnen handelen is versterking van de huidige Wob-capaciteit noodzakelijk. | 10 | 5.764 | 12.582 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 31.943.025 | 35.217.626 | 32.792.381 | 33.407.270 | 35.042.906 | 2.567.264 | |
Overige mutaties | 1.237.762 | 243.065 | 387.221 | 379.976 | 348.006 | 33.810.097 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 33.180.787 | 35.460.691 | 33.179.602 | 33.787.246 | 35.390.912 | 36.377.361 |
Art. | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2022 (inclusief NvW) | 209.862 | 147.522 | 145.122 | 145.122 | 154.522 | 0 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Op basis van de gerealiseerde ontvangsten van de laatste jaren is de ontvangstenraming verhoogd met € 10 miljoen. | 1 | 29.640 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
De ontvangstenraming wordt verhoogd. De hogere ontvangstraming heeft betrekking op de specifieke uitkering sport (SPUK Sport) in verband met teruggave van te veel verkregen compensatie. | 6 | 37.000 | 23.000 | 12.000 | 0 | 0 | 0 |
Overige mutaties | 21.384 | ‒ 12.400 | ‒ 8.000 | ‒ 7.000 | ‒ 7.816 | 147.022 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 297.886 | 168.122 | 159.122 | 148.122 | 156.706 | 157.022 |