Ontwerp-begroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.053.806 | 0 | 3.053.806 | 412.957 | 3.466.763 | 53.079 | 48.413 | 35.941 | 31.492 | 786.119 |
Uitgaven | 1.304.479 | 0 | 1.304.479 | 108.893 | 1.413.372 | 104.630 | 126.744 | 117.314 | 67.839 | 1.377.039 |
Bekostiging | 1.046.522 | 0 | 1.046.522 | 47.740 | 1.094.262 | 55.238 | 58.878 | 58.831 | 58.055 | 1.216.540 |
Culturele basisinfrastructuur vierjaarlijkse instellingen | 245.493 | 0 | 245.493 | 7.005 | 252.498 | 14.431 | 15.307 | 15.255 | 16.229 | 291.960 |
Culturele basisinfrastructuur vierjaarlijkse fondsen | 275.033 | 0 | 275.033 | 15.606 | 290.639 | 13.938 | 13.759 | 13.849 | 13.846 | 289.277 |
Museale instellingen met een wettelijke taak | 260.738 | 0 | 260.738 | 24.498 | 285.236 | 10.090 | 9.829 | 9.967 | 9.967 | 272.048 |
Stelseltaken openbare bibliotheekvoorzieningen | 43.307 | 0 | 43.307 | ‒ 1.103 | 42.204 | 1.657 | 2.758 | 2.777 | 2.794 | 96.851 |
Digitale openbare bibliotheek | 18.599 | 0 | 18.599 | 648 | 19.247 | 752 | 752 | 752 | 752 | 19.458 |
Bibliotheekvoorziening leesgehandicapten | 13.903 | 0 | 13.903 | 559 | 14.462 | 559 | 559 | 559 | 559 | 14.462 |
Monumentenzorg | 155.787 | 0 | 155.787 | ‒ 4.003 | 151.784 | 252 | 2.552 | 2.713 | 3.296 | 167.413 |
Archieven incl. Regionale Historische Centra | 33.645 | 0 | 33.645 | 4.529 | 38.174 | 11.901 | 11.704 | 11.301 | 8.954 | 35.978 |
Cultuureducatie met Kwaliteit | 17 | 0 | 17 | 1 | 18 | 1.658 | 1.658 | 1.658 | 1.658 | 29.093 |
Subsidies (regelingen) | 96.368 | 0 | 96.368 | 38.701 | 135.069 | 41.699 | 60.970 | 51.052 | 3.068 | 66.203 |
Verbreden inzet cultuur | 22.005 | 0 | 22.005 | ‒ 1.793 | 20.212 | 633 | 469 | 993 | 993 | 22.588 |
Internationaal cultuurbeleid (incl. HGIS) | 9.626 | 0 | 9.626 | 569 | 10.195 | ‒ 123 | 2 | 2 | 2 | 9.048 |
Programma leesbevordering | 12.791 | 0 | 12.791 | 33.953 | 46.744 | 25.020 | 17.513 | 3.574 | 528 | 12.258 |
Creatieve Industrie | 2.457 | 0 | 2.457 | ‒ 148 | 2.309 | 130 | 117 | 117 | 112 | 2.615 |
Specifiek cultuurbeleid | 46.642 | 0 | 46.642 | 2.582 | 49.224 | 796 | 626 | 1.064 | 1.384 | 18.556 |
Subsidies Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | 2.847 | 0 | 2.847 | 2.838 | 5.685 | 543 | 343 | 302 | 49 | 1.138 |
NGF CIIIC | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 | 14.700 | 41.900 | 45.000 | 0 | 0 |
Opdrachten | 33.385 | 0 | 33.385 | ‒ 4.921 | 28.464 | 552 | 2.217 | 2.715 | 2.034 | 29.967 |
Beleidsonderzoek, evaluaties en kennisbasis | 2.141 | 0 | 2.141 | ‒ 3 | 2.138 | 110 | 110 | 110 | 110 | 2.251 |
Opdrachten Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | 17.882 | 0 | 17.882 | ‒ 1.448 | 16.434 | 3.614 | 1.725 | 673 | 422 | 14.358 |
Overige opdrachten | 13.362 | 0 | 13.362 | ‒ 3.470 | 9.892 | ‒ 3.172 | 382 | 1.932 | 1.502 | 13.358 |
Bijdrage aan agentschappen | 56.562 | 0 | 56.562 | 4.310 | 60.872 | 2.610 | 2.977 | 2.973 | 2.939 | 58.207 |
Nationaal Archief | 56.562 | 0 | 56.562 | 4.310 | 60.872 | 2.610 | 2.977 | 2.973 | 2.939 | 58.207 |
Bijdragen aan medeoverheden | 69.653 | 0 | 69.653 | 22.952 | 92.605 | 4.442 | 1.613 | 1.654 | 1.654 | 4.044 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 1.989 | 0 | 1.989 | 111 | 2.100 | 89 | 89 | 89 | 89 | 2.078 |
Ontvangsten | 3.549 | 0 | 3.549 | 36.172 | 39.721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 494 |
Ontwerp-begroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.053.806 | 0 | 3.053.806 | 412.957 | 3.466.763 | 53.079 | 48.413 | 35.941 | 31.492 | 786.119 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 56.288 | 56.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 3.053.806 | 0 | 3.053.806 | 356.669 | 3.410.475 | 53.079 | 48.413 | 35.941 | 31.492 | 786.119 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2024" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2024» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht. De bedragen «Stand vastgestelde begroting 2024» bij ‘Opdrachten Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed’ en ‘Overige opdrachten’ wijken af van de stand gepubliceerd in de ontwerpbegroting 2024. Deze bedragen waren in de gepubliceerde versie verwisseld en zijn nu gecorrigeerd.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 413,0 miljoen verhoogd. Het verschil van € 304,1 miljoen tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties wordt veroorzaakt door:
– per saldo een verhoging/verlaging van de garantieverplichtingen met € 56,3 miljoen;
– een verhoging van € 146,2 miljoen voor de loon- en prijsbijstelling tranche 2024. Dit is nodig omdat in 2024 de verplichtingen van de culturele basisinfrastructuur 2025-2028 en de subsidie voor publieksactiviteiten museale instellingen met een wettelijke taak worden aangegaan, op loon- en prijsniveau 2024;
– een verhoging van € 102,3 miljoen voor projecten in het kader van Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC) beschikbaar gesteld uit het budget van het Nationaal Groeifonds. De uitgaven vinden plaats in de periode 2024-2028.
Uitgaven
De uitgaven worden met € 108,9 miljoen verhoogd.
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor de bekostiging wordt per saldo met € 47,7 miljoen verhoogd. Dit saldo bestaat uit diverse mutaties, waarvan de grootste hier worden toegelicht. Voor loon- en prijsbijstelling is € 44,8 miljoen geraamd. Voor de zomer wordt de loon- en prijsbijstelling verstrekt aan instellingen en fondsen in de culturele basisinfrastructuur en de musea die via de Erfgoedwet worden bekostigd. Daarnaast is via desaldering de raming van het Nationaal Restauratiefonds verhoogd met € 9,6 miljoen voor de verduurzaming van museale instellingen bij het Nationaal Restauratiefonds. Ook is een kasschuif gedaan van € 4,9 miljoen van 2024 naar de jaren 2025-2028 voor het programma ‘Oorlog voor de rechter’. Deze kasschuif is bedoeld om het budget in de pas te laten lopen met de verwachte budgettaire behoefte van het Nationaal Archief die het programma uitvoert.
Voor de implementatie van de Nieuwe Archiefwet is er in de periode 2024-2029 budget beschikbaar van in totaal € 33,2 miljoen. Deze middelen zijn onder andere bestemd voor opleidingen, ter dekking van kosten bij de inspectie, en ter dekking van de implementatie lagere overheden. Daarnaast wordt er budget gebruikt voor de selectiedatabase. In het huidige regeerakkoord is benoemd dat de nieuwe archiefwet consistent geïmplementeerd wordt.
Ten slotte ontvangt het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis een tegemoetkoming van € 5,0 miljoen vanwege een noodgedwongen verhuizing het Prins Willem-Alexanderhof (Den Haag) naar een pand in eigendom. De tegemoetkoming is bestemd voor de eenmalige verhuiskosten en kosten voor de (museale) inrichting.
Subsidies
Het budget voor subsidies wordt per saldo met € 38,7 miljoen verhoogd. Naast aanvullend budget voor loon- en prijsbijstelling (€ 4,0 miljoen) en diverse andere kleinere mutaties, is € 24,4 miljoen overgeboekt van artikel 3 (Voortgezet onderwijs) voor de gezamenlijke beleidsinzet van SCM en MPVO voor Leesbevordering via de Bibliotheek op school als onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden. Voor hetzelfde doel is uit de eindejaarsmarge € 14,9 miljoen beschikbaar gekomen te verdelen over de jaren 2024 en 2025. Daarnaast is uit de eindejaarsmarge € 2,4 miljoen voor leesbevordering beschikbaar gesteld.
Deels uit de eindejaarsmarge is een totaalbudget van € 11,5 miljoen beschikbaar om de noodgedwongen verhuizing van het Literatuurmuseum van het Prins Willem-Alexanderhof (Den Haag) naar Utrecht mede mogelijk te maken. De tegemoetkoming is bestemd voor de eenmalige verhuiskosten en kosten voor de (museale) inrichting. De bijdrage wordt verdeeld over meerdere jaren beschikbaar gesteld.
Ten slotte was een verschuiving van € 4,9 miljoen van het instrument subsidies naar het instrument bijdragen aan medeoverheden nodig om de middelen voor impuls jongerencultuur en talentontwikkeling aan de 19 cultuurregio’s beschikbaar te stellen.
Bijdragen aan medeoverheden
Het budget voor bijdragen aan medeoverheden wordt per saldo met bijna € 23,0 miljoen verhoogd. Naast aanvullend budget voor loon- en prijsbijstelling (€ 3,1 miljoen), is per saldo € 8,5 miljoen overgeboekt naar dit instrument vanuit de financiële instrumenten Bekostiging en Subsidies, waaronder middelen voor de uitvoeringsagenda Faro. Uit de eindejaarsmarge is € 11,3 miljoen toegevoegd aan het subsidieplafond van de Regeling eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen voor versterking van het bibliotheeknetwerk in gemeenten.
Uitvoeringsagenda Faro
Op 10 januari 2024 heeft het Koninkrijk der Nederlanden het ‘Kaderverdrag van de Raad van Europa inzake de waarde van cultureel erfgoed voor de samenleving (Verdrag van Faro)’ ondertekend. De gemeente Zaanstad, de gemeente Leiden en het Openbaar Lichaam voor Saba hebben los van elkaar een eigen, onderscheidenlijk project ingediend waarvoor zij een financiële bijdrage krijgen. Omdat het om specifieke projecten gaat, die beoordeeld zijn op hun inhoudelijke bijdrage aan het realiseren van de Uitvoeringsagenda Faro, waarover derhalve afspraken zijn gemaakt over de besteding van gelden tussen de rijksoverheid en de betreffende decentrale overheden, en waaruit geen recht op financiering voor andere decentrale overheden voor vergelijkbare projecten ontstaat, zal deze financiële ondersteuning worden verstrekt in de vorm van een specifieke, dan wel bijzondere uitkering via de OCW-begroting. In de eerste tabel hieronder is een overzicht opgenomen waarin, conform artikel 17, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet, maximaal te ontvangen bedragen in euro’s per decentrale overheid zijn opgenomen. In de tweede tabel hieronder is een overzicht opgenomen waarin, conform artikel 91, eerste lid, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba maximaal te ontvangen bedragen in US Dollars per decentrale overheid zijn opgenomen. Voor de bijdrage aan de betreffende decentrale overheden voor het kalenderjaar 2024 zal de begroting als wettelijke grondslag gelden op basis van artikel 4:23, derde lid, aanhef en onderdeel c, van de Algemene wet bestuursrecht.
Decentrale overheid | Bedrag 2024 |
---|---|
Gemeente Zaanstad | € 41.125 |
Gemeente Leiden | € 62.300 |
Totaal | € 103.425 |
Decentrale overheid | Bedrag 2024 |
---|---|
Public Entity of Saba | $ 62.900 |
Totaal | $ 62.900 |
Ontvangsten
De ontvangstenraming wordt verhoogd met € 36,2 miljoen. Het grootste deel (€ 25,6 miljoen) betreft de invordering van restanten van budget dat als gevolg van Covid-19 beschikbaar was gesteld voor de Opengestelde Monumentenlening. Van de museale instellingen met een wettelijke taak wordt € 9,6 miljoen ingevorderd door lagere vaststelling van huisvestingssubsidies (als gevolg van het vervallen van btw-plichtigheid voor het onderhoud en het beheer van de Rijkscollectie). Via desaldering blijven deze middelen beschikbaar voor een verduurzamingsfonds voor de museale instellingen.