Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.243 | 0 | 6.243 | ‒ 562 | 5.681 | ‒ 1.056 | ‒ 893 | ‒ 671 | ‒ 503 | 6.561 |
Uitgaven | 6.243 | 0 | 6.243 | ‒ 562 | 5.681 | ‒ 1.056 | ‒ 893 | ‒ 671 | ‒ 503 | 6.561 |
Rente | 4.043 | 0 | 4.043 | ‒ 1.062 | 2.981 | ‒ 1.556 | ‒ 1.393 | ‒ 1.171 | ‒ 1.003 | 3.861 |
Rente kasbeheer | 4.043 | 0 | 4.043 | ‒ 1.062 | 2.981 | ‒ 1.556 | ‒ 1.393 | ‒ 1.171 | ‒ 1.003 | 3.861 |
Uitgaven bij voortijdige beëindiging (hoofdsom) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 2.200 | 0 | 2.200 | 500 | 2.700 | 500 | 500 | 500 | 500 | 2.700 |
Verstrekte leningen | 2.200 | 0 | 2.200 | 500 | 2.700 | 500 | 500 | 500 | 500 | 2.700 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties in rekening courant en deposito | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 15.379 | 0 | 15.379 | 1.779 | 17.158 | ‒ 1.154 | 482 | 2.303 | 4.091 | 16.606 |
Rente | 156 | 0 | 156 | ‒ 18 | 139 | ‒ 13 | ‒ 6 | 3 | 13 | 364 |
Rente kasbeheer | 156 | 0 | 156 | ‒ 18 | 139 | ‒ 13 | ‒ 6 | 3 | 13 | 364 |
Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 1.180 | 0 | 1.180 | ‒ 19 | 1.160 | 7 | 35 | 54 | 76 | 1.788 |
Ontvangen aflossingen | 1.180 | 0 | 1.180 | ‒ 19 | 1.160 | 7 | 35 | 54 | 76 | 1.788 |
Mutaties in rekening-courant en deposito's | 14.043 | 0 | 14.043 | 1.816 | 15.859 | ‒ 1.148 | 453 | 2.246 | 4.002 | 14.454 |
Mutaties in rekening courant en deposito's | 14.043 | 0 | 14.043 | 1.816 | 15.859 | ‒ 1.148 | 453 | 2.246 | 4.002 | 14.454 |
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 100% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De uitgaven en ontvangsten op dit artikel zijn voor 100% als juridisch verplicht aan te merken. Alle rentelasten en -baten zijn juridisch verplicht omdat deze volgen uit de leningen, deposito’s en rekening-courant-tegoeden die deelnemers in de schatkist aanhouden. De andere uitgaven en ontvangsten volgen ook uit de toename of afname van de middelen die door deelnemers in de schatkist worden aangehouden of uit de schatkist worden geleend.
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Rente kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer is lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB. Daarnaast dalen de rentelasten als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Leningen
Verstrekte leningen
Naar verwachting worden er meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming wordt daardoor structureel met € 500 mln. naar boven bijgesteld.
Ontvangsten
Rente
Rente kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie van verstrekte leningen en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Leningen
Ontvangen aflossingen
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door de agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 per saldo lager en vanaf 2025 hoger uitvallen dan eerder geraamd.
Mutaties in rekening-courant en deposito's
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2024 en de jaren daarna meer middelen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s stijgt ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024.